Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvem er deres gud?

NYTT TEMA
Haregutt
HareguttInnlegg: 266
30.12.17 17:45

Hvem har lært dere at den guden dere tenker dere tilhører, er den rette og sanne Gud?

Hvem er deres lærer, eller har dere lært alt om Gud av dere selv?

Kan en finne sannheten om den eneste sanne Gud, helt av seg selv?

Disse spørsmålene svares ofte med at det er nok å bare tro, så vil en finne Gud, men er dette sant?

Haregutt

Doku
DokuInnlegg: 5687
30.12.17 19:00
Haregutt: Hvem har lært dere at den guden dere tenker dere tilhører, er den rette og sanne Gud? Hvem er deres lærer, eller har dere lært alt om Gud av dere selv? Kan en finne sannheten om den eneste sanne Gud, helt av seg selv? Disse spørsmålene svares ofte med at det er nok å bare tro, så vil en finne Gud, men er dette sant? Haregutt

Gud har åpenbart seg gjennom sitt ord Bibelen, og på en dypere måte gjennom Jesus Kristus:

"Vi vet også at Guds Sønn er kommet, og han har gitt oss forstand, så vi kjenner Den sanne. Vi er i Den sanne, vi som er i hans Sønn, Jesus Kristus. Han er den sanne Gud og det evige liv."   (1Joh 5:20)

Hvem har lært deg, Haregutt, den sanne Gud å kjenne?

Doku

(Innlegget ble redigert 30.12.17 19:01)

Messier33
Messier33Innlegg: 3789
30.12.17 22:57
Doku: Gud har åpenbart seg gjennom sitt ord Bibelen, og på en dypere måte gjennom Jesus Kristus:

Det er jo ikke Gud som har skrevet bibelen, det er det jo mennesker som har gjort. Så man kan umulig vite at det er gud sine ord da. Er mer skrevet av en makt elite fra jern alderen for å påvirke hvordan folk skal leve sine liv som igjen kan bli utnyttet.

Doku
31.12.17 10:33
Messier33: Det er jo ikke Gud som har skrevet bibelen, det er det jo mennesker som har gjort. Så man kan umulig vite at det er gud sine ord da. Er mer skrevet av en makt elite fra jern alderen for å påvirke hvordan folk skal leve sine liv som igjen kan bli utnyttet.

Men vi tror at "Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd," (2Tim 3:16)

Jobs
JobsInnlegg: 10823
31.12.17 11:07
Doku: Men vi tror at "Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd," (2Tim 3:16)

Som bevises i Matteus 24 trengselstiden der Jesus forteller om ting som mennesket den gang umulig kunne vite noe om.

Doku
31.12.17 13:23
Jobs: Som bevises i Matteus 24 trengselstiden der Jesus forteller om ting som mennesket den gang umulig kunne vite noe om.

Når jeg siterte Paulus' 2. brev til  Timotius, som sier: Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd," (2Tim 3:16), så tenker jeg mer på det Paulus skrev til menigheten i Galatia:  

"Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, 23 tålsomhet og selvbeherskelse. Slike ting rammes ikke av loven. 24 De som hører Kristus til, har korsfestet sin onde natur med dens lidenskaper og lyster." (Gal 5:22-24)

Doku

(Innlegget ble redigert 31.12.17 13:23)

Tortro
TortroInnlegg: 16720
31.12.17 14:44
Jobs: Som bevises i Matteus 24 trengselstiden der Jesus forteller om ting som mennesket den gang umulig kunne vite noe om.

Hvor mange ganger skal du høre at Bibelen kun beviser Bibelen før det synker inn?

Tortro
31.12.17 14:46
Doku: Men vi tror at "Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd," (2Tim 3:16)

Vi vet vel såpass i dag at man kan konkludere med at Bibelen ene og alene er menneskenes verk?

Doku
31.12.17 14:53
Tortro: Vi vet vel såpass i dag at man kan konkludere med at Bibelen ene og alene er menneskenes verk?

Vet vi det?

Jobs
JobsInnlegg: 10823
31.12.17 14:55
Tortro: Hvor mange ganger skal du høre at Bibelen kun beviser Bibelen før det synker inn?

Nå snakker jeg om normale oppegående mennesker.

Tortro
31.12.17 18:09
Jobs: Nå snakker jeg om normale oppegående mennesker.

Ja om du så gjør, så vet de antagelig og at Bibelen kun beviser Bibelen.

Ha et riktig godt nytt år Jobs :-)

(Innlegget ble redigert 31.12.17 18:11)

Tortro
31.12.17 18:10
Doku: Vet vi det?

Det antar jeg at vi vet, så det var derfor jeg spurte..

Doku
31.12.17 21:01
Tortro: Det antar jeg at vi vet, så det var derfor jeg spurte..

Jo, man kan anta, men vi vet det ikke, og jeg tror det heller ikke.

kaareaadinnlandet
kaareaadinnlandetInnlegg: 177
31.12.17 21:02

Jeg vil starte med Søren Kierkegaard og hans Tre nivåer for utvikling, altså det estetiske, det moralske og det religiøse.

Så la oss tenke oss at selv babyer lar seg fascinere av pene mennesker og forsåvidt sjarmerende mennesker.

Videre, i 5 - 7 årsalderen (jeg er ingen ekspert på dette, men vi tenker oss...) så begynner man å forme en slags barnetro om etikk og moral (for eksempel: ikke være stygge med hverandre og sånt). Dette blir jo bare bedre med årene hvis man er "bevisst", har etisk og moralsk innsikt.

Og det er fra særlig dette andre nivået at man begynner å få en følelse, intuisjon, en slags persepsjon med "det 3. øyet", at det finnes en Himmel og Gud, noe veldig mektig ihvertfall.

Så fra Søren Kierkegaard så vil jeg tenke, med moderne og moderate reservasjoner (imot ondskap og uten moselovene ihvertfall) at troen på Gud er faktisk den beste og mest avanserte fordi med Gud så synes drivet mot vitenskap mye bedre til beste for menneskeheten. Det betyr ikke at man trosser Gud. Nei, det gjpør man egentlig bare ved å bli ond. Tvertimot, man lever ut Guds veier for Verden, Guds regler for Universet, vitenskapens lover.

Om vitenskapen blir "mye større eller bedre" og "presser tilbake Gud som trosstørrelse", hva så? Jeg kan ikke si at det er noe annet enn supert! Hva skulle skje? At Guds arkitektur av Universet skulle bryte sammen? Nei. Man blir bare mer oppslukt av en fantastisk verden, Universet.

---------------

På den andre siden: de som ignorerer kristen/kantiansk etikk og moral, det er de som blir avstumpet både mentalt og følelsesmessig. De verste (som media egentlig aldri omtaler, ihvertfall ikke i Norge) de torturerer barn bare for å gjøre det styggeste de kan, "tror jeg".

---------------

Så valget er ditt, Haregutt! Uansett hva du velger, ikke ignorere kantiansk etikk og moral! Lykke til!

joplina
joplinaInnlegg: 60342
31.12.17 21:24
Haregutt: Hvem har lært dere at den guden dere tenker dere tilhører, er den rette og sanne Gud?

Nå tenker jeg ikke at jeg tilhører noen gud da....men mange andre gjør jo det.

Og da er det jo slik at gud kommer med mange forskjellige navn (personifisert) og beskrivelser (som en tilstand)....for alle mennesker har jo ikke valgt seg  eller blitt hjernevasket iden samme tro.

Faktisk er kristendommen den tredje yngste av alle større kjente religioner...bare islam og bahai er yngre.

Jeg er personlig litt fasinert av (til tross for at jeg er ikke-troende...eller kanskje nettopp derfor) hvordan folks trosoverbevisninger kan være så sterke at de fremstår som struts (som stikker hodet i sanden og hverken hør eller ser - og dermed eksisterer ingen ytre trusler for dem)......da tenker jeg på at selvvalgt trostilhørighet for troende  er av en slik betydning at  leveregler, lover og konsekvenser også er gyldig for alle andre.......for annerledestroende, for ikke-troende og for vranglærde også.

MEN - når det kommer til andre religioner, guder og skrifter , og deres leveregler, lover og konsekvenser - så har disse null betydning for dem selve eller deres trosfeller.

- Det er faktisk ganske fasinerende.....og ingen har noensinne kunnet gitt en forklaring på hvordan slikt er mulig.....

ipa
ipaInnlegg: 262
01.01.18 01:05
kaareaadinnlandet: På den andre siden: de som ignorerer kristen/kantiansk etikk og moral, det er de som blir avstumpet både mentalt og følelsesmessig. De verste (som media egentlig aldri omtaler, ihvertfall ikke i Norge) de torturerer barn bare for å gjøre det styggeste de kan, "tror jeg".

Tror faktisk man trenger en STERK tro for å gjøre slike ting...

200
200Innlegg: 534
01.01.18 01:33

Gud er god, men hvordan kan det værr at han tillater all denne lidelsen? http://aktivkristendom.no/hvorfor-tillater-gud-lidelser

joplina
joplinaInnlegg: 60342
01.01.18 08:28
200: Gud er god, men hvordan kan det værr at han tillater all denne lidelsen?

Vel....kanskje Gud er så god at han ikke har hjerte til å nekte  Lidelsen å utfolde seg slik den er skapt.....

Det er sikkert godt for Lidelsen å blomstre selv om det ikke er godt for de mennesker som rammes......

Tortro
01.01.18 10:04
Doku: Jo, man kan anta, men vi vet det ikke, og jeg tror det heller ikke.

Men hvem andre enn mennesker skulle i så fall ha skrevet Bibelen?
Guder er det ikke påvist eksistensen av og heller ikke gudesønner, så da er det vel ikke andre alternativer igjen enn oss?

Doku
01.01.18 13:33
Tortro: Men hvem andre enn mennesker skulle i så fall ha skrevet Bibelen?
Guder er det ikke påvist eksistensen av og heller ikke gudesønner, så da er det vel ikke andre alternativer igjen enn oss?

Nå er det jo ingen troende som hevder at Bibelen er skrevet av Gud. Den er skrevet av mennesker, men er inspirert av Gud, slik apostelen Peter skrev:

"For aldri ble noen profeti båret fram fordi et menneske ville det, men drevet av Den hellige ånd talte mennesker ord fra Gud." (2Pet 1:21)
Dette er en tro, eller en overbevisning, ikke noe som kan verifiseres, vet du.

Doku

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 12856
01.01.18 18:54
Tortro: Men hvem andre enn mennesker skulle i så fall ha skrevet Bibelen?

Visdommen kan tale for oss og gjennom oss.

Gud responderer visdom, likesom mennesket.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 43719
01.01.18 19:26
Haregutt: Hvem har lært dere at den guden dere tenker dere tilhører, er den rette og sanne Gud? Hvem er deres lærer, eller har dere lært alt om Gud av dere selv? Kan en finne sannheten om den eneste sanne Gud, helt av seg selv? Disse spørsmålene svares ofte med at det er nok å bare tro, så vil en finne Gud, men er dette sant?

Du har ikke spurt deg sjøl om dette?

Kanskje det var en idé å feie for egen dør først.

Mvh

BE

gudløs - og ha'kke tenkt å bli no' annet, heller

BlackEagle
01.01.18 19:28
Jobs: trengselstiden

Jøss. Der kom den trengende igjen, gitt - og trenger seg på, enda han ikke trenger det; for om det ikke er for trangt der han holder til, trenger han jo bare å holde sitt tastatur nedlåst.

Mvh

BE

BlackEagle
01.01.18 19:36
Doku: Jo, man kan anta, men vi vet det ikke, og jeg tror det heller ikke.

Forsåvidt riktig.

Men - det er absolutt intet som tyder på at guder skriver bøker (hvilken forlegger de i så fall ville bruke, er også litt uklart).

Absolutt intet tyder på at guder har vært involvert i bibelskriving spesifikt.

Absolutt ingen holdepunkter finnes etter mitt vitende for å anta at guder i det hele tatt eksisterer (og det kunne jeg utdypet, men du kjenner meg allerede, så jeg regner med at det er unødvendig).

Vi har derfor ikke filla av holdepunkter for at snakk om guder i det hele tatt er relevant - for noe som helst. Derfor har vi et lass av holdepunkter og bevismateriale for at bibler er høyst menneskelige verk.

Beklager, Doku, du er et både hyggelig og oppegående menneske, og jeg har derfor ikke noe behov for å underminere din tro, men noen ganger kan jeg ikke la være å kommentere.

:o)

Mvh

BE

BlackEagle
01.01.18 19:38
Doku: Nå er det jo ingen troende som hevder at Bibelen er skrevet av Gud. Den er skrevet av mennesker, men er inspirert av Gud, slik apostelen Peter skrev:

Og det er der det skjærer seg (se forrige innlegg). Vi har ikke annet enn bibelskriverens ord for at hr. Petter sa noe slikt. Og om han sa det, har vi fortsatt ikke annet enn hr. Petters ord for at han visste hva han preiket om.

Generelt bør man vel være litt tilbakeholden med å vektlegge menneskers utsagn om både seg sjøl og andre.

Mvh

BE

Doku
01.01.18 22:05
BlackEagle: Og det er der det skjærer seg (se forrige innlegg). Vi har ikke annet enn bibelskriverens ord for at hr. Petter sa noe slikt. Og om han sa det, har vi fortsatt ikke annet enn hr. Petters ord for at han visste hva han preiket om. Generelt bør man vel være litt tilbakeholden med å vektlegge menneskers utsagn om både seg sjøl og andre.

Jeg tror på Petter'n, og jeg tror på ham Petter'n trodde på. Han gikk i døden for det han var overbevist om. Jeg er ikke sikker på om min tro er så sterk.

Men jeg er fascinert av både GT og NT. Og takk for den fine måten du skriver på, til en naiv troende!

Doku (den feige og naive) 

Tortro
02.01.18 14:33
Finnsannhet: Gud responderer visdom, likesom mennesket.

Her bruker du Gud som en entitet. Hvordan har det seg når du ikke vet om Gud er en entitet?

Finnsannhet
02.01.18 14:42
Tortro: Her bruker du Gud som en entitet. Hvordan har det seg når du ikke vet om Gud er en entitet?

Enetitthet?

Hva i all verden er dette?

Jeg kan nok ikke fange livets uutgrunnelige Under inn i et fattslig begrep.

Bare fange litt av dets menneskelige konsekvenser.

(Innlegget ble redigert 02.01.18 14:52)

Finnsannhet
02.01.18 14:45
Doku: Jeg tror på Petter'n, og jeg tror på ham Petter'n trodde på. Han gikk i døden for det han var overbevist om. Jeg er ikke sikker på om min tro er så sterk. Men jeg er fascinert av både GT og NT. Og takk for den fine måten du skriver på, til en naiv troende! Doku (den feige og n

Bra innhiv, dette ja.

Mvh. Mon Tro

(Innlegget ble redigert 02.01.18 14:53)

Doku
02.01.18 15:40
Tortro: Her bruker du Gud som en entitet. Hvordan har det seg når du ikke vet om Gud er en entitet?

Ifølge en definisjon kan entitet også brukes på noe man antar eksisterer:

"Entitet (fra latin ens, «det som er», avledet av esse, «være») er i filosofien et begrep for noe som har en eksistens. En entitet kan være et menneske, en stat, en gjenstand, en tanke eller et annet subjekt som eksisterer. En antakelse kan også være en entitet.

Wikipedia

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg