Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

storkrig

NYTT TEMA
miaevenstad
miaevenstadInnlegg: 5
25.04.18 21:42

Kan noen drøfte en tekst for hva i dagens samfunn som taler FOR og MOT at en verdenskrig skal gjenta seg? 

Hadde vært veldig fint om noen kunne gjort dette hurtig :-)

Takk!

Haregutt
HareguttInnlegg: 331
26.04.18 07:28

Fra et bibelsk ståsted, så kan en ikke garantere at det ikke vil bli en ny verdens krig. Bibelen sier at i di siste dager skal det bli store trengsler, så store som menneskene aldri har sett før, men hva dette innebærer vet en ikke helt, men det kan være krig, naturkatastrofer, pandemier, økonomisk kollaps, og mange andre ting, eller alle ting samtidig....................... 

At noe vil skje er i alle fall ganske sikkert, det viser verdens bilde i dag.

Mvh

Haregutt

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 12127
26.04.18 08:10

Så lenge den siste tullingen ikke er dau som vi sa i gamle dager, og mange av de eller iallefall flere er flink til å spille på folks latente følelser og frykt som en viss østerisk tysk statsoverhode så er det vel bare flaks att så allerede ikke har skjedd.

Eller rettere , jeg for min del tror jo at ingen fugl faller til jorden uten hans vilje og ingen statoverhode blir valgt for å skape den og den verdenssituasjonen uten hans vilje , som Judas i Skariot back then så er det meningen at det skal bli slik så blir det slik.

armageddon_5
armageddon_5Innlegg: 3021
26.04.18 08:33

Les tråden: Fra 17/4 til 25/10 2018. 

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 6642
26.04.18 10:31
miaevenstad: Kan noen drøfte en tekst for hva i dagens samfunn som taler FOR og MOT at en verdenskrig skal gjenta seg?

Jesus sier om trengselstiden begynnelse:  6 Dere skal høre om kriger, og det skal gå rykter om krig. Se da til at dere ikke lar dere skremme! For dette må skje, men ennå er ikke enden kommet.  Folk skal reise seg mot folk og rike mot rike, og det skal være hungersnød og jordskjelv mange steder. 8 Men alt dette er bare begynnelsen på fødselsriene.

Det er ikke krig, men en form for oppløsning av samfunn i landene som er årsaken til endetiden. Der folk står opp mot hverandre: 9 Da skal de utlevere dere til forfølgelse og slå dere i hjel; ja, dere skal hates av alle folkeslag for mitt navns skyld. 10 Da skal mange falle fra, og de skal angi hverandre og hate hverandre. 11 Mange falske profeter skal stå fram og føre mange vill. 12 Ofordi lovløsheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kald hos de fleste.

(Innlegget ble redigert 26.04.18 10:46)

A_Øivind
A_ØivindInnlegg: 11447
26.04.18 12:54
Haregutt: At noe vil skje er i alle fall ganske sikkert, det viser verdens bilde i dag.

"Har ting noen gang egentlig vært verre?

For ganske nøyaktig et år siden lagde YouGov en undersøkelse som viste at verdens borgere - og ikke minst nordmenn - mener at verden er i ferd med å bli et verre sted å være.

Men forskere ved Universitetet i Oxford er ikke så sikre på at dette er en korrekt beskrivelse. De har sett nesten 200 år tilbake i tid: Utviklingen de ser er at til tross for den enorme befolkningsveksten, peker stort sett alle piler oppover."

Kilde: Blir verden et bedre eller dårligere sted.

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 13156
26.04.18 13:53
A_Øivind: peker stort sett alle piler oppover."

Nemlig.

I det store bildet.

A_Øivind
A_ØivindInnlegg: 11447
26.04.18 14:10
Finnsannhet: I det store bildet.

I det store bildet er det i dag færre som dør i krig og konflikter, færre som dør av sykdom eller epidemier, færre fattige, færre som ikke har utdannelse og færre som dør av sult og hungersnød.

Oric-1
Oric-1Innlegg: 3782
26.04.18 14:19
PerryAndre: Jesus sier om trengselstiden begynnelse:

Ufattelig at du svarer med bibelen på dette spørsmålet.

Tror du h*n vil få gode karakterer om h*n leverer inn oppgaven med ditt svar?

Skjerpings.

(Innlegget ble redigert 26.04.18 14:21)

Jobs
JobsInnlegg: 10922
26.04.18 18:44
Haregutt: Fra et bibelsk ståsted, så kan en ikke garantere at det ikke vil bli en ny verdens krig. Bibelen sier at i di siste dager skal det bli store trengsler, så store som menneskene aldri har sett før, men hva dette innebærer vet en ikke helt, men det kan være krig, naturkatastrofer, pandemier, økonomisk kollaps, og mange andre ting, eller alle ting samtidig.......................

Har ikke dere i JV nøyaktig kunnskap om Bibelen da? Jesus beskriver jo direkte en atomkrig her under trengselen.

Matteus 24.15 

Når dere ser styggdommen som legger øde, det som profeten Daniel har talt om, står på hellig sted – la den som leser opp, tyde det! 16 – da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene. 17 Den som er på taket, må ikke gå ned for å ta med seg noe i huset, 18 og den som er ute på markene, må ikke vende hjem for å hente kappen sin. 19 Ve dem som venter barn og dem som gir bryst i de dager! 20 Men be om at dere slipper å flykte om vinteren eller på sabbaten. 21 For da skal det komme en trengselstid så stor som det aldri har vært fra verdens begynnelse og til nå, og som det heller aldri skal bli. 22 Om disse dagene ikke ble forkortet, ville ikke noe menneske bli frelst. Men for de utvalgtes skyld skal disse dagene forkortes.

Finnsannhet
26.04.18 18:57
Jobs: Når dere ser styggdommen som legger øde, det som profeten Daniel har talt om, står på hellig sted – la den som leser opp, tyde det! 16 – da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene.

Dette passer vel heller som hånd i hanske med situasjonen når romerne kom for å ødelegge Judeafolkets helligdom.

Best da å komme seg vekk.

Hvis man bare leser Bibelens tekster, uten fordommer, så er det klinkende klart at enden og Jesu gjenkomst skulle skje innen Jesusgenerasjonen den gang.

Det synes meg viktig å være redelig, selv om man er kristen.

Og en redelig Bibelleser vil ha store vanskeligheter med å fornekte dette faktum.

Hvorfor trikser man med Guds Ord?

Jesus er da stor og viktig nok, selv om Han tok feil i denne saken?

Jobs
JobsInnlegg: 10922
26.04.18 19:21
Finnsannhet: Dette passer vel heller som hånd i hanske med situasjonen når romerne kom for å ødelegge Judeafolkets helligdom. Best da å komme seg vekk. Hvis man bare leser Bibelens tekster, uten fordommer, så er det klinkende klart at enden og Jesu gjenkomst skulle skje innen Jesusgenerasjonen den gang. Det synes meg viktig å være redelig, selv om man er kristen. Og en redelig Bibelleser vil ha store vanskeligheter med å fornekte dette faktum. Hvorfor trikser man med Guds Ord? Jesus er da stor og viktig nok, selv om Han tok feil i denne saken?

Nå må du slutte og putte hodet i sanden,hvor stor er muligheten for at både Bibelen og profetien denne damen fikk i fra Gud ikke går opp 100 prosent ? Når 99% har gått i oppfyllelse.

Synet til den 90 år gamle kvinnen i Valdres
Tilrettelagt innledning og kommentarer av Lisa Kristiansen

Dette synet som den 90 år gamle kvinnen i Valdes hadde fått av Gud, - ble fortalt til Emanuel Minos i 1968. 

Her blir det gjengitt som det ble nedtegnet (av Emanuel Minos). Og det blir delt inn i fire avsnitt eller bolker.

Synet
Den gamle kvinnen fortalte:

- Det var som et kart ble rullet opp foran meg. Jeg så det med mine naturlige øyne. På kartet var alle verdensdeler nedtegnet. Jeg merket meg Europa, Skandinavia og Norge. Det jeg fikk se var foreteelser som gjaldt tiden før Jesus kommer igjen, og den tredje verdenskrig bryter ut.

I
Før Jesus kommer igjen og den tredje verdenskrig bryter ut, blir det avspenning. Det blir en lang fredsperiode mellom stormaktene (+ Minos tilleggskommentar under en forkynnelse til dette punkt, - som jeg har hørt på en kassett: husk på at dette var i 1968 når den kalde krigen var på sitt høyeste). Folk kommer til å legge langsiktige planer. I vårt land blir det nedrustning, og vi blir igjen uforberedt som 9. april 1940. Den tredje verdenskrig begynner på en måte ingen har ventet, og fra et helt uventet hold.

II

Det blir et frafall uten sidestykke fra sann og ekte kristendom. Det blir stor lunkenhet blant de troende. De blir ikke lenger åpne og mottakelige for ransakende, budskap. Folk vil ikke så gjerne høre om synd og nåde, lov og evangelium, bot og bedring. En ny slags forkynnelse overtar talestolene. Det er å søke lykke, fremgang og materiell velstand. En slags lykkeforkynnelse griper om seg. Kirkene begynner å stå tomme. Det samme skjer med bedehusene og vekkelseslokalene. De troende vil ikke etterfølge Jesus på den smale Korsvegen. Underholdning, kunst og kulturaktiviteter overtar mer og mer plassen for vekkelse, nød, anger og botsmøter.

III

Det blir moraloppløsning som vi ikke har opplevd tidligere. Folk lever som gifte uten å være gift. (+ Minos sin kommentar: Den gang hadde vi ikke begrepet samboer. Så kvinnen uttrykte det på sin måte). Det blir stor urenhet før ekteskapet. Og det blir veldig utroskap i ekteskapet. Ja, selv i de kristne ekteskapene gjør utroskapen seg gjeldende, og blir oppløst. Perverse synder begynner også å gripe om seg. Og det blir til og med godtatt i kristne kretser.

Tv`en kommer til å spille stor rolle. Det blir mange tv-stasjoner (+ Minos sin tilleggskommentar: Den gang hadde vi ikke ordet kanaler og tv`en var akkurat kommet til Norge, - så den gamle kvinnen brukte ordet stasjoner, - etter det som ble brukt om radio). Tv`en blir full av vold. Volden blir underholdning for menneskene på denne tiden. Og den volden som folk ser på Tv, kommer til slutt å prege byer og bygder. Det blir også vist intime samlivsscener. De mest intime forhold som tilhører ekteskapet kommer åpenlyst til å bli vist på Tv. ( + Minos sin tilleggskommentar: Da bet ble sagt sa jeg et dette ikke var tillatt i offentlige sendinger. Vi hadde den gangen en varsomhetsplakat, som ikke tillot obscøne scener. Da sa hun med hevet røst: ”Den kommer de ikke til å bry seg om, når tiden er inne.”)

IV

Folk fra fattige land strømmer til de rike landene. De kommer til Europa, til Skandinavia, og også til Norge. Det blir mange av dem. Og folk begynner å mislike dem, og de blir hårde imot dem. (+ Minos sin tilleggskommentar: Da hun sa det begynte hun å gråte). De blir mer og mer behandlet som jødene under krigen. Da er målet for våre synder fullt. Krigen bryter ut. Først som en liten konflikt, en ubetydelig konflikt. Men den slutter ikke. Den tiltar og brer seg. Til slutt utvikler det seg til en stor krig. Mot slutten av den store krigen blir fryktelige våpen tatt i bruk, bl.a. atomvåpen. Luft, jord og vann blir forgiftet og ødelagt. Folk fra de industrialiserte land, Amerika, Europa, Australia, Japan og andre liknende områder, må flykte. De kan ikke bo der lenger. De forsøker å komme til de fattigste land som har unngått det verste. Men de vil ikke være villige til å ta imot dem.

Remiel
RemielInnlegg: 4939
26.04.18 19:29
Jobs: Har ikke dere i JV nøyaktig kunnskap om Bibelen da? Jesus beskriver jo direkte en atomkrig her under trengselen. Matteus 24.15 Når dere ser styggdommen som legger øde, det som profeten Daniel har talt om, står på hellig sted – la den som leser opp, tyde det! 16 – da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene. 17 Den som er på taket, må ikke gå ned for å ta med seg noe i huset, 18 og den som er ute på markene, må ikke vende hjem for å hente kappen sin. 19 Ve dem som venter barn og dem som gir bryst i de dager! 20 Men be om at dere slipper å flykte om vinteren eller på sabbaten. 21 For da skal det komme en trengselstid så stor som det aldri har vært fra verdens begynnelse og til nå, og som det heller aldri skal bli. 22 Om disse dagene ikke ble forkortet, ville ikke noe menneske bli frelst. Men for de utvalgtes skyld skal disse dagene forkortes.

Det er ikke Jesus som skriver dette, det er evangelisten , som legger sin tolkning av Daniel 11:31 i munnen på Jesus.

Som alle vet henspeiler Daniel 11:31 på Antiokus Epifanes IV's profanering av templet i 167 f.v.t og dette ble av evangelisten brukt som bilde på romernes ødeleggelse av templet i år 70 e.v.t.

Finnsannhet
26.04.18 23:39
Jobs: Nå må du slutte og putte hodet i sanden,hvor stor er muligheten for at både Bibelen og profetien denne damen fikk i fra Gud ikke går opp 100 prosent ? Når 99% har gått i oppfyllelse.

Oppfattet du egentlig det jeg skrev?

perchri
perchriInnlegg: 8373
02.05.18 09:03
Haregutt: Bibelen sier at i di siste dager skal det bli store trengsler,

....det er vel folkevandringer kloden rundt. 

Nostradamus snakket også om dette
BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 45852
02.05.18 10:20
perchri: Nostradamus snakket også om dette

...og han va'kke bedre til å spå enn meg.

Mvh

BE

BlackEagle
02.05.18 10:23
Jobs: Synet til den 90 år gamle kvinnen i Valdres
Tilrettelagt innledning og kommentarer av Lisa Kristiansen
Dette synet som den 90 år gamle kvinnen i Valdes hadde fått av Gud, - ble fortalt til Emanuel Minos i 1968.  Her blir det gjengitt som det ble nedtegnet (av Emanuel Minos). Og det blir delt inn i fire avsnitt eller bolker. Synet
Den gamle kvinnen fortalte: - Det var som et kart ble ru

Går du ikke snart lei?

Du som er så glup i prosentreging, kan jo regne ut hvor mange prosent av deltakerne her inne som synes å tro på det du babler om. For sikkerhets skyld kan du jo også regne ut hvor mange prosent av troende som tror på det.

Hva? Ble det ikke 90% - eller 96, eller 60? Underlig...

Mvh

BE

BlackEagle
02.05.18 10:26
Jobs: Har ikke dere i JV nøyaktig kunnskap om Bibelen da? Jesus beskriver jo direkte en atomkrig her under trengselen. Matteus 24.15  Når dere ser styggdommen som legger øde, det som profeten Daniel har talt om, står på hellig sted – la den som leser opp, tyde det! 16 – da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene. 17 Den som er på taket, må ikke gå ned for å ta med seg noe i huset, 18 og den som er ute på markene, må ikke vende hjem for å hente kappen sin. 19 Ve dem som venter barn og dem som gir bryst i de dager! 20 Men be om at dere slipper å flykte om vinteren eller på sabbaten. 21 For da skal det komme en trengselstid så stor som det aldri har vært fra verdens begynnelse og til nå, og som det heller aldri skal bli. 22 Om disse dagene ikke ble forkortet, ville ikke noe menneske bli frelst. Men for de utvalgtes skyld skal disse dagene forkortes.

Nå har jeg lest det du siterer mangfoldige ganger, og jeg er likevel ikke i stand til å oppdage ordet "atomkrig" et eneste sted. Kan du vennligst informere meg om hvor i sitatet ditt jeg kan finne det?

Mvh

BE

som sjelden lar seg forundre, men som likevel stadig blir forundra over hvor tett i pappen det er mulig å bli

(Innlegget ble redigert 02.05.18 10:26)

armageddon_5
02.05.18 11:12

De første trefningene mellom USA og Russland vil skje i luftrommet over Syria. 

Finnsannhet
02.05.18 18:37
Jobs: Når dere ser styggdommen som legger øde,

Romernes ørn som profanerer og ødelegger det hellige tempel.

Remiel
RemielInnlegg: 4939
02.05.18 23:08
perchri: ....det er vel folkevandringer kloden rundt.
Nostradamus snakket også om dette

Nostradamus brukte Armageddon_5-metoden: Spådommer som var så dunkle og mange at man bare kunne opprette korrespondanse mellom spådom og hendelse i ettertid og ved sterke innslag av fantasi.

BlackEagle
02.05.18 23:46
armageddon_5: De første trefningene mellom USA og Russland vil skje i luftrommet over Syria.

Åssen gikk det med datoene dine, arma?

Mvh

BE

armageddon_5
03.05.18 08:37

Den som lever, får se.

BlackEagle
03.05.18 12:11
armageddon_5: Den som lever, får se.

Ååå, du mente ikke dette året, kanskje? Men "snaaaaaaaart", som den del av de som har forlest seg på kristeliøse novellesamlinger ynder å si?

Det kan vise seg vanskelig å etterprøve slike "spådommer", gitt - når en ikke vet om "snart" er i dag, i morra eller om 6447 år - eller om tre millioner år.

Mvh

BE

perchri
03.05.18 16:49
BlackEagle: ...og han va'kke bedre til å spå enn meg.

Ikke meg heller......men han spådde dette for 500 år siden, det er forskjellen...dersom man tolker riktig,da.

perchri
03.05.18 16:57
miaevenstad: Kan noen drøfte en tekst for hva i dagens samfunn som taler FOR og MOT at en verdenskrig skal gjenta seg?

Tekst og tekst fru Blom.  At det kommer en storkrig, 3 verdenkrig er garrantert. Vi har altfor fine og effektive våpen til å la de ligge urørt.At det smeller  så skinnet blåser av skjelettet,  kommer...men når? det blir vel punktum, finale vil jeg tro for den menneskeheten vi kjenner i dag. Kanskje en restart til begynnelsen igjen? Trekke damene etter håret og argumentere med køller. OBOS i steinhuler etc og kun 2 millioner mennesker på kloden. Virkelig luftig.

BlackEagle
03.05.18 20:26
perchri: Ikke meg heller......men han spådde dette for 500 år siden, det er forskjellen...dersom man tolker riktig,da.

Vel... nå skal vi se... kan vi regne med at du anser hr. VårFrue-us og hans limericker for mindre pålitelig enn bibelen?

På forhånd takk for svar.

Mvh

BE

...eeh, ja, det kan være riktig at jeg pønsker på noe her - spørsmålet er om du kan pønske ut hva, slik at du kan komme meg i forkjøpet

BlackEagle
03.05.18 20:33
perchri: At det kommer en storkrig, 3 verdenkrig er garrantert.

Du æ'kke særlig bedre til å spå enn Gudbrand i Lia, og du kan slett ikke garantere noe som helst som ennå ikke er skjedd. Det eneste man kan si om framtidige hendelser er det som kan leses ut fra prognoser som kan settes opp på grunnlag av en mer eller mindre pålitelig statistikk.

Gitt at en "verdenskrig" er endelig og éntydig definert; også innenfor et gitt tidsrom: Da kan det komme en slik krig - eller ikke. Altså tar du enten feil - eller du har rett. Det er kun to muligheter, og uten å ta hensyn til prognoser og tidsrom, har du altså 50% sjanse for å ha rett.

Men det gjelder meg også, skjønner du - sjøl om jeg skulle si det stikk motsatte av deg.

Ikke mye verdt, den garantien. Følger det returrett med?

Mvh

BE

perchri
18.05.18 22:10
A_Øivind: I det store bildet er det i dag færre som dør i krig og konflikter, færre som dør av sykdom eller epidemier, færre fattige, færre som ikke har utdannelse og færre som dør av sult og hungersnød.

..ogtilslutt er vi så mange at vi må be sidemannen holde pusten, for nå er det min tur. I tillegg forsker de på å forlenge livet..joda, det skal bli skikkelig trivelig her på kloden. Matematisk vil det tilsi et endevue i nær framtid. Imens...får vi hygge vi oss så godt vi kan. Man må ikke la seg deppe av små bagateller.

perchri
04.06.18 09:17
A_Øivind: Men forskere ved Universitetet i Oxford er ikke så sikre på at dette er en korrekt beskrivelse. De har sett nesten 200 år tilbake i tid: Utviklingen de ser er at til tross for den enorme befolkningsveksten, peker stort sett alle piler oppover."

Ja...også går det nedover igjen. Er ganske naturlig den sinuskurven, oppover deretter nedover.....  Vi får ta det som det kommer. Skål

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester