Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ålesund-huset som ikke brant opp!

NYTT TEMA
-Senior-
-Senior-Innlegg: 2916
08.01.12 03:19

Linda Eide tok for seg i sine norske attraksjoner, historien om Anders Nord fra Ålesund som før brannen der i 1904 fikk englebesøk, der engelen fortalte ham om at byen ville bli lagt i aske, men at huset hans ville bli spart, og at han ville være trygg inne i huset!

En fascinerende historie! 

Rett og slett en moderne Sodoma og Gomorra historie – som jo handler om hvordan  Lot og familien på en lignende måte ble spart når Guds dom rammet disse byene. Se 1.Mos.19,13-24.     

Søkte litt på nettet for å finne mer om dette, og fant flere linker, bl.a. en video som omhandler dette. Legger inn linkene under her:

http://alias.sol.no/blogg/brannen-i-alesund-i-1904-sparte-huset-til-anders-nord

http://www.youtube.com/watch?v=iPRKpgwKFME

Jo, Gud er virkelig! Engler er virkelig!

(Innlegget ble redigert 08.01.12 03:20)

RexSkribenticus1
RexSkribenticus1Innlegg: 12172
08.01.12 05:23
-Senior-: historien om Anders Nord fra Ålesund som før brannen der i 1904 fikk englebesøk, der engelen fortalte ham om at byen ville bli lagt i aske, men at huset hans ville bli spart, og at han ville være trygg inne i huset!

Merkelig at når Herrens engler først hadde tatt seg bryet å dukke opp i Ålesund-distriktet i 1904, at de bare reddet et hus og ikke gadd å løfte en englefinger for å berge de omkring 850 husene til de cirka 11 000 ålesunderne som mistet hus og heim og alt de eide  i Ålesundbrannen?

Rex

(Innlegget ble redigert 08.01.12 05:24)

-Senior-
08.01.12 14:20
RexSkribenticus1: Merkelig at når Herrens engler først hadde tatt seg bryet å dukke opp i Ålesund-distriktet i 1904, at de bare reddet et hus og ikke gadd å løfte en englefinger for å berge de omkring 850 husene til de cirka 11 000 ålesunderne som mistet hus og heim og alt de eide  i Ålesundbrannen? Rex

Ok. Forstår at du lurer på det ;). Men hva med selve historien?

Huset står jo der den dag i dag, så det er jo vanskelig å benekte realitetene i dette.

Eller har du en annen forklaring til dette, enn den forklaringen Anders Nord har gitt? 

Lindop
LindopInnlegg: 3020
08.01.12 14:23
-Senior-: Linda Eide tok for seg i sine norske attraksjoner, historien om Anders Nord fra Ålesund som før brannen der i 1904 fikk englebesøk, der engelen fortalte ham om at byen ville bli lagt i aske, men at huset hans ville bli spart, og at han ville være trygg inne i huset! En fascinerende historie!  Rett og slett en moderne Sodoma og Gomorra historie – som jo handler om hvordan  Lot og familien på en lignende måte ble spart når Guds dom rammet disse byene. Se 1.Mos.19,13-24.      Søkte litt på nettet for å finne mer om dette, og fant flere linker, bl.a. en video som omhandler dette. Legger inn linkene under her: http://alias.sol.no/blogg/brannen-i-alesund-i-1904-sparte-huset-til-anders-nord http://www.youtube.com/watch?v=iPRKpgwKFME   Jo, Gud er virkelig! Engler er virkelig!

Minner om lebesbymannen som jobs pleier å skrive om. Ingen finner noen kilder til hans "profetier" før ettertid.

Har du tenkt på dette:

a) Alle bibelens ødeleggelser skjer ette at det er varslet slik at mennesker kan redde seg.

b) Om du visste at byen skulle brenne, hvorfor varslet ikke du?

Bakkekontakt
BakkekontaktInnlegg: 24045
08.01.12 14:25
RexSkribenticus1: Merkelig at når Herrens engler først hadde tatt seg bryet å dukke opp i Ålesund-distriktet i 1904, at de bare reddet et hus og ikke gadd å løfte en englefinger for å berge de omkring 850 husene til de cirka 11 000 ålesunderne som mistet hus og heim og alt de eide i Ålesundbrannen?

Så sant som det er sagt.

Tommel avgitt.

-Senior-
08.01.12 14:45
RexSkribenticus1: Merkelig at når Herrens engler først hadde tatt seg bryet å dukke opp i Ålesund-distriktet i 1904, at de bare reddet et hus og ikke gadd å løfte en englefinger for å berge de omkring 850 husene til de cirka 11 000 ålesunderne som mistet hus og heim og alt de eide  i Ålesundbrannen? Rex

I følge denne linken forstår vi utfra det engelen sier til Anders Nord, at brannen var villet av Gud på grunn av alle syndene i byen, så da ville det jo i så fall være litt inkonsekvent av ham å redde andre enn Anders Nord og hans hus. 

Engelens ord er i følge linken over denne:

”Frykt ikke! Jeg er utsendt fra Gud den Allmektige for å si deg at i denne natt skal hele denne by legges i aske for de mange og store synder som drives i den. Men du har funnet nåde hos Gud, og du og din hustru skal ikke gå ut, og ikke bære ut noe av det som hører dere til, for alt det som bæres ut, blir oppbrent. Jeg skal bevare dere, intet ondt skal ramme dere.”

Lindop
08.01.12 14:53
-Senior-: følge denne linken forstår vi utfra det engelen sier til Anders Nord, at brannen var villet av Gud på grunn av alle syndene i byen, så da ville det jo i så fall være litt inkonsekvent av ham å redde andre enn Anders Nord og hans hus.  Engelens ord er i følge linken over denne: ”Frykt ikke! Jeg er utsendt fra Gud den Allmektige for å si deg at i denne natt skal hele denne by legges i aske for de mange og store synder som drives i den. Men du har funnet nåde hos Gud, og du og din hustru skal ikke gå ut, og ikke bære ut noe av det som hører dere til, for alt det som bæres ut, blir oppbrent. Jeg skal bevare dere, intet ondt skal ramme dere.”

en fin legende.Har du noen oversikt over hva som gjorde Ålesund til en mer syndfull by enn andre norske byer?

-Senior-
08.01.12 15:01
Lindop: en fin legende

Dette er ingen legende! 

Det er en helt nær historie med ’harde’, verifiserbare fakta!

Lindop
08.01.12 15:12
-Senior-: Dette er ingen legende!  Det er en helt nær historie med ’harde’, verifiserbare fakta!

hva er "verifiserbart"? At Ålesund var bosatt av horer og tyver?

Bakkekontakt
08.01.12 15:15

Spør Rex om det stemmer.. Han bor der.

Champ19ns
Champ19nsInnlegg: 1206
08.01.12 16:00

Dersom det var en Gud som stod bak det der, så er det en ting dere kristne bør skjønne. Dette er ingen god gud! Dette er en gud som brenner ned alle hus untatt ett, i hele Ålesund. Det er like groteskt som Noahs Ark. Heller helvete enn evig selskap med en slik tulling.

RexSkribenticus1
08.01.12 16:27
-Senior-: Ok. Forstår at du lurer på det ;). Men hva med selve historien?
Huset står jo der den dag i dag, så det er jo vanskelig å benekte realitetene i dette.
Eller har du en annen forklaring til dette, enn den forklaringen Anders Nord har gitt?

◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja, Jeg vet at huset står der den dag i dag. Det er et lite hvitt hus i krysset Grensegata /Fjellgata. (Jeg er godt kjent i Aalesund : -)  og har blant annet bak meg ei hobbykarriere som turistguide i Ålesund).

Selve "skrønehistorien" om en engel som snakket til husets eier, ”den sterkt troende og bønnens mann Anders Nord” ( som det står i denne beskrivelsen av ham HER: http://alias.sol.no/blogg/brannen-i-alesund-i-1904-sparte-huset-til-anders-nord) bør man ta med ei stor klype salt.

Natta til 23. januar 1904 forvandlet ilden Ålesund til en askehaug. Cirka 850 hus brente ned og omkring 11 000 sjeler mistet hus og heim og alt de eide. Etter hvert måtte jo ildens herjinger stoppe et sted. Bybrannen kunne jo ikke vare evig. Og denne natta stoppet bybrannen like ovenfor det som i dag kalles Utstillingsplassen, omtrent  i krysset Grensegata /Fjellgata. Hvor ”den sterkt troende og bønnens mann Anders Nord” bodde.

Denne Anders Nord laget da, MENER JEG  – etter bybrannen - til ei skrønehistorie  om en ”lysende engel” som hadde snakket til ham om den syndefylle byen som skulle utslettes, men (selvfølgelig, det skulle bare mangle) hadde han selv, (Anders Nord)  funnet nåde hos Gud. Slik at huset hans ikke brente ned.

Skrønehistoria til Anders Nord ble tatt for god fisk, og blir trodd på av enkelte også i dag. Blant annet signaturen – Senior -, som har startet denne tråden.

PS: Det er som med denne skrønehistorien som med ALLE andre skrønehistorier:  De er bare SKRØNER! Men morsomme kan de være! En slags fargeklatt i hverdagen

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mvh: : RexSkribenticus1 von Debattantius

◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘

Bakkekontakt
08.01.12 16:34
RexSkribenticus1: hvert måtte jo ildens herjinger stoppe et sted. Bybrannen kunne jo ikke vare evig. Og denne natta stoppet bybrannen like ovenfor det som i dag kalles Utstillingsplassen, omtrent i krysset Grensegata /Fjellgata. Hvor ”den sterkt troende og bønnens mann Anders Nord” bodde.

Godt (for han) ikke han bodde i et av de husene som låg inni de klyngene som brant ned da :-)

DA ville historien blitt annsleis.

RamboLeif
RamboLeifInnlegg: 1287
08.01.12 16:49
-Senior-: inkonsekvent av ham å redde andre enn Anders Nord og hans hus.

Så du mener oppriktig, at du tror at alle i Ålesund på denne tiden, untatt godgutten Anders da, var syndere i henhold til hva bibelen mener er synd!?? Hvorfor nøyde han seg da "bare" med å brenne ned husene dere's? Hvorfor tok han ikke livet av hele bunten? Han er jo allmektig og hele den greia der, så han måtte jo ha visst hvor mange som kom til å overleve!

Denne tankegangen du her viser, er motbydelig! Du har herved brennt den siste broa e hadde igjenn, så e kommer aldri til å gå tilbake til gud noengang! Hvis du noengang har følt at du gjør religionen din en tjeneste ved å forkynne din tro til andre, har du herved et bevis på at din forkynning driver folk vekk fra din religion!

RexSkribenticus1
08.01.12 17:20

Her er huset til  Anders Nord som ikke brente ned i Aalesundbrannen i 1904:

http://maps.google.no/

Det gikk ikke å linke det direkte.

Søk på Grensegata  Ålesund

Ja. Det er det gamle malingsfattige huset.

Mvh: Rex

(Innlegget ble redigert 08.01.12 17:27)

redchilli
redchilliInnlegg: 667
08.01.12 17:29
-Senior-: Dette er ingen legende!  Det er en helt nær historie med ’harde’, verifiserbare fakta!

Det er kanskje sant det du sier? Jeg tror på Guddommelig inngripen og engleaktiviteter, men vi må nesten innrømme at dette er umulig å bevise? Eller?   ’harde’, verifiserbare fakta! blir vel litt feil å sei?  Eller kan det dokumenteres at profetien om brannen ble avlagt FØR selve brannen? 

RexSkribenticus1
08.01.12 20:29

For de som har lyst  å vite mer om Ålesund og Ålesundere og om de omkringliggende landskapelige herligheter,  kan de oppdatere seg

HER: http://www.rexskribenticus.com/65412380

Mvh: Rex von Sunnmøring

(Innlegget ble redigert 08.01.12 20:29)

alberts
albertsInnlegg: 16975
08.01.12 21:13

RexSkribenticus1:

Merkelig at når Herrens engler først hadde tatt seg bryet å dukke opp i Ålesund-distriktet i 1904, at de bare reddet et hus og ikke gadd å løfte en englefinger for å berge de omkring 850 husene til de cirka 11 000 ålesunderne som mistet hus og heim og alt de eide  i Ålesundbrannen?

Re.SE:

Du tar visst ikke helt poenget, skjønner jeg? At Gud Herrens engel varslet Anders og fortalte ham at huset hans var trygt, var selvfølgelig ikke bare en gest overfor Anders, men En Demonstrasjon Av Gud Herren på linje med nettopp Sodoma og Gomorra, og kanskje enda mer spesifikt om Daniels kolleger, Sjabed, Mesjak og Abed-Negro, i babylonerkongens ildovn!

Dette er selvfølgelig et Gud Herrens Under, ment for alle oss etterlevende, at ikke bare Holder Gud Herren Dom Ved ild, men Han Tar altså i Sin Allmektighet Vare på Sine!

Historien virker tilforlatelig, og ikke minst: Huset står der ennå!

Og det er hverken av asbest eller betong, men altså av TRE!

Spire Elias, Herrens rettferdige spite

alberts
08.01.12 21:32

Denne salmen leste Anders Nord i huset sitt da hele byen brant opp rundt ham, mens huset hans ikke engang ble svidd:

91Den som sitter i skjul hos Den høyeste
          og finner nattely i skyggen av Den veldige,

2 han sier til Herren: «Min tilflukt og min borg,
          min Gud som jeg setter min lit til!»

3 Han berger deg fra fuglefangerens snare,
          fra pest som legger øde.

4 Under hans vinger kan du søke ly,
          han dekker deg med sine fjær.
          Hans trofasthet er skjold og vern.

5 Du skal ikke frykte for redsler i natten,
          for piler som flyr om dagen,

6 for pest som farer fram i mørket,
          for plage som herjer ved middagstid.

7 Om tusen faller ved din side,
          ti tusen ved din høyre hånd,
          blir du ikke rammet.

8 Du skal bare følge det med øynene
          og se at de skyldige får sin lønn.

9 «Du, Herre, er min tilflukt.»
          Den høyeste har du gjort til din bolig.

10 Det skal ikke hende deg noe vondt,
          ingen plage skal komme nær ditt telt.

11 For han skal gi englene sine befaling
          om å bevare deg på alle dine veier.

12 De skal bære deg på hendene
          så du ikke støter foten mot noen stein.

13 Du skal tråkke på løve og slange
          og trampe på ungløve og orm.

14 «Jeg berger ham når han holder seg til meg,
          jeg verner ham, for han kjenner mitt navn.

15 Når han kaller på meg, svarer jeg,
          jeg er med ham i nøden,
          jeg frir ham ut og gir ham ære.

16 Jeg metter ham med et langt liv
          og lar ham se min frelse.»

-siatat slutt-bibel.no-Salme 91-

alberts
08.01.12 21:37
RamboLeif: Så du mener oppriktig, at du tror at alle i Ålesund på denne tiden, untatt godgutten Anders da, var syndere i henhold til hva bibelen mener er synd!?? Hvorfor nøyde han seg da "bare" med å brenne ned husene dere's? Hvorfor tok han ikke livet av hele bunten? Han er jo allmektig og hele den greia der, så han måtte jo ha visst hvor mange som kom til å overleve!

Gud Herren Vil ikke at synderen skal dø, men omvende seg til Hamog slutt med det onde!

Derfor selvfølgelig beskjeden til alle Ålesunds innbyggere og tilreisende, og til alle oss andre i ettertid!

Og hva slags snusk de enn drev med i Ålesund på denne tiden, så får vi ihvertfall tro at brannen HEMMET ganske mye på snuskeriene og kanskje fikk mange til å slutte med det, når beretningen om Anders Nord nådde dem!

Og poenget når jo frem helt til vår tid!

Spire Elias, Herrens rettferige spire

RexSkribenticus1
08.01.12 22:32
alberts: Og hva slags snusk de enn drev med i Ålesund på denne tiden, så får vi ihvertfall tro at brannen HEMMET ganske mye på snuskeriene og kanskje fikk mange til å slutte med det, når beretningen om Anders Nord nådde dem!
Og poenget når jo frem helt til vår tid!

Ånei, alberts! Horisontalt snuskeri er det i Ålesund fremdeles.

Tilreisende og lokale skjøger både her og der!

Rex

(Innlegget ble redigert 08.01.12 22:33)

alberts
08.01.12 22:37
RexSkribenticus1: Ånei, alberts! Horisontalt snuskeri er det i Ålesund fremdeles.
Tilreisende og lokale skjøger både her og der!

Javel, men de fikk nå ihvertfall kjølt sine syndige lyster til byen var bygd opp igjen, og hvem vet: I den spredningen som mangelen på hus nødvendigvis medførte, kan det vel hende at èn og annen syndig person klarte å slå rot utenfor byen og begynne på nye, anstendige liv!

-eller om underet med Anders Nords sitt hus, ført og fremst var et signal til ettertiden og alle oss andre!

Spire Elias, Herrens rettferdige spire

JulianGrendel
JulianGrendelInnlegg: 10132
08.01.12 22:45
RexSkribenticus1: HER: http://www.rexskribenticus.com/65412380

Har du fått deg hjemmeside???? Gratulerer så mye! Nei, denne teknologen tar snart overhånd!

puma1
puma1Innlegg: 21048
08.01.12 23:03
-Senior-: Jo, Gud er virkelig! Engler er virkelig!

Ja, men englene er Guds sendebud på godt og vondt. De kunne være noen skikkelige jævler av og til. Som i 2.Kongebok, 19.kapittel, der det står: 35 Den natten gikk Herrens engel ut og slo i hjel et hundre og åttifem tusen mann i assyrernes leir. Da folk sto opp om morgenen, fikk de se alle de døde kroppene som lå der.36 Da brøt assyrerkongen Sanherib opp og dro hjem igjen. Og siden holdt han seg i ro i Ninive.

Snakker vi om terror, så blir ABB en smågutt i forhold.

(Innlegget ble redigert 08.01.12 23:03)

RexSkribenticus1
08.01.12 23:28
JulianGrendel: Har du fått deg hjemmeside???? Gratulerer så mye!

Senkju, som franskmennene sier når de takker på engelsk.

Har du vært vært lenge på fjelltur i  Valdresfjella, eller?

Det er jo over en måned siden dette stod på forsidene i internsjonale aviser at jeg har fått meg hjemmeside!

Det har for eksempel stått i Pravda. Jerusalem Post, Peking News, Sunnmørsposten, og ikke minst i Alquds Alarabi. Bare se etter!

Snart 7500 besøkende på kort tid.

http://www.rexskribenticus.com/

Ikke verst. No var du misunnelig no, kan eg tenkje meg!

Vyrdsam: Rex von Hjemmeside

(Innlegget ble redigert 08.01.12 23:33)

JulianGrendel
JulianGrendelInnlegg: 10132
08.01.12 23:35
RexSkribenticus1: Ikke verst. No var du misunnelig no, kan eg tenkje meg!

Siden jeg holdt på med hjemmesider - på proff basis - da du fremdeles trodde I-nett var en motesak og noe som aldri kom til å slå ann, (omtrent som SMS og Facebook) så er vel ikke misunnelsen noe som holder meg våken om natta. (Heller ikke om dagen forsåvidt)

Men når du nevner det så er jeg forhåpentligvis oppe med både blogg, firmaside og for mine andre skriverier på felles adresse om noen uker.
 Du kan jo sjekke ut en tidlig prototype på http://ironoxide.vgb.no/  om du av en eller annne grunn var søvnløs og kjeda deg.
Når det gjelder fjellturer med valdresskjøger så foregår slikt kun på sommerstid i varmt vær. 

RexSkribenticus1
08.01.12 23:46
JulianGrendel: Du kan jo sjekke ut en tidlig prototype på http://ironoxide.vgb.no/ om du av en eller annne grunn var søvnløs og kjeda deg.

Tøff hjemmeside!

Jeg har allerede lagret den!

Skal se nøye gjennom den i morgen.

Mvh: Kongen!

StKristian
StKristianInnlegg: 4847
09.01.12 00:23

Men etter at han (av kristen dyd) måtte innlosjere de ca. 1099 rammede husløse, tenkte han: Kanskje jeg var den største synderen afterall :)

God works in mysterious ways.

-Senior-
09.01.12 01:06
RamboLeif: Så du mener oppriktig, at du tror at alle i Ålesund på denne tiden, untatt godgutten Anders da, var syndere i henhold til hva bibelen mener er synd!?? Hvorfor nøyde han seg da "bare" med å brenne ned husene dere's? Hvorfor tok han ikke livet av hele bunten? Han er jo allmektig og hele den greia der, så han måtte jo ha visst hvor mange som kom til å overleve! Denne tankegangen du her viser, er motbydelig! Du har herved brennt den siste broa e hadde igjenn, så e kommer aldri til å gå tilbake til gud noengang! Hvis du noengang har følt at du gjør religionen din en tjeneste ved å forkynne din tro til andre, har du herved et bevis på at din forkynning driver folk vekk fra din religion!

Det var da voldsomt som du reagerte! Et ømt punkt ...?

Jeg har da ikke gjort annet enn å sitere noen kilder fra internett, så får det være opp til hver og en å ta stilling til sannhetsgehalten i dette.

For min del tror jeg - som Bibelen sier - at det er Guds godhet som driver til omvendelse, slik det står i Rom.2,4. Det er Jesu kjærlighet som smelter hjertene.

Men det betyr ikke at jeg setter strek over alt i Bibelen som taler om Guds dom og straff, bl.a. i historien om Sodoma og Gomorra (1.Mos.18,20-19,29).

Dessuten at alle mennesker vil møte sine gjerninger igjen på en dommens dag, som Bibelen sier, bl.a. i Apg.17,31.  

Å dømme og straffe gjør jo til og med våre myndigheter! De dømmer og straffer alle dem som forbryter seg på landets lover. 

Ja, ethvert sivilisert samfunn har, og bør ha selvstendige og upartiske domsmyndigheter.

Men du mener sikker at dette er helt feil da...

Så Bibelens bilde av Gud er at han er både kjærlig og rettferdig. Og den ene siden utelukker ikke den andre.

Klikk for å gå tilbake til toppen