Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Om å ta et rasjonelt valg

NYTT TEMA
avuna
avunaInnlegg: 716
17.01.15 14:14

Gjør vi noe for å redde fremtida og få det bra med oss selv, eller gjør vi noe for oss selv?

Det sosiale kan ha veldig dårlig betydning hvis vi ikke har et fremtidsretta valg.

Kan ikke leke seg til en fremtid for oss uten å ta verden til aksept, og det betyr å redde folket fra religion og slaveri da må vi faktisk ta til etterretning at religion har vært et faktum og har formet oss til noe som ikke nødvendigvis er best.

Men religion er godt å ha for å ta valg som er fremtidsretta, og det betyr at vi ikke kan ta valg som går utover noen.

Jeg føler noe for at det verden som helhet har betydning, ellers er jeg rasjonell og en spøkefugl med det som er. Alle skal få vil ikke fungere hvis folket tror at det sosiale har betydning uten en rasjonell mening.

Så mann og kvinne gi dere selv friheten til å ta valget om at folk har betydning uansett bakgrunn, og gjør det beste for samfunnet. Retten til å velge selv har stor betydning.

Men da må vi legge til rette for det. 

Dette er bare en tale for å unngå at folk tror at de vet bedre enn noen andre.

Positivisme er viktig for å komme dit man vil.

Jeg og andre har valgt å holde oss til en familie som kanskje ikke har vært det beste for oss, fordi dem ikke har vært rasjonelle pga kvinners frihet vil aldri bli reell frihet hvis vi ikke tar valgene som skal til.

Bli rasjonell før du hjelper dine barn, og krev ditt, etter en lang periode med tåke.

Takle alt er av betydning, selvom det gjør deg til et menneske som blir sett på som svakt i forhold til andre.

Men ikke døm at andre kommer fra andre nivåer enn deg selv. Du er akseptert og du må legge til rette for at du får alt du vil ha. Nei dette er ikke opp til deg. Er nok med en person som leker seg med svakhet og blir syk av det.

Svakheten er din styrke.

(Innlegget ble redigert 17.01.15 16:08)

stale_stale
stale_staleInnlegg: 1864
17.01.15 17:28

Mye fint her avuna

Alle skal få, er vel et kynismen selv, hvis man pisker alle rundt seg. Tenk som et barn med regnbuens ikledde farger som er likestilt med andre barn, og gjør slik barna leker best uten besvær. Tørr og vise omsorg og ikke bekymre deg over fåtallets onde ødeleggere. Men vær partisk og stolt ved din og dine sterkeste sider, for alle er vi skapt i følelseriet. Ens egen klan blandt klanene har like mye verdi og tilhørighet for felleskap. Men fordi mange har, ikke kom for nært-sirkelen rundt seg, må man løsne på det, gå litt tilbake i seg selv som et barn, og være nyskjerrig på andre. Tørr ên det, bygges selvtillitens utfordring. For mange ville det enkle være nok, og det viktigste er ståpå-viljen for å nå noe større i felleskap og for Ens egen selvtilitt. ikke tenk at det er en svakhet.

avuna
17.01.15 17:39

Takk. Hjelper ikke at jeg har vært voksen hele mitt liv og aldri vært barn. Alle skal lynsje deg hvis du forsøker deg på noe.

stale_stale
17.01.15 18:07
avuna: Hjelper ikke at jeg har vært voksen hele mitt liv og aldri vært barn. Alle skal lynsje deg hvis du forsøker deg på noe

Æresbegrep er til for å kues. Bli flink på noe og overbevis andre som en første kategori over betrakter og din vilje. Jeg opplever Nordmenn som litt avventende. Og Nordmenn er ikke helt like, selv om de har en tendens å samles mot hva de føler er fremmed, d.v.s noe uvanlig i normalitet. oppgaven ville bestå å stå strekt med strømmen, for vi befinner oss bland ulikheter av ansvar. 

avuna
17.01.15 18:42

Jaja. Ender vel opp i barndommen siden jeg måtte overbevise noen for å ha et liv. Matematikk er ikke nok, så next verdens fred. Ikke tro du er noe.

stale_stale
17.01.15 18:46
stale_stale: oppgaven ville bestå å stå strekt med strømmen, for vi befinner oss bland ulikheter av ansvar.

Og denne oppgave for deg og meg burde bestå i selvsikkerhet. løfte hodet høyt og være stolt. Istedet for lukke seg inn i fordommer

stale_stale
17.01.15 18:52
avuna: Jaja. Ender vel opp i barndommen siden jeg måtte overbevise noen for å ha et liv. Matematikk er ikke nok, så next verdens fred. Ikke tro du er noe.

Bli flink på det da. Eller dyrk hva du liker i overbevishetens trengsel som en hobby. Da ville de fleste være enig med at du farer med genialitet. De fleste ville undres i dine ferdigheter, og satt verdighet på ditt renomê.

(Innlegget ble redigert 17.01.15 18:53)

sanila
sanilaInnlegg: 34058
17.01.15 19:21

Verdighet er en god ting og ta med sig. Verdighet er sterkere en stolthet, stolthet er ofte forbundet med ære og kan være stiv og ja, stolt.

stale_stale
17.01.15 19:51
sanila: Verdighet er en god ting og ta med sig. Verdighet er sterkere en stolthet, stolthet er ofte forbundet med ære og kan være stiv og ja, stolt.

Stoltheten, sammenlingnes med at man tror man er noe, hvilket jeg tørr påstå de fleste bedriver, eller har lyst å være. Men krenkelsens erbødighet tilslutter befenktheten, i å ikke tørre ta seg frem, som en verdighets kompleks. Du er nå god! Noen går ut i sjøen for å gjøre sitt fornødige og lar ballastene føre hen.

sanila
17.01.15 20:05

Svar stale-state.

Ja jeg er klar over at mener det.

At være stolt over noe man har gjort eller kan, er helt OK, om det rent faktisk er grunn til det.

Verdighet er en menneskerett/fødselsrett og langt sterkere /større.

Stolthet  er oftere forbundet med æresbegrepet du tidligere talte i mott.

Er det denne stolthets æres følelse, der får deg til og være ufyselig påden pene måte måte tålte du ikke, andres innsikt/mening uten og bli personlig.

Verdighet erforbundet med kjærlighet til sig selv, imotsettning til stolthet der er mere knyttet til noe ytre. 

(Innlegget ble redigert 17.01.15 20:10)

stale_stale
17.01.15 20:15
sanila: Er det denne stolthets æres følelse, der får deg til og være ufyselig påden pene måte måte tålte du ikke, andres innsikt/mening uten og bli personlig.
Verdighet erforbundet med kjærlighet til sig selv, imotsettning til stolthet der er mere knyttet til noe ytre.

Jeg ser det ikke som noe ytre, da et hus ikke kan bygges fra skorsteinen. Den verdighet som aldri kan luftes. all den innsikt kan ikke begrunnes i bare Nei.

sanila
17.01.15 20:24

Nei jeg krever heller ikke du skal se det således, men at du acceptere,  at andre ser det sådan. Uten og bli nedlatende og ufyselig. 

Men jeg er  så heller ikke interessant, at gå i dialog med folk der er  for stolte til å reflektere over ting de hører som de ikke har hørt før.  Men automatisk mener at har rett.

Verdighet, er en fødselsrett. Det er ikke skorsteinen 

(Innlegget ble redigert 17.01.15 20:26)

stale_stale
17.01.15 20:32
sanila: Nei jeg krever heller ikke du skal se det således, men at du acceptere,  at andre ser det sådan. Uten og bli nedlatende og ufyselig. 
Men jeg er  så heller ikke interessant, at gå i dialog med folk der er  for stolte til å reflektere over ting de hører som de ikke har hørt før.  Men automatisk mener at har rett.

Håp er noe usedvanelig. Å være stolt over seg selv behøver ikke være negativt. Min åpenhet, tilslutter aldri begangenhetens sinn. Den vil være som minst i alle reflekterte pådrag. Ufyselighetens pådrag er kanskje når man har plassert seg over altet. Hvilket min hensikt er å gi pådrag til å kummes selvektivet, ikke i nødvendighetens negativitet.

(Innlegget ble redigert 17.01.15 20:36)

sanila
17.01.15 20:48

Bortsett fra jeg ikke er interessert i en dialog, med ditt respons til et innlegg der var skrevet allment.

Så har jeg ikke skrevet at, stolthet alltid var negativt.  Hvilket viser det vanlige problem i dialog.

stale_stale
17.01.15 20:53

Og bortsett fra ditt selviktive overhetsbegrede nei, var det ment slik det jeg aldrig ville ha, men ett allmen verdigrunnlag for motivasjon.

sanila
18.01.15 11:02

Ettersom alle er like for gud, og ikke alle har noe særlig og være stolt av, er det og eie og behandle sig selv verdiget, et godt og bedre utgangspunkt. En at være stolt av noe man enda ikke har utrettet.

For mange andre, de som blir stigmatisert eller set ned på, av mennesker. Eller på andre måter. Blir lite verdesat for deres innsats. Selv om de har grunn til og være stolte. Er det helt fundamentalt, at bevare verdigheten. 

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 44237
18.01.15 13:02
avuna: gjør vi noe for oss selv?

Ja.

Mvh

BE

ultimat egoist

sanila
18.01.15 13:34

Der er litt forskjell på, hva folk trenger og lærer.

Noen trenger og lærer og gi til andre, uten og være beregnende, ha skjulte intensjoner. Det og gi uten og få betalt der og da, evnen til og gleden ved og gi. Også selv om det strider litt imot ens egne der og da behov..Betalenden det i denne sammenheng på flere nivå.

Andre trenger og lærer og gi til sig selv.

avuna
20.01.15 15:17

Jeg vil bare ha rettferdighet før intet svinner i gapet. Jeg ser ingen betydning av det livet vi lever uten rettferdighet for oss selv og verden. Guder finnes det, fordi noen trenger dem. Jeg er ikke blant dem. Så gud finnes i deg, og du kan avgjøre hva du vil gjøre med det.

Ta vare på de rettskafne historikerne(genvis) som har overlevd alle som tror de er gud, eller la oss finne en vei tilbake til dit vi alle kom fra, og finn historien i deg selv og andre som gjør at livet er det det bør være. Guder har makten over oss fordi de er perfekt og utviklet ved hjelp av god tro. Men du er også blant dem. Det er verdigheten vår. Derfor er mentale sykdommer litt utenfor samfunnet nå tildags, fordi vi vil alle tilbake dit vi kommer fra, og det må vi godta, men vi kan gjøre noe med det. Derfor snakker jeg litt fritt om hva som fungerer og ikke fungerer som filosof. Kos dere med dere selv.

Vi skaper verdighet med det vi sier og gjør, hvor langt en kommer er hvor mye man kan begripe av sannhet og fakta. Drømmer er til for å oppnås. Så skap din drøm, så får vi andre ta oss av tanken.

Jeg er nå utfordrer av min egen svakhet og deres og hvis jeg sier veldig mye, så vil ikke rettferdigheten skje fyllest. Men jepp. Vi må alle finne vår verdi.

(Innlegget ble redigert 20.01.15 15:24)

alchemy2012
alchemy2012Innlegg: 5849
20.01.15 16:09
avuna: Vi må alle finne vår verdi.

Hvordan finne det man allerede er?

sanila
20.01.15 16:49

Svar alckymi. 

Og du tror folk i almnindelighet føler denne verdi?

Jeg tenker ikke på noen måte på høy på pære verdi. Eller Denne tenke sig bedre enn på grunn av desires som foreksempel spirituelle desires.

alchemy2012
20.01.15 17:07
sanila: Og du tror folk i almnindelighet føler denne verdi? Jeg tenker ikke på noen måte på høy på pære verdi. Eller Denne tenke sig bedre enn på grunn av desires som foreksempel spirituelle desires.

Jeg tror ikke folk flest føler denne verdien til vanlig. Det er altfor mye som distraherer oss denne indre verdigheten. Det er hele industrier som tjener masse penger på at vi skal glemme at vi er bra nok som vi er. Det er milliardindustri å få oss til å tro at vi må gjøre visse ting, kjøpe visse ting eller prestere så og så bra for å kunne bli verdige.

Men jeg tror de aller fleste har følt denne verdiheten en eller annen gang, i et stille øyeblikk..kanskje mens de er ute i naturen, bergtatt av vårt univers sin skjønnhet. Absolutt alle har jo dette i seg så det ville vært rart om man ikke fikk en smak av det i ny og ned. Men da er det også viktig å slå av nettet, tv, ipad, smartphone osv i en liten stund, gjerne i noen dager slik at man kan få ryddet opp inni seg.

Usikker på om dette var svar til ditt spørsmål?

(Innlegget ble redigert 20.01.15 17:09)

sanila
20.01.15 17:13

Svar alchymi. Jeg søkte nå ikke svar fra deg.   Det var mere et spørsmål til det der for mig blir sådan bla bla.  Hvordan finne noe man allerede er.

alchemy2012
20.01.15 18:38
sanila: Svar alchymi. Jeg søkte nå ikke svar fra deg. Det var mere et spørsmål til det der for mig blir sådan bla bla. Hvordan finne noe man allerede er.

Hva er din hensikt med å være her?

sanila
20.01.15 18:47

Denne samme som din, sannsynligvis. 

alchemy2012
20.01.15 19:04
sanila: Denne samme som din, sannsynligvis.

Really?

"I dont pretend to know what you know

Now please dont pretend to know whats on my mind

If we already knew everything that everybody knows

we would have nothing to learn tonight

we would have nothing to show tonight

But everybody thinks that everybody knows about

everybody else..nobody knows anything about themselves

cause they´r all worried about everybody else"

tralala

(Innlegget ble redigert 20.01.15 19:04)

sanila
20.01.15 19:14

Jeg skrev sannsynligvis om du bemerket. Men ditt nick taler for sig selv.

Men det er et fint dikt. Ikke ukjent for mig.

(Innlegget ble redigert 20.01.15 19:16)

alchemy2012
20.01.15 19:42
sanila: Men ditt nick taler for sig selv.

Hva taler mitt nick til deg om?

sanila
20.01.15 19:46

Svar alkymi. Du vet vel selv hva ditt nick står for. 

alchemy2012
20.01.15 20:38
sanila: Du vet vel selv hva ditt nick står for.

Såklart. Du, som vanlig, vet ikke hva du snakker om.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg