Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gud finnes ikke

NYTT TEMA
Hallo12
Hallo12Innlegg: 7
20.06.18 18:41

Jeg er rett og slett sjokkert over hvor mange folk som enda tror at det finnes en gud. Vi lever i 2018, og folk vier livet sitt til en historie i en bok lagd av primitive mennesker for flere tusen år siden, på samme tid som folk trodde jorda var flat og at månen var en ost. 

La oss si at det som står i bibelen er sant. Hvorfor ser vi aldri slike mirakler som står beskrevet i bibelen den dag i dag? Hvorfor ser vi aldri ting som at sjøen deler seg i to, eller andre absurde mirakler som de visstnok opplevde stadig vekk for flere tusen år siden? Hvis gud finnes, hvorfor valgte han å vise sin eksistens til et fåtall jøder for 2000 år siden, men har vært stille som en mus etter det? Han kunne jo bare vist seg for alle menneskene på jorda hele tiden, så hadde det ikke vært noe spørsmål om han fantes engang. Eneste grunnen til å ikke gjøre det måtte jo vært at han rett og slett ikke finnes?

Men her kommer det avgjørende som jeg mener beviser at gud ikke finnes. Bibelen ble skrevet for 2000 år siden pluss/minus. Bibelen er kristendommens hellige bok. Men så har det seg slik at det finnes tusenvis av andre religioner, som også har sine hellige bøker, som f.eks. koranen.  La oss si at det finnes 100 hellige bøker i verden, bare for å vise et eksempel. Dersom det finnes en gud, så kan kun én av de hundre bøkene være sanne, for det finnes jo bare én gud, og det kan kun være én måte verden ble skapt på. De andre 99 bøkene er da rett og slett eventyrbøker om verdens opprinnelse. Mange av disse bøkene ble skrevet før bibelen, andre etter. Dette er jo et bevis på at før i tiden så var det vanlig å skrive historier om mirakler, guder og hvordan verden ble til, akkurat som bibelen. Vi har jo hundrevis av slike eventyrhistorier fra tider før bibelen ble skrevet til og med. HVORFOR ble det plutselig skrevet en bok som var sann? Hvorfor er det skrevet hundrevis av bøker før bibelen om hvordan universet ble skapt, og hundrevis etterpå, men AKKURAT bibelen var ikke en eventyrhistorie? Og hvis det i det hele tatt finnes en gud, så er det svært, svært lite sannsynlig at den guden du tror på, eller den religionen du forholder deg til er den riktige. 

Når vi er inne på religion, så er jo dette også ganske latterlig. Det er ikke tilfeldig at flertallet i midtøsten er muslimer, flertallet i India er hinduer, og flertallet i Europa er kristne. Dette skyldes at du blir OPPDRATT til å tro på gud, og til å følge en religion, fra du var et lite barn. La oss si at du er kristen. Dette skyldes i de aller fleste tilfellene at du har hatt kristne foreldre, som har tatt deg med i kirken gjennom barndommen og lært deg opp til å tro på Jesus og kristendom. Tror du at det samme mennesket hadde blitt kristen hvis det var født i midtøsten, og oppdratt i en muslimsk kultur av muslimske foreldre? NEI. Dette viser jo bare så ufattelig åpenbart at religion er rett og slett kultur, det har ingenting med virkeligheten å gjøre. Hvilken religion du har, er avhengig av hvor i verden du er født og oppvokst. (Såklart finnes det unntak med folk som konverterer). 

Og hvis du selv er religiøs, kan du med hånda på hjertet si at du fysisk har sett gud eller jesus? Sånn, helt ærlig?

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 44584
20.06.18 19:38
Hallo12: Jeg er rett og slett sjokkert over hvor mange folk som enda tror at det finnes en gud.

Det er skjedd større mirakler enn det. For en tid siden trodde jo nesten halvparten av amerikanerne som avga stemme ved presidentvalget at hr. Trump var rette mann som president.

Å tro at guder eksisterer, er itt'no.

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 20.06.18 19:38)

puma1
puma1Innlegg: 19443
20.06.18 20:16
Hallo12: Jeg er rett og slett sjokkert over hvor mange folk som enda tror at det finnes en gud.

Vi kan vel slå fast at det å fylle kunnskapshullene sine med overnaturlige vesener er svært useriøst, uvitenskapelig og kunnskapsløst. 

Men spørsmålet er i hvor stor grad en skal bry seg. Hvis en på noen måte skal motarbeide disse forestillingene, må det i så fall være på systemnivå. F eks hvordan skoler og kunnskapsbedrifter forholder seg til overtro. 

(Innlegget ble redigert 20.06.18 20:18)

Watt
WattInnlegg: 2990
21.06.18 15:56
Hallo12: Jeg er rett og slett sjokkert over hvor mange folk som enda tror at det finnes en gud. Vi lever i 2018, og folk vier livet sitt til en historie i en bok lagd av primitive mennesker for flere tusen år siden, på samme tid som folk trodde jorda var flat og at månen var en ost.
Zpiff
ZpiffInnlegg: 19031
21.06.18 16:29
Hallo12: Og hvis det i det hele tatt finnes en gud, så er det svært, svært lite sannsynlig at den guden du tror på, eller den religionen du forholder deg til er den riktige.

Problemet her, er at den som tror på en allmektig gud -eg. er hellig overbevist om at det eksisterer en sådan entitet, vil si/påstå akkurat det samme som du beskriver over. 
 
- "Vend om til min\vår Sanne! tro - eller - gå til grunne, lid i evighet, gå glipp av guddommelige herligheter.." -er vel så sett den parolen de er istand til å hoste opp. 

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 13002
21.06.18 17:28
BlackEagle: Å tro at guder eksisterer, er itt'no.

Sånn skal det låte.

Ja.

He,he.

Gorback
GorbackInnlegg: 2489
21.06.18 17:49
Hallo12: Og hvis du selv er religiøs, kan du med hånda på hjertet si at du fysisk har sett gud eller jesus? Sånn, helt ærlig?

Jesus eller Yeshua nei, men gud finnes over alt og kan sammenlignes med vannet som fisken svømmer i og fisken selv! Gud er laget av et veldig fint stoff og er opphavet til alt som eksisterer og er selv alt dette og vice versa!

Deus sive Natura sive Universum om du skjønner...

bjarsvei
bjarsveiInnlegg: 1160
21.06.18 18:14

Jesus feilet som profet og han døde heller ikke på korset..han kom til bevissthet i grotten og fikk hjelp til å rømme , han giftet seg senere med maria , sin mor.... og som bibelen sa , det skal komme en etter ..og det gjorde det ..han som kom med rettelsen av det som var blitt rotet med fra før og hans oppretting er endelig..hans navn er Muhammed fvmh ...

Pooping
PoopingInnlegg: 3
21.06.18 18:26
Hallo12: rett og slett sjokkert over hvor mange folk som enda tror at det finnes en gud. Vi lever i 2018, og folk vier livet sitt til en historie i en bok lagd av primitive mennesker for flere tusen år siden, på samme tid som folk trodde jorda var flat og at månen var en ost.  La oss si at det s

Du burde tilegne deg litt mer kunnskap før du uttaler deg, for i realiteten er det du som er primitiv.

Den som har studert BIBELEN finner etterhvert ut at den ligger langt foran all vitenskap. Det kommer frem i Bibelen at jorden faktisk ikke er flat, men rund, og det ble skrevet over to tusen år etter at vitenskapen kunne konkludere med at den faktisk var rund.

Bibelen viser til en profeti, som også er spesielt for den tiden dette ble skrevet ned, at det skulle komme en dag da Gud skal gripe inn å ødelegge dem som ødelegger jorden, noe som faktisk vitenskapen først i dag ser en reell mulighet for at mennesket kan ødelegge jorden.

Bibelen har også en logisk forklaring på hvordan det har seg at det har vokst tropiske planter på Svalbard bl.a. 

Men dette blir nok litt for høytsvevende kunnskap for slike primitive primater som deg. Anbefaler at du holder det i trærne og koser deg med bananene dine..............

 

Poo 

Zpiff
ZpiffInnlegg: 19031
21.06.18 18:32
Gorback: Gud er laget av et veldig fint stoff og er opphavet til alt som eksisterer og er selv alt dette og vice versa!

Da kan man jo faktisk si at denne gud er allmektig også, dog i det store og hele på en fundamentalt sett helt ukontrollerbar og uforutsigbar måte. 
 
Men å tilbe denne gud(?).
Vel.. det er nok som å tilbe kvantefluktasjoner (evt. superstrenger..) -får man et svar på sin bønn(?) så vet man pokker'n ikke at man har fått et svar, og selvsagt heller ikke hva det kan bety... (så sant man ikke har lest svaret i den Sanne boka, hengitt seg selv til den Sanne tro, betalt kollekt til det lokale bedehuset, samt subsidiert den mest karismatiske svovelpredikanten dah.. :) 

bjarsvei
bjarsveiInnlegg: 1160
21.06.18 18:34

ikke fått kveldsmedisinene ?

Zpiff
ZpiffInnlegg: 19031
21.06.18 18:34
Pooping: Den som har studert BIBELEN finner etterhvert ut at den ligger langt foran all vitenskap.

Hvordan da? 
Vitenskap er i realiteten en forkortelse for vitenskapelig metode, så hvilken metode er det bibelen (i praksis/teori?) ligger så langt foran(?) med?  

Zpiff
ZpiffInnlegg: 19031
21.06.18 18:43
Pooping: Men dette blir nok litt for høytsvevende kunnskap for slike primitive primater som deg. Anbefaler at du holder det i trærne og koser deg med bananene dine..............

Regnet vel med denne. 
Bibelen er for de med et ekstremt "høytsvevende" kunnskapsnivå, og med så høy intelligens at selv amøber vil bli misunnelige. 
Det viser jo også hvor inkluderende denne bibel-troen er. 

(Innlegget ble redigert 21.06.18 18:44)

Gorback
GorbackInnlegg: 2489
21.06.18 19:03
Zpiff: Da kan man jo faktisk si at denne gud er allmektig også, dog i det store og hele på en fundamentalt sett helt ukontrollerbar og uforutsigbar måte.

Gud er allmektig i den forstand at alt som skjer er et direkte og umiddelbart uttrykk for Guds vilje som er universets kausalkjeder sett innefra!

Hva som er Guds vilje kan bare forstås etter at noe har skjedd og har har noe skjedd så er dette et uttrykk for kausalitet ettersom intet spontant kan skje av seg selv. 

Gud, Universet eller Naturen tenker gjennom mennesket og har intet intellekt separat fra fornuftige vesener av kjøtt og blod. Guds tenkning og menneskets tenkning er i bunn og grunn det samme.

Fysiske ting er en illusjon, bare totaliteten er virkelig dvs som ikke determineres av noe annet.

Tro på mirakler eller bønn om opphevelse av naturlover etc. er blasfemisk!

-Amor Fati rager himmelhøgt over stakkarslig bønn og tenners gnissel...;-)

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 44584
21.06.18 20:30
Pooping: Den som har studert BIBELEN finner etterhvert ut at den ligger langt foran all vitenskap.

Jeg kjenner til noen folk her inne som faktisk har studert biber'n. Noen av dem heter Remiel, Finnsannhet og Doku.

Jeg er imidlertid litt usikker på om de uten videre er villige til å ratifisere ditt utsagn ovenfor. Men du kan jo begynne med å sitere biber'n angående astrofysikk, partikkelfysikk, biologi, biokjemi, evolusjonsbiologi, paleontologi, geologi og annet. La oss si at tre sitater innenfor ett eller flere av de nevnte områder er bra til å begynne med. For du sa "langt foran ALL vitenskap", ikke sant?

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 21.06.18 20:32)

Zpiff
ZpiffInnlegg: 19031
21.06.18 20:38
Gorback: opphevelse av naturlover etc.

Jeg tror på utnyttelse av naturlover (i struktur av naturkrefter), og det gjerne på mest ekstreme sett. 
Gud, Allah, Buddah.., og skjebnens eller lykkens ost, duger knapt på kjeksen, selv om de også (inkl. kjeks, påstander om mirakler, bønner og tenners gnissel) er resultater og virkninger av de samme krefter. 
 
For all del, kjeks med ost kan være godt til vin.. -men ekstremt?
Tjah, alt etter perspektivet, og kanskje forventningene :) 

Zpiff
ZpiffInnlegg: 19031
21.06.18 20:48
BlackEagle: La oss si at tre sitater innenfor ett eller flere av de nevnte områder er bra til å begynne med.

Har en liten mistanke om at dette ene innlegget fra 'Pooping' er alt du får -du får i hvert fall ikke det du spør om. 
Ellers mulig at 'Pooping' har svevd litt for himmelhøyt til å kunne klare å komme ned for å knotte noe mer. 
 
- Glemte for øvrig å ønske vedkommende velkommen til ROL-forumet her på ærede VGD, men godt mulig det er 'en forhenværende' i nytt ham :) 

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 13002
21.06.18 21:11
Pooping: Bibelen viser til en profeti, som også er spesielt for den tiden dette ble skrevet ned, at det skulle komme en dag da Gud skal gripe inn å ødelegge dem som ødelegger jorden, noe som faktisk vitenskapen først i dag ser en reell mulighet for at mennesket kan ødelegge jorden.

Det virker nok overveldende sannsynlig, i lys av Åp sitt språk, at det med "ødelegge jorden" mentes å ødelegge jordboernes moral og religion (avgudsdyrkelse, ol..). Det betød nok ikke å ødelegge den jordiske naturen, slik du hentyder til.

Når det gjelder antagelse av jordens form og funksjon i universum, tyder alt på at Bibelen samsvarer med dentidens oppfatning, men har man fantasi og agenda dertil, kan man alltids finne noe som kan tyde på noe annet. Men da har man laget seg kunstig is å tolkeskøyte  tekster på, føler jeg.

Guds menneskeliggjøring kysser menneskets Meningshåp.

Synes det meg ut fra Bibelen.

(Innlegget ble redigert 21.06.18 21:12)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 68168
25.06.18 00:55
Pooping: Det kommer frem i Bibelen at jorden faktisk ikke er flat, men rund, og det ble skrevet over to tusen år etter at vitenskapen kunne konkludere med at den faktisk var rund.

Må si meg imponert over hvilken sendrektighet denne bibelen din er belemret med. 

Men kan du forklare hvordan du kan skrive om tekster som ikke kommer inn i bibelen før om sånn rundt regnet 600 år? 

Zpiff
ZpiffInnlegg: 19031
25.06.18 08:23
Pooping: Det kommer frem i Bibelen at jorden faktisk ikke er flat, men rund,

Hvor/hvordan kommer dette frem? 
I Matteus 4.8 eller(?): 
"Så tok djevelen ham med seg opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet". 
 
Det var altså Jesus Kristus himself -som (etter sigende) ble med djevelen opp på et høyt fjell.
- Noen fjelltopp i kjedene Himalaya, Andes, Ural.. var det neppe -ikke at det hadde hjulpet noe heller, om da ikke jorden hadde vært paddeflat, og det var en dag med meget klart vær... 
 
Så om man skal ta dette til følge, så antyder (eg. påstår) bibelen faktisk at jorden er flat -dvs, at alle verdens riker kan ses fra et høyt(nok) fjell. 
 
Asbjørnsen & Moe ville nok vært stolte (eller kanskje mer flaue), om de hadde fått oppleve at nærmere et par milliarder mennesker hadde vært totalt hengivende og hellig overbeviste, om at det de skrev i bøkene deres var troverdig som Sannhet!, og det i så stor grad at de faktisk tilber dette. 
 
*sukk*

RickiBK
RickiBKInnlegg: 68168
25.06.18 18:15
Zpiff: Hvor/hvordan kommer dette frem? 
I Matteus 4.8 eller(?): 
"Så tok djevelen ham med seg opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet".

Døh. Aldri hørt om "pokersyn" vel? 

Da ser man jo i kurver i alle retninger om man bare vil det slik. 

 

Og så var det jo jesusen da. TENK deg hvordan han kunne se rundt hele jorden.

 

Men husk: Det taes ikke inn i bibelen at jorden er rund før om sånn omtrent 600 år i følge poopen 

(Innlegget ble redigert 25.06.18 18:16)

Remiel
RemielInnlegg: 4756
25.06.18 19:07
BlackEagle: eg kjenner til noen folk her inne som faktisk har studert biber'n. Noen av dem heter Remiel, Finnsannhet og Doku. Jeg er imidlertid litt usikker på om de uten videre er villige til å ratifisere ditt utsagn ovenfor. Men du kan jo begynne med å sitere biber'n angående astrofysikk, partikkelfysikk, biologi, biokjemi, evolusjonsbiologi, paleontologi, geologi og annet. La oss si at tre sitater innenfor ett eller flere av de nevnte områder er bra til å begynne med. For du sa "langt foran ALL vitenskap", ikke sant? Mvh BE

Det er bare troll som bruker nick av typen "pooping".

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 44584
25.06.18 23:20
Remiel: Det er bare troll som bruker nick av typen "pooping".

Tydeligvis - ettersom han åpenbart sprakk! Trolig er (var) han (eller hun) allergisk mot sol, og skvatt ilt da det ble nødvendig å forklare hvor lyset kom fra når ikke sola var ferdigsnekra ennå.

Mvh

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2197
26.06.18 11:39
Hallo12: Men her kommer det avgjørende som jeg mener beviser at gud ikke finnes.

Indisier og bevis er ikke det samme. Jeg var på et foredag med James Randi i Oslo for noen år siden. Noe av det som festa seg var: «You can't prove a negative». Han illustrerte dette sånn: Uansett hvor mange rein du dytter ut fra toppen av Postgirobygget, vil du aldri greie å bevise at flygende rein ikke finnes.

(Innlegget ble redigert 26.06.18 11:46)

JTHammer
JTHammerInnlegg: 2244
26.06.18 13:47
Pooping: Det kommer frem i Bibelen at jorden faktisk ikke er flat, men rund, og det ble skrevet over to tusen år etter at vitenskapen kunne konkludere med at den faktisk var rund.

Hvis vi ser bort i fra det absurde i påstanden her et øyeblikk, det kommer også fram i biber'n at verden har 4 hjørner .... ganske vanskelig å få til det på noe som er rundt.

Apropos rund, vet du hva annet som er rund? Flat jorda.

Det er litt forskjell på noe som er rundt, og noe som er sfærisk.
Det er bare så synd at "vitenskapsboken" din, og guden din, ikke klarer å være presise nok i ordlaget slik at hvilken som helst skrulling kan tolke teksten akkurat dit hen de ønsker det.

(Innlegget ble redigert 26.06.18 13:50)

JTHammer
JTHammerInnlegg: 2244
26.06.18 13:57
Pooping: Bibelen viser til en profeti, som også er spesielt for den tiden dette ble skrevet ned, at det skulle komme en dag da Gud skal gripe inn å ødelegge dem som ødelegger jorden, noe som faktisk vitenskapen først i dag ser en reell mulighet for at mennesket kan ødelegge jorden.

Fascinerende.

Du klarte altså i første åndedrag å si at biber'n profiterer om at Gud en dag skal komme og gripe inn å ødelegge de som ødelegger jorden, for så i neste åndedrag si at mennesker vil ødelegge de som ødelegger jorden.

Dette lover ikke akkurat bra for profetien du henviser til ... noe du heller ikke gjorde for den saks skyld, men jeg tar deg på ordet. ;)

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 5829
26.06.18 17:28
Hallo12: Jeg er rett og slett sjokkert over hvor mange folk som enda tror at det finnes en gud. Vi lever i 2018, og folk vier livet sitt til en historie i en bok lagd av primitive mennesker for flere tusen år siden, på samme tid som folk trodde jorda var flat og at månen var en ost.  La oss si at det som står i bibelen er sant. Hvorfor ser vi aldri slike mirakler som står beskrevet i bibelen den dag i dag?

Du som er kunnskapens mann glemte å informere hvor inngående kunnskaper du har om det du skriver om. Blant annet Bibelen.
Jeg vil følge opp med ett spørsmål angående spørsmålet jeg siterer fra ditt hovedinnlegg. Kan du skrive mer utdypende om de mirakler du henviser til. Betydningen av dem i forhold til kristen tro og noen kommentarer. På forhånd takk. 

(Innlegget ble redigert 26.06.18 17:29)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg