Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ateismen er nå DÆV! Humanismen neste?

NYTT TEMA
Viracocha
ViracochaInnlegg: 11535
03.08.18 00:17
puma1: Derimot kan det være, som du sier, at noen melder seg ut og over i ingenting. Kjenner ikke til undersøkelser som har prøvd å måle begrunnelsene for å melde seg ut av DnK.

Jeg tror vi trygt kan slå fast at en betydelig andel av de som befinner seg innrulert i DNK står der via arv. Eller som jeg kaller det, som et resultat av tvangskristning.

Noen blir til og med døpt i voksen alder pga feilparkering.

Det finnes også eksempler på at man må melde seg ut av kirken flerfoldige ganger før man blir det. Etter du er min, og jeg-tviholder-på-deg-til-døden-prinsippet.

KansjeD
KansjeDInnlegg: 9467
03.08.18 00:36
Viracocha: Det finnes også eksempler på at man må melde seg ut av kirken flerfoldige ganger før man blir det. Etter du er min, og jeg-tviholder-på-deg-til-døden-prinsippet.

Jeg måtte gjøre det TRE ganger før de ga seg. Siste gangen begynte jeg å vurderte personlig oppmøte med balltre...

Og hvor mange tror du det var som ikke orket å melde seg ENDA en gang, og som dermed nå fortsatt står som medlem, mot sin vilje?

Viracocha
ViracochaInnlegg: 11535
03.08.18 00:51
KansjeD: Jeg måtte gjøre det TRE ganger før de ga seg.

Da deler du skjebne med Annica Vestman.

kaareaadinnlandet
kaareaadinnlandetInnlegg: 261
04.08.18 21:05
RickiBK: Ja et sted må de pedofile få gjemme seg.  Går jo ikke ei uke uten at vi får høre om atter en prest i den kirka som har vært ute med det femte lem og begått brudd på det tiende budet. samt forbrutt seg mot det åttende før og etterpå.

Ikke snakk om religiøse som umoralske. Er det noen som er kjent for å være umoralske så er det Ateistene!

Hvis Ateistene ikke har noen moralsk kode hvorfor er det slik at de er så hellige? Hvordan kan noen garantere at Ateister ikke torturerer barn for nytelsens skyld? At de må tilfredsstille ondskapen i seg selv for å kunne gjøre noe som helst og at de derfor heller ikke tror på noen Gud!

Jeg innrømmer at ethvert trossamfunn sliter med hykler-religiøse, men disse er egentlig ikke en del av trossamfunn på den gode måten.

Ondskapen lever nok best hos de som ikke er kjent for noe etikk og moral som helst, nemlig de uten religion!

Stopp ondskapen! Vi marsjerer for Utopia! (Innen 100 år?)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72334
04.08.18 21:13
kaareaadinnlandet: Ikke snakk om religiøse som umoralske. Er det noen som er kjent for å være umoralske så er det Ateistene!

Du snakker om en umulighet her. 

Det er kun de religiøse som kan være moralske, eller umoralske, da de ikkereligiøse i følge disse religiøse ikke eier noen moral. 

Og er man uten moral, så kan man da ikke måles opp mot det? 

De religiøse driver såvisst å torturerer unger for egen forlystelse. Du har vel fått med deg alle disse katolske prestene som hele tiden må dytte sine lem inn i stakkars korgutter. 

Ateistene har ikke korgutter, og dermed er faren for slike overgrep også over fra de ateistiske sin side. 

Ondskapen lever først og fremst hos disse som påstår seg fromme. Det er jo blant disse ondskapen oppsto, i følge dem selv, og du vil da ikke så tvil om ordene som er skrevet i bibelen?

Ondskapen ble, i følge de religiøse, startet av de første religiøse, og dermed så slipper ateistene også unna den delen av fandenskapen. 

Vi har marsjert mot utopia i langt mer enn hundre år. 

KansjeD
KansjeDInnlegg: 9467
05.08.18 07:35
kaareaadinnlandet: Ondskapen lever nok best hos de som ikke er kjent for noe etikk og moral som helst, nemlig de uten religion!

Hvor mange mennesker i verden er drept pga ATEISME?

Hvor mange mennesker i verden er drept pga RELIGION?

Bare i bibelen alene finner du et ekstremt antall drepte RELIGION. Dokumentert av din egen hellige bok.

Zpiff
ZpiffInnlegg: 19584
05.08.18 15:00
KansjeD: Hvor mange mennesker i verden er drept pga ATEISME?

Her er det sikkert noen religiøse som tror at det å ha hellig politisk overbevisning over sitt styresetts fortreffelighet, er det samme som ateisme. 

Det er det som er så fint med å være hellig overbevist om sin egen tros fortreffelighet, at man kan bare tenke at alle de som er slemme, de er vantro, ateister... 
Det mens de som er snille, enten har samme tro -eller bare må overbevises om at de 'egentlig' har samme fortreffelige tro. 

Watt
WattInnlegg: 3383
08.08.18 09:18
kaareaadinnlandet: Hvis Ateistene ikke har noen moralsk kode hvorfor er det slik at de er så hellige?
BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 46156
08.08.18 16:21
F.R.O.G: For meg er ikke den katolske kirke sann kristendom

Finnes noe slikt?

Mvh

BE

P. S. Før du svarer: Finn ut hvem som har definisjonsretten på "sann kristendom" - og på hvilket grunnlag. Husk at det grunnlaget nødvendigvis må være BEDRE enn alle andres; ellers har man jo ingen definisjonsrett.

Husk også at du nødvendigvis må vite det jeg etterspør ovenfor - ellers er det jo bare drittpreik å snakke om "sann kristendom".

BlackEagle
08.08.18 16:24
Viracocha: Man kan bli litt forfjamset. Her har vi en religion du skryter opp i skyene, hvor medlemmene bokstavelig talt eter jesu legeme og drikker hans blod, og har nekrofile tendenser - men jeg har skitne tanker?

I O U 1!

BlackEagle
08.08.18 16:30
F.R.O.G: Jo det gjør du, jeg dømmer ikke alle ikke troende overhodet, ikke for annet en jeg fornemmer et fravær av Gud. Det er ikke noe god fornemmelse overhodet.

Du fornemmer et fravær av én eller flere guder? Tja - det er nok riktig. Og du synes ikke at det er noen god fornemmelse?

Da kan jeg trøste deg med at som hedning har jeg det bedre enn deg - jeg har overhodet ikke "ikke noen god fornemmelse overhodet" for troende - tvert i mot gapskratter jeg rett som det er når jeg ser hva troende lirer av seg.

Nei, dette var ikke nødvendigvis mynta på deg.

Mvh

BE

BlackEagle
08.08.18 16:51
kaareaadinnlandet: Ondskapen lever nok best hos de som ikke er kjent for noe etikk og moral som helst, nemlig de uten religion!

Tja, du. Nå skal vi se - og jeg er klar over at idioter, kjeltringer, overgripere, knestående, skallede, kvinner, pensjonister og paradis-hoppere (nei, ikke noe religiøs referanse denne gangen) finnes i alle leire.

Men nå er det engang slik at kristeliøse (alle sin bærer med seg en monoteistisk religion i sin altfor tunge sekk) blir utsatt for vedvarende påvirkning (nei, jeg sa ikke hjernevask) fra det skriftlige grunnlaget for den religionen; samt fra dem som forvalter den religionen (prester, forstandere, menighetssøstre, jihadister, Knutbypastorer, biskoper og andre som mener seg å vite bedre enn andre). Det gjør at 

uskyldige barn blir utsatt for forferdelige lidelser - helt unødvendig og uten synlig resultat for "godheten" i verden - ved iverksettelse av syndfloder

annerledes tenkende blir forfulgt ved korstog og inkvisisjon - og nei, jeg har ikke glemt hr. Josef og hr. Adolf

uskyldige barn blir på nytt utsatt for unødvendige og forferdelige lidelser ved slike hendelser som jordskjelvet på Haiti

uskyldige barn blir på nytt utsatt for unødvendige, forferdelige og langvarige lidelser ved gudens unnlatelse av inngripen etter slike hendelser som nevnt ovenfor; til tross for deres foreldres iherdige bønnerop.

uskyldige kvinner blir både druknet og brent ved hekseprosessene fordi religion begrunnes ved overtro

vedvarende urettferdighet ved at uskyldige barn utsettes for det som er nevnt ovenfor mens notoriske kjeltringer, mordere og overgripere går fri.

Jeg er litt usikker på om kristeliøse skal rope særlig høyt om etikk og moral.

Det er mulig at ateister ikke er det spøtt bedre - men de påberoper seg sjelden en spesielt "høyverdig" moral henta fra ei bok som bevislig farer med løgn.

Mvh

BE

ultimat egoist - og drøy litt før du uttaler deg om hva det innebærer

(Innlegget ble redigert 08.08.18 16:54)

kaareaadinnlandet
11.10.18 23:40

Litt nytt på engelsk: Til ateismen og dets trosmedlemmer

Atheists everywhere, hurry to hide or else I will prove this:

"Atheism by moral blindness can cause death by stupidity, the breakdown of the nervous system!" (Very black indeed, bold types, black ink!)

by investigating you! And what a massive negative PR it will become! So to preserve yourselves, never be seen by agents of the "white-list" religions again! Beware of the sunlight (of truth) too, if you please!

The investigation of you, possibly, if you do not HIDE:

For a start, we pick the "most suitable" of you and inquire about intelligence etc. Some "even" (how dare they!) suggest that (Kantian) ethical and moral character is related to intelligence (or IQ) directly!

"Litt dumt av Universitetet i Oslo å invitere ateistene for da blir de jo raskt borte (i natta)! Ikke i kloakken, ikke prøv deg, du! Prøve å presse på ateistene noe sånt!"

Hvordan er det nå med korrelasjon av f.eks. ateisme og heroin-avhengighet? Det er jeg også litt nysgjerrig på, gjerne "profesjonell hjemløshet" også! Ja, at de tidligere jobbet i politiet og gjorde så altfor mye galt og derfor ikke kan bo i en leilighet uten forferdelige (psykologiske/psyko-somatiske plager)!

God natt!

(Innlegget ble redigert 11.10.18 23:46)

xavi-maestro
xavi-maestroInnlegg: 4331
11.10.18 23:43

Jeg lurer på når folk skal forstå at "ateisme" er et begrep uten innhold. 

Oric-1
Oric-1Innlegg: 3831
11.10.18 23:44
kaareaadinnlandet: "Atheism by moral blindness can cause death by stupidity, the breakdown of the nervous system!"

Skjerp eder, gale menneske.

BlackEagle
12.10.18 13:08
kaareaadinnlandet: Litt nytt på engelsk: Til ateismen og dets trosmedlemmer Atheists everywhere, hurry to hide or else I will prove this: "Atheism by moral blindness can cause death by stupidity, the breakdown of the nervous system!" (Very black indeed, bold types, black ink!) by investigating you! And what a massive negative PR it will become! So to preserve yourselves, never be seen by agents of the "white-list" religions again! Beware of the sunlight (of truth) too, if you please! The investigation of you, possibly, if you do not HIDE: For a start, we pick the "most suitable" of you and inquire about intelligence etc. Some "even" (how dare they!) suggest that (Kantian) ethical and moral character is related to intelligence (or IQ) directly! "Litt dumt av Universitetet i Oslo å invitere ateistene for da blir de jo raskt borte (i natta)! Ikke i kloakken, ikke prøv deg, du! Prøve å presse på ateistene noe sånt!" Hvordan er det nå med korrelasjon av f.eks. ateisme og heroin-avhengighet? Det er jeg også litt nysgjerrig på, gjerne "profesjonell hjemløshet" også! Ja, at de tidligere jobbet i politiet og gjorde så altfor mye galt og derfor ikke kan bo i en leilighet uten forferdelige (psykologiske/psyko-somatiske plager)!

Du driver på? Fortsatt mareritt både om dagen og om natta?

Mvh

BE

kaareaadinnlandet
12.10.18 17:39

By Quantum Computing, let's put Atheism to the test!

Are the religions more true than Atheism? True or false.

Are the religions more helpful than Atheism? True or false.

Are religions more valuable than Atheism? True or false.

Ha-ha-ha! Ateisme er ut vinduet! Ha-ha-ha!

Kvante-prosessering ved datamaskin:

#QuantumComputing #QuantumPhysics #ORgate To use quantum computing (further), you can simply check for any statement inside a field and check this field for its quantum computing value. If it gets a high value, it's definitely something. Ok? Can be HumanResources (HR) or any other.

The use of OR-gate in computers to test for various stuff. Also for the future "vision". Is it wrong you think? You need to have a proper scale for it, like 30 million true values upward and 30 millions false values downward.

Such that, examples:

1. [Field of database] Is this something for the future? [Field tested: true or false] Yes or no!

2. Are The 4 Factors useful toward Utopia? True or false.

...

Warning!

Sensitivity is important for this stuff, trying to influence the result one way or another like a dumb pollster (you vote for Hillary Clinton or I kill you! That's a yes???) or using for evil may render the results useless for at least the individual being (very) foolish! Even so, that individual may never use the quantum computing "calculator" ever again!

Endless possibilities. Check it out! Have fun!

(Delivery to University of Oslo, Physics Institute in spring semester, 2000. Also having a walk to some students down to the National Assembly to talk things through.)

(Innlegget ble redigert 12.10.18 17:44)

RickiBK
12.10.18 18:02
xavi-maestro: Jeg lurer på når folk skal forstå at "ateisme" er et begrep uten innhold.

Fortell ;)

ipa
ipaInnlegg: 313
13.10.18 23:38
kaareaadinnlandet: Are the religions more true than Atheism? True or false. Are the religions more helpful than Atheism? True or false. Are religions more valuable than Atheism? True or false.

Hvilken religion er det du snakker om? Spagettimonsteret? Mormonere? Islam? Norrøn? Universskapende smånisser?

Bare så du er klar over at så lenge du ikke tror på ALLE gudeblider som finnes er DU ateist når det kommer til gudene du ikke tror på...

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2262
14.10.18 00:03
xavi-maestro: Jeg lurer på når folk skal forstå at "ateisme" er et begrep uten innhold.

I og for seg har du rett i at begrepet er uten innhold, for det beskriver bare fravær av gudstro. Det beskriver altså noe som mangler, og ikke mer enn det. Ateisme er derfor ikke et livssyn. Ateister kan ha svært ulik virkelighetsoppfatning. En ateist som f.eks. tror på gjenfødelse, vil jeg til og med kalle religiøs.

kaareaadinnlandet
14.10.18 05:10
ipa: Hvilken religion er det du snakker om? Spagettimonsteret? Mormonere? Islam? Norrøn? Universskapende smånisser? Bare så du er klar over at så lenge du ikke tror på ALLE gudeblider som finnes er DU ateist når det kommer til gudene du ikke tror på...

Nei. Dette er feil. Det er kun snakk om "hvit-liste" religioner, slik som kristendom, jødedommen, islam, hinduismen, buddhismen/shintoismen, scientologi, etc.

Det er selvsagt logisk umulig å tro på Gud uten å være virkelighetsorientert. Det finnes bare Gud for alle religiøse. Hvis hinduistene har rett, vel, vel, da er det Brahman for meg også og alle andre religiøse. Derfor er jeg absolutt ikke ateist, nei!

Det handler om å tro på guddommelighet (deity), men hvilken navn den har er av mindre viktighet. La oss bare kalle vår Gud for nettopp Gud. Det er egentlig ikke så viktig hva den heter. Språkene er jo forskjellige.

Zpiff
14.10.18 10:49

A la det som er nevnt utallige ganger tidligere;
"Det å ikke samle på frimerker, er ikke en hobby"? 

Så om man f.eks. eier bibelen, koranen, talmud.., og studerer disse, og anser at innholdet i disse skriftene er irrelevante, så er det ikke dermed sagt at man har en tro. 
Like lite som man eier frimerker... og studerer disse, og da anser at frimerkene.... er irrelevante, så er det ikke dermed sagt at man har en hobby. 

Eller var det noe helt annet du mente? 

Zpiff
14.10.18 10:50
kaareaadinnlandet: Det er selvsagt logisk umulig å tro på Gud

Jepp.

Zpiff
14.10.18 10:53
kaareaadinnlandet: Hvis hinduistene har rett, vel, vel, da er det Brahman for meg også og alle andre religiøse.

Better safe than sorry..? 
Så hvis ingen har rett, så er det vel da også ingen for deg og alle andre religiøse -også? 
Nice.. :) 

Zpiff
14.10.18 11:29
kaareaadinnlandet: Det er selvsagt logisk umulig å tro på Gud uten å være virkelighetsorientert. Det finnes bare Gud for alle religiøse.

Er ikke dette to nokså paradoksale setninger? 
Hvis det KUN er Gud som finnes for alle religiøse, hvordan skal de da kunne være virkelighetsorienterte? 
Eller har du bare byttet ut ordet "virkelighet" med ordet "Gud" -her? 

Og tja (mht. til mitt "Jepp" over her), så er det mulig å logisk forklare en tro på Gud (uansett definisjon av "Gud"), men det er ikke dermed sagt at referansen Gud -er logisk. 

ipa
ipaInnlegg: 313
14.10.18 13:22
kaareaadinnlandet: Derfor er jeg absolutt ikke ateist, nei!

Nei, det du beskriver er impotent deisme... Dette er vanligvis en "troendes" siste skanse før man gir opp hele trosbegrepet. En slik gud har ingen dogme knyttet til den og man har derfor heller ingen regler, påbud, belønning eller straff knyttet opp mot "Guden" din.

En ateist som baserer sin skepsis til gudetro på rasjonelle og vitenskaplige prinsipper vil faktisk gi det samme svaret som deg på at hvis Hinduistene har beviselig rett så er Brahman Gud, om denne Guden er verdig for tilbedelse er et annet spørsmål...

Kort sagt er det umulig å skille et slikt deistisk gudebilde fra et som ikke baserer seg på en gud.

(Innlegget ble redigert 14.10.18 13:24)

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 13212
14.10.18 18:09
Grammofon: Ateisme er derfor ikke et livssyn

Er ikke det at ingen gud finnes - et syn på livet/virkeligheten?

xavi-maestro
14.10.18 19:18
RickiBK: Fortell ;)

Hvorfor Ateisme er et begrep uten innhold?

Det blir på samme måte som det Zpiff påpeker, nemlig at det å ikke samle på frimerker umulig kan kalles en hobby, eller noe med et innhold. Det finnes ikke noen positiv mengde i begrepet, og det må derfor forstås slik.

xavi-maestro
14.10.18 19:20
Finnsannhet: Er ikke det at ingen gud finnes - et syn på livet/virkeligheten?

Like lite som det at "ingen svevende gravmaskiner" ikke er et livssyn.

RickiBK
14.10.18 19:22
xavi-maestro: Det finnes ikke noen positiv mengde i begrepet, og det må derfor forstås slik.

Så dette å være genuint positivt opptatt av menneskenes virkelige rolle i samfunnslivet er å anse som en ikke positiv verdi? 

La meg returnere det på denne måten: 

Hvem er du til å avgjøre hva som skal kunne sees på som en positiv verdi eller ei? 

Tror vi kan starte med å ta en sjekk på om du i det hele tatt har en spiselig definisjon av hva det innebærer, dette å være ateist? 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester