Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

CO2-ismen, ny verdensreligion

NYTT TEMA
TrondVaatsveen
TrondVaatsveenInnlegg: 1060
23.10.19 22:30

CO2-ismen ser ut til å være den nye verdensreligionen, støttet av 99 prosent av verdens forskere i følge dem selv.

Hjernevask kan være så mye, men resultatet av å sette hjernen ut av fungsjon har ikke bestandig gitt så gode resultater, blind tro er ikke bra.

Folket gir noen få mennesker definisjonsmakt, det er uheldig.

Her Stephan Meyer, med noen motforestillinger. 

Mvh. Trond Vaatsveen

Daddy
DaddyInnlegg: 423
23.10.19 22:34

*sette hjernen ut av FUNKSJON

Det å fremstille seg som et kunnskapsløst -men akk så skråsikkert- naut ser ut til å være stas blant klimafornekterne.

TrondVaatsveen
23.10.19 23:55
Daddy: *sette hjernen ut av FUNKSJON

Med sette ut av funksjon, mener jeg også svermeri for personer, som nesten dyrkes som Greta Thunberg og Marie Lan, som har sitt fokus på CO2 og null utslipp av Carbon, samt kontroll på hva folk bruker av mat som kan øke utslippene av Carbon eller Metan. På meg virker dette skremmende.  

Mvh. Trond Vaatsveen

Oric-1
Oric-1Innlegg: 4346
24.10.19 00:49
TrondVaatsveen: På meg virker dette skremmende.

Tenk på hvor skremmende det er for meg at så mange mennesker tror på guder.....det er faktisk en stressfaktor.

TrondVaatsveen
24.10.19 03:29
Oric-1: Tenk på hvor skremmende det er for meg at så mange mennesker tror på guder.....det er faktisk en stressfaktor.

Du setter vel mer pris på de som ikke har en blind tro, men som tenker, også på den måten at deler av troen de har kan revideres..

Mvh. Trond Vaatsveen

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49895
24.10.19 20:33
Oric-1: Tenk på hvor skremmende det er for meg at så mange mennesker tror på guder.

Det er neppe bare du som blir skremt av dét!

Mvh

BE

Oric-1
Oric-1Innlegg: 4346
24.10.19 21:44
TrondVaatsveen: Du setter vel mer pris på de som ikke har en blind tro, men som tenker, også på den måten at deler av troen de har kan revideres..

Jeg hater ALL religion og jeg har ingen respekt for religiøses følelser angående den saken. Du sier du er en tenkene troende og kan revidere din tro. Det gjør deg ikke til et mer fornuftig menneske....snarere tvert imot. Bokstavtro prøver seg ikke på allslags bortforklaringer, mens du ser absurditetene, men bruker masse tid på å finne alternative forklaringer før du kan "svelge ned".

Annananas
AnnananasInnlegg: 2011
24.10.19 22:08
TrondVaatsveen: CO2-ismen ser ut til å være den nye verdensreligionen, støttet av 99 prosent av verdens forskere i følge dem selv. Hjernevask kan være så mye, men resultatet av å sette hjernen ut av fungsjon har ikke bestandig gitt så gode resultater, blind tro er ikke bra. Folket gir noen få mennesker definisjonsmakt, det er uheldig. Her Stephan Meyer, med noen motforestillinger. Mvh. Trond Vaatsveen

Å ekskludere verdens forskere slik mange politikere gjør er bygget på en tro om at de tar feil. Vi snakker slik sett om tro her. Så kan en spørre seg selv: hvem vet mest om mulige senarioer som vil utspille seg etter hvert? Politikere, synsere, troende til litt av hvert eller forskerne som søker årsak og virkning?

Når dette er tatt i betraktning, kan en jo lure på om menneskets skapning av verden i sitt bilde er naturlig? Eller burde mennesket underordne seg naturen og logikken (som i logos) og bli skapt slik som i skapelsesberetningen?

Jeg tenker at det å sette seg selv over naturen, som er loven, er unaturlig og minner mest om han som satt på lur og ville ha verden slik det passet hans bilde. Den lukkede er nok slik sett den fallende engel som selv vil ha hånden på rattet.

At det derfor går mor forandringer skapt av den brennende tanke om egendefinerte resultater er jo da logisk. I det lukkede sinn skapes nå verden som vi kjenner. Og vi gir fanden i naturens gang, som altså er din skapers verden. Vend om var det vist en som sa. At han var i ørska forandrer ikke på det. For rett hadde Jonas da resultatene viste seg av verden skapt i menneskets bilde.

Når det er sagt så hadde jo Jonas også sin mening om hvordan verden skulle straffes.  Slik sett var Jonas på tur i sitt eget hode. Kanskje vi burde vende oss om til sannheten? Den som er som den er, uansett hva vi tror?

For tror du noe om den, så tror du ikke på den. Tut.

(Innlegget ble redigert 24.10.19 22:17)

TrondVaatsveen
24.10.19 22:27
Oric-1: Du sier du er en tenkene troende og kan revidere din tro. Det gjør deg ikke til et mer fornuftig menneske....snarere tvert imot.

Det har du nok rett i. Følger mine lyster som er å drikke øl, som ikke er fornuftig i det hele tatt, ser mye som ikke er så bra med meg selv.

Mvh. Trond Vaatsveen

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 14320
25.10.19 19:01
TrondVaatsveen: Med sette ut av funksjon, mener jeg også svermeri for personer, som nesten dyrkes som Greta Thunberg og Marie Lan, som har sitt fokus på CO2 og null utslipp av Carbon, samt kontroll på hva folk bruker av mat som kan øke utslippene av Carbon eller Metan. På meg virker dette skremmende.

Bort med kjøtt.  Inn med markens grøde.

Bare fordeler. 

Finnsannhet
26.10.19 12:52
Annananas: For tror du noe om den, så tror du ikke på den. Tut.

Er dette ditt utsagn innlysende viten eller er det noe - eh - du tror.

Viracocha
ViracochaInnlegg: 12730
26.10.19 13:44
TrondVaatsveen: Det har du nok rett i. Følger mine lyster som er å drikke øl, som ikke er fornuftig i det hele tatt, ser mye som ikke er så bra med meg selv.

Er du tilhenger av en religion som tvinger fokus over på menneskelige utilstrekkeligheter?...Nei.

Jeg kan svare for deg og svaret er nei. Jeg tror du er fra en utbrytergruppe av kristne som har fått selve selvet med tilhørende programforpliktet egopreik i vrangen, eller eventuellt som en distansekristen som ikke våger steget helt inn, eller helt ut.

Skal jeg tippe er du en villfaren utbryterkristen med en forhistorie sterkt klamret til tradisjonell norsk middelaldersk kristendom, du ikke lengre vil vite noe av.

(Innlegget ble redigert 26.10.19 13:48)

Annananas
26.10.19 14:48
Finnsannhet: Er dette ditt utsagn innlysende viten eller er det noe - eh - du tror.

Jeg forstår at du reagerer på denne. Men saken er jo at det ukjente som jeg snakker om her ikke forandrer seg etter hva vi tror om den. Og at det å tro noe om den er svært unødvendig. Da tenker jeg ikke på det å tro noe om hva som er sant i det praktiske liv, for der fins det svært mange relative sannheter, pluss naturens egne lover som vi forholder oss til på godt og vondt, også kalt årsak og virkning.

Jeg mener at vi fint kan forholde oss til praktiske saker uten å mene noe om det vi ikke vet, altså uten å tro noe om den. Når mennesket tror noe om sannheten så vil det gjerne formidle dette til andre mennesker slik at de kan tro det sammen. Deretter vil noen lage lover på grunn av hva de tror om sannheten. Lover som begrenser menneskers natur, oppførsel osv.

Og da har vi plutselig systemer på grunn at noen trodde noe om sannheten. Dette kan fungere en stund, på samme måte som religioner fungerte som inngjerdninger og lover for mennesker i tidligere tider. Så går tiden og tidene forandrer seg. Ja kanskje tre dager og tre netter går som det står i Jonas bok. Da er vi i våre dager og sekularismen er den rådende makt. Systemer på systemer som regulerer og opprettholder den verden mannesket har skapt i sitt eget bilde. Så viser det seg at naturen selv er blitt påvirket av og vi har det som kalles menneske skapte miljøforandringer.

Derfor står Jonas der å roper da vet du. Og midt i all ørska så har jo Jonas et poeng, vi burde vende om til det naturlige. Som altså er å ikke tro noe om sannheten, men være tro mot den. Som også er å leve i fred og harmoni med alt rundt oss. Ganske innlysende synes du ikke? Men dette er jo bare noen tanker fra meg da   :-)

(Innlegget ble redigert 26.10.19 14:49)

Finnsannhet
26.10.19 22:33
Annananas: Og at det å tro noe om den er svært unødvendig.

? ?    Du mener vel ikke at vi ikke skal tro eller tolke kjærlighet, rettferd, ærlighet, kjærlighet, forsoning, samvittighet, fredlighet, osv., osv. fra "den" (Gud)?  Jeg må innrømme at den såkalte "gnosis" er helt avhengig av tro, i det minste på seg (gnosisen , altså).  Av mindre viktige ting er det selvsagt mange ubesvarte spørsmål om "sannheten om alle ting".  Tro er tillit, tilsluttning, satse på, osv..  Ellers må jeg si at du er meget sympatisk og klok.

Finnsannhet
26.10.19 22:33
Annananas: Og at det å tro noe om den er svært unødvendig.

? ?   

(Innlegget ble redigert 26.10.19 22:33)

Annananas
27.10.19 12:03
Finnsannhet: Du mener vel ikke at vi ikke skal tro eller tolke kjærlighet, rettferd, ærlighet, kjærlighet, forsoning, samvittighet, fredlighet, osv., osv. fra "den" (Gud)? Jeg må innrømme at den såkalte "gnosis" er helt avhengig av tro, i det minste på seg (gnosisen , altså). Av mindre viktige ting er det selvsagt mange ubesvarte spørsmål om "sannheten om alle ting". Tro er tillit, tilsluttning, satse på, osv.. Ellers må jeg si at du er meget sympatisk og klok.

Tja, hva skal en si. Vel som den store idioten er jeg i senteret av universet på samme måte som de fleste andre, inkludert Tordeguden. Han ville over til Fergemannens/Stridshard/Gråsjegg/Odins land. På samme måte som Gilgamesh ville til Gamle Utnapisthim eller Noa etter floden. Gilgamesh klarte det ikke. Når det gjelder Tor så får han et råd av fergemannen om å søke og erfare. Jeg har oversatt/tolket selv.

Tor kvad:
51.
Stridshard din stakkars feiging.
Nå har du hindret meg for lenge.

Ferjemannen kvad:
52.
Jeg hadde ikke trodd
at Tordengudens ferd
ville bli hindret av en hyrde.

Tor kvad:
53.
Et råd har jeg til deg;
ro du den båten hit,
la oss slutte med kjeftinga,
la Magnes far komme over.

Ferjemannen kvad:
54.
Gå vekk herfra,
for du kan ikke komme hit.

Tor kvad:
55.
Fortell meg da veien videre,
siden du ikke vil frakte meg over elven.

Ferjemannen kvad:
56.
Ikke skal jeg nekte,
at veien kan være drøy;
der mange stagnerer,
og andre stivner til stein.
Prøv du alle veier og snu hver pinne,
når du har sett Midgardsormen i øynene,
og forstår Verold den gamle verden
da finner du Verland, som er som det er;
Der finner livsveksten sønnen sin, Tor,
og hun vil vise han vei til slekten hans,
til ånden og inspirasjonens land.

Tor kvad:
57.
Vil jeg komme dit i dag?

Ferjemannen kvad:
58.
Med vilje og arbeid,
kommer solen til sin tid,
men i ditt tilfelle kan jeg bare gjette.

Tor kvad:
59.
Kort ble møte mellom oss denne gang,
og kun med spott du svarer meg;
at du nektet å ferje meg over skal du få betale for,
om vi skulle treffes igjen.

Ferjemannen kvad:
60.
Reis du nå dit hvor du har Høvding makt.

TrondVaatsveen
28.10.19 19:42
Viracocha: Jeg tror du er fra en utbrytergruppe av kristne som har fått selve selvet med tilhørende programforpliktet egopreik i vrangen, eller eventuellt som en distansekristen som ikke våger steget helt inn, eller helt ut.

I 1977 som 19 åring, valgte jeg å melde meg ut av "Den norske kirke".

Siden den gang har jeg ikke vært medlem av noe trossamfunn. Derimot har jeg truffet folk fra ulike religiøse samfunn, men aldri følt behov for å være medlem i noen organisasjoner/kirker.

Kirkesamfunn har nok en egen evne til å stivne i sine egne ritualer/dogmer, fremfor å vektlegge Jesus Kristus ord om at Mesteren selv kom for å sette mennesker i frihet, ikke i tvang eller i sekterisme. Helt ute med andre ord fra kirken.

Mvh. Trond Vaatsveen

Annananas
28.10.19 21:54
TrondVaatsveen: I 1977 som 19 åring, valgte jeg å melde meg ut av "Den norske kirke". Siden den gang har jeg ikke vært medlem av noe trossamfunn. Derimot har jeg truffet folk fra ulike religiøse samfunn, men aldri følt behov for å være medlem i noen organisasjoner/kirker. Kirkesamfunn har nok en egen evne til å stivne i sine egne ritualer/dogmer, fremfor å vektlegge Jesus Kristus ord om at Mesteren selv kom for å sette mennesker i frihet, ikke i tvang eller i sekterisme. Helt ute med andre ord fra kirken.

Godt sagt. Viktig er det at Jesus sa, Søk/let så skal dere finne. Man må slik sett være aktiv og ikke passiv i sin tro. Som betyr at en ikke kan la seg favne av elde. Om du er med på den da. Tenker jeg.

perchri
perchriInnlegg: 10184
04.11.19 19:49
TrondVaatsveen: CO2-ismen ser ut til å være den nye verdensreligionen,

Ånei, sport-ismen er nok enda nærmere verdensreligionen.

TrondVaatsveen
06.11.19 17:03
perchri: Ånei, sport-ismen er nok enda nærmere verdensreligionen.

Det har du nok rett i.

Mvh. Trond Vaatsveen

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 7926
06.11.19 18:12
TrondVaatsveen: CO2-ismen ser ut til å være den nye verdensreligionen, støttet av 99 prosent av verdens forskere i følge dem selv. Hjernevask kan være så mye, men resultatet av å sette hjernen ut av fungsjon har ikke bestandig gitt så gode resultater, blind tro er ikke bra.

Nå opptrer du på samme måte som de som ikke leser Bibelen. De som hevder de har bedre forståelse for Bibelens tekster enn de som leser Bibelen. Sitat "Hjernevask kan være så mye, men resultatet av å sette hjernen ut av funksjon har ikke bestandig gitt så gode resultater, blind tro er ikke bra." Du stoler ikke på de 99% prosent av forskerne som tror på klimaendringene. 

TrondVaatsveen
07.11.19 10:11
PerryAndre: Du stoler ikke på de 99% prosent av forskerne som tror på klimaendringene.

Det er ikke 99 prosent av vitenskapsfolk som støtter tesen om CO2 som drivhusgass. Prof. Hendrik Svensmark ved universitetet i København er bare EN av mange som går imot CO2-tesen.

Mvh. Trond Vaatsveen

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 7926
07.11.19 10:38
TrondVaatsveen: Det er ikke 99 prosent av vitenskapsfolk som støtter tesen om CO2 som drivhusgass. Prof. Hendrik Svensmark ved universitetet i København er bare EN av mange som går imot CO2-tesen.

Vi mennesker er svært forskjellig og har forskjellige meninger - også innenfor samme fagfelt. Har vært en sensasjon om alle har ment det samme i klimadebatten. 

TrondVaatsveen
07.11.19 15:32
PerryAndre: Vi mennesker er svært forskjellig og har forskjellige meninger

Ja i grunn. Da er det kanskje ikke så lurt å si at 99 prosent mener noe bestemt.

Mvh. Trond Vaatsveen

Finnsannhet
07.11.19 17:29
TrondVaatsveen: Da er det kanskje ikke så lurt å si at 99 prosent mener noe bestemt.

Hvorfor lurer du deg selv?

Finnsannhet
07.11.19 17:29
TrondVaatsveen: Da er det kanskje ikke så lurt å si at 99 prosent mener noe bestemt.

Hvorfor lurer du deg selv?

TrondVaatsveen
07.11.19 17:51
Finnsannhet: Hvorfor lurer du deg selv?

Kan du være litt mer konkret ?

Mvh. Trond Vaatsveen

TrondVaatsveen
07.11.19 17:57
PerryAndre: Har vært en sensasjon om alle har ment det samme i klimadebatten.

Vel. Ikke alle. LINK

Mvh. Trond Vaatsveen

TrondVaatsveen
23.11.19 21:23
Finnsannhet: Hvorfor lurer du deg selv?

Vel. LINK

Mvh. Trond Vaatsveen

Finnsannhet
24.11.19 09:32
TrondVaatsveen: Vel. LINK