Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"Klimahysteri", sier pengepredikanten...

NYTT TEMA
Keva
KevaInnlegg: 22671
02.10.19 16:21

og "trøster" oss med at vi trenger ikke gjøre noenting for å ta vare på jorden, siden frelseren hans snart kommer tilbake.

Hva mener kristenfolk og andre dødelige om dette utspillet?

puma1
puma1Innlegg: 21086
02.10.19 16:30
Keva: Hva mener kristenfolk og andre dødelige om dette utspillet?

I denne sammenhengen er jeg en dødelig. Han er ikke den første med dette synspunktet. Reagans innenriksminister (James G.Watt) så overhodet ikke vitsen med miljøvern. Siden Kristus tilbakekomst var like om hjørnet. 

ipa
ipaInnlegg: 334
03.10.19 12:23

Dette virker gjenomtenkt, selv salige Paulus hadde en  liknende tankerekke - ingen grunn til å gifte seg, barbere seg osv. siden gjenkomsten var rett rundt hjørnet. 

TrondVaatsveen
TrondVaatsveenInnlegg: 1084
03.10.19 12:40

Tror ikke noe av de to som omtales i innlegget, det være seg Hanevold eller biskop Sommerfeldt har noe med Gud å gjøre.

Hadde noen av dem vært av det gode hadde de talt saken for dem som holder på å gå til grunne, videre levd sine liv i nøkternhet.

Det beste hadde nok vært om de begge ikke sa noen ting.

"Dårens lepper volder strid, og hans munn roper etter riset". (Ordspråkene 18:6.)

Mvh. Trond Vaatsveen

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 910
08.10.19 23:00

Alt går så raskt i dag. Hva som er " innafor" i dag har utspilt sin rolle og er gammeldags tenkemåte og tro i morgen. Alt går i bølger. Jeg tror det har mye sammenheng og overføring  fra datateknologien og teknoloogifagene. Den er også slik. Jeg tror ikke det er så bra for oss mennesker og helsehensyn.Men hvem tenker på sånne ting i dag. Alt som gjelder er å maksimere profitten i " Den gode saks tjeneste" En flyktig og overflatisk tid som nok ikke passer alle menneskers psykologi.

Det er mye kommersiell aspekter også innen økologi og økosprofetene også. Husker på åttitall jeg leste et stort intervju med en professor i ukebladet Kvinner og Klær hvor vedkommende filosoferte litt over sine doktorgradsstudenter. Hvordan de var drevet frem og betalt av sine foreldre og dermed bidro  avgjørende til undervisningsintistjonens økonomi. Alt er helkommersielt i dag.

(Innlegget ble redigert 08.10.19 23:04)

TrondVaatsveen
08.11.19 21:52
karichristoffersen55: Alt er helkommersielt i dag.

Enig. Alt dreier seg om penger. Gud derimot lar seg ikke sponse eller kjøpe heldigvis.

"Det er bedre å være ydmyk med de arme enn å dele med de stolte." (Ordspråkene 16:19.)

Mvh. Trond Vaatsveen

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 8074
09.11.19 00:00

I verste fall blir det ubeboelig på steder på kloden der det er varmt fra før og tørke fra før. Sannsynligvis blir det folkevandring fra disse stedene og til mer beboelig steder. 

Hvis du sikter til denne predikanten som melder om Jesus snarlig gjenkomst. Er det bare å si at det vet han fint lite om. Det vet ikke engang Jesus, i følge ham selv:   35 Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldri forgå. 36 Men den dagen og timen kjenner ingen, ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen, bare Faderen.

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1351
09.11.19 00:38
Keva: og "trøster" oss med at vi trenger ikke gjøre noenting for å ta vare på jorden, siden frelseren hans snart kommer tilbake.Hva mener kristenfolk og andre dødelige om dette utspillet?

Bibelen utrykker at vi som kristne har ansvar, både for jorden og hverandre.

Det blir helt feil av kristne å melde seg ut av samfunnet!

Som kristne skulle vi heller bidra positivt både i våre nære omgivelser, i samfunnet og i verden.

"Vårt neste liv" skal ikke være til hinder for å leve det beste livet her og nå!

Miljøet er derfor avgjørende for oss alle - mer enn noen gang!

(Innlegget ble redigert 09.11.19 00:46)

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 14407
09.11.19 15:58
positivogblid: Miljøet er derfor avgjørende for oss alle

Ja, vi må intensivere innsatsen med å redusere skadelig forbruk som ødelegger for de fattigste på jorden, samt våre barnebarn og de våre barnebarn vil få kjær, nemlig sine egne barnebarn! Vi må nydyrke markene og deres grøde, redusere utslipp og den vanvittige rovdriften på jordens ikkefornybare ressurser..

Vi i den rike del av verden må redusere forbruksstandarden betydelig, men ikke livsgledestandarden.  Jeg forutser en kommende terrorisme av store dimensjoner hvis ikke politikerne vi velger forstår alvoret! Terrorisme for bevarelse av denne klodens evne til å forsyne sine innbyggere med det nødvendige.. Sprenge fabrikker og andre miljøsvinbedrifter sønder og sammen. Ødelegge infrastrukturer som frakter saker som ødelegger naturen, osv., osv..

Mvh 

Zpiff
ZpiffInnlegg: 20684
09.11.19 16:46
TrondVaatsveen: Gud derimot lar seg ikke sponse eller kjøpe heldigvis.

Jaggu godt det ikke er noen som bedriver avlat, bønn.. overfor det de kaller gud, og at ingen er hellig overbevist om at de vil få det bedre med gud, bare hvisomdersomatte de gjør sånn og slik. 
Jaggu fint at det ikke finnes noen såkalte hellige tekster som sponser/reklamerer for en gud heller..

Zpiff
ZpiffInnlegg: 20684
09.11.19 16:50
Finnsannhet: Vi i den rike del av verden må redusere forbruksstandarden betydelig, men ikke livsgledestandarden.

Og hva hvis man får livsglede av å forbruke? 
(Hvilket i prinsipp er uungåelig :). 

Finnsannhet
09.11.19 17:39
Zpiff: Og hva hvis man får livsglede av å forbruke? (Hvilket i prinsipp er uungåelig :).

Det er ikke overforbruket som gir glede, men kontrasten mellom tanken å sulte, fryse, være kvalm, osv., osv..  - og det å slippe dette. Vår julekveld her eneste dag (slik vi fleste har det) gir ikke større matglede enn å ha normalt tilstrekkelig mat hver dag, og julekvelden bare noen få ganger i løpet av året.  Jeg er et bortskjemt svin, for å si det rett ut. Og jeg observerer at naboene (ikke bare de få nærmeste) er akkurat samme bortskjemte ullsvin. 

(Innlegget ble redigert 09.11.19 17:41)

TrondVaatsveen
09.11.19 18:45
Finnsannhet: Vi må nydyrke markene og deres grøde, redusere utslipp og den vanvittige rovdriften på jordens ikkefornybare ressurser..

For sent. Dommedag kommer snart, eller Harmageddon.

Mvh. Trond Vaatsveen

Finnsannhet
09.11.19 21:28
TrondVaatsveen: For sent. Dommedag kommer snart, eller Harmageddon.

Ikke ifølge Bibelen i allefall. OG - jeg kan lese.

oknext
oknextInnlegg: 3839
09.11.19 21:32

hm. Da tror jeg at jeg lar oppvasken staa i kveld.

Viracocha
ViracochaInnlegg: 12936
09.11.19 22:17

Næh, det er skremselspropaganda. Dette henger nok igjen fra gammelt av hvor enden var nær, der og da, for snart totusen år siden. Armageddon var et militært oppmarsjområde på dal-sletten utenfor byen Megiddo.

Når Napoleon red forbi på sin vei til Egypt rundt år 1800 +, sa han at denne sletten var som skapt for hærføring.

TrondVaatsveen
10.11.19 12:16
Viracocha: Armageddon var et militært oppmarsjområde på dal-sletten utenfor byen Megiddo.

Stemmer. Ikke desto mindre er det kulderekord nå, har ikke vært så kaldt på mange år som i oktober 2019. Det med dommedag mente jeg som en spøk, ingen vet når Armageddon vil komme, ikke jeg heller vet dette.

Mvh. Trond Vaatsveen

Finnsannhet
10.11.19 19:27
TrondVaatsveen: Det med dommedag mente jeg som en spøk,

Det var da enda godt.

la1goa
la1goaInnlegg: 13522
10.11.19 19:49
Zpiff: Jaggu godt det ikke er noen som bedriver avlat, bønn.. overfor det de kaller gud, og at ingen er hellig overbevist om at de vil få det bedre med gud, bare hvisomdersomatte de gjør sånn og slik. 
Jaggu fint at det ikke finnes noen såkalte hellige tekster som sponser/reklamerer for en gud heller..

Nå drives det med avelat, bønnemøter m.m. innen den nye religion der IPCC har skrevet en egen bibel, klimarapporten. Historien deres ligner styggelig på historien fra middelaleren med svovelpredikanter og lignende. En av disse har tjent milliarder på det og lyder navnet Al Gore.

Klikk for å gå tilbake til toppen