Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvem tilhører en sekt ?

NYTT TEMA
Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3827
13.08.19 12:53
nlc: Jeg tror det er en forutsetning for å ha et greit liv.

Vel, DU tror i alle fall noe.... men i motsetning til din tro og min tro, så har du bare en tro, basert på teorier, som i realiteten er et meningsløst og tomt liv.


Jaddadu

Gorback
GorbackInnlegg: 3951
13.08.19 13:16
Jaddadu: realiteten er et meningsløst og tomt liv

Livet er hva du tar inn i det - Jehovas Vitner er vel noe av det tynneste skvipet av et brygg som finnes på livssynsmarkedet! Hvorfor drikke billig himkok fra JV når det finnes så mye bedre saker å få tak i...

nlc
nlcInnlegg: 1102
13.08.19 13:45
Jaddadu: Vel, DU tror i alle fall noe.... men i motsetning til din tro og min tro, så har du bare en tro, basert på teorier, som i realiteten er et meningsløst og tomt liv.

Ja, når jeg ser all den livsglede, lykke og indre ro du utstråler, slår det meg at jeg har valgt feil her i livet.

Doku
DokuInnlegg: 6681
13.08.19 14:33
Jaddadu: Da spørmålet om Guds navn egentlig er så viktig og eller om det står skrevet i det nye testamentet, må jeg bare innskyte noe, sel linken...
Guds navn finnes ikke bare i det gamle testamentet... klikk på denne linken: og se og hør nøye på hva som kommer frem, dette vil selvsagt noen hevde er propaganda, men da foreslår jeg at de plukker det hele i i biter å ser nøye etter om det er noen usannheter her... 
https://www.jw.org/no/publikasjoner/Videoer/#no/mediaitems/VODBibleTranslations/docid-502018464_1_VIDEO

Jo, er er intet annet enn en propagandafilm. Den er full av feil!

Først sier de at Gudsnavnet ikke står i noen av de eldste og beste håndskrifter til Det nye testamente (NT). Dette er helt riktig! Dernest sier de at "Det er logisk at Gudsnavnet opprinnelig stod i originalene av NT (de originale håndskrifter til NT finnes ikke). Hvor logisk er det at man tidlig skuslet bort Gudsnavnet? Ja, hvor logisk er det at avskriverne forfalsket Guds ord? Avskriverne var jo kristne troende som var villig til å dø for sin tro på Kristus!

Så tar filmen frem den første greske oversettelsen av Det gamle testamente (GT), den såkalte Septuaginta (LXX), hvor alt også alle egennavn er oversatt til gresk: UNNTATT GUDSNAVNET!!! Dette egennavnet fikk bare stå der med sine gammehebraiske fire tegn (יְהוָה). Det ble ikke translitert engang, dvs. omsatt til fire greske bokstaver. Hvorfor fikk ikke Gudsnavnet bli oversatt? Hvorfor ble Gudsnavnet behandlet på den måten?

Jo, det finnes svar på det, men du burde selv kunne tenke deg frem til svaret. Merk deg at LXX ble påbegynt omkring 280 f.Kr. og ble fullført omkring år 100 f.Kr. Den ble altså oversatt omkring 130 år før kristendommen stod frem. Det er bred enighet om at LXX ble brukt av de kristne jødiske bibelskribentene, når de siterte fra GT. Og da er det enda mer logisk at de praktiserte det de var vant med, når de leste høyt, at de unnlot å uttale tetragrammet (יְהוָה), men erstattet (יְהוָה) med Kyrion eller Theos.

Men uansett. En bibeloversettelse skal ikke baseres på spekulasjoner om at Gudsnavnet ble fjernet og erstattet med Herren eller Gud. Det finnes ikke det ringeste bevis for dette! Og da har seriøse bibeloversettere som oversetter etter prinsippet Konkordant (så langt som mulig å oversette ord for ord), å kun forholde seg til de beste og eldste håndskrifter som foreligger!

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 13.08.19 14:38)

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 48685
13.08.19 16:01
egilandregjerde: Det er helt riktig som jeg leste på et JW nettsted at dette ikke harmonerer med Guds rettferdighet.

Har du noen grunn til å anta at noen slik rettferdighet overhodet finnes - eller noensinne er utvist?

Mvh

BE

P. S. Det kan hende du bør bruke litt tid på å svare.

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3827
13.08.19 21:29
Doku: Jo, er er intet annet enn en propagandafilm. Den er full av feil! Først sier de at Gudsnavnet ikke står i noen av de eldste og beste håndskrifter til Det nye testamente (NT). Dette er helt riktig! Dernest sier de at "Det er logisk at Gudsnavnet opprinnelig stod i originalene av NT (de originale håndskrifter til NT finnes ikke). Hvor logisk er det at man tidlig skuslet bort Gudsnavnet? Ja, hvor logisk er det at avskriverne forfalsket Guds ord? Avskriverne var jo kristne troende som var villig til å dø for sin tro på Kristus! Så tar filmen frem den første greske oversettelsen av Det gamle testamente (GT), den såkalte Septuaginta (LXX), hvor alt også alle egennavn er oversatt til gresk: UNNTATT GUDSNAVNET!!! Dette egennavnet fikk bare stå der med sine gammehebraiske fire tegn (יְהוָה). Det ble ikke translitert engang, dvs. omsatt til fire greske bokstaver. Hvorfor fikk ikke Gudsnavnet bli oversatt? Hvorfor ble Gudsnavnet behandlet på den måten? Jo, det finnes svar på det, men du burde selv kunne tenke deg frem til svaret. Merk deg at LXX ble påbegynt omkring 280 f.Kr. og ble fullført omkring år 100 f.Kr. Den ble altså oversatt omkring 130 år før kristendommen stod frem. Det er bred enighet om at LXX ble brukt av de kristne jødiske bibelskribentene, når de siterte fra GT. Og da er det enda mer logisk at de praktiserte det de var vant med, når de leste høyt, at de unnlot å uttale tetragrammet (יְהוָה), men erstattet (יְהוָה) med Kyrion eller Theos. Men uansett. En bibeloversettelse skal ikke baseres på spekulasjoner om at Gudsnavnet ble fjernet og erstattet med Herren eller Gud. Det finnes ikke det ringeste bevis for dette! Og da har seriøse bibeloversettere som oversetter etter prinsippet Konkordant (så langt som mulig å oversette ord for ord), å kun forholde seg til de beste og eldste håndskrifter som foreligger! Mvh Doku

Tenke nok at DU ville kalle dette propaganda og løgn, men jeg foreslår at du tar deg en tur til Egypt og undersøker dette selv.

 

Se gjerne videoen en gang til, og kanskje en gang til, så vil du oppdage at det vises til et skriftsted som faktisk avslører at det er DU som farer med løgn og antipropaganda... 

 

Nevner det bare... Johannes 17:26 
 26 Jeg har gjort ditt navn kjent for dem og skal fortsatt gjøre det, for at den kjærlighet du har hatt til meg, kan være i dem og jeg selv kan være i dem.»

Med andre ord, så er det nok din mangel på logisk sans som gjør at du fortsetter å fornekte Guds navn, selv om Jesus sier det han sier i Joh. 17:26

Jaddadu

(Innlegget ble redigert 13.08.19 21:32)

Doku
DokuInnlegg: 6681
13.08.19 22:55
Jaddadu: Nevner det bare... Johannes 17:26 
 26 Jeg har gjort ditt navn kjent for dem og skal fortsatt gjøre det, for at den kjærlighet du har hatt til meg, kan være i dem og jeg selv kan være i dem.»

Hvorfor skulle Jesus gjøre kjent Guds navn, når dere lærer at Guds navn var vanlig å uttale på Jesus tid. For dere hevder at navnet ble forbudt blant jødene, først på 200-tallet etter Kristus? Logisk kortslutning!

"Hvorfor finnes så ikke navnet i de håndskriftene vi nå har til De kristne greske skrifter, det såkalte nye testamente? Tydeligvis fordi den opprinnelige teksten i apostlenes og disiplenes skrifter var blitt endret da disse avskriftene ble foretatt (dvs. fra og med 200-tallet e.v.t.). Guds navn i form av tetragrammet ble utvilsomt erstattet med Kỵrios og Theọs, slik som man vet at det ble gjort i senere avskrifter av Septuaginta, den greske oversettelsen av De hebraiske skrifter." (Innsikt, bind 1 under "Jehova")

Når det står i Rom 10:13 ifølge NV-oversettelsen: "For «enhver som påkaller Jehovas navn, skal bli frelst", er dette feil, det er ikke Jehovas navn som gir frelse, for i grunnteksten står det ikke Jehovas navn, men Kyrios navn: "Hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst." (Rom 10:13) Sammenhengen sier at det er Jesu navn som gir frelse!

Om det var Jehovas navn, så sier dere at Jehovas navn allerede ble påkalt av jødene, frem til år 200 e.Kr.! Men det gav jo ikke frelse for jødene, for de påkalte jo allerede Jehovas navn! Da var jo allerede jødene frelst, dersom det var ment Jehova. Nei, det var Jesu navn som måtte påkalles. Se nå hva det står i verset etter: Rom 10:14:

"Men hvordan kan de påkalle en de ikke tror på? Hvordan kan de tro på en de ikke har hørt om? Og hvordan kan de høre uten at noen forkynner?"

Jødene trodde på Jehova, men de trodde ikke på navnet som apostlene forkynte, nemlig Jesus Kristus. Det var det navnet som de måtte påkalle, som gav frelse. Selvsagt! Dvs. at det er ikke selve egennavnet de skulle påkalle, men den som bar navnet. Det er bare en bibelsk uttryksmåte. Selvsagt skal man ikke påkalle ett egennavn, men en person!

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 13.08.19 23:08)

Doku
DokuInnlegg: 6681
13.08.19 23:30
Jaddadu: Tenke nok at DU ville kalle dette propaganda og løgn, men jeg foreslår at du tar deg en tur til Egypt og undersøker dette selv.

Det er ikke nødvendig å reise til Kairo, for det er ganske riktig at LXXP. Fouad Inv. 266 gjengir Gudsnavnet med tetragrammet, skrevet med hebraisk kvadratskrift! Men svar meg på hvorfor alle bibelske egennavn, som Jeremia, Jesaja mm. ble oversatt til gresk: UNNTATT GUDSNAVNET!!! Dette egennavnet fikk bare stå der med sine gammelhebraiske fire tegn (יְהוָה). Det ble ikke transkribert engang, dvs. omsatt til fire greske bokstaver. Hvorfor fikk ikke Gudsnavnet bli oversatt? Hvorfor ble Gudsnavnet behandlet på den måten?

Vær så vennlig å svare på dette, Jaddadu!

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 13.08.19 23:30)

egilandregjerde
egilandregjerdeInnlegg: 130
14.08.19 08:04

Det jeg mente å si BlackEagle var at det er en selvmotsigelse å tro på en maksimalt god og rettferdig Gud og samtidig akseptere ideen om helvete for de som tror feil. Ikke at jeg personlig tror på en rettferdig Gud. 

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3827
14.08.19 08:15
Doku: Når det står i Rom 10:13 ifølge NV-oversettelsen: "For «enhver som påkaller Jehovas navn, skal bli frelst", er dette feil, det er ikke Jehovas navn som gir frelse, for i grunnteksten står det ikke Jehovas navn, men Kyrios navn: "Hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst." (Rom 10:13) Sammenhengen sier at det er Jesu navn som gir frelse!

I den norske Bibel, står det "Herren", men hvordan skulle folk kunne skille mellom Jesus og hans far Jehova, når begge ble kalt "Herren" - Denne sammenblandingen førte forøvrig også til oppstandelsen av Treenighets læren, som vi alle vet er falsk.


Og et lite spørsmål bare... er det sannsynlig at Jesus og hans disipler på Jesu tid og de første kristne ikke kunne eller ville, eller unngikk å bruke Guds navn, Jehova, når de kunne lese, og referere fra det gamle testamentet ? Svaret er helt logisk, Nei ! Klart de brukte Guds navn.


Og bare et lite tilleggs spørsmål, når du vet at Guds navn - Jehova - er skrevet over 7000 ganger i det gamle testamentet, så må vel dette ha like stor betydning for de første kristne, og kristne i dag, og da blir spørsmålet, hvorfor fornekter du og dine navnet ?


Jaddadu

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3827
14.08.19 08:20
Doku: Det er ikke nødvendig å reise til Kairo, for det er ganske riktig at LXXP. Fouad Inv. 266 gjengir Gudsnavnet med tetragrammet, skrevet med hebraisk kvadratskrift! Men svar meg på hvorfor alle bibelske egennavn, som Jeremia, Jesaja mm. ble oversatt til gresk: UNNTATT GUDSNAVNET!!! Dette egennavnet fikk bare stå der med sine gammelhebraiske fire tegn (יְהוָה). Det ble ikke transkribert engang, dvs. omsatt til fire greske bokstaver. Hvorfor fikk ikke Gudsnavnet bli oversatt? Hvorfor ble Gudsnavnet behandlet på den måten? Vær så vennlig å svare på dette, Jaddadu!

Svaret er ganske enkelt, de første kristne ble etterhvert splittet, og begynte å blande inn Jødiske ideer, og andre tanker og filosofiske ideer, noen som førte til at Gude navnet ble gjort så hellig at de ikke turte å bruke det... og ble derfor erstattet med bl.a. "Herren".

At Guds navn skrives med bare fire konsonanter, er som kjent fordi det ikke fantes vokaler, men i uttalelsen(e) ble det vokalt skutt inn vokaler som gjør at det aller mest sannsynlige er at Guds navnet uttales som "Jehova".

Når en engelsk person uttaler mitt navn, blir det med både "å" og "u" selv om ingen av vokalene er i navnet...

 

Historisk fakta.

 

Jaddadu

(Innlegget ble redigert 14.08.19 08:27)

Doku
DokuInnlegg: 6681
14.08.19 09:44
Jaddadu: Svaret er ganske enkelt, de første kristne ble etterhvert splittet, og begynte å blande inn Jødiske ideer, og andre tanker og filosofiske ideer, noen som førte til at Gude navnet ble gjort så hellig at de ikke turte å bruke det... og ble derfor erstattet med bl.a. "Herren".

Men kjære deg, når jeg spør deg om hvorfor Gudsnavnet i LXX ikke ble vokalisert, ikke ble oversatt til gresk, slik alle andre egennavn ble oversatt til gresk. Hvorfor ble Gudsnavnet stående, i den greske tekst, med gammelhebraiske fire tegn? Husk at LXX var ferdig skrevet omkring 130 år før det var noe som het kristendom!

Sier ikke dette deg at Gudsnavnet allerede var ute av bruk, lenge før kristendommen sto frem?

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 14.08.19 09:48)

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 48685
14.08.19 09:54
egilandregjerde: Det jeg mente å si BlackEagle var at det er en selvmotsigelse å tro på en maksimalt god og rettferdig Gud og samtidig akseptere ideen om helvete for de som tror feil. Ikke at jeg personlig tror på en rettferdig Gud.

OK.

Mvh

BE

P. S. Vi to har for øvrig samme fornavn.

Doku
DokuInnlegg: 6681
14.08.19 10:03
Jaddadu: I den norske Bibel, står det "Herren", men hvordan skulle folk kunne skille mellom Jesus og hans far Jehova, når begge ble kalt "Herren"

Vel, slik står det (Kyrios = Herren) i de eldste og beste håndskrifter til Det nye testamente! En oversetter som bestreber seg på å oversette så nær til grunnteksten skal ikke gjøre oversettelsen "klarer" en teksten han oversetter fra!

Selskapet Vakttårnet vet at moderne oversettere ikke må "forbedre" "originalen", de må "ikke gi etter for fristelsen til å klargjøre det som er dunkelt, styrke det som er svakt, eller "friske på" det som er uheldig." (Våkn Opp! 1982, 22. jan. s. 28) Men dette prinsipp følger de ikke selv, når de fremstilte sin Ny verden-oversettelse, og satte ikke Gudsnavnet "Jehova" 237 ganger i NT. Denne oversettelsen (norsk 1996) påstår de er grunntekstnær, noen den altså overhodet ikke er!

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 14.08.19 10:06)

Doku
DokuInnlegg: 6681
14.08.19 10:10
Jaddadu: At Guds navn skrives med bare fire konsonanter, er som kjent fordi det ikke fantes vokaler,

Men i Septuaginta-oversettelsen (LXX) kunne da Gudsnavnet blitt skrevet på gresk, slik alle andre hebraiske egennavn fikk greske bokstaver!

Hvorfor ble ikke Gudsnavnet også oversatt til gresk i LXX? Gresk er ikke et konsonant-skrift, slik hebraisk er, vet du!

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 14.08.19 10:15)

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3827
14.08.19 16:54
Doku: Sier ikke dette deg at Gudsnavnet allerede var ute av bruk, lenge før kristendommen sto frem? Mvh Doku

Nei, det som sier meg noe, er at du viser forakt for Guds navn, og det vil nok få konsekvenser, i følge Bibelen.


Jaddadu

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3827
14.08.19 16:59
Doku: Men i Septuaginta-oversettelsen (LXX) kunne da Gudsnavnet blitt skrevet på gresk, slik alle andre hebraiske egennavn fikk greske bokstaver! Hvorfor ble ikke Gudsnavnet også oversatt til gresk i LXX? Gresk er ikke et konsonant-skrift, slik hebraisk er, vet du! Mvh Doku

Kan det være fordi oversetterne ikke helt viste hvordan det skulle oversettes, og valgte bare å la det stå slik det ble skrevet på hebraisk ? - det hadde du ikke tenkt på hva ?


Men, bare for å ha det sagt, så er slike diskusjoner helt meningsløse, og Bibelen kaller dem tåpelig, så der må jeg nok innrømme at jeg har latt meg rive med i tåpelige diskusjoner, - jeg angrer - 


Ha en fortreffelig aften 


Mvh Jaddadu

Doku
DokuInnlegg: 6681
14.08.19 18:39
Jaddadu: Kan det være fordi oversetterne ikke helt viste hvordan det skulle oversettes, og valgte bare å la det stå slik det ble skrevet på hebraisk ?

Men oversetterne av LXX kunne tydeligvis oversette tusenvis av alle andre hebraiske navn til gresk. Og ifølge deg visste de ikke hvilke greske konsonanter og vokaler som gav en tilnærmelsesvis riktig lyd for Guds navn, slik de altså kunne med alle andre egennavn? Ærlig talt, dette tror du ikke engang på selv!

Men de hadde ihvertfall ikke behøvd å skrive tetragrammet med gammelhebraiske tegn, hva! Nei, det var en helt annen grunn til at oversetterne ikke oversatte Gudsnavnet.

Det er kjent blant forskerne at det allerede hadde utviklet seg en overdrevet respekt for å ta dette hellige Gudsnavnet i sin urene munn så tidelig som på 300-tallet f-Kr., at det hebraiske tetragrammet markerte for høytleseren at han skulle si "Kyrios" i stedet. Det er derfor Gudsnavnet ikke ble oversatt til gresk i LXX!

Om du en gang skulle finne på å lese de fire evangeliene, Matteus, Markus, Lukas og Johannes, vil du oppdage at heller ikke Jesus uttalte Gudsnavnet én eneste gang! Han brukte også erstatningsord når han siterte GT hvor navnet stod (Mark 14:62).

Doku

(Innlegget ble redigert 14.08.19 18:44)

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1048
14.08.19 20:12
Jaddadu: Guds navn finnes ikke bare i det gamle testamentet...

Det er fint å høre !

Doku
DokuInnlegg: 6681
14.08.19 20:38
Jaddadu: Men, bare for å ha det sagt, så er slike diskusjoner helt meningsløse, og Bibelen kaller dem tåpelig, så der må jeg nok innrømme at jeg har latt meg rive med i tåpelige diskusjoner, - jeg angrer -

Det kan vel ikke være så meningsløst å diskutere en av deres viktigste flagg-saker, Guds hellige navn! Dette er så viktig for dere at dere har til og med innført "Jehova" 237 ganger i NT, til tross for at dette navnet ikke finnes i grunnteksten til NT!

Men jeg ser nå at du rygger unna, fordi du kanskje innser at den filmen du bad oss å bedømme, er ene og alene en gigantisk propaganda-film. Den er full av feil! LXX indikerer sterkt at Gudsnavnet ikke ble uttalt 300 år f.Kr. Dette var en etablert kostyme på Jesus tid. Jesus protesterte ikke mot dette, eller måten LXX spesialbehandlet Guds hellige navn, som tjente til at det ikke ble uttalt. Jesu 12 apostler enset ikke diskusjonen om at det var viktig å uttale Guds hellige navn i det hele tatt! I motsetning til deres litteratur, som ustanselig påpeker viktigheten av å bruke Guds navn. NT sier ikke noe om dette!

Nei, de kristne forkynte viktigheten av å påkalle Jesu navn. Les nå beretningen om da Saulus (senere Paulus) var på veg til Damaskus for å arrestere de som påkalte Jesus, men på vegen dit møtte han Jesus, og ble blindet, og forstod at han i virkeligheten forfulgte Kristus og de som påkalte ham, vi leser i Apg 9:14: Annanias ber til Jesus og sier: "Og nå er han (Saulus) her med fullmakt fra overprestene for å legge i lenker alle som påkaller ditt navn

Alle som hørte på, ble forundret og sa: «Er ikke dette han (Saulus) som i Jerusalem ville utrydde alle som påkaller dette navnet? Kom han ikke hit for å føre dem i lenker til overprestene?» Apg 9:21

Rom 10:12: For her er det ikke forskjell på jøde og greker. Alle har samme Herre, og han er rik nok for alle som påkaller ham.

1Kor 1:2: hilser Guds menighet i Korint, dere som er helliget i Kristus Jesus og kalt til å være hellige sammen med alle som hver på sitt sted påkaller vår Herre Jesu Kristi navn – han som er deres og vår Herre."

Jødene påkalte Guds navn, det nye var at de kristne påkalte Jesu navn. Det var disse Paulus ble omvendt til, han begynte selv å påkalle Jesus, som han før forfulgte: 

10 ‘Hva skal jeg gjøre, Herre?’ spurte jeg. Og Herren sa til meg:‘Reis deg opp og gå inn i Damaskus. Der skal du få beskjed om alt du er utsett til å gjøre.’ 11 På grunn av det blendende lyset kunne jeg ikke se, men de som var med meg, leide meg videre, så jeg kom til Damaskus. 12 Der var det en gudfryktig og lovtro mann, Ananias, som alle jødene på stedet hadde bare godt å si om. 13 Han kom og stilte seg foran meg og sa:‘Saul, bror, bli seende!’ I samme stund kunne jeg se ham.* 14 Han sa til meg:‘Våre fedres Gud har bestemt deg til å kjenne hans vilje, til å se Den rettferdige og til å høre hans egen røst. 15 For du skal være hans vitne for alle mennesker om det du har sett og hørt." Og til slutt ble det sagt til Paulus:16 "Så hvorfor nøler du nå? Kom og la deg døpe og få syndene vasket bort mens du påkaller hans navn'." (Apg 22:10-16)

Paulus påkalte nå ikke bare Guds navn, men også Jesu navn!

Men dette er fremmed for Jehovas vitner.

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 14.08.19 20:46)

Doku
DokuInnlegg: 6681
14.08.19 21:15
Jaddadu: du fortsetter å fornekte Guds navn

Kan du vise til noe jeg har sagt, at jeg fornekter Guds hellige navn? Hvis ikke, så vennligst ta dette tilbake!

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 14.08.19 21:17)

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1048
14.08.19 21:31
Jaddadu: Da spørmålet om Guds navn egentlig er så viktig og eller om det står skrevet i det nye testamentet,

Du kan argumentere så mye du vil om det.

Men i Markus sier Jesus faktisk selv til alle som hørte på at det handler om å være villig til å ofre seg for Jesus og evangeliets skyld - ikke for å forkynne navnet Jehova.

Bibelen lærer oss at Jesus er navnet over alle navn. (Fil 2,9.)

 

 

(Innlegget ble redigert 14.08.19 21:35)

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3827
15.08.19 09:42
Doku: Men oversetterne av LXX kunne tydeligvis oversette tusenvis av alle andre hebraiske navn til gresk. Og ifølge deg visste de ikke hvilke greske konsonanter og vokaler som gav en tilnærmelsesvis riktig lyd for Guds navn, slik de altså kunne med alle andre egennavn? Ærlig talt, dette tror du ikke engang på selv!

Bruk nå hue litt da mann...

 

Som kjent så hadde noen en slik respekt for navnet at de ikke turte å bruke det, som igjen kan være at de ikke turte å "fikle" med uttalelser og tillegg, selv om det ikke ville ha noen betydning for Gud, for det måtte jo uttales på ett eller annet vis.

 

Men du viser klart og tydelig at du fornekter bruken av navnet, noe Bibelen IKKE støtter, som igjen viser hvilken side du står på.

 

Jesus forkynte navnet for alle han møtte, men på lik linje med mine barn, så er det ingen som bruker mitt navn, når de tilkaller meg, for dem er "pappa" men jeg heter ikke "pappa", Jesus ba derfor til sin far, er dette så vanskelig å forstå ? Nei, ikke i det hele tatt, men for slike som deg er viljen og stoltheten til å innrømme at dere tar feil, alt for stor.

 

Jaddadu

(Innlegget ble redigert 15.08.19 09:43)

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3827
15.08.19 09:49
Doku: Kan du vise til noe jeg har sagt, at jeg fornekter Guds hellige navn? Hvis ikke, så vennligst ta dette tilbake! Mvh Doku

Du viser i alle dine kommentarer i relasjon til noe som har med Guds navn å gjøre, at du IKKE bruker navnet og nekter for at det fremkommer i NT, og at det ikke er navnet som skal brukes i GT, men at navnet er et synonym, og betyr far og eller lignende... gå gjennom alle dine kommentarer i slike sammenheng så lærer du muligens noe om selvinnsikt, noe du mangler fullstendig.


Du vet at navnet er Jehova, men du bruker det aldri, som igjen indikerer at du fornekter det.


Jaddadu

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3827
15.08.19 09:55
positivogblid: Du kan argumentere så mye du vil om det. Men i Markus sier Jesus faktisk selv til alle som hørte på at det handler om å være villig til å ofre seg for Jesus og evangeliets skyld - ikke for å forkynne navnet Jehova. Bibelen lærer oss at Jesus er navnet over alle navn. (Fil 2,9.)

Ja Jesus er innsatt som konge, og har blitt gitt all makt, og navnet hans er over alle navn, men Gud er Alfa og Omega, den aller mektigste og mektigere enn sønnen Jesus.

 

Jesus er IKKE Guds navn, for Jesus er en egen person, og Gud er en egen person, ved navnet Jehova.

 

Så det er du som kan argumentere så mye du vil, men å påstå at Jesus er Guds navn viser bare at du er så til de grader på bærtur og mangler så til de grader kunnskap... 

 

Jaddadu

(Innlegget ble redigert 15.08.19 09:56)

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 48685
15.08.19 12:10
Jaddadu: Du vet at navnet er Jehova, men du bruker det aldri, som igjen indikerer at du fornekter det.

Det var da JHVlig som du henger deg opp, da-

Mvh

BE

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 48685
15.08.19 12:11
Jaddadu: der må jeg nok innrømme at jeg har latt meg rive med i tåpelige diskusjoner, - jeg angrer

Da får du holde den ene tanken i hodet, da vet du.

Mvh

BE
alltid parat med velmente og presumptivt gode råd

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1048
15.08.19 19:15
Jaddadu: Jesus er IKKE Guds navn, for Jesus er en egen person, og Gud er en egen person, ved navnet Jehova.

Dersom dette navnet Jehova er av en slik enorm betydning? hvorfor er da Bibelen så mye mer opptatt av å opphøye Jesus navn?

(Innlegget ble redigert 15.08.19 19:16)

Doku
DokuInnlegg: 6681
15.08.19 20:43
Jaddadu: Du viser i alle dine kommentarer i relasjon til noe som har med Guds navn å gjøre, at du IKKE bruker navnet og nekter for at det fremkommer i NT, og at det ikke er navnet som skal brukes i GT, men at navnet er et synonym, og betyr far og eller lignende... gå gjennom alle dine kommentarer i slike sammenheng så lærer du muligens noe om selvinnsikt, noe du mangler fullstendig.
Du vet at navnet er Jehova, men du bruker det aldri, som igjen indikerer at du fornekter det.

Du har ikke vist til noe her heller, at jeg har skrevet at jeg fornekter Guds hellige navn! At jeg mener at det er feil å innføre "Jehova" 237 ganger i Det nye testamente, når det ikke står i grunnteksten til NT, er ikke det samme som å fornekte Guds navn. Enten du tror det eller ikke: Jeg har stor respekt for Guds navn! Liksom jeg også har respekt for Jesu navn!

Må jeg be om redelighet, Jaddadu!

Doku

(Innlegget ble redigert 15.08.19 20:45)

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1048
17.08.19 12:23
Jaddadu: du er så til de grader på bærtur og mangler så til de grader kunnskap...

Sikkert!

Men da vil jeg heller si meg fullstendig enig med Johannes som fastslår at Guds Sønn er kommet, og han har gitt oss forstand så vi kjenner Den Sanne Gud og det evige liv.

Er også uendelig mye trøst i at Jesus er det sanne lys, som lyser for hvert menneske.

Så da er det håp langt utenfor Jehovas vitners rekker også;)

 

(Innlegget ble redigert 17.08.19 12:31)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg