Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Katolsk messe kjedelig?

NYTT TEMA
positivogblid
positivogblidInnlegg: 1324
27.10.19 12:20

Jeg har besøkt Katolske messe ved noen anledninger, selv om jeg ikke er troende katolikk, men bare har mange i min omgangskrets som er oppdratt katolsk.

Intellektuelt og læremessig, synes jeg kirken har mye å bidra med og ikke minst hva kunnskap, kristen tradisjon og historie angår.

Det er jo også undervisningen og det som læres som bør være det interessante.

Men likevel messen oppleves alltid for meg, som veldig langtekkelig og kjedelig - fokuset er sakramentene og nattverden.

Jeg tenker derfor jeg kunne aldri ha blitt katolikk, hadde ikke orket disse messene i lengden ;)

Kanskje har det med min bakgrunn, med mye rytmer og dans som gjør at det oppleves for stille og kjedsommelig?

Men den katolske kirke har jo stor utbredelse i f.eks Latin Amerika  også, der er jo også dans, rytmer, sang og glede en stor del av kulturen.

Det skal sies at der er fint med at den er høytidelig også, men kanskje den oppleves for høytidelig for mange av oss?

Mitt spørsmål er, burde ikke den katolske kirke fornye seg litt og ikke være så traust og langsommelig ?

Eller er den bare fremmed for mange av oss her i Norge?

(Innlegget ble redigert 27.10.19 12:29)

puma1
puma1Innlegg: 21069
27.10.19 21:01
positivogblid: Men den katolske kirke har jo stor utbredelse i f.eks Latin Amerika  også, der er jo også dans, rytmer, sang og glede en stor del av kulturen.

Ja, men det er stor overgang til protestantismen. Nærmere bestemt pinsemenigheter. Hvis utviklingen fortsetter som nå, så vil protestantene være i flertall rundt 2040. https://humanist.no/2016/09/pinsevind-over-brasil/

Et annet utviklingstrekk ved Brasil er at folk får veldig få barn, så de bryr seg tydeligvis lite om pavens prevensjonspolitikk. De går mot befolkningsnedgang rundt 2050. 

(Innlegget ble redigert 27.10.19 21:01)

puma1
puma1Innlegg: 21069
27.10.19 21:57
positivogblid: Latin Amerika

Presiserer at jeg snakker om Brasil. Ikke hele Latin-Amerika. 

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1324
28.10.19 19:00
puma1: Ja, men det er stor overgang til protestantismen. Nærmere bestemt pinsemenigheter. Hvis utviklingen fortsetter som nå, så vil protestantene være i flertall rundt 2040. https://humanist.no/2016/09/pinsevind-over-brasil/
Et annet utviklingstrekk ved Brasil er at folk får veldig få barn, så de bryr seg tydeligvis lite om pavens prevensjonspolitikk. De går mot befolkningsnedgang rundt 2050.

Ja det er nok en utfordring å holde på den yngre generasjonen.

De eldre har ofte lettere for være lojale mot kultur og tradisjon.

Hører likevel mange som sier at det koster litt å bryte med tradisjonen i katolske land fordi den er så innprentet i samfunnet.

Det er ikke slik som i vår Lutherske tradisjon, der kirkene står mer og mer tomme....

(Innlegget ble redigert 28.10.19 19:01)

Klikk for å gå tilbake til toppen