Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Satan?

NYTT TEMA
Gorback
GorbackInnlegg: 4542
02.11.19 21:53

Hva skjedde egentlig, hvorfor gjorde han opprør i himmelrik - ble det for kjedelig der oppe kanske? Ifølge bibelboka ledet Satan aka Lucifer vissnok et opprør i himmelrik og fikk støtte av engler av lavere rang, men de ble alle kastet ut og endte på jorden der Herr Satan & Co stadig vekk driver og forfører hvermannsen! 

Så hvordan var dette mulig, var ikke himmelrik gjevt nok for satan og de englene som fulgte ham - og hvordan vet vi at slike himmelske opprør ikke vil skje i fremtiden? Dette lurer jeg på ja...

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 7967
02.11.19 22:53
Gorback: Dette lurer jeg på ja...

Jeg er imponert over en ateist eller hva du kaller deg. Tenker på hva som står i Bibelen klokken 10 på lørdagskvelden.

Lykke til med grublingen. 

Viracocha
ViracochaInnlegg: 12759
02.11.19 23:02
PerryAndre: Tenker på hva som står i Bibelen

Jeg skulle ønske flere visste hva som faktisk står der, slik at man fikk silt ut alt tradisjonsfjaset kirken renner rundt med.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49924
03.11.19 00:09
Gorback: Så hvordan var dette mulig, var ikke himmelrik gjevt nok for satan og de englene som fulgte ham - og hvordan vet vi at slike himmelske opprør ikke vil skje i fremtiden? Dette lurer jeg på ja...

Så må det jo også være lov å fundere på hvorfor den angivelig både allemktige, rettferdige og barmhjertige guden det snakkes om tillot disse deportere englene å forføre disse stakkars menneskene som den samme guden både hadde skapt og skulle - eller burde - ta vare på...

Mvh

BE

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49924
03.11.19 00:11
PerryAndre: Tenker på hva som står i Bibelen klokken 10 på lørdagskvelden.

Står det noe annet der kl. 10 på lørdagskvelden enn i resten av uka? Og hvor lenge står det der? Jeg har ikke hatt ledig tid før nå, så jeg kan ha gått glipp av hele konverteringen som muligens har foregått eller vært foretatt.

Mvh

BE

nattogdag2
nattogdag2Innlegg: 4820
03.11.19 07:04
Gorback: Hva skjedde egentlig, hvorfor gjorde han opprør i himmelrik - ble det for kjedelig der oppe kanske? Ifølge bibelboka ledet Satan aka Lucifer vissnok et opprør i himmelrik og fikk støtte av engler av lavere rang, men de ble alle kastet ut og endte på jorden der Herr Satan & Co stadig vekk driver og forfører hvermannsen!  Så hvordan var dette mulig, var ikke himmelrik gjevt nok for satan og de englene som fulgte ham - og hvordan vet vi at slike himmelske opprør ikke vil skje i fremtiden? Dette lurer jeg på ja...

Også kan jeg lure på, ikke bare det - mens også hvorfor Judas, som hadde den vanskeligste og mest utakknemlige jobben, har fått så mye tyn i ettertid? 

Judas og Satan/Lucifer - de mest urettferdig behandlede "personer" i menneskeheten? 

TrondVaatsveen
TrondVaatsveenInnlegg: 1062
03.11.19 15:21
Viracocha: Jeg skulle ønske flere visste hva som faktisk står der, slik at man fikk silt ut alt tradisjonsfjaset kirken renner rundt med.

Her er vi helt enige.

Mvh. Trond Vaatsveen

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 14339
03.11.19 17:32
nattogdag2: Satan/Lucifer - de mest urettferdig behandlede "personer" i menneskeheten?

Jeg spør meg om ikke denne figuren er født av menneskets evne til å tegne sin indre kamp mellom godt og ondt. For å klargjøre stridslinjene, taklingsteknikk, mm.. Religiøse forestillinger turde være født av behov for knagger å henge sitt liv på.  Men Gud mener jeg nok det er noe mer med enn som så, men at tidsaktuelt bilde av Gud også er påvirket av ovennevnte, er kanskje sannsynlig. I tilknyttning til livsvilje og kjærlighetsvilje synes meg Gud å være.  Altså i høyeste grad til noe virkelig og viktig i tilværelsen for "Adam og Eva".

Rexwiller
RexwillerInnlegg: 10560
03.11.19 17:39
BlackEagle: Står det noe annet der kl. 10 på lørdagskvelden enn i resten av uka?

Lørdagskvelden er jo et perfekt tidspunkt for å innta diverse rusmidler som kan føre til grubling rundt dette. Man skal ikke se bort fra at disse røvertekstene faktisk ble skrevet på en lørdagskveld i julebordsesongen.

Gorback
03.11.19 18:56
PerryAndre: Jeg er imponert over en ateist eller hva du kaller deg. Tenker på hva som står i Bibelen klokken 10 på lørdagskvelden.

Huh, føl deg ikke for sikker på at jeg befinner meg i samme tidssone som deg - ikke engang i samme dimensjon! Ellers har jeg vel gjentatte ganger sagt at jeg IKKE er ateist - men at jeg holder meg med en u-personlig guddom som alt og alle er en manifestasjon av...;-)

Gorback
03.11.19 19:00
nattogdag2: Judas og Satan/Lucifer - de mest urettferdig behandlede "personer" i menneskeheten?

Utakk er verdens lønn sies det - de gjorde jo bare det som noen måtte gjøre om man skal ta bibelen på alvor...

Gorback
03.11.19 20:02
BlackEagle: Så må det jo også være lov å fundere på hvorfor den angivelig både allemktige, rettferdige og barmhjertige guden det snakkes om tillot disse deportere englene å forføre disse stakkars menneskene som den samme guden både hadde skapt og skulle - eller burde - ta vare på...

Allmektig my @$$!!! Enten er denne kristen-jødiske guden slett IKKE almektig eller så er han ondsinnet - noe tredje alternativ finnes neppe...

Homo_Erectus
Homo_ErectusInnlegg: 22373
03.11.19 20:11
Gorback: Hva skjedde egentlig, hvorfor gjorde han opprør i himmelrik - ble det for kjedelig der oppe kanske? Ifølge bibelboka ledet Satan aka Lucifer vissnok et opprør i himmelrik og fikk støtte av engler av lavere rang, men de ble alle kastet ut og endte på jorden der Herr Satan & Co stadig vekk driver og forfører hvermannsen!  Så hvordan var dette mulig, var ikke himmelrik gjevt nok for satan og de englene som fulgte ham - og hvordan vet vi at slike himmelske opprør ikke vil skje i fremtiden? Dette lurer jeg på ja...

Er det ikke langt mer rimelig og sannsynlig å oppfatte Jesaja 14,3 ff som en nidvise om den jordiske kongen av Babylon?

Gorback
03.11.19 20:35
Homo_Erectus: Er det ikke langt mer rimelig og sannsynlig å oppfatte Jesaja 14,3 ff som en nidvise om den jordiske kongen av Babylon?

Derom strides vel de lærde - men Satan er vel uansett skapt av Jahve og gjør opprør mot sin skaper? Om dette ikke er tilfelle arbeider han kanskje for Gud Herren som enkelte bibelsteder også kan tyde på...

Homo_Erectus
03.11.19 20:42
Gorback: Derom strides vel de lærde - men Satan er vel uansett skapt av Jahve og gjør opprør mot sin skaper? Om dette ikke er tilfelle arbeider han kanskje for Gud Herren som enkelte bibelsteder også kan tyde på...

Den hebraiske grunnteksten ser ut til å vise til en konge i Babylon.

"Lucifer" er fra en latinsk oversettelse.

Gorback
04.11.19 00:02
Homo_Erectus: Den hebraiske grunnteksten ser ut til å vise til en konge i Babylon.

Du har vel bare hengt deg opp i ètt enkelt bibelsted her? Johannes åpenbaring 12:7-10 snakker jo mer utfyllende om dette viktige temaet. Følger det ikke dessuten logisk at om Gud er almektig og har skapt alt - så har han også skapt Satan? Spørsmålet blir da om Herr Satan fremdeles arbeider for Gud Herren og har inpass i de innerste kretser i himmelrik - noe han åpenbart hadde i Jobs bok - eller om han nå er utstøtt og motarbeider Gud? Dette lurer jeg også på ja...:-)

(Innlegget ble redigert 04.11.19 00:09)

puma1
puma1Innlegg: 21069
04.11.19 00:07
Gorback: Dette lurer jeg også på ja...:-)

Du lurer litt for mye når det gjelder denne svært gamle boken. Hvis du er interessert i litteraturvitenskap, så gjelder det å favne bredt og her er mengder av nyere litteratur å ta av. 

Gorback
04.11.19 00:17
puma1: Du lurer litt for mye når det gjelder denne svært gamle boken.

Er det galt å lure på bibelske saker og ting også nå? Har du ellers noe å bidra med til dette viktige spørsmålet om Satans status, opphav og gjøren og laden? Dette må vi til bunns i...;-)

PerryAndre
04.11.19 09:43
Gorback: Er det galt å lure på bibelske saker og ting også nå? Har du ellers noe å bidra med til dette viktige spørsmålet om Satans status, opphav og gjøren og laden? Dette må vi til bunns i...;-)

Jeg synes du burde lese Bibelen og kommentere det som skrives om djevelen/satan opp gjennom århundreårene hvis du er opptatt av å finne svar. Og for så diskutere.

Eller du kan ta den lettvinte metoden å lese hva leksikon skriver på nett. Som det store norske leksikon.

(Innlegget ble redigert 04.11.19 09:46)

Homo_Erectus
04.11.19 10:58
Gorback: Du har vel bare hengt deg opp i ètt enkelt bibelsted her? Johannes åpenbaring 12:7-10 snakker jo mer utfyllende om dette viktige temaet. Følger det ikke dessuten logisk at om Gud er almektig og har skapt alt - så har han også skapt Satan? Spørsmålet blir da om Herr Satan fremdeles arbeider for Gud Herren og har inpass i de innerste kretser i himmelrik - noe han åpenbart hadde i Jobs bok - eller om han nå er utstøtt og motarbeider Gud? Dette lurer jeg også på ja...:-)

(Innlegget ble redigert 04.11.19 11:00)

Gorback
04.11.19 11:10
PerryAndre: Jeg synes du burde lese Bibelen og kommentere det som skrives om djevelen/satan opp gjennom århundreårene hvis du er opptatt av å finne svar. Og for så diskutere.

Les min OP og så kan vi jo ta utgangspunkt i dette bibelstedet; 

7   Da brøt det ut en krig i himmelen: Mikael og englene hans gikk til krig mot dragen. Dragen kjempet sammen med englene sine, 8men de ble overvunnet, og det fantes ikke lenger plass for dem i himmelen. 9 Den store dragen ble kastet ned, den gamle slangen, han som kalles djevelen og Satan, og som forfører hele verden. Han ble kastet ned på jorden, og englene hans ble kastet ned sammen med ham.

Og for å sitere meg selv fra min tidligere post; "Så hvordan var dette mulig, var ikke himmelrik gjevt nok for satan og de englene som fulgte ham - og hvordan vet vi at slike himmelske opprør ikke vil skje i fremtiden? Dette lurer jeg på ja..."

"Opprør" - eller "oppgjør" mellom himmelske vesener i himmerik burde jo være et interessant tema, også i Odins Valhall er det jo mye slossing...

(Innlegget ble redigert 04.11.19 11:23)

PerryAndre
04.11.19 16:13

Glemte å sitere

(Innlegget ble redigert 04.11.19 16:15)

PerryAndre
04.11.19 16:16
Gorback: Les min OP og så kan vi jo ta utgangspunkt i dette bibelstedet;   7   Da brøt det ut en krig i himmelen: Mikael og englene hans gikk til krig mot dragen. Dragen kjempet sammen med englene sine, 8men de ble overvunnet, og det fantes ikke lenger plass for dem i himmelen. 9 Den store dragen ble kastet ned, den gamle slangen, han som kalles djevelen og Satan, og som forfører hele verden. Han ble kastet ned på jorden, og englene hans ble kastet ned sammen med ham. Og for å sitere meg selv fra min tidligere post; "Så hvordan var dette mulig, var ikke himmelrik gjevt nok for satan og de englene som fulgte ham - og hvordan vet vi at slike himmelske opprør ikke vil skje i fremtiden? Dette lurer jeg på ja..." "Opprør" - eller "oppgjør" mellom himmelske vesener i himmerik burde jo være et interessant tema, også i Odins Valhall er det jo mye slossing...

Jeg synes satan/djevel delvis er oppskrytt mye på grunn av religiøse kunstmalere og andre malere opp gjennom tidene har malt en rød fyr med horn for å symbolisere satan/djevelen. 

Skal vi ta med flere skrift steder og lage sammendrag. Er satan/djevelen personlighets beskrevet som en hyggelig skapning fra begynnelsen av, men som etterhvert ønsket å tilbes. Etter oppstyr i himmelen ble han kastet ut av himmelen og havnet på jorden. Men der hadde og har han null makt annet enn å være ondskapens mester. Han prøvde å friste både David og Jesus uten hell. 

Paulus omtaler satan som «denne verdens gud» i et brev til korintene. Johannes «denne verdens fyrste» Det er ondskapen, anklagelser og alt annet som ikke er bra som er i menneskene, som er denne verdens gud. Jesus kalte Judas for djevelen. Med tanke på det han skulle gjøre mot ham – forråde ham.

(Innlegget ble redigert 04.11.19 16:23)

perchri
perchriInnlegg: 10223
04.11.19 19:58
Gorback: Er det galt å lure på bibelske saker og ting også nå? Har du ellers noe å bidra med til dette viktige spørsmålet om Satans status, opphav og gjøren og laden? Dette må vi til bunns i...;-)

...sikkert en programfeil eller fler fra skaperen ? Litt av en programpakke som ble lagt fram i sin tid, skapelsen, allt i ett. Det kommer jo aldri noen oppgraderinger.....

Homo_Erectus
04.11.19 20:05
PerryAndre: Jesus kalte Judas for djevelen.

Det er faktisk helt ukjent for meg. Hvor står det?

Viracocha
ViracochaInnlegg: 12759
04.11.19 20:16
PerryAndre: Jesus kalte Judas for djevelen.

Det er vel Peter du mener?

Annananas
AnnananasInnlegg: 2023
04.11.19 21:35
PerryAndre: Paulus omtaler satan som «denne verdens gud» i et brev til korintene. Johannes «denne verdens fyrste» Det er ondskapen, anklagelser og alt annet som ikke er bra som er i menneskene, som er denne verdens gud.

Denne verdens Gud er motivasjonen til å fortsette i samme spor. Som er en verden skapt i vårt alter egos bilde kalt idiotien. Den liker at rike raner fattige, at alle snart skal slave for de store selskaper, at verden er evig-grøn uansett hvordan vi forurenser, at krig er et nødvendig onde og at vi ikke er en naturlig del av skaperverket og derfor ikke bøyer oss for lovene. Også kalt logos. Pytt sann, la oss ture fram som et blindt Loke-motiv...  

Gorback
05.11.19 09:48
PerryAndre: Etter oppstyr i himmelen ble han kastet ut av himmelen og havnet på jorden. Men der hadde og har han null makt annet enn å være ondskapens mester. Han prøvde å friste både David og Jesus uten hell.

Han er i såfall i godt selskap med Jahve og Jesus da, som også ser ut til å ha null makt for tiden! Men noe makt må vel Satan ha, selv om "helter" som David og Jesus greide å stå imot må det vel være noen som faller for fristelsen som f.eks. Eva i Edens have - og vi vet jo alle hva det førte til...:-)

ipa
ipaInnlegg: 334
06.11.19 03:27
PerryAndre: Etter oppstyr i himmelen ble han kastet ut av himmelen og havnet på jorden. Men der hadde og har han null makt annet enn å være ondskapens mester.

Kan man være sikker på at Gud er den gode i dette scenariet? Strengt tatt har vi bare propaganda fra en av deltakerne som tydeligvis har en god PR avdeling samt en Gud med monopol på "sannheten".

Hadde Satan  kunne forkynne hans side av konfliketen uten å bli motsagt ville han trolig framstått som "helten" i sagaen. Selv IPA ville sett bra ut hvis jeg kunne bestemme alle premissene for hva som var godt, rettferdig, rent, osv.

Kort sagt, Satan og helvete skaper flere problemer for kristendommen enn han løser...

200
200Innlegg: 560
06.11.19 07:52

Esekiel 28,12-19 «Du var seglet på den velordnede bygning, full av visdom og fullkommen i skjønnhet! … Du var en salvet kjerub med dekkende vinger, og jeg satte deg på Guds hellige fjell. … Ustraffelig var du i din ferd fra den dagen du ble skapt…»  Så begynte Satan å dyrke skaperverket, seg selv. «Hvor du er falt ned fra himmelen, du strålende stjerne, du morgenrødens sønn! Hvor du er felt til jorden, du som slo ned folkeslag! Det var du som sa i ditt hjerte: Til himmelen vil jeg stige opp, høyt over Guds stjerner vil jeg reise min trone. Jeg vil ta sete på tingfjellet i det ytterste nord. Jeg vil stige opp over skyenes topper, jeg vil gjøre meg like Den Høyeste.» (Jesaja 14,12-15) Satan satte sin egen vilje og seg selv foran Guds vilje og den harmoni som var i himmelen. Han gjorde seg selv stor.  Nei, det vil ikke skje igjen. De hellige vil prøves og når dere nummer er fulltallig ting settes i bevegelse. Satan, dyret og den falske profet (Antikrsit) vil kastes i ildsjøen. De vil gjengjeldes for evig deres opprør mot Gud.

(Innlegget ble redigert 06.11.19 07:56)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg