Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kan bli utstøtt for å stemme

NYTT TEMA
nlc
nlcInnlegg: 1207
22.08.19 20:40
return_of_drakkar: Hvilken viktig informasjon mangler for å kunne si om hun ble kastet ut for å fortelle om et overgrep?

Ingenting

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 22661
22.08.19 20:46
Doku: Dette tar du ut av kontekst, sammenheng, return_of drakkar. Det er ikke tale om «denne verden» ikke kan reparerers ved menneskelig makt, selv om det er sant, men at Den gamle pakt erstattes helt og fullt av Den nye pakt! Denne lignelsen var en del av Jesu svar på et spørsmål om hvorfor hans disipler ikke fulgte alle de gamle skikkene som fariseerne overholdt. I dette svaret lå det tydeligvis en hentydning til at kristendommens sannhet var for sterk og virkningsfull til at den kunne rommes innenfor jødedommens gamle ordning, som manglet vitalitet og fleksibilitet, og som snart skulle bli borte. (Matt 9: 14–16)

Nei, prinsippet er det samme.
Hvorfor man ikke følger eller prøver å rette på det som ikke holder mål.
Det som skal forkastes.
Samme prinsipp som i Forkynneren 1:15a.
Altså holder man seg unna det som er dømt til undergangen.
Så enkelt og så vanskelig.

Doku
DokuInnlegg: 6841
22.08.19 21:10
return_of_drakkar: Nei, prinsippet er det samme.
Hvorfor man ikke følger eller prøver å rette på det som ikke holder mål.

Det er ikke noe prinsipp! For alt i denne verden er jo midlertidig som ikke holder mål i forhold til det oververdslige kommende Guds rike. Men til tross for det midlertidige, så sier altså Skriften at de verdslige øvrigheter  er "Guds tjener" (Rom 13:1-7)

Så, jeg ser ikke noe konflikt med å se på de verdslige øvrigheter og be for for disse øvrighetspersonene, og samtidig be om "La Guds rike komme".

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 22.08.19 21:11)

Haregutt
HareguttInnlegg: 400
23.08.19 08:14
Doku: Det er ikke noe prinsipp! For alt i denne verden er jo midlertidig som ikke holder mål i forhold til det oververdslige kommende Guds rike. Men til tross for det midlertidige, så sier altså Skriften at de verdslige øvrigheter  er "Guds tjener" (Rom 13:1-7) Så, jeg ser ikke noe konflikt med å se på de verdslige øvrigheter og be for for disse øvrighetspersonene, og samtidig be om "La Guds rike komme". Mvh Doku

En skal ha respekt for myndighetene, men det er ikke det samme som at en skal "tilbe" myndighetene.

Hvorfor stemmer ikke Jehovas vitner, hvorfor feirer JV ikke nasjonaldager, hvorfor nekter JV militæret, hvorfor nekter JV å hilse flagget ? Fordi disse spørmålene går på tvers av hva Bibelens lærer.

Hvorfor betaler JV skatt, når en vet at skatten blant annet går til militæret ? Fordi vi skal ha respekt for lover og regler i landet.

Det hele handler om å ikke drive oppvigleri og eller protester, fordi Bibelen viser at vi skal ha respekt for landets styresmakter, en skal forholde seg rolig, men en kan nekte å delta i krig, eller lære om krig, fordi dette i mot Bibelens prinsipper, som igjen kan føre til straff, men da har en i alle fall fulgt Guds veiledning og ikke menneskers, som igjen fører til velsignelser................

At de aller fleste religioner ikke følger disse prinsippene, skyldes at de er villedet av denne verdens hersker.

Den første villedelsen var det Satan som la frem, han sa: "har Gud virkelig sagt at..." og slik fortsetter han "har Gud virkelig sagt at en ikke skal gå til stemme urnene..." OSV OSV

Bibelen er Guds rettesnor til menneskene, og det er opp til en hver om en vil følge denne rettesnoren... 

Mvh
Haregutt

(Innlegget ble redigert 23.08.19 08:15)

Doku
23.08.19 10:03
Haregutt: En skal ha respekt for myndighetene, men det er ikke det samme som at en skal "tilbe" myndighetene.

Er det noen som hevder at man skal tilbe myndighetene?

Men syns du det er riktig for en kristen som deg å  be "for konger og for alle som er i høy stilling, så vi kan leve et stille og rolig liv i all gudsfrykt og ærbarhet. Dette er godt og til behag for Gud, vår frelser.” (1. Tim. 2:1-3) ?

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 23.08.19 10:08)

Doku
23.08.19 10:13
Haregutt: Hvorfor stemmer ikke Jehovas vitner, hvorfor feirer JV ikke nasjonaldager, hvorfor nekter JV militæret, hvorfor nekter JV å hilse flagget ? Fordi disse spørmålene går på tvers av hva Bibelens lærer.

Hva er det Bibelen lærer om dette?

return_of_drakkar
23.08.19 14:13
Doku: Det er ikke noe prinsipp! For alt i denne verden er jo midlertidig som ikke holder mål i forhold til det oververdslige kommende Guds rike. Men til tross for det midlertidige, så sier altså Skriften at de verdslige øvrigheter er "Guds tjener" (Rom 13:1-7) Så, jeg ser ikke noe konflikt med å se på de verdslige øvrigheter og be for for disse øvrighetspersonene, og samtidig be om "La Guds rike komme". Mvh Doku

So said The Lord himself accoring to John 17:14-15"

"... for de er ikke av verden, slik heller ikke jeg er av verden. 15 Jeg ber ikke om at du skal ta dem ut av verden, men at du skal bevare dem fra det onde."

De kristne skal ha Jesus som konge.
Hva sa han om sin kongsmakt.
Joh 18:36
"Min kongsmakt er ikke av denne verden."

Så hvis man følger sin konge blander man seg da borti andre konger? Ingen kan tjene 2 herrer var det han også sa.

Ja - romerne sier at myndighetene er en guds tjener.
På den måten at han tillater dem å styre i verden.
Han tillot Hitler å styre på denne måten, men AH var jo ikke innsatt som en tjener for gud; eller mener du det?
Husk at Jesus sa noe om hvem som var verdens hersker.
Hvem var det?
Så alt dette forstås i disse sammenhengene!

Og derfor skal man som Jesus sa gi keiseren hva keiserens er og gud hva guds er.
Altså skal man være lovlydige og respektere de som styrer.
Rom 13:7.

JV ser ikke på seg selv som bedre enn andre.
De er ufullkomne, men det er interessant hva et medlem av
Editorial Board of The Guardian newspaper in Lagos skrev i The Guardion i 2018:

"
I am not saying that Jehovah’s Witnesses are saints. Certainly, not. But I can boldly say without equivocation that if every citizen behaves like members of Jehovah’s Witnesses, there will be peace in the country."

Kan du med hånda på hjertet si at dersom alle tilhørte det samme som deg så ville det ikke begås kriminalitet?
Altså når vi snakker om grupper (det kan jo finnes sorte får i alle leire, selv blant jesu første var det ett slik et).

https://guardian.ng/opinion/jehovahs-witnesses-what-law-abiding-citizens/

Jepp, vi kan be for de som styrer og er i høye stillinger.
1.tim 2:1-6.
Men hvorfor skal vi det sier versene?
Jo sies det: " så vi kan leve et stille og fredelig liv med gudsfrykt og verdighet i alt..."
Det er utsagnet om dette, det er faktisk et imperativ!

Men JV blander seg ikke borti de stemmer eller bedriver politikk.
De kritiserer dem ikke engang for det, for man har ikke noe med andre.
Så man kan lure på hvorfor noen gjør så store poeng av at de ikke stemmer eller deltar.
Er det en slags påtatt medlidenhet for å få noen til å føle seg undertrykt?

Hvorfor ikke tenke på Galaterne som eier at enhver må bære egne bører?

(Innlegget ble redigert 23.08.19 14:28)

Doku
23.08.19 15:25
return_of_drakkar: "... for de er ikke av verden, slik heller ikke jeg er av verden. 15 Jeg ber ikke om at du skal ta dem ut av verden, men at du skal bevare dem fra det onde." De kristne skal ha Jesus som konge.
Hva sa han om sin kongsmakt.
Joh 18:36
"Min kongsmakt er ikke av denne verden." Så hvis man følger sin konge blander man seg da borti andre konger? Ingen kan tjene 2 herrer var det han også sa.

Vel, men den salige Paulus tenkte tydeligvis ikke Selskapet Vakttårnet og dere Jehovas vitner tenker. Paulus hadde også Jesus som konge, men tydeligvis så han ikke det som å tjene to herrer, for han oppfordret likvel sine medkristne til å be "for konger og for alle som er i høy stilling, så vi kan leve et stille og rolig liv i all gudsfrykt og ærbarhet. Dette er godt og til behag for Gud, vår frelser.” (1. Tim. 2:1-3)

At Jesu kongsmakt ikke er av denne verden, betyr ikke annet enn at hans kongsmakt er av en annen verden. Noe annet behøver man ikke legge i det!

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 23.08.19 15:26)

Doku
23.08.19 15:42

Det var ikke romerne som sa at myndighetene er en "Guds tjener", men det var Paulus som skrev dette i sitt brev til den romerske menighet.

Dessuten er ikke tanken at Gud tillater noen å styre verden, nei, tanken er at myndighetene er innsatt av Gud. Paulus sier også at "det finnes ingen myndigheter som ikke er fra Gud, og de som finnes, er innsatt av Gud." (Rom 13:1)

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 23.08.19 15:44)

Doku
23.08.19 15:52
return_of_drakkar: Han tillot Hitler å styre på denne måten, men AH var jo ikke innsatt som en tjener for gud; eller mener du det?

Jeg mener ikke noe annet enn det Bibelen sier om de verdslige myndigheter, og den sier "det finnes ingen myndigheter som ikke er fra Gud, og de som finnes, er innsatt av Gud." (Rom 13:1)

Mener du noe annet en det Bibelen sier? Jo, jeg innrømmer at det med Hitler og andre ondskapsfulle herskere er vanskelig. Jeg har ikke noe svar på det.

Men syns du det er riktig for en kristen som deg å  be "for konger og for alle som er i høy stilling, så vi kan leve et stille og rolig liv i all gudsfrykt og ærbarhet. Dette er godt og til behag for Gud, vår frelser.” (1. Tim. 2:1-3) ?

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 23.08.19 15:52)

Doku
23.08.19 16:34
return_of_drakkar: Jepp, vi kan be for de som styrer og er i høye stillinger.
1.tim 2:1-6.
Men hvorfor skal vi det sier versene?
Jo sies det: " så vi kan leve et stille og fredelig liv med gudsfrykt og verdighet i alt..."
Det er utsagnet om dette, det er faktisk et imperativ!

Vel, du har svart på det jeg spurte om i mitt forrige innlegg, takk!

Jo, nettopp fordi vi kan leve et fredelig liv, så vet vi at demokratiet er det gunstigste styresettet i "denne verden", og hvorfor ikke gi vår stemme til det partiet som man mener er til det beste for vår kristne tro og som gir frihet til å forkynne evangeliet? Det skulle vel også være til Guds behag, liksom at vi ber for "for konger og for alle som er i høy stilling" er til Guds behag.

Å delta ved å stemme ved politiske valg, er den beste måten å verne om demokratiet, som også Vakttårnet hevder at det verner om demokratiet (Se Vakttårnet, 1. des. 1986, s. 7), men det paradoksale er at Jehovas vitner blir ekskludert, dersom de verner om demokratiet ved å stemme. Det er ikke lett å forstå dere!

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 23.08.19 16:35)

Haregutt
23.08.19 18:39
Doku: Jeg mener ikke noe annet enn det Bibelen sier om de verdslige myndigheter, og den sier "det finnes ingen myndigheter som ikke er fra Gud, og de som finnes, er innsatt av Gud." (Rom 13:1) Mener du noe annet en det Bibelen sier? Jo, jeg innrømmer at det med Hitler og andre ondskapsfulle herskere er vanskelig. Jeg har ikke noe svar på det. Men syns du det er riktig for en kristen som deg å  be "for konger og for alle som er i høy stilling, så vi kan leve et stille og rolig liv i all gudsfrykt og ærbarhet. Dette er godt og til behag for Gud, vår frelser.” (1. Tim. 2:1-3) ? Mvh Doku

Dersom du støtter et parti, en regjering eller en politisk person, som velger å starte en krig med Sverige, hvilken side skal du da velge ? du har jo stemt på partiet, regjeringen, eller personen, Gud er jo som kjent imot krig og stiller seg ikke på parti med noen. Hadde det paritet, regjeringen eller personen forlangt at du skulle gå i krigen, og drepe din åndelige bror, hadde du nektet eller hadde du fulgt den ideologien disse verdslige myndigheter hadde forlangt av deg, du hadde / har jo tross alt stemt på dem... ?

Det handler forøvrig ikke om å be for dem, men for at de skal ta kloke valg, som er godt for landet og menneskene i det, og det er noe helt annet enn å akseptere verdens myndigheter....

Mvh
Haregutt 

(Innlegget ble redigert 23.08.19 18:43)

Doku
23.08.19 19:18
Haregutt: Dersom du støtter et parti, en regjering eller en politisk person, som velger å starte en krig med Sverige, hvilken side skal du da velge ? du har jo stemt på partiet, regjeringen, eller personen,

Jeg er i det tilfellet ikke ansvarlig for en evt. uventet retning jeg ikke hadde forutsett. Jeg stemte på det partiet fordi det var ifølge deres program det som var mest gunstig for kristen virksomhet.

Doku
23.08.19 19:20
Haregutt: Hadde det paritet, regjeringen eller personen forlangt at du skulle gå i krigen, og drepe din åndelige bror, hadde du nektet eller hadde du fulgt den ideologien disse verdslige myndigheter hadde forlangt av deg, du hadde / har jo tross alt stemt på dem... ?

Jeg hadde selvsagt nektet, for det var ikke forutsetningen, da jeg stemte!

Doku
23.08.19 19:22
Haregutt: Det handler forøvrig ikke om å be for dem, men for at de skal ta kloke valg

Hva er forskjellen?

Du svarte ikke på det jeg spurte deg om:

Syns du det er riktig for en kristen som deg å  be "for konger og for alle som er i høy stilling, så vi kan leve et stille og rolig liv i all gudsfrykt og ærbarhet. Dette er godt og til behag for Gud, vår frelser.” (1. Tim. 2:1-3) ?

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 23.08.19 19:22)

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1176
24.08.19 10:56
Haregutt: Hvorfor stemmer ikke Jehovas vitner, hvorfor feirer JV ikke nasjonaldager, hvorfor nekter JV militæret, hvorfor nekter JV å hilse flagget ?

Ja sikkert reflekterte og gode spørsmål det Haregutt!

(Innlegget ble redigert 24.08.19 11:00)

positivogblid
24.08.19 11:03
Haregutt: Det handler forøvrig ikke om å be for dem

Men det er hva det står Haregutt !

Vi skal be for dem, men selvsagt kan du og Jehovas vitner være uenige med Bibelen i det som du understreker så sterkt!

(Innlegget ble redigert 24.08.19 11:04)

Haregutt
24.08.19 12:01
Doku: Hva er forskjellen? Du svarte ikke på det jeg spurte deg om: Syns du det er riktig for en kristen som deg å  be "for konger og for alle som er i høy stilling, så vi kan leve et stille og rolig liv i all gudsfrykt og ærbarhet. Dette er godt og til behag for Gud, vår frelser.” (1. Tim. 2:1-3) ? Mvh Doku

Her har du nok missforstått. Det handler om å be for alle mennesker, for at de kanskje en dag vil finne sannheten, og da gjelder dette også konger og høytstående mennesker. 

Når en ber så kan en ta med i bønnen at landets styresmakter må bevare freden eller skape fred, en kan ikke be om at Fremskrittspartiet skal vinne valget, eller at Kongen må få mer makt, eller at Kåre Willoch må bli president. 

Det er den store forskjellen, for dersom du fremmer et land, eller et styresett, eller en person, så har du latt verden komme foran Gud, og hva sier Bibelen om det da tro, men det vet du nok....

Mvh
Haregutt 

(Innlegget ble redigert 24.08.19 12:01)

Haregutt
24.08.19 12:04
positivogblid: Men det er hva det står Haregutt !

En kan ta med i bønnen at makten i landet må gjøre kloke valg, og bevare freden, ikke be om at et parti eller en person må få makten, og eller la dette komme foran Gud, slik du hevder.

Mvh
Haregutt

positivogblid
24.08.19 12:16
Haregutt: En kan ta med i bønnen at makten i landet må gjøre kloke valg, og bevare freden, ikke be om at et parti eller en person må få makten, og eller la dette komme foran Gud, slik du hevder.

Helt klart Haregutt! Det er sikkert veldig forskjellig hvordan vi mennesker formulerer oss eller hva den enkelte vektlegger i bønnene sine.

Det kalles trosfrihet og det er et alvorlig inngripen hvis religiøse ledere går inn og kontrollerer eller formulerer "hva en har lov til og be om hva en ikke har lov til å be om" slik du er opptatt av. 

Det er tankekontroll og maktmisbruk og bør ikke forekomme i en kristen menighet!

(Innlegget ble redigert 24.08.19 12:42)

Doku
24.08.19 13:53
Haregutt: Her har du nok missforstått. Det handler om å be for alle mennesker, for at de kanskje en dag vil finne sannheten, og da gjelder dette også konger og høytstående mennesker.  Når en ber så kan en ta med i bønnen at landets styresmakter må bevare freden eller skape fred, en kan ikke be om at Fremskrittspartiet skal vinne valget, eller at Kongen må få mer makt, eller at Kåre Willoch må bli president.  Det er den store forskjellen, for dersom du fremmer et land, eller et styresett, eller en person, så har du latt verden komme foran Gud, og hva sier Bibelen om det da tro, men det vet du nok....

Hva har jeg misforstått i 1. Tim. 2:2-4. Paulus formante sine trossøken om å "Be for konger og alle i ledende stillinger, så vi kan leve et stille og fredelig liv med gudsfrykt og verdighet i alt. Dette er godt og noe Gud, vår frelser, gleder seg over, han som vil at alle mennesker skal bli frelst og lære sannheten å kjenne."

Mener du at om vi gir kongen, keiseren eller de som har ledende stillinger ære, at vi lar "verden komme foran Gud,"? Nei, for apostelen oppfordrer til dem ære. "Vis alle ære, elsk søskenfellesskapet, frykt Gud, gi keiseren ære!" (1Pet 2:17)

Ja, for de er "innsatt av Gud" og "Guds tjener" (Rom 13:1-7) Så neste gang du ber på vegne av menigheten i Rikets sal, kan du trygt, med Bibelsk grunn, be for kongen og alle i ledende stillinger. For "dette er godt og noe Gud, vår frelser, gleder seg over, han som vil at alle mennesker skal bli frelst og lære sannheten å kjenne." Stå på Haregutt, og lykke til!

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 24.08.19 13:53)

return_of_drakkar
26.08.19 13:28
Doku: Jeg mener ikke noe annet enn det Bibelen sier om de verdslige myndigheter, og den sier "det finnes ingen myndigheter som ikke er fra Gud, og de som finnes, er innsatt av Gud." (Rom 13:1) Mener du noe annet en det Bibelen sier? Jo, jeg innrømmer at det med Hitler og andre ondskapsfulle herskere er vanskelig. Jeg har ikke noe svar på det. Men syns du det er riktig for en kristen som deg å  be "for konger og for alle som er i høy stilling, så vi kan leve et stille og rolig liv i all gudsfrykt og ærbarhet. Dette er godt og til behag for Gud, vår frelser.” (1. Tim. 2:1-3) ?

Hvem eier jorda?
Hvem eier universet?
Hvem eier alt livet?
Jo - Gud!den

Men styrer Gud eller Jesus Kristus direkte over jorden i dag?
Nei, for da ville det ikke sett slik ut i verden.

Det er sant at mange som styrer har veldig gode forsetter.
Og all respekt for disse.
Og noen har dårlige forsetter som vi har vært inne på.
På jorden har det vært og er endog i dag styrere fra begge grupper.
Har så faderen og sønnen satt inn disse direkte, eller tillater de at disse får lov til å styre?

Jeg mener svaret er enkelt - at de tillater at de får styre.
De er ikke salvet av gud slik som feks David og Josija.
Så derfor er det betimelig å be for dem slik jeg skrev - for at man skulle få leve i fredelige forhold. Men likevel får ikke alle Jesu disipler det (og her trenger vi ikke tenke på noen gruppe, men se stort på det).
I Russland angripes nok Jv sterkest, men også vanlige protestantiske grupper og pinsevenner og baptister angripes.

Det er her dette kommer inn.
Man bør be som i 1.tim 2:1-3, selv om hver enkelt bønn jo er personlig.
Man skal respektere den relative myndigheten som Rom 13 snakker om. 
Og Jesus sa jo selv at man skulle gi keiseren sitt og gud sitt.
Og han sa at hans disipler måtte være i verden, men ikke av den.
Paulus sa også at man ikke skulle dømme de som var utenfor.

Jeg har null problemer med å forstå at man ikke forstår at man ikke stemmer osv. På samme måte som jeg har null problemer med å forstå at man ikke godtar eller forstår det med blodet.
Like lite som en mann fullt ut kan forstå en kvinne, eller motsatt, fordi man er en annen, for å si det slik.

return_of_drakkar
26.08.19 13:32
positivogblid: Helt klart Haregutt! Det er sikkert veldig forskjellig hvordan vi mennesker formulerer oss eller hva den enkelte vektlegger i bønnene sine. Det kalles trosfrihet og det er et alvorlig inngripen hvis religiøse ledere går inn og kontrollerer eller formulerer "hva en har lov til og be om hva en ikke har lov til å be om" slik du er opptatt av.  Det er tankekontroll og maktmisbruk og bør ikke forekomme i en kristen menighet!

Man må skille mellom noe her.
En offentlig bønn må faktisk være slik at alle kan si: amen.
En privat bønn har strengt talt ikke noen annen noe med. men skriften gir jo kloke råd om bønn.

spiraltrollet
spiraltrolletInnlegg: 450
26.08.19 13:38
return_of_drakkar: En privat bønn har strengt talt ikke noen annen noe med.

det bør gjelde de sinnsyke gamle grisene i disse sektene som klenger seg inn på en og sitter og ber for en ..

disse som gjør det så enkelt at de klamrer seg til at "hensikten leger middelet ", hvis disse syntes at det er til ditt beste å bli kristen så gir de bæng i dine menneskerettigheter og rettigheter til frihet og det å få være i fred fra plagsom aktivitet.. slike skulle vært skutt, og det mener jeg ...når disse ikke tålererer at andre mennesker ønske rå leve sitt liv i fred fra dem , så har ikke disse krav på eget liv heller..

butler93
butler93Innlegg: 4449
26.08.19 14:31
spiraltrollet: det bør gjelde de sinnsyke gamle grisene i disse sektene som klenger seg inn på en og sitter og ber for en ..
disse som gjør det så enkelt at de klamrer seg til at "hensikten leger middelet ", hvis disse syntes at det er til ditt beste å bli kristen så gir de bæng i dine menneskerettigheter og rettigheter til frihet og det å få være i fred fra plagsom aktivitet.. slike skulle vært skutt, og det mener jeg ...når disse ikke tålererer at andre mennesker ønske rå leve sitt liv i fred fra dem , så har ikke disse krav på eget liv heller..

Sinnssyke gamle griser, hvor er det du opplever å møte folk som klenger seg slik inn på deg? Det jeg kaller gamle griser er noe helt annet, og disse er nok ikke hverken Jehovas Vitner, eller noen annen form for religiøs

Jeg synes du er respektløs, og direkte uforskammet, skyte folk? 

mh

butler

Doku
26.08.19 16:17
return_of_drakkar: Men styrer Gud eller Jesus Kristus direkte over jorden i dag?
Nei, for da ville det ikke sett slik ut i verden.

Har du ikke lest apostlenes tolkning av Salme 110:1?

34 For David fór ikke opp til himmelen, han sier jo selv: Herren sa til min herre: Sett deg ved min høyre hånd 35  til jeg får lagt dine fiender som skammel for dine føtter. 36 Så skal hele Israels folk vite for visst: Denne Jesus som dere korsfestet, ham har Gud gjort til både Herre og Messias.» (Apg 2:34-36)

Men aldri har han sagt til noen engel: Sett deg ved min høyre hånd til jeg får lagt dine fiender som skammel for dine føtter. (Hebr 1:13)

20 Med denne veldige makt og styrke reiste han Kristus opp fra de døde og satte ham ved sin høyre hånd i himmelen, 21 over alle makter og åndskrefter, over alt velde og herredømme og over alle navn som nevnes kan, ikke bare i denne tid, men også i den kommende. (Ef 1:20,21)

Fra Sion rekker Herren ut ditt mektige septer. Du skal herske blant dine fiender! (Sal 110:2)

Jesus ble kongenes konge (1Tim 2:15) ved sin oppstandelse og himmelfart, da han satte seg ved Faderens høyre side, vet du. Og århundrene har han hersker blant sine fiender. Det skal han fortsette med inntil alle fiender er lagt til skammel for hans føtter. Den siste fienden er døden. 25 For han skal være konge helt til Gud har lagt alle fiender under hans føtter. 26 Den siste fienden som blir tilintetgjort, er døden. (1Kor 15:25, 26)

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 26.08.19 16:17)

Doku
26.08.19 22:51
return_of_drakkar: Man må skille mellom noe her.
En offentlig bønn må faktisk være slik at alle kan si: amen.

Nei, en offentlig bønn skal være i samsvar med Guds vilje. Guds vilje er bl.a. gitt av vår salige Paulus, når han oppfordret til å "Be for konger og alle i ledende stillinger, så vi kan leve et stille og fredelig liv med gudsfrykt og verdighet i alt. Dette er godt og noe Gud, vår frelser, gleder seg over..."

Så de i menigheten som ikke vil gi sin samstemme i denne bønnen, unnlater å si "Amen"!

Var det ikke en god oppfordring å følge Paulus' oppfordring i deres menigheter nå som deres trossøsken i Russland er i store vanskeligheter med øvrighetene der? Jeg tror det var klokt av dere å begynne med å praktisere å "Be for konger og alle i ledende stillinger, så vi kan leve et stille og fredelig liv med gudsfrykt og verdighet i alt. Dette er godt og noe Gud, vår frelser, gleder seg over." For av deres tydelige vegring mot slike bønner, som innleggene deres viser, burde dere overveie å følge Paulus' oppfordring!

Kanskje det vil gå dere bedre i Russland ved å følge Paulus' inspirerte oppfordring?

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 26.08.19 22:56)

return_of_drakkar
27.08.19 13:26
Doku: Nei, en offentlig bønn skal være i samsvar med Guds vilje. Guds vilje er bl.a. gitt av vår salige Paulus, når han oppfordret til å "Be for konger og alle i ledende stillinger, så vi kan leve et stille og fredelig liv med gudsfrykt og verdighet i alt. 3 Dette er godt og noe Gud, vår frelser, gleder seg over..."
Så de i menigheten som ikke vil gi sin samstemme i denne bønnen, unnlater å si "Amen"!
Var det ikke en god oppfordring å følge Paulus' oppfordring i deres menigheter nå som deres trossøsken i Russland er i store vanskeligheter med øvrighetene der? Jeg tror det var klokt av dere å begynne med å praktisere å "Be for konger og alle i ledende stillinger, så vi kan leve et stille og fredelig liv med gudsfrykt og verdighet i alt. 3 Dette er godt og noe Gud, vår frelser, gleder seg over." For av deres tydelige vegring mot slike bønner, som innleggene deres viser, burde dere overveie å følge Paulus' oppfordring!
Kanskje det vil gå dere bedre i Russland ved å følge Paulus' inspirerte oppfordring?

En offentlig bønn er på vegne av hele menigheten.
Og for hver enkelt.
Hva den som framsier bønnen skal si er opp til den som gjør det.
Både som mandat og som ansvar.
Selvsagt framsies det bønner hvor man ber Gud om å styrke de forfulgte, og hjelpe til etter det som er hans vilje gange hensikt.
Det er da ikke noe nytt at guds tjenere forfølges.
I skriften står det til og med om at noen av hans tjenere ble sagd i stykker.
Og Jesus sa at fordi man forfulgte ham ville man forfølge hans disipler!
Dette er faktisk kompliserte greier.

Russland?
Nå må man huske på at Jesus sa at verden ville hate hans etterfølgere. 
Hvorfor?
Fordi de ikke var av verden.
Derfor har en del religiøse elementer nå og da sammen med verdslige myndigheter gått sammen om konkret forfølgelse av Jv.

Russland?
Du er vel klar over at både Jv, pv,baptister, protestanter og kaolikker alle kan rammes av de såkalte terror-bestemmelsene der?

Du burde bruke litt tid på denne siden.
Du bør vel kontakte en god del menigheter forstår jeg...
https://www2.stetson.edu/~psteeves/relnews/00currentchoices.shtml

eller denne:
https://www.christianpost.com/news/pure-genocide-over-6000-nigerian-christians-slaughtered-mostly-women-children.html

Dine utsagn om dette virker noe fjerne fra hva Pauli ord betyr sammenholdt med Jesu egne utsagn.

Men ok - da har du her muligheten:
---Hva skal de troende (no matter what congregation) i Russland be om / for angående lederne?
Og hva hvis ikke lederne blir snille? (jamfør AH og andre slike).
Og tror du ikke at man i alle gruppene har et forhold til det?

return_of_drakkar
27.08.19 14:19
Doku: Har du ikke lest apostlenes tolkning av Salme 110:1?
34 For David fór ikke opp til himmelen, han sier jo selv: Herren sa til min herre: Sett deg ved min høyre hånd 35 til jeg får lagt dine fiender som skammel for dine føtter. 36 Så skal hele Israels folk vite for visst: Denne Jesus som dere korsfestet, ham har Gud gjort til både Herre og Messias.» (Apg 2:34-36)
Men aldri har han sagt til noen engel: Sett deg ved min høyre hånd til jeg får lagt dine fiender som skammel for dine føtter. (Hebr 1:13)
20 Med denne veldige makt og styrke reiste han Kristus opp fra de døde og satte ham ved sin høyre hånd i himmelen, 21 over alle makter og åndskrefter, over alt velde og herredømme og over alle navn som nevnes kan, ikke bare i denne tid, men også i den kommende. (Ef 1:20,21)
Fra Sion rekker Herren ut ditt mektige septer. Du skal herske blant dine fiender! (Sal 110:2)
Jesus ble kongenes konge (1Tim 2:15) ved sin oppstandelse og himmelfart, da han satte seg ved Faderens høyre side, vet du. Og århundrene har han hersker blant sine fiender. Det skal han fortsette med inntil alle fiender er lagt til skammel for hans føtter. Den siste fienden er døden. 25 For han skal være konge helt til Gud har lagt alle fiender under hans føtter. 26 Den siste fienden som blir tilintetgjort, er døden. (1Kor 15:25, 26)

Kortfattet som en start.

1. Noen ble salvet til konge i Israel lenge før de fikk være den som styrte landet. Jamfør Kong Josija. Han måtte vente en god tid mens den tvilsomme Aka fikk lov til å styre!!!

2. På samme måte ble Jesus innsatt som konge.
    Han ble innsatt som konge i kongedømmet Guds Rike.
    Han skulle herske blant sine fiender.

3. Så vi vet vi at det skal komme et 1000-årsrike med Kristus som den øverste kongen + 144 000 medregenter (underkonger).
Da er JKs kongedømme som hersker over jorden.
Da er hans fiender enten borte eller innelåste til den siste prøve.

Nå er vi inne på det jeg henviste litt til for en tid siden, om Jesu komme og Jesu komme (som konge).

4. Det er hyperinteressant om du mener at Jesus er denne verdens hersker idag!
Å herske blant er ikke det samme som å herske over.
Å være inngitt myndigheten, retten, er ikke det samme som til enhver tid å styre over alt. Det skjer ikke før 1000-årsriket at han er verdens hersker.

At Satan er dagens hersker er da heller ikke noe som Jv er alene om å hevde. Her tror jeg faktisk at det er den mest utbredte holdningen innen kristenheten. 
Det er vel utren grunn at Paulus snakker om denne verdens gud som forblinder de vantros sinn. 
Noe vedkommende ikke vil få gjøre i 1000-årsriket!

butler93
butler93Innlegg: 4449
27.08.19 18:41
Doku: Hva er det Bibelen lærer om dette?

I helgen møtte jeg en frafallen. Jeg var på 45 års jubileum for avgangsklasser, og traff en som kom til min klasse på ungdomsskolen, for så å forsvinne like brått som han kom, og jeg spurte hvorfor. Svaret overrasket meg, da svaret var at hans far forsøkte å danne en gruppe JV i denne heller syndefulle bygd, og måtte gi tapt. Nå er nok ikke slike sammenkomster noe ideelt sted å diskutere på, men da han både røykte og drakk alkohol var det naturlig for kverulanten i meg å spørre om hva menigheten mente om dette. Svaret overrasket meg, da han sa at å drikke litt var ingen problem, men ble du alkoholiker ble du kasta ut, mens røyking var strengt forbudt. 

Så spørsmålet er, medfører dette riktighet, og i så fall hvorfor. Hvor står det i Bibelen om dette? 

mvh

butler

(Innlegget ble redigert 27.08.19 18:42)

Klikk for å gå tilbake til toppen