Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tomheten preger VGD-livssyn

NYTT TEMA
TrondVaatsveen
TrondVaatsveenInnlegg: 980
02.10.19 16:33
Jenji: Det er vel ingen som tror Gud vil pine mennesker.

De fins fortsatt. Men Herren Gud forteller noe annet. (Jeremia 7:31.)


Mvh. Trond Vaatsveen

Doku
DokuInnlegg: 6838
02.10.19 19:21
Jenji: Matt 24,11-14 har ikke med verdens ende og gjøre. Det var Jerusalems ødeleggelse Kristus henviste til, les vers 15.

Det er sant at Jesus bl.a. talte om Jerusalems ødeleggelse, men han talte samtidig om at "alle folkeslag på jorden bryte ut i klagerop, og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med stor makt og herlighet." (vers 30). Les også vers 31. Da skal brått, på et øyeblikk, ved det siste basunstøt. For basunen skal lyde, de døde skal stå opp i uforgjengelighet [de døde i Kristus] , og vi skal bli forvandlet. (1Kor 15:52)

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 02.10.19 19:27)

armageddon_5
armageddon_5Innlegg: 3353
02.10.19 19:42
Doku: Det er sant at Jesus bl.a. talte om Jerusalems ødeleggelse, men han talte samtidig om at "alle folkeslag på jorden bryte ut i klagerop, og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med stor makt og herlighet." (vers 30). Les også vers 31. Da skal brått, på et øyeblikk, ved det siste basunstøt. For basunen skal lyde, de døde skal stå opp i uforgjengelighet [de døde i Kristus] , og vi skal bli forvandlet. (1Kor 15:52)

SUKK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

armageddon_5
armageddon_5Innlegg: 3353
02.10.19 19:42
Jenji: Skriftstedene alene fører ikke til noe dypere forståelse av Guds rike eller endetiden. Det er Jesus Kristus som har nøklene og skal gjennomføre denne tilstand.
Matt 24,11-14 har ikke med verdens ende og gjøre.
Det var Jerusalems ødeleggelse Kristus henviste til, les vers 15.
Tidspunktet viser han i Matt. 24,34. Dan 12, 7, viser også når riket skulle dannes, når det hellig folket var fullstendig knust.
Dette uttrykket i Matt 24,14 vil en kristen nok anvende til det siste, men primært er det min og din ende som er av betydning.
Det er vel ingen som tror Gud vil pine mennesker.
Trodde vakttårnet med alle deres løgner var ute av Vgd.

SUKK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

armageddon_5
armageddon_5Innlegg: 3353
02.10.19 19:43
TrondVaatsveen: Dette er vel noe som også Jehovas vitner mener, som jeg med all respekt respekterer.Selv tror jeg at også mennesker utenfor Jehovas vitner kan komme til Gud.Ildsjøen er i følge GT Tofet i Ben Hinnom dalen. (Jeremia 7:31-32).I Jeremia 7:31 står det at Gud ikke piner folk.Mye av det politiske kaos og tomhet som preger denne verden, vil nok bli erstattet av Guds Rike, med god vin, øl, musikk og dans, glede, kjærlighet worldwide.

SUKK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

armageddon_5
armageddon_5Innlegg: 3353
02.10.19 19:44
Jenji: Dette er mennesker som får Oppstandelse på grund av sin samvittighet, da den enten forsvarer eller anklager dem. Rom 2, 14,15.
De får oppstandelse etter at de kristne har levd med Kristus som Konge i tusen år.
Leser en det siste verset forstår en det. Åp 20, 15 Og hvis nogen ikke fantes oppskrevet i livsens bok, da blev han kastet i ildsjøen.
En trenger ikke og vite dag og time for det gjelder ditt liv, fordi tiden din er nå!

SUKK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Doku
DokuInnlegg: 6838
02.10.19 21:43
armageddon_5: SUKK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hva sukker du over? I en real diskusjon burde du vel kunne uttrykke hva du mener om Matt 24?

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 02.10.19 21:44)

Annananas
AnnananasInnlegg: 1863
02.10.19 23:18
Doku: Hva sukker du over? I en real diskusjon burde du vel kunne uttrykke hva du mener om Matt 24? Mvh Doku

Kanskje det er stagnasjonen han reagerer på.


 

Doku
DokuInnlegg: 6838
03.10.19 11:40
Annananas: Kanskje det er stagnasjonen han reagerer på.

Kanskje det.

Jenji
JenjiInnlegg: 5331
03.10.19 20:20
Doku: Det er sant at Jesus bl.a. talte om Jerusalems ødeleggelse, men han talte samtidig om at "alle folkeslag på jorden bryte ut i klagerop, og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med stor makt og herlighet." (vers 30). Les også vers 31. Da skal brått, på et øyeblikk, ved det siste basunstøt. For basunen skal lyde, de døde skal stå opp i uforgjengelighet [de døde i Kristus] , og vi skal bli forvandlet. (1Kor 15:52) Mvh Doku

Det som forundrer meg med Matt 24 er at det ikke er satt i tid og sted.

Jesus Kristus kommer med detaljert beskrivelse om Jerusalems ødeleggelse i Matt 24, 2. Der nevner han landes stolthet Tempelet og byggverket som tempelet sto på, disse enorme store steinene skulle bli fjernet.

Matt 24, 2 Men han sa: "Ser dere alt dette? Sannelig, jeg sier dere: Her skal ikke bli stein tilbake på stein; alt skal rives ned."

Blokker som målte 40x12x20 fot. Josefus sier de var 60 fot lange, Det syntes umulig og ødelegge et slikt byggverk.

Men etter år 70 kunne en sette plogen i bakken der tempelet sto.

Du henviser til Vers 30-31. Som mulig ikke hører hjemme der?

Da det sies i Matt 24, 34 Sannelig, jeg sier dere: Denne slekt skal ikke forgå før alt dette skjer.

Har hørt mange forklaringer til Matt 24 og mange bruker det som et tegn på Noas dager, våk og be.

Matteus skrev beretningen til enkle menneske på sin dialekt arameisk og fikk det senere oversatt til greske.

Og først mange hundre år etter kan omverdenen lese hans beretning om Jesus Kristus.

Men skal en fordype seg i fremtiden må en gå til Åpb. kap 12, og lese til kap18.

Avslutte med 11,18. og 19, 2, som gir svaret på hva som ødelegger Jorden.

(Innlegget ble redigert 03.10.19 20:22)

Doku
DokuInnlegg: 6838
03.10.19 21:14
Jenji: Du henviser til Vers 30-31. Som mulig ikke hører hjemme der?

Og det begrunner du med?

Sett fra de kristne i tiden etter år 70, hadde det vært fristende å fjernet vers 30 og 31:

"Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen, da skal alle folkeslag på jorden bryte ut i klagerop, og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med stor makt og herlighet. 31 Når basunen lyder, skal han sende ut sine engler, og de skal samle hans utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra den ene enden av himmelen til den andre." (Matt 24:30, 31) Men det ble ikke fjernet, selv om det jo klart ikke skjedde da! Det er derfor lite sannsynlig at vers 30, 31 ble lagt i Jesus munn. Han sa det nok, for også Markus sier noe i samme retning, som heller ikke inntraff i år 70, se Mark 13: 24-27.

For det inntraff ikke, og har ennå ikke inntruffet. Er forklaringen kanskje det såkalte "profetiske perspektiv"? At profetien i Matt 24 er trengt sterkt sammen i tid, slik som vi ser i en sterk linse hvor tingene er trukket sammen og mister tidsperspektivet. Jeg mener at Jesus taler samtidig om hans gjenkomst og Jerusalems ødeleggelse, men at det har vist seg at disse begivenheter skjer ikke samtidig.

Jeg syns du tar det for lett, at når noe ikke stemmer med din tolkning, så griper du til at problemteksten er en senere tilføyelse. Med det sier du egentlig at vi ikke kan stole på bibelteksten.

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 03.10.19 21:14)

oknext
oknextInnlegg: 3618
03.10.19 21:24
TrondVaatsveen: Ateismen skaper tomhet sammen med alt stress relatert til den digitale teknologi, kjære medmennesker finn lykken i troen på Gud, eros og det gode kolde ølet.

man kan fint være ateist og kose seg med en kald bayer og la eros farge hverdagen. 


Ellers så kan det jo hende at gud har mistet Internet etter at Telenor sluttet å supportere kopper.


Kan hende han kommer sterkere tilbake når han har fått fiber.

Doku
DokuInnlegg: 6838
03.10.19 21:29
Jenji: Matteus skrev beretningen til enkle menneske på sin dialekt arameisk og fikk det senere oversatt til greske. Og først mange hundre år etter kan omverdenen lese hans beretning om Jesus Kristus.

Dette er ikke riktig, for mange menigheter kjente bare ett evangelium, nemlig Matteus' evangelium. Ebjonittene, en fattig jødekristen menighet øst for Palestina kjente bare Matteus (ifølge kirkefaderen Ireneus, biskop og en av oldtidens betydeligste teologer. Han var disippel av Polykarp fra Smyrna, han kom senere til Gallia, der han omkring 177 ble biskop av Lyon. Matteus' evangelium var med i tidlig kristendom, og ikke mange hundre år etter.

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 03.10.19 21:30)

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1160
03.10.19 21:31
Jenji: Det er vel ingen som tror Gud vil pine mennesker. Trodde vakttårnet med alle deres løgner var ute av Vgd.

Det er grunn til å tro at Guds ild som er et bilde på Guds ånd vil fjerne alle løgner, hat, smerte og opprør....

Men dette er kjærlighetens ånd - alt det onde blir smeltet vekk i møte med den kolossale Guds kjærlighet - men det er gjerningene og ikke snakk om å pine mennesker i all evighet.

Håper og tror i alle fall jeg ;)

(Innlegget ble redigert 03.10.19 21:33)

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1160
03.10.19 21:40
Doku: Sett fra de kristne i tiden etter år 70,

Mange kristne teologer mener at alle skremslene om endetiden handler om Jerusalems ødeleggelse, som alt har funnet sted.

Ikke utenkelig hvis en tenker på alle de nøyaktige beskrivelsene som umulig kan samstemme med vår tid...

 

 

(Innlegget ble redigert 03.10.19 21:50)

Doku
DokuInnlegg: 6838
03.10.19 21:48
positivogblid: Mange kristne teologer mener at alle skremslene om endetiden handler om Jerusalems ødeleggelse, som alt har funnet sted. Ikke utenkelig hvis en tenker på alle de nøyaktige beskrivelsene som umulig kan samstemme med vår tid...

Jo, dersom man ignorer alle nøyaktige beskrivelser som ikke samstemmer med tiden for Jerusalems ødeleggelse år 70!


Mvh Doku

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1160
03.10.19 21:52
Doku: o, dersom man ignorer alle nøyaktige beskrivelser som ikke samstemmer med tiden for Jerusalems ødeleggelse år 70!

Nei, jeg sier ikke at det er et lett tema.

Men virker som Jesus mente det skulle skje dem han snakket med, siden han hele tiden sier dere ?? 

 

 

 

 

(Innlegget ble redigert 03.10.19 22:02)

Doku
DokuInnlegg: 6838
03.10.19 23:00
positivogblid: Nei, jeg sier ikke at det er et lett tema. Men virker som Jesus mente det skulle skje dem han snakket med, siden han hele tiden sier dere ??

Riktig det! Vi må være ærlige og innrømme at ikke alt skjedde. Se Matt 24 30, 31, 34; 25:31-46; Mark 13: 24-27. osv. Dette har ikke hendt.

(Innlegget ble redigert 03.10.19 23:04)

Gorback
GorbackInnlegg: 4130
03.10.19 23:50

Hadde en bok - bibelen - vært nødvendig som rettledning hadde sikkert Gud skrevet denne selv og gitt den til Adam og Eva allerede i Eden! Jesus selv drev heller ikke og skrev eller nileste bøker som dagens fariser kristne som prøver å få disse tekstene til å henge sammen logisk eller innebyrdes.


Det kan dog ligge en slags høgere metafysisk mening bak enkelte av bibelstedene, men folk flest bør få nesa opp fra boki og heller tenke litt selv om de siste ting, bibelen som helhet henger ikke på greip...

TrondVaatsveen
TrondVaatsveenInnlegg: 980
04.10.19 12:35
oknext: man kan fint være ateist og kose seg med en kald bayer og la eros farge hverdagen.

Er du sikker på dette ? Eros og koldt øl er en av livets gaver, uten kabel også.


Gud er neppe avhengig av kabler, det være seg fiber-nett, eller andre kabler. Innrømmer at jeg er avhengig av høyttaler-kabler og signal-kabler.


Mvh. Trond Vaatsveen

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1160
08.10.19 21:03
Doku: Riktig det! Vi må være ærlige og innrømme at ikke alt skjedde

Endetiden blir ofte til noe mystisk og katastrofalt -  sikkert på grunn av all billedspråket i Bibelen.

Men tenker at det ikke blir så dramatisk, Gud vil skape en ny himmel og en ny jord med mildhet og på en måte som er det beste for alle.

Vi må aldri undervurdere Guds suverenitet i å nå mennesker der de er med sin kjærlighet.

Og en dag skal i alle se Ham som Ham er - da skal vært kne VILLE bøye seg.

(Innlegget ble redigert 08.10.19 21:04)

TrondVaatsveen
TrondVaatsveenInnlegg: 980
08.10.19 22:17
positivogblid: Vi må aldri undervurdere Guds suverenitet i å nå mennesker der de er med sin kjærlighet.
Og en dag skal i alle se Ham som Ham er - da skal vært kne VILLE bøye seg.

Takk for kloke ord, takk for at du føler godt for dine medmennesker.


Dersom menneskene legger fra seg smart-telefonene, så kanskje de vil oppleve Herren Jesus Kristus..


Mange mennesker lengter etter mildhet og kjærlighet, det å bli elsket.


Det kommer en dag da hvert kne skal bøye seg.


Mvh. Trond Vaatsveen


 

Doku
DokuInnlegg: 6838
09.10.19 10:13
positivogblid: Endetiden blir ofte til noe mystisk og katastrofalt -  sikkert på grunn av all billedspråket i Bibelen. Men tenker at det ikke blir så dramatisk, Gud vil skape en ny himmel og en ny jord med mildhet og på en måte som er det beste for alle. Vi må aldri undervurdere Guds suverenitet i å nå mennesker der de er med sin kjærlighet. Og en dag skal i alle se Ham som Ham er - da skal vært kne VILLE bøye seg.

Det ser ut til at du har fått et annet lys over endetiden enn det Lys som ble gitt apostelen Peter, he he. Det er ikke akkurat noe te-selskap han beretter om:

Først og fremst må dere vite at det i de siste dager skal komme folk som farer med spott og følger sine egne lyster. Hånlig sier de: «Hva med løftet om hans gjenkomst? Fedrene våre er døde, men alt er som det har vært fra skapelsen av.» De som sier slikt, glemmer at det fra eldgammel tid var himler og en jord som steg fram av vann og består ved vann, i kraft av Guds ord. Og ved det gikk verden den gang under da den ble oversvømt av vann. Men de himler og den jord som nå er, er i kraft av det samme ordet spart til ilden. De holdes oppe helt til dommens dag, da ugudelige mennesker skal gå fortapt. Men én ting, mine kjære, må dere ikke glemme: For Herren er én dag som tusen år og tusen år som én dag. Herren er ikke sen med å oppfylle sitt løfte, som noen mener. Nei, han er tålmodig med dere, for han vil ikke at noen skal gå fortapt, men at alle skal nå fram til omvendelse. 10 Men Herrens dag skal komme som en tyv. Da skal himmelen forgå med et rungende drønn, elementene skal komme i brann og bli fortært, og jorden og alle gjerninger som er gjort på jorden, skal komme fram i lyset. 11 Når alt skal gå i oppløsning på denne måten, hvor hellig og gudfryktig bør dere ikke da leve 12 mens dere venter på at Guds dag skal komme, og fremskynder den. Da skal himlene bli fortært av ild, og elementene skal brenne og smelte. 13 Men etter hans løfte venter vi på en ny himmel og en ny jord, hvor rettferdighet bor. 14 Mens dere venter på dette, mine kjære, skal dere legge vinn på å bli stående for ham med fred, uten flekk og lyte. (2Pet 3:3-14)

Jesu profeti i Matt 25:31-46 ligner heller ikke på en hyggelig sammenkomst. Menneskene har Jesus stod frem som menneske levd under "nådens år fra Herren" (Luk 4:18,19), men "nådens år" tar slutt ved Herrens gjenkomst. (tror jeg)

Hilsen Doku (mørkemann)

(Innlegget ble redigert 09.10.19 10:20)

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1160
09.10.19 18:02
Doku: Det ser ut til at du har fått et annet lys over endetiden enn det Lys som ble gitt apostelen Peter, he he. Det er ikke akkurat noe te-selskap han beretter om:
3 Først og fremst må dere vite at det i de siste dager skal komme folk som farer med spott og følger sine egne lyster. 4 Hånlig sier de: «Hva med løftet om hans gjenkomst? Fedrene våre er døde, men alt er som det har vært fra skapelsen av.» 5 De som sier slikt, glemmer at det fra eldgammel tid var himler og en jord som steg fram av vann og består ved vann, i kraft av Guds ord. 6 Og ved det gikk verden den gang under da den ble oversvømt av vann. 7 Men de himler og den jord som nå er, er i kraft av det samme ordet spart til ilden. De holdes oppe helt til dommens dag, da ugudelige mennesker skal gå fortapt. 8 Men én ting, mine kjære, må dere ikke glemme: For Herren er én dag som tusen år og tusen år som én dag. 9 Herren er ikke sen med å oppfylle sitt løfte, som noen mener. Nei, han er tålmodig med dere, for han vil ikke at noen skal gå fortapt, men at alle skal nå fram til omvendelse. 10 Men Herrens dag skal komme som en tyv. Da skal himmelen forgå med et rungende drønn, elementene skal komme i brann og bli fortært, og jorden og alle gjerninger som er gjort på jorden, skal komme fram i lyset. 11 Når alt skal gå i oppløsning på denne måten, hvor hellig og gudfryktig bør dere ikke da leve 12 mens dere venter på at Guds dag skal komme, og fremskynder den. Da skal himlene bli fortært av ild, og elementene skal brenne og smelte. 13 Men etter hans løfte venter vi på en ny himmel og en ny jord, hvor rettferdighet bor. 14 Mens dere venter på dette, mine kjære, skal dere legge vinn på å bli stående for ham med fred, uten flekk og lyte. (2Pet 3:3-14) Jesu profeti i Matt 25:31-46 ligner heller ikke på en hyggelig sammenkomst. Menneskene har Jesus stod frem som menneske levd under "nådens år fra Herren" (Luk 4:18,19), men "nådens år" tar slutt ved Herrens gjenkomst. (tror jeg)
Hilsen Doku (mørkemann)

Det du siterer her kan være litt vanskelig med tanke på hvordan en skal tolke det.

Jo det er sikkert mennesker som vil spotte det med Gud som det står, men noen bokstavelig ild slik vi tenker på ild - blir for vanskelig og forholde seg til.

Jeg tror det er snakk om Guds Ånd som skaper noe nytt og at ilden er et symbol på dens renselse....

Men vi kan vel ikke vite eksakt, tenker at det meste om endetiden gjaldt opphevelsen av den gamle pakt og overgangen til den nye pakt.

Mye av dette gikk i oppfyllelse i år 70...

 

 

(Innlegget ble redigert 09.10.19 18:03)

Doku
DokuInnlegg: 6838
09.10.19 18:52
positivogblid: Det du siterer her kan være litt vanskelig med tanke på hvordan en skal tolke det. Jo det er sikkert mennesker som vil spotte det med Gud som det står, men noen bokstavelig ild slik vi tenker på ild - blir for vanskelig og forholde seg til. Jeg tror det er snakk om Guds Ånd som skaper noe nytt og at ilden er et symbol på dens renselse.... Men vi kan vel ikke vite eksakt, tenker at det meste om endetiden gjaldt opphevelsen av den gamle pakt og overgangen til den nye pakt. Mye av dette gikk i oppfyllelse i år 70...

Ok, positivogblid, jeg tror at det som skjedde i år 70 var noe som skjedde og gikk i oppfyllelse i liten målestokk, mens Jesus gjenkomst er en verdensomfattende dommedag.

Det er helt greit å ikke tolke dette likt. Og jeg skal ikke påstå at jeg har den sanne tolkning i dette spørsmål :-) Men tror du at Matt 25:31-46 skjedde i år 70?

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 09.10.19 19:04)

A_Øivind
A_ØivindInnlegg: 12135
09.10.19 19:19

Ja, jeg synes ogdå klientellet her på VGD livssyn virker ensomme og fastlåste. Mulig at de ikke har fått nok åndelig føde og derfor har blitt litt slappe i trusa. Det blir man jo fort uten åndelig føde. Men det kan også være at de ikke har fått nok flytende føde. Øl, for eksempel. 

Doku
DokuInnlegg: 6838
09.10.19 20:18
A_Øivind: Ja, jeg synes ogdå klientellet her på VGD livssyn virker ensomme og fastlåste.

Klientellet her på VGD, host, spytt. Kom igjen da, Øyvind, kom med noe som røsker i barten!

Hilsen Doku (den grusomme)

(Innlegget ble redigert 09.10.19 20:19)

Tortro
TortroInnlegg: 16861
09.10.19 22:27
armageddon_5: Jeg har for eksempel noen provoserende spørsmål som kanskje kan få diskusjonsnivået opp til der du mener det var for ti år siden og mer enn det.

Har du? Skeptisk! Kom med et eksempel!

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 13829
09.10.19 22:46
positivogblid: Mye av dette gikk i oppfyllelse i år 70...

Absolutt. Helst alt. Vi må ta i betraktning jødiskreligiøs metaforisme, språkbruk og "verdens"perspektiv. Altså lese Bibelen med DENS briller, ikke våre moderne briller.  Jeg tror Bibelen fra Allvitenhets side er effektologisk inspirert, ikke med Allvitenhetens fakta, men tidseffektologiske hjelpebegreper for ønsket effekt, altså for Guds sønn/datter fødseler, samt besttidsmoraloppnåelser.  Jeg mener at andre inspirasjonssyn krasjer Bibelen som Guds sannhetsord.

Doku
DokuInnlegg: 6838
09.10.19 23:29
Finnsannhet: Absolutt. Helst alt. Vi må ta i betraktning jødiskreligiøs metaforisme, språkbruk og "verdens"perspektiv. Altså lese Bibelen med DENS briller, ikke våre moderne briller.  Jeg tror Bibelen fra Allvitenhets side er effektologisk inspirert, ikke med Allvitenhetens fakta, men tidseffektologiske hjelpebegreper for ønsket effekt, altså for Guds sønn/datter fødseler, samt besttidsmoraloppnåelser.  Jeg mener at andre inspirasjonssyn krasjer Bibelen som Guds sannhetsord.

Hva er dette for et språk?

Men om du velger at Jesu gjenkomst fant sted i år 70 (Matt 24:34), så velger du bort alt det andre som Jesus sa i forbindelse med hans gjenkomst. Og da er vi like langt!

Det blir som mannen som hadde for kort dyne. Trekker han dyna opp til haka, så fryser han på beina og føttene, og trekker han dyna nedover føttene, så fryser han på armene og brystet.

Troens folk lengtet etter dagen da Kristus skal komme igjen, dømme sine fiender og opprette sitt rike i herlighet. 2Pet 3 skildrer hvordan himmel og jord skal forgå ved Jesu gjenkomst, og Åp 21-22 forteller om den nye himmel og den nye jord som da skal skapes. Det har med rette vært sagt at Åp, som jo har som hovedtema Jesu gjenkomst og tegnene som skal gå forut for den, er en sammenfatning av hele NT. Intet av dette skjedde år 70!

"Da skal to menn være ute på markene; én blir tatt med, én blir igjen. den profetiske talens art at den i mange tilfeller ikke skiller mellom nærmere og fjernere stadier i oppfyllelsen. Jesu fremtidsprofetier begynner å gå i oppfyllelse i og med Jerusalems ødeleggelse (Matt 24:15). Denne hendingen er samtidig et forbilde på de hendingene som skal finne sted ved historiens slutt. En kan si at den rekken av hendinger som begynner med Jerusalems ødeleggelse, når sitt høydepunkt ved hans synlige gjenkomst. Ut fra denne tankegang må en forstå utsagnene om gjenkomstens nærhet

Jo da, det er ingen grunn til å ha mistillit til vår Herre.

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 09.10.19 23:29)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg