Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Til dere evolusjons forkynnere...

NYTT TEMA
Haregutt
HareguttInnlegg: 468
01.10.19 19:35

....dere som tror alle ting har oppstått helt av seg selv, kan stille dere det spørsmålet som kom frem blant noen vitenskaps folk her forleden.
Hvordan kom "Big bang" i gang, hva var det som førte til at lunta tok fyr, eller hvem eller hva var det som fikk det til å smelle, og hvordan ble "sprengstoffet" dannet, og hvor kom dette stoffet fra ???

Disse spørsmålene fikk forskere og vitenskaps folk til å se ned i gulvet, fordi disse hadde ingen svar...  men, likevel så er dere overbeviste om at disse folka har sannheten om universets opprinnelse.. og det paradoksale er at dere lever etter religiøse lover, regler og tradisjoner, og kaller dere for, ateister, humanetikere, ikke-troende, o.l. 

Et veldig spennende og interessant tema dette, ikke sant ? 

Haregutt 

puma1
puma1Innlegg: 21069
01.10.19 19:46
Haregutt: Et veldig spennende og interessant tema dette, ikke sant ?

Ser ikke helt sammenhengen mellom Big Bang og evolusjon. Evolusjon handler om organismer og biologi. Ved Big Bang var ikke forutsetningene for liv tilstede. Det ble skapt 3 grunnstoffer i denne prosessen (hydrogen, helium og litium). Ikke karbon og ikke oksygen. Grunnleggende forutsetninger for liv. 

Ribozyme
RibozymeInnlegg: 5554
01.10.19 21:31
Haregutt: Disse spørsmålene fikk forskere og vitenskaps folk til å se ned i gulvet, fordi disse hadde ingen svar...

Dette tror jeg er blank løgn. Og det kan jeg begrunne med;

1) Det er INGEN forskere og vitenskapsmenn men noen snøring på tema som IKKE vil kunne svare på de barnehage spørsmålene du skisserer her.

2) Det er INGEN forskere og vitenskapsmenn som vil se ned i gulvet for et spørsmål de ikke kan svare på. 

(Innlegget ble redigert 01.10.19 21:31)

Haregutt
01.10.19 21:33
puma1: Ser ikke helt sammenhengen mellom Big Bang og evolusjon. Evolusjon handler om organismer og biologi. Ved Big Bang var ikke forutsetningene for liv tilstede. Det ble skapt 3 grunnstoffer i denne prosessen (hydrogen, helium og litium). Ikke karbon og ikke oksygen. Grunnleggende forutsetninger for liv.

Ser du ikke sammenhengen ?........ merkelig. 

Evolusjonen må jo ha startet et sted, men før det startet måtte det jo ha startet noe som fikk evolusjonen til å starte, og slik kan en gå bakover til begynnelsen av det hele, som til slutt kalles for Big Bang... 

Haregutt

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2549
01.10.19 21:33
Haregutt: Et veldig spennende og interessant tema dette, ikke sant ?

Det har du helt rett i. Big Bang-teorien er en spennende modell som beskriver starten på det (for oss) observerbare univers. Det betyr ikke at alt som finnes hvor som helst og når som helst sprang ut fra vårt Big Bang, fordi vårt Big Bang kan være bare ett av uendelig mange andre Big Bangs.

Som puma1 antyder finnes det ingen åpenbare kontaktpunkter mellom de vitenskapelige fagfeltene Big Bang og biologisk evolusjon.

Vitenskapen svarer ganske riktig ikke på hva som foregikk før Big Bang, men å innføre en evig guddom som forklaring er bare å skyve problemet foran seg. For hvorfor kan ikke universet (alt som finnes hvor som helst når som helst) være uten begynnelse hvis en guddom kan være uten begynnelse?

(Innlegget ble redigert 01.10.19 21:41)

Ribozyme
01.10.19 21:36
Haregutt: og det paradoksale er at dere lever etter religiøse lover, regler og tradisjoner, og kaller dere for, ateister, humanetikere, ikke-troende, o.l.

Ingen i Norge lever under religiøse lover, men det skulle du kanskje ønske. 

Hva tradisjoner kommer så har dere kristne rappa det meste fra andre religioner og livssyn. Uansett har det ingenting med ateisme å gjøre med at det går fint å være ateist med hvilken tradisjon som helst. 

(Innlegget ble redigert 01.10.19 21:46)

Ribozyme
01.10.19 21:38
Haregutt: Evolusjonen må jo ha startet et sted, men før det startet måtte det jo ha startet noe som fikk evolusjonen til å starte,

Og der forteller du at det ikke er noen sammenheng, men du er vel ikke i stand til å forstå det selv.

Hva som en startet det er det totalt likegyldig mtp evolusjon, ERGO ingen sammenheng.

Haregutt
01.10.19 21:39
Ribozyme: Dette tror jeg er blank løgn. Og det kan jeg begrunne med;   1) Det er INGEN forskere og vitenskapsmenn men noen snøring på tema som IKKE vil kunne svare på de barnehage spørsmålene du skisserer her.   2) Det er INGEN forskere og vitenskapsmenn som vil se ned i gulvet for et spørsmål de ikke kan svare på.

Først ser de ned i gulvet, og så ser de opp på deg og kommer med uforståelige argumenter og teorier basert på en felles plattform som bunner i livslange stipendiat, uten noen som helst løsning på deres teoretiske påstander, som igjen fører dem ut i filosofiske fantasier, som de henter fra andre vitenskaps folk og forskere, og blander det sammen til en suppe av ulogiske argumenter....

Det er ikke løgn i det hele tatt, tvert om, bare blank fakta, prøv selv å lytte til hver enkelt av dem, og tenk igjennom hva de egentlig prøver å si... du finner ingen svar.

Haregutt

Oric-1
Oric-1Innlegg: 4347
01.10.19 21:40
Haregutt: Hvordan kom "Big bang" i gang, hva var det som førte til at lunta tok fyr, eller hvem eller hva var det som fikk det til å smelle, og hvordan ble "sprengstoffet" dannet, og hvor kom dette stoffet fra ???

Det er det ingen som kan svare på.

Haregutt
01.10.19 21:42
Grammofon: fordi vårt Big Bang kan være ett av uendelig mange andre Big Bangs.

Her har du det, atter en filosofisk teori, basert på fantasier...

Spennende dette ja.. 

Haregutt

Haregutt
01.10.19 21:43
Oric-1: Det er det ingen som kan svare på.

Nemlig ! Men likevel er dette en del av opplæringen og overbevisningen...

Haregutt

Ribozyme
01.10.19 21:43
Haregutt: Først ser de ned i gulvet, og så ser de opp på deg og kommer med uforståelige argumenter og teorier basert på en felles plattform som bunner i livslange stipendiat, uten noen som helst løsning på deres teoretiske påstander, som igjen fører dem ut i filosofiske fantasier, som de henter fra andre vitenskaps folk og forskere, og blander det sammen til en suppe av ulogiske argumenter....
Det er ikke løgn i det hele tatt, tvert om, bare blank fakta, prøv selv å lytte til hver enkelt av dem, og tenk igjennom hva de egentlig prøver å si... du finner ingen svar

Som sagt, de spørsmålene du kommer med hører hjemme i en barnehage ikke blant forskere og vitenskapsmenn, så nei jeg tror deg fortsatt ikke. 

Hvilke forskere og vitenskapsmenn har du spurt dette ?

Om du ikke vil gi navnene her sendt en PM.

Ribozyme
01.10.19 21:44
Haregutt: Nemlig ! Men likevel er dette en del av opplæringen og overbevisningen...

Hvor har du det i fra ?

Oric-1
Oric-1Innlegg: 4347
01.10.19 21:45
Haregutt: Men likevel er dette en del av opplæringen og overbevisningen.

På hvilken måte?

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2549
01.10.19 21:53
Haregutt: Her har du det, atter en filosofisk teori, basert på fantasier... Spennende dette ja..

Religiøsister er ofte velsignet med åpne sinn, men uendelighet (både i tid og rom) klarer de ikke, eller tør de ikke å åpne opp for. Det er riktignok et ganske stort tankesprang, men ikke så vanskelig som mange innbiller seg.

nlc
nlcInnlegg: 1452
01.10.19 22:16
Haregutt: Disse spørsmålene fikk forskere og vitenskaps folk til å se ned i gulvet, fordi disse hadde ingen svar...

Hvordan synes du det styrker din sak å starte tråder med slike barnslige, patetiske løgner?

puma1
puma1Innlegg: 21069
01.10.19 22:42

Du har ikke forstått vitenskapens drivkraft, som er å finne svar på det vi ikke vet. Å ikke vite er ikke noe å skjemmes over for en engasjert vitenskapsmann. Tvert om. Det er det som er vitenskapens grunnlag og som gjør at vi over tid kan bygge stein på stein med kunnskap og å tette kunnskapshull.

kytec
kytecInnlegg: 46828
01.10.19 22:45
Haregutt: Haregutt

Sikker på det ikke er knallharegutt? 

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49924
02.10.19 13:08
Haregutt: ....dere som tror alle ting har oppstått helt av seg selv, kan stille dere det spørsmålet som kom frem blant noen vitenskaps folk her forleden.
Hvordan kom "Big bang" i gang, hva var det som førte til at lunta tok fyr, eller hvem eller hva var det som fikk det til å smelle, og hvordan ble "sprengstoffet" dannet, og hvor kom dette stoffet fra ??? Disse spørsmålene fikk forskere og vitenskaps folk til å se ned i gulvet, fordi disse hadde ingen svar...  men, likevel så er dere overbeviste om at disse folka har sannheten om universets opprinnelse.. og det paradoksale er at dere lever etter religiøse lover, regler og tradisjoner, og kaller dere for, ateister, humanetikere, ikke-troende, o.l.  Et veldig spennende og interessant tema dette, ikke sant ?  Haregutt

Det er mulig at du uforvarende har vært litt upresis med trådtittelen, men det er også mulig at den (tittelen) er helt bevisst.

Men evolusjon settes i dagligtale primært i samband med levende organismer, og mange vil nok bli forvirret av at du da snakker om Big Bang (jeg mener derimot at alt evolverer - språk, oppfinnelser, galakser, biler, galaksehoper, en bolledeig som er satt til gjæring, innmaten i sola osv., osv., osv.). Imidlertid synes du å være litt på vidotta både når det gjelder evolusjon og hvilke lover og regler folk lever etter.

Ettersom du åpenbart ikke har den fjerneste peiling på hva evolusjon er og innebærer, skal jeg ikke kaste bort din dyrebare tid med å si noe som helst om det. Men jeg vil gjerne gjøre oppmerksom på at jeg lever etter mine egne lover og regler - punktum. Hvorvidt det finnes lover og regler utformet av andre som tilfeldigvis sammenfaller med mine egne, gir jeg stort sett faen i. Det harmelige for deg er at mange vanlige normer og regler (som f. eks. i Skandinavia - og en hel del andre plasser) snarere er utforma på tross av kristelion snarere enn på grunnlag av kristelion.

Mvh

BE
hedning - og IKKE-troende - og nei, du vil neppe finne noe innlegg fra ham der han kaller seg "ateist" eller "human-etiker" - men hedning og ikke-troende vil du nok kunne finne flere steder

(Innlegget ble redigert 02.10.19 13:16)

BlackEagle
02.10.19 13:19
Haregutt: Men likevel er dette en del av opplæringen og overbevisningen

Så også du mener at manglende svar er en del av opplæringen? Fint - da har du et grunnlag for å lære noe. Men hvordan manglende overbevisning kan bli en del av overbevisningen - dét skjønner jeg ikke. Du får heller forklare nærmere hva du mener.

Mvh

BE
overbevist om at ikke alle skjønner hva de sjøl skriver

BlackEagle
02.10.19 13:23
Haregutt: Her har du det, atter en filosofisk teori, basert på fantasier...

Det er riktig at det at det kan ha vært eller kan bli flere Big Bang er en teori. Det som skiller den teorien om fantasien om at det f. eks. finnes en gud som er både allmektig og barmhjertid samtidig - se, dét er ikke en gang en fantasi. Det er foreløpig lite annet enn en våt drøm.

Mvh

BE
som sjelden får ståpikk når han leser biber'n

Beretta
BerettaInnlegg: 5268
02.10.19 14:32

At mennesker ikke kan forklare universets opprinnelse, og andre vitenskaplige gåter, gir meg ingen grunn til å vende nesen mot åndelige forklaringer.

Sannsynligvis vil vi aldri få et klart bevis på dette, og det kan i alle fall jeg fint leve med.

aicat
aicatInnlegg: 20143
02.10.19 14:40
Haregutt: Evolusjonen må jo ha startet et sted, men før det startet måtte det jo ha startet noe som fikk evolusjonen til å starte, og slik kan en gå bakover til begynnelsen av det hele, som til slutt kalles for Big Bang...

Blir dere kreasjonister aldri lei av å spamme dette forumet med deres benekting av evolusjon - et fenomen som er godt dokumentert og lar seg observere - i motsetning til det dere tror på; nemlig skapelse.
Det du ikke har forstått er at abiogenese er en annen problemstilling enn evolusjon.

Daddy
DaddyInnlegg: 423
02.10.19 14:49
Haregutt: løgn

"Først ser de ned i gulvet, og så ser de opp på deg og kommer med uforståelige argumenter og teorier basert på en felles plattform som bunner i livslange stipendiat, uten noen som helst løsning på deres teoretiske påstander, som igjen fører dem ut i filosofiske fantasier, som de henter fra andre vitenskaps folk og forskere, og blander det sammen til en suppe av ulogiske argumenter...."

Det at du er mindre intelligent, og ikke forstår noe særlig, betyr ikke at forskerne presenterer "uforståelige argumenter og teorier". 

Det betyr bare at du ikke er intelligent nok til å forstå dem.

nattogdag2
nattogdag2Innlegg: 4820
02.10.19 18:29
BlackEagle: Det er riktig at det at det kan ha vært eller kan bli flere Big Bang er en teori. Det som skiller den teorien om fantasien om at det f. eks. finnes en gud som er både allmektig og barmhjertid samtidig - se, dét er ikke en gang en fantasi. Det er foreløpig lite annet enn en våt drøm.
Mvh
BEsom sjelden får ståpikk når han leser biber'n

Sånt et grisete språk -

ståpikk og bibel i samme setning - jeg rødmer jeg...

;)

(Innlegget ble redigert 02.10.19 18:30)

Keva
KevaInnlegg: 22293
02.10.19 18:35
Haregutt: det spørsmålet som kom frem blant noen vitenskaps folk her forleden.

Hvilke vitenskapsfolk (som det heter og som jeg regner med at du mener) dreide dette seg om?
Når var "her forleden"?
Og hvor skjedde dette?

Såpass må du kunne svare på, ikke sant?
Link til dokumentasjon imøtesees med spenning!

BlackEagle
02.10.19 19:22
Haregutt: Evolusjonen må jo ha startet

Så det betyr at du nå medgir at evolusjon skje, og dermed ha skjedd, eller - med mindre den akkurat har startet (f. eks. for et minutt siden)? For du har vel ikke tenkt å motsi deg sjøl, går jeg ut fra?

Men du kan jo forklare hvorfor en antatt ALLMEKTIG gud ikke kan ha startet evolusjon - f. eks. for flere milliarder år siden.

På forhånd takk for at du vil dele din grensesløse viten med oss andre stakkarer.

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 02.10.19 19:27)

BlackEagle
02.10.19 20:41
nattogdag2: ståpikk og bibel i samme setning

Ja, altså... Salomos høysang har etter sigende noen relativt sensuelle og bortimot direkte, usensurerte vendinger, så slik sett så skulle mine uttrykk være hverken enestående eller sjokkerende... men jeg har ikke videre sans for eufemismer...

Mvh

BE
som muligens også har en lyrisk/poetisk side, men som likevel minner om at Jan Erik Vold heller ikke bryr seg særlig om eufemismer; sjøl om dette dreier seg om andre naturlige foreteelser enn sex:

"Og fluene surra, og myggen den beit,
men like forbanna satt'n Johan og dreit." -

eller (og dette var skrevet mens Vietnam-krigen fortsatt pågikk og napalmbombene regnet ned over nordvietnameserne):

"Ingen kjenner dagen før solen har gått ned over Vinmonopolet.
Ingen kjenner dagen før Nixon har vært på driter'n, heller."

BlackEagle
02.10.19 20:52
Haregutt: Først ser de ned i gulvet, og så ser de opp på deg og kommer med uforståelige argumenter og teorier basert på en felles plattform som bunner i livslange stipendiat, uten noen som helst løsning på deres teoretiske påstander, som igjen fører dem ut i filosofiske fantasier, som de henter fra andre vitenskaps folk og forskere, og blander det sammen til en suppe av ulogiske argumenter....

Og som den redelige debattant du helt, helt sikkert er, oppgir du selvfølgelig alminnelig antatt troverdige kilder til din påstand - ellers blir jo ditt utsagn bare til en ikke underbygget og subjektiv påstand fra en som synes ikke å ha forstått særlig mye hverken av evolusjon eller Big Bang.

Men du har selvfølgelig all rett til å synes hva du vil - og vi andre har full rett til å gapskratte av det som kommer fra din kant.

Mvh

BE

P. S. Har du prøvd meditasjon? I noen former for meditasjon opererer man med såkalte mantraer - f. eks. "Aoooommmm"; gjentatt så lenge man orker. Det mantraet er jo kortere og lettvintere enn et mantra som "Jegharalltidrett, jegharalltidrett, jegharalltidrett" osv. Dette er bare ment som et tips som muligens kan hjelpe deg og andre misjonærer til å få et enklere liv.

Keva
KevaInnlegg: 22293
02.10.19 21:50
Haregutt: det spørsmålet som kom frem blant noen vitenskaps folk her forleden.

Liten påminnelse:

Hvilke vitenskapsfolk?
Når?
Hvor?

- og når du nå likevel måtte minnes om at det er god debattskikk å svare på spørsmål, så slenger jeg på ett til:

I hvilken sammenheng?  

Dette vil jeg gjerne vite, og jeg tipper at vi kan være flere som lurer på det.

Klikk for å gå tilbake til toppen