Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Menigheten Samfundet

NYTT TEMA
Hansaguden
HansagudenInnlegg: 6142
08.03.16 10:19

Denne gjengen holder til i Kristiansand og har 2000 medlemmer. De har et kvinnesyn nesten på linje med muslimske ekstremister, og de mottar millioner i statsstøtte til sine private skole. Kvinner skal ha langt hår og gå med skjørt. De skal heller ikke ha lederstillinger. Barna skal ikke feire 17. mai fordi de da får nærkontakt med de vranglærte.

http://www.dagbladet.no/2016/03/07/kultur/pa_kornet/lederbloggen/kornet/lederblogg/43423836/

Raxphorg
RaxphorgInnlegg: 3594
08.03.16 11:42

Er dette info eller vil du diskutere noe?

LeBron
LeBronInnlegg: 11232
08.03.16 11:44
Hansaguden: de mottar millioner i statsstøtte til sine private skole

Noe de selvsagt aldri burde mottatt. 

Hansaguden
08.03.16 14:49
Raxphorg: Er dette info eller vil du diskutere noe?

Hva tror du?

Synes du det er ok med slike sekter i Kongeriket? Jeg synes ikke det.

Så må jeg bare beklage at det ikke kom frem i åpningsinnlegget.  Huff så dumt av meg.  

joplina
joplinaInnlegg: 64810
09.03.16 10:07
Hansaguden: Denne gjengen holder til i Kristiansand og har 2000 medlemmer. De har et kvinnesyn nesten på linje med muslimske ekstremister, og de mottar millioner i statsstøtte til sine private skole. Kvinner skal ha langt hår og gå med skjørt. De skal heller ikke ha lederstillinger. Barna skal ikke feire 17. mai fordi de da får nærkontakt med de vranglærte.

For en skam at staten pøser ut støtte til noe så udemokratisk, kvinnefientlig og lite virkelighetsforankret - som attpåtil har har vedtatt å ignorere nasjonaldagen  med begrunnelsen å slippe menge seg med vranglærde.

- Men der ser man hvordan hyklere og deres dobbeltmoral koser seg med verdslige penger  de får kastet etter seg  - etter at verdslige vranglærde har behandlet og tildelt dem verdslig økonomisk støtte. Som parasitter tar de gladelig i mot de verdslige daler for å spre sin  samfunnsforakt...

Kan levende forestille meg hva som foregår bak lukkede kammersdører der i gården.....

Doku
DokuInnlegg: 7094
09.03.16 11:21
Hansaguden: Denne gjengen holder til i Kristiansand og har 2000 medlemmer. De har et kvinnesyn nesten på linje med muslimske ekstremister, og de mottar millioner i statsstøtte til sine private skole. Kvinner skal ha langt hår og gå med skjørt. De skal heller ikke ha lederstillinger. Barna skal ikke feire 17. mai fordi de da får nærkontakt med de vranglærte.
http://www.dagbladet.no/2016/03/07/kultur/pa_kornet/lederbloggen/kornet/lederblogg/43423836/

Jeg er overbevist om at skoler skal være religiøst nøytral. Barn har godt av å omgås mennesker som har forskjellige ståsteder. Et sekulært skolesamfunn skal fostre den oppvoksne slekt til å omgås alle mennesker i samfunnet med sine forskjellige livssyn! Det er viktig for barn og voksne!

Det er synd for barn, som sikkert propaganderes på deres "kristne" møter og kanskje også hjemme, og så skal de i tillegg utsettes for negativ propaganda om hvor syndige menneskene er utenfor deres eget samfunn.

Er det lurt av staten å støtte en oppdragelse som bl.a. fører til at disse barna får et skjevt syn på mennesker utenfor deres eget samfunn? Nei, det er tragisk!

Doku

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 50131
09.03.16 11:47
Doku: Jeg er overbevist om at skoler skal være religiøst nøytral. Barn har godt av å omgås mennesker som har forskjellige ståsteder. Et sekulært skolesamfunn skal fostre den oppvoksne slekt til å omgås alle mennesker i samfunnet med sine forskjellige livssyn! Det er viktig for barn og voksne! Det er synd for barn, som sikkert propaganderes på deres "kristne" møter og kanskje også hjemme, og så skal de i tillegg utsettes for negativ propaganda om hvor syndige menneskene er utenfor deres eget samfunn. Er det lurt av staten å støtte en oppdragelse som bl.a. fører til at disse barna får et skjevt syn på mennesker utenfor deres eget samfunn? Nei, det er tragisk!

Tiltredes! Tommel avsendt!

Mvh

BE

Doku
09.03.16 12:40
BlackEagle: Tiltredes! Tommel avsendt!
Mvh
BE

Takk! Det har med barnas integrering i det norske storsamfunnet å gjøre.

Det er uforståelig at partiene på høyresiden i norsk politikk, i saken om religiøse privatskoler er mer opptatt av foreldrenes frihet til å velge for sine barn, enn av barnas frihet til å velge selv.

I frihetens navn bør religiøse privatskoler forbys!

Doku

(Innlegget ble redigert 09.03.16 12:50)

Hansaguden
09.03.16 12:46
Doku: I frihetens navn bør religiøse privatskoler forbys!

Ja dette er like håpløst som å blande religion og politikk.

Som linken i åpningsinnlegget viser så driver denne sekten tre skoler i området, populært kalt bibelbeltet. Barnemishandling synes jeg.

Killmeister
KillmeisterInnlegg: 2106
09.03.16 12:52
Doku: Det er uforståelig at partiene på høyresiden i norsk politikk, i saken om religiøse privatskoler er mer opptatt av foreldrenes frihet til å velge for sine barn, enn av barnas frihet til å velge selv.

Ja, det har heller aldri jeg forstått.

Det samme gjelder kontantstøtte som helt åpenbart og direkte blokkerer integrering. Nå går det rykter om at noen i H endelig skjønner dette, så vi kan jo håpe at den blir skrotet.

FrP vil nok støtte religiøse privatskoler helt til den dagen muslimer forsøker å starte en. Så det er jo et lite håp om at de kan snu også.

Stor tommel til begge dine siste innlegg.

Doku
09.03.16 13:08
Hansaguden: Ja dette er like håpløst som å blande religion og politikk.
Som linken i åpningsinnlegget viser så driver denne sekten tre skoler i området, populært kalt bibelbeltet. Barnemishandling synes jeg.

Nå for tiden er det så mye fokus på å integrere, noe som er veldig tidkrevende og vanskelig, men viktig!

Kan ikke skjønne hvor Utdanningsdirektoratet er hen, som bøyer av bare fordi noen muslimer i flere år har mast om en muslimsk barne- og ungdomsskole? Utdanningsdirektoratet motarbeider på den måten integrering. Huff! Det er utrolig.

Doku

(Innlegget ble redigert 09.03.16 13:10)

Doku
09.03.16 13:09
Killmeister: Det samme gjelder kontantstøtte som helt åpenbart og direkte blokkerer integrering.

Helt enig!

BlackEagle
09.03.16 16:08
Doku: Det er uforståelig at partiene på høyresiden i norsk politikk, i saken om religiøse privatskoler er mer opptatt av foreldrenes frihet til å velge for sine barn, enn av barnas frihet til å velge selv. I frihetens navn bør religiøse privatskoler forbys!

Der er du og jeg helt på linje, Doku!

Mvh

BE

BlackEagle
09.03.16 16:09
Killmeister: Det samme gjelder kontantstøtte som helt åpenbart og direkte blokkerer integrering. Nå går det rykter om at noen i H endelig skjønner dette, så vi kan jo håpe at den blir skrotet. FrP vil nok støtte religiøse privatskoler helt til den dagen muslimer forsøker å starte en. Så det er jo et lite håp om at de kan snu også. Stor tommel til begge dine siste innlegg.

Du skulle hatt en du også, men jeg er tommeltom!

Mvh

BE

justanothername
justanothernameInnlegg: 12829
09.03.16 16:28
Killmeister: Det samme gjelder kontantstøtte som helt åpenbart og direkte blokkerer integrering. Nå går det rykter om at noen i H endelig skjønner dette, så vi kan jo håpe at den blir skrotet.

Kontantstøtte kan jo også sees på som noe man får for å ikke bruke barnehage. Dersom barnehager delvis betales av det offentlige (foreldrebetalingen er ikke nok, så resten subsidieres), så er det ikke urettferdig at de som ikke bruker barnehage får "sin del".

Å blande inn integrering er et feilsteg etter min mening. Det får da være måte på hva innvandringen skal skape av problemer for folk.

Killmeister
KillmeisterInnlegg: 2106
09.03.16 17:22

Vel, det er i stor grad innvandrere som benytter denne ordningen. Når ungene begynner på skolen ligger de allerede langt bak språklig og da går det utover alle fra dag én.

Alle burde gå i barnehage. Så enkelt.

justanothername
09.03.16 17:31
Killmeister: Vel, det er i stor grad innvandrere som benytter denne ordningen.

Og dermed kan ikke andre få...?

Hvor langt skal vi egentlig endre samfunnet vårt pga. innvandrerene?

Doku
09.03.16 17:44
justanothername: Å blande inn integrering er et feilsteg etter min mening. Det får da være måte på hva innvandringen skal skape av problemer for folk.

Om vi overser betydningen av integrering, så skaper nettopp dette problemer for folk! Problemer for dem selv og samfunnet. Barnehagene gjør en stor og viktig jobb for barnas tidlige opplæring og deres sjanse videre i livet. Ikke minst at de lærer norsk.

Om de bare går hjemme lærer de kanskje ikke norsk og andre viktige ting. Det er da fare for at de ikke klarer seg på skolen, som igjen kan føre til at de faller utenfor i arbeidsmarkedet.

Ja, da faller de helt utenfor storsamfunnet, og kan lett komme ut på skråplanet. Jeg tror neppe vi kan overdrive betydningen integreringens betydning for livet videre som voksen!

Kontantstøtten tror jeg er til hinder for integrering.

Doku

(Innlegget ble redigert 09.03.16 17:46)

Doku
09.03.16 17:53
justanothername: Hvor langt skal vi egentlig endre samfunnet vårt pga. innvandrerene?

Vi skal ikke behøve å endre vårt samfunn pga. innvandrere, men innvandrere skal integreres slik at de kan endre seg, eller forme seg etter vårt samfunns normer.

Gjør vi ikke noe med integreringen, vil vårt samfunn kunne bli endret i en uønsket og negativ retning.

Doku

(Innlegget ble redigert 09.03.16 17:54)

justanothername
09.03.16 17:57
Doku: Om vi overser betydningen av integrering, så skaper nettopp dette problemer for folk! Problemer for dem selv og samfunnet. Barnehagene gjør en stor og viktig jobb for barnas tidlige opplæring og deres sjanse videre i livet. Ikke minst at de lærer norsk. Om de bare går hjemme lærer de kanskje ikke norsk og andre viktige ting. Det er da fare for at de ikke klarer seg på skolen, som igjen kan føre til at de faller utenfor i arbeidsmarkedet.

Det er mange som ikke har mulighet for å bruke barnehage, feks. i grisgrendte strøk, eller som har alternativ arbeidstid, og sånn sett blir det ikke urettferdig om de får utbetalt den støtten som andre jo egentlig får indirekte, og dermed kan finne sine egne løsninger.

Men poenget mitt at du kan ikke bruke argumentet om å få norskkunnskaper når det gjelder andre enn de som ikke har det.

Løsningen er jo å ikke gi kontantstøtte for de som trenger integrering, ikke ødelegge for alle.

justanothername
09.03.16 17:59
Doku: Gjør vi ikke noe med integreringen, vil vårt samfunn kunne bli endret i en uønsket og negativ retning.

Selvfølgelig. Men vi står jo i ferd med å gjøre negative endringer i våre valgmuligheter pga. det. Det blir jo feil.

Doku
09.03.16 18:23
justanothername: Det er mange som ikke har mulighet for å bruke barnehage, feks. i grisgrendte strøk, eller som har alternativ arbeidstid, og sånn sett blir det ikke urettferdig om de får utbetalt den støtten som andre jo egentlig får indirekte, og dermed kan finne sine egne løsninger.
Men poenget mitt at du kan ikke bruke argumentet om å få norskkunnskaper når det gjelder andre enn de som ikke har det.
Løsningen er jo å ikke gi kontantstøtte for de som trenger integrering, ikke ødelegge for alle.

Jo, det er mulig at jeg er for kategorisk. Du har nok rett i det du hevder. Men de som bor i grisgrendte strøk har vel også lettere for å komme i kontakt med lokalbefolkningen. Jeg hørte i radioen i går at Stryn er et glimrende eksempel.

En pensjonert lærer underviste der de ny-ankomne om f.eks. at kvinnene kan arbeide uten for hjemmet, at de kan til og med bli statsminister i Norge, at de som er menn må godta å håndhilse på våre kvinner osv. Jeg tror at om de lærer dette fra begynnelsen av, er det kanskje lettere for dem å skjønne at de må føye seg etter våre normer. Vi må ikke være for veike!

Det er misforstått toleranse, at vi hele tiden skal føye oss etter deres skikker. Nei, de må forstå at de er gjester, og da gjelder våre skikker, som de må respektere og følge.

Doku

BlackEagle
09.03.16 23:24
Doku: Men de som bor i grisgrendte strøk har vel også lettere for å komme i kontakt med lokalbefolkningen.

Det varierer nok. Om man stuer et antall (vet ikke hvor mange; men en kvalifisert gjetning sier et sted mellom 50 og 150 - det kan være flere) asylsøkere sammen -

på et høyfjellshotell -

30 km fra nærmeste sentrum med butikk, apotek, bank, buss og tog -

og på det nærmeste ingen fastboende nærmere enn sentrumet -

og behov for taxi for å komme seg til sentrum -

så blir neppe kontakta med lokalbefolkninga den helt store...

(Sel kommune, Rondane Høyfjellshotell)

Mvh

BE

Doku
10.03.16 08:14
BlackEagle: Det varierer nok. Om man stuer et antall (vet ikke hvor mange; men en kvalifisert gjetning sier et sted mellom 50 og 150 - det kan være flere) asylsøkere sammen -
på et høyfjellshotell -
30 km fra nærmeste sentrum med butikk, apotek, bank, buss og tog -
og på det nærmeste ingen fastboende nærmere enn sentrumet -
og behov for taxi for å komme seg til sentrum -
så blir neppe kontakta med lokalbefolkninga den helt store...
(Sel kommune, Rondane Høyfjellshotell)
Mvh
BE

Nei, en slik løsning ligner nesten på en fangeleir.

Doku

(Innlegget ble redigert 10.03.16 08:26)

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 14407
10.03.16 10:07
Doku: Det er misforstått toleranse, at vi hele tiden skal føye oss etter deres skikker. Nei, de må forstå at de er gjester, og da gjelder våre skikker, som de må respektere og følge.

Dessuten mener jeg de tilbake når de ikke lenger er livsfare i deres hjemland.

Såpass må deres barn også tåle. Selv om de har fått tilknytning i vårt land.

-k9b_
-k9b_Innlegg: 28267
10.03.16 10:56

Det kan være verdt å nevne at den artikkelen i Dagbladet ikke på noen måte stemmer med virkeligheten. Den tar utgangspunkt i en artikkelserie i Fedrelandsvennen som ikke er i nærheten av å hevde de samme tingene som artikkelen til Suvatne.

Det er nemlig forskjell på "å ikke feire 17. Mai" og "å feire 17. Mai, men ikke ha plass i skoletoget". Tipp hvilken som er riktig? 

Nå er jeg ikke medlem av denne menigheten, men jeg har rimelig god kjennskap til den likevel, menigheten får ikke støtte, skolen får støtte og driver innenfor alle retningslinjer som de skal drive innenfor. Enhver Kristiansander kjenner til uttrykket "Lommis (kallenavn på medlemmende som stammer fra grunnleggerens etternavn) og det er i praksis ingen forskjell på dem og resten av byens befolkning. 

Jeg skjønner godt at her skal man kjøre på med ramaskrik, trekke støtten og alt dette, men det kan være verdt å ikke gjøre det med utgangspunkt i en clickbait-artikkel.

-k9b_
10.03.16 11:00
joplina: For en skam at staten pøser ut støtte til noe så udemokratisk, kvinnefientlig og lite virkelighetsforankret - som attpåtil har har vedtatt å ignorere nasjonaldagen  med begrunnelsen å slippe menge seg med vranglærde.

De støtter en skole, ikke en menighet. Og skolen følger alle lover og regler samtidig som den er en av de beste skolene i byen (ifølge tester). 

Har særdeles mange venner i denne menigheten, og denne Dagbladet-artikkelen førte bare til latter. Det er nemlig lite annet enn en tabloid og falsk clickbait-artikkel.

joplina
10.03.16 11:04
-k9b_: Har særdeles mange venner i denne menigheten,

Hvis du har det, så må du være en del av menigheten - hvis det er slik at menigheten ønsker å begrense kontakt mellom medlemmer og vranglærde/annerledestroende.

Men ettersom du nå hevder at du har "mange venner i denne menigheten" - så kan vel du fortelle hvorfor de boikotter nasjonaldagen.

Er de ikke en del av nasjonen - og er ikke nasjonens verdslige pengestøtte eneste grunnen til at de kan drive slik de gjør....så hva er DA grunnen til at de boikotter nasjonaldagen...?

-k9b_
10.03.16 11:49
joplina: Hvis du har det, så må du være en del av menigheten - hvis det er slik at menigheten ønsker å begrense kontakt mellom medlemmer og vranglærde/annerledestroende. Men ettersom du nå hevder at du har "mange venner i denne menigheten" - så kan vel du fortelle hvorfor de boikotter nasjonaldagen. Er de ikke en del av nasjonen - og er ikke nasjonens verdslige pengestøtte eneste grunnen til at de kan drive slik de gjør....så hva er DA grunnen til at de boikotter nasjonaldagen...?

Er ikke en del av menigheten nei, er ateist er jeg redd. Det kan hende menigheten sier en ting, men medlemmene (spesielt de mellom 15 og 40) gjør åpenbart som de vil.

De boikotter ikke nasjonaldagen. Det er en løgn, deres skole deltar ikke i skoletoget (uvisst hvorfor), men når de har flere som går i borgertoget og de feirer resten av dagen så vidt jeg vet akkurat likt som alle andre.

Så altså: De boikotter altså ikke nasjonaldagen.

(Innlegget ble redigert 10.03.16 11:50)

joplina
10.03.16 12:12
-k9b_: De boikotter ikke nasjonaldagen. Det er en løgn, deres skole deltar ikke i skoletoget (uvisst hvorfor)

Så du kan altså IKKE avkrefte at de "ikke deltar på feiring av nasjonaldagen" på grunnlag av at de betrakter det som negativt/uønsket/ikke godt å menge seg med  annerledestroende/vranglærde/ikke-troende ; på norsk kalt MEDMENNESKER.

"Menigheten driver ingen misjonsvirksomhet, og ser bort i fra misjonsbefalingen, i frykt for å møte andre mennesker.[2]

Fædrelandsvennen har avdekket en rekke svært kritiske forhold innad i menigheten gjennom innsyn i interne dokumenter og ved hjelp av informanter over flere år.[4] [5] Lederskapet, som utelukkende består av menn, utviser et sterkt behov for miljøkontroll ved å blant annet isolere medlemmene fra omverdenen. De benytter seg av klassiske sekteriske virkemidler.[6] Dette har de senere år ført til en strøm av utmeldelser fra menigheten, særlig blandt unge.[7] På grunn av utmeldelser har lederskapet blitt presset til å myknet opp[8] de strenge reglene som før var absolutte sannheter.[9]"

Denne fra år 2000

Og denne ferske

- Men de verdslige og besudlede pengene skarr'em ha.....og uten de verdslige og besudlede penger så hadde de ikke kunnet drive noe som helst. Dobbeltmoralistene.

(Innlegget ble redigert 10.03.16 12:15)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg