Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hanvold og Visjon Norge

NYTT TEMA
TomPadang
TomPadangInnlegg: 14968
16.12.17 16:48

I likhet med mange andre så mener jeg denne Hanvold og hans virksomhet er sjarlatanisme og langt utenfor det som er etisk riktig.  Nå ser vi at også kristne og kirkelige går i rette med han og det han prediker via sin kanal.

Vi ser dog at Hanvold og kanalen har sine forsvarere.  Det må være svært naive og godtroende mennesker som tror på det som serveres derfra.  Men noen er slik at de gjerne tror at Hanvold og hans like er satt i sin posisjon av Gud (den kristne).  

Er det noen i denne gruppa som mener Hanvold er en god kristen og alt som kommer fra Visjon Norge er godt og riktig?

Jobs
JobsInnlegg: 10823
16.12.17 18:30
TomPadang: Er det noen i denne gruppa som mener Hanvold er en god kristen og alt som kommer fra Visjon Norge er godt og riktig?

Hanevold gjør mye bra og sikkert mye feil som oss andre mennesker også gjør.Han og Visjon Norge har gjort mye bra i Moldova med de fattige.Dessuten er Visjon Norge et bra tilbud til mange her i Norge.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 14968
16.12.17 20:40

Tja, jeg vet ikke om det er "bra" å koble penger og frelse, og nærmest si at jo mer du gir, jo mer velsignet blir du.  Mange - særlig eldre og ensomme tror på dette, og vil gjerne ha ro i sjela.  

Noen burde holde opp en "vær varsom"-plakat foran Hanvold.  Ikke fordi noen tror at han hadde brydd seg om den.

PS: Hanvold har vært/er gift 3 ganger.  Dette stemmer absolutt ikke med den kristne vielsesliturgien.

Tortro
TortroInnlegg: 16720
29.12.17 16:34
Jobs: Hanevold gjør mye bra og sikkert mye feil som oss andre mennesker også gjør.Han og Visjon Norge har gjort mye bra i Moldova med de fattige.Dessuten er Visjon Norge et bra tilbud til mange her i Norge.

Denne "pengepredikanten" trenger en diagnose og burde blitt tatt hånd om.

fazz
fazzInnlegg: 19585
29.12.17 16:41
Jobs: Hanevold gjør mye bra og sikkert mye feil som oss andre mennesker også gjør.Han og Visjon Norge har gjort mye bra i Moldova med de fattige.Dessuten er Visjon Norge et bra tilbud til mange her i Norge.

>>> Det er ikke noe forskjell på det Hanevold gjør og en simpel Nigeriabrev-svindler. Det er begge deler å svindle penger fra godtroende mennesker med å selge en vare de aldri får.

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 9716
29.12.17 16:47
TomPadang: Er det noen i denne gruppa som mener Hanvold er en god kristen

Siden jeg selv ikke er kristen/religiøs så er jeg ikke i posisjon til å bedømme hva som er en god og dårlig kristen.

Men jeg kan iallefall bedømme Hanvold som et svært lite godt menneske. Ord som parasitt og svindler er nærliggende å bruke om den mannen. 

(Innlegget ble redigert 29.12.17 16:48)

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 9716
29.12.17 16:57
fazz: >>> Det er ikke noe forskjell på det Hanevold gjør og en simpel Nigeriabrev-svindler. Det er begge deler å svindle penger fra godtroende mennesker med å selge en vare de aldri får.

Mang en arving i bibelbeltet har nok revet seg i håret over pengene som var forespeilet dem istedenfor har funnet veien inn i Hanvold hellige eiendomsprosjekter.

(Innlegget ble redigert 29.12.17 16:59)

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 43719
29.12.17 19:25

Hva het nå den avlats-pusheren igjen? Jo, Johann Tetzel, var det visst. Han gjorde mye bra han også, ikke sant? Særlig for fattige, som ikke kunne kjøpe seg avlat?

Jobs - har du noen gang vurdert å benytte den knotten som den angivelige skaperen din visstnok har plassert mellom skuldrene dine?

Mvh

BE

heisomm
heisommInnlegg: 32
27.01.18 10:51

Ville kalle ham en dårlig kristen. Det meste går ut på å hale penger ut av folk. Så en dokumentar om han, hvor han i et innslag mente folk var gjerrige, hvis de ga bare 50 kroner. Det er vel litt uvisst hvor de pengene går. Man ser jo at bygningsmasse tyter opp rundt ham og at han lever ganske lukurativt. Tror ikke han kommer til himmelen ved emosjonell utpressing av penger. Når dette i stor grad rammer allerede lavtlønnede er det ekstra ille. 

Det verste er at folk har tro på figuren og gir penger i den tro at de lettere kommer til himmelen. 

Kollektiv hjernevasking og massesuggesjon hele greia.

lexuszix
lexuszixInnlegg: 4128
27.01.18 15:16
TomPadang: Tja, jeg vet ikke om det er "bra" å koble penger og frelse, og nærmest si at jo mer du gir, jo mer velsignet blir du.  Mange - særlig eldre og ensomme tror på dette, og vil gjerne ha ro i sjela.

Det er avlat. Gud er vel glad i penger, så da er vel dette en ok måte å gjøre det på. Selv om han sannsynligvis hadde blitt enda mer glad for forhuder.

Avlaten har fått en ny dimensjon. Kanskje vi trenger en ny Martin Luther. 

Er vel uansett ok at minstepensjonistene har noe å bruke pengene på. Arven går jo til etterkommere som mest sannsynlig roter den bort på tull og tøv allikevel. 

(Innlegget ble redigert 27.01.18 15:19)

positivogblid
positivogblidInnlegg: 319
27.01.18 20:45
TomPadang: Nå ser vi at også kristne og kirkelige går i rette med han

Ja fordi det er mest mas om penger på denne kanalen- lite innhold ellers.

(Innlegget ble redigert 27.01.18 20:48)

bjarsvei
bjarsveiInnlegg: 777
29.01.18 16:02

tallene til fylkesmannen fror 2016 ..

oslo katolske menighet ca 59 millioner kroner i  statstøtte.

human etisk forbund 42 millioner kroner

svenske kyrkan ca 10 millioner kroner

jehovas vitner 6 millioner kroner

buddhistiske forbund ca 6.1 millioner kroner

så kommer det et lass med trossamfunn som mottar i størrelsesorden ca 2 millioner kroner hver..

god butikk i å gå rundt å fortelle folk hvordan de må leve livet sitt

Gorback
GorbackInnlegg: 1989
29.01.18 16:23
TomPadang: Tja, jeg vet ikke om det er "bra" å koble penger og frelse, og nærmest si at jo mer du gir, jo mer velsignet blir du.  Mange - særlig eldre og ensomme tror på dette, og vil gjerne ha ro i sjela.

Ro i sjela koster pæng, dette vet prester og religiøse ledere å utnytte, slik har det alltid vært! Bor selv i et katolsk land og en bekjent av meg betaler ukentlig til den korrupte presten for å få avlat for sine synder. Han gjør dette fordi han på det tidspunktet det er obligatorisk messe kl. 19 tilbringer tiden med å frekventere saloner og barer som han lett påseilet forlater for et kvarter og oppsøker presten forut før messa hvor han får avlat for synd og  $ 10 skifter eier, noen ganger gir han presten også ei flaske Whiskey! Min drikkekamerat er veldig fornøyd med denne ordningen selv om prisen har steget – det kostet $ 5 bare for noen år siden...  

(Innlegget ble redigert 29.01.18 16:25)

TheBracket
TheBracketInnlegg: 37946
29.01.18 16:27

Religiøsitet og kritisk sans går ikke sammen. Det har Hanvold gjort seg noen gode kroner på. 

Halleluja. 

Klikk for å gå tilbake til toppen