Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jesus; et virkelig spøkelse?

NYTT TEMA
armageddon_5
armageddon_5Innlegg: 3021
28.05.18 10:33

Da Jesus trådte inn på den jordiske arena begynte han straks å samle disipler. "Jeg skal gjøre dere til menneskefiskere," sa han til dem, og to tusen år senere finnes det milliarder av menneskefiskere på Jorden.

Hvor kom Jesus fra? Vi leser i DNT at han hadde en barndom, men det tror jeg ikke på. Jeg tror Jesus kom fra det hinsidige, fra den virkelige virkelighet, den han selv kalte Gudsriket, at han trådte inn i "vår illusjon" som et spøkelse fra den andre siden. 

Disiplene trodde bestemt at han "så" noe som de ikke var i stand til å se, og han sa også til dem at Gudsriket var inni dem og rundt dem, men at de ikke kunne se riket. Som spøkelse kunne han derfor gå på vannet, helbrede syke, dø og stå opp igjen.

Jesus ville ha oss til å forstå at vi bare er i en illusjon, i vårt eget helvete på denne Jorden, men at det finnes en vei ut av helvetet. Den veien heter ubetinget kjærlighet. I den ubetingede kjærligheten våkner vi fra illusjonen og for fri adgang til den virkelige verden, Gudsriket. 

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72235
28.05.18 10:43
armageddon_5: det milliarder av menneskefiskere på Jorden.

Nåh. Virker som om du overdriver en bra bit her. 

Klart han kom som et spøkelse. Hvordan skulle ellers den promiskuøse Maria forklare sin heller runde mage for sin trolovede? 

Jeg syns på ingen måte at livet mitt er et helvete. 
Så jeg behøver ingen redningsaksjon for min del. 
Derimot så opplever jeg daglig mange mennesker som i sin redsel for ikke å få bli en del av dette himmelriket, lever i en angst, ja et helvete, for å makte å vise seg verdige nok til å bli en del av denne himmelen/paradiset som så mange snakker om. 

Synd i grunnen, når fokuset heller burde være på å leve ut livet mens vi faktisk lever. 

Jeg har fri adgang til det ekte livet allerede jeg. 

JOlsen
JOlsenInnlegg: 1799
28.05.18 10:49
RickiBK: Synd i grunnen, når fokuset heller burde være på å leve ut livet mens vi faktisk lever.

Det er dessverre ikke alle som klarer det. Mange klamrer seg til sin religion i tro på et bedre liv. De håper på et bedre liv oppe i himmelen. Vi skal la de ha troen sin i fred. Bra at folk er forskjellige. Vi må respektere alle også de som tror på en oppstandelse. 

RickiBK
28.05.18 11:06
JOlsen: . Vi må respektere alle også de som tror på en oppstandelse.

Underlig det der med respekt, som alltid skal fungere kun den ene veien. 

Jeg blir til stadighet kontaktet av slike "fiskere" som skal ha meg til å tro "den rette tro", og som slett ikke gir seg når jeg klart og tydelig forteller de at jeg trenger ikke den troen deres.

Hvor er respekten da? 

JOlsen
28.05.18 11:19

Mange respekterer de som ikke tror. Det går begge veier. Men inne på forumet her sitter det veldig langt inne og respektere de som tror . Vi må respektere at ikke alle har samme syn på livet og døden. Jeg respekterer de som ikke tror.

kytec
kytecInnlegg: 35604
28.05.18 11:44
armageddon_5: det finnes en vei ut av helvetet. Den veien heter ubetinget kjærlighet. I den ubetingede kjærligheten våkner vi fra illusjonen og for fri adgang til den virkelige verden, Gudsriket.

Amen. 

armageddon_5
28.05.18 12:21
RickiBK: Jeg blir til stadighet kontaktet av slike "fiskere" som skal ha meg til å tro "den rette tro",

Du må leve i et sant vepsebol av kristne fanatikere som "til stadighet" forsøker å omvende deg. Hvor bor du egentlig?

armageddon_5
28.05.18 12:23
RickiBK: Derimot så opplever jeg daglig mange mennesker som i sin redsel for ikke å få bli en del av dette himmelriket, lever i en angst, ja et helvete, for å makte å vise seg verdige nok til å bli en del av denne himmelen/paradiset som så mange snakker om.

Du opplever altså dette daglig, og det er ikke få som har det vondt rundt deg. Er du prest?

JOlsen
28.05.18 12:29

Kan noen forklare meg hva som er så fryktelig med alle religioner? Mange hundre millioner tror på en eller annen Gud. Og det må de få fortsette med. 

armageddon_5
28.05.18 12:43
RickiBK: Jeg syns på ingen måte at livet mitt er et helvete

........men så dreier ikke alt i dette livet seg om deg heller. Livet på Jorden har hatt besøk av to verdenskriger på under femti år. Fattigdom og død pga. sult er forårsaket av en total skjev fordeling av verdens resurser. Jeg kunne skrevet i hele dag for å fortalt deg om hva som er galt med denne verden, men jeg tror ikke det ville nyttet med en person som deg som tror alt dreier seg om hvordan en selv har det. Det kalles egoisme og er hovedårsaken til det onde.

Remiel
RemielInnlegg: 4939
28.05.18 13:32
armageddon_5: Disiplene trodde bestemt at han "så" noe som de ikke var i stand til å se, og han sa også til dem at Gudsriket var inni dem og rundt dem, men at de ikke kunne se riket. Som spøkelse kunne han derfor gå på vannet, helbrede syke, dø og stå opp igjen.

Det er ikke noe som tyder på at dette er en korrekt tolkning. Han trodde snarere på at Gudsriket var i ferd med å ankomme, her på jorda, og det med bulder og brak. Det var faktisk en utbredt forestilling i samtidens retninger i jødedommen på den tida. Hans sekt var bare en av flere.

Zpiff
ZpiffInnlegg: 19465
28.05.18 13:39
armageddon_5: det finnes en vei ut av helvetet. Den veien heter ubetinget kjærlighet.

Siterer din påstand: 
"det finnes en vei ut av helvetet. Den veien heter ubetinget kjærlighet."

Hvordan finnes denne veien, hvordan benytter man denne veien? 

Ellers, er det de som "lever" i et helvete, som skal/må vise/utføre(?) såkalt ubetinget kjærlighet? 
Eller er det de (det/naturen?) som eventuelt forårsaker "et helvete" -som skal styre inn på veien "ubetinget kjærlighet"? 

Eller er dette bare meningløst svada? 

Zpiff
28.05.18 13:45
JOlsen: Mange hundre millioner tror på en eller annen Gud. Og det må de få fortsette med.

Selvsagt, og folk kan gjerne fortsette(?) tro på julenissen, mummitrollet.. også. 
Samt at de som verken tror på mummitrollet, gud eller julenissen, også må få lov til å fortsette med det. 

Hvordan den enkelte utøver sin tro, er derimot en helt annen sak. 

JOlsen
28.05.18 13:56
Zpiff: Hvordan den enkelte utøver sin tro, er derimot en helt annen sa

Har du eksempler på folk som ikke utøver sin tro på en god måte? 

Er ikke de fleste gode og forstandige mennesker som ikke støter noen. Ihvertfall de kristne jeg kjenner og det er noen. 

puma1
puma1Innlegg: 19869
28.05.18 14:15
armageddon_5: Hvor kom Jesus fra? Vi leser i DNT at han hadde en barndom, men det tror jeg ikke på. Jeg tror Jesus kom fra det hinsidige

Det er mer enn nok med jomfrufødsel og himmelfart. Om vi ikke skal blande spøkelser inn i dette også. 

Jesus var en litt spesiell og veslevoksen fyr fra Nasareth som på et eller annet tidspunkt fikk litt for høye tanker om seg selv. Snakket blant annet på en måte som som gjorde at andre trodde at han sønn av Gud (!). Det gjorde at han fikk en tilhengerskare av tjommier fra Galilea. De reiste blant annet på turne til Judea, der Jesus holdt taler. De var på en måte den tids motorsykkelgjeng. Bare at de brukte apostlenes hester. Det var damer med også. Maria fra Magdalena i Galilea var en av dem. 

Det verserte etterhvert en god del historier om Jesus. Såpass at Paulus, etter Jesu død, fant ut at der var mer enn godt nok stoff til å lage en ny religion. Og derfor sitter vi her, 2 000 år etter, og diskuterer fyren. 

frode57
frode57Innlegg: 2138
28.05.18 14:21

Jesus var en gatepredikant som ble opphøyet til å være noe jødene foraktet. En del av gudsbegrepet. En ting var å være Guds sendebud , profet . Noe helt annet var det å bli en del av gudsbegrepet.

Kristendommen er en sammensausing av mange religioner.

Religion er farlige saker og må styres. Slik som ideologier og bevegelser som drives av demagoger og oppvigleri.

Jeg ser på media som en servil videre bringer av amerikansk narsissisme .

Viracocha
ViracochaInnlegg: 11481
28.05.18 14:37
JOlsen: Har du eksempler på folk som ikke utøver sin tro på en god måte?

Tusenvis, men her er en fyr som tydelig trenger kursing. Mulig han har fortid fra vaskeribransjen.

JOlsen
28.05.18 14:57
Viracocha: Tusenvis, men her er en fyr som tydelig trenger kursing. Mulig han har fortid fra vaskeribransjen.

Så hva vil du gjøre med de? Tenker du på alle de som ikke støter noen med sin tro? Du finner sikkert eksempler på folk som ikke støter noen. Skjønner du er hedning og jeg ønsker deg lykke til med det. Andre tar et annet valg. Og de fleste er anstendige og kloke mennesker. 

Oric-1
Oric-1Innlegg: 3782
28.05.18 15:17
JOlsen: Har du eksempler på folk som ikke utøver sin tro på en god måte? Er ikke de fleste gode og forstandige mennesker som ikke støter noen.

Verden er full av folk som ikke utøver sin tro på en god måte.

Synes du kampen om Jerusalem vitner om godhet og forstand?

Er islamister gode og forstandige?

Ser du ikke hvor mye støy og konflikter som pågår pga overtro?

Som ateist er det forjævlig å se på hodeløse religiøse som turer på med sin tro med alt djevelskapen det innebærer.

Religion forringer mitt og andre ateisters liv, men det driter vel religiøse i.

(Innlegget ble redigert 28.05.18 15:19)

Jobs
JobsInnlegg: 10922
28.05.18 19:17
armageddon_5: Hvor kom Jesus fra? Vi leser i DNT at han hadde en barndom, men det tror jeg ikke på. Jeg tror Jesus kom fra det hinsidige, fra den virkelige virkelighet, den han selv kalte Gudsriket, at han trådte inn i "vår illusjon" som et spøkelse fra den andre siden.

Da bør du for din egen del ta en revurdering av hvilken vei du er på.

Johannes’ første brev

Kapittel 4
1 2 3 4 5 

Forrige kapittel Neste kapittel
Prøv åndene 
4Mine kjære, tro ikke enhver ånd! Prøv åndene om de er av Gud! For det er gått mange falske profeter ut i verden.  På dette kjenner dere Guds Ånd: Hver ånd som bekjenner at Jesus Kristus er kommet i kjøtt og blod, er av Gud.  Men enhver ånd som ikke bekjenner Jesus, er ikke av Gud. Det er ånden til Antikrist, som dere har hørt skal komme. Og den ånden er allerede nå i verden.

Men dere, mine barn, er av Gud og har seiret over dem. For han som er i dere, er større enn han som er i verden.  De er av verden, derfor taler de som verden, og verden lytter til dem.  Men vi er av Gud, og den som kjenner Gud, hører på oss. Den som ikke er av Gud, hører ikke på oss. Slik kan vi skjelne mellom sannhetens ånd og villfarelsens ånd. 
serk
serkInnlegg: 611
28.05.18 19:49
armageddon_5: Jesus ville ha oss til å forstå at vi bare er i en illusjon

Hvis vi er i en illusjon, så er vel Jesus-skikkelsen også en del av denne illusjonen?

Morra-DI-2
Morra-DI-2Innlegg: 4966
28.05.18 20:16
armageddon_5: Jesus ville ha oss til å forstå at vi bare er i en illusjon, i vårt eget helvete på denne Jorden, men at det finnes en vei ut av helvetet. Den veien heter ubetinget kjærlighet. I den ubetingede kjærligheten våkner vi fra illusjonen og for fri adgang til den virkelige verden, Gudsriket.

Jeg er en pragmatisk kristen.

DVS, at jeg tror betingelseløs kjærlighet er veien til en illusjon som gjør at vi lever bedre liv på jorden. Av alt man kan tro på; penger og materialisme osv, så tror jeg faktisk troen på menneskets verdi, og det å fokusere på kjærlighet er veien til himmelen. Her. På jorden.

...sånn sett tror jeg Jesus viser oss til et bedre liv. Iallefall bedre for de som er rundt oss, og egentlig oss selv også. Hvem blir egentlig lykkelig av å stresse rundt etter penger? Ikke veldig mange.

Så - ja takk. Livsriket, det som er her og nå. Så tror jeg dødsriket kan være ok i all sin stillhet om jeg vet at jeg har utrettet noe godt mens jeg lever.

Zpiff
28.05.18 20:35
Oric-1: Verden er full av folk som ikke utøver sin tro på en god måte. Synes du kampen om Jerusalem vitner om godhet og forstand? Er islamister gode og forstandige? Ser du ikke hvor mye støy og konflikter som pågår pga overtro? Som ateist er det forjævlig å se på hodeløse religiøse som turer på med sin tro med alt djevelskapen det innebærer. Religion forringer mitt og andre ateisters liv, men det driter vel religiøse i.

Takk, da slapp jeg å skrive akkurat det :) 
Og som en fotnote, så kan man jo i tillegg se dette an i henhold til verdenshistorien -og fy som de selv mener at de har utøvet sin tro på en (særdeles) *god* måte. 

Og nei, det handler selvsagt ikke bare om religiøs tro, men også overdreven tro på eget (politiske, diktatoriske..)system, og selvsagt også sin egen fortreffelige hellighet.. (som da selvsagt blir backet opp av en slags allmektighet -enten i form av å eksistere i egen person, eller i andre, tredje-person -same shit dif..). 

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 17255
28.05.18 20:42

Jeg respekterer at de tror, men jeg respekterer ikke hva de tror på.

RickiBK
28.05.18 20:48
armageddon_5: Du må leve i et sant vepsebol av kristne fanatikere som "til stadighet" forsøker å omvende deg. Hvor bor du egentlig?

Vepsebol kan kanskje være saken ja. 

Men akk så alt for vanlig flere steder i landet, har jeg opplevd. 

RickiBK
28.05.18 20:51
armageddon_5: Du opplever altså dette daglig, og det er ikke få som har det vondt rundt deg. Er du prest?

Det interessante med det hele er at jeg slett ikke er noen prest nei. 

Men dine spørsmål passer godt inn i dette som jeg opplever alt for mange religiøse ser ut til å ha gjort til sin livsoppgave. 

Kan vel ha noe å gjøre med at de tror mer enn de søker viten. 

RickiBK
28.05.18 20:52
JOlsen: Har du eksempler på folk som ikke utøver sin tro på en god måte?

Katolske prester som ser ut til å være mer opptatt av å forlyste seg enn å lese for korgutter. 

Bare et eksempel. 

RickiBK
28.05.18 20:56
armageddon_5: Jeg kunne skrevet i hele dag for å fortalt deg om hva som er galt med denne verden, men jeg tror ikke det ville nyttet med en person som deg som tror alt dreier seg om hvordan en selv har det. Det kalles egoisme og er hovedårsaken til det onde.

Det kunne du sikkert. 

Dine antagelser og tro på hvem jeg er viser bare hvor håpløst det egentlig er å diskutere med deg. 

Ikke på et eneste punkt har jeg fremstilt noe som om det bare dreide seg om meg. At jeg svarer deg ut fra meg og min opplevelse går rett og slett på at der har jeg 100% sikkerhet for at det jeg skriver stemmer. 

Du derimot, kaster deg ut i troen og antar, gjetter og forsøker å resonere deg frem til hva som er riktig. 

Du har lest deg opp på hva de syv dødssynder er i følge den religionen din? 

Ikke rart du bommer i moment etter moment. 

Men du skal se at du lærer en dag, til og med du. 

(Innlegget ble redigert 28.05.18 20:57)

Oric-1
Oric-1Innlegg: 3782
28.05.18 20:56
oddvar_kjempebra: Jeg respekterer at de tror

Hvorfor?

Torotto
TorottoInnlegg: 14708
28.05.18 23:10
armageddon_5: Jesus ville ha oss til å forstå at vi bare er i en illusjon, i vårt eget helvete på denne Jorden, men at det finnes en vei ut av helvetet. Den veien heter ubetinget kjærlighet. I den ubetingede kjærligheten våkner vi fra illusjonen og for fri adgang til den virkelige verden, Gudsriket.

Merkelig likt det som marxister forfekte, men uten en person med vinger. 

Ja vi skaper våre egne demoner og et helvete på jord for flertallet, slik sett har vi både de guddommelige via 1% og resten som frekventerer mellom ulike tilstander. 

Så respekten og kjærlighet kan som en visjon og drøm gjøre jorden om til et alternativt rike, uten helvete for de fleste. 

Gudsrike er derved falt og vi er fri til å velge vår egen vei, men hvis det kommer nye guder, så ender vi bare med å bite oss selv i halen og skaper et nytt helvete. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester