Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor sannsynlig er det at...

NYTT TEMA
Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3902
04.11.19 14:39

... de første kristne ikke under noen omstendigheter brukte Guds navn Jehova, når en vet at de leste og studerte de hebraiske skrifter (GT) ? der navnet fremkommer nesten 7000 ganger, og hvorfor er det slik at Gudenavnet Jehova er ansett som så hellige og sett på som noe som ikke må brukes, med tanke på at det i aller høyeste sannsynlighet ble brukt av Guds folk i gammel tid, i og med at det er nedskrevet i GT og brukt av utallige forskjellige skribenter ? Ville ikke de første kristne ha blitt steinet til døde av Jødene fordi de studerte og leste og brukte Guds navn ?

Tenk litt på dette dere som fornekter Guds navn, og still dere selv spørsmålet om Gud godkjenner dere som nekter å bruke hans navn.-.-.-.-.-

Jaddadu

(Dersom svarene ikke er av relevant karakter, blir de ikke kommentert.)

 

(Innlegget ble redigert 04.11.19 14:40)

nlc
nlcInnlegg: 1368
04.11.19 15:01
Jaddadu: Ville ikke de første kristne ha blitt steinet til døde av Jødene fordi de studerte og leste og brukte Guds navn ?

Isåfall er det veldig naturlig å IKKE bruke det. Hvem vil bli steinet, liksom.


Har du tenkt på at å holde navnet hellig kanskje betyr at man ikke bruker det? At det er så opphøyet at selv om man kjenner det ikke skal ta det i sin munn?


Hvordan forklarer du at mønsterbønnen starter med Fader vår, og ikke "Kjære Jehova"?


Og hvordan forklarer du at navnet ikke forekommer i de greske grunntekstene til NT?

Homo_Erectus
Homo_ErectusInnlegg: 21471
04.11.19 15:10
Jaddadu: de første kristne ikke under noen omstendigheter brukte Guds navn Jehova, når en vet at de leste og studerte de hebraiske skrifter (GT) ? der navnet fremkommer nesten 7000 ganger

Vet man at de første kristne leste og studerte de hebraiske skiftene? Hvor mange andre enn de jødiske skriftlærde kunne lese hebraisk? De fleste mennesker på den tiden var analfabeter som ikke kunne lese noe som helst og hebraisk hadde vært et dødt språk i flere hundre år. De lesekyndige som studerte GT, leste vel helst den greske oversettelsen.

(Innlegget ble redigert 04.11.19 15:11)

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3902
04.11.19 15:36
nlc: Isåfall er det veldig naturlig å IKKE bruke det. Hvem vil bli steinet, liksom.
Har du tenkt på at å holde navnet hellig kanskje betyr at man ikke bruker det? At det er så opphøyet at selv om man kjenner det ikke skal ta det i sin munn?
Hvordan forklarer du at mønsterbønnen starter med Fader vår, og ikke "Kjære Jehova"?
Og hvordan forklarer du at navnet ikke forekommer i de greske grunntekstene til NT?

At navnet "kanskje" er så hellig at det ikke skal brukes, henger ikke på greip, for Jesus selv sa tydelig at han hadde lært menneskene Guds navn.

Det er ingen ting som heter "mønsterbønnen" og det som ofte blir kalt "fadervåret" var noe Jesus forklarte sine disipler om hva som var viktig å ta med i en bønn, det var overhode ikke Jesus intensjon at den bønnen han lærte sine disipler skulle være et regle.

Det er veldig lett å forklare at navnet Jehova er utelukket i NT  oversettelsene som kristenheten har foretatt, fordi de skulle respektere Jødenes krav om at navnet var for hellig til å brukes, men gamle papyrusruller (dødehavsrullene) viser at navnet ble nedskrevet... 

Kristenheten tror fortsatt at Jødene er Guds folk, selv om det ikke fremkommer i NT.

Jaddadu

(Innlegget ble redigert 04.11.19 15:36)

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3902
04.11.19 15:38
Homo_Erectus: Vet man at de første kristne leste og studerte de hebraiske skiftene? Hvor mange andre enn de jødiske skriftlærde kunne lese hebraisk? De fleste mennesker på den tiden var analfabeter som ikke kunne lese noe som helst og hebraisk hadde vært et dødt språk i flere hundre år. De lesekyndige som studerte GT, leste vel helst den greske oversettelsen.

Bibelen viser at de første kristne refererte til tekster fra GT.


Så derfor vet en det.


Jaddadu

Homo_Erectus
Homo_ErectusInnlegg: 21471
04.11.19 15:57
Jaddadu: Bibelen viser at de første kristne refererte til tekster fra GT.
Så derfor vet en det.

Ja, men er det at de refererte til tekster fra GT det samme som at de refererte til de hebraiske tekstene?

nlc
nlcInnlegg: 1368
04.11.19 16:02
Jaddadu: Det er ingen ting som heter "mønsterbønnen" og det som ofte blir kalt "fadervåret" var noe Jesus forklarte sine disipler om hva som var viktig å ta med i en bønn, det var overhode ikke Jesus intensjon at den bønnen han lærte sine disipler skulle være et regle. Det er veldig lett å forklare at navnet Jehova er utelukket i NT  oversettelsene som kristenheten har foretatt, fordi de skulle respektere Jødenes krav om at navnet var for hellig til å brukes, men gamle papyrusruller (dødehavsrullene) viser at navnet ble nedskrevet...

Ja, men nå er det vel bibelen og ikke dødehavsrullene man forholder seg til?


Jeg skjønner at du ikke er så opptatt av bibelen, siden du både nekter på at det er noe som heter "mønsterbønnen", enda den kalles det på Vakttårnets egen hjemmeside, og siden du mener å vite Jesus intensjoner om den, enda denne samme hjemmesiden hevder "for Herren Jesus Kristus tilveiebrakte den som et mønster for sine disipler.".


Et mønster for sine disipler, altså, men du vet så klart bedre.


Så fortsetter du med langt på vei å bekrefte at navnet var for hellig til å brukes.... Men det driter altså Jehovas vitner i, enda de hevder de er de sanne kristne og tilstreber seg å være som disse første kristne, som IKKE brukte navnet.


 

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49470
04.11.19 16:54
Homo_Erectus: Hvor mange andre enn de jødiske skriftlærde kunne lese hebraisk?

...eller kunne lese noe som helst i det hele tatt...

Mvh

BE

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49470
04.11.19 16:56
Jaddadu: ... de første kristne ikke under noen omstendigheter brukte Guds navn Jehova, når en vet at de leste og studerte de hebraiske skrifter (GT) ? der navnet fremkommer nesten 7000 ganger, og hvorfor er det slik at Gudenavnet Jehova er ansett som så hellige og sett på som noe som ikke må brukes, med tanke på at det i aller høyeste sannsynlighet ble brukt av Guds folk i gammel tid, i og med at det er nedskrevet i GT og brukt av utallige forskjellige skribenter ? Ville ikke de første kristne ha blitt steinet til døde av Jødene fordi de studerte og leste og brukte Guds navn ? Tenk litt på dette dere som fornekter Guds navn, og still dere selv spørsmålet om Gud godkjenner dere som nekter å bruke hans navn.-.-.-.-.- Jaddadu (Dersom svarene ikke er av relevant karakter, blir de ikke kommentert.)

Hva er det som plager deg, Jaddadu?

Mvh

BE
som gir jamt faen i hva man kaller obskure entiteter uten fast bopel

(Innlegget ble redigert 04.11.19 16:56)

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49470
04.11.19 16:58
Jaddadu: At navnet "kanskje" er så hellig at det ikke skal brukes, henger ikke på greip, for Jesus selv sa tydelig at han hadde lært menneskene Guds navn. Det er ingen ting som heter "mønsterbønnen" og det som ofte blir kalt "fadervåret" var noe Jesus forklarte sine disipler om hva som var viktig å ta med i en bønn, det var overhode ikke Jesus intensjon at den bønnen han lærte sine disipler skulle være et regle. Det er veldig lett å forklare at navnet Jehova er utelukket i NT  oversettelsene som kristenheten har foretatt, fordi de skulle respektere Jødenes krav om at navnet var for hellig til å brukes, men gamle papyrusruller (dødehavsrullene) viser at navnet ble nedskrevet...  Kristenheten tror fortsatt at Jødene er Guds folk, selv om det ikke fremkommer i NT. Jaddadu

Hva er det som plager deg, Jaddadu? Får du ikke misjonen din til å svinge; samma hvor mye du anstrenger deg? Hvorfor ikke, tro?

Mvh

BE

aicat
aicatInnlegg: 19326
04.11.19 17:56
BlackEagle: Hva er det som plager deg, Jaddadu? Får du ikke misjonen din til å svinge; samma hvor mye du anstrenger deg? Hvorfor ikke, tro?

Jeg synes det er en stor fordel at tannbørsten, sommerfuglen og haren her får holde på med å drive virkelig solid negativ reklame for denne ekstereme sekten.
At de selv ikke forstår at av og til er det lurt å holde kjeft - spesielt etter at de alle tre er blitt feid gulvet med av et kobbel svært kunnskapsrike og skriveføre personer her som har most de til sagflis ikke bare når det gjelder bibelkunnskaper, men også Vakttårnets egen historie (ikke sant Doku?).

Men kanskje det aller viktigste elementet i deres iherige forsøk på å svartmale JV - er disse personens personlige fremferd her i dette forum, både når det gjelder uhøvisk og lite flatterende ordbruk, sjikane av andre debattanter og blottlegging av egen overto og utrolig kunnskapsmangel om verden omkring oss.

Doku
DokuInnlegg: 6984
04.11.19 20:34
aicat: Jeg synes det er en stor fordel at tannbørsten, sommerfuglen og haren her får holde på med å drive virkelig solid negativ reklame for denne ekstereme sekten.
At de selv ikke forstår at av og til er det lurt å holde kjeft - spesielt etter at de alle tre er blitt feid gulvet med av et kobbel svært kunnskapsrike og skriveføre personer her som har most de til sagflis ikke bare når det gjelder bibelkunnskaper, men også Vakttårnets egen historie (ikke sant Doku?).

Jeg er overbevist om at om Jehovas vitner hadde blitt presentert dette samfunns sanne historie (140-årige historie), hadde mange oppriktige JV-medlemmer forlatt dette galimatias. Dessverre er de utsatt for sosiale og ledernes propaganda (2 møter per uke), og på den måte blitt utsatt for fordommer mot all annen opplysning enn den som utgis fra Selskapet Vakttårnet. Dette gjelder også respekterte leksikon i verden.

Deres frafalne, omtales i Vakttårnets publikasjoner som demon-inspirerte, står sammen med Satan, løgnens Far. De utgir intelligente halvsannheter osv. Selskapet Vakttårnet lykkes delvis i sin propaganda, men det er et faktum at i de vestlige landene er det null vekst, eller tilbakegang. Jeg tror mange vitner ser at 1914-dogmet har utspilt seg. I dag hvor det er så enkelt å skaffe seg info (Internett), er det lett å avsløre falsk informasjon.

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 04.11.19 20:38)

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3902
04.11.19 21:06
nlc: Jeg skjønner at du ikke er så opptatt av bibelen, siden du både nekter på at det er noe som heter "mønsterbønnen", enda den kalles det på Vakttårnets egen hjemmeside, og siden du mener å vite Jesus intensjoner om den, enda denne samme hjemmesiden hevder "for Herren Jesus Kristus tilveiebrakte den som et mønster for sine disipler.".
Et mønster for sine disipler, altså, men du vet så klart bedre.

Det er noe som kalles mønsterbønnen, fordi den representerer viktige elementer i en bønn, men det betyr ikke at den skal brukes i tide og utide, som om det ikke fantes noen annen bønn, den representerer et eksempel på hva en bør ta med i sine bønner... men der forstår tydeligvis ikke du....


Jaddadu

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3902
04.11.19 21:12
nlc: Så fortsetter du med langt på vei å bekrefte at navnet var for hellig til å brukes.... Men det driter altså Jehovas vitner i, enda de hevder de er de sanne kristne og tilstreber seg å være som disse første kristne, som IKKE brukte navnet.

Det er Jødene som hevder at navnet er for hellig, og dere såkalte kristne følger Jødenes meninger, fordi dere tror at Jødene fortsatt har en plass som Guds folk her på jorden... 

La nå alle få høre / se hvordan slike som deg tolker dette skriftstedet... :

Johannes 17:6 "Jeg har gjort ditt navn kjent for de menneskene du ga meg fra verden..." Hvilket navn er det Jesus har gjort kjent, tror du ? 

Jaddadu

 

 

(Innlegget ble redigert 04.11.19 21:12)

Homo_Erectus
Homo_ErectusInnlegg: 21471
04.11.19 21:27
Jaddadu: Johannes 17:6 "Jeg har gjort ditt navn kjent for de menneskene du ga meg fra verden..." Hvilket navn er det Jesus har gjort kjent, tror du ?

Det står det ingenting om.

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3902
04.11.19 21:28
aicat: Jeg synes det er en stor fordel at tannbørsten, sommerfuglen og haren her får holde på med å drive virkelig solid negativ reklame for denne ekstereme sekten.
At de selv ikke forstår at av og til er det lurt å holde kjeft - spesielt etter at de alle tre er blitt feid gulvet med av et kobbel svært kunnskapsrike og skriveføre personer her som har most de til sagflis ikke bare når det gjelder bibelkunnskaper, men også Vakttårnets egen historie (ikke sant Doku?). Men kanskje det aller viktigste elementet i deres iherige forsøk på å svartmale JV - er disse personens personlige fremferd her i dette forum, både når det gjelder uhøvisk og lite flatterende ordbruk, sjikane av andre debattanter og blottlegging av egen overto og utrolig kunnskapsmangel om verden omkring oss.

Hmmm, hvilken ekstrem sekt tilhørte du, sa du ?

Har det seg slik at DU oppfatter Jehovas vitner her på dette forumet som negative ovenfor slike som deg og Doku, med flere ? 

De som debatterer her på denne kanalen av Jehovas vitner, inkl. undertegnede, bruker ofte ord og uttrykk som indikerer at du og dine sataniske brødre og søstre, sprer eder å galle, fordi slike som deg og dine, ikke klarer å kommentere ut fra hva saken gjelder, og eller spørsmålet, for sannheten blir så tøff for dere at det eneste forsvaret dere har er å vri seg bort fra saken, som du nettopp nå har gjort, igjen... 

"De fleste av dere verdslig-kristne her på vgd representerer en gjeng med lavpannede halvhjerner, så til de grader blottet for intelligens, at det normale skulle vært at dere ble tvangsdeportert til et steinbrudd på en øde plass på Bjørn øya..."

...finner du noen negative usannheter i denne teksten, eller er det bare sannheten ? du har vel svaret ?

Jaddadu

 

  

(Innlegget ble redigert 04.11.19 21:31)

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3902
04.11.19 21:29
Homo_Erectus: Det står det ingenting om.

Men hva tror du ?

 

mvh

Jaddadu

(Innlegget ble redigert 04.11.19 21:29)

nlc
nlcInnlegg: 1368
04.11.19 22:55
Jaddadu: Johannes 17:6 "Jeg har gjort ditt navn kjent for de menneskene du ga meg fra verden..." Hvilket navn er det Jesus har gjort kjent, tror du ?

Du forstår det ikke?


Det betyr at han har gjort kjent betydningen av gud, hva gud står for. 


Hadde navnet vært viktig hadde han brukt det i mønsterbønnen (unnskyld,den lett uviktige reglen, er vel din forståelse av den). Tvert imot sier han at navnet skal holdes hellig. (behandle med ærbødighet, gjøre det til noe opphøyd, ikke bruke det til daglig)

Doku
DokuInnlegg: 6984
04.11.19 23:51
Jaddadu: hvorfor er det slik at Gudenavnet Jehova er ansett som så hellige og sett på som noe som ikke må brukes, med tanke på at det i aller høyeste sannsynlighet ble brukt av Guds folk i gammel tid, i og med at det er nedskrevet i GT og brukt av utallige forskjellige skribenter ? Ville ikke de første kristne ha blitt steinet til døde av Jødene fordi de studerte og leste og brukte Guds navn ? Tenk litt på dette dere som fornekter Guds navn, og still dere selv spørsmålet om Gud godkjenner dere som nekter å bruke hans navn.-.-.-.-.- Jaddadu (Dersom svarene ikke er av relevant karakter, blir de ikke kommentert.)

Vær aldeles klar over at det var jødene som forbød uttalelsen av Gudsnavnet! Dette gjaldt lenge før Jesu tid! Septuaginta (LXX) vitner om det (280-100 f.Kr.) på den måten Gudsnavnet ble behandlet på.

Guds navn ble ikke oversatt fra hebraiske (konsonantskrift) til gresk, slik alle andre hebraiske navn navn ble. Dette hellige navnet ble bare gjengitt med gammelhebraiske fire tegn, som tilsvarer vårt alfabet JHWH. Hvorfor ble dette hellige navnet behandlet slik?

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 04.11.19 23:56)

Doku
DokuInnlegg: 6984
05.11.19 00:09
Jaddadu: La nå alle få høre / se hvordan slike som deg tolker dette skriftstedet... : Johannes 17:6 "Jeg har gjort ditt navn kjent for de menneskene du ga meg fra verden..." Hvilket navn er det Jesus har gjort kjent, tror du ?  Jaddadu

La oss nå høre hva Selskapet Vakttårnet tolker dette skriftstedet: "Hvordan 'kunngjorde' så Jesus Guds navn for apostlene ut over det at han uttalte det korrekt? Legg merke til hva en kjent bibelkommentator sier:

"Ordet navn [i Johannes 17] innbefatter Guds egenskaper eller personlighet. Jesus hadde gjort kjent Guds personlighet, hans lov, hans vilje og hans barmhjertige hensikt. Eller med andre ord: Han åpenbarte Gud for dem. Ordet navn blir ofte brukt for å betegne personen." Notes, Explanatory and Practical, on the Gospels av Albert Barnes (1846).

"Når Jesus 'forklarte Faderen' ved hele sin fullkomne livsførsel på jorden, 'kunngjorde' han i virkeligheten 'Guds navn'." - Vakttårnet 1973, s. 387.

Det er også interessant og tankevekkende at grunnteksten også har byttet ut Gudsnavnet med erstatningsord, her er grunnteksten:

Πᾶςeveryone γὰρforὃςwhoἂνlikelyἐπικαλέσηταιmight call uponτὸtheὄνομαnameΚυρίουof Lordσωθήσεται.will be saved. (Rom 10:13)

Bibelselskapet følger ganske enkelt grunnteksten, det skal de ha ros for! Det finnes nemlig ingen kjente bibelhåndskrifter hvor Gudsnavnet finnes, enten det er tetragrammet יהוה(translittert til latinske bokstaver: YHWH).

Det eneste vi finner av Gudsnavnet i NT er i utropet Hellejuja, gresk Ἁλληλουιά. Siste stavelse "ja" er en kortform av Gudsnavnet. Ordet ble ikke oversatt, men bare translittert, dvs. at man oversatte bare lyden fra det hebraiske, ikke betydningen. På samme som "Amen" heller ikke er oversatt med betydning.

La meg sitere Wikipedia:

"Tetragrammets fravær i de kristne greske skrifter.

Tetragrammet forekommer ingen steder i kjente håndskrifter av grunnteksten til Det nye testamente (NT). Gud er isteden omtalt med titler som Far/Faderen og Herre/n. Dette gjelder også de stedene NT siterer fra GT. I fire vers i Åpenbaringen kapittel 19 forekommer uttrykket halleluja, som teknisk sett inneholder formen Jah av gudsnavnet på gresk.

De aller fleste bibeloversettelser bruker derfor ikke noen navneform av JHVH i teksten til NT. Overalt i teksten forekommer uttrykket ky’rios, som betyr Herre, enten det siktes til Jesus, Faderen eller andre herrer, og det er rett og slett dette ordet som oversettes i samsvar med grunnteksten."

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 05.11.19 00:14)

aicat
aicatInnlegg: 19326
05.11.19 09:13
Jaddadu: Hmmm, hvilken ekstrem sekt tilhørte du, sa du ?

Jeg tilhører - i motsetning til deg - ingen ekstrem sekt. Men jeg setter pris på at du fortsetter å drive negativ reklame for den ekstreme sekten din.
For med slike synspunkter at vi er "satans disipler" på andre utenfor din egen sekt - og opphøyelse av seg selv:

"Det finnes svært få ekte kristne her på denne kanalen... Jeg er jo selvsagt en av de få ekte og sanne kristne her, mens de aller fleste andre her er satans disipler..."

"De som debatterer her på denne kanalen av Jehovas vitner, inkl. undertegnede, bruker ofte ord og uttrykk som indikerer at du og dine sataniske brødre og søstre, "

Så ser jeg at du ikke har forstått mye stakkar av bibelens budskap - verken når det gjelder selvinnsikt og det å dømme andre mennesker.

Men jeg ser det som bra at du og et par andre her er de som virkelig skaper et klart, entydig negativt bilde av sekten din. Her trenger dere sannelig ikke drahjelp fra noen av oss "satans disipler" :-))

(Innlegget ble redigert 05.11.19 09:14)

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49470
05.11.19 10:01
Jaddadu: dine sataniske brødre og søstre, sprer eder å galle

Nå må ikke du fly rundt og spre edder OG galle, da - for infinitivsmerket har absolutt intet der å gjøre. Og en annen ting: edder er ikke det samme som eder.

Mvh

BE
velmenende hedning uten tilknytning til noen kant

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49470
05.11.19 10:01
Jaddadu: dine sataniske brødre og søstre, sprer eder å galle

Nå må ikke du fly rundt og spre edder OG galle, da - for infinitivsmerket har absolutt intet der å gjøre. Og en annen ting: edder er ikke det samme som eder.

Mvh

BE
velmenende hedning uten tilknytning til noen kant

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3902
05.11.19 10:36
nlc: Du forstår det ikke?
Det betyr at han har gjort kjent betydningen av gud, hva gud står for. 
Hadde navnet vært viktig hadde han brukt det i mønsterbønnen (unnskyld,den lett uviktige reglen, er vel din forståelse av den). Tvert imot sier han at navnet skal holdes hellig. (behandle med ærbødighet, gjøre det til noe opphøyd, ikke bruke det til daglig)

En klar og tydelig bekreftelse på ditt særdeles lave kunnskapsnivå.

Moses spurte Gud om navnet, og hadde navnet hvert så hellig som du og dine forvirrede og kunnskapsløse ånds-svake brødre og søstre hevder det er, og ikke skal brukes, så hadde nok Gud fortalt Moses dette da, for han brukte Guds navn i alle sammenheng, og det er også veldig rart at det fremkommer nærmere 7 tusen ganger i den teksten som alle Guds profeter og Jesus og hans disipler ofte refererte til... 

Men når en lever i et totalt mørke slik som du og dine, så er det forståelig at dere ikke ser hvor deres overbevisning fører. Når en blind leder en blind, faller de til slutt.

 

 Jaddadu

 

 

(Innlegget ble redigert 05.11.19 10:36)

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3902
05.11.19 10:39
Doku: Vær aldeles klar over at det var jødene som forbød uttalelsen av Gudsnavnet! Dette gjaldt lenge før Jesu tid! Septuaginta (LXX) vitner om det (280-100 f.Kr.) på den måten Gudsnavnet ble behandlet på. Guds navn ble ikke oversatt fra hebraiske (konsonantskrift) til gresk, slik alle andre hebraiske navn navn ble. Dette hellige navnet ble bare gjengitt med gammelhebraiske fire tegn, som tilsvarer vårt alfabet JHWH. Hvorfor ble dette hellige navnet behandlet slik? Mvh Doku

Dette er jo bare kverulering og ren fornektelse. Du har fått forklart hvorfor navnet er der, og hvordan det sannsynligvis uttales og kan skrive i dag...


Jaddadu

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3902
05.11.19 10:47
aicat: Jeg tilhører - i motsetning til deg - ingen ekstrem sekt. Men jeg setter pris på at du fortsetter å drive negativ reklame for den ekstreme sekten din.
For med slike synspunkter at vi er "satans disipler" på andre utenfor din egen sekt - og opphøyelse av seg selv:

Ingen tvil om at du tilhører en ekstrem sekt, for det er du som hever deg over alt, fordi du ikke vil høre eller lære noe fra det Bibelen lærer, den lære som gjenspeiler den forkynnelse som Guds sanne vitner forkynner over hele jorden.

Alle religioner springer ut fra Jehovas vitner, derfor er alle andre å karakteriseres som sekter.

Å fortelle hva sannheten er ovenfor slike som deg, er som å fortelle barna at Julenissen ikke finnes, etter at de i alle år har hørt at Julenissen finnes og bor på nord polen.

 

Jaddadu

 

 

(Innlegget ble redigert 05.11.19 10:47)

aicat
aicatInnlegg: 19326
05.11.19 10:56
Jaddadu: lever i et totalt mørke slik som du og dine, så er det forståelig at dere ikke ser hvor deres overbevisning fører. Når en blind leder en blind, faller de til slutt.

Godt sagt. Her var det plutselig et lite glimt av selvinnsikt?
Men dette her; "kunnskapsløse ånds-svake brødre og søstre" må du da greie bedrefor dette er da alt for svak karakteristikk av lavpannede halvhjerner, så til de grader blottet for intelligens

Er det fordi det er litt for lite grå substans mellom ørene dine at du ikke innser hva en slik karakteristikk av andre mennesker medfører av oss "djevelens disipler" sin oppfatning av sekten din som helt riktig - lever i middelalderens mørke - hvor tro på onde ånder fortsatt er en realitet.

Fortsett som du har begynt du - vi ser fram til nye fantasifulle beskrivelser av oss utenfor sekten din :-))

aicat
aicatInnlegg: 19326
05.11.19 10:58
Jaddadu: Ingen tvil om at du tilhører en ekstrem sekt, for det er du som hever deg over alt, fordi du ikke vil høre eller lære noe fra det Bibelen lærer, den lære som gjenspeiler den forkynnelse som Guds sanne vitner forkynner over hele jorden. Alle religioner springer ut fra Jehovas vitner, derfor er alle andre å karakteriseres som sekter. Å fortelle hva sannheten er ovenfor slike som deg, er som å fortelle barna at Julenissen ikke finnes, etter at de i alle år har hørt at Julenissen finnes og bor på nord polen.

Sannheten om guder og religioner er en "sannhet" som kun eksisterer inne i hodet på de som må ty til onde ånder, guder og andre eventyr fordi de ikke innser sin egen til-kort-kommenhet for å kunne forklare alle sider ved livets mysterium.

(Innlegget ble redigert 05.11.19 11:00)

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49470
05.11.19 11:01
Jaddadu: Alle religioner springer ut fra Jehovas vitner

Nei, sier du dét? Så både indiske, mesoamerikanske og søramerikanske religioner springer ut fra Jehovas vitner, ja? Ja, ja, når du med din uendelige kunnskap sier det, er det jo sikkert sant - men for å overbevise et par kunnskapsløse kverulanter, fornektere og åndssvake som lever i et totalt mørke, kan du jo fortelle hvor du har fått rede på at alle religioner springer ut fra Jehovas vitner,

På forhånd takk.

Mvh

BE
imponert

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49470
05.11.19 11:19
Jaddadu: Ingen tvil

Nei vel.

"du tilhører en ekstrem sekt"

"det er du som hever deg over alt"

"du ikke vil høre eller lære noe fra det Bibelen lærer"

"Dette er jo bare kverulering og ren fornektelse"

"ditt særdeles lave kunnskapsnivå"

"du og dine forvirrede og kunnskapsløse ånds-svake brødre og søstre"

"når en lever i et totalt mørke slik som du og dine"

"du og dine sataniske brødre og søstre, sprer eder å galle"

"slike som deg og dine, ikke klarer å kommentere ut fra hva saken gjelder"

Alle innkopierte sitat ovenfor er fra dine innlegg. I startinnlegget skrev du:

"Dersom svarene ikke er av relevant karakter, blir de ikke kommentert."

Ja, ja. Og misjonen går strålende med denslags argumentasjon, kanskje?

Mvh

BE
som ikke mener noe mer med dette innlegget enn å vise hvorfor han blir så imponert over Jaddadus eminente debatteknikk - men som er litt i villrede om hvordan Jaddadus siterte utsagn fra startinnlegget høver i hop med de andre sitatene fra Jaddadus innlegg

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg