Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Why?

NYTT TEMA
supersubben
supersubbenInnlegg: 656
25.05.18 22:29

Will we ever find the answer, why? 

puma1
puma1Innlegg: 19869
25.05.18 22:39

Ehhh....Hva var spørsmålet?

supersubben
25.05.18 22:56
puma1: Ehhh....Hva var spørsmålet?

Vil vi noen gang få svaret? Temaet er religion. Finnes det en gud mon tro?

puma1
25.05.18 23:09
supersubben: Finnes det en gud mon tro?

Det finnes mange. Inne i folks hoder. Det ser ut som de kommer til å bli der en stund til. Men hos færre og færre. Og gudene er heller ikke så allmektige som de var før. 

Oric-1
Oric-1Innlegg: 3782
25.05.18 23:23

Nei, det gjør selvfølgelig ikke det.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72235
25.05.18 23:23
Oric-1: Nei, det gjør selvfølgelig ikke det.

Tull. '

Selv jeg er gud til tider. ;)

Oric-1
25.05.18 23:34
RickiBK: Tull. ' Selv jeg er gud til tider. ;)

Ja, kona di nevnte at du har begynt å lære;-)

RickiBK
25.05.18 23:36
Oric-1: Ja, kona di nevnte at du har begynt å lære;-)

Hmm. Når snakket du med henne? 

supersubben
25.05.18 23:42
Oric-1: Nei, det gjør selvfølgelig ikke det.

Hvordan vet du det? 

RickiBK
25.05.18 23:48
supersubben: Hvordan vet du det?

Står i den boka. 

Rop og du skal få svar. 

Verden er fulle av slike som virkelig roper. 
Men noe svar fra denne guden kommer bare ikke. 
Kun til de vellykkede som slett ikke trenger en gud til å hjelpe de. 

Oric-1
26.05.18 00:18
RickiBK: Hmm. Når snakket du med henne?

Hun sender meg en textmelding nå og da.

RickiBK
26.05.18 00:19
Oric-1: Hun sender meg en textmelding nå og da.

Hvor lenge siden da? 

Oric-1
26.05.18 00:21
supersubben: Hvordan vet du det?

På samme måte jeg vet at julenissen ikke finnes.

Oric-1
26.05.18 00:23
RickiBK: Hvor lenge siden da?

Nå nettopp, men jeg orker ingen avtale så sent på kvelden.

puma1
26.05.18 00:31

Hvis du ser nytteverdien av å holde deg med en gud, så gjør du det. Er ikke stort vanskeligere enn det. Israelittenes gud ser ut til å være spesielt populær, så det kan være et lurt valg. 

Man kan f eks be til denne guden hvis man mangler noe eller er i en livskrise eller lignende. Hvis man da blir bønnhørt, kan det være mye å hente. 

Så kan man selvfølgelig kvitte seg med guden igjen. Hvis man det vil. 

RickiBK
26.05.18 00:33
Oric-1: Nå nettopp, men jeg orker ingen avtale så sent på kvelden.

Pokker. 

Da finnes det et helvete likevel....

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 45852
26.05.18 17:43
RickiBK: Selv jeg er gud til tider

Fungerende gud, om jeg må be - i mitt fravær, som sagt!

Mvh

BE

BlackEagle
26.05.18 17:46
supersubben: Vil vi noen gang få svaret? Temaet er religion. Finnes det en gud mon tro?

Spørsmålet blir vel mer relevant om det stilles på denne måten:

Finnes det noe i hele verden, universet samt tilliggende herligheter som tyder det aller, aller minste på at det eksisterer entiteter som er både allmektige/skapende - og barmhjertige, rettferdige og kjærlige - samtidig?

Mvh

BE

RickiBK
26.05.18 20:12
BlackEagle: Fungerende gud, om jeg må be - i mitt fravær, som sagt!

Eh.. Eh. Javisst min herre....

supersubben
26.05.18 20:56
Oric-1: På samme måte jeg vet at julenissen ikke finnes.

Jeg sier ikke at jeg tror på gud, men jeg vet ikke. Hvordan mener du at vi mennesker er "smarte" nok til å kunne si noe om en gud eksisterer? Ingen ting kan oppstå fra "ikke-no".

Oric-1
26.05.18 23:46
supersubben: Hvordan mener du at vi mennesker er "smarte" nok til å kunne si noe om en gud eksisterer?

Eh, hvorfor skulle vi ikke være smarte nok?

Oric-1
26.05.18 23:47
supersubben: Ingen ting kan oppstå fra "ikke-no".

Nå skjønner jeg ikke hva du mener.

puma1
27.05.18 00:25

Det blir uansett litt søkt å blande våre moderne guder, som har oppstått de siste tusenårene, inn i det som skjedde for 13-14 milliarder år siden. Like etter Big Bang var de eneste grunnstoffene hydrogen, helium og litt litium. Det var ikke grunnlag for noe organisk liv på det tidspunktet. 

Våre moderne guder kan til og med snakke. De kunne f eks si: "Det skal bli lys" (og så ble det visstnok lys). 

Viracocha
ViracochaInnlegg: 11481
27.05.18 00:30

Inkluderer dét guder også, eller er de fritatt fra regelen?

(Innlegget ble redigert 27.05.18 00:31)

BlackEagle
27.05.18 02:33
supersubben: Jeg sier ikke at jeg tror på gud, men jeg vet ikke. Hvordan mener du at vi mennesker er "smarte" nok til å kunne si noe om en gud eksisterer? Ingen ting kan oppstå fra "ikke-no".

"Hvordan mener du at vi mennesker er "smarte" nok til å kunne si noe om en gud eksisterer?" - vel, trenger vi å være særlig smarte for å si at atomer eksisterer, men at huldra ikke eksisterer, vel?

"Ingenting kan oppstå fra "ikke-no"." - tja, se litt nøyere på den setningen: ingenting kan oppstå fra ingenting? Ingenting trenger ikke å oppstå fra ingenting dersom ingenting allerede eksisterer.

Jeg minner om at eneste "holdepunkt" (i anførselstegn, ja, med god grunn) man har for å anta at guder eksisterer, er bøker. Eksistens av guder kan ikke testes eller etterprøves, så vidt jeg vet. Samtidig er det absolutt ingenting utenom bøkene som tyder på at guder eksisterer. Som kjent finnes det bøker som også omtaler troll, nisser, nuldra, nøkken, draugen, alver, feer, Grimsborken, kraken, Nessie, Asterix, Tommy & Tigern osv., osv., osv. Vi vet alle - heri inkludert både du og jeg - at ikke alt som skrives i bøker er sant.

Hva sa du? At du vet bare fra bøker at atomer eksisterer, også? Det kan godt være - men eksistens og oppførsel av atomer kan likevel studeres, testes og etterprøves -

og underbygges av en logisk konsistent forklaring.

Eksistens av guder, huldra og troll kan ikke.

Mvh

BE

Zpiff
ZpiffInnlegg: 19465
27.05.18 09:38
supersubben: Will we ever find the answer, why?

Jeg for min del synes at "det lignende" spørsmålet: 
"Will we ever find the answer, how?" -er mer interessant -isåfall. 

Mennesket har også funnet ganske så mange tilfredsstillende(?) "how and why", dog vil jeg påstå at det man får mest valuta igjen for å finne -er "how". 

Så om temaet skal være religiøst og med ref. til en såkalt "gud", så 'hvordan' eksisterer denne "gud" -da? 

'Hvorfor' denne "gud" påstås å eksistere, har man såpass mange reelle svar på at det egentlig ikke er særlig interessant lenger (makt/kontroll -faktor, et svar når man kommer til kort med sine evner til observasjon, som trøst når det skorter på rasjonelle muligheter osv.). 

- Forsåvidt har man også ganske mange (religiøse) svar på 'hvordan' også.
Dog må man vel -rasjonelt sett- anse at de påstander som angår 'hvordan en gud eksisterer' -er ganske så patetiske som f.eks:
-Skapelsesberettelse (særs rekkefølger), lage mennesket av leire/ribben, drukne jordkloden under vann, snakkende brennende busker, gå på vannet, stå opp fra de døde, helbrede vonde rygger.., vann til vin, hellige relikvier osv.. 

- Eller mener man at dette er tungveiende 'hvordan' (om de så var reelle) med referanse til hvordan verdens-historien/samfunnet faktisk har fungert, fungerer og mest sannsynlig vil fungere??? 
- Og får man egentlig noen fullgode(?) svar på 'hvordan' mht. de ovennevnte påståtte og guddommelige hendelser -da annet enn et svar som igjen viser til det evig subjektive 'hvorfor'? 

Jeg for min del, mener da selvsagt at svar på 'hvordan' er mer interessant, særs om man dropper det religiøse gudepjattet, og heller ser an realitetene. 
Men synes man at svar på 'hvorfor' man skal ta kaka er mest givende, så værsego -det er jo lov det og. 

Zpiff
ZpiffInnlegg: 19465
27.05.18 09:53
BlackEagle: "Hvordan mener du at vi mennesker er "smarte" nok til å kunne si noe om en gud eksisterer?" - vel, trenger vi å være særlig smarte for å si at atomer eksisterer, men at huldra ikke eksisterer, vel? "Ingenting kan oppstå fra "ikke-no"." - tja, se litt nøyere på den setningen: ingenting kan oppstå fra ingenting? Ingenting trenger ikke å oppstå fra ingenting dersom ingenting allerede eksisterer.

Dernest, så ender man opp med definisjoner på hva gud, atomer, huldra, ingenting, ikke-no.., er, er ment å være/vise til, hvordan den/det eksisterer/er, subjektets/objektets relativitet, (in)direkte verifiserbarhet.., og det gjerne (helst?) uavhengig av hva alle tror på, eller ikke tror på. 

Så ikke er vi smarte nok til å kunne påvise at den allmektige usynlige amøbe -eksisterer heller, men fytte bikkja som vi kan påstå dens eksistens.
Enkelt er det også å påstå -verre er det å påvise at en avvisning av påstanden er valid -ref. "jammen-dersom-vissom-atte" og "better safe than sorry" -argument :) 

JTHammer
JTHammerInnlegg: 2284
28.05.18 10:21

He passes the ball to ..... why?

I don't know. He's on third, and I don't give a darn!

(Innlegget ble redigert 28.05.18 10:22)

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2242
28.05.18 11:52

Mulig det, men hvor kommer gudene fra hvis de ikke kan oppstå fra ingenting? Noen bare avfeier dette med at "Gud er evig". Men hvis en gud kan være evig, hvorfor kan ikke alt mulig annet rusk og rask også være evig?

Remiel
RemielInnlegg: 4939
28.05.18 13:25
Grammofon: Mulig det, men hvor kommer gudene fra hvis de ikke kan oppstå fra ingenting? Noen bare avfeier dette med at "Gud er evig". Men hvis en gud kan være evig, hvorfor kan ikke alt mulig annet rusk og rask også være evig?

Det finnes et interessant klasse av  ontologiske gudsbevis som går omtrent slik:

Universet må ha ett opphav.

Opphavet må selv være opphavsløst, hvis ikke er det ikke et ordentlig opphav, fordi det leder til uendelig regress i søking etter opphav.

Følgelig har Universet et opphav eller så er universet sitt eget opphav.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester