Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Justismord?

NYTT TEMA
armageddon_5
armageddon_5Innlegg: 2999
17.05.18 07:37

Følgende leserbrev ble sendt til Bergens Tidende, men avisen takket nei. Hvorfor? 

Nyttårsaften 2015 døde Angelica, en tretten år gammel jente av undernæring som følge av lang tids spisevegring. Dette skjedde på familiens hytte på Beitostølen i Valdres etter at moren hadde brakt henne dit for å tilbringe nyttårsfeiringen der. Ni måneder senere, den 22. sept. 2016 tar påtalemakten ved statsadvokat Arne Ingvald Dymbe tiltale mot moren til Angelica for grov omsorgssvikt med døden til følge, og den 15.mai 2018 faller dommen på tre års fengsel for grov mishandling og omsorgssvikt. 

Jeg stiller spørsmål om dette er et justismord. 

Spørsmålet må besvares av jurister, men som menigmann stiller jeg meg undrende til denne dommen. En ting var det om det virkelig forelå en reell mishandling og omsorgssvikt fra morens side, men denne saken virker ikke som en vanlig sak der mishandling og omsorgssvikt kommer som en følge av vold og seksuell misbruk av barnet. Tvert i mot. Moren har i lang tid (mange år) før dødsfallet sett på at Angelica er blitt mobbet i skolegården og på sosiale medier. Så langt hadde mobbingen gått at barnet fikk spiseforstyrrelser og spisevegring. Moren førte en lang kamp mot myndighetenes helse, skole og barneverns ubehjelpelighet mot mobbingen. Ingenting førte fram til en løsning på problemet, og da Angelica dør av spisevegringen velger altså ovennevnte instanser med påtalemyndigheten i spissen å legge all skyld på moren. Dette er en grusom avgjørelse. At myndigheten syntes problemet med mobbing er uløselig skal vel ikke denne moren måtte betale med fengsel for i tillegg til den straffen hun har fått med en årelang rettergang og stadige påminnelser om datterens tragiske død. Dette går over min rettsfølelses forstand og derfor vil jeg med dette brevet rope et varsku.

(Innlegget ble redigert 20.05.18 08:26)

kval
kvalInnlegg: 3248
17.05.18 07:51
armageddon_5: Jeg stiller spørsmål om dette er et justismord.

Har du en link til dommen?

armageddon_5
17.05.18 08:35
kval: Har du en link til dommen?

Nei, men hvis du ser på tekst-tv til NRK (Valdres saken), så får du en kort innføring i fakta.

kval
17.05.18 09:09
armageddon_5: Nei, men hvis du ser på tekst-tv til NRK (Valdres saken), så får du en kort innføring i fakta.

Vanskelig å diskutere justismord uten å se dommen. I dommen ville vi se premissene retten har skrevet. Jeg antar at du mener det er domstolen som har gjort feil, og ikke at det er loven som er feil. .

Men jeg ser av ditt første innlegg at ditt resonnement svikter på noen punkter:

- "denne saken virker ikke som en vanlig sak der mishandling og omsorgssvikt kommer som en følge av vold og seksuell misbruk av barnet." Her bommer du fordi omsorgssvikt kan foregå, og være straffbart, uten akutt vold eller seksuelt overgrep. Domstolen dømmer ikke i "vanlige" saker. Domstolen dømmer alltid i konkrete saker, med konkrete fakta og relevant, konkret lovanvendelse.

- "med påtalemyndigheten i spissen å legge all skyld på moren." Her bommer du også. Det er ikke påtalemyndigheten som dømmer, det er domstolen. At domstolen har lagt all skyld på moren, tviler jeg på. Hun er dømt i henhold til en tiltale mot henne.Hun vil aldri være skyldig i mer enn det hun selv har gjort, eller selv sviktet i å gjøre. Hun kan ikke være dømt for andres gjerninger eller svikt. Man retter ikke baker for smed. 

- "At myndigheten syntes problemet med mobbing er uløselig".. Domstolene tar ikke stilling til mobbing som samfunnsproblem. Selv om de kan være nyskapende eller rettsskapende i konkrete saker. 

(Innlegget ble redigert 17.05.18 09:11)

armageddon_5
17.05.18 09:22
kval: Men jeg ser av ditt første innlegg at ditt resonnement svikter på noen punkter:

Jeg takker for rettelsene, for nå går jeg videre i saken mer opplyst enn før.

armageddon_5
17.05.18 09:26
armageddon_5: Jeg takker for rettelsene, for nå går jeg videre i saken mer opplyst enn før.

Kanskje var det det sviktende resonnement i innlegget mitt som avgjorde om avisen ville trykke det eller ikke, men det skal nevnes at jeg opplyste i brevet at jeg ikke er jurist men menigmann.

(Innlegget ble redigert 17.05.18 09:28)

Gloriana
GlorianaInnlegg: 2191
17.05.18 09:35

@Armageddon_5

Du kan jo verken ha lest saksdokumentene eller satt deg inn i hva begrepet misbruk og omsorgssvikt innebærer, det er tydelig at du tar mors kampanjer i media for god fisk. 

Helt riktig dom, kunne gjerne vært strengere. 

armageddon_5
17.05.18 09:50
Gloriana: Du kan jo verken ha lest saksdokumentene

Har du en link til dommen?

joplina
joplinaInnlegg: 61309
17.05.18 09:52
armageddon_5: Jeg stiller spørsmål om dette er et justismord.

...I forumet for religion& livssyn...

Ikke noe galt med dommen - rent bortsett fra at det ble tatt store hensyn til mor i straffeutmålingen. For store mener mange.

kval
17.05.18 10:24
armageddon_5: Har du en link til dommen?

Jeg finner den heller ikke. Antar at det er fordi den er så ny. Den ikke ligger ute fordi den knapt er forkynt for den dømte. Dommen er ikke rettskraftig og anke er varslet.

armageddon_5
17.05.18 11:13
kval: Dommen er ikke rettskraftig og anke er varslet.

Jeg håper for morens del at anken frifinner henne. Men så er det vel påtalemyndighetens tur til å anke. 

armageddon_5
17.05.18 11:15
joplina: ...I forumet for religion& livssyn...

.....gjelder vel både rettferdighet og urettferdighet.

Gloriana
17.05.18 11:23

@armageddon_5

Hva med jenta da? Ei jente som ikke fikk den hjelpen hun sårt trengte og var avhengig av for å overleve? En hjelp som moren hindret henne i å få. 

Barns rettsikkerhet er noe av det viktigste vi har, det skulle bare mangle at dette mennesket bures inne. Håper hun får behandling også, men tror det løpet er kjørt for godt. 

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 45460
17.05.18 12:07
armageddon_5: .....gjelder vel både rettferdighet og urettferdighet.

Når fikk religion noe med rettferdighet å gjøre?

Mvh

BE

armageddon_5
17.05.18 12:19
Gloriana: Hva med jenta da? Ei jente som ikke fikk den hjelpen hun sårt trengte og var avhengig av for å overleve? En hjelp som moren hindret henne i å få.

Moren kjempet en håpløs kamp mot skole, helse og barnevern, instanser som IKKE klarte å gjøre noe med elevene i skolegården og sosiale mediers mobbing av Angelica. 

(Innlegget ble redigert 17.05.18 12:20)

Gloriana
17.05.18 12:21

@armageddon_5

Feil. Moren overdrev også mobbeanklagene og «kjempet» alldeles ingen kamp. Du tar ordene til en barnemishandler og psyk person for god fisk. 

Den eneste kampen den dama har kjempet har i så fall vært mot seg selv, og det var en kamp hun tapte. 

(Innlegget ble redigert 17.05.18 12:53)

BlackEagle
17.05.18 22:50
armageddon_5: Moren kjempet en håpløs kamp mot skole, helse og barnevern, instanser som IKKE klarte å gjøre noe med elevene i skolegården og sosiale mediers mobbing av Angelica.

Det er prisverdig at du forsøker å tale morens sak, arma, for i slike saker er det minst to parter.

Men nå er det engang slik at moren er dømt - etter rettergang der både morens og datteras liv og livsbetingelser er gjennomgått, sammen med det som finnes av indisier og/eller bevis i saken. Jeg har ikke grunnlag for å uttale meg -

men det er jo litt underlig at moren til en jentunge - som i lengre tid har vært klar over jentas spiseforstyrrelser, og som dermed må antas å følge med bl. a. på vekta hennes, og også påse at hun jevnlig tar en tur til legen - nærmest flytter ut i skauen for å være alene med henne - uten å oppdage at jenta er like ved å omkomme av underernæring.

Jeg ska'kke dømme noen (som hedning overlater jeg det glatt til andre), men kjemper ikke du mot vindmøller nå? Du er sikker på at hr. Sancho følger deg?

Mvh

BE

kval
18.05.18 07:36
armageddon_5: Jeg håper for morens del at anken frifinner henne. Men så er det vel påtalemyndighetens tur til å anke.

Dette er en vanlig misforståelse.

Det er lagmannsretten som er den alminnelige ankedomstolen i Norge. Hvis hun blir frikjent der, kan skyldspørsmålet ikke ankes.

armageddon_5
18.05.18 07:50
kval: Det er lagmannsretten som er den alminnelige ankedomstolen i Norge. Hvis hun blir frikjent der, kan skyldspørsmålet ikke ankes.

Juridisk uvitende meg, takker for opplysende fakta fra deg, kval. Følg meg videre i denne debatten og irettesett meg så det holder, da kan jeg kanskje komme ut av den med en viss ære i behold.

Er det slik å forstå at bare den tiltalte kan anke en sak til høyesterett? 

armageddon_5
18.05.18 08:08
BlackEagle: Jeg har ikke grunnlag for å uttale meg -
men det er jo litt underlig at moren til en jentunge - som i lengre tid har vært klar over jentas spiseforstyrrelser, og som dermed må antas å følge med bl. a. på vekta hennes, og også påse at hun jevnlig tar en tur til legen - nærmest flytter ut i skauen for å være alene med henne - uten å oppdage at jenta er like ved å omkomme av underernæring.

Bare du vet, BE, hvor glad jeg er i deg, på tross av din doktorgrad i flisespikking. Og jeg vet at du er glad i meg, på tross av min doktorgrad i linedans over et juv som er så dypt at ingen ennå har sett bunnen. Men i denne diskusjonen mellom oss eldgamle aktører, BE, aner jeg et minefelt. Her bør vi begge tråkke varsomt, for når du antyder at moren bevisst "flytter ut i skauen for å være alene med henne" og at hun gjør det nærmest for å betrakte datterens kollaps til døden, da tirrer du noe i meg som du helst ikke vil se sprekke. 

kval
18.05.18 08:13
armageddon_5: Er det slik å forstå at bare den tiltalte kan anke en sak til høyesterett?

Nei, skyldspørsmålet kan ikke ankes av noen.

kval
18.05.18 08:24
armageddon_5: Juridisk uvitende meg,

Her er du i godt selskap! Jeg er heller ikke jurist; bare en selvstudert røver!

Høyesterett er riktignok den høyeste rettsinstans og har myndighet innen alle områder. Høyesterett bestemmer, i siste instans, gjeldende rett gjennom praksis innenfor lovene. De trår til når det trengs avklaring både innen sivilrett og strafferett. Også når det trengs utvikling - typisk når ny teknologi krever det. Enkeltsaker behandles med andre ord bare når de har prinsipiell betydning utover den aktuelle saken. Men som sagt: Skyldspørsmålet i straffesaker behandler de ikke.

(Innlegget ble redigert 18.05.18 08:28)

armageddon_5
18.05.18 08:34
kval: Skyldspørsmålet i straffesaker behandler de ikke.

Kan du presisere; skyldspørsmålet?

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 6395
18.05.18 09:29

Skyldspørsmålet avgjøres i Tingretten og eventuelt Lagmannsretten hvis saken blir anket dit. Hvis en sak havner i Høyesterett kan de oppheve dommen på grunnlag av feil saksbehandling, stadfæste dommen eller endre straffens lengde. Saker som havner i Høyesterett og avgjøres der legger grunnlag for tilsvarende saker i fremtiden i Tingretten og Lagmannsretten. 

Skyldspørsmålet handler om tiltalte er skyldig eller ikke, og eventuelt straffens lengde og under vilkår straffen skal gjennomføres.  

Retten i denne saken har funnet moren skyldig for hun ikke har vist nødvendig ansvar som mor for sin datters sykdom/tilstand over en tid, og som til slutt endte med at datteren døde. Spesielt siste tiden i datterens liv var retten opptatt av. 

Dommen legges sikkert på Lovdata om en tid.

(Innlegget ble redigert 18.05.18 09:39)

armageddon_5
18.05.18 10:08
PerryAndre: Skyldspørsmålet

Takker og bukker for opplysningen, Perry.

kval
18.05.18 10:18
PerryAndre: Skyldspørsmålet handler om tiltalte er skyldig eller ikke, og eventuelt straffens lengde og under vilkår straffen skal gjennomføres.

Halvveis korrekt. Skyldspørsmålet handler ikke om "eventuelt straffens lengde"- det kalles straffeutmålingen. Viktig å skille her; ikke minst i forhold til Høyesterett.

Når domstolen avgjør skyldspørsmålet er det alltid i forhold en tiltalebeslutning, som er konkret om paragrafene som er brutt og hvilke fakta som legges til grunn.

BlackEagle
18.05.18 11:18
armageddon_5: Her bør vi begge tråkke varsomt, for når du antyder at moren bevisst "flytter ut i skauen for å være alene med henne" og at hun gjør det nærmest for å betrakte datterens kollaps til døden, da tirrer du noe i meg som du helst ikke vil se sprekke.

Bør ikke det spørsmålet stilles? Er ikke det også et aspekt som domstolen har skjelet til, ettersom hun faktisk er dømt? Men jeg mener ikke uten videre at hun bevisst har gjort det, men dommen dreier seg vel om omsorgssvikt e. l., og poenget mitt - eller spørsmålet mitt - er om moren ikke burde tatt faresignalene mer alvorlig enn hun gjorde. Og - som sagt - hun er dømt; dvs. at domstolen også har ment at hun burde gjort ting annerledes.

Men glad i deg - dét er jeg!

Mvh

BE

armageddon_5
18.05.18 11:37
BlackEagle: at domstolen også har ment at hun burde gjort ting annerledes.

Jeg stiller spørsmål om det har foregått et justismord i Valdres saken. Med det spør jeg om skole, helse og barnevern har spilt falitt i denne mobbesaken og at påtalemyndigheten har tatt ut tiltale mot moren fordi myndighetene ikke turte å ta ut tiltale mot de ovennevnte instanser fordi det er for jævlig å innrømme at man ikke klarer å ta knekken på mobbing i skole og på arbeidsplasser. 

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 6395
18.05.18 12:01
kval: Skyldspørsmålet handler ikke om "eventuelt straffens lengde"

Ja, upresis der. Man sondrer mellom skyldspørsmålet på den ene siden og spørsmål vedrørende straffutmåling og saksbehandling på den andre siden.

kval
18.05.18 12:27
armageddon_5: myndighetene ikke turte å ta ut tiltale mot de ovennevnte instanser fordi det er for jævlig å innrømme at man ikke klarer å ta knekken på mobbing i skole og på arbeidsplasser.

Enig med deg her. Men om de hadde gjort det, ville det ikke uten videre hindret en tiltale mot moren. Begge deler hadde vært mulig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg