Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Biskop Atle Sommerfeldt vil ikke spise kjøtt

NYTT TEMA
TrondVaatsveen
TrondVaatsveenInnlegg: 1062
02.10.19 14:46

Biskop Atle Sommerfeldt vil ikke servere kjøtt på neste bispemøte. Mannen må jo slippe å spise det han ikke liker selv, men Herren Jesus Kristus har frigjort mennesket til å kunne spise kjøtt, fisk, drikke vin m. mer. Om kjøtt så står det om dette i Matteus 14:16-20.

Jesus Kristus mettet 5000 mennesker med fisk og brød. (Matteus 14:16-20).

Kristus er en frigjører, en som setter mennesker i frihet, slik at man kan spise både fisk, kjøtt og andre ting uten å bli dømt for dette.

Mvh. Trond Vaatsveen

Daddy
DaddyInnlegg: 423
02.10.19 14:52

Eh, du vet at Jesus Kristus bare er en eventyrfigur...?

Fjøsbonden
FjøsbondenInnlegg: 31381
02.10.19 14:52
TrondVaatsveen: Biskop Atle Sommerfeldt vil ikke servere kjøtt på neste bispemøte. Mannen må jo slippe å spise det han ikke liker selv, men Herren Jesus Kristus har frigjort mennesket til å kunne spise kjøtt, fisk, drikke vin m. mer. Om kjøtt så står det om dette i Matteus 14:16-20.
Jesus Kristus mettet 5000 mennesker med fisk og brød. (Matteus 14:16-20).
Kristus er en frigjører, en som setter mennesker i frihet, slik at man kan spise både fisk, kjøtt og andre ting uten å bli dømt for dette.

Sommerfeldt går jo også hardt ut mot Hanvold på NRK i dag :

– Jan Hanvold er en falsk profet som bidrar til at klimakrisen blir verre for millioner, sier biskop Atle Sommerfeldt.

https://www.nrk.no/buskerud/jan-hanvold-fnyser-av-_klimahysteriet_-for-snart-kommer-jesus-tilbake-1.14722995

(Innlegget ble redigert 02.10.19 14:55)

TrondVaatsveen
02.10.19 14:55
Daddy: Eh, du vet at Jesus Kristus bare er en eventyrfigur...?

Skal forsvare din rett til å mene det du mener er riktig.

Mvh. Trond Vaatsveen

TrondVaatsveen
02.10.19 15:02
Fjøsbonden: Sommerfeldt går jo også hardt ut mot Hanvold på NRK i dag :

De religiøse ødelegger hverandre, dette ser vi stadig oftere.

"Dårens lepper volder strid". (Ordspråkene 18:6.)

Mvh. Trond Vaatsveen

puma1
puma1Innlegg: 21069
02.10.19 15:24
TrondVaatsveen: Kristus er en frigjører, en som setter mennesker i frihet, slik at man kan spise både fisk, kjøtt og andre ting uten å bli dømt for dette.

Forstår at Kristus er et idol for kristne, men det kan jo være et mål å gjøre det enda bedre enn Jesus og viderutvikle budskapet. Som Isaac Newton sa i 1675: "If I have seen further it is by standing on the shoulders of Giants."

Keva
KevaInnlegg: 22293
02.10.19 16:24
Fjøsbonden: Hanvold

Jeg så ikke denne tråden da jeg nettopp startet min, men det gir jo enda en anledning til å spørre deg om det du ikke svarte på annetsteds:

Hva i all verden er "Keva-diktaturet"?

Fjøsbonden
FjøsbondenInnlegg: 31381
02.10.19 18:23
Keva: Hva i all verden er "Keva-diktaturet"?

Det er rett og slett et tenkt diktatur - med deg i Førerstolen....I all enkelhet !

Keva
KevaInnlegg: 22293
02.10.19 18:39
Fjøsbonden: Det er rett og slett et tenkt diktatur - med deg i Førerstolen....I all enkelhet !

Noe til drømmer og fantasier du holder deg med - det skal du ha! :^D

egilandregjerde
egilandregjerdeInnlegg: 580
04.10.19 18:55

Jeg vet ikke Trond Vatsveen. Spiser kjøtt og fisk selv. Har likevel en tanke om at dette er syndig.

Mvh Egil Andre

(Innlegget ble redigert 04.10.19 18:56)

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 14339
04.10.19 22:06
TrondVaatsveen: slik at man kan spise både fisk, kjøtt og andre ting uten å bli dømt for dette.

Joda. Når man ikke kan skaffe mat på annen måte kan vel dyr spises.  I dag har vi kunnskap nok og muligheter til å skaffe oss nok mat uten å spise dyrene. Hensyn til miljøet, vår helse og dyrevelferd taler for en gradvis avvikling av å spise dyr.   Alt til sin tid. Jeg mener at menneskets utvikling inntil våre dager tilsier at dyrespising avvikles. Mot dette blir din påpekning av kristen frihet helt malplassert. Vi lever under helt andre forhold enn på Bibelens tid. Og Gud følger med tidene, alltid. Gud sier oss noe annet i dag enn på Bibelens tid, når det gjelder flere ting. At noen føler dette som utglidning og menneskelig frekkhet, taler bare om deres manglende kunnskap om Gud, livet og Bibelen.

terjebn
terjebnInnlegg: 390
05.10.19 16:43

dady, du må holde deg mere oppdatert-Jesus er ingen eventyrfigur, men en historisk person. En religionsstifter. Om han var en gud derimot er det disputt om. Hold rede på begreper.viktig.

Paraklet
ParakletInnlegg: 4885
07.10.19 10:49
TrondVaatsveen: Biskop Atle Sommerfeldt vil ikke servere kjøtt på neste bispemøte. Mannen må jo slippe å spise det han ikke liker selv, men Herren Jesus Kristus har frigjort mennesket til å kunne spise kjøtt, fisk, drikke vin m. mer. Om kjøtt så står det om dette i Matteus 14:16-20. Jesus Kristus mettet 5000 mennesker med fisk og brød. (Matteus 14:16-20). Kristus er en frigjører, en som setter mennesker i frihet, slik at man kan spise både fisk, kjøtt og andre ting uten å bli dømt for dette.

Nå var det vel i forbindelse med vannflommen og Noah at kjøtt ble introdusert som menneske føde?

"Alt som lever og rører seg (kjøtt), skal være til føde for dere. Likesom jeg gav dere de grønne plantene, gir jeg dere nå alt dette." 1. Mos 9:3

Senere kom det restriksjoner for hvilke dyr man kunne spise, i Moselovene.

P.

Finnsannhet
07.10.19 19:42
Paraklet: "Alt som lever og rører seg (kjøtt), skal være til føde for dere. Likesom jeg gav dere de grønne plantene, gir jeg dere nå alt dette." 1. Mos 9:3

Altså vil Gud helst at vi unngår å spise dyr hvis det er mulig. Vi mister jo også mye næringsstoffer når den grønne føde går igjennom dyrekroppen på sin veg til oss. Helsemessig er også kjøttfri meny en fordel, jordens miljø skades også igjennom vårt husdyrhold har man beregnet.  Og så lider dyra masse på grunn av unormal foring, fangenskap og slakteriene, ikke minst vegen til slakteriene i mange land.  Fiskene lider også mye under fangsten av dem.  Gud har nå gitt oss kunnskap om at fisk og dyr føler masse angst og smerte, samt kunnskap om det andre jeg her nevner.

Dessuten er vegetarisk, ja endog vegansk, meny nydelig for tungen vår. 

Så hvorfor kutter vi ikke ned på, og etter hvert kutter helt ut igjennom en omlegging, dyrespisingen?

Behøver slett ikke vente til det fullkomne, før vi begynner med dette.

Vi kan begynne NÅ.

(Innlegget ble redigert 07.10.19 19:44)

Paraklet
07.10.19 19:54
Finnsannhet: Altså vil Gud helst at vi unngår å spise dyr hvis det er mulig.

Hvor har du det fra?

P.

Finnsannhet
07.10.19 22:52
Paraklet: Hvor har du det fra?

Argumentene nevnt,

Paraklet
08.10.19 04:42
Finnsannhet: Argumentene nevnt,

Engler fra Gud besøker Abraham.

"1 Siden viste Herren seg for Abraham i eikelunden i Mamre, en gang han satt i teltåpningen midt på heteste dagen.  Da han så opp, fikk han øye på tre menn som stod foran ham. Med det samme han fikk se dem, sprang han imot dem fra teltåpningen, bøyde seg til jorden  3 og sa: «Herre, dersom jeg har funnet nåde for dine øyne, så gå ikke forbi din tjener!  4 La oss få hente litt vann, så dere kan vaske føttene og hvile dere her under treet!  5 Så vil jeg komme med litt mat, som dere kan styrke dere med, før dere drar videre – siden dere nå har lagt veien om deres tjener.» De svarte: «Ja, gjør som du sier!»

6 Da skyndte Abraham seg inn i teltet til Sara og sa: «Skynd deg, ta tre mål hvetemel; kna det og bak kaker!»  7 Selv sprang han bort til buskapen og hentet en fin og god kalv; den gav han til tjenestegutten, som skyndte seg å lage den til.  8 Så tok han rømme og melk og den kalven som gutten hadde stelt til, og satte det fram for mennene. Og han stod hos dem under treet mens de spiste."

Hvis det var slik vil at vi skal unngå å spise dyr, er det litt merkelig at han serverer kalvekjøtt til engler?

P.

TrondVaatsveen
08.10.19 06:39
Finnsannhet: Altså vil Gud helst at vi unngår å spise dyr hvis det er mulig.

Som noen aviser skriver har vel biskop Atle Sommerfeldt laget sitt eget 11. bud.

Mvh. Trond Vaatsveen

Finnsannhet
08.10.19 15:12
Paraklet: Hvis det var slik vil at vi skal unngå å spise dyr, er det litt merkelig at han serverer kalvekjøtt til engler?

Men 

(Innlegget ble redigert 08.10.19 15:13)

Finnsannhet
08.10.19 15:12
Paraklet: Hvis det var slik vil at vi skal unngå å spise dyr, er det litt merkelig at han serverer kalvekjøtt til engler?

Men ser du ikke de positive argumentene jeg nevnte? At Gud har tillatt dyrespising betviler vel få.

Men er det nødvendig nå, mener du, å spise dyr?

Og det står jo at opprinnelig var det Guds plan, at vi skulle spise "grønne planter" bare.

Ser du ikke dette? Hva tror du så Gud HELST vil?

(Innlegget ble redigert 08.10.19 15:13)

Finnsannhet
08.10.19 15:15
TrondVaatsveen: Som noen aviser skriver har vel biskop Atle Sommerfeldt laget sitt eget 11. bud.

Forstanden sender alltid signaler om hva man bør gjøre.  Også i omgang med Bibeltekster.

TrondVaatsveen
08.10.19 15:26
Finnsannhet: Forstanden sender alltid signaler om hva man bør gjøre.

Der er jeg enig med deg. Slik jeg ser det bør vi holde oss unna kjøtt fra dyr som har hatt et vondt og uverdig liv, som burhøns.

Ellers mener jeg at det er helt i orden å spise fisk som er fisket av en selv, eller noen man kjenner, samt dyr som har levd i frihet, som elg.

Siden også produksjon av dyr har blitt industri, som det meste annet, så forstår jeg at folk er skeptiske til å spise kjøtt.

Mvh. Trond Vaatsveen

Paraklet
09.10.19 07:41
Finnsannhet: Men ser du ikke de positive argumentene jeg nevnte? At Gud har tillatt dyrespising betviler vel få. Men er det nødvendig nå, mener du, å spise dyr? Og det står jo at opprinnelig var det Guds plan, at vi skulle spise "grønne planter" bare. Ser du ikke dette? Hva tror du så Gud HELST vil?

Gud vil nok det som er best for oss mennesker. Jeg vil vel tro at et balansert kosthold er det beste for oss. Leste engang at 20/80 er et optimalt kosthold, altså 20% kjøtt og 80% grønt.

Noe Gud ikke synes noe om er hysteriske og ekstreme mennesker, et slikt liv hvor man må gjøre slik og må ikke gjøre slik er ikke bra.

Har kjent et par stykker som levde meget sunt, sjelden eller aldri kunne de spise noe som ikke var i tråd med deres oppfattning av sunn diet, og masse trening. Disse menneskene døde av kreft i ganske ung alder. Stress tror jeg er den viktigste årsak til kreft, og hjertelidelser, bryter ned immunforsvaret. Nei, spis og kos deg, med måte, er et godt råd. Og ikke minst...lev etter sunne prinsipper, en god moral er ikke å forakte.

P.

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 7967
09.10.19 11:24

Det gjøres forskjell mellom mennesker og dyr i Bibelen. Mennesket skal råde over dyrene. Mennesket er skapt i Guds bilde. «Om en av dere har en eneste sau og den faller ned i en grøft på sabbaten, vil han ikke da gripe tak i sauen og dra den opp? 12 Hvor mye mer verdt er ikke et menneske enn en sau!» Vi leser om kalver og lam som slaktes og spises.

I vår oversettelse av Bibelen er ikke tatt med at dyr har sjel. At dyr har sjel er omtalt 12 ganger i de originale bibeltekstene. 
Hebraiske forståelsen av ordet velsignelse er å lovprise. Gud velsignet dyrene (Moses 1:22). Det betyr at dyr har egenverdi og skal behandles med barmhjertighet.

Jeg tror det er rom for den enkelte å ta valg om å spise kjøtt. På bibelsk tid var det mest i forbindelse med sabbaten, påsken og andre spesielle dager/hendelser folk spiste kjøtt.

(Innlegget ble redigert 09.10.19 11:34)

Klikk for å gå tilbake til toppen