Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Noen her som tror at jorden er 6000 år gammel?

NYTT TEMA
Raxphorg
RaxphorgInnlegg: 3594
24.02.16 14:22

Evangeliske kristne og kreasjonister har jo et interessant syn på dette med skapelsen og evolusjon, eller fraværet av denne. Er det noen her som taler dette? Hva er dine argumenter for at jorden er f.eks 6000 år?

Posten er ikke ment for latterliggjøring!

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 17630
25.02.16 19:13
Raxphorg: Hva er dine argumenter for at jorden er f.eks 6000 år?

Nå mener ikke jeg at den er 6000 år, men synd om ingen har noe å si.

En tanke:
Vel, man sier at dinosaurene døde ut for cirka 70 millioner år siden.
Enda så finner man bløtvev av dem i rester som man finner.
Egentlig umulig, så kanskje er tidsangivelser / -definisjoiner / anslag en smule tvilsomme.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 44885
25.02.16 22:31
return_of_drakkar: En tanke:
Egentlig umulig, så kanskje er tidsangivelser / -definisjoiner / anslag en smule tvilsomme.

En tanke:

Man burde kanskje uttale seg om noe man har rede på.

Mvh

BE

BlackEagle
25.02.16 22:36
Raxphorg: Evangeliske kristne og kreasjonister har jo et interessant syn på dette med skapelsen og evolusjon, eller fraværet av denne. Er det noen her som taler dette? Hva er dine argumenter for at jorden er f.eks 6000 år?

Jeg er a-religiøs, så jeg ska'kke si så mye om det der, men det er vel relativt få som tror at jorda er 6000 år gammel. Derimot er det en hel drøss som mener - og TROR - at mennesket er 6000 år gammelt (p. g. a. en utregning av en prestemann på 1600-tallet, så vidt jeg husker). Ut fra det og ut fra noen (ikke alle) skapelsesberetninger bl. a. i bibelen, vil nok noen få ha det til at mennesket er bare ei snau uke yngre enn jorda, men mange er det neppe. Folk er heldigvis blitt litt bedre opplyst med tida.

Det er imidlertid ting som tyder på at dersom det finnes en skapende gud, tok han helga litt i tidligste laget.

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 25.02.16 22:37)

-Senior-
-Senior-Innlegg: 2916
26.02.16 02:36
return_of_drakkar: Nå mener ikke jeg at den er 6000 år, men synd om ingen har noe å si.

Har jo skrevet mye om dette før også, men myten om at vår jord skulle være millioner på millioner av år, vil jo før eller siden måtte falle.  

I denne videoen drøftes noen av problemstillingene gammel-jord-troende står overfor, men som de oftest neglisjerer. 

Vel verdt å se ;) 

return_of_drakkar
26.02.16 16:17
BlackEagle: En tanke: Man burde kanskje uttale seg om noe man har rede på. Mvh BE

Og din hypotese på at bløtvevet ble funnet inntakt etter 70 millioner?

Vanligvis er mantraet forurensning, men her blir vel det ubrukbart.
Og, du vet vel at dette ikke er noe som kreasjonister har funnet på, men stadfestet av evoister.

BlackEagle
26.02.16 17:01
return_of_drakkar: Og din hypotese på at bløtvevet ble funnet inntakt etter 70 millioner?

Jeg ha'kke behov for å sitte å koke i hop kokkelimonke om noe jeg ikke vet noe om. Dra et annet sted, drakkar. Det kryr av religiøse alle vegne, så du finner sikkert selskap.

Skal jeg uttale meg om noe, foretrekker jeg tvert i mot å gjøre det om noe jeg faktisk vet noe om - men hver sin lyst, sa musa, hu pissa i havet. Eller hvordan det nå var.

Mvh

BE

BlackEagle
26.02.16 17:06
-Senior-: Har jo skrevet mye om dette før også, men myten om at vår jord skulle være millioner på millioner av år, vil jo før eller siden måtte falle.

Hvorfor det?

(Watch it now, Senior. Nå har du framsatt en påstand igjen ("... vil jo..."; dvs. at du framstiller det som at du VET det). Hva vet vi om hva det medfører?)

Mvh

BE

P. S. Legg også merke til ditt eget ordvalg: "...myten...". Hva vet vi om hva dét medfører - og hvilke andre myter som da uvegerlig vil bli trukket fram i lyset?

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3734
26.02.16 17:18
Raxphorg: Evangeliske kristne og kreasjonister har jo et interessant syn på dette med skapelsen og evolusjon, eller fraværet av denne. Er det noen her som taler dette? Hva er dine argumenter for at jorden er f.eks 6000 år? Posten er ikke ment for latterliggjøring!

I grunnen bare kunnskapsløse filosofiske verdslig-kristne som tenker at jorden kun er 6000 år gammel. Men om en ser på menneskets sivilisasjon og skaperutvikling, så kan en vise tilbake kun 6000 år, selv om noen hevder at ut fra C14 metoden kan tilsi at mennesket mest sannsynlig er 70 000 år gammelt, men dette er og blir kun teorier som er gjenstand for spekulasjoner, for hadde det vært slik ville nok sivilisasjonen oppstått langt tidligere, dermed er Bibelens forklaringer ganske korrekte i den beregningen.

Jorden derimot, er nok langt eldre, millioner av år, og skapelses beretningen i Bibelen sier ikke at jorden ble skapt på 6 dager, for Bibelen sier også at i denne sammenheng kan 1 dag være som 1000 år, som igjen betyr at vi overhode ikke har behov for å vite hvor lang tid Gud brukte på å skape jorden og universet, det er og blir bare meningsløse spekulasjoner som vi overhode ikke har noen som helst bruk for, for hva kan vi gjøre med disse teoriene - ingen ting, og da er det jo ganske paradoksalt at det brukes milliarder av kroner på å skape spekulative teorier om vår start på vår eksistens, når en tenker på at millioner barn lever i konstant fattigdom, ikke husly, ikke mat, ikke klær... 

Slik er det.

XD

Jaddadu
26.02.16 17:24
BlackEagle: Jeg ha'kke behov for å sitte å koke i hop kokkelimonke om noe jeg ikke vet noe om. Dra et annet sted, drakkar. Det kryr av religiøse alle vegne, så du finner sikkert selskap. Skal jeg uttale meg om noe, foretrekker jeg tvert i mot å gjøre det om noe jeg faktisk vet noe om - men hver sin lyst, sa musa, hu pissa i havet. Eller hvordan det nå var. Mvh BE

Den mest religiøse personen her inne på vgd er jo faktisk deg... (ler)

Har ikke sett maken til kommentar behov.

Hva heter din religiøse sekt ? "Svarte-Ørns demoner" 

XD

return_of_drakkar
26.02.16 19:06
BlackEagle: Jeg ha'kke behov for å sitte å koke i hop kokkelimonke om noe jeg ikke vet noe om. Dra et annet sted, drakkar. Det kryr av religiøse alle vegne, så du finner sikkert selskap. Skal jeg uttale meg om noe, foretrekker jeg tvert i mot å gjøre det om noe jeg faktisk vet noe om - men hver sin lyst, sa musa, hu pissa i havet. Eller hvordan det nå var. Mvh BE

Jeg nevnte en tanke til TS i forbindelse med dennes interessante spørsmål.

Så skriver du dette til meg, den 25.02.16 22:31:
"En tanke: Man burde kanskje uttale seg om noe man har rede på. Mvh BE"

Hvem var det stilet til?

Bare så at misforståelser unngås.
Tolker jeg det korrekt om det da var at du selv ikke skulle si noe?
I så fall beklager jeg at jeg trodde det var til meg.

return_of_drakkar
26.02.16 21:04
-Senior-: Har jo skrevet mye om dette før også, men myten om at vår jord skulle være millioner på millioner av år, vil jo før eller siden måtte falle.

Du får ha meg tilgitt, men jeg har ikke fulgt noe med på de andre debattene om dette her inne. :).

Men et element er jo selve forståelsen av tiden.

(Innlegget ble redigert 26.02.16 21:08)

BlackEagle
26.02.16 21:41
Jaddadu: Den mest religiøse personen her inne på vgd er jo faktisk deg... (ler) Har ikke sett maken til kommentar behov. Hva heter din religiøse sekt ? "Svarte-Ørns demoner"

*gjesp*

BlackEagle
26.02.16 21:45
return_of_drakkar: Jeg nevnte en tanke til TS i forbindelse med dennes interessante spørsmål. Så skriver du dette til meg, den 25.02.16 22:31:
"En tanke: Man burde kanskje uttale seg om noe man har rede på. Mvh BE" Hvem var det stilet til? Bare så at misforståelser unngås.
Tolker jeg det korrekt om det da var at du selv ikke skulle si noe?
I så fall beklager jeg at jeg trodde det var til meg.

Ditt innlegg var slik:

"En tanke:
Egentlig umulig, så kanskje er tidsangivelser / -definisjoiner / anslag en smule tvilsomme."

Jeg skrev:

"En tanke: Man burde kanskje uttale seg om noe man har rede på."

Du trodde for én gangs skyld helt riktig. Det var stilet til deg.

Men jeg trodde ikke det var mulig å misforstå.

Mvh

BE

Jaddadu
26.02.16 22:57
BlackEagle: *gjesp*

Typisk svar når noen føler seg truffet... (leeer)

XD

-Senior-
-Senior-Innlegg: 2916
26.02.16 23:40
return_of_drakkar: Du får ha meg tilgitt, men jeg har ikke fulgt noe med på de andre debattene om dette her inne. :).

Det har jo vært med litt ujevne mellomrom dann og vann.... men jeg får i det minste 10 treff på dette søket ;)  

return_of_drakkar
27.02.16 09:37
BlackEagle: Du trodde for én gangs skyld helt riktig. Det var stilet til deg. Men jeg trodde ikke det var mulig å misforstå.

Så får du spørsmålet om dateringen på 70 millioner råd versus haugevis av funnet bløtvev hos typer som da forsvant for 70 millioner år siden, per datering og teori.

Og at bløtvevet skulle holde seg slik i 70 millioner år stemmer ikke med andre daterings-anslag.

Så spør jeg deg om hva du synes om hypotesen for bevaringen av bløtvevet.
For enten er det bevart på en finurlig måte eller så er det ett eller annet som slettes ikke stemmer når man sier x antall år om ditten og datten.

Så sier du at du ikke vil si noe om ting du ikke aner noe om.
Så hvorfor blandet du deg da?
Du har jo fått et enormt forklaringsproblem med bare å skyve dette under teppet.
Eller rettere sagt - du skyver det som motsier det du ellers stoler på under teppet, lukker øynene og sier at andre ikke vet hva de snakker om.

Så la da andre selv avgjøre hva de makter å vurdere.
Ok?

BlackEagle
27.02.16 10:45
return_of_drakkar: Du har jo fått et enormt forklaringsproblem

Jøss, ja. Sikkert.

Mvh

BE

lexuszix
lexuszixInnlegg: 4147
27.02.16 14:45
-Senior-: Vel verdt å se ;)

Ja, det var en...*kremt*...interessant video.

Når utgangspunktet for denne "vitenskapen" er Noas ark og 40 dager med regn og ruskevær, så er det tydelig at avdelingen i hjernen som styrer fornuft og kritisk sans, har blitt nedlagt...

deF0RD
deF0RDInnlegg: 15800
27.02.16 15:23
Jaddadu: paradoksalt at det brukes milliarder av kroner på å skape spekulative teorier om vår start på vår eksistens, når en tenker på at millioner barn lever i konstant fattigdom, ikke husly, ikke mat, ikke klær...

Det kalles "grunnforskning" og er som ordet sier et grunnlag for annen forskning som igjen skaper løsninger på slike problemer du nevner. Og bevilgningene til grunnforskningene er latterlige og skammelige små! 

Jaddadu
27.02.16 18:26
deF0RD: Det kalles "grunnforskning" og er som ordet sier et grunnlag for annen forskning som igjen skaper løsninger på slike problemer du nevner. Og bevilgningene til grunnforskningene er latterlige og skammelige små!

Hvilken grunnforskning vedrørende universets eksistens kan være med på å skape løsninger ovenfor menneskets selvdestruktive adferd ? Den eneste løsning er å legge all sin lit til Skaperen av universet, Vi mennesker vil aldri kunne løse fattigdoms problemet, sykdommer, lidelser, død og krig... m.m. 

Bare å innse det.

INGEN form for forskning fra vitenskapen kan løse de globale primære problemene vi står ovenfor, det er det bare en Gud som kan.

Slik er det.

XD

return_of_drakkar
27.02.16 21:23
BlackEagle: Jøss, ja. Sikkert.

Så hvorfor kom du da med kommentaren?
Altså når du ikke vil fullføre...

deF0RD
27.02.16 21:47
Jaddadu: INGEN form for forskning fra vitenskapen kan løse de globale primære problemene vi står ovenfor, det er det bare en Gud som kan.

Ingen av oss veit hvordan Vårherre har tenkt å gjøre dette. Det kan være Judgement Day ala Hollywood eller en indre Dommedag i hver enkelt menneske. Derfor blir det feil å sette seg tilbake og si at dette får ikke vi gjort noe med - det er misbruk av sin egen tro.

BlackEagle
27.02.16 21:48
return_of_drakkar: Så hvorfor kom du da med kommentaren?

Fordi jeg anser det som mer fornuftig å uttale seg om noe man HAR rede på enn om noe man IKKE har rede på.

Men fornuft har kanskje ikke du rede på?

Mvh

BE

Jaddadu
27.02.16 22:22
deF0RD: Ingen av oss veit hvordan Vårherre har tenkt å gjøre dette. Det kan være Judgement Day ala Hollywood eller en indre Dommedag i hver enkelt menneske. Derfor blir det feil å sette seg tilbake og si at dette får ikke vi gjort noe med - det er misbruk av sin egen tro.

Hadde du lest hva Bibelen egentlig lærer så ser en klart og tydelig hva fremtiden vil bringe.

XD

deF0RD
27.02.16 22:54
Jaddadu: Hadde du lest hva Bibelen egentlig lærer så ser en klart og tydelig hva fremtiden vil bringe.

Liten rettelse der: du forholder deg til hva Selskapet Vakttårnet SIER at Bibelen egentlig sier - og der har vel ikke forståelsen - f.eks med diverse påståtte profetier - vært helt i tråd med slik historien egentlig utspant seg?

(Innlegget ble redigert 27.02.16 22:57)

Messier33
Messier33Innlegg: 3792
28.02.16 04:02

Å tro at Jorden er 6000 år gammel er ikke noe annet enn ignoranse og fornektelser. Skjønner ikke hvorfor det skulle være et problem for noen at Jorden er vesentlig eldre enn skarve 6000 år.

return_of_drakkar
28.02.16 09:14
BlackEagle: Fordi jeg anser det som mer fornuftig å uttale seg om noe man HAR rede på enn om noe man IKKE har rede på. Men fornuft har kanskje ikke du rede på?

Hvis du hadde behov for å si at du selv ikke hadde greie på disse tingene, så ok for meg.

Narad
NaradInnlegg: 17657
28.02.16 09:54

Universet som helhet er vel nå beregnet til å være omlag 13, 8 milliarder år gammel, og vårt solsystem omlag 4,5 milliarder år.

Det aner meg at vi kan runde av oppover og ta utgangspunkt i at tallet er 14 milliarder når gjelder universets aldre, altså fra tiden begynte å gå og rommet oppsto.

De "7 dager" som brukes i skriften betyr da "7 tidsperioder", og de behøver ikke være like lange siden skriften selv sier at tiden er relativ i sin "Skapers" øyne, altså at "en dag" kan være så mangt.

Mennesket som en art ble i følge skriften skapt "den 6 dag", og spørsmålet da blir jo hva som er kriteriet for en avansert ape å bli et sant menneske, altså som fullt og helt utviklet i henhold til sitt iboende "guddommelige" potensiale.

Og først bør vi derfor finne ut når det ble dette mulig for vår art å gå over den linje som skiller himmelens og jordens vesen.

Deretter bør vi se tilbake i tiden med de midler vi har for å spore opp det mennesket som først sto fram som fullt og helt utviklet i henhold til den mulighet som er vår art alene.

Den aller første som ble salvet av viljen i den evige livets kraft kan ikke ha blitt hjulpet over denne usynlige strek av en lærer eller "mester" om vil.

Og derfor må det ha vært dette "potensialet", som vi gjerne kan kalle "logos", eller "ordet" om vil, som Selv steg fram i det første mennesket som ble salvet til å være Guds Rike sin konge på jord.

I de fleste store religioners skrifter blir det hintet om at dette "kvante-sprang" eller "store overgang" hendet på et sted i det høyeste nord...ja også i GT nevnes dette, så vidt jeg kan se.

Men nok om det.. hva som gjelder er når i tidens gang ble hva om i NT blir kalt "de fem talenter" gitt arten mennesket.

Altså de "egenskaper" som må settes i virksomhet før man med rette kan kalles et sant menneske som er skapt i Guds lignelse.

I min anelse har disse fem talentene noe med våre fem sanser å gjøre, altså ikke de jordiske organene som vi har felles med de mest utviklede dyrene, men "kanalene" bak dem som i bunn og grunn er fire, siden lukt og smak er den samme sans.

Om så er riktig, så handler det om å "øve" disse indre sanser slik at de kan skjelne mellom hva som hører det høye og det lave til.

For om så gjør, vil man selv kjenne hva som gavner og hva som ikke gjør, i det anliggende som handler om å være et sant menneske... og derfor ikke mer trenger en lovbok å hode seg til.

Slik vil den "Sannheten" som hører Livet Selv til sette oss fri.

Altså i mitt syn..:)

Jaddadu
28.02.16 17:25
deF0RD: Liten rettelse der: du forholder deg til hva Selskapet Vakttårnet SIER at Bibelen egentlig sier - og der har vel ikke forståelsen - f.eks med diverse påståtte profetier - vært helt i tråd med slik historien egentlig utspant seg?

Feil ! Jeg forholder meg til hva Bibelen egentlig lærer. 

Bibelen lærer IKKE at Gud skapte jorden på bokstavelige 6 dager.

heller ikke at Gud forlangte at den 7. dagen skulle holdes hellig.

heller ikke at Gud var alene om skapelsen, for det var han ikke.

heller ikke at menneskene skulle få et himmelsk liv etter sin død, som mennesket selv var skyld i, og som Gud innførte som straffen for deres synder.

heller ikke at den som lever i synd og er og blir en vantro, skal straffes etter sin død ved å bli sent til et sted til evig pine, ofte kaldt helvete.

heller ikke at om det skulle være noen tvil om deres synd, så blir de satt i skjærsilden. 

heller ikke at Gud, Jesus, og den hellige ånd er en og samme, i en treenig skikkelse med tre ansikt på et hode.

heller ikke at Jesus er Gud, og ikke den engelen som Bibelen beskrive ved navn Mikael, som faktisk er Guds sønns navn i sin åndelige før menneskelige tilstand.

heller ikke at Guds navn IKKE skal brukes.

heller ikke at Guds navn ikke er Jehova, og fordi ingen egentlig vet hvordan det skal uttales så skal det ikke brukes.

heller ikke at Jødene er Guds folk.

Osv og Osv...

kan faktisk fortsette i mange timer med å fortelle deg / dere hva Bibelen ikke lærer, men som slike som deg har blitt indoktrinert av kirkens filosofiske falske presteskap til å tro, og som fortsetter å tro på hva de har lært mennesker over hele jorden i mange hundre år.

Så det er IKKE hva Selskapet Vakttårnet lærer, som er problemet, men at VI viser at Bibelen IKKE lærer det preste filosofene rundt om i verden har lært dere og som deres tro bygger på.

Slik er det.

på www.jw.org finner du Bibelen NWT der kan du sammenligne med den Bibelen du har, se om du kan vise til noe som IKKE er riktig ut fra grunnteksten og alle oversettelser som har benyttet grunnteksten fra start.

NB. Vedrørende profetier... Bibelen er den eneste boken som viser til profetier... Bl.a. og at et folk av alle nasjoner skulle komme sammen i de siste dager, og at dette folket skulle være Guds veivisere, men som samtidig skulle bli hatet av alle, fordi de bruker Guds navn, og viser til sannheten.

XD

(Innlegget ble redigert 28.02.16 17:31)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg