Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gud eksisterer selvsagt ikke!

NYTT TEMA
amentia
amentiaInnlegg: 374
11.07.12 18:18

 

 

Gjennom hele den dokumenterte historien, har hver eneste sivilisasjon, uten unntak, skapt en gud eller guder. Dette er et faktum, et faktum som enhver troende i dag, uansett retning eller overbevisning, er nødt til å akseptere. De tror ikke gudene fra antikkens Hellas, men de kan ikke nekte for at andre gjorde det. De tror ikke de norrøne gudene, men de må akseptere at andre har gjort det. De tror ikke på noen av de hundrevis av guder og gudinner som har blitt dyrket i alle deler av verden gjennom tidene. Vår tids religiøse vil si at disse gudene ikke eksisterer, og også at de aldri har eksistert. Og dermed er de nødt til å akseptere at alle disse gudene rett og slett må ha vært menneskeskapte. Så hva er det med mennesket, som har, og alltid har hatt, denne tilbøyeligheten til å skape guddommer? Og hvorfor er det at de troende i vår tid ikke innser at den guden de tilber i dag, bare er et annet menneskeskapt konsept?

 

neonsun
neonsunInnlegg: 9074
11.07.12 18:50
amentia: Så hva er det med mennesket, som har, og alltid har hatt, denne tilbøyeligheten til å skape guddommer? Og hvorfor er det at de troende i vår tid ikke innser at den guden de tilber i dag, bare er et annet menneskeskapt konsept?

En av mange teorier bygger på "farsbehovet". Da man går ut av ungdommen og inn i voksen alder, overfører man foreldre-prinsippet til en guddommelighet. Det er vansklig å stole på seg selv. Det er godt å ha noen over seg man alltid kan ty til.

Man har en del av hengivelsen til guddommeligheter som bygger på politikk. Konstantin satte sammen bibelen i all sannsynlighet på bakgrunn av politiske tanker om å styre folket bedre.

Så har man jo rett og slett dette ved oss som ikke er fysisk, og som vi ikke helt klarer å plassere i havet av disinformasjon og tolkning, usikkerhet, frykt, tro og mangel på tro seg selv. Det finnes ingen bevis for eller mot noe, så da virker det ofte mer eller mindre tilfeldig hva som preger samfunnsbevisstheten mest. Et sterkt ateistisk Kina, eller et åndlig og fredlig Tibet. Alt bygger vel i bunn og grunn på hva slags rolle den enkelte ønsker å ha i samfunnet, og på bakgrunn av det styres man mot et eller annet system å ta del i basert på størrelsen av ens eget ego.

deF0RD
deF0RDInnlegg: 15800
11.07.12 19:01
amentia: Vår tids religiøse vil si at disse gudene ikke eksisterer,

Jaha? Tenk da over dette: Jeg er vel ikke ateist i forhold til annet en ateistenes berømmelige rosa enhjørninger og spagettimonstere. Grunnet i at det er for dumt og fantasiløst når man først skal gjøre narr av religion.
Utover det så mener jeg det er mulig de fleste - om ikke alle - iallefall eldre religioner har sitt opphav i samme Kilde, men ikke alle har funnet seg en vei opp gjennom historien som har bevart Vannet like reint, (Det er en metafor - vi troende liker sånt - og det betyr altså ikke crystal meth for kuer)

Så en liten Kjerne, et lite Gullkorn eller litt Sannhet mener jeg det kan finnes hos både Odin og resten av de gamle forestillingene om det guddommelige. Så argumentet ditt holder ikke - sorry.
Så nå må du nok ligge våken og vri deg i natt. Og du veit at det er i seine nattetimer med regnet piskende mot ruta og vinden som river i takskjegg og sjel, at tvilens isfingre smyger seg inn fra skyggene og skraper med nikotingule klør mot visshetens tavle - der alt en mener å vite står skrevet i forgjengelig kritt, mens det hviskes: - hva om det finnes en gud uæææææh!

Ok, ok ok! Det er STYGT å ta i bruk slike billige skrekktriks - jeg innrømmer det! :o)

 

deF0RD
deF0RDInnlegg: 15800
11.07.12 19:04
neonsun: Man har en del av hengivelsen til guddommeligheter som bygger på politikk. Konstantin satte sammen bibelen i all sannsynlighet på bakgrunn av politiske tanker om å styre folket bedre

Nei, nei, nei, Neo! Urban legend. Konstantin hverken satte sammen eller redigert Bibelen. Den var i boks lenge før kirkemøtet i Nikea og 325 e.Kr

Utover det ingen kommentar akkurat nå :o) 

kopi1
kopi1Innlegg: 7617
11.07.12 19:41
amentia: Og hvorfor er det at de troende i vår tid ikke innser at den guden de tilber i dag, bare er et annet menneskeskapt konsept?

det menneskeskapte konseptet er det ateistene som har - vi troende vet det er mer mellom ateisme og Gudstro

dessuten fikk du en tommel det ikke var meningen du skaulle ha - snart har du sikkert ti tusen tommeltotter, men det hjelper deg ikke å finne veien dit du lengter

Jobs
JobsInnlegg: 10885
11.07.12 20:03
amentia: Gjennom hele den dokumenterte historien, har hver eneste sivilisasjon, uten unntak, skapt en gud eller guder. Dette er et faktum, et faktum som enhver troende i dag, uansett retning eller overbevisning, er nødt til å akseptere. De tror ikke på gudene fra antikkens Hellas, men de kan ikke nekte for at andre gjorde det. De tror ikke på de norrøne gudene, men de må akseptere at andre har gjort det. De tror ikke på noen av de hundrevis av guder og gudinner som har blitt dyrket i alle deler av verden gjennom tidene. Vår tids religiøse vil si at disse gudene ikke eksisterer, og også at de aldri har eksistert. Og dermed er de nødt til å akseptere at alle disse gudene rett og slett må ha vært menneskeskapte. Så hva er det med mennesket, som har, og alltid har hatt, denne tilbøyeligheten til å skape guddommer? Og hvorfor er det at de troende i vår tid ikke innser at den guden de tilber i dag, bare er et annet menneskeskapt konsept?

En god nyhet til deg,Bibelens Gud lever.Les Bibelen og følg bruksandvisningen,start med Matteus 7.7-8.Lykke til.

amentia
amentiaInnlegg: 374
11.07.12 20:10
kopi1: det menneskeskapte konseptet er det ateistene som har - vi troende vet det er mer mellom ateisme og Gudstro

Det du sier her er egentlig det samme som å si at "jeg har intet ønske om å høre på fornuft, og uansett om du la fram beviser som alle andre troende i verden ville godtatt, så ville jeg fortsatt ha beholdt min tro". Å tro er akkurat det samme som et sterkt  ønske om å ikke kjenne sannheten.

Det finnes to typer mennesker. Intelligente mennesker uten religion, og religiøse mennesker uten intelligens. Dette baserer jeg på at majoriteten av alle store tenkere opp igjennom historien selvsagt har fornektet en hver form for religion. Som Ernest Hemigway sa: "All thinking men are atheists."

 

amentia
amentiaInnlegg: 374
11.07.12 20:12
Jobs: En god nyhet til deg,Bibelens Gud lever.Les Bibelen og følg bruksandvisningen,start med Matteus 7.7-8.Lykke til.

Og igjen kommer det et innlegg der all fornuft er kastet overbord. Heller ikke her finnes det et ønske om å tenke selv, og se at slik verden ser ut, kan det umulig finnes noen gud. Helt seriøst, om det vi ser rundt oss i de fattigste hjørnene av verden er guds verk, hvor imponert er du da?

Jobs
JobsInnlegg: 10885
11.07.12 20:14
amentia: Det finnes to typer mennesker. Intelligente mennesker uten religion, og religiøse mennesker uten intelligens

Haha,det var dagens.

Jobs
JobsInnlegg: 10885
11.07.12 20:15
amentia: Og igjen kommer det et innlegg der all fornuft er kastet overbord. Heller ikke her finnes det et ønske om å tenke selv, og se at slik verden ser ut, kan det umulig finnes noen gud. Helt seriøst, om det vi ser rundt oss i de fattigste hjørnene av verden er guds verk, hvor imponert er du da?

Hvorfor leser du ikke Bibelen før du kommer med uvitende vås?

amentia
amentiaInnlegg: 374
11.07.12 20:17
Jobs: Haha,det var dagens.

La meg stille deg flere spørsmål som du svarer på ett etter ett.

1. Vedgår du at det har vært hundrevis av guder opp gjennom historien i andre religioner, som f.eks i den greske mytologien og den norrøne mytologien?

amentia
amentiaInnlegg: 374
11.07.12 20:18
Jobs: Hvorfor leser du ikke Bibelen før du kommer med uvitende vås?

Og hvorfor skal man tro på fantasihistorier i en bok som er skrevet for flere tusen år siden og i tillegg ha blitt redigert utallige ganger?

amentia
amentiaInnlegg: 374
11.07.12 20:20

Typisk kristne imbesiler. Nekter helt å svare på det det spørres etter og bare parerer med "les Bibelen", som om det er fasiten på alt. Hallo? Hvor lite tenkende er det mulig å bli?

Jobs
JobsInnlegg: 10885
11.07.12 20:21
amentia: 1. Vedgår du at det har vært hundrevis av guder opp gjennom historien i andre religioner, som f.eks i den greske mytologien og den norrøne mytologien?

Ja hva så? Hvorfor tror du stolte vikinger byttet ut tor og odin til fordel for Bibelens Gud?

amentia
amentiaInnlegg: 374
11.07.12 20:22

Eller er det den samme sirkelargumentasjonen som jeg har hørt så mange ganger før du snart skal bruke? Hvorfor finnes Gud? Fordi det står i Bibelen. Hvorfor er det som står i Bibelen sant? Fordi det er Guds ord...

Jobs
JobsInnlegg: 10885
11.07.12 20:23
amentia: Og hvorfor skal man tro på fantasihistorier i en bok som er skrevet for flere tusen år siden og i tillegg ha blitt redigert utallige ganger?

Når de fant dødehavsrullene fant de også Jesaja boken,når de fikk oversatt det var de helt identisk med King James av 1611 som vi bruker i dag.

amentia
amentiaInnlegg: 374
11.07.12 20:23
Jobs: Ja hva så? Hvorfor tror du stolte vikinger byttet ut tor og odin til fordel for Bibelens Gud?

Er det virkelig mulig...?

amentia
amentiaInnlegg: 374
11.07.12 20:24

Kommer jeg til å havne i helvete og brenne til evig tid dersom jeg ikke tar imot Jesus?

deF0RD
deF0RDInnlegg: 15800
11.07.12 20:25
amentia: Som Ernest Hemigway sa: "All thinking men are atheists."

Og han skøyt seg - lykkelig fyr med mye glede av Livet....

Tør du ikke svare på mitt innlegg, eller var det for mye tekst for tenkende mennesker?

 

(Innlegget ble redigert 11.07.12 20:27)

Jobs
JobsInnlegg: 10885
11.07.12 20:25
amentia: Hvor lite tenkende er det mulig å bli

Og det sier du?

Messagefromtime
MessagefromtimeInnlegg: 14472
11.07.12 20:25
Jobs: Ja hva så? Hvorfor tror du stolte vikinger byttet ut tor og odin til fordel for Bibelens Gud?

Fordi Olav den flesksprengte erobret landet med våpen og med solide allierte i allerede Vatikan infiserte Europa.

Et virus er ofte vanskelig å ta knekken på.

Inntil medisin og vaksine oppfinnes.

Hvis du tror vi Vikinger sprang inn i Kristendommen så tar du feil.

 

Messagefromtime
MessagefromtimeInnlegg: 14472
11.07.12 20:26
amentia: Kommer jeg til å havne i helvete og brenne til evig tid dersom jeg ikke tar imot Jesus?

Du og Jeg amentia...

Men han elsker oss begge...

 

amentia
amentiaInnlegg: 374
11.07.12 20:29
deF0RD: Tør du ikke svare på mitt innlegg, eller var det for mye tekst for tenkende menensker?

Jeg har ALDRI seriøst og ettertenkende stilt meg det spørsmålet (hva om det finnes en gud) og kommer heller ALDRI til å gjøre det. Til det har jeg vokst opp i en litt for opplyst verden til at jeg klarer å tro at en allmektig kraft står bak noe så ynkelig og patetisk som denne verden etter hvert har blitt. Dersom han ønsket at alle mennesker skulle tro på ham, hvorfor har han da ikke skapt alle mennesker slik? Hvorfor skapte han meg med en hjerne som fornekter hans eksistens?

amentia
amentiaInnlegg: 374
11.07.12 20:30
Messagefromtime: Du og Jeg amentia... Men han elsker oss begge...

Hehe, ja ikke sant :-)

alberts
albertsInnlegg: 16975
11.07.12 20:31
neonsun: Så har man jo rett og slett dette ved oss som ikke er fysisk, og som vi ikke helt klarer å plassere i havet av disinformasjon og tolkning, usikkerhet, frykt, tro og mangel på tro seg selv.

Uansett våre virtuelle evner i flere enn de fysiske dimensjoner, så er det for meg helt tydelig at disse er en virkning av den levende materie, at kroppen er drømmegeneratoren og den maskinen som skaper det nødvendige bevissthets- og kraftfelt som tillater oss å entre den multidimensjonale eksistens!

Mao: This is our life, and it ends when we die!

Men altså: Den tid vi er her, har vi altså mulighet å tilbringe i selveste Evigheten; vårt sinn kan reise både med og uten dimesjoner!

For det er der menneskebarna hører hjemme: I drømmenes verden, mens vi eller helst gjør ingenting!

Ihvertfall ikke mer enn vi må og sånt som er godt!

Og når alle har lært seg å berøre verden og alt levende varsomt etter Pakten, Vil Gud Herren Velsigne oss med ny stor livskraft, og vi vil ikke bare få pule og spise frukt i det ny eden, Guds Rike, men vi vil bli nesten så gamle som vi gidder!

Århundre på århundre! 

 

Og som jordløver vil vi for all tid ha overflod av alt som kan spises og nytes av Gud Herrens gaver, og omsider få leve helt fritt og godt som alle de andre skapningene her!

Og bare være nyttige og hjelpe til, slik at vi kommer på god fot med alle de andre artene, og får dem som allierte for all fremtid!

Kanskje bare ved å klø én på ryggen!

 

Spire

amentia
amentiaInnlegg: 374
11.07.12 20:32
Jobs: Og det sier du?

Historien har jo vist oss gang på gang at det alltid er de som tenker selv som fornekter guds eksistens...

alberts
albertsInnlegg: 16975
11.07.12 20:33
amentia: Til det har jeg vokst opp i en litt for opplyst verden til at jeg klarer å tro at en allmektig kraft står bak noe så ynkelig og patetisk som denne verden etter hvert har blitt.

Det må da være kun den menneskelige delen av verden du sikter til her?

Universet og Livet er vel imponerende på selv den mest blaserte?

 

Spire

(Innlegget ble redigert 11.07.12 20:33)

amentia
amentiaInnlegg: 374
11.07.12 20:36

Gud er for kristne noe de bruker for å skyve unna seg alle verdens mysterier, og alle utfordringene for vår intelligens. Det er simpelthen bare å trykke på av-knappen i hjernen og si at "Gud gjorde det".

 

amentia
amentiaInnlegg: 374
11.07.12 20:37
alberts: Det må da være kun den menneskelige delen av verden du sikter til her? Universet og Livet er vel imponerende på selv den mest blaserte?

Så absolutt, men det gjør det ikke dermed til en selvfølgelighet at det må stå en guddommelig kraft bak...

(Innlegget ble redigert 11.07.12 20:38)

Jobs
JobsInnlegg: 10885
11.07.12 20:41
amentia: Historien har jo vist oss gang på gang at det alltid er de som tenker selv som fornekter guds eksistens...

Jaha,har du noe som beviser det? Du er langt ute på glattisen nå,Har du noe tall angående Guds utvalgte folk og komme med? Hvor mange doktorgrader forhold til andre folkeslag? Hvor mange selskaper har de notert i USA forhold til andre land? Du kommer med latterlige påstander.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg