Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er Jehovas Vitner KRISTEN? NEI!

NYTT TEMA
RexSkribenticus1
RexSkribenticus1Innlegg: 12172
17.04.14 20:12

Er Jehovas Vitner KRISTEN?

 

I flere år har jeg på VGDebatt hevdet at Jehovas Vitner IKKE er kristen! Men at Jehovas Vitner er ei religiøs sekt som bygger sine religiøse ytterligheter , IKKE på nytestamentlig kristendom  i sandhaugene i det vi i dag kaller 

(Innlegget ble redigert 17.04.14 20:22)

RexSkribenticus1
RexSkribenticus1Innlegg: 12172
17.04.14 20:24

Mesteparten av teksten forsvant!

(Innlegget ble redigert 17.04.14 20:30)

RexSkribenticus1
RexSkribenticus1Innlegg: 12172
17.04.14 20:24

Jeg prøver en gang til: 

 

 Men til ingen nytte!

(Innlegget ble redigert 17.04.14 20:25)

RexSkribenticus1
RexSkribenticus1Innlegg: 12172
17.04.14 20:26

Er Jehovas Vitner KRISTEN?

I flere år har jeg på VGDebatt hevdet at Jehovas Vitner IKKE er kristen! Men at Jehovas Vitner er ei religiøs sekt som bygger sine religiøse ytterligheter , IKKE på nytestamentlig kristendom,  men på gammeltestamentlig gudsoppfattelse som oppstod blant kameldrivene beduiner  i sandhaugene i det vi i dag kaller Midt-Østen. 

Og der befinner Jehovas Vitner seg intellektuelt ennå. Med hodet i sanden.

Selvfølgelig, kan man si, har representanter for Jehovas Vitner i debatt eter debatt på VGDebatt nektet på at de ikke er kristne. De kan nekte så mye de vil for meg. Men de blir ikke særlig mer kristne av den grunn.

At Jehovas Vitner er kristne er en påstand som egentlig er ei stor skrøne. Kristenheten blir nemlig av Jehovas Vitner betraktet som en falsk religion. Nå er det heldigvis slik at jeg ikke er alene om å mene at Jehovas Vitner ikke er kristne. Store Norske Leksikon er av samme oppfatning:

Eller for å si det som det så vakkert står skrevet i Store Norske Leksikon om Jehovas Vitner:

«Kristenheten og andre religioner betraktes som falsk religion. Jehovas vitner oppfyller de sosiologiske kriteriene for å få betegnelsen sekt; de mener å forpakte sannheten alene, forholdet til samfunnet er preget av en viss gjensidig skepsis, kravene til aktivitet er høye og det satses på individuell tilslutning»!

Kilde: http://snl.no/Jehovas_vitner

Og ellers så ønsker jeg alle en fortsatt GOD PÅSKE!

 

: Rex

 

(Innlegget ble redigert 17.04.14 20:29)

deF0RD
deF0RDInnlegg: 15800
17.04.14 20:39
RexSkribenticus1: Er Jehovas Vitner KRISTEN?

Og bryr vi oss?
*Kjenne godt etter*

Mmmmnhei!

Og ellers ønskes du og dine - kone, bikkje og asylsøkere i skjulet - en riktig god påske der ute på det forblåste skjæret! Måtte eggene være velfylte, lammet velsmakende og Påskeaften slukke tørsten, slik Påskemorgen slukker sorgen!

Mvh
deFORD - dalstroka innafor

joplina
joplinaInnlegg: 60520
17.04.14 20:43
RexSkribenticus1: Er Jehovas Vitner KRISTEN?   I flere år har jeg på VGDebatt hevdet at Jehovas Vitner IKKE er kristen!

Vel....spørs jo om man skal din definisjon for god fisk, eller den som per i dag er allmengyldig..

"Jehovas vitner beskrives innen religionsvitenskap som et millenaristisk, kristent[A] trossamfunn med antitrinitaristiske oppfatninger som skiller dem ut fra andre kristne.[7] Deres lære er basert på deres forståelse av Bibelen, og de foretrekker å bruke Ny verden-oversettelsen av De hellige skrifter."

Messagefromtime
MessagefromtimeInnlegg: 14472
17.04.14 21:17
RexSkribenticus1: Er Jehovas Vitner KRISTEN?

Nei, de er Jah MOON ere..

 

RexSkribenticus1
RexSkribenticus1Innlegg: 12172
17.04.14 21:29
deF0RD: Og ellers ønskes du og dine

en glimrende påske fra øss på Skjæret ved Norskehavets bredder!

: Rex og øss!

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 12945
17.04.14 22:43
RexSkribenticus1: Er Jehovas Vitner KRISTEN?

I flere år har jeg på VGDebatt hevdet at Jehovas Vitner IKKE er kristen! Men at Jehovas Vitner er ei religiøs sekt som bygger sine religiøse ytterligheter , IKKE på nytestamentlig kristendom i sandhaugene i det vi i dag kaller

De har trukket tilbake navnet kristne - selv.

For ikke å skitne seg til?

DET håp NT forkynner, gjelder bare noen ytterst få mennesker, tror de.

SÅ - ?

BHB

nattogdag2
nattogdag2Innlegg: 4742
17.04.14 23:37
Finnsannhet: De har trukket tilbake navnet kristne - selv.

JV kaller ikke seg selv kristne?

Messagefromtime
MessagefromtimeInnlegg: 14472
17.04.14 23:59
nattogdag2: JV kaller ikke seg selv kristne?

De kaller seg riktignok " ekte " kristne....  som du påpeker med ?? tegnet ditt.

Men de er Jah - Jehova tilhengere og søker dypere tilbake til tiden før NT.

Kristne ser på GT som en historisk bok. Ved NT oppløstes alt gammelt og den nye tid tredde i kraft.

De er Jah tilhengere... yupp..

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 12945
18.04.14 07:06
nattogdag2: JV kaller ikke seg selv kristne?

Ikke i sitt offisielle navn.

Men de kalte seg en periode: Jehovas kristne Vitner.

Men DET trakk de tilbake.

Ved  i litteraturen å benevne seg SANNE kristne, betegner de seg annerledes enn dem vi vanligvis forstår med kristne - som de derfor da distanserer seg fra som egentlig noe annet (og bedre).

Uansett fordømmer de alle "vanlige" kristne retninger, som jo historisk må sies å ha hevd på betegnelsen "kristne!

Men de er sprunget ut fra kristne adventistiske bevegelser på 1800-tallet.

Hvis vi med kristne mener folk som tror et eller annet positivt om Jesu rolle, så er de kristne.

Men avvikene fra evangelisk bibelsk og kristen forståelse er egentlig større enn folk vanligvis oppfatter.

Deres intolerante ledelse mener seg utnevnt og forutsagt pga 1914 i en argumentasjons-linje som både bibel og historie STERKT vitner i mot ved nært etter-syn.

Beste hilsen.

nattogdag2
nattogdag2Innlegg: 4742
18.04.14 10:25
Finnsannhet: Ikke i sitt offisielle navn. Men de kalte seg en periode: Jehovas kristne Vitner. Men DET trakk de tilbake. Ved  i litteraturen å benevne seg SANNE kristne, betegner de seg annerledes enn dem vi vanligvis forstår med kristne - som de derfor da distanserer seg fra som egentlig noe annet (og bedre). Uansett fordømmer de alle "vanlige" kristne retninger, som jo historisk må sies å ha hevd på betegnelsen "kristne! Men de er sprunget ut fra kristne adventistiske bevegelser på 1800-tallet. Hvis vi med kristne mener folk som tror et eller annet positivt om Jesu rolle, så er de kristne. Men avvikene fra evangelisk bibelsk og kristen forståelse er egentlig større enn folk vanligvis oppfatter. Deres intolerante ledelse mener seg utnevnt og forutsagt pga 1914 i en argumentasjons-linje som både bibel og historie STERKT vitner i mot ved nært etter-syn.

Ah, da var det ikke så langt unna hva jeg trodde, med hensyn til at de i hvert fall her på forumet kaller seg de sanne kristne.

Men at de tidligere hadde kristne i navnet sitt, det visste jeg ikke. :)

Ræveåte
RæveåteInnlegg: 6561
18.04.14 10:31
nattogdag2: Ah, da var det ikke så langt unna hva jeg trodde, med hensyn til at de i hvert fall her på forumet kaller seg de sanne kristne.

En som er kristen er en som tror på Jesus Kristus (Jehovas første skapte sønn) derav titelen kristen.

En treenighetstilbeder derimot vil slite med å kalle seg for en kristen da de tror på en menneskeskapt gudefusjon fra Nikea i 325 e kr.

nattogdag2
nattogdag2Innlegg: 4742
18.04.14 10:40
Ræveåte: En som er kristen er en som tror på Jesus Kristus (Jehovas første skapte sønn) derav titelen kristen. En treenighetstilbeder derimot vil slite med å kalle seg for en kristen da de tror på en menneskeskapt gudefusjon fra Nikea i 325 e kr.

Ja da, ja da...

Jeg fikk det inntrykket at dere hadde sluttet å kalle dere kristne, det var det jeg lurte på og fikk oppklart, altså hva dere kaller dere.

Hvem som er "riktig og feil" kristen - se det overlater jeg til Gud å avgjøre :)

Reddkongen
ReddkongenInnlegg: 3152
18.04.14 11:01

en som stadig lager nye rakk ned på jehovas vitner tråder derimot

er en god kristen......

RexSkribenticus1
RexSkribenticus1Innlegg: 12172
18.04.14 11:31
Reddkongen: en som stadig lager nye rakk ned på jehovas vitner tråder derimot er en god kristen.....

Hvis det var meg du tenkte på i denne forbindelse, Reddkongen, så er jeg ikke kristen.

Men rasjonalistisk realist.

Og det er noe helt annet!

: Rex

(Innlegget ble redigert 18.04.14 11:31)

titan_sable
titan_sableInnlegg: 60587
18.04.14 11:43
Finnsannhet: Ikke i sitt offisielle navn. Men de kalte seg en periode: Jehovas kristne Vitner. Men DET trakk de tilbake.

De kaller seg jo fremdeles selv kristne, på sine egne hjemmesider:

http://www.jw.org/no/jehovas-vitner/faq/er-jehovas-vitner-kristne/

Forøvrig: kun kristne, ikke "ekte kristne", "eneste kristne" eller noe annet.

(Innlegget ble redigert 18.04.14 11:43)

Gudfryktig
GudfryktigInnlegg: 486
01.05.14 19:41
RexSkribenticus1: Er Jehovas Vitner KRISTEN? I flere år har jeg på VGDebatt hevdet at Jehovas Vitner IKKE er kristen! Men at Jehovas Vitner er ei religiøs sekt som bygger sine religiøse ytterligheter , IKKE på nytestamentlig kristendom i sandhaugene i det vi i dag kaller

Det er interessant at både Jehovas vitner, Mormonerne og Advetistene mener at de er de eneste sanne kristne.

og ikke er en del av kristenheten eller den tradisjonelle kristne tro i følge dem selv !!

Med hver sin unike lære og profet, så kan det jo ikke stemme at de er eneste sanne kristne hver for seg med så forskjellig tro.

Eller hva ?

Det er verdt å merke seg at disiplene aldri inviterte til en spessiel organiasjon eller gruppe, men iviterte mennesker til å ta i mot det glade kristne budskap.

Det viser oss at sannnheten ikke blir oppbevart i en bygning eller i en organisasjon, men i den enkelte troendes hjerte :)

 

 

 

 

(Innlegget ble redigert 01.05.14 19:50)

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3734
01.05.14 21:51

Jehovas vitner er de eneste som tror på Jesus Kristus slik Bibelen viser.

Alle andre kaller seg kristne, men er langt fra kristne, i og med at de tilber Jesus som Gud den allmektige, slik Bibelen viser.

Betegnelsen "Kristen" handler om å tro på Kristus som sønnen, ikke som Guden.

Med andre ord, så kan Jehovas vitner som eneste, med rette kalle seg Kristne, fordi VI tror på Jesus Kristus slik det står i Matt. 7:21-23

XD

Tro
TroInnlegg: 1008
01.05.14 22:35
Jaddadu: Jehovas vitner er de eneste som tror på Jesus Kristus slik Bibelen viser. Alle andre kaller seg kristne, men er langt fra kristne, i og med at de tilber Jesus som Gud den allmektige, slik Bibelen viser. Betegnelsen "Kristen" handler om å tro på Kristus som sønnen, ikke som Guden. Med andre ord, så kan Jehovas vitner som eneste, med rette kalle seg Kristne, fordi VI tror på Jesus Kristus slik det står i Matt. 7:21-23

Ja, Det er ganske underlig at det er så bred enighet om tre-enigheten i kirkesamfunn. Det var muligens en løsning som gjorde det enklere for å fristille seg fra jødenes regler og levesett (moseloven), noe som var nødvendig for å kunne misjonere blant hedninger. Hvordan JV kan fristille seg fra denne kan jo du forklare?

sanila
sanilaInnlegg: 34058
02.05.14 06:46
Jaddadu: Med andre ord, så kan Jehovas vitner som eneste, med rette kalle seg Kristne, fordi VI tror på Jesus Kristus slik det står i Matt. 7:21-23

Man skal ganske vist ikke sette sitt lys unner en skeppe, hvilket man kan si du har gjort her, for her trengs lys.

Doku
DokuInnlegg: 5779
02.05.14 10:12
Jaddadu: Med andre ord, så kan Jehovas vitner som eneste, med rette kalle seg Kristne, fordi VI tror på Jesus Kristus slik det står i Matt. 7:21-23

Tja, nå er det bare det at det står ikke noe om hvem Jesus Kristus er i Matt 7:21-23, men det står hvem han er i Joh 1:1

"I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud."

Men det tror dere ikke på! Og at på til har deres religiøse ledere fusket med Guds Ord ved å legge til artikkelen "en" og skrevet "gud" med liten g. Jehovas Vitner vil gjerne prøve å forklare dette med at det egentlig skal legges inn artikkelen “en” Gud.

Men i Johannes 20, 28 så bruker Johannes "Gud" i bestemt form entall om Jesus - altså ikke “en gud” men “Gud” - og dermed faller muligheten til slik fri tolkning bort. Dette har ikke underbygging - eller noen paralleller i skrivemåte med resten av Bibelen, og blir derfor spekulativt. 

"Det de legger til grunn er at Gresk ikke har ubestemt artikkel (en, ei, et), som vi har på norsk, slik at man må legge det til der det er naturlig. Bestemt artikkel har de derimot. På gresk er de bestemte artiklene ho, eller to som brukes på samme måte som engelsk the. På norsk er bestemt artikkel etterstilt. Det betyr at ordene får endingene -en eller -et. I originalteksten har "Ordet" fått bestemt artikkel (gresk: "ho logos"), mens "Gud" ikke har fått det (gresk: "theos") Dette ser Selskapet Vakttårnet som et bevis på at Johannes ikke kunne mene at Ordet var den Allmektige Gud, men rett og slett "en gud", altså en mektig. Imidlertid ville det ifølge artikkelen "The words was God?" på Christiananswers.net være merkeligere om Theos hadde fått bestemt artikkel. På gresk kan man nemlig ikke se på ordstillingen for å finne subjektet i en setning, man må se på endelsene på ordene. Og ettersom både theos og logos har samme endelse ville det være dårlig grammatikk å skrive to theos, ettersom logos er subjektet i setningen.

I tillegg refererer Selskapet Vakttårnet i sitt hefte "Bør du tro på treenighetslæren?" til et par bibeloversettelser som sier at ordet var guddommelig. Guddommelig er på gresk theios som bare finnes på to steder i NT. I 2Pet 1, vers 3 og 4. Altså er det ikke noe grunnlag for å oversette det slik. Den naturlige måten å forstå dette utsagnet på, og den måten som de aller fleste bibeloversettelser benytter blir derfor denne: "Ordet var Gud"

Les mer om dette her: http://www.trotvil.no/2006/03/21/den-treenige-gud-bibelsk-sannhet-eller-hedensk-tankegods/5/

 jeg frykter for at likesom slangen dåret Eva med sin list, således skal også eders tanker forderves og vendes bort fra den enfoldige troskap mot Kristus. For om det kommer en til eder og forkynner en annen Jesus, som vi ikke har forkynt, eller I får en annen ånd, som I ikke før har fått, eller et annet evangelium, som I ikke før har mottatt, da vil I gjerne tåle det! 2Kor 11:3-4 

(Innlegget ble redigert 02.05.14 10:22)

Tro
TroInnlegg: 1008
02.05.14 10:21
Doku: "I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud." Men det tror dere ikke på! Og at på til har deres religiøse ledere fusket med Guds Ord ved å legge til artikkelen "en" og skrevet "gud" med liten g. Jehovas Vitner vil gjerne prøve å forklare dette med at det egentlig skal legges inn artikkelen “en” Gud. Men i Johannes 20, 28 så bruker Johannes "Gud" i bestemt form entall om Jesus - altså ikke “en gud” men “Gud” - og dermed faller muligheten til slik fri tolkning bort. Dette har ikke underbygging - eller noen paralleller i skrivemåte med resten av Bibelen, og blir spekulativt.

Det er lite belegg i bibelen på at Jesus = Gud. Guds sønn var i arameisk språkbruk en form for tiltale som i den greske tradisjon ble omtolket til å bety en del av guddommen.

Doku
DokuInnlegg: 5779
02.05.14 10:25
Tro: Det er lite belegg i bibelen på at Jesus = Gud. Guds sønn var i arameisk språkbruk en form for tiltale som i den greske tradisjon ble omtolket til å bety en del av guddommen.

Men Bibelens vitnesbyrd viser noe langt annet, som derfor må veie tyngst!

Gudfryktig
GudfryktigInnlegg: 486
02.05.14 11:39
Jaddadu: Jehovas vitner er de eneste som tror på Jesus Kristus slik Bibelen viser.

Jesus er mer enn de mange "guds sønner og døtre", eller "mektige" "gudlignende" "av guddomsart" "engel mikael" skapning" osv som Jehovas vitner  lærer sine medlemmer !!

Slike utrykk blir aldri brukt i Bibelen om Jesus Kristus vår Herre og frelser !

Nei, tvert i mot sier Gud Faderen selv det så sterkt at Livet  faktiskt er i Hans Sønn !

Jehovas vitners beksrivelse av Jesus har derfor svært lite å gjøre med den Jesus som vi finner i Bibelen som er blitt gitt all makt i himmel og på jord ! 

Og som er Veien, Sannheten og Livet !

Han har fått en slik posisjon av sin Far, som Bibelen kaller Den Allmektige - derfor den som ærer Sønnen - ærer Faderen !

Og Videre den som har Sønnen har Faderen !

Og den som blir i Kristi lære - har både samfunn med Faderen og Sønnen !

Kan det da være noen tvil om at Jesus burde heller være Alfa og Omega i vår tro ? og ikke være i skyggen og omringet av en masse tvilsomme læresetninger som vi ser hos Jehovas vitner.

I motsetning til den falske religioen Jehovas vitner og andre religioner som bare har litt av Jesus med i sin religion.... sier Bibelen tvert i mot at Jesus er blitt opphøyet til det høyeste og ikke  på noen måte er en slik nedgradert skapning som JV hevder.

Faderen sier at det ærer Ham at Jesus blir opphøyet for han er avglansen og det rette bildet av Ham selv !

Den som har sett Jesus - har demed sett hvem Gud er i følge Guds ord.

Så Bibelen bruker meget opphøyede utrykk om ham, som fredsfyrste" "vedlig Gud" og "evig far"

Han er opphøyet og derfor blitt gitt navnet OVER alle navn - Bibelen sier det ikke er noe annet navn vi kan bli frelst ved under himmelen !

Han er Herre og Frelser og vårt eneste Håp i denne verden !

Jehovas vitner og treenighetsmøtsanderne sier at derimot at det er til vanære for Gud å opphøye Jesus, Herlighetens Herre slik som vi kristne gjør ! 

De håner at vi lærer at hele Guddomsfylden er i Ham og det at vi ønsker å proklamere Jesus navn til pris og ære -

Men Bibelen har forutsagt at det skulle være problemfylt å bekjenne Jesus navn, fordi det vekker slik anstøt og blir som en snublestein for de som har foherdet sitt hjerte i mot ham.

Ingen kan derfor si at Jesus er Herre uten i Den Hellige Ånd - fordi Jesus navn er så mektig og så stort - det frelser, utfrir, helbreder og har autoritet over alle onde makter !

Bare Guddomelig makt og fylde kan være slik Jesus og Hans Far er ! Det sier seg selv at Jesus er Guds Sønn og ikke skapt på noe vis - men utgår i fra Faderen selv ! 

Den guddommelige naturen har han fra Faderen fra evighet.

Salme  2:7    Du er min Sønn, jeg har født deg i dag!    
   

Men den menneskelige naturen har han fra sin mor, Maria !!

Gal.4:4 Men da tidens fylde kom, utsendte Gud sin Sønn, født av en kvinne.

Når vi leser i Bibelen så må vi ha for øye at hele skriften vitner om Ham, Jesus vår Frelser og Herre !

Får vi et riktig bilde av Ham gjennom skriften, så finner vi Livet med stor L - og vi

kan gå livet i møte med fremtid og håp !!!

(Innlegget ble redigert 02.05.14 12:02)

holdfredmedhverandre
holdfredmedhverandreInnlegg: 2694
02.05.14 11:39
Tro: Det er lite belegg i bibelen på at Jesus = Gud. Guds sønn var i arameisk språkbruk en form for tiltale som i den greske tradisjon ble omtolket til å bety en del av guddommen.

Ja, ser en på bibelens sammenheng vedr. Jesus og hans forhold til Faderen, mens en vektlegger klare uttalelser i skriften som ikke kan misforstås, og er forsiktigere med å trekke bastante konklusjoner omkring uklare vers såsom f.eks Joh 1:1 og Joh 1:18, så må konklusjonen ut fra sammenhengen bli at Jesus IKKE er likeverdig med Faderen, den allmektige Gud.

Jesus kaller f.eks mennesker for sine brødre, noe selvfølgelig den Allmektige aldri gjør. Og Jesus kaller Faderen for sin GUD, noe som viser en underordnet tilbederstilling i forhold til den Allmektige. Man møter da ofte argumentet om at dette gjaldt da Jesus var menneske på jorden. Det er ikke like lett å bortforklare problemstillingen når Jesus FORTSETTER å kalle Faderen for SIN GUD...selv etter at han sitter på tronen i himmelen, ved Faderens høyre hånd. Se f.eks. Åp 3:2, 5, 12. Og Åp 2:18 viser at det er GUDS SØNN som sier dette...

Følgelig er f.eks den Athanasianske trosbekjennelse basert på en feilslutning i et så alvorlig spørsmål som hvem som er den Sanne Gud. Og det er da skremmende å se hva historien forteller om forfølgelse fra kirkens side av de som ut fra sin samvittighet, ikke kunne akseptere dette kirkekonstruerte dogmet som sann lære.

Så når noen snakker om en "annen Jesus", myntet på dem som ikke tror slike dogmer forteller sannheten om Gud...så er det kanskjer nettopp dette det dreier seg om: Å gjøre Jesus til en "konkurrent" til den Allmektige Gud, Faderen, mht. tilbedelse. Striden omkring Niceavedtaket viser at mange så det slik...den gangen, og mange gjør det i dag!

mvh

 

holdfredmedhverandre
holdfredmedhverandreInnlegg: 2694
02.05.14 11:53
holdfredmedhverandre: og er forsiktigere med å trekke bastante konklusjoner omkring uklare vers såsom f.eks Joh 1:1 og Joh 1:18,

Ett eksempel på et "uklart" vers:

Joh 1:18

DNB 1930: "Ingen har noensinne sett Gud; den  enbårne Sønn, som er i Faderens skjød, han har forklaret han."

DNB 1978: "Ingen har noensinne sett Gud, men den enbårne Sønn, som er Gud, og som er i Faderens favn, har vist oss hvem han er."

1930-oversettelsen har ingen antydning om noen treenighet. Det samme kan neppe sies om 1978-oversettelsen!

Noen går da også så langt som å kalle den innskudte setningen; "som er Gud", for besvisst bibelforfalsking, tilpasset treenighetsdogmet..da ingen grunntekst har både Sønn og Gud om Jesus i dette verset.

 

 

 

holdfredmedhverandre
holdfredmedhverandreInnlegg: 2694
02.05.14 12:05
Gudfryktig: Jesus er mer enn de mange "guds sønner og døtre", eller "mektige" "gudlignende" "av guddomsart" "engel mikael" skapning" osv som Jehovas vitner lærer sine medlemmer !!
Slike utrykk blir aldri brukt i Bibelen om Jesus Kristus vår Herre og frelser !
Nei, tvert i mot sier Gud Faderen som kalles Den Allmektige selv det så sterkt.... at Livet i er i Hans Sønn !
Jehovas vitners beksrivelse av Jesus har derfor svært lite å gjøre med den Jesus som vi finner i Bibelen som er blitt gitt all makt i himmel og på jord !
Og som er Veien, Sannheten og Livet !
Kan det da være noen tvil om at Jesus burde heller være Alfa og Omega i vår tro ? og ikke være i skyggen og omringet av en masse tvilsomme læresetninger som vi ser hos Jehovas vitner.
I motsetning til den falske religioen Jehovas vitner og andre religioner som bare har litt av Jesus med i sin religion.... sier Bibelen tvert i mot at Jesus er blitt opphøyet til det høyeste og ikke på noen måte er en slik nedgradert skapning som JV hevder.
Faderen sier at det ærer Ham at Jesus blir opphøyet for han er avglansen og det rette bildet av Ham selv !
Den som har sett Jesus - har demed sett hvem Gud er i følge Guds ord.
Så Bibelen bruker meget opphøyede utrykk om ham, som fredsfyrste" "vedlig Gud" og "evig far"
Han er opphøyet og derfor blitt gitt navnet OVER alle navn - Bibelen sier det ikke er noe annet navn vi kan bli frelst ved under himmelen !
Han er Herre og Frelser og vårt eneste Håp i denne verden !
Jehovas vitner og treenighetsmøtsanderne sier at derimot at det er til vanære for Gud å opphøye Jesus, Herlighetens Herre slik som vi kristne gjør !
De håner at vi lærer at hele Guddomsfylden er i Ham og det at vi ønsker å proklamere Jesus navn til pris og ære -
Men Bibelen har forutsagt at det skulle være problemfylt å bekjenne Jesus navn, fordi det vekker slik anstøt og blir som en snublestein for de som har foherdet sitt hjerte i mot ham.
Ingen kan derfor si at Jesus er Herre uten i Den Hellige Ånd - fordi Jesus navn er så mektig og så stort - det frelser, utfrir, helbreder og har autoritet over alle onde makter !
Bare Guddomelig makt og fylde kan være slik Jesus og Hans Far er ! Det sier seg selv at Jesus er Guds Sønn og ikke skapt på noe vis - men utgår i fra Faderen selv !
Den guddommelige naturen har han fra Faderen fra evighet. Salme 2:7 Du er min Sønn, jeg har født deg i dag!
Men den menneskelige naturen har han fra sin mor, Maria !!
Gal.4:4 Men da tidens fylde kom, utsendte Gud sin Sønn, født av en kvinne.
Når vi leser i Bibelen så må vi ha for øye at hele skriften vitner om Ham, Jesus vår Frelser og Herre !
Får vi et riktig bilde av Ham gjennom skriften, så finner vi Livet med stor L - og vi
kan gå livet i møte med fremtid og håp !!!

Hei Gudfryktig!

Jeg har nevnt det tidligere...mye av det du skriver viser dessverre at du ikke har forstått dybdene i vår lære! Derfor er det litt trist å se deg bruke slik negativ omtale på det generelle plan. Jesus er for oss universets nest høyeste, kun etter Gud Fader selv i "rang". Han er gitt all makt i himmel og på jord. Og denne Makten er gitt han av Faderen, den allmektige Gud, som er UNNTATT fra alt Jesus har makt over, og som hjelper Jesus til å klare oppgaven. Jesus er mao avhengig av Guds hjelp. Dette kan du se ut fra sammenhengen i 1 kor 15:20-28.

Jesus er vår frelser, gjenløser, mellommann mellom Gud og oss mennesker, Guds enbårne Sønn, Messias som hersker som konge i himmelen på Guds vegne..osv... Men han er ikke den Allmektige Gud, men selv en som i stedet tilber Faderen. Hvorfor skulle han ellers kalle Faderen for SIN GUD?

mvh

Gudfryktig
GudfryktigInnlegg: 486
02.05.14 12:26
holdfredmedhverandre: Ett eksempel på et "uklart" vers: Joh 1:18 DNB 1930: "Ingen har noensinne sett Gud; den enbårne Sønn, som er i Faderens skjød, han har forklaret han." DNB 1978: "Ingen har noensinne sett Gud, men den enbårne Sønn, som er Gud, og som er i Faderens favn, har vist oss hvem han er." 1930-oversettelsen har ingen antydning om noen treenighet. Det samme kan neppe sies om 1978-oversettelsen! Noen går da også så langt som å kalle den innskudte setningen; "som er Gud", for besvisst bibelforfalsking, tilpasset treenighetsdogmet..da ingen grunntekst har både Sønn og Gud om Jesus i dette verset.

Nei, slike vers burde ikke være uklare for oss - de taler sitt tydelige språk !

Om vi har Kristi Ånd ? så ville vi ikke ha noen ønske eller agenda om å snu og vende opp og ned på det Bibelen sier om Jesus og hans skjønnhet, ære og makt. 

Vi skulle heller bøye oss i all ydmykhet fordi vi har funnet stor Nåde og får kalles Guds barn !

Tenk å få lov å ha sammfunn med Herlighetens Herre !

La ikke debatter om Hans Guddsomsfylde og opphav være noe stridstema.

Jeg tror ikke vi skal betenke oss i å benevne Jesus "Veldig Gud" " Evig Far" og "Fredsfyrste" osv....

Det er ikke å ta for store ord i sin munn, for den som virkelig har opplevd Ham i sitt liv.

 Ærer vi Jesus så Ærer vi samtidig Hans Far Den Allmektige! for de er ett og er sammenføyet i hverandre - har vi Sønnen har vi Faderen !

Hvem kristen ville ikke ønske å gi Gud all den pris og ære han er verd ? og være ham til behag ?

 

 

 

 

 

(Innlegget ble redigert 02.05.14 12:40)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg