Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

De sier de ikke tror på noe...

NYTT TEMA
Jenji
JenjiInnlegg: 5205
13.11.16 16:21

Hva slags briller en må bruke for og lese seg til et brennende helvete, treenigheten og den udødelige sjel, det er en mye større gåte enn vakttårnet.

(Innlegget ble redigert 13.11.16 16:21)

Doku
DokuInnlegg: 6007
13.11.16 16:49
Jenji: Hva slags briller en må bruke for og lese seg til et brennende helvete, treenigheten og den udødelige sjel, det er en mye større gåte enn vakttårnet.

Dersom du ikke kan lese i Bibelen om en brennende ildsjø, og at "Ordet var Gud", har du antagelig på deg sveisebriller eller Adventist-Jehovas vitner-briller .

Doku

(Innlegget ble redigert 13.11.16 16:58)

Viracocha
ViracochaInnlegg: 11484
13.11.16 16:57
Jenji: et brennende helvete

Dustebriller.

Helvete er et konstruert sted man i århundrer har benyttet for å skremme folk inn i sekta.

Biskopen sier det like ut og jeg er fullstendig enig med ham.

Man må nærmest ha gjemt seg - grundig og særdeles godt - for ikke å være det.

Doku
DokuInnlegg: 6007
13.11.16 17:03
Viracocha: Helvete er et konstruert sted

Om et brennde Gehenna er et konstruert sted, så er det bl.a. Jesus som har konstruert det!

Skal vi tro på Bibelen, som Jehovas vitner og Jaddadu hevder at de gjør, så står det i Bibelen. Selveste Jesus i evangeliene gir oss denne tanken (dessverre). Det kan det ikke være tvil om!

Doku

(Innlegget ble redigert 13.11.16 17:12)

sanila
sanilaInnlegg: 34058
13.11.16 17:17
Doku: Dersom du ikke kan lese i Bibelen om en brennende ildsjø, og at "Ordet var Gud", har du antagelig på deg sveisebriller eller Adventist-Jehovas vitner-briller .

At det står i en bok, skrevet av mennesker,  kallet  bibelen , gjør at du mener, at dette er guds og ikke satans ord og vilje ønsker?

Inspirasjon, tja, men hvilke. Var der ikke noe med, at skulle lærer at skjelne mellom godt og vondt, eller  gjaldt  det bare Adam og Eva. 

Viracocha
ViracochaInnlegg: 11484
13.11.16 17:26
Doku: så er det bl.a. Jesus som har konstruert det!

Det vil være at noen mener jesusen har konstruert det hele.

Jeg har en annen tilnærming, jeg mener at noen har konstruert seg en jesus, på en slik måte at den er nyttig for deres agenda.

Trang og behov er et menneskelig ehh dilemma, eller skavank. 

(Innlegget ble redigert 13.11.16 17:38)

Doku
DokuInnlegg: 6007
13.11.16 17:35
Viracocha: Det vil være at noen mener jesusen har konstruert det hele. Jeg har en annen tilnærming, jeg mener at noen har konstruert seg en jesus, på en slik måte at den er nyttig for deres agenda. Trang og behov er et menneskelig ehh dilemma.

Både Jaddadu og Jenji tror at Bibelen er inspirert og er normen for hva som er sant. Da syns jeg at de burde forholde seg til TEKSTEN!

Doku

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 13161
13.11.16 21:17
Doku: . Selveste Jesus i evangeliene gir oss denne tanken (dessverre). Det kan det ikke være tvil om!

 

Selv mener jeg at Jesus både mente det godt og at Hans ord om evig pine DEN GANG var nyttige for sine adressater, ikke minst de selvstolte og ufordragelige religiøse ledere og lærere på Hans tid og sted på jorden.

Ikke slik i dag.  Hvorfor?  Mitt svar er at vi idag har noe anderledelse livsreferanser, ikke minst på det filosofiske området, enn mange den gang.  Jeg mener å se at Gud alltid har tatt hensyn til menneskets språk, dvs tankegang og livserfaringer (livsreferanser).

 

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 45877
13.11.16 21:25
Jaddadu: det kommer frem ut fra hvem som har den sanne og fulle helhetlige forståelsen av Bibelen, er de noen andre blant imamer, presteskap, paven, osv, osv, - som har en forståelse som viser at de fører sannhetens ord

Så vidt jeg kjenner til, er det neiggu ingen av JV's tilhengere, fanskare, fotsoldater og medløpere som heller kan vise at de fører "sannhetens ord"...

En av de siste jeg snakka med (såkalt "live"; dvs. det skjedde utpå trappa her jeg bor), var i hvert fall modig nok til åpent å innrømme at han måtte hjem og lese bedre på leksa si da det viste seg at JEG som den aldeles uforbederlige hedning jeg utvilsomt er, kjente novellesamlinga bedre enn ham...

Så det du sier om "forståelse", viser i grunnen at du ikke har forstått noe særlig. How come I'm not surprised...

Din stahet (og stahet kan være en prisverdig egenskap, for all del) viser ikke noe mot. Den viser bare en bukk som har gått seg fast i et hjørne i bingen og står og stanger i veggen uten å finne veien ut av hjørnet. Det er også enestående - om kanskje ikke fullt så prisverdig...

sanila
sanilaInnlegg: 34058
13.11.16 21:28
BlackEagle: var i hvert fall modig nok til åpent å innrømme at han måtte hjem og lese bedre på leksa si da det viste seg at JEG som den aldeles uforbederlige hedning jeg utvilsomt er, kjente novellesamlinga bedre enn ham...

Etter du hadde manipulert og trollet rundt  , for at skjule  hvor lite du egentlig sier når du sier noe. 

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3734
14.11.16 08:40
Doku: Om et brennde Gehenna er et konstruert sted, så er det bl.a. Jesus som har konstruert det! Skal vi tro på Bibelen, som Jehovas vitner og Jaddadu hevder at de gjør, så står det i Bibelen. Selveste Jesus i evangeliene gir oss denne tanken (dessverre). Det kan det ikke være tvil om! Doku

Omsider er du inne på Bibelske spørsmål... Men du viser tydelig mangel på Bibelsk kunnskap, - hadde du tilegna deg like mye kunnskap ut fra Bibelen som du tilegner deg om Jehovas vitner, hadde du nok sett hvem som gjør Guds vilje... 

Få av deg skyggelappene og kom deg ut av tåka gutt, så skal du se hvem som er den tro og kloke tjener...

XD

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3734
14.11.16 08:45
Doku: Det du skrev beviser ingen ting! Dere har jo heller ikke noen "helhetlig forståelse fra Bibelen", i og med at Vakttårnet til stadighet omtolker.

Nei det er klart det ikke beviser noe, selvsagt sier du det, men beviser det at det du sier er beviser for at vi ikke har beviser ? - Nei, det gjør det ikke.

Du mangler kunnskap om Bibelens lære, og har en ikke kunnskap ut fra hva Bibelen egentlig lærer, blir det vanskelig å motbevise de Bibelske fakta, det har nemlig hvert gjort forsøk på i mange hunder år. Når en skaffer seg nøyaktig kunnskap ut fra Bibelen, da kommer bevisene... slik er det.

XD

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3734
14.11.16 08:54
Doku: Om et brennde Gehenna er et konstruert sted, så er det bl.a. Jesus som har konstruert det! Skal vi tro på Bibelen, som Jehovas vitner og Jaddadu hevder at de gjør, så står det i Bibelen. Selveste Jesus i evangeliene gir oss denne tanken (dessverre). Det kan det ikke være tvil om! Doku

Her viser du atter en gang mangel på kunnskap ut fra Bibelen... i og med at du betviler det faktum at Gehenna var et sted med "evig ild", men du vet jo at det er historisk riktig. Gehenna var en grop, eller mere en dal, som finnes den dag i dag, der romerne brant søppel og kastet lik av forbrytere, det brant "evig" der fordi romerne holdt flammene ved like ved hjelp av svovel, - Jesus sammenlignet denne dalen med de forhold som ville komme over dem som fornektet hans far, og som ikke ville forlate denne verdens herskers påvirkning. Gehenna er derfor et symbol på evig utslettelse, uten mulighet til en oppstandelse. 

Slik er det.

XD

Doku
DokuInnlegg: 6007
14.11.16 09:43
Jaddadu: Omsider er du inne på Bibelske spørsmål... Men du viser tydelig mangel på Bibelsk kunnskap

Du som hevder å ha stor bibelkunnskap, kan vel lett forklare Lukas 16:19-31! Hva ville Jesus fortelle oss her?

Jeg skal ikke ta frem flere skriftsteder nå i første omgang.

Doku

(Innlegget ble redigert 14.11.16 09:44)

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 45877
14.11.16 12:29
Jaddadu: Omsider er du inne på Bibelske spørsmål... Men du viser tydelig mangel på Bibelsk kunnskap, - hadde du tilegna deg like mye kunnskap ut fra Bibelen som du tilegner deg om Jehovas vitner, hadde du nok sett hvem som gjør Guds vilje...  Få av deg skyggelappene og kom deg ut av tåka gutt, så skal du se hvem som er den tro og kloke tjener...

Hør, neidadu - er det mest om å gjøre for deg å frelse (eller "omvende") ikketroende -

eller er det mest om å gjøre for deg å frelse allerede troende (som bl. a. Doku)?

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3734
14.11.16 13:00
BlackEagle: Hør, neidadu - er det mest om å gjøre for deg å frelse (eller "omvende") ikketroende - eller er det mest om å gjøre for deg å frelse allerede troende (som bl. a. Doku)?

Det handler om å vise til hva Bibelen egentlig lærer... De fleste kristne lytter til presteskapet, med andre ord en som ikke har nok kunnskap om hva Bibelen egentlig lærer, og for at folk skal kunne se hva Bibelen egentlig lærer, er slike som meg opptatt av å vise til sannheten om hva Bibelen egentlig lærer.

XD

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 45877
14.11.16 13:05
Jaddadu: Det handler om å vise til hva Bibelen egentlig lærer... De fleste kristne lytter til presteskapet, med andre ord en som ikke har nok kunnskap om hva Bibelen egentlig lærer, og for at folk skal kunne se hva Bibelen egentlig lærer, er slike som meg opptatt av å vise til sannheten om hva Bibelen egentlig lærer.

Du kunne ikke vært brydd med å svare på det spørsmålet du faktisk fikk?

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3734
14.11.16 13:33
Doku: Du som hevder å ha stor bibelkunnskap, kan vel lett forklare Lukas 16:19-31! Hva ville Jesus fortelle oss her? Jeg skal ikke ta frem flere skriftsteder nå i første omgang. Doku

Viste Jesus at de onde blir pint etter døden, ved det han sa om den rike mann og Lasarus?

Skal denne beretningen, som vi finner i Lukas 16: 19⁠—31, oppfattes bokstavelig, eller skal den bare illustrere noe? The Jerusalem Bible sier i en fotnote at dette er en«allegorisk fortelling som ikke har noe med en historisk person å gjøre». Hvis vi skulle ta denne fortellingen bokstavelig, ville det bety at alle de som har Guds gunst, ville få plass på Abrahams fang, at en dråpe vann på fingertuppen ikke ville fordampe i varmen fra ilden i dødsriket, og at en dråpe vann kunne lindre lidelsene der. Høres dette fornuftig ut? Hvis dette skulle oppfattes bokstavelig, ville det være i strid med det som står andre steder i Bibelen. Og hvis Bibelen var selvmotsigende, ville da de som elsker sannheten, bruke den som grunnlag for sin tro? Men Bibelen er ikke selvmotsigende.

Hvilken tilstand befinner de som er i dødsriket (sjeʼọl eller haides), seg i? Ordet «dødsriket», som er en oversettelse av det hebraiske sjeʼọl og det greske haides, står for den døde menneskehets felles grav, ikke noen enkeltpersons gravsted. «I dødsriket, som du går til, er det verken arbeid eller plan, verken kunnskap eller visdom.» — Fork. 9: 10.

Kommer både onde og gode til dødsriket? «Til dødsriket skal de gudløse fare, alle folkeslag som glemmer Gud.» — Sal. 9: 18.

Job 14: 13: «[Job bad:] Å, om du ville gjemme meg og holde meg skjult i dødsriket inntil din vrede går over! Om du ville sette meg en frist og så huske på meg igjen!» (Gud sa selv at Job var ’en hederlig og rettskaffen mann, som fryktet Gud og holdt seg borte fra det som er ondt’. — Job 1: 8.)

Apg. 2: 25⁠—27: «David sier om ham [Jesus Kristus]: . . . For du skal ikke la min sjel bli i dødsriket og ikke la din Hellige gå til grunne.» (Når Gud ikke skulle la Jesus «bli i dødsriket», må Jesus ha vært der, ikke sant?)

Er det mulig å komme tilbake fra dødsriket? «Havet gav nå sine døde tilbake, og døden og dødsriket gav tilbake de døde som var der, og enhver ble dømt etter sine gjerninger. Så ble døden og dødsriket kastet i ildsjøen.» (Åp. 20: 13, 14) (De døde kommer følgelig tilbake fra dødsriket. Legg også merke til at dødsriket ikke er det samme som ildsjøen, men at dødsriket blir kastet i ildsjøen.)

Hva betyr så lignelsen om den rike mann og Lasarus? Den ’rike mann’ var et bilde på fariseerne. (Se Lukas 16: 14.) Tiggeren Lasarus var et bilde på vanlige jøder, som ble sett ned på av fariseerne, men som angret og omvendte seg og ble Jesu etterfølgere. (Se Lukas 18: 11; Johannes 7: 49; Matteus 21: 31, 32.) Deres død var også symbolsk. Den var et bilde på en stor forandring i de ytre forhold. De som før ble foraktet, kom nå i den stilling at de fikk Guds gunst, og de som før tilsynelatende var begunstiget, ble nå forkastet av Gud, mens de ble pint av de domsbudskapene som ble forkynt av dem de hadde foraktet. — Apg. 5: 33; 7: 54EN.

Hvor kommer læren om evig pine fra?

I det gamle Babylonia og Assyria blir «underverdenen . . . skildret som et sted fullt av redsler, og forferdelig sterke og rasende guder og demoner hersker over den». (The Religion of Babylonia and Assyria, Boston 1898, Morris Jastrow jr., s. 581) De første vitnesbyrd om flammene i kristenhetens helvete finner vi i religionen i det gamle Egypt. (The Book of the Dead, New Hyde Park, N.Y., 1960, med innledning av E. A. Wallis Budge, s. 144, 149, 151, 153, 161) Buddhismen, som skriver seg fra det sjette århundre fvt., kom med tiden til å ha både varme og kalde helveter. (The Encyclopedia Americana, 1977, bd. 14, s. 68) Skildringer av helvete på malerier i katolske kirker i Italia kan spores tilbake til Etruria. — La Civiltà etrusca, Milano 1979, Werner Keller, s. 389.

Men denne gudsbespottelige læren har egentlig mye dypere røtter. Alle de oppfatninger som er forbundet med læren om et brennende pinested, bakvasker Gud og skriver seg fra ham som i første rekke har bakvasket Gud (Djevelen, hvis navn betyr «bakvasker»), fra ham som Jesus Kristus kalte «løgnens far». — Joh. 8: 44.

Ble du noe klokere av dette da ?

XD

(Innlegget ble redigert 14.11.16 13:34)

Doku
DokuInnlegg: 6007
14.11.16 14:53
Jaddadu: The Jerusalem Bible sier i en fotnote at dette er en«allegorisk fortelling som ikke har noe med en historisk person å gjøre»

Ja visst er det en allegorisk fortelling. Det er det vel neppe noen som betviler!

Vi må her huske at Jesus talte til fariseerne. Og det er interessant i den forbindelse å se litt på hva de trodde om de dødes tilstand. Også ifølge opplagsverket Innsikt, bind 1 for teller om deres tro om dødens tilstand:

«De tror at sjelen har kraft til å overleve døden, og at det gis belønning og straff under jorden alt etter som om man har levd et dydig eller et lastefullt liv: evig fangenskap er onde sjelers lodd, mens de gode sjelene går rett til et nytt liv.» (Jewish Antiquities, XVIII, 14 [i, 3]) «Enhver sjel er nok udødelig, men kun de godes går over i et annet legeme; de ondes derimot rammes av evig straff.» Om den oppfatning de hadde angående skjebnen, eller forsynet, sier Josefus: «De tilskriver skjebnen og Gud alt; om man handler rettferdig eller ikke, avhenger nok mest av menneskene selv, men i hvert enkelt tilfelle medvirker også skjebnen.» – Den jødiske krig, København 1997, 2. bok, kap. 8, pkt. 14 (s. 126)."

Ettersom de hadde en slik tro om dødens tilstand, er det veldig underlig at Jesus allegoriske fortelling, som jo gled rett inn i deres forestillingsverden! Hvorfor forteller han ikke om at ikke er en udødelig sjel? Hvorfor forteller han ikke om at i døden er man ubevisst osv., men tvert imot forteller om en ugunstig og en gunstig tilstand i dødsriket, nettopp det fariseerne også trodde!

Allegorien forteller ganske enkelt at fariseerne ikke levde etter Moseloven, fordi de var så pengekjære (se vers 14) "De var glad i penger ... og ville gjerne ha en fremtredende posisjon og smigrende titler." "De roste seg av sin rettferdighet (som i virkeligheten var selvrettferdighet) og så ned på vanlige folk." (Innsikt, side 576)

På bakgrunn av dette som vi vet om fariseerne, er det ganske innlysende hva Jesus ville fortelle dem (og oss): At de skulle bry seg om de fattige, slik Moseloven påbød! (3Mos 25:35-51; 5Mos 15:7)

Og dersom de ikke fulgte Moseloven, også på dette punktet, ville det går dem ille på den andre siden av dette livet, som allegorien forteller på en billedlig måte. Det er jo det Jesus forteller!

Det må da være underlig for dere at Jesus ikke sier noe som helst om sjelens udødelighet, men tvert imot lar dem beholde det de tror på. Heller ingen andre steder i NT tas sjelens udødelighet opp!

Doku

Ps. Når du klipper og limer, så husk at du ifølge åndsverkloven plikter å oppgi kilden!

(Innlegget ble redigert 14.11.16 15:00)

Jenji
JenjiInnlegg: 5205
14.11.16 17:14
Viracocha: Dustebriller. Helvete er et konstruert sted man i århundrer har benyttet for å skremme folk inn i sekta. Biskopen sier det like ut og jeg er fullstendig enig med ham. Man må nærmest ha gjemt seg - grundig og særdeles godt - for ikke å være det.
Det største skrekkscenariet kirkene har fremkalt er deres lære om helvete, og dens pinsler over mennesker som provoserer i opposisjon til læren. De har blitt brent levende på bål, hugget i stykker, pint og plaget til døde. Av kirkens prester og biskoper de som bedyret sin tro om at Gud var deres oppdragsgiver, og lærer. De som bekjente seg til troen på et helvete, måtte gi alt de eide, ofte gård og grund på sitt dødsleie for og bli velsignet og slippe pinsler.   Ofte satt enka og barna i fattigdom og gjeld til kirken hele sitt liv. Slikt var vanlig i Norge før reformasjonen. I Norge kaltes det for jordegods gårder som var gitt for og slippe helvete de ble underlagt klostrene, også et på Hovedøya i Oslofjorden som hadde gårer langt opp i Buskerud og Vestfold. Da det kostet å få velsignelsen.   Hvor mange slike gårer som ble gitt til kirken finnes det ingen betegnelser på, men mange var det. Kirkens grådighet er fremkalt av en satanisk lære om et brennende helvete. Selv i dag er det mennesker som gir bort hele arven for og få en velsignelse på sitt døds leie.   Agape kjenner ikke helvetes forkjemperne. Da Jesus sa i Joh 7, 38 Den som tror på mig, av hans liv skal det, som Skriften har sagt, rinne strømmer av levende vann.   Den som blir i Kristi Kjærlighet, får kjærligheten som sitt livs-element. Denne kjærligheten vil beherske hans motiver og styre hans handlinger. I sentrum av det kristne liv står kjærligheten. Når så meget foregår sammen med det timelige, blir disse stående tro håp kjærlighet. Men det største er «agape» 1 Kor.13,13. Hvordan kan Kristne tørre å forkynne at Gud vil straffe menneske i et benene helvete? To ganger død opprykket med rot. De har ikke forstått noen ting. Kjærligheten er drivkraften i et kristent liv.  

 

 
Doku
DokuInnlegg: 6007
14.11.16 18:33
Jenji: Det største skrekkscenariet kirkene har fremkalt er deres lære om helvete

Det er ikke Kirken som har oppfunnet helvete/Gehenna, men Bibelen. Det du her forteller er misbruk av det Bibelen forteller, og det er en helt annen sak!

Men jeg sier dere: Den som blir sint på sin bror, skal være skyldig for domstolen, og den som sier til sin bror:‘Din idiot!’ skal være skyldig for Det høye råd, og den som sier:‘Din ugudelige narr!’ skal være skyldig til helvetes [Gehennas] ild.* Matt 5:22

Og om øyet ditt lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! Det er bedre for deg å gå enøyd inn til livet enn å ha begge øyne og kastes i helvetes [Gehennas] ild. Matt 18:9

43 Om hånden din lokker deg til fall, så hugg den av! Det er bedre for deg å gå lemlestet inn til livet enn å ha begge hender og komme til helvete [Gehenna], til ilden som aldri slukner,* 44 der marken som eter dem, ikke dør og ilden ikke slukner.* 45 Og om foten din lokker deg til fall, så hugg den av! Det er bedre for deg å gå halt inn til livet enn å ha begge føtter og bli kastet i helvete [Gehenna], 46 der marken som eter dem, ikke dør og ilden ikke slukner. 47 Og om øyet ditt lokker deg til fall, så riv det ut! Det er bedre for deg å gå enøyd inn i Guds rike enn å ha begge øyne og bli kastet i helvete [Gehenna], Mark 9:43-47

Til dere, mine venner, sier jeg: Vær ikke redde for dem som slår kroppen i hjel, men siden ikke kan gjøre mer. Jeg skal vise dere hvem dere skal frykte: Frykt ham som kan slå i hjel og siden har makt til å kaste i helvete [Gehenna]. Ja, jeg sier dere: Det er ham dere skal frykte!* Luk 12:4,5

Så skal han si til dem på venstre side:‘Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og englene hans. Matt 25:41

Dette er ikke kirkens ord, men Jesu ord!

Doku

(Innlegget ble redigert 14.11.16 18:36)

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 45877
14.11.16 23:19
Jaddadu: Det handler om å vise til hva Bibelen egentlig lærer

Du kunne ikke vært brydd med å svare på spørsmålet du fikk?

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3734
15.11.16 00:25
Doku: Ps. Når du klipper og limer, så husk at du ifølge åndsverkloven plikter å oppgi kilden!

Når en blir fast satt som du, svarer en slik... kek !

XD

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 45877
15.11.16 00:47
Jaddadu: Når en blir fast satt som du, svarer en slik... kek !

Du kunne ikke vært brydd med å svare på spørsmålet du fikk?

Eller er du redd du skal sette deg sjøl sjakk matt?

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3734
15.11.16 09:24
BlackEagle: Du kunne ikke vært brydd med å svare på spørsmålet du fikk? Eller er du redd du skal sette deg sjøl sjakk matt?

Du har fått svar... men jeg kan kanskje formulere det slik at det blir lettere å forstå.

Jeg kan ikke frelse noen, det er det bare Gud som kan. Jeg kan bare vise til hva Guds vilje er ut fra Bibelen.

All mennesker som ikke har fått kjennskap til hva Bibelen egentlig lærer vil eller har fått muligheten til å lære hva den lærer.

Med andre ord, så er VI opptatt av at alle skal kunne bli kjent med Guds ord Bibelen, både for såkalte ikke-troende og troende...

Forsto du dette ? eller ?

XD 

sanila
sanilaInnlegg: 34058
15.11.16 09:34
Jaddadu: Jeg kan ikke frelse noen, det er det bare Gud som kan. Jeg kan bare vise til hva Guds vilje er ut fra Bibelen.

Gudsvilje er ikke den samme for alle mennesker. Ej heller veien  frem er den samme for alle mennesker.

(Innlegget ble redigert 15.11.16 09:35)

Jenji
JenjiInnlegg: 5205
15.11.16 10:15

Når barn leser Bibelen uten dypere forståelse av tid og sted, kommer de på ville veier.

Ordet helvete er en konstruert lidelse i isene-satt av onde mennesker, som søker makt over andre. De hevder å være kristne, men tilhører djevelens disipler.

Det er i hjerte kristendommen sitter, her styres ens handlinger. Her fødes også onde tanker mot vår neste, dersom en lar dem få næring går de videre i ytre handlinger ved og mene andre er beret til et helvete.

Hva sa Jesus i Matt 5,22, …..Din ugudelige narr, skal være skyldig til Gehennas ild. Hva vil det si, Gehenna var en søppelplass der også forbryteres døde kropper ble kastet for og brennes.

Den som ble opp-brent med ild i Gehenna fikk ingen oppstandelse. Det var en forståelse alle på den tiden hadde i Israel. Derfor henviser Jesus til dette i Matt 5,22, for at Jødene skulle forstå hans tale. 

Det er også en forståelse som eksisterer i våre dager.

(Innlegget ble redigert 15.11.16 10:15)

Doku
DokuInnlegg: 6007
15.11.16 11:14
Jaddadu: Når en blir fast satt som du, svarer en slik... kek !

Så du vil ikke fortelle hvor du har hentet stoffet fra i innlegget ditt den 14.11.16 13:33?

Å kopiere fra annen åndsverk, uten å oppgi kilde er egentlig straffbart og brudd på reglene her i VGD. Det er i prinsippet det samme som å stjele.

Men jeg skal fortelle deg hvor du har stjålet det fra! Det er fra Selskapet Vakttårnets bok, utgitt 1985: Resonner ut fra skriftene, side 179, 180, under overskriften HELVETE.

Dette er uredelig, Jaddadu!

Det har intet med om jeg er satt fast, for artikkelen du plagierte underslår at Luk 16:19-31 beretter om den skjebne man går imøte dersom man ikke følger Bibelens påbud om å vise vår neste omsorg!

Doku

sanila
sanilaInnlegg: 34058
15.11.16 11:23
Jenji: Når barn leser Bibelen uten dypere forståelse av tid og sted, kommer de på ville veier.

Barn bør slettes ikke lese bibelen ,  før de er gamle nok til at evt velge det, for at forstå en del av fortiden.  

Dagens barn er annerledes på så måte, og er født med en større viten om den tid vi lever i. En tidligere.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
15.11.16 11:26
Jenji: Ordet helvete er en konstruert lidelse i isene-satt av onde mennesker, som søker makt over andre. De hevder å være kristne, men tilhører djevelens disipler.

Onde , uvitende eller uten nok kunnskap.

Likevel prater JV  om dommensdag

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester