Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Alle religioner bør forbyes.

NYTT TEMA
Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 13181
07.11.18 13:51
Gorback: Prøv å reflekter litt over dette; Himmelen som et sted hvor det onde ikke finnes, evig glede uten tristhet etc. Et slikt sted er en umulighet, fordi godt - ondt, glede - tristhet, lys - mørke etc er mentale kvaliteter, det ene kan ikke eksistere eller forstås uten det andre. Et fenomen som musikk er også relatert til motsetninger. Bare høye toner uten å kunne kontrastere dette i det minste til muligheten av dypere toneleier er ikke hørbart og gir ingen musikalsk opplevelse. Kort sagt himmelen slik moderne kristne forestiller seg er en logisk umulighet! I middelalderen hadde folk i det minste gleden av å titte ned på syndere i helvete som ble pint i all evighet og kunne fryde seg over å vaere på et bedre sted tross

Det jeg mente var at de evt nødvendige spenninger/utløsninger av disse kan vær på et meget tolerabelt plan, altså uten krig, sykdom, kriminalitet, smerter, død, osv., osv..

Musikklykke er vel et godt eksempel på dette.

Det ER litt forskjell på å kjenne seg sulten før man spiser, og matmangel med sykdom og død til følge, for å si det sånn. 

Dessuten: hva vet vi om håpets verden sine alle premisser for livstilfredstillelser?

Sånn egentlig.

Våre hukommelser (altså oss selv) KAN jo tenkes å gå raske veger til nye og bedre stier.

Gorback
GorbackInnlegg: 2734
07.11.18 16:02
Finnsannhet: Det jeg mente var at de evt nødvendige spenninger/utløsninger av disse kan vær på et meget tolerabelt plan, altså uten krig, sykdom, kriminalitet, smerter, død, osv., osv.

Skal ikke alle spenninger og motsetninger vaere opphevet da? Ondt/godt, glede/smerte, liv/død, krig/fred, lyst/ulyst, metthet/sultenhet etc, etc. - disse begrepsparene henger uløselig sammen. Fjerningen av den ene polen opphever også den andre, slik det er umulig å ta bort "Sør" uten at "Nord" går med i dragsuget.

Hva dere kristne ønsker dere i himmelen er logisk sett NIRVANA - absolutt intethet...

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 13181
07.11.18 16:33
Gorback: Skal ikke alle spenninger og motsetninger vaere opphevet da? Ondt/godt, glede/smerte, liv/død, krig/fred, lyst/ulyst, metthet/sultenhet etc, etc. - disse begrepsparene henger uløselig sammen. Fjerningen av den ene polen opphever også den andre, slik det er umulig å ta bort "Sør" uten at "Nord" går med i dragsuget. Hva dere kristne ønsker dere i himmelen er logisk sett NIRVANA - absolutt intethet...

Ifølge et hensiktmessig uttrykk sin inspirasjon, så tegnes "Himmelen" som stedet uten ondskap og lidelse.  DET er poenget. Ikke å hevde mangel på pendelsvigninger naturlig for opplevelse av rikdom og mangfoldighet.

Når gjør smerte vondt? Når gjør sult vondt? DET er hele poenget.

Vi snakker om perspektiv for spenningens forløsning.

Det ER ikke vondt når forløsningen alltid er et lite skritt unna.

Men, igjen, hva vet vi om våre sjelers muligheter under helt andre forhold enn hva denne jord så langt har bydd dem?

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 45899
08.11.18 12:47
ThomasAnderson: jeg er ikke av dem smarteste heller, men jeg innser idiotiens problem, like stort som ondskapens problem, (som forsåvidt er løst) , og mener derfor at det verden trenger  idag er ett virus som dreper alle med en IQ under 120.

Du er klar over at da kunne du bli tatt med i samme slengen?

Mvh

BE

(og nei, jeg kjenner ikke din IQ - og kan derfor ikke utelukke at den er under 120)

Gorback
GorbackInnlegg: 2734
08.11.18 13:20
Finnsannhet: Når gjør smerte vondt? Når gjør sult vondt? DET er hele poenget.

Vent, prøver du deg på sofisteri her? Fornemmelsen av smerte er selvsagt subjektivt og gradvis, men når man strammer til tommeskruene på sin neste og denne skriker og vrir seg på stolen så gjør det antageligvis vondt tror du ikke det?

Istedet for "Når gjør smerte vondt" kunne du like gjerne sagt "Når smerter smerten?" Det samme med sult, som også er en slags smerteopplevelse. Det å si at smerten gjør vondt er som å si at en sirkel er rund...

Watt
WattInnlegg: 3340
09.11.18 15:19
Finnsannhet: De kristne forutsetter, likesom Skriften, at man ved synet av og møtet med Jesus i himmelen, likedannes med Ham. Altså blir helt allrighte, for å si det mildt.

Med mindre gud er djevelen i forkledning og den virkelige gud ikke finnes...

Da er du føkka, big time !

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72334
12.11.18 17:51
TomPadang: Når jeg ser enkeltes ønsker om å ville innføre fascisme, må man jo undres.... Og etter å ha forbydd noen tenkemåter, vil man vel forby enkelte politiske oppfatninger også.

Vi må ikke glemme at dette å forby tenkemåter (underlig ord forresten) i bunn og grunn er grunnstenen i fascisme, slik den egentlig bør forståes. 

Så får hver og en tenke og tro hva de vil. 
Men for meg å forby noen å tenke eller tro etter egen overbevisning? 
Skjer ikke. 

RickiBK
12.11.18 17:52
Watt: Med mindre gud er djevelen i forkledning og den virkelige gud ikke finnes..

Jeg er den ene og samme 

Watt
WattInnlegg: 3340
12.11.18 20:29
RickiBK: Jeg er den ene og samme

Lyse eller mørke tanker ?

RickiBK
12.11.18 23:23
Watt: Lyse eller mørke tanker ?

I meg er altet.

Klikk for å gå tilbake til toppen