Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jernstav

NYTT TEMA
Buddhina
BuddhinaInnlegg: 371
11.01.19 01:07

"Jesus skal snart åpenbare seg, han har lovet å utrydde ondskapen og å styre verden med jernstav fra Jerusalem."

Hva er jernstaven fra Jerusalem?

(Innlegget ble redigert 11.01.19 01:09)

puma1
puma1Innlegg: 20488
11.01.19 07:37
Buddhina: Hva er jernstaven fra Jerusalem?

Det vet vel bare den som har skrevet dette. 

JTHammer
JTHammerInnlegg: 2356
11.01.19 08:26

Det er vel heller det at han skal styre fra Jerusalem med en jernstav tenker jeg det menes her.

nlc
nlcInnlegg: 917
11.01.19 09:52
Buddhina: "Jesus skal snart åpenbare seg, han har lovet å utrydde ondskapen og å styre verden med jernstav fra Jerusalem."

Jeg tror dette betyr at han kommer til å være "veldig glad" i å styre fra Jerusalem.

Zpiff
ZpiffInnlegg: 20147
11.01.19 11:10
Buddhina: Hva er jernstaven fra Jerusalem?

Litt gjetting..
Det er en stav hovedsaklig av jern, som muligens er produsert av jernmalm fra/i Jerusalem. 
Lengde, tverrsnitt, (legering?).. -vet jeg ikke. 

Å styre verden med en jernstav, antar jeg (i beste fall) må bli en referanse til en noe annen definisjon av "verden". 

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 48145
11.01.19 12:54
Buddhina: "Jesus skal snart åpenbare seg, han har lovet å utrydde ondskapen og å styre verden med jernstav fra Jerusalem."

Tja. Da er han vel enten glemsk, eller så har han sovna fra hele greia - i likhet med far sin.

Mvh

BE

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 13747
11.01.19 14:06

Hedningene (eg. ikkejødene) skal knuses med jernstav, slik man med det redskapet kan knuse mislykket kar og potter laget av leire.

Lærer vi av GT.

Dette tolkes av meg som symbolisme for at Gud hater ulydighet hos mennesket i forhold til Guds vesen. Og at denne skal knuses av mennesket (Jesus). Dette skjer med en forlikelsesprosess mellom Gud og ulydige mennesker, altså evangeliet om at Gud drar oss igjennom denne prosess, og inn til seg, ved tro og tillit til Gud.

(Innlegget ble redigert 11.01.19 14:06)

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 48145
11.01.19 21:11
Finnsannhet: Hedningene (eg. ikkejødene) skal knuses med jernstav, slik man med det redskapet kan knuse mislykket kar og potter laget av leire.

Enkelte av oss er både vanntette og støtsikre...

Mvh

BE

hedning

Finnsannhet
11.01.19 22:15
BlackEagle: Enkelte av oss er både vanntette og støtsikre...

Det er nok så, men en kul i hodet kanskje? Av staven?

Siden jødene anså ikkejødenes som så syndfulle og imot deres Gud at de etterhvert ble et symbol på dette.

Siden dengang har hedningene blitt så meget bedre. Men de har ennå noen uvaner. Men dog mindre enn jødene.

Mvh rotmos.

(Innlegget ble redigert 11.01.19 22:19)

Messier33
Messier33Innlegg: 3957
11.01.19 23:06
Finnsannhet: Dette tolkes av meg som symbolisme for at Gud hater ulydighet hos mennesket i forhold til Guds vesen. Og at denne skal knuses av mennesket (Jesus). Dette skjer med en forlikelsesprosess mellom Gud og ulydige mennesker, altså evangeliet om at Gud drar oss igjennom denne prosess, og inn til seg, ved tro og tillit til Gud.

Ville nå tro at en omnipotent skaper som gud var fritatt fra primitive følelser som hat og behov for å blande seg opp i hva en sivilisasjon på en tilfeldig steinklode i det uendelige Univers tenker og foretar seg.

En høyere skaper med et ekstremt behov for oppmerksomhet og anerkjennelse, akkurat som en del mennesker har ;)

Gorback
GorbackInnlegg: 3572
11.01.19 23:22
Messier33: Ville nå tro at en omnipotent skaper som gud var fritatt fra primitive følelser som hat og behov for å blande seg opp i hva en sivilisasjon på en tilfeldig steinklode i det uendelige Univers tenker og foretar seg.

Vaer ikke for sikker på det, slik lyder skriftens ord;

- "for jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud, som hjemsøker fedres misgjerning på barn, på dem i tredje og på dem i fjerde ledd..."

En hevngjerrig kosmisk brumlebasse er universets skaper og eier - ve oss alle, vi ligger tynt an om denne guden virkelig finnes ja...

Viracocha
ViracochaInnlegg: 12013
11.01.19 23:34
Messier33: Ville nå tro at en omnipotent skaper som gud var fritatt fra primitive følelser som hat og behov for å blande seg opp i hva en sivilisasjon på en tilfeldig steinklode i det uendelige Univers tenker og foretar seg.

En klassiker i den forbindelse.

Messier33
Messier33Innlegg: 3957
12.01.19 02:07
Gorback: En hevngjerrig kosmisk brumlebasse er universets skaper og eier - ve oss alle, vi ligger tynt an om denne guden virkelig finnes ja...

Er mer merkverdig at så mange liksom aksepterer at deres gud oppfører seg sånn. Trenger jo egentlig ikke engang en djevel da det er soleklart hvem som er den egentlige skurken ;)

Buddhina
12.01.19 10:56

Kan det ha noe med at styresettet utvikles fra Jeruselem og sprer seg og med det kalles jernstaven av Gud/Jesus fra Jerusalem fordi de tror og mener det er slik Gud vil?  Politisk sett (jernstaven) utrydde ondskapen med lover og regler? Isåfall har Jesus enda åpenbart seg?

(Innlegget ble redigert 12.01.19 11:08)

Buddhina
12.01.19 11:22

Har den /de som styrer fra Jerusalem fått Morgenstjernen? Og hva vil det si å ha fått Morgenstjernen?☺️

(Innlegget ble redigert 12.01.19 11:29)

Finnsannhet
12.01.19 11:35
Messier33: Ville nå tro at en omnipotent skaper som gud var fritatt fra primitive følelser som hat og behov for å blande seg opp i hva en sivilisasjon på en tilfeldig steinklode i det uendelige Univers tenker og foretar seg. En høyere skaper med et ekstremt behov for oppmerksomhet og anerkjennelse, akkurat som en del mennesker har ;)

Det søktes i dette framstillinger som kunne aktivisere mennesker religiøst og moralsk innenfor sin tids utfordringer på alle plan. En aksjon av følelse, vilje og søken av god karakter (i alle fall i beste fall og periode) som billedgjør dette innenfor en viss form for livstotalitet, altså innenfor et totalt historisk lerret (fra/før begynnelsen el lign).

Ånd?

Finnsannhet
12.01.19 11:38
BlackEagle: Enkelte av oss er både vanntette og støtsikre...

Jeg tror vi glemmer jernstaven.

Heller et bankende hjerte og myke hender, kjære venn!

Jenji
JenjiInnlegg: 5282
12.01.19 20:10
Buddhina: Har den /de som styrer fra Jerusalem fått Morgenstjernen? Og hva vil det si å ha fått Morgenstjernen?☺️

Luk 21,24 sier at Jerusalem skulle styres av hedninger inntil hedningenes tid er til ende ethnos.)

Jødene forkastet evangeliet, de akter seg ikke verdige til det evige liv, derfor vente Gud seg til hedningene og kaller et folk ut fra disse.

De siste skulle bli de første, Guds hemmelighet var nå åpenbart. Kol. 1,26-27.

2 Pet 1, 19 Derfor står også profetordet desto fastere for oss. Dette ord bør dere ha for øye, for det er lik en lampe som lyser på et mørkt sted, inntil dagen gryr og morgenstjernen går opp i deres hjerter.

Åp 2, 28 Den samme makt har jeg fått av min Far. Og jeg vil gi ham morgenstjernen.

Åp 2, 26 - 28 Den som seirer og til det siste holder fast på de gjerninger jeg vil dere skal gjøre, ham vil jeg gi makt over folkene.

27 Med jernstav skal han styre dem, og som leirkar skal de knuses.

28 Den samme makt har jeg fått av min Far. Og jeg vil gi ham morgenstjernen.

Jesus Kristus er morgenstjernen han gav seg selv til den som seiret, som er et symbol på lyset.

Åp 5, 5 Men en av de eldste sa til meg: "Gråt ikke! For løven av Juda stamme, Davids rotskudd, han har seiret og er den som kan åpne boken og de sju segl."

Åp 22, 16 Jeg, Jesus, har sendt min engel for å vitne for dere om dette i menighetene. Jeg er Davids rotskudd og ætt, den klare morgenstjerne.

Du må se frem til det nye Jerusalem.

Remiel
RemielInnlegg: 5511
12.01.19 21:15
Buddhina: Har den /de som styrer fra Jerusalem fått Morgenstjernen? Og hva vil det si å ha fått Morgenstjernen?☺️

I de fleste tilfeller er dette noe som skjer i møtet med ymse sopper.

Klikk for å gå tilbake til toppen