Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Alle religiøse debatters mor:det å synde

NYTT TEMA
jeffkhan
jeffkhanInnlegg: 858
09.11.13 16:30

Hva er de største syndene i mono religionene?

1 Det å drive hor/utroskap/sex før ekteskap

2 Drikke alkohol

3 (Åger) Rente

4 GAMBLING

5 Spise svin/ ku/hest

7

MEN ALT DETTE ER JO EKSTREMT utbredt idag i verden, uten at verden har gått under. Ja flere land og samfunn er nærmest grunnlagt på dette.

Så hvorfor er man så redd for å synde? 

(Innlegget ble redigert 09.11.13 16:32)

deF0RD
deF0RDInnlegg: 15968
09.11.13 16:39
jeffkhan: MEN ALT DETTE ER JO EKSTREMT utbredt idag i verden

Eeeeh...nei - hverken å drikke alkohol, drive handel med penger eller å gamble er synd i seg sjøl. Eller det kan være det - som det meste annet - inkludert å debattere på VGD. :o)

Synd er når mennesket ikke fyller den Oppgaven iallefall jeg og mange med meg tror Vårherre har for hver enkelt, og/eller det som hindrer en i dette. Det er en del Absolutter i dette - hor er som du nevner en av dem, men ellers så kan hvilken som helst ting som fører deg vill være synd.F.eks alkohol og gambling, men for andre igjen er dette ikke synd fordi en ikke her ligger under for noen laster, men har kontrollen på det. Jesus sjøl drakk alkohol og ble kritisert både for det - samt for å være en storeter og omgås påstått tvilsomme miljøer.

Jobs
JobsInnlegg: 10919
09.11.13 17:17
jeffkhan: Så hvorfor er man så redd for å synde?

Det er bare en synd som en ikke får tilgivelse for.

Markus 3.Sannelig, jeg sier dere: Alt skal menneskene få tilgivelse for, både synder og spott, hvor mye de enn spotter. 29 Men den som spotter Den hellige ånd, får aldri i evighet tilgivelse, men er skyldig i evig synd.»

Messagefromtime
MessagefromtimeInnlegg: 14472
09.11.13 18:44

Svineri dette Jobs.

ABB får altså tilgivelse men ikke jeg som mener den hellige ånd er et freakshow ala Adams family.....og skulle vært satt fyr på i middelalderen istedet for alle de andre som ble brent i dens navn.

Nå sa jeg Jehova... I must get stoned..

(Innlegget ble redigert 09.11.13 18:45)

Sanyasi
SanyasiInnlegg: 14232
10.11.13 13:27
Messagefromtime: Svineri dette Jobs. ABB får altså tilgivelse men ikke jeg som mener den hellige ånd er et freakshow ala Adams family.....og skulle vært satt fyr på i middelalderen istedet for alle de andre som ble brent i dens navn. Nå sa jeg Jehova... I must get stoned..

De som spotter den hellige ånd, lukker ikke bare døren for seg selv, men prøver å hindre andre i å gå inn. De står ved døråpningen og bruker hersketeknikker for å få folk til å skamme seg over å gå inn.

Spott finnes det ikke forsvar mot, og følgelig finnes det heller ikke noe de kan gjøre for å gjøre opp for seg.

Sanyasi
10.11.13 13:30
jeffkhan: Hva er de største syndene i mono religionene? 1 Det å drive hor/utroskap/sex før ekteskap 2 Drikke alkohol 3 (Åger) Rente 4 GAMBLING 5 Spise svin/ ku/hest 6  7 MEN ALT DETTE ER JO EKSTREMT utbredt idag i verden, uten at verden har gått under. Ja flere land og samfunn er nærmest grunnlagt på dette. Så hvorfor er man så redd for å synde?

Det er ikke verden som går under - den ligger allerede nede. Det er hvert enkelt menneske som går under, og blir en idiot som følger strømmen av idioter -  i stedet for å ha kontakt med seg selv og Gud.

Messagefromtime
10.11.13 14:04

Men vi kan jo like godt si.

Den som spotter den hellige leverposteiboksen blir aldri tilgitt.

Det er jo ikke virkelig.

Sanyasi
10.11.13 14:16
Messagefromtime: Men vi kan jo like godt si. Den som spotter den hellige leverposteiboksen blir aldri tilgitt. Det er jo ikke virkelig.

Tydeligvis har du effektivt stengt deg selv ute med denne spottingen.

Kanskje det har noe med innstillingen å gjøre?

Hvis man bare får støy fra radioen, kan det være at den ikke er stilt på riktig frekvens.

Vi får håpe du kommer videre en gang, og at ikke egoet ditt står i veien for absolutt alt.:)

Homerisk
HomeriskInnlegg: 1027
10.11.13 14:24
Sanyasi: Tydeligvis har du effektivt stengt deg selv ute med denne spottingen. Kanskje det har noe med innstillingen å gjøre?

Nå er det ingen ting som tyder på at denne "spottingen" som det skrives om i bibelen har noe med noen av oss å gjøre.

Messagefromtime hadde nok et poeng.

Sanyasi
10.11.13 14:38
Homerisk: Nå er det ingen ting som tyder på at denne "spottingen" som det skrives om i bibelen har noe med noen av oss å gjøre. Så Messagefromtime hadde nok et poeng.

Du driver som vanlig med ønsketenkning, Homerisk.

Homerisk
10.11.13 15:04
Sanyasi: Du driver som vanlig med ønsketenkning, Homerisk.

Jeg tror rett og slett at du ikke vet hva jeg driver med.

Sanyasi
10.11.13 15:19
Homerisk: Jeg tror rett og slett at du ikke vet hva jeg driver med.

Jo, det gjør jeg; Du serverer uhorvelige mengder pjatt.

samsu88
samsu88Innlegg: 823
10.11.13 15:21

Frelse ved egen hjelp eller rettferdighet umulig, en falsk lære

Rom 3:10 : Det finnes ikke en rettferdig, enn ikke en,

Homerisk
10.11.13 15:22
Sanyasi: Jo, det gjør jeg; Du serverer uhorvelige mengder pjatt.

Ta meg på sak, i steden for å sutre med tankefeil.

Klarer du det?

LaCangura
LaCanguraInnlegg: 54714
10.11.13 15:26
jeffkhan: 1 Det å drive hor/utroskap/sex før ekteskap

Dette er vel først og fremst mytet på kvinnene som har et større press på det å være ren og ærbar enn menn siden kvinnene skal være en eigendel som gis bort under ekteskap.

Sanyasi
10.11.13 16:00
Homerisk: Ta meg på sak, i steden for å sutre med tankefeil. Klarer du det?

Du har jo aldri noen sak. Den eneste saken din er å snu ræva til, for å vise at du nekter å forstå helt innlysende ting.

Hvorfor skal jeg gidde å gjøre noe med det?

Homerisk
10.11.13 16:37
Sanyasi: Du har jo aldri noen sak. Den eneste saken din er å snu ræva til, for å vise at du nekter å forstå helt innlysende ting.

Jeg forstår jo at du ikke klarer å gjøre rede for dine egne påstander. Se spørsmålene mine ovenfor.

Om det er sak du virkelig kan så er det vel bare å begrunne ting skikkelig fremover?

Sanyasi
10.11.13 16:43
Homerisk: Jeg forstår jo at du ikke klarer å gjøre rede for dine egne påstander. Se spørsmålene mine ovenfor. Om det er sak du virkelig kan så er det vel bare å begrunne ting skikkelig fremover?

Jeg gidder ikke å bruke tid på å overbevise de som ikke vil bli overbevist.

Jeg ser selvfølgelig tvers gjennom slike som deg.

Uansett hva jeg skriver, så vil du aldri gjøre annet enn å snu hver stein for å finne nye påskudd til å snu ræva til.:)

Jeg måtte jo vært tilbakestående for å gidde det.

Messagefromtime
10.11.13 17:27

Hvordan kan du si at han driver med ønsketenkning.

Her snakker vi om noe så dumt som at spotting av en fantasiånd er værre enn massedrap.

Hva tyder det på..... ?....

Ultimat kontroll.

De menneskene som fant på dette var diktatorer. Det er ingen logikk i  denne barnslige suttekluten.

Sanyasi
10.11.13 17:34

Logikken ligger i at menneskers mulighet til evig liv og kontakt med Gud er viktigere enn at kjøttklumpen skal leve et par år til. De som stenger folk ute fra den hellige ånd er de eneste som faktisk dreper noen. Den døden som våre drapsmenn påfører andre er svært midlertidig. Den innebærer bare at den drepte våkner fra marerittet, i sin egen seng, flirer av dumskapen, og står opp.

Messagefromtime
10.11.13 17:39

Hmm.

Så Kristningen av Europa med Våpen og millioner døde var altså ikke noe vondt,,,,, men nødvendig....

For at den hellige ånd kunne bli kjent for alle.

Slik at alle kunne få ta del i livet etter døden,,,,, etter døden,,,,, etter døden,,,,,

Nyttig å vite.

Jeg holder meg unna...

Sanyasi
10.11.13 18:00
Messagefromtime: Hmm. Så Kristningen av Europa med Våpen og millioner døde var altså ikke noe vondt,,,,, men nødvendig.... For at den hellige ånd kunne bli kjent for alle. Slik at alle kunne få ta del i livet etter døden,,,,, etter døden,,,,, etter døden,,,,, Nyttig å vite. Jeg holder meg unna...

Det er forbud mot å drepe OG det er forbud mot å spotte den hellige ånd.

Men det er helt klart at å spotte den hellige ånd er en verre forbrytelse; fordi den søker ikke bare å avskjære folk fra Gud i dette livet, men for alltid.

For de som tror de ER sin kropp, og at alt som foregår i hodet er et resultat av kroppen, er dette selvfølgelig komplett ubegripelig.

Homerisk
10.11.13 18:03
Sanyasi: Jeg gidder ikke å bruke tid på å overbevise de som ikke vil bli overbevist.

Så hold deg til det lokale bedehuset om du bare vil påstå ting uten å begrunne det. De jubler jo for slik forkynning.

"Jeg måtte jo vært tilbakestående for å gidde det."

Spørs hvilken agenda du har.

Så langt er jo sak noe du ikke behersker.

Sanyasi
10.11.13 18:05
Homerisk: Så hold deg til det lokale bedehuset om du bare vil påstå ting uten å begrunne det. De jubler jo for slik forkynning.

Jeg tilhører ingen menighet, og har ikke noe bedehus å gå til.

Å velge å ikke bruke tiden på uærlige folk er slett ikke det samme som forkynning.

Messagefromtime
10.11.13 18:08

WTF.

Hvis jeg spotter den hellige ånd ( noe som er en morsom hobby) så stenger vel ikke det ute noen andre.

Det jeg tvilsetter er at Jeg som spotter fantasien er for alltid fortapt men ABB ikke.

Ha det fint i himmelen.... Du tar ham nok i sjakk....

EnraNetsu
EnraNetsuInnlegg: 4755
10.11.13 18:24
Messagefromtime: WTF. Hvis jeg spotter den hellige ånd ( noe som er en morsom hobby) så stenger vel ikke det ute noen andre.

Det er morsomt helt den forlater deg for siste gang, og ikke kommer tilbake, uansett hvor hardt du tar i. Da vet du hva du har ignorert hele livet. 

Sanyasi
10.11.13 18:27
Messagefromtime: WTF. Hvis jeg spotter den hellige ånd ( noe som er en morsom hobby) så stenger vel ikke det ute noen andre. Det jeg tvilsetter er at Jeg som spotter fantasien er for alltid fortapt men ABB ikke. Ha det fint i himmelen.... Du tar ham nok i sjakk....

Det er nettopp det som er saken med spott - at det gjør at andre holder seg borte. Ingen har lyst å bli identifisert med de tingene som andre håner. Og vi vet jo at det bare finnes en måte å spotte den hellige ånd på - og det er å kalle den for galskap.

Ingen har lyst å bli stemplet som gale.

Å møte Gud er en sterk opplevelse. Disse ondsinnede ryktene fører til at folk snur i døren, fordi de blir redd for at ryktene er sanne og redd for å miste kontrollen.

Eller det får folk som i utgangspunktet var interessert i å søke sannhet til å holde muligheten åpen for at det ikke er noe å finne - fordi dette frøet er sådd av spotterne. Det medfører at de legger en demper på sin egen søken, og holder kjeft om det.

Uansett gjør slikt at folk ikke søker den hellige ånd eller erfaringer med Gud.

Det er særlig billig for idioter å håne den hellige ånd; ettersom den ikke er materialistisk. Man har av samme grunn ikke noen mulighet til å forsvare seg mot spottingen. Det medfører at de som har funnet Gud velger å ikke snakke høyt om sine erfaringer, fordi de vet at det gjør dem og budskapet til et lett offer for idiotene. De samme idiotene som ikke selv har fnugg av erfaring, men bare en ond vilje til å skade andres omdømme.

Homerisk
10.11.13 18:32
Sanyasi: Jeg tilhører ingen menighet, og har ikke noe bedehus å gå til.

Nærmeste vil nok duge.

"Å velge å ikke bruke tiden på uærlige folk er slett ikke det samme som forkynning."

Å komme med noen spørsmål rundt din oppfatning og konsekvenser av spotting ut fra innhold i bibelen betyr ikke at man er "uærlig"...

Sanyasi
10.11.13 18:34
Homerisk: Nærmeste vil nok duge. "Å velge å ikke bruke tiden på uærlige folk er slett ikke det samme som forkynning." Å komme med noen spørsmål rundt din oppfatning og konsekvenser av spotting ut fra innhold i bibelen betyr ikke at man er "uærlig"...

Nei, men å late som man er interessert i å komme til enighet er uærlig.

deF0RD
deF0RDInnlegg: 15968
10.11.13 19:04
Messagefromtime: Nå sa jeg Jehova... I must get stoned..

You must BE stoned, trur jeg er en mer nærliggende forklaring :o)

Nå skal du FØRST lese denne fantastiske bloggen av Elin Ørjasæter, som i all sin tydelige tragi-komedie viser at vi bryr oss mer om hvem som sier noen enn hva som sies. Deretter så kan du fortsette med dette:

Menneskelig rettferdighet er et begrep som bygger på styrkeforhold den gangen en primitiv form for det ble oppfunnet. Da noen hadde noe som andre ville ha, men de kunne ikke bare ta det, for sjøl om de kanskje var større og sterkere så var de som hadde noe også så store og sterke at julingen en kunne få ikke var verdt forsøket.
Derfor utviklet det seg et begrep om at det forelå like rettigheter og plikter for alle individer. Dette gjennomgikk en evolusjon jfr. Dawkins memer - som gjorde begrepet mer raffinert og filosofisk.

Sånt bryr Gud seg etter min mening selvfølgelig seg katten om. Han deler ut Nåden - ufortjent, dypt urettferdig (etter våre barbarisk fundamenterte ape-begreper) og bare fordi Han er Glad i oss. På en måte som også avviker fra den ble skyggen vi i heldige glimt kan ane av Kjærlighet.
 Du kan altså ikke, skal ikke og bør ikke anvende dette grovt tilhuggede sosiale verktøyet kalt rettferdighet på Gud. Han er hinsides vår forståelse av sånne begreper og menneskelige påfunn. Det eneste menneskelig rettferdighet kan hjelpe oss med i forhold til Gud er å gi et lite Glimt av hva dette EGENTLIG er. På samme måte som ei fyrstikk også avgir lys så har den noe felles med en supernova, men det er også omtrent alt.

Og så husker du hva Elin sa og viste - så du tenker over og forholder deg til innhold og ikke han gærne kveker'n som påstår å være skeptiker i tillegg.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester