Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jizya, fremgang for menneskeheten ?

NYTT TEMA
Ka9nen
Ka9nenInnlegg: 7055
25.04.18 05:38

En bruker på midtøsten forumet (sysif0s) kom med følgende påstand til meg:

"Du forstår altså ikke at det var et framskritt å få en ordning som dhimmi hvor en betale jizya, og fikk leve under en beskyttet tilværelse, framfor å bli kappet hodet av, for å sette det på spissen?

Hvor stor denne skatten var varierte sterkt, men under Det osmanske riket var den åpenbart ikke større enn at en kilde som Jewish Virtual Library beskriver forholdene i overstrømmende rosende ordelag. De som betalte jizya slapp også å betale skatten muslimene måtte betale, zakat. I enkelte tilfeller, skriver Bernard Lewis, var jizyaen faktisk lavere enn zakaten. I tillegg slapp de som betalte jizya å utføre militærtjeneste. Fra min forrige link:"

Jeg lurte på hva folk her inne tenker om Jizya, en "human ordning" til den tiden å være ? :) Stemmer ikke det jeg har lest om at Jizya kunne være dobbel skatt (ergo konverter eller betal mer skatt enn du er istand til)

JTHammer
JTHammerInnlegg: 2272
25.04.18 11:55
Ka9nen: En bruker på midtøsten forumet (sysif0s) kom med følgende påstand til meg: "Du forstår altså ikke at det var et framskritt å få en ordning som dhimmi hvor en betale jizya, og fikk leve under en beskyttet tilværelse, framfor å bli kappet hodet av, for å sette det på spissen?

Fremskrittet ville vel heller vært om man ikke truet med å kappe hodet av på noen vel? 0_o

Dette høres mer ut som mafia virksomhet, hvor mafian "tilbød beskyttelse" til en bedrift eller butikk så lenge de betalte dem ..... ellers ville det gå galt med bedriften/butikken. ;)

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 6266
25.04.18 14:00

Etter at kristne i Media nektet å gå over til Islam, påtok Muhammed seg å beskytte deres liv, eiendom, kirke og religions utøving mot å betale en årlig skatt, jizyla, som ble utgangspunktet for den senere minoritetsskatten i islamske land. Jødene fikk samme tilbud. Forholdet til jødene i Media var ikke preget av fredelig avtaleverk som de kristne fikk, men en blodig konfrontasjon. Denne konfrontasjonen med jødene skyldes ikke bare at jødene eide mye og skatten de ble pålagt ikke var til å leve med. Hatet mot jødene var de ikke forsto sine egne hellige skrifter.
«Blant jødene er det slike som forvrir ordene, og tar dem ut av sammenheng….Guds forbannelse hviler over dem for deres vantro, så tro kun lite
Synet på Jesus og kristendommen var fra  konsilet i Kalkedon i 451.

(Innlegget ble redigert 25.04.18 14:01)

PerryAndre
25.04.18 14:37

I følge arabisk historie ble jødene invitert til et torg. Der ble de informert om den nye skatten. Jødene reagerte på den nye høye skatten.  Muhammed som på det tidspunkt var en militær leder for 3000 soldater, drepte mange jøder og forviste religiøse ledere ut av byen for å vise sin besluttsomhet. 
De forviste jødene allierte med arabiske klaner i Mekka. I den krigen vant Muhammed og det var begynnelsen på hans liv som profet.  

(Innlegget ble redigert 25.04.18 14:54)

Ka9nen
25.04.18 17:42
PerryAndre: I følge arabisk historie ble jødene invitert til et torg. Der ble de informert om den nye skatten. Jødene reagerte på den nye høye skatten.  Muhammed som på det tidspunkt var en militær leder for 3000 soldater, drepte mange jøder og forviste religiøse ledere ut av byen for å vise sin besluttsomhet. 
De forviste jødene allierte med arabiske klaner i Mekka. I den krigen vant Muhammed og det var begynnelsen på hans liv som profet.

Takker for 2 interessante og gode innlegg PerryAndre, det er kanskje en stor overdrivelse å kalle Jizya "stor fremgang for menneskeheten", selv på den tiden der :)

PerryAndre
26.04.18 11:36
Ka9nen: Takker for 2 interessante og gode innlegg PerryAndre, det er kanskje en stor overdrivelse å kalle Jizya "stor fremgang for menneskeheten", selv på den tiden der

Nei det var den ikke, skatten var en beskyttelseskatt. Den var svært høy, nærmest krenkende spesielt for jødene. Skatten var det tredje og mildeste alternativet for jihad og godta muslimsk styre.

(Innlegget ble redigert 26.04.18 11:39)

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 45328
26.04.18 12:10
PerryAndre: Etter at kristne i Media nektet å gå over til Islam, påtok Muhammed seg å beskytte deres liv, eiendom, kirke og religions utøving mot å betale en årlig skatt, jizyla, som ble utgangspunktet for den senere minoritetsskatten i islamske land.

Du er klar over at den måten du bygger setningen på, betyr at det var hr. Muhammed som gjerne ville få lov å betale den skatten?

Altså - han påtok seg å beskytte - "mot å betale en årlig skatt".

Neida, jeg er klar over at det ikke alltid er greit å holde rede på hva en sjøl skriver, for du er slett ikke alene - og jeg også driter på draget slik innimellom. Men jeg har av erfaring funnet ut at det lønner seg å lese det man skriver FØR man poster innlegget; eventuelt kan man redigere innlegget straks etterpå. Og det hjelper definitivt å ha fulgt med i skoletimene der setningsanalyse var et tema.

Mvh

BE

BlackEagle
26.04.18 12:12
PerryAndre: Den var svært høy, nærmest krenkende spesielt for jødene.

Ikke-jødene hadde altså råd til å betale den?

Mvh

BE

Garindan
GarindanInnlegg: 6556
26.04.18 12:17
Ka9nen: Jeg lurte på hva folk her inne tenker om Jizya, en "human ordning" til den tiden å være ?

Joda, det var nok en human ordning for sin tid. Det samme kan nok sies om apartheid.

Ka9nen
26.04.18 17:46
BlackEagle: Ikke-jødene hadde altså råd til å betale den?

hadde de alltid råd til det da ?

Ka9nen
26.04.18 17:47
PerryAndre: skatten var en beskyttelseskatt.

Kanskje ett litt misvisende ord, siden trusselen her var fra de betalte til ? :)

BlackEagle
26.04.18 20:32
Ka9nen: hadde de alltid råd til det da ?

Du får spørre Perry Mason. Det er han som maser om at skatten var spesielt høy for jødene. Hvis det er riktig, må den nødvendigvis ha vært lavere for ikke-jøder.

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 26.04.18 20:33)

Ka9nen
26.04.18 20:32
BlackEagle: Du får spørre Perry Mason. Det er han som maser om at skatten var spesielt høy for jødene.

Greit, hvor henvender jeg meg ?

BlackEagle
26.04.18 20:38
Ka9nen: Greit, hvor henvender jeg meg ?

Han har jo skrevet en rad med innlegg her inne, og du har kommentert noen av dem sjøl. Derfor er det grunn til å anta at du ikke er så glemsk at du ikke husker adressa til en mulig djevelens advokat (nei, jeg regner ikke med at du skjønner den, men ta det med ro - du er nok ikke alene).

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 26.04.18 20:38)

Ka9nen
26.04.18 20:49
BlackEagle: Han har jo skrevet en rad med innlegg her inne, og du har kommentert noen av dem sjøl. Derfor er det grunn til å anta at du ikke er så glemsk at du ikke husker adressa til en mulig djevelens advokat (nei, jeg regner ikke med at du skjønner den, men ta det med ro - du er nok ikke alene). Mvh

:)

Beklager, jeg trodde jeg svarte "PerryAndre". Kan ikke huske å ha svart en Perry Mason..

(Innlegget ble redigert 26.04.18 20:57)

BlackEagle
26.04.18 22:16
Ka9nen: Beklager, jeg trodde jeg svarte "PerryAndre". Kan ikke huske å ha svart en Perry Mason..

Tja, de kan jo forveksles...

*flire*

Mvh

BE

PerryAndre
27.04.18 10:23
Ka9nen: Kanskje ett litt misvisende ord, siden trusselen her var fra de betalte til ? :

Boken jeg har dette fra heter "Abrahams barn" en bok om tidlig muslimer blant annet i Medina. 

Ble kalt for beskyttelseskatt for det beskyttet minoritetbefolkning mot å bli drept hvis  de ikke ville gå over til Islam. Var nok med at de aksepterte muslimsk styre. Denne skatten var tredje alternativet i jihad. 

(Innlegget ble redigert 27.04.18 10:24)

PerryAndre
27.04.18 10:41
BlackEagle: Ikke-jødene hadde altså råd til å betale den?

I følge EN arabisk historiebok ble omtrent 700 jøder drept i forbindelse med at Muhammed kunngjorde nyheten på torget. Halvparten av befolkningen i Medina var jøder. Har lest andre historiebøker som ikke nevner at jøder ble drept men forvist fra Medina. 
Muhammed var tidligere handelsmann som hadde god kjennskap til handels rutene til jødene. På dette tidspunktet etter å bli utvist fra Mekka på grunn av sin tro, var han populær i Medina på grunn av mange drap på jøder som reiste gjennom ørkenen - ikke i Medina.  På grunnlag av hans historie er ikke vanskelig å tenke seg at mange jøder ble drept i forbindelse med kunngjøringen av skatten. Var snakk om mange kilo gull hvert år i skatt per familie.

(Innlegget ble redigert 27.04.18 10:47)

Homo_Erectus
Homo_ErectusInnlegg: 16918
27.04.18 10:58
PerryAndre: Boken jeg har dette fra heter "Abrahams barn" en bok om tidlig muslimer blant annet i Medina.

Mener du "Abrahams barn" av skuespiller Svein Tindberg? Den boka er en lett bearbeidet versjon av teaterstykket "Abrahams barn" som i sin tid ble satt opp på Det Norske Teatret.

Hvilken faglig bakgrunn har Svein Tindberg i historiefaget?

PerryAndre
27.04.18 11:18
Homo_Erectus: Hvilken faglig bakgrunn har Svein Tindberg i historiefaget?

Bokens forfatter er professor Oddbjørn Leirvik ved UiO.

Sitat: 

Eg er professor i interreligiøse studiar og har vore knytt til Det teologiske fakultet sidan 1996, som fast tilsett sidan 2005. Mine primære forskingsfelt er islam og kristen-muslimske relasjonar; religionsdialog; religionsteologi; fleirkulturell etikk; samt religion og politikk"

Trykker du på «heimside»  ser du at boken ble utgitt i år 2000.

Homo_Erectus
27.04.18 11:38
PerryAndre: Bokens forfatter er professor Oddbjørn Leirvik ved UiO. Sitat:  Eg er professor i interreligiøse studiar og har vore knytt til Det teologiske fakultet sidan 1996, som fast tilsett sidan 2005. Mine primære forskingsfelt er islam og kristen-muslimske relasjonar; religionsdialog; religionsteologi; fleirkulturell etikk; samt religion og politikk" Trykker du på «heimside»  ser du at boken ble utgitt i år 2000.

Takk. Ikke rart det blir forvirring når to bøker av to forskjellige forfattere heter det samme.

Vi må nok bare erkjenne at skuespillere er mer kjente enn professorer i teologi.

Ka9nen
27.04.18 18:19
Homo_Erectus: Takk. Ikke rart det blir forvirring når to bøker av to forskjellige forfattere heter det samme. Vi må nok bare erkjenne at skuespillere er mer kjente enn professorer i teologi.

Var kilden troverdig likevel ?

Homo_Erectus
27.04.18 18:20
Ka9nen: Var kilden troverdig likevel ?

Har jeg påstått at den ikke var det?

Ka9nen
27.04.18 18:22
Homo_Erectus: Har jeg påstått at den ikke var det?

Jeg spurte fordi du pleier å forsøke å grave (google) fram noe "dritt" hvis noen har skrevet noe som kan sette noe ved Islam eller palestina i ett negativt lys.

(Innlegget ble redigert 27.04.18 18:23)

Homo_Erectus
27.04.18 18:23
Ka9nen: Jeg spurte

Ja, du ba meg bekrefte eller avkrefte noe jeg aldri har påstått.

Ka9nen
27.04.18 18:26
Homo_Erectus: Ja, du ba meg bekrefte eller avkrefte noe jeg aldri har påstått.

Det er slik du opererer på VGD.

Skriver noen noe negativt eller noe som setter noe ved Islam i ett dårlig lys så prøver du å google fram en kilde som sier det motsatte.

Så jeg bare lurte på om du kom fram til at kilden er troverdig ?

BlackEagle
27.04.18 21:31
Ka9nen: Skriver noen noe negativt eller noe som setter noe ved Islam i ett dårlig lys så prøver du å google fram en kilde som sier det motsatte.

Motforestillinger er jo bra å ha. Du skulle prøve det, kanin.

Mvh

BE

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18079
28.04.18 12:04
Ka9nen: Jeg lurte på hva folk her inne tenker om Jizya, en "human ordning" til den tiden å være ? :

Dette er jo akkurat som noen skurker opptrer.
Man betaler x antall prosent av sin omsetning mot såkalt beskyttelse.
Såkalt påtvunget beskyttelse.

https://www.thereligionofpeace.com/pages/quran/jizya.aspx

https://www.britannica.com/topic/jizya

Ka9nen
28.04.18 12:17
return_of_drakkar: Dette er jo akkurat som noen skurker opptrer.
Man betaler x antall prosent av sin omsetning mot såkalt beskyttelse.
Såkalt påtvunget beskyttelse. https://www.thereligionofpeace.com/pages/quran/jizya.aspx https://www.britannica.com/topic/jizya

Det er det jeg også tenkte, at det minner mye om ren mafiavirksomhet.

PerryAndre
28.04.18 13:25
Homo_Erectus: Takk. Ikke rart det blir forvirring når to bøker av to forskjellige forfattere heter det samme. Vi må nok bare erkjenne at skuespillere er mer kjente enn professorer i teologi.

Den er grei. Når jeg skriver innlegg som er relatert til historie er det alltid fra en bok/bøker fra faglitteratur. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg