Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dagens hippier

NYTT TEMA
Hook123
Hook123Innlegg: 286
14.08.16 10:07

Før i tiden, i gamle dager, da det var tabu å skille seg feks.. da var man opprørsk når man gikk imot kristne verdier. Vi er inne i en tid hvor alt dette er snudd opp ned. Det er moderne å gå imot bibelen og hate kristendommen. Det er gammeldags å tro på bibelen. Faktisk er det sånn at det nye normale er å være litt "bad" og opprørsk mot myndighet og gamle verdier. Altså er dagens hippier de kristne. Dagens opprørske er de kristne. Dagens rebeler imot samfunnets flyt er små kristuser. Det må jo begynne å bli kjedelig for alle ikke-religiøse å leve i en verden hvor man går med strømmen, når rosa hår, piercinger, tatoveringer og what not er blitt helt normalt og akseptert. Verden går videre. Vi vet bedre nå. Love is all you need. Gode følelser og sunn fornuft. Tja.. når alt rakner så får vi vel se hva som holder og om denne verdens kjærlighet og humanisme er så sterk.

puma1
puma1Innlegg: 19554
14.08.16 10:38
Hook123: Gode følelser og sunn fornuft.

Det er sunn fornuft som vinner fram på bekostning av religionene. Figurer som guder, engler, djevler, hellige ånder m.v. står veldig fjernt fra de flestes hverdag. For ikke å snakke om begreper som tro, evig liv, frelse, synd, dom, nåde, bønn, m.v. 

Men jeg kjenner ingen som hater folk fordi de tror på litt rare og irrelevante ting.

Hook123
14.08.16 17:57

Puma1: Vært i Iran? Jeg sa: hater kristendommen. (Ikke folk) Men nå er det vel ikke så upopulært å hate kristne heller. Også i Norge.

Menneskeheten har alltid trodd på noe... ragnarok feks. Det er vel kanskje sånn at majoriteten i verden tror på et eller annet Gudsvesen, engler og demoner etc. Om du synes det er rart så er det din fulle rett. Likevel er verdens og tidens "ånd" regjerende på jorda. Og derfor preges vi vel mer av den slags nå for tiden. Menn blir kvinnelige. Kvinner blir mannlige. Ondt blir godt og godt blir ondt. For dette er en pervers verden. Man kan jo dysse det ned, men i roten er det en ånd som hater Gud og alt han står for som preger menneskene.

Heldigvis for oss er Gud nådig og god. Han elsker onde mennesker og ønsker selvsagt ikke at noen skal gå fortapt. Desverre er verden forblindet av satan.

puma1
puma1Innlegg: 19554
14.08.16 19:11
Hook123: Heldigvis for oss er Gud nådig og god. Han elsker onde mennesker og ønsker selvsagt ikke at noen skal gå fortapt. Desverre er verden forblindet av satan.

Gud, fortapelse, Satan. Begrep som sikkert hadde en funksjon og en relevans i samfunnet før vitenskapenes framvekst, men som har gått litt ut på dato nå. Begrepene vedlikeholdes av de religiøses statiske syn på verden. Men verden endrer seg og utvikler seg. Takket være mange menneskers undring og nysgjerrighet på verden rundt seg. 

Før i tiden hadde i alle fall gudene en viss levetid før de ble skiftet ut. Nå har jødenes gud hatt en levetid på flere tusen år. Uhørt lenge.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 44885
15.08.16 14:36
Hook123: Heldigvis for oss er Gud nådig og god

Ja, heldigvis (at guden er nådig og god).

Ikke sant - jordskjelv på Haiti: INGEN døde barn, INGEN lemlestede barn, INGEN barn som gjennomgikk og fortsatt gjennomgår forferdelige lidelser.

Veeeeeeeeeeeeeeeelgi nådig og god den guden der, gitt.

Mvh

BE

P. S. Det er ikke sikkert at du bør svare på dette innlegget med mindre du har noe fornuftig å si - og derunder hører ikke utflukter.

LordAteist
LordAteistInnlegg: 7
15.08.16 16:20

Hook123: "Det er moderne å gå imot bibelen og hate kristendommen."

I mine øyne er det ikke slik at ateismens fremvekst i verden skyldes at det er "moderne", men jeg tror det rett og slett er fordi folk har innsett hvor tåpelig religion er. Å tro at en usynlig, allmektig person skapte alt i verden på 6 dager tilhører fortiden. Nei, man kan ikke bevise at han ikke finnes, men religiøse kan heller ikke bevise at han finnes. Med mindre konkrete bevis for en skaper blir lagt frem tror jeg vi får se at større og større andel av befolkningen i verden snur seg mot fornuften, vitenskapen og ateismen.

Antiteist
AntiteistInnlegg: 5468
15.08.16 16:31
Hook123: Puma1: Vært i Iran? Jeg sa: hater kristendommen. (Ikke folk) Men nå er det vel ikke så upopulært å hate kristne heller. Også i Norge.

Du er mye tryggere i Iran hvis du definerer deg som kristen enn ateist. Kritisere kristendom og overtro generelt er ikke det samme som å hate, enda mange liker å hoppe inn i offerrollen å definere det slikt.

Vår økende a-religiøsitet er en naturlig kombinasjon av høyere utdanning og lettere tilgang til vitenskap + et trygt samfunn som ikke diskriminerer eller forfølger ikke-troende. Det var kun et tidsspørsmål før Norge endte opp som et av de minst religiøse landene i verden. Og godt er det.

(Innlegget ble redigert 15.08.16 16:33)

Hook123
16.08.16 00:55
Antiteist: Du er mye tryggere i Iran hvis du definerer deg som kristen enn ateist. Kritisere kristendom og overtro generelt er ikke det samme som å hate, enda mange liker å hoppe inn i offerrollen å definere det slikt.

Hvor mange flykter fra Iran, og midtøsten fordi de er ateister? Og hvor mange ateister blir drept av IS? Du har vel statistikk på dette?

Hook123
16.08.16 00:58
LordAteist: I mine øyne er det ikke slik at ateismens fremvekst i verden skyldes at det er "moderne"

Folk har innsett hvor tåpelig de selv synes religion er, og mange kjører tesla. Begge ting er like moderne uansett hvilket motiv de ulike personer bruker for å kjøpe tesla eller harselere med kristne.

Hook123
16.08.16 01:28
BlackEagle: Ikke sant - jordskjelv på Haiti: INGEN døde barn, INGEN lemlestede barn, INGEN barn som gjennomgikk og fortsatt gjennomgår forferdelige lidelser.

Du klager på jordskjelv, hva med det som står i bibelen om at Gud slipper løs satan for å forføre hele verden til strid mot Jerusalem, hvor disse menneskene dør og havner i helvete?

Hva med Sodoma og Gomorra, som Gud utslettet? Det var ikke mange rettferdige der i følge bibelen, men det ville vært underlig om det ikke fantes barn der fra 0 år og opp...

Se for deg en vekt med to vektskåler, dårlig moral på en side og lidelse, katastrofer og død på den andre siden.

Jeg tror personlig at jo tyngre den dårlige moralen blir (i mangel av en bedre beskrivelse på ondskap i verden) jo mer vekt må det på lidelseskålen for å fjerne denne ondskapen.

I endetiden eskalerer både ondskapen og katastrofene. Jeg kan ikke svare med konkrete eksempler og eksakte forklaringer, men det skjer samtidig, og det er nok en god grunn til det.

ynnory
ynnoryInnlegg: 46874
16.08.16 01:35
BlackEagle: nådig og god den guden der, gitt.

Religion spiser opp den enkeltes klare tanke og kritikk av egne omgivelser.

Eller det er noen som tjener store penger!

Kanskje bedre å finne sen en spennende fotball-klubb å forgude!

Antiteist
AntiteistInnlegg: 5468
16.08.16 07:56
Hook123: Hvor mange flykter fra Iran, og midtøsten fordi de er ateister? Og hvor mange ateister blir drept av IS? Du har vel statistikk på dette?

I Iran må du faktisk henvende deg som enten muslim, kristen, zoroaster eller jøde.  Ateisme er nemlig ikke akseptert som et lovlig "tro"system engang. I følge independence kan du risikere dødsstraff for å være ateist.

http://www.independent.co.uk/life-style/the-13-countries-where-being-an-atheist-is-punishable-by-death-a6960561.html

Det er få åpne ateister i Iran og flesteparten er smarte nok til å holde det for seg selv. Noe som ikke er uvanlig for ateister å gjøre der du risikerer forfølgelse.

IS er vandaler og dreper alt som ikke er av deres spesifikke religiøse oppfatning. Ingen blir skånet om de så er jøder, ateister, kristne eller muslimer. Eneste grunnen til at ateister ikke blir drept i like store antall er fordi det nesten ikke eksisterer ateister der borte. Og de få er selvfølgelig smarte nok til å holde det for seg selv.

BlackEagle
16.08.16 19:58
ynnory: Kanskje bedre å finne sen en spennende fotball-klubb å forgude!

God(s) forbid!

Mvh

BE

BlackEagle
16.08.16 20:07
Hook123: Du klager på jordskjelv, hva med det som står i bibelen om at Gud slipper løs satan for å forføre hele verden til strid mot Jerusalem, hvor disse menneskene dør og havner i helvete?

Nei, jeg klager ikke på jordskjelv; jeg har allerhøfligst gjort oppmerksom på at dersom guden både er:

allmektig

rettferdig

barmhjertig

og kjærlig

så kvalifiserer dens unnlatelsessynd under jordskjelvet på Haiti til livsvarig diskvalifikasjon.

Nei, jeg har ikke klaget på guden heller. Jeg er jo ikke så korka og tett i pappen at jeg klager på huldra, nøkken eller noe annet jeg

ikke kan se én eneste grunn til å anta eksisterer.

Derimot har jeg fortalt hva jeg mener om gudens - forutsatt at den eksisterer (hvis den ikke eksisterer, har den jo ingenting med det å gjøre, ikke sant - hvis den ikke eksisterer) - manglende inngripen for å redde nyfødte barn på Haiti; enten ved å berge dem unna slike hendelser - eller ved å ekspedere dem over i det hinsidige uten slike forferdelige, varige og fullstendig unødvendige lidelser som beskrevet.

Deretter forstår jeg ut fra ditt innlegg (se sitatet i sitatboksen ovenfor) at du ikke har det minste lyst til å snakke om det. Forståelig det. Men at du ikke har lyst til å snakke om faktisk inntrufne hendelser gjør ikke at faktisk inntrufne hendelser ikke har inntruffet.

Tough luck, baby.

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 16.08.16 20:07)

BlackEagle
16.08.16 20:08
Hook123: Folk har innsett hvor tåpelig de selv synes religion er, og mange kjører tesla.

?

??

?????

ynnory
16.08.16 20:24
BlackEagle: allmektig
rettferdig
barmhjertig
og kjærlig

Hva er nå dette for elegante superlativer..

Har det med religion generelt å gjøre? Eller passer disse ord best for en religion?

Du og jeg er jo ikke-troende.. Kanskje jeg drister meg til å nevne ordet: humanetiker..

Hvorfor er vi så engasjerte her? Kun en strø-tanke..

BlackEagle
17.08.16 01:52
ynnory: Hvorfor er vi så engasjerte her?

Fordi kaptein Krok påsto at en eller annen gud er "nådig" og "god", men nå kan han visst ikke forklare hva som fikk ham til å påstå det.

Mvh

BE

ynnory
17.08.16 01:56
BlackEagle: kaptein Krok

Den gamle sjørøveren har blitt religiøs på sine eldre dager.. Hver sin lyst og hver vår hobby!

BlackEagle
17.08.16 02:02
ynnory: Den gamle sjørøveren har blitt religiøs på sine eldre dager

Jo, jo - men kanskje en eller annen kan få ham av kroken igjen...

Mvh

BE

"I'm hooked on Jesus, man!"

(Er ikke sikker på hvor utsagnet er fra, men det kan være fra en film som er rimelig satirisk både mot hippier, ganja-røykere og religiøse...)

TrondVaatsveen
TrondVaatsveenInnlegg: 806
18.08.16 19:41
Hook123: Før i tiden, i gamle dager, da det var tabu å skille seg feks.. da var man opprørsk når man gikk imot kristne verdier. Vi er inne i en tid hvor alt dette er snudd opp ned.

Hippi tiden er over for lenge siden. Det svinger ikke mye av dagens musikk, den har blitt kommersiell, styrt av kapitalen.

Hippi tiden varte ikke så lenge, fra 1967 til rundt 1975.

Det var også hippier som var kristne.

http://www.youtube.com/watch?v=5NuZxUxHN0o

Er ikke mange igjen som lever som hippi-er, det er noen i Goa og noen på Jamaica.

Lenge leve den ekte hippi.

Trond Vaatsveen

Tro
TroInnlegg: 1008
20.08.16 01:28
TrondVaatsveen: Hippi tiden varte ikke så lenge, fra 1967 til rundt 1975.

Hippie-tiden var ekstrem viktig for mange. Den hadde rot i et dypt åndelig behov for fred. Hippiene så (bevisst) ikke noe skille mellom fred på jord og fred i sinnet. Hippiebevegelsen var antiautoritær og til dels anti-teknologisk og tilbake-til-naturen romantisk. Kilden til bevegelsens fremspring var selvfølgelig industrialiseringen og opplevelsen av fremmedgjøring som konsekvens av tilflytting til byer og forsteder uten kontakt med primærnæringer i tillegg til økt rekruttering til militære aksjoner (spesielt USA). Trusselen om atomkrig var sånn sett en sterk medvirkende faktor.  

Hippiene var sånn sett ikke anti-religiøse eller anti-tradisjon. Tvert imot, de søkte dypt og inderlig etter å oppleve hva som ligger bak tradisjonene og skapte sånn sett en kreativ bølge innen litteratur, kunst og musikk som vi idag kan se på som fantastisk kilde til inspirasjon.

Killmeister
KillmeisterInnlegg: 2106
26.08.16 11:55

Jesus var en hippie. En langhåra lausunge som utfordret det etablerte.

Dagens kristne er fullstendig uinteressante.

Tro
TroInnlegg: 1008
26.08.16 23:18
Killmeister: Jesus var en hippie. En langhåra lausunge som utfordret det etablerte

Det er mer interesant å spørre hvem Jesus er. Dagens kristne følger Jesus som er Guds ord/lov skrevet inn i den troenes hjerte. Om det går imot det etablerte kan vel diskuteres. Jeg vil vel hevde at samfunnet er svært fordømmende mens Jesus er forsonende og står på de utstøttedes side.

Killmeister
KillmeisterInnlegg: 2106
27.08.16 02:55

Du får spørre de homofile om akkurat det. Samfunnet er forsonende mens Jesus (dvs de som tar hans navn til inntekt for sine meninger) er fordømmende. Eksemplene her på Vgd er mange nok.

ynnory
27.08.16 03:09
Killmeister: Dagens kristne er fullstendig uinteressante.

Vil ikke bedømme Jesus. Men helt klart at det finnes store økonomiske motiver hos mange religiøse ledere. Neppe kun iblant de kristne!

BlackEagle
27.08.16 14:07

"Alle her i by'n snur seg rundt og ser, på Hippie-Hege der hun går.

Jentene tenker for seg selv der hvor de står

gudbevaremegvel for et hår.

Alle her i byen snur seg rundt og ser etter hippie Hege der hun går.

Gutta tenker for seg selv der hvor de står

gudbevaremegvel for no´n lår"

(Torry Enghs)

Mvh

BE

TrondVaatsveen
06.09.16 16:55
Killmeister: Dagens kristne er fullstendig uinteressante.

Enig. De går i et med det meste av det etablerte. Ikke noen opprørstrang der i gården..

Vi trenger en hippi bevegelse for frihet, ned med kapitalismen, i alle fall den amerikaniserte.

Folk trenger også å få kastet av seg religiøse plagg og annet, videre frigjøre seg fra dogmene worldwide.

Vi trenger også bedre musikk med trøkk i, ikke bare denne digitale sørgemusikken.

Jesus ville at folk skulle glede seg over livet, drikke vin m. mere.

Trond Vaatsveen

joplina
joplinaInnlegg: 61101
06.09.16 16:57
Hook123: Altså er dagens hippier de kristne.

Velbekomme....kristne for rus,rock og fri kjærlighet!

liber_baron
liber_baronInnlegg: 2027
06.09.16 17:51

Det var kristensosialister i Norge på 1970-tallet. En del av dem var en del av tilbake-til-naturen miljøet, og noen av dem antar jeg var influert av marxismen i tankene om rettferdighet i verden.

Den såkalte Jesus-bevegelsen som oppstod i California, hadde også sine følgere mange plasser i Norge. Denne bevegelsen har nok hatt viktig betydning for mange, enda i dag.

TrondVaatsveen
31.07.18 16:37
joplina: Velbekomme....kristne for rus,rock og fri kjærlighet!

Kristne er for rus, rock og ikke minst kjærlighet, det er vel mange andre også joplina.

Med Jesus for en bedre verden, evig liv og evig god helse.

Mvh. Trond Vaatsveen

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg