Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ville du trodd Jesus uten mirakler?

NYTT TEMA
Gorback
GorbackInnlegg: 2535
23.03.18 23:23

Påsken naermer seg med stormskritt og de kristne forbereder seg på feiringen av miraklet over alle mirakler da Jesus etter sigende døde på korset og stod opp igjen etter å ha rotnet i graven i tre samfulle dager! Personlig ville jeg nok ha funnet en Jesus vandrende over vannet - eller konverteringen av vann til vin - enda mer imponerende om jeg hadde vaert tilstede og definitivt blitt en troende der og da om jeg hadde bevitnet noe slikt!

Hva med de "hardcore" troende her inne; ville du ha trodd Jesus eller en annen person som hevdet han var guds sønn, men som ikke var «mirakelmann»? Her en kar som sier at folk ikke ville elsket Jesus uten alle dise miraklene...

(Innlegget ble redigert 23.03.18 23:23)

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 469
24.03.18 00:28
Gorback: Personlig ville jeg nok ha funnet en Jesus vandrende over vannet - eller konverteringen av vann til vin - enda mer imponerende om jeg hadde vaert tilstede og definitivt blitt en troende der og da om jeg hadde bevitnet noe slikt!

Ville ikke din første tanke heller vært at det var triks?

Tryllekunstnere, illusjonister og hva de nå kaller seg i dag kan jo fint kopiere slike "mirakler", og disse har eksistert i tusenvis av år. De dyktigste blant dem er nærmest umulige å avsløre uten å kjenne metodene, og knapt nok da. Like fullt er det vel de færreste i dag, selv blant målgruppen barn, som faktisk tror det er ekte magi.

puma1
puma1Innlegg: 19551
24.03.18 08:50
Gorback: i graven i tre samfulle dage

Nåja. Det var vel fredag kveld til søndags morgen.

puma1
puma1Innlegg: 19551
24.03.18 08:58
Gorback: eller konverteringen av vann til vin - enda mer imponerende om jeg hadde vaert tilstede og definitivt blitt en troende der og da om jeg hadde bevitnet noe slikt!

Om du opplevde at en mann gjorde vann til vin: Blir den logiske konsekvensen av det at du blir fan resten av livet? Kan forstå det hvis han gjentok trikset, men det var jo en engangsforeteelse. Og at dine etterkommere skal vie sine liv til fyren pga dette, blir litt voldsomt. 

Zpiff
ZpiffInnlegg: 19118
24.03.18 10:01
Gorback: da Jesus etter sigende døde på korset og stod opp igjen etter å ha rotnet i graven i tre samfulle dager! Personlig ville jeg nok ha funnet en Jesus vandrende over vannet - eller konverteringen av vann til vin

Det kommer vel noe an på måten man blir henrettet på også da vel? 
Å stå opp igjen i full vigør etter f.eks. å ha blitt halshugget ville jo vært en smule imponerende... 
Men selvsagt, å få f.eks. amputerte lemmer til å vokse ut igjen etter en "håndspålegging", kunne også imponert en smule. 
Men vann til vin(?), fikser vel de fleste med et par ekstra ingredienser og litt tid.
 
Skjønt det finnes jo de pr. i dag, som hevder å fikse helsen til folk pr. telefon (kan sikkert også være trådløs GSM/2G/3G/4G/5G..?), og da selvsagt ikke engang trenger å berøre personen som har en øh "diagnostisert" uhelbredelig sykdom. 
 
Men amputerte lemmer, er det fortsatt få (om noen) som fikser, så sant det ikke er snakk om halene til firfisler... 
Men i eventyrenes verden og på film, dataspill.., så går selvsagt alt dette an, og mer til. 

Zpiff
ZpiffInnlegg: 19118
24.03.18 10:05
puma1: Om du opplevde at en mann gjorde vann til vin: Blir den logiske konsekvensen av det at du blir fan resten av livet? Kan forstå det

...om det var årgangsvin (både rød, hvit og evt. rosè vin). 
Musserende vin, funker også -særs om den kan serveres *evig* iskald :) 

Doku
DokuInnlegg: 5865
24.03.18 10:57
Gorback: Hva med de "hardcore" troende her inne; ville du ha trodd Jesus eller en annen person som hevdet han var guds sønn, men som ikke var «mirakelmann»?

Jeg får si som den salige Paulus sa: "

"Men er ikke Kristus stått opp, da er vårt budskap tomt, og deres tro er også tom. 15 Da står vi som falske vitner om Gud. For da har vi vitnet imot Gud når vi sier at han har oppreist Kristus, noe han ikke har gjort hvis døde ikke står opp. 16 For hvis døde ikke står opp, er jo heller ikke Kristus stått opp. 17 Men hvis Kristus ikke er stått opp, da er deres tro uten mening, og dere er fremdeles i deres synder." (1Kor 15:14-17)

200
200Innlegg: 548
24.03.18 12:58

Mennesker ønsker seg tegn og undre, men det største undre Jesus gjorde var ikke synlig for øyet. Seier over synden i sitt kjød. Uten den var det ingen mening for ham å komme. Hvis spm er om jeg hadde trodd ham uten disse synlige tegnene, så er svaret ja.

Gorback
GorbackInnlegg: 2535
24.03.18 13:06
Sevens7ar: Ville ikke din første tanke heller vært at det var triks?

Sikkert. Men hadde jeg vaert en vanlig mann fra midtøsten for to tusen år siden og sjefen min steg ut av båten i stiv storm og ruskevaer og begynte å spasere over bølgene, da hadde nok dette vaert nok for meg til å bli en troende...:-)

Watt
WattInnlegg: 3027
24.03.18 13:09
200: Mennesker ønsker seg tegn og undre, men det største undre Jesus gjorde var ikke synlig for øyet. Seier over synden i sitt kjød. Uten den var det ingen mening for ham å komme. Hvis spm er om jeg hadde trodd ham uten disse synlige tegnene, så er svaret ja.

Godt for deg...

For det finnes vel ikke et eneste dokumentert mirakel så vidt meg bekjent ?

Og alle dagens påståtte mirakler er alltids ting som kunne skjedd tilfeldig, slik som å overleve kreft uten behandling...

Det er aldri noen som får en ny fot !

Det ville jeg kalt et ekte mirakel...

https://www.youtube.com/watch?v=9f6JLKgA0ek

(Innlegget ble redigert 24.03.18 13:11)

Gorback
GorbackInnlegg: 2535
24.03.18 13:10
puma1: Nåja. Det var vel fredag kveld til søndags morgen.

Det var litt snaut ja, hadde vel alltid forestilt meg tre dager og her snakker vi kun 40 timer eller noe slikt? Dette holder ikke...;-)

Gorback
GorbackInnlegg: 2535
24.03.18 13:13
Doku: "Men er ikke Kristus stått opp, da er vårt budskap tomt, og deres tro er også tom. 15 Da står vi som falske vitner om Gud. For da har vi vitnet imot Gud når vi sier at han har oppreist Kristus, noe han ikke har gjort hvis døde ikke står opp. 16 For hvis døde ikke står opp, er jo heller ikke Kristus stått opp. 17 Men hvis Kristus ikke er stått opp, da er deres tro uten mening, og dere er fremdeles i deres synder." (1Kor 15:14-17)

Ergo "mirakeljesus" er en dyd av nødvendighet for sann tro her ifølge Paulus...

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 44866
26.03.18 11:57
Sevens7ar: Tryllekunstnere, illusjonister og hva de nå kaller seg i dag kan jo fint kopiere slike "mirakler"

...og overgå dem - så det griner!

Mvh

BE

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 44866
26.03.18 12:00
Watt: For det finnes vel ikke et eneste dokumentert mirakel så vidt meg bekjent ?

Da tar du nok feil, vattnisse.

At noen mennesker virkelig tror at hele biber'n er sann, riktig og til å lite på -

dét er et mirakel, det!

Mvh

BE

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2201
26.03.18 12:48
Gorback: Hva med de "hardcore" troende her inne; ville du ha trodd Jesus eller en annen person som hevdet han var guds sønn, men som ikke var «mirakelmann»?

Jomfrufødsel er vel i utgangspunktet et ganske stort mirakel?

200
200Innlegg: 548
26.03.18 13:36
Watt: Og alle dagens påståtte mirakler er alltids ting som kunne skjedd tilfeldig, slik som å overleve kreft uten behandling...

At Jesus stod opp igjen, kan man godt kalle et mirakel, men det er egentlig en naturlig konsekvens av at døden ikke kunne holde ham all den tid han ikke noen gang hadde syndet. 

(Innlegget ble redigert 26.03.18 13:36)

Gorback
GorbackInnlegg: 2535
26.03.18 14:06
200: At Jesus stod opp igjen, kan man godt kalle et mirakel, men det er egentlig en naturlig konsekvens av at døden ikke kunne holde ham all den tid han ikke noen gang hadde syndet.

Hva med små barn og babyer som dør før de får anledning til å synde da? Mulig jeg ikke har fått med meg noe her, men det virker som Døden ikke har noe problem med å holde disse, de spretter ikke opp av gravene akkurat...

Watt
WattInnlegg: 3027
26.03.18 16:10
200: At Jesus stod opp igjen, kan man godt kalle et mirakel, men det er egentlig en naturlig konsekvens av at døden ikke kunne holde ham all den tid han ikke noen gang hadde syndet.

At du velger å tro på dette som fakta betyr ikke at jeg tror på det i det hele tatt !

Jeg snakket om dokumenterte mirakler, slik som at en person får en ny fot !

TomPadang
TomPadangInnlegg: 15081
26.03.18 17:18
200: Mennesker ønsker seg tegn og undre, men det største undre Jesus gjorde var ikke synlig for øyet. Seier over synden i sitt kjød. Uten den var det ingen mening for ham å komme.

Hvordan belegger du dette - logisk, og dokumentarisk?

Watt
WattInnlegg: 3027
26.03.18 17:24
TomPadang: Hvordan belegger du dette - logisk, og dokumentarisk?

Hvordan belegger man religion generelt logisk og dokumentarisk ?

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 44866
26.03.18 20:06
200: At Jesus stod opp igjen, kan man godt kalle et mirakel, men det er egentlig en naturlig konsekvens av at døden ikke kunne holde ham all den tid han ikke noen gang hadde syndet.

Som vattnissen sier: Det der er et

PÅSTÅTT

mirakel.

Om mirakler kan skje - og har skjedd - så gi oss ett som er dokumentert både å være skjedd og å være et mirakel i betydninga "umulig hendelse".

Vær så god - vi venter i spenning:

 

 

 

Hva? Ikke? Nei, så underlig - det er jo et lite mirakel i seg sjøl. Men da er jeg redd man kan slutte å plapre om oppstandelse - for om en slik oppstandelse skulle ha skjedd, ville det nok skapt litt av en oppstandelse.

Mvh

BE

 

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 44866
26.03.18 20:09
200: Mennesker ønsker seg tegn og undre

Jaså. Hm. Det må være et underlig tegn på at jeg neppe er noe menneske. Eller at du ligger under for undere.

Mvh

BE

undrende

Gorback
GorbackInnlegg: 2535
26.03.18 20:13
BlackEagle: Hva? Ikke? Nei, så underlig - det er jo et lite mirakel i seg sjøl. Men da er jeg redd man kan slutte å plapre om oppstandelse - for om en slik oppstandelse skulle ha skjedd, ville det nok skapt litt av en oppstandelse.

Skinndøde som ikke var helt døde allikevel er gammel nytt BE, selv er jeg som sagt mer imponert av noen av de andre miraklene som mirakelmannen Jesus etter sigende sto for...

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 44866
26.03.18 23:58
Gorback: Skinndøde som ikke var helt døde allikevel er gammel nytt BE, selv er jeg som sagt mer imponert av noen av de andre miraklene som mirakelmannen Jesus etter sigende sto for...

I min hjembygd hendte det i de dage (dette er lenge siden) at (jeg mener virkelig lenge siden!) at en kar var dau og behørig lagt i kiste med tilhørende proper bekledning. I påvente av gravølet (som, uten at det har relevans for historien forøvrig, nok var noe mer omfattende enn en sølle begravelse) var han - som skikken var - parkert i støpulen ved bygdas kirke. På dagen for gravølet kom den kvinnen som pleide å stå for den slags inn i støpulen for å ordne ett eller annet med blomster - faen veit. Det stakkars kvinnemennesket fikk et aldri så lite sjokk da den daue satt oppreist i kista og reiv av seg likkledet mens han banna og svor. Visstnok kom aldri kvinnen helt på rett kjøl etter dette.

Og historien er så vidt jeg vet sann - men ikke nødvendigvis enestående. Oppstandelse ble det i alle fall, og kroppen levde visst noen år etter dette.

Mvh

BE

200
200Innlegg: 548
27.03.18 17:02
Gorback: synde

Les i bibelen om forskjellen på å ha synd og å gjøre synd, samt profetiene om Jesus

(Innlegget ble redigert 27.03.18 17:16)

Gorback
GorbackInnlegg: 2535
27.03.18 18:01
200: Les i bibelen om forskjellen på å ha synd og å gjøre synd

Kan ikke du bare forklare istedet siden dette er et diskusjonsforum? Du skrev ovenfor at døden ikke kunne holde på Jesus - "all den tid han ikke noen gang hadde syndet" - javel, hva slags synder har de tusener av småbarn som døårlig begått da - hvorfor står ikke disse opp igjen?

Gorback
GorbackInnlegg: 2535
27.03.18 18:12
Grammofon: Jomfrufødsel er vel i utgangspunktet et ganske stort mirakel?

Absolutt! Folk må jo ha trodd på Maria og det er vel nesten et mirakel det også...;-)

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 13007
27.03.18 20:59
Gorback: Hva med de "hardcore" troende her inne; ville du ha trodd Jesus eller en annen person som hevdet han var guds sønn, men som ikke var «mirakelmann»?

Strengt tatt, så burde man kunne tro på Jesus uansett mirakelberetninger, siden disse nettop ER beretninger, og ikke noe man selv har opplevd.

Det jeg HAR opplevd er psykiske frigjøringer når jeg har maktet å tenke på Jesus og Hans forlikelsesbudskap (NT) med tillit til at det gjelder også trøblete meg.

Så har jeg snakket med mennesker som beretter om fysiske umuligheter, og disse mennesker har virket som nøkterne,jordnære og ærlige mennesker.

Men selv har jeg ikke opplevd mirakler av fysisk art, men en god del tildragelser i grevens tid, når jeg trang hjelp. Men kan ikke bevise at de ikke var tilfeldigheter.

Så det blir andre ting i Jesu budskap slik de er nedtegnet i NT, som responderer meg og mine behov, enn miraklene, endog oppstandelsen.

Men jeg tror at det LIV Jesus hadde, kan alle få, og at DET er evig og lar intet sette stopper for seg, ikke engang døden.

Slik opplever jeg det nå.

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2201
28.03.18 11:48
Gorback: Absolutt! Folk må jo ha trodd på Maria og det er vel nesten et mirakel det også...;-)

Det er ikke sikkert at Maria var kilden til jomfrufødselskrøna, men hvis hun ble gravid på et ubeleilig tidspunkt, var hun helt sikkert ikke den første som nektet for å ha drevet med litt smugpuling i kvist og kvas.

En britisk misjonær som bodde i Afrika sammen med kona en gang på 1800-tallet ble svært overrasket da kona fikk en sønn som var iøynefallende mørk i huden. Hvordan kunne dette ha skjedd? Så kom de på at han (misjonæren) hadde vært på sykehus og fått overført blod fra en svart mann ei stund før kona ble gravid. Eureka, det måtte være forklaringa. Kanskje ikke den mest sannsynlige, men så absolutt den mest anvendelige.

(Innlegget ble redigert 28.03.18 11:55)

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 44866
28.03.18 13:36
200: Les i bibelen om forskjellen på å ha synd og å gjøre synd, samt profetiene om Jesus

"Les i bibelen, og ditt sinn skal blive forvirret!"

(gammelt jungelordtak)

Kan ikke du fortelle oss forskjellen på "å ha synd" og "å gjøre synd", da, o allvise, slik at vi slipper å tvinge oss gjennom den kjedelige lefsa enda en gang?

Med mindre, selvfølgelig, du ikke er så allvis som du vil ha det til. Kunnskapsmangel kan som kjent være tilgivelig under visse forutsetninger, men vegring mot å bruke det huet en angivelig skaper visstnok har utstyrt oss med -

DÉT - er synd, det.

Underkjennelse av skaperens store verk, må det jo være.

Mvh

BE

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg