Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Okei.. Nok om Jehovas vitner..

NYTT TEMA
positivogblid
positivogblidInnlegg: 1182
15.09.19 17:57
Pooping: Venter på svar...

Jeg følger det gode apostoliske råd: 'prøv alt, hold fast på det gode'. (1.Tess 5,21)

Man må altså skille på det som er ondskapsfullt og det som bygger mennesker opp, jeg tror ikke Gud har satt slike rigide regler som det Jehovas vitner sier han har gjort.

I alle fall, jeg er ikke betenkelig med å gå i en bursdag - tvert i mot skal vi kunne ære våre medmennesker.

Vi må bruke sunn fornuft, Pooping!

 

(Innlegget ble redigert 15.09.19 18:06)

kytec
kytecInnlegg: 43864
15.09.19 17:59
positivogblid: Jeg følger det gode apostoliske råd: 'prøv alt, hold fast på det gode'. (1.Tess 5,21)

Inkluderer det analsex og hvis ja, er det hold fast på? 

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1182
15.09.19 18:01
Pooping: Her kommer det atter en gang tåpelig og dustete uttalelser fra den kanten...
Gjennomsnittet av nykommere til Jehovas vitner er ca 32 nye døpte vitner pr. time, hele døgnet, året gjennom, og det øker, og de som kommer til, er mennesker av alle folkeslag, religioner, yrkesgrupper, raser, og tidligere politiske interesserte.
Hvorfor ? for i følge dere her inne på vgd, skulle en jo tro at det ville bli færre og færre, fordi Jehovas vitner farer med vranglære og læresetninger som overhode ikke har noen Bibelsk relasjon...
Kan dere som vet alt om Jehovas vitner nå bare forklare de som ikke vet særlig mye om dem, hvorfor blir det bare flere og flere, og så ser en samtidig at i andre religiøse grupper og trossetninger går antallet nedover, spesielt for dem som tilhøre stats kirken...
Jeg undrer meg på hva grunnen kan være........................

Det er anslått at det er 2,2 milliarder kristne, så skjønner ikke helt at du mener kristendommen er så ubetydelig liten i forhold til Jehovas vitners religion?

Men du har rett mange religioner vokser som aldri før, både små og store trossamfunn og sekter.

Det er et interessant spørsmål hvorfor det er vekst i mange nyreligiøse og religiøse trossamfunn av ulike slag.

Men dessverre for deg, ingenting indikerer at Jehovas vitner vokser forbi alle andre religioner, slik du hevder!

(Innlegget ble redigert 15.09.19 18:17)

Doku
DokuInnlegg: 6845
15.09.19 18:14
positivogblid: Det er anslått at det er 2,2 milliarder kristne, så skjønner ikke helt at du mener kristendommen er så ubetydelig liten i forhold til Jehovas vitners religion.

Jehovas vitner var 8,6 mill. i 2018. Det utgjør omkring 0,1 % av verdens befolkning (8500.000.000)

I Norge utgjør Jehovas vitner 0,2 % av befolkningen i 2018

11745 X 100 =  0,22 %

5 312 343

(Innlegget ble redigert 15.09.19 18:22)

Doku
DokuInnlegg: 6845
15.09.19 18:32
positivogblid: Men dessverre for deg, ingenting indikerer at Jehovas vitner vokser forbi alle andre religioner, slik du hevder!

Jehovas vitner hadde en økning på 1,4 % på verdensbasis. I 31 land er fremgangen i antall medlemmer enten 0 % eller tilbakegang. La oss f.eks. se på Poerto Rico. Der er det i år 2018: 23.632 Jehovas vitner, og der var det minus 7 % tilbakegang. Dette ifølge Selskapet Vakttårnet egen statistikk

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 15.09.19 18:33)

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1182
15.09.19 18:40
Doku: Det utgjør omkring 0,1 % av verdens befolkning

I følge Jehovas vitners tro så er det da altså bare 0,1% av verdens befolkning som oppnår evig liv per i dag eller som er "godkjente" av Gud som de sier...

Da kan man lure litt på hva som skjedde med frelsesplanen og Guds gode hensikt med menneskene...

er litt i det reflekterte hjørnet i dag :)

(Innlegget ble redigert 15.09.19 18:41)

Doku
DokuInnlegg: 6845
15.09.19 18:45
Pooping: Den store forskjellen er at ingen religiøs organisasjon er så forhatt som Jehovas vitner

For noe sludder, Pooping! Ta deg i sammen! Dere når ikke opp til anklene til den religiøse organisasjonen, Islamic State of Iraq and the Levant (ISIL)!

Håper ikke at dere har som mål å være de mest forhatte i verden! Jeg oppfatter Jehovas vitner som harmløse mennesker, som bare har noen ekstreme teologiske oppfatninger. Dere er ikke farlige! Hallo Russland! Slipp Dennis Christiansen fri!     Her ser du at til og med en dansk kristelig avis appellerer for den urett Jehovas vitner er utsatt for i Russland. Det er også kristenheten, som du snakker så stygt om!

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 15.09.19 18:57)

Gorback
GorbackInnlegg: 4143
15.09.19 18:53
positivogblid: I følge Jehovas vitners tro så er det da altså bare 0,1% av verdens befolkning som oppnår evig liv per i dag

Det bør vel ikke bli for mange heller, siden Jehova vissnok har lovet dem at de skal leve på en fremtidig paradisisk jord! Herr JEhova bør nok sette et tak på ca 1.5 milliarder for ikke å skape økologisk ubalanse med andre arter...

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1182
15.09.19 19:01
Pooping: Den store forskjellen er at ingen religiøs organisasjon er så forhatt som Jehovas vitner,

Det tviler jeg på stemmer, for de fleste er Jehovas vitner en ubetydelig liten gruppe som svært få har noe som helst forhold til, annet enn at de kommer på dørene en sjelden gang og det er få som innbyr dem til samtale.

Så nei, tror du ljuger igjen!

Forresten er det noe mål å være den mest forhatte organisasjonen i verden?

Er det ikke bedre å legge opp til respekt og godt omdømme?

Men enig dere har til dels et veldig dårlig omdømme som dere bør prøve å rette opp!!

(Innlegget ble redigert 15.09.19 19:01)

Doku
DokuInnlegg: 6845
15.09.19 19:15
positivogblid: Forresten er det noe mål å være den mest forhatte organisasjonen i verden? Er det ikke bedre å legge opp til respekt og godt omdømme?

"Vis alle ære, elsk brødrene, frykt Gud, ær kongen! 18 Dere tjenere [slaver]: underordne dere under herrene deres og vis dem respekt – ikke bare de gode og rimelige, men også de vrange. 19 For dette finner nåde, om noen av samvittighet for Gud tåler sorger når han lider urettferdig. (1Pet 2:17-19)

Dette er en helt annen ånd, enn det ekstreme trossamfunn fremmer.

Jehovas vitner! Vend om!

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 15.09.19 19:15)

aicat
aicatInnlegg: 18621
15.09.19 20:22
Doku: Dere tjenere [slaver]: underordne dere under herrene deres og vis dem respekt

Ja, men er det ikke akkurat det JVs sektsmedlemmer gjør da? De har jo fullstendig underkastet seg - riktignok ikke herrene i himmelen - men "herrene" i Brooklyn?

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49146
15.09.19 20:44
Doku: 7 % tilbakegang. Dette ifølge Selskapet Vakttårnet egen statistikk

Fy, så slem du er.

Mvh

BE

Doku
DokuInnlegg: 6845
15.09.19 21:19
BlackEagle: Fy, så slem du er. Mvh BE

Ja, fy! Doku den grusomme!

Pooping
PoopingInnlegg: 308
15.09.19 21:59
Doku: Men jeg svarte ikke på hvorfor slike trossamfunn øker. Grunnen er at jeg vet ikke hvorfor de øker. Man kan spekulere på grunnen. Kan det være at noen mennesker har behov for svar på eksistensielle spørsmål? Og andre har behov for tilhørighet. Og andre er født inn i slike bevegelser og flasket opp med deres sære læresetninger, uten å reflektere over om de er riktige. En slags "kongens nye klær"-indoktrinering. Ja, det kan være mange andre grunner også, som depresjon, ensomhet, dårlig selvfølelse. Hva tror du? Mvh Doku

Ja det kan være mange årsaker til at religiøse organisasjoner øker i antall, om en ønsker å vite hvorfor, må en se på hva som styrer et menneske til å la seg lede av de læresetningene som går under flere faktorer. 

Noen organisasjoner / trosretninger, fører en massesuggesjon med forskjellige stemninger, der folk blir revet med av svært entusiastiske "selgere" som får medlemmene til å dåne av karismaen til deres "ledere".

Andre fører en skremsel propaganda, om evig straff i et eller annet pinested, og noen kjøre knallhardt på å indoktrinere, og noen kjører veldig på kjærlighet og nestekjærlighet, og noen på egendefinerte filosofiske retninger og forståelser.

Ofte er det en felles nevner i disse organisasjonene, som innebærer å "ta seg av" de svake og nedbrutte i samfunnet, for å øke tilkommet i menighetene, og noen innbyr til store sammenkomster / leire ved å lokke med forskjellige opplevelser, som f.eks. konserter, healing, og livlige læremestre osv. osv.

Andre forsøker å øke antallet medlemmer ved formering.

Men, hva er årsaken til at Jehovas vitner har en slik vekst verden over ? svaret er ingen av delene ovenfor. Jehovas vitners vekst er et resultat av den forkynnelse som Gud har gitt dem bud om å utføre, der belønningen er evig liv, uten alle de problemene vi ser i dag på jorden, med andre ord handler det om å lære seg hva Guds hensikt er, og den hensikten finnes kun i Bibelen. 

De som velger et Bibelkurs / Bibelstudie med Jehovas vitner blir ikke sugd inn i noe som de selv ikke har kontroll over. Et Bibelkurs med Jehovas vitner foregår alltid på de premissene som hver enkelt setter, som innebærer en timens gjennomgang av sentrale spørsmål om hva Guds ord mener om det en ønsker å vite, hjemme hos hver enkelt, til et tidspunkt som de selv bestemmer, og så lenge de selv ønsker å få besøk av vitnene.

Derfor er det ikke ofte at personer med rusproblemer eller andre sosiale problem tilkommer menigheten, ikke fordi disse ikke er velkommen, eller fordi ingen vil tilby dem et Bibelkurs, men fordi ofte ser en at mange sliter med sine problemer, og ønsker ikke at de problemene de sliter med skal være et hinder for å komme seg gjennom avsnittene i Bibelstudiet, men som sagt, Jehovas vitners medlemmer kommer fra alle samfunnslag, fattig eller rik, unge eller gamle... fordi mange av dem søker etter meningen med livet, og sannheten, om hva Bibelen egentlig lærer.

 

Slik er det bare.

 

PP

(Innlegget ble redigert 15.09.19 21:59)

Pooping
PoopingInnlegg: 308
15.09.19 22:06
Doku: Jehovas vitner hadde en økning på 1,4 % på verdensbasis. I 31 land er fremgangen i antall medlemmer enten 0 % eller tilbakegang. La oss f.eks. se på Poerto Rico. Der er det i år 2018: 23.632 Jehovas vitner, og der var det minus 7 % tilbakegang. Dette ifølge Selskapet Vakttårnet egen statistikk Mvh Doku

Joda, det er noen land det er tilbakegang i, men det totale bildet viser en økning, MEN !!! alle skal være klar over at økningen vil avta, fordi nå er de aller fleste mennesker blitt tilbydd å lære å kjenne Gud, og forkynnelses arbeidet vil komme til å bli vanskeligere og vanskeligere verden over, fordi vi lever i de aller siste dager.

Bibelen viser at budskapet og Guds rike, hans navn og hans hensikter skal forkynnes over hele den bebodde jord, og så skal enden komme... og enden er nå, det vil alle dere som fornekter Gud og hans rike, smertelig bli klar over i svært nær fremtid.

Ohooo spuki spuki, men lær hva Bibelen lærer, og se på bildene som den viser til, - Vannflommen, Sodoma og Gomora, Jerusalem år 70, og ikke minst 1914 og 1919.... De siste dager er nå, Matteus 24:3-14 og 2. Timoteus 3:1-13 bare å lese, for dette gjelder nå, noe historien klart og tydelig viser.

Mvh

PP

 

(Innlegget ble redigert 15.09.19 22:16)

Pooping
PoopingInnlegg: 308
15.09.19 22:26
positivogblid: Det tviler jeg på stemmer, for de fleste er Jehovas vitner en ubetydelig liten gruppe som svært få har noe som helst forhold til, annet enn at de kommer på dørene en sjelden gang og det er få som innbyr dem til samtale. Så nei, tror du ljuger igjen! Forresten er det noe mål å være den mest forhatte organisasjonen i verden? Er det ikke bedre å legge opp til respekt og godt omdømme? Men enig dere har til dels et veldig dårlig omdømme som dere bør prøve å rette opp!!

Jehovas vitner får mye publisitet, men ikke av den gode sorten, og forkynnelsen har blitt forbudt i flere land, bl.a. Russland, der myndighetene har beslaglagt eiendommen deres, og arrestert forkynnere. Men hva sier Bibelen om dette da, Jo, at sanne kristne skulle forfølges nettopp fordi de forkynner om Guds rike, Jesus som sønnen, og hans fars navn, Jehova... tiltross for at Jehovas vitner opptrer som lovlydige og fredelige over hele jorden, tar ikke del i krig, protesterer ikke, og tar ikke parti for noen styres makter... 


Så det er bare profetier som går i oppfyllelse.


pp


 

Doku
DokuInnlegg: 6845
15.09.19 23:03
Pooping: Ja det kan være mange årsaker til at religiøse organisasjoner øker i antall, om en ønsker å vite hvorfor, må en se på hva som styrer et menneske til å la seg lede av de læresetningene som går under flere faktorer.  Noen organisasjoner / trosretninger, fører en massesuggesjon med forskjellige stemninger, der folk blir revet med av svært entusiastiske "selgere" som får medlemmene til å dåne av karismaen til deres "ledere". Andre fører en skremsel propaganda, om evig straff i et eller annet pinested, og noen kjøre knallhardt på å indoktrinere, og noen kjører veldig på kjærlighet og nestekjærlighet, og noen på egendefinerte filosofiske retninger og forståelser. Ofte er det en felles nevner i disse organisasjonene, som innebærer å "ta seg av" de svake og nedbrutte i samfunnet, for å øke tilkommet i menighetene, og noen innbyr til store sammenkomster / leire ved å lokke med forskjellige opplevelser, som f.eks. konserter, healing, og livlige læremestre osv. osv. Andre forsøker å øke antallet medlemmer ved formering. Men, hva er årsaken til at Jehovas vitner har en slik vekst verden over ? svaret er ingen av delene ovenfor. Jehovas vitners vekst er et resultat av den forkynnelse som Gud har gitt dem bud om å utføre, der belønningen er evig liv, uten alle de problemene vi ser i dag på jorden, med andre ord handler det om å lære seg hva Guds hensikt er, og den hensikten finnes kun i Bibelen.  De som velger et Bibelkurs / Bibelstudie med Jehovas vitner blir ikke sugd inn i noe som de selv ikke har kontroll over. Et Bibelkurs med Jehovas vitner foregår alltid på de premissene som hver enkelt setter, som innebærer en timens gjennomgang av sentrale spørsmål om hva Guds ord mener om det en ønsker å vite, hjemme hos hver enkelt, til et tidspunkt som de selv bestemmer, og så lenge de selv ønsker å få besøk av vitnene. Derfor er det ikke ofte at personer med rusproblemer eller andre sosiale problem tilkommer menigheten, ikke fordi disse ikke er velkommen, eller fordi ingen vil tilby dem et Bibelkurs, men fordi ofte ser en at mange sliter med sine problemer, og ønsker ikke at de problemene de sliter med skal være et hinder for å komme seg gjennom avsnittene i Bibelstudiet, men som sagt, Jehovas vitners medlemmer kommer fra alle samfunnslag, fattig eller rik, unge eller gamle... fordi mange av dem søker etter meningen med livet, og sannheten, om hva Bibelen egentlig lærer.   Slik er det bare.   PP

Av akkurat samme grunn kan Mormonerne si at det er grunnen til de vokser i antall medlemmer. De misjonerer intensivt de også.


Mvh Doku

Doku
DokuInnlegg: 6845
15.09.19 23:20
Pooping: Bibelen viser at budskapet og Guds rike, hans navn og hans hensikter skal forkynnes over hele den bebodde jord, og så skal enden komme... og enden er nå, det vil alle dere som fornekter Gud og hans rike, smertelig bli klar over i svært nær fremtid.

Det er mulig at enden er nå, men dere forkynner ikke det samme Guds rike som apostlene forkynte! Det burde du erkjenne!

Se nå!

1. Ifølge Bibelen fikk Jesus all myndighet ved sin oppstandelse, da han ble innsatt på tronen i himmelen.    

Ifølge Selskapet Vakttårnet skjedde dette i år 1914.

2. Ifølge Bibelen fikk Jesus veldet over verden - i den videste betydning - ved sin oppstandelse. 

Ifølge Selskapet Vakttårnet fikk Jesus velde over verden i år 1914.

3. Ifølge Bibelen forsøkte "hedningene" å hindre Jesu tronebestigning ved å drepe ham.

Ifølge Selskapet Vakttårnet inntraff dette "hedningenes" raseri i år 1914.

4. Ifølge Bibelen begynte Jesus å herske "mitt iblant sine fiender" ved sin oppstandelse.

Ifølge Selskapet Vakttårnet skjedde dette i år 1914.

5. Ifølge Bibelen innebar Jesu død en seier over Djevelen og åndemaktene, som symbolsk framstilles som en nedstyrtning av disse onde makter fra himmelen til jorden.

Ifølge Selskapet Vakttårnet inntraff denne utkastingen av Satan og hans engler i år 1914, eller straks deretter. Hendelsene oppfattes dessuten som en ren bokstavelig utkastelse fra himmelen.

6. Ifølge Bibelen kan et menneske bli reddet til Guds rike kun ved tro på Jesus Kristus å bli født på ny gjennom Guds ånd.

Ifølge Selskapet Vakttårnet gjelder både kallelsen til Guds rike og gjenfødelsen bare 144.000 kristne, tross det at Bibelen tydelig lærer at "enhver" som tror at Jesus er Kristus, han er født av Gud". (1Joh 5: 1) Dessuten anses det at denne skare i prinsipp var fulltallig i år 1935. Siden da har det ikke vært mulig (bortsett fra et meget begrenset antall, som anses erstatte gjenfødte kristne som er blitt utro) å komme inn i himmelriket.

Fordi det er ikke det evangelium apostlene forkynte. Derfor skal heller ikke vi forkynne et slikt falsk evangelium.

"Jeg undrer meg over at dere så snart vender dere bort fra ham som kalte dere ved Kristi nåde, til et annet evangelium, skjønt det ikke finnes noe annet – det er bare noen som forvirrer dere og vil forvrenge Kristi evangelium.

Men selv om vi eller en engel fra himmelen skulle forkynne dere et annet evangelium enn det vi har forkynt dere, han være forbannet!

Som vi før har sagt, så sier jeg nå igjen: Om noen forkynner dere et annet evangelium enn det som dere har mottatt, han være forbannet!" (Gal. 1: 6 - 9)

Så, spørsmålet er igjen: Våger du å fortsette å forkynne et "evangelium" om at Guds rike ble opprettet i 1914 e. Kr.? At "Hedningenes tider" (Luk. 21: 24) endte i 1914. At Jesus Kristus ble innsatt på tronen i 1914 o.s.v.?

Pooping! Du burde selv undersøke om Vakttårnets lære stemmer med Bibelen.

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 15.09.19 23:21)

joplina
joplinaInnlegg: 63738
16.09.19 09:21
Pooping: Jasså sier du det du

Jepp...det er akkurat hva jeg sier.


At det ikke er det minste rart med "sanne oppdagelser" som f.eks egennavnet Jehova i dette tilfelle - når man har en hemmelig gruppe med oversettere og tolkere som gir seg i kast med allerede eksisterende oversettelser for å finne "det sanne budskap" som står bedre i stil med egne trosoverbevisninger enn den allerede oversatte Bibelen gjør.....


- Hadde de i det minste gitt seg i kast med de originale grunntekstene - og oversetterne/tolkerne hadde vært kjente slik at alle kunne forsikre seg om deres kunnskapsgrunnlag og breddeerfaring for en slik svær oppgave - så kanskje,kanskje,kanskje det ville inngitt noe som kan beskrives som troverdighet..


- Men som kjent er jo ikke det tilfelle....

joplina
joplinaInnlegg: 63738
16.09.19 09:22
Pooping: Jehovas vitner får mye publisitet, men ikke av den gode sorten

Er en kjent sak at som man roper i skogen får man svar...

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49146
16.09.19 12:48
Doku: 1. Ifølge Bibelen fikk Jesus all myndighet ved sin oppstandelse, da han ble innsatt på tronen i himmelen.     Ifølge Selskapet Vakttårnet skjedde dette i år 1914.

Lang kø? Noe må jo ha vært årsaken til den lange ventetida...

Mvh

BE

butler93
butler93Innlegg: 4454
16.09.19 13:07
BlackEagle: Lang kø? Noe må jo ha vært årsaken til den lange ventetida...

Ja, det var voldsomt og det, og med det på minne bør( vi )vel ikke ha store forhåpninger med å se ham igjen før i år 4000, for han skulle jo komme tilbake på jorden, og vi får vel tro at han vil prøve og se hva han kan gjøre, men som sin "far" før ham, vil han ikke blande seg inn, da vi jo fikk fri vilje.


mvh


butler

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 7566
16.09.19 16:59
Pooping: Det er ingen som vet nøyaktig hvordan Guds navn egentlig uttales, men det mest brukte over hele verden er Jehova, og slik skrives det, ikke bare av Jehovas vitner, men det står skrevet blant annet på FN bygningen, og mange av verdens kirker, også i Norge.

Det er riktig som du sier at mange kaller Gud for Jehova. 

Jehova er et sammensatt ord av Gud (konsonantene) og Herren (vokaler derfra). Det var nemlig forbudt å si Jahve derfor ble det Jehova i stedet. I jødedommen sa de Herren i stedet for JHVH.

Hverken Jehova eller Herren er Guds navn. Skal man prøve seg på å si Guds navn må man enten bruke navnene JHVH eller Jahve. Enklest er bare si Gud, mener jeg.

 

 

(Innlegget ble redigert 16.09.19 17:00)

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 7566
16.09.19 17:06
joplina: Er jo i grunn ikke så rart når JV har laget sin egen bibel med egne oversettelser og tolkninger  av allerede eksisterende oversettelser - og ikke av grunntekstene......

Deres norske oversettelse av bibelen kom i 1991. Den ble møtt med kritikk fra alle hold som kjenner til de greske grunntekstene. De greske grunntekstene er ikke riktig oversatt kapittel etter kapittel. 
De lager sin egen historie. For eksempel i Bibelen står det at Gud er Guds sønn. I deres bibel er Jesus Gud sitt første skaperverk. Må være noen som må få stryk i arbeidet med oversettelsen her.

aicat
aicatInnlegg: 18621
16.09.19 18:11
PerryAndre: Jehova er et sammensatt ord av Gud (konsonantene) og Herren (vokaler derfra). Det var nemlig forbudt å si Jahve derfor ble det Jehova i stedet. I jødedommen sa de Herren i stedet for JHVH.

Det du skriver her er det samme vi finner i arabisk (sikkert også i andre semittiske språk som du nevnte ovenfor her) Sikkert også hebraisk, men siden arabisk er det eneste jeg har litt kunnskap om ser jeg jo likheten.. Svært mange ord tar utgangspunkt i de tre rot-bokstavene, som er konsonantene. Ved å da legge til andre bokstaver og / eller vokaler dannes det nye ord som har noe med de tre rotbokstavene å gjøre.
En bok (kitab) består av tre rotbokstaver KTB. Ved å legge til de rette vokaler og en m forran får vi f.eks. bokhandel (maktaba) - og slik kan en rekke ord som har noe med bøker å gjøre formes.

Slik har det sikkert også vært med det dere diskuterer her med JHV som sikkert er de tre røttene i gud. Fra disse tre røttene skulle en så kunne danne "sønn av gud", "faderen"...etc. etc.

butler93
butler93Innlegg: 4454
16.09.19 18:44
Pooping: De som påstår noe annet farer med falske læresetninger, og mangler kunnskap fra Bibelen.
Slik er det bare.

Ingen kjenner sannheten om sannheten. Det er faktisk sannheten. Så det så!


mvh


butler

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 7566
16.09.19 19:51
aicat: Det du skriver her er det samme vi finner i arabisk (sikkert også i andre semittiske språk som du nevnte ovenfor her) Sikkert også hebraisk, men siden arabisk er det eneste jeg har litt kunnskap om ser jeg jo likheten.. Svært mange ord tar utgangspunkt i de tre rot-bokstavene, som er konsonantene. Ved å da legge til andre bokstaver og / eller vokaler dannes det nye ord som har noe med de tre rotbokstavene å gjøre.
En bok (kitab) består av tre rotbokstaver KTB. Ved å legge til de rette vokaler og en m forran får vi f.eks. bokhandel (maktaba) - og slik kan en rekke ord som har noe med bøker å gjøre formes. Slik har det sikkert også vært med det dere diskuterer her med JHV som sikkert er de tre røttene i gud. Fra disse tre røttene skulle en så kunne danne "sønn av gud", "faderen"...etc. etc.

Går på det samme. 

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1182
16.09.19 21:35
Pooping: Gud er en egen person ved navn Jehova.

Eller Jahve ?

Pooping
PoopingInnlegg: 308
17.09.19 06:04
Doku: Av akkurat samme grunn kan Mormonerne si at det er grunnen til de vokser i antall medlemmer. De misjonerer intensivt de også.

Nå overdriver du voldsomt ! Mormonerne misjonere for egen vinning, og følge ikke prinsippene fra Bibelen i den sammenheng. 


Jeg har hatt studie med Mormonerne og vet hva deres misjon er.
Når jeg viste dem ut fra Bibelen, hvem som leder sitt folk, ble det straks slutt på studiet....


PP

Pooping
PoopingInnlegg: 308
17.09.19 06:07
Doku: Det er mulig at enden er nå, men dere forkynner ikke det samme Guds rike som apostlene forkynte! Det burde du erkjenne!

Hvor har du denne tåpelige påstanden din fra ? Det er nok DU som burde erkjenne dine tåpelige kommentarer.


Jeg tenker at enten later du som du har Bibel kunnskap eller så er du komplett blottet for den kunnskapen.


PP


 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg