Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

De sier de ikke tror på noe...

NYTT TEMA
Viracocha
ViracochaInnlegg: 11481
20.10.16 00:03
Jaddadu: Gud skapte mennesket og alle sine himmelske medskapninger, av uselvisk kjærlighet, og ga det en fri vilje, også av uselvisk kjærlighet.

Jeg er stygt redd du forveksler "fri" vilje med ultimatum.

De er ikke synonymer.

Viracocha
ViracochaInnlegg: 11481
20.10.16 00:16
Jaddadu: Vi kaller dem demoner, eller Satans disipler...

Jeg kaller dem idioter, som ikke har forstått en døyt av GT.

At du her fremstår som et språkrør for visse individer krydrer ikke din posisjon som annet enn overkill av chili.

Din idé om satan finnes ikke i GT! Der er den gudens lydige redskap som kun gjør det den blir befalt å gjøre!

Hvor NT-mannskapet har fått disse vrangforestillinger fra kan man finne hos Zoroaster og Ahriman.

vadefugl
vadefuglInnlegg: 40753
20.10.16 01:37

Hvorfor i alle dager gjør ikke Gud ende på satan og hans medsammensvorne slik at det blir fred i verden? Hvor lenge må menneskene lide?

Viracocha
ViracochaInnlegg: 11481
20.10.16 01:56
vadefugl: Hvor lenge må menneskene lide?

Så lenge de tror på idiotien.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
20.10.16 06:36
Jaddadu: Å være skolert betyr ikke at en må gå skole i fysisk/teoretisk forstand.

Det er det det betyr i den setning den var skrevet

 

(Innlegget ble redigert 20.10.16 06:47)

sanila
sanilaInnlegg: 34058
20.10.16 08:58
Jaddadu: men den som ransaker hjertene er selvsagt Gud, ikke mennesket selv.

Det er akkurat det mennesker bør, det er her, både høyere vilje, og høyere  samvittighet sitter.   

Så nei det er ikke så selvsagt.,

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 45852
20.10.16 09:09
Jaddadu: Mosebøkene ble ikke skrevet i skapelses perioden... (er du så sandblåst mellom ørene at du ikke har forstått det ?)

Vel... når jeg tenker meg om, har jeg faktisk hørt at hr. Nazareus ikke så dagens lys før et par uker etter at hendelsene som er beskrevet i første Mosebok angivelig fant sted, heller.

Men de hendelsene er kanskje feilplassert i tid - slik at jorda slett ikke er 6000 år gammel, men bare 2000? Du skal se at bibelen er dritt full av feil! Skulle ikke forundre meg...

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 45852
20.10.16 09:11
Jaddadu: Vi kaller dem demoner, eller Satans disipler...

Det må du nesten ta opp med deg sjøl - det er DU som kaller dem guder. Fra ditt innlegg:

"så finner det tusenvis av Guder, men det betyr ikke at alle er virkelige."

Men du har kanskje like god hukommelse som hr. Donald Dump?

sanila
sanilaInnlegg: 34058
20.10.16 09:14
Jaddadu: tillater han at mennesket blir prøvd av de himmelske utbryterne, engler som ikke ønsker at Gud selv skal være den eneste og allmektige, og ha overherredømme.

Gud er ingen diktator det er derimot, satan,  ( bibelsk uttrykk ) , Matrix er et annet.

Alle blir prøvd både engel og demoner.  Forstått på den måte, at  det guddommelige styre, ( noen kaller det det  karmiske råd ) ser når hvert enkelt er klar til  forandring.  ( Guds støtter naturligvis det der er i følge hans vilje , satan det der er i følge hans. 

 

Englene har som du sier levet på skyggesiden ( i skjul ) opp til denne tiden  Det betyr ikke de kommer til at stå frem og erklærer de er engler, det betyr kun at de selv erkjenner deres  sprirituelle, opprindelse og missjon.  Om de gjør ville jeg være noe mistroisk  til ektheten og/eller utviklings stadiet ( oppvåknings graden, eliminering av ego ), Dette betyr ikke viljes løs. 

 

(Innlegget ble redigert 20.10.16 09:16)

sanila
sanilaInnlegg: 34058
20.10.16 09:40

Åh når skjønner jeg pluslig hvor den  med de 6000  år er kommet inn, i "bevisstheten.  Det er naturligvis feil, at jorden kun  er 6000 år det  er barer for dumt at  tro slikt. Tro er tro.

Jeg skjønner pluslig hvor den misforståelse og tolkning springer ut fra.

Det er jo greit når brikkene starter,  falde på plass i et pusle spil slikk lettelse,  (for meg) .

joplina
joplinaInnlegg: 61493
20.10.16 09:46
Jaddadu: Nei det betyr det ikke. Det betyr at den som har den rette hjertetilstanden har Guds godkjennelse, men den som ransaker hjertene er selvsagt Gud, ikke mennesket selv.

Hehe...har Guds godkjennelse.....og det vet de som måtte ha gjennom sin egen personlige trosoverbevisning - og ikke noe annet.   Så da bekrefter du jo bare det jeg skriver , mens du fremholder"nei, det betyr det ikke"

-Kostelig :D

joplina
joplinaInnlegg: 61493
20.10.16 09:48
Jaddadu: Det er nok du som ender opp som en lættis... dette ligger nok litt for høyt for deg.

Vel Jaddadu...du sier at det ligger litt for høyt for meg - men det må jo være heeeelt ute av rekkevidde for deg, da du ikke kan underbygge noe av det du forfekter , men bare sitter her inne på repeat & rewind og gjentar deg selv uten å komme frem til noe som helst :D

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 45852
20.10.16 11:13
Doku: rasjonell tenkning

Fra det ene til det andre: Jeg er tilfreds med at ingen svarer eller kommenterer innleggene til et troll som har forvillet seg over landegrensene og inn hit...

Mvh

BE

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 13156
20.10.16 14:11
Doku: Men du underslår at Jesu korsdød, soningsdød, i antikken for jøder var anstøtelig og for grekere var dårskap. Slik er det også for vår tids rasjonelle tenkende mennesker. Noe du også promoterer. Men Evangeliet sier at dette er Guds vilje! Dette er apostlenes evangelium. Vil du være talsmann for et annet evangelium, og dermed ignorere Gal 1:8 og 9? Doku

Jeg mener å ikke gjøre dette.

For det som jeg fokuserer på går mer på en stor og bred historisk linje med tenkning og tradisjon med at man kunne sone eller stifte fred for skyldhavere ved hjelp av tro på slik effekt ved at uskyldig liv fikk bøte for skyldig liv.

GT har jo også dette i stor grad.

Grekere hadde jo på Jesu tid en noe annen tenkning, men det var da ikke på gresk tenknings grunn Jesus oppstod.

At jødene reagerte, i alle fall en god del av dem, var jo knyttet til at selveste deres Messias skulle slaktes.  Dessuten stoppet vel deres tenkning ved offer av dyr, at et menneske skulle ofres på disse premisser, var for en god del av dem svært drøy en tanke å fordøye.

Så meget mer som jødene tidlig oppfattet at de kristne mente at Jesus var selveste Gud!

Så jeg mener IKKE å underslå det du tenker jeg underslår.

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 13156
20.10.16 14:16
vadefugl: Hvorfor i alle dager gjør ikke Gud ende på satan og hans medsammensvorne slik at det blir fred i verden? Hvor lenge må menneskene lide?

At hvert menneske skal gjennomgå utfordringen som kan føre oss til noe - svært rikt.

"Satan" står utvilsomt for utfordring, også i form av lyst til saker som ikke er helt gode for oss.

Livet er rart, ingen forstår det -

ikke noe normalt med det.

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 13156
20.10.16 14:50
Jaddadu: "la oss skape/danne mennesket, i vårt bilde".

"La oss nå se, hva skal vi gjøre med det?"

Sier jeg også ofte når jeg taler med meg selv.

Som mennesker også gjorde den gang.

Gud tenker her, altså.

Rådslår med seg selv.

Ikke verre enn det.

"Alene skapte Gud himmel og jord".

(Innlegget ble redigert 20.10.16 14:59)

sanila
sanilaInnlegg: 34058
20.10.16 17:44
BlackEagle: Fra det ene til det andre: Jeg er tilfreds med at ingen svarer eller kommenterer innleggene til et troll som har forvillet seg over landegrensene og inn hit...

Det var da veldig som du forsøker kontrollere dine medborgere.  På flere måter egentlig. Men  i alle fall ved at fortelle andre hva de skal gjøre-

Føler du deg som  konge på haugen du?

Der er sikkert noen der lar seg imponere,  Har du lest H.C Andersen Keiserens mye klær? og tenkt over den naturligvis.

(Innlegget ble redigert 20.10.16 17:47)

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3734
20.10.16 19:12
Finnsannhet: "La oss nå se, hva skal vi gjøre med det?" Sier jeg også ofte når jeg taler med meg selv. Som mennesker også gjorde den gang. Gud tenker her, altså. Rådslår med seg selv. Ikke verre enn det. "Alene skapte Gud himmel og jord".

Nei, Gud skapte alt sammen med hans sønn Mikael / Jesus.


XD


 

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3734
20.10.16 19:18
joplina: Hehe...har Guds godkjennelse.....og det vet de som måtte ha gjennom sin egen personlige trosoverbevisning - og ikke noe annet.   Så da bekrefter du jo bare det jeg skriver , mens du fremholder"nei, det betyr det ikke" -Kostelig :D

Mennesket er satt på en prøve, på grunn av Adams synd... Som Bibelen selv viser i Matt 7:21-23 - "den som gjør min himmelske fars vilje..." og INGEN andre, med andre ord, Gud godkjenner IKKE alle som tror på ham.


XD

Doku
DokuInnlegg: 6007
20.10.16 19:24
Finnsannhet: Grekere hadde jo på Jesu tid en noe annen tenkning, men det var da ikke på gresk tenknings grunn Jesus oppstod. At jødene reagerte, i alle fall en god del av dem, var jo knyttet til at selveste deres Messias skulle slaktes.  Dessuten stoppet vel deres tenkning ved offer av dyr, at et menneske skulle ofres på disse premisser, var for en god del av dem svært drøy en tanke å fordøye.

Det er riktig jødene ikke forstod at Moselovens påbud om dyreoffer var forbilde på Jesu offerdød. Dette forstod ikke engang Jesu disipler før de fikk Den hellige Ånd på pinsedagen. Og grekerne, som hørte om Kristi korsdød at det var en soning for menneskenes synder, var for dem dårskap, eller idioti.

Poenget er at dette sentrale kristne budskap ble ikke tilpasset mottakernes tenkemåte. Det ble forkynt nakent og bart:

"Jeg forkynte ikke mitt budskap med overtalende visdomsord, men med Ånd og kraft som bevis. For deres tro skulle ikke bygge på menneskelig visdom, men på Guds kraft. Likevel forkynner vi en visdom for dem som er modne. Men det er ikke en visdom som tilhører denne verden og denne verdens herskere, de som går til grunne. Nei, vi forkynner et mysterium, Guds skjulte visdom. Før tidenes begynnelse hadde Gud bestemt at den skulle føre oss fram til herligheten. (1Kor 2:4-7)

Så, med hvilken rett har vi som kristne å tilpasse Evangeliet til nåtidens mennesker, når heller ikke Paulus gjorde det? Han sa:

"Da jeg kom til dere [grekerne], søsken, var det ikke med fremragende talekunst eller visdom jeg forkynte Guds mysterium.* For jeg hadde bestemt at jeg ikke ville vite av noe annet hos dere enn Jesus Kristus og ham korsfestet." (1Kor 2:1,2)

NT sier at evangeliet er dårskap for det naturlige mennesket, (1Kor 1:18). Evangeliet er et budskap om Jesus og hans korsdød, det kan ikke tilpasses verken jødenes tegn-forståelse eller grekernes visdomslære. Og selvsagt heller ikke vår tids mennesker, der de står. Den kristendommen som blir forstått av verden, er ingen sann bibelsk kristendom.

Doku

(Innlegget ble redigert 20.10.16 19:25)

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 13156
20.10.16 21:21
Doku: NT sier at evangeliet er dårskap for det naturlige mennesket, (1Kor 1:18). Evangeliet er et budskap om Jesus og hans korsdød, det kan ikke tilpasses verken jødenes tegn-forståelse eller grekernes visdomslære. Og selvsagt heller ikke vår tids mennesker, der de står. Den kristendommen som blir forstått av verden, er ingen sann bibelsk kristendom. Doku

Det er nok så at Jesus døde for vår hånd OG for vår skyld, og ikke for Guds skyld, som om Gud skulle trenge at uskyldig liv måtte dø for skyldig liv for å kunne tilgi.

Gud må nok demonstrere menneskelivets alvor, det ondes alvor.

En uskyldiges død kan jo ha god effekt i den sammenheng, selvsagt.

Samt å demonstrere styrken og graden av kjærlighet til menneskene på samme måte.

MEN - den grunnleggende frelses/tilgivelsesgrunn MÅ eksistere i Gud SELV.

Dette er med respekt å melde innlysende. Man føler det. Alt annet gir bilde av en nærmest uverdig Gud, en så MÅ se uskyldig blod for å kunne tilgi.

Er ikke dette åpenbart rett?

Men at mennesker har trengt, og kanskje i mange tilfelle trenger, disse gamle forsoningsreferanser for å kunne tro tilstrekkelig på Guds kjærlighet til seg, oppreisning i Guds bedømmelse - se, det virker åpenbart.

Døm selv, så Jesus ofte. Og denne formaning bør gjelde den dag i dag.

Hvordan formidle tro på den eneste Guds kjærlighet til oss?

Se det var og er Inspirasjonens, Åndens agenda, den gang som nå.

Det er jo en mulighet for at du ikke får anstøt av mye i Bibelen, slike saker som vitenskap har motbevist, åpenbare kollisjoner med historisk viten, f.eks. ang. saker i 1.Mos sine første kapitler og åpenbare umoralske og urettferdige tekstreferanser.

Men svært mange tar slik unødig anstøt, ikke av budskap om Guds kjærlighet og tilgivelse av angrende svikere, men av ovennevnte.

For disse mange er det viktig å peke på at det brennbare, evige budskap i Bibelen ikke er ovennevnte "anstøt", men budskapet om ønskeligheten av å ha tillit til Livets Kilde og Utgang for et liv i psykologisk og moralsk framgang ved håp om en mening som fører til et godt og varig klimaks for ens eget og andres liv og strev.

Paulus hadde sine refleksjoner ut fra folks reaksjoner i egen tid, vi merker også både i eget liv og hos andre lignende reaksjoner og "anstøt", ikke pga  tidligere tiders referanser, man av det grunnleggende budskapet om en levende og følende og engasjert Guds i kjærlighetens lidelse og kamp for oss.

Ikke en stoisk statue av en ufølsom visdomsgud, men en nærmest kjempende og såret Gud på vårt nivå for liv!

Joda, - "anstøt" også i forhold til moderne tenkning, så det holder, dette.

Det grunnleggende kan vanskelig kunne tilpasses uten å viskes ut.

Men så trengs det sjeler i dag med skjelneevne om hva som bør tilpasses og hva som ikke bør tilpasses, men forbli evig.

Og her står etter min mening fortsatt endel kristne skoler og retninger og menigheter og enkeltkristne fast i sin tenkning og innsikt i Guds Visdom Jesus, Mennesket.

Ikke helt uten alvorlighet dette, da.

Mvh en venn, Finn.

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 13156
20.10.16 21:29
Jaddadu: Nei, Gud skapte alt sammen med hans sønn Mikael / Jesus.

Bibelen sier at Jesus skapte, og at Gud skapte ALENE som GT sier.

Hvilken konklusjon er naturlig å trekke ut fra DET?

At Gud skapte ved hjelp av sin egen hellige visdom, kraft og egenskaper er jo i Bibelen uttrykt.

IKKE at Gud skapte sammen med en annen "person", det være seg engel eller historisk skapning av noe art.

JV sin argumentasjon holder ikke bibeltekstmessig mål.  Jeg har gjentatte ganger studert alt argumentativt JV serverer om denne engelen som for inn i Marias sønn.

Holder overhodet ikke tekstmessig eller konklusivt mål. 

 

Doku
DokuInnlegg: 6007
20.10.16 21:52
Finnsannhet: Det er nok så at Jesus døde for vår hånd OG for vår skyld, og ikke for Guds skyld, som om Gud skulle trenge at uskyldig liv måtte dø for skyldig liv for å kunne tilgi. Gud må nok demonstrere menneskelivets alvor, det ondes alvor. En uskyldiges død kan jo ha god effekt i den sammenheng, selvsagt. Samt å demonstrere styrken og graden av kjærlighet til menneskene på samme måte. MEN - den grunnleggende frelses/tilgivelsesgrunn MÅ eksistere i Gud SELV. Dette er med respekt å melde innlysende. Man føler det. Alt annet gir bilde av en nærmest uverdig Gud, en så MÅ se uskyldig blod for å kunne tilgi. Er ikke dette åpenbart rett? Men at mennesker har trengt, og kanskje i mange tilfelle trenger, disse gamle forsoningsreferanser for å kunne tro tilstrekkelig på Guds kjærlighet til seg, oppreisning i Guds bedømmelse - se, det virker åpenbart. Døm selv, så Jesus ofte. Og denne formaning bør gjelde den dag i dag. Hvordan formidle tro på den eneste Guds kjærlighet til oss? Se det var og er Inspirasjonens, Åndens agenda, den gang som nå. Det er jo en mulighet for at du ikke får anstøt av mye i Bibelen, slike saker som vitenskap har motbevist, åpenbare kollisjoner med historisk viten, f.eks. ang. saker i 1.Mos sine første kapitler og åpenbare umoralske og urettferdige tekstreferanser. Men svært mange tar slik unødig anstøt, ikke av budskap om Guds kjærlighet og tilgivelse av angrende svikere, men av ovennevnte. For disse mange er det viktig å peke på at det brennbare, evige budskap i Bibelen ikke er ovennevnte "anstøt", men budskapet om ønskeligheten av å ha tillit til Livets Kilde og Utgang for et liv i psykologisk og moralsk framgang ved håp om en mening som fører til et godt og varig klimaks for ens eget og andres liv og strev. Paulus hadde sine refleksjoner ut fra folks reaksjoner i egen tid, vi merker også både i eget liv og hos andre lignende reaksjoner og "anstøt", ikke pga  tidligere tiders referanser, man av det grunnleggende budskapet om en levende og følende og engasjert Guds i kjærlighetens lidelse og kamp for oss. Ikke en stoisk statue av en ufølsom visdomsgud, men en nærmest kjempende og såret Gud på vårt nivå for liv! Joda, - "anstøt" også i forhold til moderne tenkning, så det holder, dette. Det grunnleggende kan vanskelig kunne tilpasses uten å viskes ut. Men så trengs det sjeler i dag med skjelneevne om hva som bør tilpasses og hva som ikke bør tilpasses, men forbli evig. Og her står etter min mening fortsatt endel kristne skoler og retninger og menigheter og enkeltkristne fast i sin tenkning og innsikt i Guds Visdom Jesus, Mennesket. Ikke helt uten alvorlighet dette, da. Mvh en venn, Finn.

Uansett hvordan vi vender og snur på det: Vi skal ikke tilpasse Evangeliet til noen filosofisk retning i andre tidsperioder, som måtte være spiselig, men kun uforfalsket forkynne det evige apostoliske Evangelium:

"Det undrer meg at dere så raskt vender dere bort fra ham som har kalt dere ved Kristi nåde, og til et annet evangelium,* men det finnes ikke noe annet, det er bare noen som forvirrer dere og vil forvrenge Kristi evangelium. Men om vi selv, ja, om en engel fra himmelen skulle forkynne dere et annet evangelium enn det vi forkynte dere, forbannet være han!* Vi har sagt det før, og jeg gjentar det nå: Hvis noen forkynner dere et annet evangelium enn det dere har mottatt, forbannet være han!" (Gal 1:6-9)

Det ligger en sterk advarsel her om å ikke fravike apostlenes Evangelium!

Doku

(Innlegget ble redigert 20.10.16 21:57)

sanila
sanilaInnlegg: 34058
20.10.16 21:58
Doku: Og grekerne, som hørte om Kristi korsdød at det var en soning for menneskenes synder, var for dem dårskap, eller idioti.

DE  var ikke så dumme de.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
20.10.16 22:02
Finnsannhet: Det er nok så at Jesus døde for vår hånd

Ja , så enkelt.

 

sanila
sanilaInnlegg: 34058
20.10.16 22:34
Doku: 8 Men om vi selv, ja, om en engel fra himmelen skulle forkynne dere et annet evangelium enn det vi forkynte dere, forbannet være han!* 9 Vi har sagt det før, og jeg gjentar det nå: Hvis noen forkynner dere et annet evangelium enn det dere har mottatt, forbannet være han!"

Er det ikke litt frekt, at forbanne guds engler.  Jeg lurer på om gud ser nådig på slikt, som forbannelser? (retorisk )

 

 Dette kunne være en henvisning til erke engelen Gabriel, og islam.

 

 

 

(Innlegget ble redigert 20.10.16 22:35)

sanila
sanilaInnlegg: 34058
21.10.16 09:24
Doku: "Da jeg kom til dere [grekerne], søsken, var det ikke med fremragende talekunst eller visdom jeg forkynte Guds mysterium.* 2 For jeg hadde bestemt at jeg ikke ville vite av noe annet hos dere enn Jesus Kristus og ham korsfestet." (1Kor 2:1,2)

Hm, Fordi grekerne  var for dumme, eller?

Når jeg tenker over det, så inneholder grekernes gudefortellinger langt mer visdom om menneske sinnet , via arketypiske bilder. enn for eksempel Jung der stort sett  kun beskjeftiger  seg med det kollektive menneske sinn.

Det er rart med det.

Kristendommen har vært en svært nedlatende og ødeleggende religion på riktig mange måter.

Pussig nok sitter  jeg akkurat med en bok,  ( granat eplene )

Hvor der brukes nettopp slike arketypiske/gudefortellinger,  som for eksempel Demeter og Persefone.

 

 

(Innlegget ble redigert 21.10.16 09:27)

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 13156
21.10.16 15:14
Doku: Uansett hvordan vi vender og snur på det: Vi skal ikke tilpasse Evangeliet til noen filosofisk retning i andre tidsperioder, som måtte være spiselig, men kun uforfalsket forkynne det evige apostoliske Evangelium: "Det undrer meg at dere så raskt vender dere bort fra ham som har kalt dere ved Kristi nåde, og til et annet evangelium,* 7 men det finnes ikke noe annet, det er bare noen som forvirrer dere og vil forvrenge Kristi evangelium. 8 Men om vi selv, ja, om en engel fra himmelen skulle forkynne dere et annet evangelium enn det vi forkynte dere, forbannet være han!* 9 Vi har sagt det før, og jeg gjentar det nå: Hvis noen forkynner dere et annet evangelium enn det dere har mottatt, forbannet være han!" (Gal 1:6-9) Det ligger en sterk advarsel her om å ikke fravike apostlenes Evangelium!

Jeg maner da at det ER "det apostoliske evangelium" jeg forkynner.

IKKE frelse ved lovgjerninger og vår fortjeneste, MEN Guds nådesgave.

At GRUNNLAGET for denne frigjøring og renselse fra vond samvittighet er Guds eget hjertelag og ingen steder utenfor Gud selv, mener jeg er genuint bibelsk og apostolisk.

I Jesus viser Gud sitt eget hjerte, ja endog: Jesu hjerte ER Guds hjerte.

Men pga av oss treighuer, måtte vel en kraftig visning eller demonstrasjon til fra Guds side.

Tror ikke du også det?  For å rense oss for tvil (vond samvittighet) på Guds kjærlighet til moralske svikere som angrer seg.

(Innlegget ble redigert 21.10.16 15:17)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72239
21.10.16 18:56
BlackEagle: Fra det ene til det andre: Jeg er tilfreds med at ingen svarer eller kommenterer innleggene til et troll som har forvillet seg over landegrensene og inn hit...

Heyyyy, tåkefyrsten (tror jeg ;)) )

Hva har du nå gjort mens jeg har vært borte?

Viracocha
ViracochaInnlegg: 11481
21.10.16 20:25
RickiBK: Hva har du nå gjort mens jeg har vært borte?

Søk på ugagn.

 

(Innlegget ble redigert 21.10.16 20:29)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester