Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Avslørt!

NYTT TEMA
Paraklet
ParakletInnlegg: 4885
21.10.19 07:55

Leder av Krf, Kjell Ingolf Ropstad, kritiserer Jehovas vitner for å være nøytrale i forhold til politikk. Med andre ord, han kritiserer noen for å følge Bibelens befaling!

Med Jesus egne ord, foran en politisk leder-Pilatus: "Mitt rike er ikke av denne verden" Johannes 18:36 Kan man saktens spørre seg, leser ikke de kristelige politikere i Bibelen, eller kanskje de ikke forstår at det som står der ? "Er vårt evangelium skjult, så er det for dem som går fortapt det er skjult." 2Kor 4:3.

Paraklet.

(Innlegget ble redigert 21.10.19 07:55)

Homo_Erectus
Homo_ErectusInnlegg: 22356
21.10.19 08:08
Paraklet: Leder av Krf, Kjell Ingolf Ropstad, kritiserer Jehovas vitner for å være nøytrale i forhold til politikk. Med andre ord, han kritiserer noen for å følge Bibelens befaling! Med Jesus egne ord, foran en politisk leder-Pilatus: "Mitt rike er ikke av denne verden" Johannes 18:36 Kan man saktens spørre seg, leser ikke de kristelige politikere i Bibelen, eller kanskje de ikke forstår at det som står der ? "Er vårt evangelium skjult, så er det for dem som går fortapt det er skjult." 2Kor 4:3.

Så hvorfor er du ikke nøytral i politikken? Hvorfor følger du ikke Bibelens befaling?

Paraklet: Hvis ikke nazismen hadde blitt stoppet, under 2.Verdenskrig, ville vi ikke hatt Norge med sin kultur og levemåte, demokratiet hadde ikke eksistert, og det samme ville skjedd med mange andre land og kulturer

Paraklet: Nazismen hadde som formål å undertrykke og utrydde mennesker som ikke nådde opp til Hitlers ide om Übermensch, den Ariske rase.

Paraklet: Da synes jeg du bør kritisere de allierte, russere, motstandsmenn og kvinner og alle andre, som slaktet ned minst 1000 ganger flere mennesker, inklusive spebarn, barn, ungdom, kvinner, menn og dyr under 2.Verdenskrig... fordi de mente det var til et godt formål for menneskeheten. En forferdelig lidelse som kunne blitt hindret om man hadde grepet inn før det gikk så langt...som foreksempel de nevnte Israelitter gjorde.

ParakletParaklet: Og med det mener du det hadde vært greit at nazisten fikk holde frem?

Et skikkelig solid og velrettet selvskudd du presterer her.

Paraklet
21.10.19 08:20
Homo_Erectus: Et skikkelig solid og velrettet selvskudd du presterer her.

Historiske eksempler/sammenligninger for at du skal forstå, men desverre var det ingen hjemme til å forklare deg hva som menes med slike eksempler.

P.

(Innlegget ble redigert 21.10.19 08:23)

Homo_Erectus
21.10.19 08:38
Paraklet: Historiske eksempler/sammenligninger for at du skal forstå, men desverre var det ingen hjemme til å forklare deg hva som menes med slike eksempler.

Har du glemt hva du selv nettopp skrev?

Paraklet: Leder av Krf, Kjell Ingolf Ropstad, kritiserer Jehovas vitner for å være nøytrale i forhold til politikk. Med andre ord, han kritiserer noen for å følge Bibelens befaling!

Hvis Jehovas Vitner er nøytrale i politikken, er de også nøytrale når det gjelder nazismen. Da bruker de ikke nazismen for å sammenligne med noe de fordømmer og tar avstand fra.

Å bruke nazismen som sammenligning/skrekkeksempel er å ta stilling til en politisk ideologi. Da er du ikke nøytral i politiske spørsmål, da har du tatt parti.

Paraklet
21.10.19 08:58
Homo_Erectus: Å bruke nazismen som sammenligning/skrekkeksempel er å ta stilling til en politisk ideologi. Da er du ikke nøytral i politiske spørsmål, da har du tatt parti.

Hvis du er her for å vri og vrenge, og snakke tull, så sier jeg takk til deg. Har du noe saklig å komme med, i forhold til trådens tema er du hjertelig velkommen til videre debatt.

P.

Homo_Erectus
21.10.19 09:09
Paraklet: Hvis du er her for å vri og vrenge, og snakke tull, så sier jeg takk til deg. Har du noe saklig å komme med, i forhold til trådens tema er du hjertelig velkommen til videre debatt.

Trådens tema er at du kritiserer Kjell Ingolf Ropstad fordi han kritiserer JV for å være nøytrale i politikken. Du mener selv at JV skal følge Bibelens befaling om aldri å blande seg inn i politikk.

Paraklet: Leder av Krf, Kjell Ingolf Ropstad, kritiserer Jehovas vitner for å være nøytrale i forhold til politikk. Med andre ord, han kritiserer noen for å følge Bibelens befaling! Med Jesus egne ord, foran en politisk leder-Pilatus: "Mitt rike er ikke av denne verden" Johannes 18:36

Da påpeker jeg at du selv blander deg inn i politikken ved å ta stilling til en politisk ideologi. Du møter deg selv i døra.

Paraklet: Hvis ikke nazismen hadde blitt stoppet, under 2.Verdenskrig, ville vi ikke hatt Norge med sin kultur og levemåte, demokratiet hadde ikke eksistert, og det samme ville skjedd med mange andre land og kulturer

Her vurderer og fordømmer du nazismen, du debatterer politikk.

Du er slett ikke nøytral i poiitiske spørsmål, du tar parti for nazismens fiender.

(Innlegget ble redigert 21.10.19 09:09)

aicat
aicatInnlegg: 20120
21.10.19 19:36
Homo_Erectus: nøytral i poiitiske spørsmål,

Å være nøytral i politiske spørsmål er en særdeles krevende øvelse - det er som å balansere på en slakk line. Jeg kjenner kun en eneste organisasjon som prøver å opptre 100% nøytralt når det gjelder politiske spørsmål - og det er ICRC (Den Internasjonale Røde Kors Kommité) - som overvåker at alle parter som har ratifisert Genèvekonvensjonene etterlever de forpliktelsene de har påtatt seg.
Når det i en stat foregår grove overgrep mot barn, kvinner minoriteter etc. så er det å opptre nøytralt svært vanskelig.
Jeg vet ikke om noen religiøse organisasjoner eller samfunn som greier det kunstrykke å opptre nøytralt.

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1324
21.10.19 20:24
Paraklet: "Mitt rike er ikke av denne verden" Johannes 18:36

Det tolker Jehovas vitner dithen at vi må avstand fra all samfunnsengasjement og holde oss borte fra politisk innflytelse?

(Innlegget ble redigert 21.10.19 20:27)

Paraklet
21.10.19 20:32
Homo_Erectus: Her vurderer og fordømmer du nazismen, du debatterer politikk.

Er ikke på tide å komme opp med noe nytt, du begynner å bli kjedelig i din uforståelige kverulering.

P.

Paraklet
21.10.19 20:36
positivogblid: Det tolker Jehovas vitner dithen at vi må avstand fra all samfunnsengasjement og holde oss borte fra politisk innflytelse?

Nei, vi tolker ikke Bibelen, vi leser den i sammenheng med resten av den. Dette var bare et eksempel.

P.

aicat
aicatInnlegg: 20120
21.10.19 20:56

AVSLØRT !!!
En treffende tittel på en TS - hvor denne sektens medlemmer til de grader har avslørt sitt sanne ansikt!
Gratulerer med nok en god blottstilling av egne holdninger.
Men selvinnsikt - ser det ut som det ikke akkurat er den mest fremtredende egenskap de her legger for dagen!

(Innlegget ble redigert 21.10.19 20:58)

Homo_Erectus
21.10.19 21:31
Paraklet: Er ikke på tide å komme opp med noe nytt, du begynner å bli kjedelig i din uforståelige kverulering.

Jeg forstår godt at du synes det er pinlig at du avslører deg selv så grundig og blir tatt med buksene nede, men det betyr ikke at jeg kverurerer.

Du påstår at du som JV følger Bibelens befaling om å være nøytral i alle poltiske anliggender og aldri blande deg inn i politikken. 

Men du er alldeles ikke nøytral, du bruker politikk som argument i en religiøs debatt.

Paraklet: Blodtørst?Hvis du mener Israelittenes kamp mot de forskjellige avgudsdyrkende nasjoner, som blant annet offret sine barn i ilden, spredte sykdommer osv, så blir vel det som å kalle de alliertes kamp mot nazismen for urettferdig. Det var her snakk om å utrydde djevelskap av verste sort

Her diskuterer du politikk og du tar parti. Du gir klart uttrykk for at du mener de alliertes kamp mot nazismen var rettferdig, nazismen var djevelskap av verste sort som måtte utryddes.

Du tar parti for de allierte i deres kamp mot nazismen og du sier at deres kamp var rettferdig fordi nazismen var djevelskap som måtte utryddes.

Et bedre, eller verre, eksempel på innblanding og engasjement i politikk er det ikke mulig å finne.

Hvis du virkelig hadde fulgt Bibelens befaring og vært nøytral i politikken, hadde du ikke sagt ett eneste ord om hva du mener om nazismen og de allierte.

Du ser i det hele tatt ut til å være svært så ivrig og engasjert i politikken og diskuterer politikk med liv og lyst.

Homo_Erectus
21.10.19 21:35
Paraklet: Leder av Krf, Kjell Ingolf Ropstad, kritiserer Jehovas vitner for å være nøytrale i forhold til politikk. Med andre ord, han kritiserer noen for å følge Bibelens befaling! Med Jesus egne ord, foran en politisk leder-Pilatus: "Mitt rike er ikke av denne verden" Johannes 18:36 Kan man saktens spørre seg, leser ikke de kristelige politikere i Bibelen, eller kanskje de ikke forstår at det som står der ? "Er vårt evangelium skjult, så er det for dem som går fortapt det er skjult." 2Kor 4:3. Paraklet.
joplina
joplinaInnlegg: 64672
21.10.19 21:37
Paraklet: Leder av Krf, Kjell Ingolf Ropstad, kritiserer Jehovas vitner for å være nøytrale i forhold til politikk. Med andre ord, han kritiserer noen for å følge Bibelens befaling! Med Jesus egne ord, foran en politisk leder-Pilatus: "Mitt rike er ikke av denne verden"

Godt...da kan vi slå fast at ettersom  sekten Jehovas Vitner påberoper seg å ikke være av denne verden fordi de følger Jesus som sa at hans rike ikke var av denne verden - så er det ingen grunn for at Staten skal betale et tosifret antall millioner til Jehovas Vitner i statsstøtte.

JV har da ikke behov for verdslige penger i form av politisk fattede vedtak om statsstøtte...det ville jo knytte JV sammen med verdslig politikk på en guffen måte - tatt i betraktning at satan djevelen styrer det verdslige.....hva skal vel de med djevelens penger...?  Hvitvaske dem..? :D

Dessuten er det på grensa til betenkelig at trådstarter i det hele tatt engasjerer seg i Krf og Ingolf Ropstad - norsk politiker og minister - og hva Ropstad måtte si eller mene.... Har trådstarter ikke fått med seg hva JV mener om at medlemmer engasjerer seg i verdslig politikk og hva slikt kan føre til...?

Homo_Erectus
21.10.19 21:51
joplina: Dessuten er det på grensa til betenkelig at trådstarter i det hele tatt engasjerer seg i Krf og Ingolf Ropstad - norsk politiker og minister - og hva Ropstad måtte si eller mene.... Har trådstarter ikke fått med seg hva JV mener om at medlemmer engasjerer seg i verdslig politikk og hva slikt kan føre til...?

En skikkelig innertier og fulltreffer det der.

Doku
DokuInnlegg: 7094
21.10.19 22:31
Paraklet: Er ikke på tide å komme opp med noe nytt, du begynner å bli kjedelig i din uforståelige kverulering.

Jeg kan godt forstå at du syntes det er en kjedelig situasjon du har kommet deg opp i! Nei, Homo_Erectus kverulerer ikke! Tvert imot, han er saklig, og viser at du ikke er nøytral politisk sett, noe jeg heller ikke kan se, er et kristent krav!

Ikke en gang dine religiøse ledere er politisk nøytrale! For den gang Hellas var en diktaturstat (1967 - 1974) hvor også Jehovas vitner ble undertrykt, og da dette diktatur-veldet endelig tok slutt, uttrykte Selskapet Vakttårnet følgende i Vakttårnet:

"Jehovas vitner VERNER OM DEMOKRATIET I HELLAS

Den greske grunnlov er klar: 'Friheten til å følge sin religiøse samvittighet er ukrenkelig... Alle kjente religionssamfunn skal ha frihet, og de skal kunne utøve sin tilbedelse uhindret og under lovens beskyttelse.' Jehovas vitner som er godt kjent og juridisk anerkjent i en lang rekke land, verner om disse demokratiske prinsippene." (Vakttårnet, 1. des. 1986, s. 7. Uthevet og understreket av meg)

Er man politisk nøytral, foretrekker man ikke et politisk styresett fremfor et annet.

Men hvor står det i Bibelen at man skal være politisk nøytral? Tydeligvis tolker du Johannes 18:36, at det står der, men da leser du inn noe i teksten som slett ikke står der!

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 21.10.19 22:42)

TrondVaatsveen
TrondVaatsveenInnlegg: 1061
21.10.19 22:43
Homo_Erectus: En skikkelig innertier og fulltreffer det der.

Synes du at det er riktig at all eiendom som tilhørte Jehovas vitner er tatt i beslag i Russland, videre at all form for forkynnelse er forbudt i Russland ?

Viser ikke hatet mot Jehovas vitner at vitnene ikke deltar i valg, videre gjør så godt de kan for ikke bli en del av "Denne verden" ?

Ros til dere Jehovas vitner, som står imot hatet som rammer dere.

Mvh. Trond Vaatsveen

Annananas
AnnananasInnlegg: 2021
21.10.19 23:09
TrondVaatsveen: Viser ikke hatet mot Jehovas vitner at vitnene ikke deltar i valg, videre gjør så godt de kan for ikke bli en del av "Denne verden" ?

Nei, dere er en del av denne verden. Du sier det selv.

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 910
22.10.19 07:33

Politikere blir aldri voksne tror jeg. De fortsetter i den samme barnehagen hele livet tror jeg.

Paraklet
22.10.19 08:19
joplina: Godt...da kan vi slå fast at ettersom sekten Jehovas Vitner påberoper seg å ikke være av denne verden fordi de følger Jesus som sa at hans rike ikke var av denne verden - så er det ingen grunn for at Staten skal betale et tosifret antall millioner til Jehovas Vitner i statsstøtte. JV har da ikke behov for verdslige penger i form av politisk fattede vedtak om statsstøtte...det ville jo knytte JV sammen med verdslig politikk på en guffen måte - tatt i betraktning at satan djevelen styrer det verdslige.....hva skal vel de med djevelens penger...? Hvitvaske dem..? :D Dessuten er det på grensa til betenkelig at trådstarter i det hele tatt engasjerer seg i Krf og Ingolf Ropstad - norsk politiker og minister - og hva Ropstad måtte si eller mene.... Har trådstarter ikke fått med seg hva JV mener om at medlemmer engasjerer seg i verdslig politikk og hva slikt kan føre til...?

Nå har heller ikke Jehovas vitner bedt om å få denne støtten, som opprinnelig var det som kaltes "tilbakebetaling av kirkeskatt".

Før ble det betalt, av alle, en kirkeskatt. De som ikke var medlemmer av kirken og tilhørte et annet trossamfunn fikk denne skatten tilbakebetalt.

Denne ordning ble innført allerede i 1891, og varte til 1969, men fortsatt var det snakk om tilbakebetaling av kirkeskatt. Etter 1969 ble denne ordningen omtalt som : "statsstøtte til religiøse organisasjoner."
"Kirkeskatten ble igjen innført som obligatorisk for alle borgere, men ethvert trossamfunn kunne i stedet søke om tilskudd basert på innbetalt kirkeskatt fra sine egne medlemmer. Samtidig ble det mulig for ikke-religiøse livssynsorganisasjoner å søke om tilskudd."

Hvorfor skulle f.eks muslimske menigheter betale skatt til den norske kirke?

Jehovas vitner kom ikke med i denne ordning før mange år senere, og det tror jeg var på grunn av oppfordringer fra Fylkesmannen i Akershus fylke.

Og som det sies fra kulturdepartementet: "Tilskudd til tros- og livssynssamfunn skal sikre økonomisk lik behandling mellom Den norske kirke og tros- og livssynssamfunnene utenfor Den norske kirke, ved at disse får en tilsvarende bevilgning pr. medlem som statskirken."

Beløpet er på ca Kr. 600 pr. medlem. Så det er ikke akkurat enorme summer det er snakk om.

Og påpeke en feil, er ikke å engasjere seg i politikk. Og å forundre seg over at en som kaller seg kristen deltar i politikk, og nå forfølgelse av de som holder seg til Bibelens oppfordringer, er heller ikke deltakelse i politikk.

P.

(Innlegget ble redigert 22.10.19 08:28)

Paraklet
22.10.19 08:26
Homo_Erectus: Jeg forstår godt at du synes det er pinlig at du avslører deg selv så grundig og blir tatt med buksene nede, men det betyr ikke at jeg kverurerer.

Når du babler om nazister i en tråd som omhandler statsstøtt til trossamfunn, da er du helt på jordet.

Og jo, du er en skikkelig kverulant, som har store problemer med å holde deg til sak.

P.

Homo_Erectus
22.10.19 08:32
TrondVaatsveen: Synes du at det er riktig at all eiendom som tilhørte Jehovas vitner er tatt i beslag i Russland, videre at all form for forkynnelse er forbudt i Russland ?
Viser ikke hatet mot Jehovas vitner at vitnene ikke deltar i valg, videre gjør så godt de kan for ikke bli en del av "Denne verden" ?
Ros til dere Jehovas vitner, som står imot hatet som rammer dere.
Mvh. Trond Vaatsveen

Jeg ser ikke hvilken relevans ditt spørsmål har til trådens tema og til det faktum at trådstarter bebreider andre fordi de gjør nøyaktig det samme som h*n selv gjør.

Men siden du spør, mener jeg at Russland er et diktatur uten religionsfrihet der myndighetene forfølger og undertrykker religiøse minoriteter.

Jehovas Vitner må fritt få forkynne sitt budskap overalt i verden uten at stat og myndigheter griper inn. Å beslaglegge eiendom som tilhører Jehovas Vitner er legalisert ran og tyveri.

Homo_Erectus
22.10.19 08:39
Paraklet: Når du babler om nazister i en tråd som omhandler statsstøtt til trossamfunn, da er du helt på jordet.
Og jo, du er en skikkelig kverulant, som har store problemer med å holde deg til sak.

Det er jo du som trekker nazister og politikk inn i en debatt om religion. Ingen hadde nevnt nazister, før du kom med dem som "argument" for et eller annet.

Paraklet
22.10.19 08:53
Homo_Erectus: Jeg ser ikke hvilken relevans ditt spørsmål har til trådens tema

Så dette har ingen relevans, men kakkling om nazister...jo det er er meget relevant-i følge deg?

Og selvfølgelig er det som skjer i Russland meget aktuelt i forhold til det vi nå ser i Norge.

P.

(Innlegget ble redigert 22.10.19 08:57)

Paraklet
22.10.19 08:56
Homo_Erectus: Det er jo du som trekker nazister og politikk inn i en debatt om religion

Nei jeg trakk disse inn i en debatt om evolusjonen. Men om du mener at evolusjonsteorien er en religion, så er jeg ikke helt uenig med deg.

En annen ting er at man, altså du, må klare å holde de forskjellige tråder fra hverandre.

P.

Homo_Erectus
22.10.19 09:06
Paraklet: Og selvfølgelig er det som skjer i Russland meget aktuelt i forhold til det vi nå ser i Norge.

Se der ja, der diskuterer du politikk igjen. Dine meninger om Russland kan du si her.

Homo_Erectus
22.10.19 09:08
Paraklet: Nei jeg trakk disse inn i en debatt om evolusjonen. Men om du mener at evolusjonsteorien er en religion, så er jeg ikke helt uenig med deg.

Ja, du trakk nazistene og Hitler inn i en debatt om evolusjonen for å forsvare og rettferdiggjøre folkemord og massedrap på småbarn og spedbarn.

Hva det har med evolusjonen å gjøre er det nok bare du selv som vet.

Paraklet
22.10.19 09:10
Homo_Erectus: Ja, du trakk nazistene og Hitler inn i en debatt om evolusjonen for å forsvare og rettferdiggjøre folkemord og massedrap på småbarn og spedbarn. Hva det har med evolusjonen å gjøre er det nok bare du selv som vet.

Som sagt, det er på en annen tråd. Ta det gjerne opp der.

P.

Paraklet
22.10.19 09:12
Homo_Erectus: Se der ja, der diskuterer du politikk igjen.

He he. :-) Hvis du er tom for argumenter, ikke svar. Du bare dummer deg ut.

P.

nlc
nlcInnlegg: 1447
22.10.19 09:19
Paraklet: kritiserer Jehovas vitner for å være nøytrale i forhold til politikk.

Han bommer jo totalt med denne kritikken.

Ikke bare engasjerer du deg stadig i politiske spørsmål selv, som i denne tråden og i "den sterkeste overlever" tråden, men som medlem av en organisasjon som tar avstand til krig skrev du:

Hvis ikke nazismen hadde blitt stoppet, under 2.Verdenskrig, ville vi ikke hatt Norge med sin kultur og levemåte, demokratiet hadde ikke eksistert, og det samme ville skjedd med mange andre land og kulturer.

Så både politisk engasjert og tilhenger av militær intervensjon?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg