Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Når kjønnshysteriet når det gudommelige.

NYTT TEMA
SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 2792
25.11.17 10:15

Hva tenker vi om dette?

I Sverige vil kirken nå slutte å omtale Gud som "Han" eller "Herre", fordi det skal være kjønnsnøytralt. Er dette et riktig tiltak? Kommer "menigheten" til å ta dette imot på en positiv måte?

Doku
DokuInnlegg: 5687
25.11.17 10:43
SlimWhitman: Hva tenker vi om dette? I Sverige vil kirken nå slutte å omtale Gud som "Han" eller "Herre", fordi det skal være kjønnsnøytralt. Er dette et riktig tiltak? Kommer "menigheten" til å ta dette imot på en positiv måte?

Det etter min mening tullete. Skal heller ikke "Herrens bønn" lenger hete "Fader vår"? Hva med Jesus? Skal ikke lenger bekjennelsen være at "hver tunge skal bekjenne at Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders ære!" (Fil 2:11)

Hva er galt med hannkjønn?

Doku

SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 2792
25.11.17 11:16
Doku: Hva med Jesus?

Guds enebårende datter? Eller skal Jesus omtales som hen?

puma1
puma1Innlegg: 19170
25.11.17 13:07

Dette må være opp til kirkens folk, men jeg mener at man ikke bør klusse med de gamle mytologiene. De bør være som de var den gangen de ble nedskrevet.

TheMadKing
TheMadKingInnlegg: 97
26.11.17 03:42

Rein blasfemi dette, i samsvar med tidsånda.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 43719
26.11.17 04:26

Ettersom det også kan reises rettmessig tvil om hvorvidt noe personlig pronomen med noen rett kan nyttes om en slik obskur entitet uten fast bopel - og også om den overhodet har noen personlighet; likeledes om dens eventuelle egenskaper, ettersom de i beste fall kan sies å være noe omdiskutert - for ikke å snakke om noe som visstnok kalles allmakt som ingen i hele verden til noen tid har sett utvist; ei heller barmhjertighet og rettferdighet - er det snarere spørsmål om det minst misvisende pronomenet skal være "den" eller "det".

Hva jeg synes? Det gir vel jeg jamt faen i - eller for å si det på nynorsk: I couldn't care less.

Mvh

BE

hedning og grammatikkverulant

som for ordens skyld også tar avstand fra all bruk av nyoppfunne pronomen - at enkelte personer ønsker å være kjønnsnøytrale og/eller føler seg "krenket" over å bli henvist til som hun eller han, får være deres sak - men man blir ikke kvitt krenkelse ved å finne opp et nytt pronomen som gjør disse personene til rariteter - og hvis disse personene sjøl foretrekker å bli sett på som rariteter, kan de sikkert med letthet ordne det på egenhånd uten å ty til rettskrivningsnormer

BlackEagle
26.11.17 04:28
Doku: Det etter min mening tullete.

Der er jeg helt enig - uavhengig av om jeg er hedning eller ikke.

Mvh

BE

som riktignok ønsker å opplyse de som ikke kjenner ham om at han anser hele bibelen som tullete, men det er Doku allerede klar over

(Innlegget ble redigert 26.11.17 04:30)

Doku
26.11.17 12:04
BlackEagle: som riktignok ønsker å opplyse de som ikke kjenner ham om at han anser hele bibelen som tullete, men det er Doku allerede klar over

Hele Bibelen tullete? Er det ikke noe der som du mener er bra?

BlackEagle
26.11.17 13:02
Doku: Hele Bibelen tullete? Er det ikke noe der som du mener er bra?

Njaaa... jeg skal ta et ørlite forbehold for hr. Salomos vokale utskeielser...

Mvh

BE

Doku
26.11.17 13:22
BlackEagle: Njaaa... jeg skal ta et ørlite forbehold for hr. Salomos vokale utskeielser... Mvh BE

Ja, Salomos Høysang. En vakker beretning, "bare" 3000 år gammel.

Hva med det Paulus' skrev til korinterne?

"Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig. Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget, er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde. Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt." (1Kor 13:4-7)

Paulus hadde nok en god dag da han skrev dette.

Doku

BlackEagle
26.11.17 13:47
Doku: Kjærligheten

...er oppskrytt - og tillært. Ikke tenk for mye på dét.

Mvh

BE

Doku
26.11.17 15:19
BlackEagle: ...er oppskrytt - og tillært. Ikke tenk for mye på dét. Mvh BE

Nei, langt ifra!

Kjærligheten er veldig, veldig viktig, og da tenker jeg ikke på den erotiske kjærlighet, men den kjærlighet som er mellom mor og barn, ja også mellom far og barnet og familiemedlemmer og venner. Den kjærligheten er slett ikke oppskrytt!

Det er den kjærligheten den salige Paulus skrev så fint om.

Doku (den grusomme)

Watt
WattInnlegg: 2733
26.11.17 16:07
SlimWhitman: Hva tenker vi om dette? I Sverige vil kirken nå slutte å omtale Gud som "Han" eller "Herre", fordi det skal være kjønnsnøytralt. Er dette et riktig tiltak? Kommer "menigheten" til å ta dette imot på en positiv måte?

Så lenge det splitter menigheten så er det bare topp !

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 12856
26.11.17 16:31
SlimWhitman: Guds enebårende datter? Eller skal Jesus omtales som hen?

Kanskje: Guds enbårne Menneske?

Og: Jesus som Mennesket?

Fader Vår: Omsorgen Vår ( i bet. omsorgen over oss)?

Herre: Herre (som overkjønnlig, i likhet med allerede praktisert: Sjef eller Lærer, ol.). Betyr ikke Herremann, men Bestemmer.

Et vesentlig poeng er at i de bibelske ord ligger en mening, et livsstandard/beherskelseskarakteristikum, som da hannkjønnsordene skulle dekke, ikke at Gud har penis og kjønn, sånn egentlig.

Jobs
JobsInnlegg: 10823
26.11.17 16:46
Watt: Så lenge det splitter menigheten så er det bare topp !

Kommer ikke til og splitte noen menighet som virkelig står på Guds ord,det kommer til snarere tvert i mot forsterke menigheten da det vitner om de siste tider før Jesus kommer tilbake.

Doku
26.11.17 17:10
Finnsannhet: Et vesentlig poeng er at i de bibelske ord ligger en mening

Det er da ikke spesielt for de bibelske ord.

Om ikke et ord, enten det er bibelsk eller ikke, har en mening, er det jo meningsløse ord. Alle ord, brukt av fornuftige mennesker, har vel en mening?

Doku

Finnsannhet
26.11.17 17:16
Doku: et er da ikke spesielt for de bibelske ord. Om ikke et ord, enten det er bibelsk eller ikke, har en mening, er det jo meningsløse ord. Alle ord, brukt av fornuftige mennesker, har vel en mening?

Du EST då grusom, også. 

Men fra alvor til spøk: eg meinte då med det eg skreiv at meininga primært var det ein tytte mannsbegrepet inneheld.

Skjønar den grusomme det?

Vonar så.

Watt
WattInnlegg: 2733
26.11.17 17:42
Jobs: Kommer ikke til og splitte noen menighet som virkelig står på Guds ord,det kommer til snarere tvert i mot forsterke menigheten da det vitner om de siste tider før Jesus kommer tilbake.

Det samme sa de antagelig når Martin Luther begynte å slå seg vrang...

Resten er historie...

(Innlegget ble redigert 26.11.17 17:43)

Finnsannhet
26.11.17 17:52
Doku: Om ikke et ord, enten det er bibelsk eller ikke, har en mening, er det jo meningsløse ord. Alle ord, brukt av fornuftige mennesker, har vel en mening?

At Gud pregar inn sitt bilete (si sjølvforståing) hjå uss.

Kva kvalitetar oppfattar Gud sjølv å ha?

Kva provar Gud å seia?

Å korleis provar Gud å seie det Gud provar å seia?

Doku
26.11.17 17:55
Finnsannhet: Du EST då grusom, også.  Men fra alvor til spøk: eg meinte då med det eg skreiv at meininga primært var det ein tytte mannsbegrepet inneheld. Skjønar den grusomme det? Vonar så.

Dessverre, jeg skjønner ikke det du skrev:

"Et vesentlig poeng er at i de bibelske ord ligger en mening, et livsstandard/beherskelseskarakteristikum, som da hannkjønnsordene skulle dekke, ikke at Gud har penis og kjønn, sånn egentlig."

Ordene "Far", kanskje ikke så mye pronomen "han", gir oss noen tanker om ham, slike tanker som omsorgsfullhet, beskyttende, godvilje og nådefulle osv. Og setter vi ordet Far i Bibelens kontekst (patriarkalsk), så er han "Far i huset", den kjærlig og bestemte som styrer skuta.

Slike tanker forbindes ikke med den bibelske "mor". Det er ikke ment som noen forkleinelse av mor eller kvinnen, men man bør ikke fjerne disse bibelske begrepene ved å kjønnsnøytralisere Faderen og Sønnen. Begrepene står i en sammenheng, som leseren mister ved å forandre begrepene, mener jeg.

Doku (den grusomme) 

(Innlegget ble redigert 26.11.17 17:56)

positivogblid
positivogblidInnlegg: 319
26.11.17 17:59
SlimWhitman: I Sverige vil kirken nå slutte å omtale Gud som "Han" eller "Herre", fordi det skal være kjønnsnøytralt. Er dette et riktig tiltak? Kommer "menigheten" til å ta dette imot på en positiv måte?

Nei, det blir nok litt rabalder i menigheten, som alt annet som tas opp der.

Men ser ikke poenget med å gjøre Gud kjønnsnøytralt.

"Vår Skaper" er sikkert et bra begrep- men Jesus omtaler Gud som sin Far hele veien.

Det at vi er skapt i Guds bilde - viser både maskuline og feminine sider hos Gud.

Men Bibelen lærer oss Gud Vår Far- hvorfor skal vi endre på det?

(Innlegget ble redigert 26.11.17 18:00)

Doku
26.11.17 18:18
positivogblid: Nei, det blir nok litt rabalder i menigheten, som alt annet som tas opp der. Men ser ikke poenget med å gjøre Gud kjønnsnøytralt. "Vår Skaper" er sikkert et bra begrep- men Jesus omtaler Gud som sin Far hele veien. Det at vi er skapt i Guds bilde - viser både maskuline og feminine sider hos Gud. Men Bibelen lærer oss Gud Vår Far- hvorfor skal vi endre på det?

Det er riktig, som du sier, at Gud også viser feminine sider, slik som i Lukas evangelium blir Gud sammenlignet med en hønemor: 

"Jerusalem, Jerusalem, du som slår profetene i hjel og steiner dem som er sendt til deg! Hvor ofte ville jeg ikke samle barna dine som en høne samler kyllingene under vingene sine. Men dere ville ikke. (Luk 13:34)

Men han er fortatt ikke kjønnsnøytral. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så gjevt med kjønnsnøytralitet. Så kjedelig da gitt!!!

Doku

(Innlegget ble redigert 26.11.17 18:25)

Finnsannhet
26.11.17 19:48
Doku: rdene "Far", kanskje ikke så mye pronomen "han", gir oss noen tanker om ham, slike tanker som omsorgsfullhet, beskyttende, godvilje og nådefulle osv. Og setter vi ordet Far i Bibelens kontekst (patriarkalsk), så er han "Far i huset", den kjærlig og bestemte som styrer skuta. Slike tanker forbindes ikke med den bibelske "mor". Det er ikke ment som noen forkleinelse av mor eller kvinnen, men man bør ikke fjerne disse bibelske begrepene ved å kjønnsnøytralisere Faderen og Sønnen. Begrepene står i en sammenheng, som leseren mister ved å forandre begrepene, mener jeg. Doku (den grusomme)

Vær ikke lei deg, du:

Bibeloversettere skal, som jeg tidligere mange ganger har skrevet, følge ordene..

Men kommentarfeltet, altså den samlende livsforståelse av stoffet, må bringe saker jeg nevnte inn.

Så vil dette sette sitt preg, ikke på Bibeloversettelse og Bibelsitater, men forkynnelsen av Gud i dagens verden.

Og DA kan man bruke mine foreslåtte ord.

Om du ikke skjønner dette, så behøver du ikke være lei deg.

Med dette meiner eg: Um du ikkje er sams med meg, osv..

(Innlegget ble redigert 26.11.17 19:56)

Doku
26.11.17 19:52
Finnsannhet: Vær ikke lei deg, du: Bibeloversettere skal, som jeg tidligere mange ganger har skrevet, følge ordene.. Men kommentarfeltet, altså den samlende livsforståelse av stoffet, må bringe saker jeg nevnte inn. Så vil dette sette sitt preg, ikke på Bibeloversettelse og Bibelsitater, men forkynnelsen av Gud i dagens verden. Og DA kan man bruke mine foreslåtte ord. Om du ikke skjønner dette, så behøver du ikke være lei deg.

Jeg er ikke lei meg. Jeg prøver å diskutere sak, ikke min person.

Doku (den glade, men grusom)

(Innlegget ble redigert 26.11.17 19:53)

BlackEagle
26.11.17 19:58
Jobs: Kommer ikke til og splitte noen menighet som virkelig står på Guds ord

Nehei.

Problemet er bare at det ser ikke ut til at særlig mange troende deler din oppfatning av hva som er den angivelige "gudens" ord.

Mange av oss er ikke engang i nærheten av å være overbevist om at guder av noe slag noensinne har sagt noe som helst.

Av hva jeg kan se, ligger det an til en skikkelig splittelse her. Men jeg er klar over at med sveisebriller ser man ikke nødvendigvis noen splittelse - dessuten må man ha åpne øyne om man skal se den. Du kniper jo igjen på harde livet.

Til orientering er du fullstendig mislykka som misjonær, jobs. Ekstra pinlig blir det når du til og med forsøker å misjonere blant tenkende mennesker (både troende og ikke-troende).

Mvh

BE

Finnsannhet
26.11.17 19:59
Doku: Jeg er ikke lei meg. Jeg prøver å diskutere sak, ikke min person. Doku (den glade, men grusom)

Jeg synes det er greit å diskutere, eg med.

Las du mi redigering, eller vore du for raskt ute med svaret? 

BlackEagle
26.11.17 20:00
Doku: Kjærligheten er veldig, veldig viktig, og da tenker jeg ikke på den erotiske kjærlighet, men den kjærlighet som er mellom mor og barn, ja også mellom far og barnet og familiemedlemmer og venner. Den kjærligheten er slett ikke oppskrytt!

*skuldertrekk*

Mvh

BE

P. S. Ikke at det følgende får anvendelse på deg, men jeg minner om:

"Den man elsker tukter man

med husarrest og brød og vann

og ingen aftensmat i dag."

(Ole Paus)

SeaKing
SeaKingInnlegg: 3511
26.11.17 20:02
SlimWhitman: Guds enebårende datter? Eller skal Jesus omtales som hen?

I Sverige tror jeg de lett kan overse det faktum at Jesus faktisk ble født som mann..

Doku
26.11.17 21:13
SeaKing: I Sverige tror jeg de lett kan overse det faktum at Jesus faktisk ble født som mann..

Nettopp, så tullete.

Doku
26.11.17 21:19
BlackEagle: *skuldertrekk*

Skuldertrekk?

Ingen mennesker kan leve sammen, uten denne kjærligheten som oppsummeres i 1Kor 13:4-7:

"Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig. Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget, er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde. Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt."

Kjærligheten er den "motoroljen" som hindrer klinsj mellom mennesker, tror jeg.

Doku

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg