Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er Jehovas vitner ekstremistisk?

NYTT TEMA
nlc

nlc
08.05.21 19:14

Når man bruker begrepet "å avstå" kan det være greit å forstå hva dette betyr.

https://no.thefreedictionary.com/avst%C3%A5

Man avstår ikke fra blod når man bruker enorme mengder blod for å produsere produkter. Enten bruker man blod. Eller så gjør man det ikke.

nlc

nlc
08.05.21 19:25

Oxygen leverte en meget god dokumentar om overgrepsoffer i Jehovas vitner i fjor.

https://www.dailymotion.com/video/x80c70f

Om ikke en organisasjon som lar slikt skje er ekstrem, vet virkelig ikke jeg. 

Doku

Doku
08.05.21 20:35
nlc: Når man bruker begrepet "å avstå" kan det være greit å forstå hva dette betyr. https://no.thefreedictionary.com/avst%C3%A5 Man avstår ikke fra blod når man bruker enorme mengder blod for å produsere produkter. Enten bruker man blod. Eller så gjør man det ikke.

Det er nettopp det som er så underlig, i alt dette hevder Selskapet Vakttårnet at de er "kompromissløse" i blodspørsmålet: "Jehovas vitner har i mange tiår trofast `holdt seg borte fra blod` i enhver form, slik Guds Ord påbyr i Apostlenes gjerninger 15: 28, 29; 21: 25. - Vakttårnet, 15. juli 1990, side 30.

Jeg forstår ikke hvordan de kan si det!

Doku

nlc

nlc
08.05.21 21:18
nlc: Oxygen leverte en meget god dokumentar om overgrepsoffer i Jehovas vitner i fjor. https://www.dailymotion.com/video/x80c70f Om ikke en organisasjon som lar slikt skje er ekstrem, vet virkelig ikke jeg.

Var litt rask der, dokumentaren har 2 episoder. Del 2 er her:

https://www.dailymotion.com/video/x80cxv1

return_of_drakkar

return_of_drakkar
09.05.21 10:42
nlc: Når man bruker begrepet "å avstå" kan det være greit å forstå hva dette betyr. https://no.thefreedictionary.com/avst%C3%A5 Man avstår ikke fra blod når man bruker enorme mengder blod for å produsere produkter. Enten bruker man blod. Eller så gjør man det ikke.

MedicalNewsTodau uttrykker det fint
"The serum albumin test looks at the levels of albumin in a person’s blood.... When a person goes to get the blood test, they will sit in a chair, and a technician will tie an elastic band around their upper arm. The pressure will expose the veins and fill them with blood."

Der ligger poenget.
Blod bibelsk sett er det som man, se ovenfor, tapper ut.
Så er albumin en del av blodet.
Albumin alene er ikke blod.

Så ja, man avstår fra blod selv om en slik fraksjon tas.
Et bildekk er ikke en bil, men en del av den.
Du må ha førerkort for lovlig å kjøre bil, men du kan uten førerkort trille et dekk bortover veien.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
09.05.21 10:57
Doku: Jeg forstår ikke hvordan de kan si det!

Hva er det du ikke forstår?

Doku

Doku
09.05.21 11:19
return_of_drakkar: Hva er det du ikke forstår?

Det jeg gav uttrykk for i mitt innlegg i går den  08.05.21 20:35.

Jo jeg forstår ikke at dere kan si at dere 'avholder dere fra blod' når dere benytter blod i store menger til å fremstille Faktor VIII. Dere får ikke en gang lov til være blodgivere, men noen må jo være blodgivere får å funne fremstille Faktor VIII, slik at dere Jehovas vitner som er blødere kan få dette koagulerende livsnødvendige stoffet.

For å framstille Faktor VIII som kan gi en blødersyk en normal livslengde, kreves det hundretalls liter blod! Ifølge Kabi Pharmacia kreves det så mye som 150 tonn blodplasma - altså over 270 tonn blod - for å utvinne 3 gram Faktor VIII! Bare til en sprøyte som inneholder 0,1 gram Faktor VIII, går det med ca. 5 tonn blodplasma, eller 9 tonn blod. En alvorlig blødersyk kan trenge atskillelige sprøyter per år.

Det er det jeg ikke kan fatte at dere kan hevde at dere avholder dere fra blod, når dere godtar denne behandlingen av kolossale store mengder bruk av blod til fremstilling av Faktor VIII? Forstår du nå hva jeg mener?

Doku

(Innlegget ble redigert 09.05.21 11:23)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
09.05.21 11:44
Doku: Det jeg gav uttrykk for i mitt innlegg i går den 08.05.21 20:35. Jo jeg forstår ikke at dere kan si at dere 'avholder dere fra blod' når dere benytter blod i store menger til å fremstille Faktor VIII. Dere får ikke en gang lov til være blodgivere, men noen må jo være blodgivere får å funne fremstille Faktor VIII, slik at dere Jehovas vitner som er blødere kan få dette koagulerende livsnødvendige stoffet. For å framstille Faktor VIII som kan gi en blødersyk en normal livslengde, kreves det hundretalls liter blod! Ifølge Kabi Pharmacia kreves det så mye som 150 tonn blodplasma - altså over 270 tonn blod - for å utvinne 3 gram Faktor VIII! Bare til en sprøyte som inneholder 0,1 gram Faktor VIII, går det med ca. 5 tonn blodplasma, eller 9 tonn blod. En alvorlig blødersyk kan trenge atskillelige sprøyter per år. Det er det jeg ikke kan fatte at dere kan hevde at dere avholder dere fra blod, når dere godtar denne behandlingen av kolossale store mengder bruk av blod til fremstilling av Faktor VIII? Forstår du nå hva jeg mener?

Bibelen snakker om blod.
Et helt produkt.
Ikke om deler av det.

Jeg forstår hva du mener, men mener da at det ikke har betydning for det.
Det er ikke blod man tar imot.

Hvis du tenker rent etisk på det, at man tar noe fra noe man selv ikke kan bidra med, så forstår jeg dine synspunkter.

(Innlegget ble redigert 09.05.21 11:48)

nlc

nlc
09.05.21 11:54

Når det i Bibelen står om forbud om blod, dreier det seg om å spise, eller drikke blod. Hvilke bibelsteder sier at det er forbudt å gi mennesker nødvendig helsehjelp, eller sier at blodoverføringer er galt? For hvis Bibelen ikke sier noe om blodoverføringer, hvordan kan man da, bibelsk sett, forsvare en organisasjon som ikke bare forbyr medlemmene sine dette, men også deler opp blodet i "lovlige" og "ulovlige" deler? Hvordan kan man, bibelsk sett, forvare en doktrine som forbyr plasma, men godtar alle komponentene i plasma? Hvordan kan man forsvare at man godtar albumin (2,2% av blodvolum) og hemoglobin (14,8%), men forbyr blodplater (0,17%) og hvite blodceller (1%)? Hvordan forsvarer man etikken i at JV nyter godt av mengder av blodgiveres blod, uten selv å bidra?

“Whether whole or fractional, one's own or someone else's, transfused
or injected, it is wrong.” - The Watchtower 09/15/1961 p. 559

Det dør ca en Jonestown av JVer hvert eneste år pga blod doktrinen til Vakttårnet. 

nlc

nlc
09.05.21 11:57

I forbindelse med ransakingen av Rikets sal i Mandal, skrev Jehovas Vitner brev til Politidirektoratet hvor de kaller eldste for prester... Merkelig. Trodde ikke det fantes prester i Jehovas Vitner?

https://a-jw.org/world/norway-kingdom-hall-raided/

(brevet er nederst på siden)

Men det er kanskje ikke så viktig for denne ekstremistiske organisasjonen å være sannferdig...

return_of_drakkar

return_of_drakkar
09.05.21 11:58
nlc: Det dør ca en Jonestown av JVer hvert eneste år pga blod doktrinen til Vakttårnet.

Hvem sier deg det?

return_of_drakkar

return_of_drakkar
09.05.21 12:04
nlc: I forbindelse med ransakingen av Rikets sal i Mandal, skrev Jehovas Vitner brev til Politidirektoratet hvor de kaller eldste for prester... Merkelig. Trodde ikke det fantes prester i Jehovas Vitner?

Slik, ikke sant: eldste (prester)...

Altså en begrepsforklaring som gjør det forståelig for mottaker å forstå posisjon.

Hva er problemet med dette?

(Innlegget ble redigert 09.05.21 12:06)

nlc

nlc
09.05.21 12:16

JV har ikke prester, men forsøker å forlede politiet til å tro man har prester. Dette er en bevisst strategi for å gi inntrykk av at man har det tillitsforholdet (prest/menighetsmedlem) i JV som i kirken, for å forsvare den ondskapsfulle innhenting og lagring av personopplysninger som man driver med, og som datatilsynet har bedt om redegjørelse om:

https://www.datatilsynet.no/aktuelt/aktuelle-nyheter-2021/krever-redegjorelse-fra-jehovas-vitner/

(Innlegget ble redigert 09.05.21 12:17)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
09.05.21 12:20
nlc: Sosiologen som ikke er sosiolog:

som da fikk utgitt dette på Oxford University Press i 2020 :).

Artig logikk som da sier at Oxford University...vel vel...

https://global.oup.com/academic/product/inside-the-church-of-almighty-god-9780190089092?cc=no&lang=en&

return_of_drakkar

return_of_drakkar
09.05.21 12:24
nlc: JV har ikke prester, men forsøker å forlede politiet til å tro man har prester. Dette er en bevisst strategi for å gi inntrykk av at man har det tillitsforholdet (prest/menighetsmedlem) i JV som i kirken

Hadde du sett på en annen parentes stod det
"eldste (prester, sjelesørger)".

Saken du nå lenker til er noe av det samme som ble frontet for mange år siden, og som ble gjenomgått da også.

nlc

nlc
09.05.21 12:36

https://avoidjw.org/en/news/jehovahs-witnesses-cult/

"CESNUR, the Center for Studies on New Religions, is an organization that militantly defends Jehovah’s Witnesses. At the request of Jehovah’s Witnesses lawyer Shane Brady, representatives of CESNUR (Holly Folk, Massimo Introvigne and J. Gordon Melton), provided an Expert Opinion in January 2020 in an attempt to counter an independent report in the Netherlands criticizing Jehovah’s Witnesses handling of sexual abuse"

Før han begynte å få sølvpenger av Vakttårnet skrev han dette:

"A privileged witness: Raymond Franz 

Literature on the Jehovah's Witnesses already includes the often worrying testimonies of people who have left this cult [setta] to join the Catholic Church, like Günther Pape, or some Protestantic group, such as William J. Schnell, George Terry, Richard Cotton, John Bevins or William Cetnar. The book Crisis of Conscience by Raymond Franz, published in the United States in 1983, however, offers for the first time the testimony of a member of the Governing who, after having been part of the Governing Body - the supreme government of the Jehovah's Witnesses, considered to be the channel for communication between God and his people - left the organisation and took a critical attitude towards the cult [setta]"

"Gnostic totalitarianism - as the organisation Raymond Franz describes 'from the inside' shows - appears no less clearly in the cult [setta] of the Jehovah's Witnesses, the structure of which is a seminarium and a model of totalitarian organisation, basew on millennialist beliefs, which claims to grow and impose itself on the world by constantly increasing its 'converts" (p. 38)

(Innlegget ble redigert 09.05.21 12:44)

Doku

Doku
09.05.21 13:23
return_of_drakkar: Bibelen snakker om blod.
Et helt produkt.
Ikke om deler av det.

Ja, kun om helblod, ikke om tillatte og forbudte blodbestanddeler. Hvordan kan noen mennesker si at de og de blodkomponenter kan man benytte og de og de blodkomponenter må ikke brukes?

Ta f.eks. "hvite blodlegemer", leukocytter, som Jehovas vitner ikke får lov å benytte. Man vet at de fleste av disse celler finnes i kroppen utenfor blodsystemet! Leukocyttene utgjør kroppens immunforsvar. Det finnes omkring 2-3 kilo leukocytter i kroppen, men bare en brøkdel av denne mengden finnes i blodet. De øvrige hvite blodlegemer finnes altså spredt omkring i vev og organ utenfor blodsystemet.

Det betyr at en pasient som aksepterer en organtransplantasjon får en real dose hvite blodlegemer fra et annet menneske. Ettersom Jehovas vitner godtar organtransplantasjoner, så godtar de i virkeligheten overføring av hvite blodlegemer. Det standpunktet Selskapet Vakttårnet har inntatt mot hvite blodlegemer er altså i praksis fullstendig meningsløst.

Men dette er ikke alt. Man vet i dag at også morsmelk inneholder leukocytter, ja i virkeligheten betydelig flere leukocytter enn i tilsvarende mengde blod. Vårt blod inneholder omkring 4.000 -11.000 leukocytter pr. mm3, mens morsmelk i de første månedene av ammingen kan inneholde helt opp til 50.000 leukocytter pr. mm3 – d.v.s. 5-12 ganger mer enn i blod! (Angående mengden leukocytter i morsmelk, se Armond S. Goldman, Anthony J. Ham Pong og Randall M. Goldblum, "Host Defenses: Development and Maternal Contributions", Year Book of Pediatrics (Chicago 1985) side 87.) Et diende spedbarn får da hver dag i seg betydelig mer hvite blodlegemer enn om det fikk daglige transfusjoner av helblod! Nei, jeg kan ikke forstå Vakttårnets inkonsekvente holdning til deres valg av tillatte og forbudte blodkomponenter!

Doku

(Innlegget ble redigert 09.05.21 13:29)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
09.05.21 15:48
Doku: Ja, kun om helblod, ikke om tillatte og forbudte blodbestanddeler. Hvordan kan noen mennesker si at de og de blodkomponenter kan man benytte og de og de blodkomponenter må ikke brukes?

At blod-deler kan brukes er etter min logikk.

Avsnittene 2,3 og 4 er ikke relevante.
Det er snakk om blod.
Som vist, spiser man kjøtt spiser man sannsynligvis litt blod-
Det er ikke det som saken.
Jamfør Noah.

Doku

Doku
09.05.21 16:09
return_of_drakkar: At blod-deler kan brukes er etter min logikk. Avsnittene 2,3 og 4 er ikke relevante.
Det er snakk om blod.
Som vist, spiser man kjøtt spiser man sannsynligvis litt blod

Nettopp! Da er det ingen grunn til ikke å bruke alle de forskjellige blodkomponentene til medisinsk bruk. Slike komponenter som:

Plasma,

Hvite blodlegemer,

Røde blodlegemer,

Blodplater,

Albumin,

Immunglobuliner,

Preparat mot blødersyke osv. Mener du at dine religiøse ledere har myndighet til å bestemme hvilke blodkomponenter man kan benytte og hvilke blodkomponenter man ikke skal benytte?

Og så må det vel logisk også være lov for Jehovas vitner å være blodgivere, ikke sant?

Doku

Doku

Doku
09.05.21 16:34
return_of_drakkar: Avsnittene 2,3 og 4 er ikke relevante.

Du syntes ikke det at "hvite blodlegemer", leukocytter, som Jehovas vitner ikke får lov å benytte, når man vet at de fleste av disse celler finnes i kroppen utenfor blodsystemet, relevant? Men det er jo relevant, fordi sannheten er at de som mottar et organ fra et annet menneske får i seg hvite blodlegemer, ja mer enn ved blodoverføring! Organtransplantasjoner er lovlig for Jehovas vitner.

Og spedbarn får også hvite blodlegemer i seg ved inntak av brystmelk. Det skulle ifølge Selskapet Vakttårnet i høyeste grad være relevant, men en logisk brist!

Doku

return_of_drakkar

return_of_drakkar
12.05.21 14:21
Doku: Du syntes ikke det at "hvite blodlegemer", leukocytter, som Jehovas vitner ikke får lov å benytte, når man vet at de fleste av disse celler finnes i kroppen utenfor blodsystemet, relevant? Men det er jo relevant, fordi sannheten er at de som mottar et organ fra et annet menneske får i seg hvite blodlegemer, ja mer enn ved blodoverføring! Organtransplantasjoner er lovlig for Jehovas vitner. Og spedbarn får også hvite blodlegemer i seg ved inntak av brystmelk. Det skulle ifølge Selskapet Vakttårnet i høyeste grad være relevant, men en logisk brist!

Poenget her, sånn sett, var blod.
Saken går her sånn sett på 1 av de 4 hoveddelene.
Altså at det tas fra blodet.

Ja, ved transplantasjon dras det med blod.
Med vi må også huske på at ved å spise kjøtt får man også inn litt blod. Noah skulle bare tømme det ut, og som vist blir det heller ikke helt borte ved slakting.

Brystmelk - der har jo skaperen lagd det slik.
Bibelen gir ikke noe forbud mot amming :).

Doku

Doku
12.05.21 18:07
return_of_drakkar: Poenget her, sånn sett, var blod.
Saken går her sånn sett på 1 av de 4 hoveddelene.
Altså at det tas fra blodet. Ja, ved transplantasjon dras det med blod.
Med vi må også huske på at ved å spise kjøtt får man også inn litt blod. Noah skulle bare tømme det ut, og som vist blir det heller ikke helt borte ved slakting. Brystmelk - der har jo skaperen lagd det slik.
Bibelen gir ikke noe forbud mot amming :).

Så, på hvilket bibelsk grunnlag har da Selskapet Vakttårnet bestemt at Hvite blodlegemer er forbudt?

Doku

return_of_drakkar

return_of_drakkar
01.06.21 08:19
Doku: Rettelse! Linken er feil, beklager! Det riktige er: Vakttårnet, 1. Okt. 1993, s. 19 avsn. 15: Og "da må en kristen hate (i den Bibelske betydning av ordet) disse" og "‘føler avsky’ for dem".

Før jeg kommer tilbake med annet (som jeg har nevnt), så kom jeg til å tenke på denne:

"I denne artikkelen skal vi se hvordan kjærlighet til Jehova, kjærlighet til v ˚ are brødre og søstre og til og med kjærlighet til fiendene v ˚ are hjelper oss til ˚ a fortsette ˚ a tjene Jehova"

Dette er da helt i tråd med den bibelske betydningen av "hate" slik jeg har nevnt det. 

VT - studieutgave mars 2021, side 20.
https://www.jw.org/no/bibliotek/blad/?contentLanguageFilter=no&pubFilter=w&yearFilter=2021

perchri

perchri
01.06.21 19:06
TrondVaatsveen: Jehovas vitner blander seg ikke inn i styre og stell i noen nasjoner. Jehovas vitner har blitt svært dårlig behandlet i Russland, noe som kan komme av at Putin ønsker en sterk russisk ortedoks kirke

De jeg har møtt har jeg bett på kaffe. Svært intressante teorier de har. At de vil høre mine teorier som går imot deres, ser ut til å aksepteres. Hva er så da galt med dem?

For meg blir det en stort sett hyggelig meningsdiskusjon, og en eller flere kopper kaffe.

Prøv neste gang de banker på og du har tid.

Doku

Doku
01.06.21 19:31
return_of_drakkar: Før jeg kommer tilbake med annet (som jeg har nevnt), så kom jeg til å tenke på denne: "I denne artikkelen skal vi se hvordan kjærlighet til Jehova, kjærlighet til v ˚ are brødre og søstre og til og med kjærlighet til fiendene v ˚ are hjelper oss til ˚ a fortsette ˚ a tjene Jehova" Dette er da helt i tråd med den bibelske betydningen av "hate" slik jeg har nevnt det.  VT - studieutgave mars 2021, side 20.
https://www.jw.org/no/bibliotek/blad/?contentLanguageFilter=no&pubFilter=w&yearFilter=2021

Beklager return_of_drakkar, men dette er en retorisk fraskrivelse for hva som Vakttårnet uttalte i Vakttårnet, 1. okt. 1993, s. 19 avsn. 15: Og "da må en kristen hate (i den Bibelske betydning av ordet) disse" og "‘føler avsky’ for dem".

Hvor i VT - studieutgave mars 2021, side 20, viser en endret holdning til å hate deres frafalne? Kanskje du kunne vise til noe slikt?

Doku

(Innlegget ble redigert 01.06.21 19:34)

Doku

Doku
01.06.21 19:44
perchri: De jeg har møtt har jeg bett på kaffe. Svært intressante teorier de har. At de vil høre mine teorier som går imot deres, ser ut til å aksepteres. Hva er så da galt med dem? For meg blir det en stort sett hyggelig meningsdiskusjon, og en eller flere kopper kaffe. Prøv neste gang de banker på og du har tid.

Jehovas vitner er vennlige, når de går fra hus til hus, og ellers i andre situasjoner. De er som mennesker flest! Jeg ber de også på kaffe eller noe forfriskende, dersom det er tid. Og de viser seg som tolerante overfor andres meninger. Om de ikke gjorde det, ville de heller ikke kunne bli hørt.

Men vit at de har "sannheten". Og du er bare villedet av falske synspunkter som i bunn og grunn er gitt av Satan Djevelen. Det er det de innerst inne tror, uansett hvor gode argumenter du kommer med.

Hilsen Doku

(Innlegget ble redigert 01.06.21 19:49)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
06.06.21 10:39
Doku: Beklager return_of_drakkar, men dette er en retorisk fraskrivelse for hva som Vakttårnet uttalte i Vakttårnet, 1. okt. 1993, s. 19 avsn. 15: Og "da må en kristen hate (i den Bibelske betydning av ordet) disse" og "‘føler avsky’ for dem". Hvor i VT - studieutgave mars 2021, side 20, viser en endret holdning til å hate deres frafalne? Kanskje du kunne vise til noe slikt? Doku

0. Her kreves litt oppklaring på ordene: hate, elske.

1. Det nevnes ingen begrensninger som sådant i artikkelen.

2. Å hate og det å føle avsky, se Lukas 14:26
norske:»Om noen kommer til meg og ikke setter dette høyere enn far og mor, kone og barn, brødre og søstre,  «
NIV: If anyone comes to me and does not hate father and mother, wife and children, brothers and sisters...»

Ordet for hate er meseo som betyr slik som: hate, elske mindre, føle avsky for.
Strongs:
I hate, detest, love less, esteem less

Derfor er det også sagt at det er i den bibelske betydningen.
Gåseøynene forteller dette.
Det snakkes altså om – ikke å hate som mange intuitivt tolker det som, men annet.

3. Matt 5:44,
her snakker Jesus om å elske sine fiender.

Det er 8 ord for kjærlighet i gammelgresk.
Her er det snakk om ’agape’.
Det går ikke
et menneske individuelt, men på alle.
Det er ikke snakk om ’philia’, altså det man ofte kaller broderkjærlighet.
Så sier den i 2021 dette

«La oss derfor fortsette å elske Jehova, elske våre brødre og søstre og til og med elske fiendene våre».

Altså – man ser ikke på dem som sine
nære venner (philia), men vil dem selvsagt ikke noe ondt (agape forbyr det). 

Du spurte tidligere om du hadde misforstått artikkelen.
Det kan ofte være vanskelig å helt forstå et "miljø-språk".

Du kan bare selv avgjøre hvordan du tolker alt dette.
Jeg kritiserer deg ikke for det.

nlc

nlc
06.06.21 16:45

Eksempel på agape i Bibelen:

For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. 

Dette skal altså tydes som om han ikke gjorde dette fordi han betraktet mennesker som nære venner, men han ville dem ikke noe vondt?!

Det er jo tvert imot snakk om den høyeste kjærlighet av alle; Guds kjærlighet til mennesket. Jesus er legemliggjøring av agape

Doku

Doku
06.06.21 17:51
return_of_drakkar: 0. Her kreves litt oppklaring på ordene: hate, elske. 1. Det nevnes ingen begrensninger som sådant i artikkelen. 2. Å hate og det å føle avsky, se Lukas 14:26
norske:»Om noen kommer til meg og ikke setter dette høyere enn far og mor, kone og barn, brødre og søstre,  «
NIV: If anyone comes to me and does not hate father and mother, wife and children, brothers and sisters...» Ordet for hate er meseo som betyr slik som: hate, elske mindre, føle avsky for.
Strongs: I hate, detest, love less, esteem less Derfor er det også sagt at det er i den bibelske betydningen.
Gåseøynene forteller dette.
Det snakkes altså om – ikke å hate som mange intuitivt tolker det som, men annet. 3. Matt 5:44, her snakker Jesus om å elske sine fiender. Det er 8 ord for kjærlighet i gammelgresk.
Her er det snakk om ’agape’.
Det går ikke på et menneske individuelt, men på alle.
Det er ikke snakk om ’philia’, altså det man ofte kaller broderkjærlighet.
Så sier den i 2021 dette «La oss derfor fortsette å elske Jehova, elske våre brødre og søstre og til og med elske fiendene våre». Altså – man ser ikke på dem som sine nære venner (philia), men vil dem selvsagt ikke noe ondt (agape forbyr det).  Du spurte tidligere om du hadde misforstått artikkelen.
Det kan ofte være vanskelig å helt forstå et "miljø-språk". Du kan bare selv avgjøre hvordan du tolker alt dette.
Jeg kritiserer deg ikke for det.

Hva forsøker du her return_of_drakkar? Jo, å bortforklare betydningen av hvordan dere Jehovas vitner er oppfordret til å hate deres frafalne!

Nei, Selskapet Vakttårnet har klart og tydelig oppfordret dere til å hate de som forlater Selskapet Vakttårnets organisasjon! Til og med å ta avstand fra nære familiemedlemmer som ikke lenger vil representere Selskapet Vakttårnets organisasjon! 

"Kristne som er i slekt med en utstøtt som bor utenfor hjemmet, bør følgelig bestrebe seg på å unngå all unødig omgang med vedkommende og til og med holde forretningsforbindelser på et minimum." Vakttårnet, 15. nov. 1981, s. 24, 25. (understreket av meg)

Selskapet Vakttårnet har ikke endret holdning til dette i 2021!

Det du bedriver i ditt innlegg her er bare villedende snakk, i den hensikt å skjule det faktum at dere oppfordres til å bryte kontakt med de som forlater deres organisasjon! Til og med bryte nære familierelasjoner! Ja, å hate de frafalne!

"Endelig har vi den betydning av ordet "hate" som vi er spesielt opptatt av i denne artikkelen. Her siktes det til å ha en så intens motvilje mot eller en så sterk avsky for noen eller noe at vi unngår å ha noe å gjøre med vedkommende person eller sak." Vakttårnet, 15. juli 1992, s. 9. (Min understrekning)

Du vet meget godt at du ikke er ærlig i din forklaring i dette spørsmålet!

Doku

(Innlegget ble redigert 06.06.21 17:57)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg