Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kristen nestekjærlighet?

NYTT TEMA
positivogblid
positivogblidInnlegg: 319
10.12.17 00:20

I kristne aviser er homofili et stadig tema som skaper debatt- selv nå i år 2017.

Ikke minst leser jeg i avisen Dagen om alle kristne som er så fortvilet og sinna over Kirka som tillater likekjønnede ekteskap.

Er det ikke bare en god ting at kristne ikke lengre skal få lov til å diskriminere eller nedvurdere homofile mennesker?

Mange Bibelkonservative mener likekjønnede ekteskap er en trussel mot det tradisjonelle ekteskapet mellom mann og kvinne, og som de sier har vært en bærebjelke gjennom tusener av år.

Men trusselen mot tradisjonelle ekteskap kommer ikke fra homofile ! men fra mangel på kjærlighet, enten det er forsømmelse, likegyldighet, grusomhet eller utroskap og mye annet.

Det er så trist å høre om alle de som nettopp opplever kristne menigheter som fordømmende, kalde og ukjærlige.

Vi kan ikke dekke oss bak Bibelsitater eller Gudstro, men har ansvaret selv for våre holdninger i møte med homofile.

Det skal legges til at i mange frimenigheter, har heldigvis det med kvinnelige forkynnere og skilsmisse bedret seg saaagte men sikkert de siste årene.

kan vi da også håpe på at frikirkelige organisasjoner også endrer sitt syn på homofile??

Eller vil det ta minst en generasjon til, slik mange hevder?

(Innlegget ble redigert 10.12.17 00:27)

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 12856
10.12.17 20:26
positivogblid: Eller vil det ta minst en generasjon til, slik mange hevder?

Det vil ta så lang tid som kristnes forandring i synet på Bibelens inspirasjon tar.

Ein tyt INKJE krenkja seg sjave.

(Innlegget ble redigert 10.12.17 20:27)

positivogblid
10.12.17 20:37
Finnsannhet: Det vil ta så lang tid som kristnes forandring i synet på Bibelens inspirasjon tar.

Ja klart dette er dypt forankret i tradisjon og bibelsyn....

Men i dag har vi lett tilgang til kunnskap - og kunnskap er alltid nøkkelen til å endre holdninger og skape forandring;)

(Innlegget ble redigert 10.12.17 20:44)

positivogblid
10.12.17 20:57
Finnsannhet: Det vil ta så lang tid som kristnes forandring i synet på Bibelens inspirasjon tar.

Ingen vil vel" definere et ekteskap mellom en mann og kvinne med "menn som ligger med kvinner" eller "lar seg bruke til dette" osv... ??

Slik Paulus gjør det med "menn som ligger med menn"

Hvis dette var definisjonen på et ekteskap slik mange kristne hevder ? så ville det virkelig være å nedvurdere et ekteskap og  grenser nesten til det vulgære.

Så nei, jeg tror ikke Paulus hadde trofaste og jevnbyrdige forhold i tankene.

Han siktet til et løssluppent seksualliv-med menn i flertall, kan man trygt si !!

Det står jo også i Bibelen i tilknytning til ritualer i hedenskap og avgudsdyrkelse.

Noe som selvsagt Gud ikke hadde behag i...

(Innlegget ble redigert 10.12.17 21:10)

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 12856
10.12.17 23:17
positivogblid: Ja klart dette er dypt forankret i tradisjon og bibelsyn.... Men i dag har vi lett tilgang til kunnskap - og kunnskap er alltid nøkkelen til å endre holdninger og skape forandring;)

Enig med deg her.

oknext
oknextInnlegg: 3218
11.12.17 01:13
positivogblid: kan vi da også håpe på at frikirkelige organisasjoner også endrer sitt syn på homofile??

Jeg holder ikke pusten, for å si det sånn.

Jenji
JenjiInnlegg: 5149
11.12.17 18:11

Kan en forvente noe annet av svarte-dauden? Når en såkalt kristen anbefaler dampende varmt rumpehull til sin neste.

malacay3
malacay3Innlegg: 17218
11.12.17 18:20

Religiøse må få lov til å tro på hva de vil. Men et ekteskap er en juridisk avtale, og dermed bør staten stå for dette. 

Så min mening er at samtlige må innom tinghus/rådhus for å få det juridiske i orden.

Om enkelte andre så i ettertid vil ha en velsignelse eller noe annet over den kontrakten må de gå hvor de føler for det. Trossamfunn bør ikke kunne godkjenne juridiske kontrakter i det norske samfunn uansett religion.

Malacay

positivogblid
11.12.17 19:47
Jenji: Kan en forvente noe annet av svarte-dauden? Når en såkalt kristen anbefaler dampende varmt rumpehull til sin neste.

Så det er slike holdninger en "såkalt ekte kristen" må ha ???

(Innlegget ble redigert 11.12.17 19:53)

Keva
KevaInnlegg: 16696
11.12.17 19:56
Jenji: Kan en forvente noe annet

...enn groteske vrengebilder og hån fra kristeliøse fanatikere?

Tydeligvis ikke.

Av og til ønsker jeg nesten at de verste skulle få et homofilt barn selv, men i virkeligheten unner jeg ingen barn å bli utsatt for slike holdninger.

Har du sett denne?

(Jeg tipper at du ikke har våget.)

puma1
puma1Innlegg: 19170
positivogblid: Men i dag har vi lett tilgang til kunnskap - og kunnskap er alltid nøkkelen til å endre holdninger og skape forandring;)

Men hvis kristne må velge mellom Bibelen og kunnskap og kunnskapen vinner. Blir de ikke litt mindre kristne da? 

Keva
positivogblid: Så det er slike holdninger en "såkalt ekte kristen" må ha ???

Bare de verste fanatikerne, får vi håpe...

positivogblid
11.12.17 20:57
puma1: Men hvis kristne må velge mellom Bibelen og kunnskap og kunnskapen vinner. Blir de ikke litt mindre kristne da?

Jeg vil heller si at jeg er kritisk til det som ikke er av det gode- uansett hvor det skulle komme i fra.

Jeg tror Gud er kilden til liv og det som er godt og rettferdig - det som løfter opp og frigjør mennesket - og kun det.

(Innlegget ble redigert 11.12.17 21:01)

positivogblid
11.12.17 21:48
Keva: Bare de verste fanatikerne, får vi håpe...

Jeg er derfor ikke i tvil om at mange homofile møter mye urett og ekstrem kulde i noen religiøse hjem og miljøer.

Men jeg er glad for å tro på en Gud som alltid ønsker å gjøre det beste ut av situasjonen for homofile så vel som alle andre.

(Innlegget ble redigert 11.12.17 22:07)

Remiel
RemielInnlegg: 4566
11.12.17 21:56
positivogblid: Ingen vil vel" definere et ekteskap mellom en mann og kvinne med "menn som ligger med kvinner" eller "lar seg bruke til dette" osv... ?? Slik Paulus gjør det med "menn som ligger med menn" Hvis dette var definisjonen på et ekteskap slik mange kristne hevder ? så ville det virkelig være å nedvurdere et ekteskap og grenser nesten til det vulgære. Så nei, jeg tror ikke Paulus hadde trofaste og jevnbyrdige forhold i tankene. Han siktet til et løssluppent seksualliv-med menn i flertall, kan man trygt si !! Det står jo også i Bibelen i tilknytning til ritualer i hedenskap og avgudsdyrkelse. Noe som selvsagt Gud ikke hadde behag i...

Paulus oppfattet seg selv som jøde, om enn som "jødekristen". Hans syn på homofili er overtatt direkte fra  den nedarvede jødedommen, og han har ikke noe nytt her. Det som er spesielt, er at han er seksuelt asketisk, der hvor jødendommen tradisjonelt  er veldig positiv til heterofil sex.

positivogblid
11.12.17 22:10
Remiel: Hans syn på homofili er overtatt direkte fra den nedarvede jødedommen,

Ja Paulus var jo faktisk en av de mest nidkjære i sin tradisjon(etter eget utsagn)

(Innlegget ble redigert 11.12.17 22:18)

Oric-1
Oric-1Innlegg: 3576
11.12.17 23:17
positivogblid: Men jeg er glad for å tro på en Gud som alltid ønsker å gjøre det beste ut av situasjonen for homofile så vel som alle andre.

Jaha, og du synes han gjør en god jobb?

TheMadKing
TheMadKingInnlegg: 97
11.12.17 23:18

Teologisk sett er spørsmålet om homofili veldig enkelt. Kudos til alle som vågar å tale Guds Ord i ei kald og mørk tid.

positivogblid
12.12.17 00:46
Oric-1: Jaha, og du synes han gjør en god jobb?

Dette vil kreve et langt svar.

Ja selvfølgelig er jeg klar over alle utsagnene i Bibelen om homofili og de gjør det ikke enkelt for homofile og deres pårørende- på ingen måte !

Bibelsitater om at homofili er avskyelig i Guds øyne, en styggedom, de ikke skal få del i Guds rike og at de er i mot hans skaperordning/vilje ++ er selvfølgelig en stor belastning for mange.

I tillegg ser vi at mange kristne sper på med veldig mange nedsettende og fordømmende holdninger i tillegg til å dømme til en evig pine i et helvete----- i tro på at der er "nestekjærlighet" ved å oppføre seg slik.

Nå vil mange kristne hevde at det er mulig å ha en homofil legning, men hvis de finner seg en partner eller lever ut en homofil legning, så kommer disse skriftstedene til anvendelse.

Men saken er at det å være homofil handler om hvordan noen er og har det!!

Det er ikke noe noen velger som et fritt ønske.

Det mener jeg er veldig viktig å tenke på i homofilidebatten og er nok veldig avgjørende for kirkas nye standpunkt om likekjønnede ekteskap.

Å skulle skifte fra homofil til heterofil legning sies å være like umulig som å skifte hudfarge-  fordi det er noe en er født med.

Men noen kristne hevder at det må da la seg gjøre å endre homofil legning med "Guds hjelp"

Vi skjønner at dette er kompleks....

Men som jeg sa så tror jeg Gud bare har gode hensikter med alle mennesker  (vi kan alltids diskutere hvorfor vi likevel har lidelser i verden, men det er et helt annet tema.)

Jeg ser at i Paulus brev til romerne, så står det at de urettferdige ikke skal arve Guds Rike- allerede i denne første setningen så forstår vi siktemålet med resten av kapitlet- det er å si at ALLE mennesker er fortapt uten Guds rettferdighet og var altså en dom over all hedenskap og ugudelighet inklusiv den rituelle seksuelle utsvevelsene mellom menn.

Det var altså en diagnose på tilstanden uten Gud og uten hans rettferdighet.

De var alle veket av som det står!!

Men takk og lov, Gud er den som rettferdiggjør - det er en Guds kraft til frelse - ikke en menneskelig prestasjon.

Jeg tror dessuten at Paulus sitt syn også hadde mye med hans samtid og tradisjon å gjøre.

I mosebøkene står det jo at homofile skal steines osv...

Men vi er helt trygge på at Moseloven ikke gjelder kristne i dag.

Moses kom med loven- Jesus kom med Nåden.

Noe av det viktigste jeg har lært av kristendommen er:

Jeg tror Gud er kilden til liv og det som er godt og rettferdig - det som løfter opp og frigjør mennesket - og kun det.

Vi må lære av Jesus liv og væremåte - det er en myte at Gud ikke kan nærme seg syndere- tvert i mot han gikk til syndere og de elsket å være sammen med Ham.

Da blir det vanskelig å se for seg at Jesus viste kulde, fordømmelse og diskriminerte noen- ellers ville nok de fleste ha unnflydd ham- slik mange gjør overfor fanatiske  kristne i dag.

Dessuten er det merkelig at ikke Jesus selv kom med fordømmende utsagn eller refs mot homofile- hvis det var det han virkelig stod for, slik mange kristne hevder.

Jeg er heller overbevist om at Jesus har medlidenhet og ønsker å ta bort all skyld og skam.

Jesus er ubetinget kjærlighet- det er det som gjør at kristendommen kan være en kjærlighetens religion.

(Innlegget ble redigert 12.12.17 01:21)

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 43719
12.12.17 10:33
positivogblid: Dette vil kreve et langt svar.

Jeg deler langt fra alle de tankene du formidler i innlegget ditt, men du viser både vilje og evne til å tenke - så du får en tommel.

Mvh

BE

BlackEagle
12.12.17 10:43
TheMadKing: Kudos til alle som vågar å tale Guds Ord i ei kald og mørk tid.

Du setter din lit til en usannsynlig entitet som i følge bibelen bedriver folkemord i stor stil, ja?

Mvh

BE

Remiel
RemielInnlegg: 4566
12.12.17 12:45
positivogblid: Ja Paulus var jo faktisk en av de mest nidkjære i sin tradisjon(etter eget utsagn)

Hans holdninger til sex beholdt Paulus hele livet, etter konverteringen. Han holdt sølibatet som ideal, subsidiært sterkt måtehold for de som ikke kunne praktisere idealet.  Disse tankene er nye i forhold til hans fariseeiske fortid. Fariseismen hadde vel ikke noen slike idealer, det var noe som kom inn i den tidlige kristendommen fra ulike asketiske jødiske sekter.  Av NT forøvrig fremgår det at Jesu brødre , Peter og andre apostler var gift.

BlackEagle
12.12.17 13:06
Remiel: Av NT forøvrig fremgår det at Jesu brødre , Peter og andre apostler var gift.

Med hverandre?

*glise*

Mvh

BE

Jenji
12.12.17 20:39
positivogblid: Så det er slike holdninger en "såkalt ekte kristen" må ha ???

En kristen skal kjempe for sannhet og rett.

Avholdenhet er et ord som er fjernet fra kirkens lære. Og en blir ikke til tyv før en praktiserer handlingen.

Slik er det også med en homofil, de må leve avholdent.

Ordet Eros, begjæret, eksisterer ikke i evangeliene, der har du misforstått.

Ofte må en gå til ytterligheter for og nå frem, da de såkalte kristne pakker alt inn i en vakker omgivelse mens innvendig er det død og fortapelse.

Du skriver: Så nei, jeg tror ikke Paulus hadde trofaste og jevnbyrdige forhold i tankene.

Så skriver du: Han «Paulus» siktet til løssluppent seksualliv-med menn i flertall, kan man trykt si! Sitat slutt.

Dette du skriver er en stygg løgn.

Står det ikke med stor bokstaver! 3 Mos 20, 13 Når en mann ligger hos en annen mann som en ligger hos en kvinne, da har de begge gjort en vederstyggelig gjerning; de skal late livet, deres blod være over dem!

Guds evangelium har en klar tale i 1 Kor 6,9-11.

Gal 5, 21.

Ef 5, 5.

Heb 13, 4.

Åp 21, 8.

Åp 22, 15. 

positivogblid
12.12.17 22:27
Jenji: Dette du skriver er en stygg løgn.
Står det ikke med stor bokstaver! 3 Mos 20, 13 Når en mann ligger hos en annen mann som en ligger hos en kvinne, da har de begge gjort en vederstyggelig gjerning; de skal late livet, deres blod være over dem!

unnskyld meg.

Men er du ikke kritisk i det hele tatt til slike fremstillinger i Bibelen som omtaler en kjærlig Gud slik ??

Jeg må bare si at jeg er meget kritisk til de stedene i Bibelen hvor steining og det å bøte med livet blir omtalt. 

Det samme med slavehold og negative utsagn om kvinner...

Dette tilhører selvfølgelig en svunnen tid !!!!

Vi vet jo at det med øye for øye, tann for tann var gjeldene på den tiden.

Men Jesus tok et oppgjør med ALT slikt og sa at vi kristne skal elske vår neste!!

Altså radikalt annerledes enn det som blir omtalt disse stedene i Bibelen !!

Derfor greier jeg heller ikke å tro at Gud skal torturere mennesker i et brennende helvete heller.

Kan bare ikke forestille meg min Jesus passer inn i slike Gudsbilder.

Og jeg tror ikke Jesus fremmer en rå væremåte overfor homofile- tvert i mot!

Så da vil jeg heller bli omtalt som en såkalt kristne av dere bokstavtro og "rettroende"

Begrepet "styggedom" er brukt om svært mange ting i den gamle loven.

f.eks spise skalldyr i tredje Mosebok 11.

spise svinekjøtt i femte Mosebok 14.

Ja dette blir altså også kalt avskyeligheter.

Som vi ser kalles også sex under en kvinnes menstruasjon en styggedom.

Begrepet "styggedom" brukes altså hovedsakelig i det gamle testamentet for å vise hva som er utenfor og innenfor loven for Israelittene og kontra verden utenfor - altså over 600 lovbud.

Det sies også f.eks at for egypterne vil det være en styggedom å spise sammen med hebreerne. 

(Innlegget ble redigert 12.12.17 22:55)

positivogblid
13.12.17 18:41
TheMadKing: Teologisk sett er spørsmålet om homofili veldig enkelt

I sær for dem som ikke har noen dypere forståelse og erfaringer i møte med ulike typer mennesker.

positivogblid
13.12.17 18:44
Remiel: Hans holdninger til sex beholdt Paulus hele livet, etter konverteringen. Han holdt sølibatet som ideal, subsidiært sterkt måtehold for de som ikke kunne praktisere idealet. Disse tankene er nye i forhold til hans fariseeiske fortid. Fariseismen hadde vel ikke noen slike idealer, det var noe som kom inn i den tidlige kristendommen fra ulike asketiske jødiske sekter. Av NT forøvrig fremgår det at Jesu brødre , Peter og andre apostler var gift.

Paulus var radikal så lenge han levde - var derfor han fikk utrettet så mye i sin tjeneste.

Ikke rart han ble utvalgt - tenker på alt han fikk utrettet i tjenesten sin ved Guds Nåde.

(Innlegget ble redigert 13.12.17 18:51)

zetta
zettaInnlegg: 8908
13.12.17 20:13
positivogblid: Jeg er derfor ikke i tvil om at mange homofile møter mye urett og ekstrem kulde i noen religiøse hjem og miljøer.

Det er ikke riktig å møte noen med ekstrem kulde. Det må gå an å kombinere motstand mot homofili med menneskelighet. Jesus sa jo også, du skal elske dine fiender.

Keva
13.12.17 21:23
Jenji: Dette du skriver er en stygg løgn. Står det ikke med stor bokstaver! 3 Mos 20, 13 Når en mann ligger hos en annen mann som en ligger hos en kvinne, da har de begge gjort en vederstyggelig gjerning; de skal late livet, deres blod være over dem!

Siden du trekker inn Moseloven, så lurer du vel også på om vi kan ta dansker som slaver, eller bare svensker?
Og jeg regner med at du har lydige barn - ellers måtte du jo tatt dem med utenfor byen og steine dem i dine naboers påsyn.

Du finner vel ikke på å gå med to forskjellige tekstiler på deg? Eller dyrke to ulike avlinger på samme teig?

Og selvfølgelig spiser du ikke svin eller fugl med svømmehud mellom tærne?

Jada, alt dette står å lese i den loven du så freidig henviser til. Og da må du vel

enten følge den -
eller stå med lang nese og finne deg i at vi andre ser hvem som farer med stygg løgn.

Du svarte ikke på spørsmålet om BE-filmen, forresten. Hadde jeg rett i at du - din hvitkalkede fariseer - ikke har våget å se den...?

Jenji
14.12.17 11:51
Keva: Siden du trekker inn Moseloven, så lurer du vel også på om vi kan ta dansker som slaver, eller bare svensker?
Og jeg regner med at du har lydige barn - ellers måtte du jo tatt dem med utenfor byen og steine dem i dine naboers påsyn.

Jo da, jeg har sett den. 

Jeg har full forståelse for din omsorg for homofile, da vi alle har en legning som vi må arbeide med som kristne, det kan være sinne-vrede, alkohol, lyve, stjele, osv, dette som Bergprekenen nevner i Matt kapitlene 5. 6. 7. Dette som kan sees på som en inngangs-Bilet til det Rike kristne strekker seg etter og forandrer seg etter.

Vi må alle avholde oss fra tyveri, arbeide med ikke å lyve. Slik er det også med de homofile hvis de vil inn i Guds rike. Bibelen fordømmer ikke Homofile når de lever i sølibat.

Når det gjelder Moseloven var den skrevet for å beskytte menneske. I dag er den opphevet.

Jeg har også hvert slave under en Herre, jeg solgte 8 timer hver dag + beredskaps vakt 24 timer i døgnet mot et hvis mål penger for at jeg og familien skulle fungere.

Min kone hadde en tipp-tipp oldemor i Rendalen i17 år hundrede hun solgte sin tid 15 timer i døgnet mot et rom med seng for henne og sin datter, mot mat to skjorter og et par sko. 

Slaver er vi alle selv i dag.

(Innlegget ble redigert 14.12.17 11:52)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg