Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor sannsynlig er det at...

NYTT TEMA
Doku
DokuInnlegg: 7062
06.11.19 18:39
Jaddadu: men viser Bibelen at Guds navn er så hellig at det ikke må brukes ?

Nei, slett ikke, men Septuaginta-oversettelsen (LXX) viser at Jødene allerede i det 3. århundre f.Kr. viser at Navnet ikke skulle uttales. Det betyr selvsagt ikke at dette var et forbud fra Gud. De kristne lærer heller ikke at det er forbudt å uttale "Jahve". Flere bibelselskaper har da også satt inn Navnet "Jahve" eller "Jehova" i den delen av Bibelen om vi kaller Det gamle testamente. De har altså ikke fulgt det jødiske navntabu.

Og på mange kirkebygg rundt om i verden finnes det hebraiske tetragrammet  Dette viser at det bare er tull å påstå at kristenheten fornekter Guds hellige navn!

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 06.11.19 18:45)

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1317
06.11.19 19:16
Jaddadu: ... de første kristne ikke under noen omstendigheter brukte Guds navn Jehova

Nå skal jeg ikke foreta noen sannsynlighetsberegning på et slikt grunnlag, men nei det er lite sannsynlig at de ikke kjente Guds navn - kristne har til alle tider kjent Guds navn.

Det er jo herlig at Jehovas vitner vil gjøre alt for å vise oss Gud, men så var det det med å bygge på tillit.

Der tror jeg Jehovas vitner har et stort potensiale!

Jehovas vitner fremstår dessverre ikke som en ærlig og seriøs organisasjonen, mange forbinder derved tetragrammet med noe negativt - takker være ekstreme sekter som Jehovas vitner.

Så i praksis, er det ytterst få som kommer nærmere Gud ved denne hyklerske religiøse sekten :(

Her har dere en jobb å gjøre - opptre mer vennlig og ha et mer vennlighet, åpent hjerte og åpent sinn i møte med mennesker!

(Innlegget ble redigert 06.11.19 19:19)

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1317
06.11.19 19:37
Jaddadu: og still dere selv spørsmålet om Gud godkjenner dere som nekter å bruke hans navn.-.-.-.-.-

Den eneste sanne Gud Jehova som vi leser om i det gamle testamente, tok på seg en menneskelig skikkelse, og ble Menneskesønnen slik Bibelen sier det.

Jesus var både Gudommelig og menneskelig.

Paulus sier det derfor slikt: stor er gudsfryktens mysterium eller hemmelighet: Gud  åpenbart i kjød (1. Timoteus 3 : 16).

Gud var i Kristus, og forsonte verden med seg selv, så han ikke regnet deres overtredelser ... (2. Kor. 5:19).

Vi kristne tror at ... i ham (Jesus) bor hele Guddomsfylden legemlig (Kol 2: 9). 

For det gledet Faderen å la hele sin fylde bo i Ham (Kol 1:19). 

Han er det eneste bindeleddet mellom Gud og mennesket og er dermed det eneste navnet som kan bringe oss frelse.

For det er en Gud og en mellom-mann mellom Gud og mennesker, Jesus Kristus (1. Timoteus 2: 5).

Jeg er Alfa og Omega, begynnelsen og enden, sier Herren, som er, og som var, og som skal komme, den allmektige" (Åp. 1: 8).

Er så glad for min bakgrunn i UPCI, som lærte meg å la alt skje i den Herre Jesus navn, enten det nå gjelder forkynnelsen, det å komme sammen, all pris og ære tilhører Ham.

Ja Jesus er den enheten som kristne samler seg om - takk og lov.

Jesus er navnet over alle navn!

 

 

(Innlegget ble redigert 06.11.19 19:50)

Homo_Erectus
Homo_ErectusInnlegg: 21891
06.11.19 19:47
Jaddadu: Men hva tror du ?   mvh Jaddadu

Det er noe jeg aldri har ofret en tanke, da vil jeg heller ikke gi meg ut på spekulasjoner.

Men jeg ser at du har fått svar fra debattanter som kan mye mer om dette enn jeg.

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 14135
06.11.19 21:11
positivogblid: Paulus sier det derfor slikt: stor er gudsfryktens mysterium eller hemmelighet: Gud åpenbart i kjød (1. Timoteus 3 : 16).

Denne tanke rommer sentrum i den riktige metode for Bibelanvendelse, den indre brannen fra evighets fødsel. Eller som Joh uttrykte det: "I begynnelsen var Ordet - og Ordet ble menneske".

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3912
06.11.19 21:20
Doku: Dette viser at det bare er tull å påstå at kristenheten fornekter Guds hellige navn! Mvh Doku

Nei, det er ikke bare tull, fordi de bruker det jo ikke, de bruker heller og eller bare Jesus, som de også ser på som Gud den allmektige.

At du påstår at det er bare tull, viser jo bare at du selv fornekter det, i og med at du selv ikke bruker det.

 

Jaddadu

(Innlegget ble redigert 06.11.19 21:20)

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3912
06.11.19 21:22
positivogblid: Den eneste sanne Gud Jehova som vi leser om i det gamle testamente, tok på seg en menneskelig skikkelse, og ble Menneskesønnen slik Bibelen sier det.

En falsk læresetning, noe Bibelen viser klart og tydelig.


Jaddadu

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3912
06.11.19 21:31
positivogblid: Jeg er Alfa og Omega, begynnelsen og enden, sier Herren, som er, og som var, og som skal komme, den allmektige" (Åp. 1: 8).

Og hvem er denne "Herren" ? som sier "jeg er Alfa og Omega". 

For her er Guds navn byttet ut med "Herren" og da kan jo du svare på hvilket navn som skal stå der i stedet for "Herren"...

 

Jaddadu

(Innlegget ble redigert 06.11.19 21:31)

nlc
nlcInnlegg: 1405
06.11.19 22:09
Jaddadu: Og hvem er denne "Herren" ? som sier "jeg er Alfa og Omega".  For her er Guds navn byttet ut med "Herren" og da kan jo du svare på hvilket navn som skal stå der i stedet for "Herren"..

I Åp 1.8 er det Gud, i Åp 22,13 er det Jesus. Så det er åpenbart samme person, for hvor mange Alfa og Omega kan det egentlig være?

 

Og navnet er ikke byttet ut. De brukte det ikke. Fordi det skulle holdes hellig.

 

Hadde du lest Bibelen, og ikke pamfletter fra en useriøs sekt, hadde du skjønt dette selv.

(Innlegget ble redigert 06.11.19 22:10)

Keva
KevaInnlegg: 21921
06.11.19 22:31
Jaddadu: "De fleste av dere verdslig-kristne her på vgd representerer en gjeng med lavpannede halvhjerner, så til de grader blottet for intelligens, at det normale skulle vært at dere ble tvangsdeportert til et steinbrudd på en øde plass på Bjørn øya..."

Takk for at du atter en gang yter verdifull skremselspropaganda for sekten din - du er uovertruffen som stengsel og advarselsskilt for folk som kunne følt seg fristet til å nærme seg rikets sal og dets innvånere!

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49616
06.11.19 22:46
Jaddadu: Og hvem er denne "Herren" ? som sier "jeg er Alfa og Omega".

En greker, åpenbart.

Mvh

BE

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3912
06.11.19 23:40
Keva: du er uovertruffen som stengsel og advarselsskilt for folk som kunne følt seg fristet til å nærme seg rikets sal og dets innvånere!

Vi tar som du har forstått, ikke imot ondskapsfulle terrorister, og slettes ikke religiøse fanatikere fra verdslig-kristne terror sekter, som deler denne verdens herskers holdning til den sanne Guds organisasjon.

Det er heldigvis den allmektige himmelske Gud Jehova som advarer slike som deg, om en fullstendig utslettelse, og ikke oss vanlige mennesker... 

 

Jaddadu

(Innlegget ble redigert 06.11.19 23:40)

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3912
06.11.19 23:45
nlc: I Åp 1.8 er det Gud, i Åp 22,13 er det Jesus. Så det er åpenbart samme person, for hvor mange Alfa og Omega kan det egentlig være?   Og navnet er ikke byttet ut. De brukte det ikke. Fordi det skulle holdes hellig.   Hadde du lest Bibelen, og ikke pamfletter fra en useriøs sekt, hadde du skjønt dette selv.

Jesaja 44:6

Det kan du lese, så ser du at du tar feil, garantert.

Jaddadu

(Innlegget ble redigert 06.11.19 23:46)

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3912
06.11.19 23:49
nlc: Og navnet er ikke byttet ut. De brukte det ikke. Fordi det skulle holdes hellig.

Betyr "å holde det hellig" at en ikke skal bruke det ? Hvor kan jeg lese om denne betydningen ?


Jaddadu

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3912
06.11.19 23:54
nlc: Hadde du lest Bibelen, og ikke pamfletter fra en useriøs sekt, hadde du skjønt dette selv.

Skal vi se... hva sa du her ? "Hadde du lest Bibelen, og ikke pamfletter fra en useriøs sekt, hadde du skjønt dette selv" - - - har du vurdert å oppsøke en psykiater ? de kan hjelpe deg til å finne ut hvor schizofren du egentlig er... Det var ikke ment som en frekk kommentar, men bare av ren og skjær medmenneskelighet, for jeg synes oppriktig synd på slike som deg... 


Jaddadu 

Doku
DokuInnlegg: 7062
07.11.19 09:05
Jaddadu: Nei, det er ikke bare tull, fordi de bruker det jo ikke, de bruker heller og eller bare Jesus, som de også ser på som Gud den allmektige. At du påstår at det er bare tull, viser jo bare at du selv fornekter det, i og med at du selv ikke bruker det.

Jo visst er det tull å påstå at kristenheten fornekter Guds navn. Heller ikke jødene gjør det Og dersom ditt resonnement er riktig, at når man ikke bruker Guds navn, så betyr det at man fornekter Guds navn, ja, da vil du problemer få med Jesus, for vi har ingen vitnesbyrd på at Jesus brukte, uttalte Guds navn.

Ja, hele NT, det dere Jehovas vitner kaller for De greske skrifter, brukes ikke Guds navn, fordi de eldste og beste håndskrifter ikke har hverken "Jahve" eller "Jehova".

Da fornektet også Paulus Guds navn, for også han brukte unnlot å bruke Guds navn. Ikke engang når han siterte GT, hvor tetragrammet sto, brukte han Navnet. Se f.eks.: I GT het det f.eks. "JHWH vår Gud, JHWH er én" (5. Mos. 6: 4). Men hos Paulus, som siterer dette, heter det: "bare én Gud, Faderen", (1. Kor. 8: 6.)

Ja, hele NT er preget av den unnvikende innstilling til Guds navn. I Åp. 1: 4 gis en oversettelse av Navnet som også blir en erstatning: "ham som er og som var og som kommer". Selve Navnet er mest sannsynlig aldri nedskrevet i NT.

Det er en dypere årsak til dette. En ny åndelig dimensjon av Navnet skulle stå i sentrum. Hele Jesu liv og virksomhet var en åpenbarelse av Guds navn. (Joh. 17: 6, 11, 12 og 26) Det fikk ikke lenger plass i et ord på fire bokstaver. Det mest klartenkte som Vakttårnet har sagt om Navnet, kom i Vakttårnet, 1973, 1. sept. s. 387:

"Hvordan 'kunngjorde' så Jesus Guds navn for apostlene ut over det at han uttalte det korrekt? Legg merke til hva en kjent bibelkommentator sier:

"Ordet navn [i Johannes 17] innbefatter Guds egenskaper eller personlighet. Jesus hadde gjort kjent Guds personlighet, hans lov, hans vilje og hans barmhjertige hensikt. Eller med andre ord: Han åpenbarte Gud for dem. Ordet navn blir ofte brukt for å betegne personen." Notes, Explanatory and Practical, on the Gospels av Albert Barnes (1846).

"Når Jesus 'forklarte Faderen' ved hele sin fullkomne livsførsel på jorden, 'kunngjorde' han i virkeligheten 'Guds navn'." - Vakttårnet 1973, s. 387.

Kristendommen endret og fordypet mange hellige begreper i GT. Det gjelder f.eks. omskjærelsen og sabbaten, men også det hellige Guds navn.

Kan vi stole på at teksten i NT ikke ble forvansket? Ingen tekstforsker regner med at noe viktig er gått tapt. Jehovas vitner er paradoksalt nok enig i det. De sier at Gud har beskyttet og bevart sitt ord. - Du kan få leve evig på en paradisisk jord, 1982, side 52, 53. Men Jehovas vitner tar feil når de påstår at NT fra begynnelse inneholdt Gudsnavnet og at senere avskrivere fusket det bort. 1988 - oversettelsen er i denne sak fullstendig tro mot de eldste bevarte håndskrifter!

Du skal få en oppgave av meg:

1) Hvor finner du bibelske bevis på at Jesus brukte Guds navn?

2) Hvor finner du bibelske bevis på at de første sanne kristne brukte Guds navn?

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 07.11.19 09:07)

nlc
nlcInnlegg: 1405
07.11.19 09:13
Jaddadu: Jesaja 44:6
Det kan du lese, så ser du at du tar feil, garantert.

Jesus sier jo akkurat det samme i Åp 1 17-18! Beviser jo tvert imot at jeg har rett!

nlc
nlcInnlegg: 1405
07.11.19 09:18
Jaddadu: Skal vi se... hva sa du her ? "Hadde du lest Bibelen, og ikke pamfletter fra en useriøs sekt, hadde du skjønt dette selv" - - - har du vurdert å oppsøke en psykiater ? de kan hjelpe deg til å finne ut hvor schizofren du egentlig er... Det var ikke ment som en frekk kommentar, men bare av ren og skjær medmenneskelighet, for jeg synes oppriktig synd på slike som deg

Hver gang dere setter igang med slike personangrep tenker jeg på Matt 7 15-20 og er takknemlig for at du avslører hvordan det egentlig står til i rikets sal.

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1317
07.11.19 18:03
Jaddadu: Og hvem er denne "Herren" ? som sier "jeg er Alfa og Omega".  For her er Guds navn byttet ut med "Herren" og da kan jo du svare på hvilket navn som skal stå der i stedet for "Herren"...

Ja en kan godt spørre seg hvorfor Faderen og Jesus sier det samme om seg selv mange steder i Bibelen - så du har et godt poeng der.


 

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1317
07.11.19 18:07
Doku: "Når Jesus 'forklarte Faderen' ved hele sin fullkomne livsførsel på jorden, 'kunngjorde' han i virkeligheten 'Guds navn'." - Vakttårnet 1973, s. 387.

For engangs skyld må jeg bare si Amen til Vakttårnet ;)

(Innlegget ble redigert 07.11.19 18:08)

Doku
DokuInnlegg: 7062
07.11.19 18:49
positivogblid: For engangs skyld må jeg bare si Amen til Vakttårnet ;)

Jo, Selskapet Vakttårnet oppklarte dette som er så lett å misforstå, i Vakttårnet i 1973. Som mange ganger nevn betyr ofte, men ikke alltid, at "navn" i Bibelen betyr det samme som person.

På hebr. også gresk finnes ikke ord som betyr ”person” isteden, brukes derfor ofte ordet ”navn”. Å ”påkalle Herrens navn”, 1. Mos. 12: 8, er det samme som å tilbe Gud, å be til ham. ”Derfra flyttet han til fjellet øst for Betel, og han slo opp sitt telt mellom Betel i vest og Ai i øst. Han bygde der et alter for Herren og påkalte Herrens navn.” Man tilber, eller påkaller, jo ikke et egennavn, egennavnet Jehova, f.eks.! Det tror jeg heller ikke Jehovas vitner gjør, men man tilber ”personen”.

Det er her jeg tror mange misforstår Bibelens måte å si tingene på. Det er altså ikke et ”navn” vi tilber, men personen. Det er derfor samme betydning når det sies ”å be i Jesu navn”, så betyr det rett og slett at man ber til Jesus, til ham. Det er også forklaringen på at noen oversettelser ikke har ”meg” (selv om det står i grunnteksten) med i Joh. 14: 14, fordi det er ’smør på flest’ å si: ”Om dere ber meg om noe i mitt navn, så skal jeg gjøre det!”

Det er på en måte sagt to ganger at vi kan henvende oss til ”personen”, i dette tilfellet Jesus. Altså om man lar vær med å ta med i oversettelsen ordet ”meg”, står det fortsatt at vi kan henvende oss til personen Jesus. Det er det som menes i teksten.

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 07.11.19 18:53)

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49616
07.11.19 19:05
Jaddadu: Det var ikke ment som en frekk kommentar, men bare av ren og skjær medmenneskelighet

Ja akkurat, nei.

Mvh

BE

Jenji
JenjiInnlegg: 5367
07.11.19 19:09
Jaddadu: Vi kan også be til Gud ved å starte bønnen med "vår far", men det er på sin plass at vi som er simple skapninger av vår far og skaper Jehova, påkaller Gud ved hans navn, for å tydeliggjøre hvem vi henvender oss til, men det er viktig at vi fremlegger våre bønner til Gud direkte, men gjennom sønnen.

Jeg trodde Jaddadu ville svare på det mest primære i Jesu forkynnelse.

Vi må forandre vår livsførsel hvis vi ønsker et evig liv.

Men Vakttårnets medlemmer er ikke opplært til å strekke seg etter en ny Livs-begynnelse «født på ny», for det er bare forbeholdt en liten gruppe.

Deres lære er ikke bygget på Guds evangelium derfor blir det så stort gap mellom Jesu Kristi ord og VTs lære. 

Hvorfor er det så viktig å være født på ny, eller en ny livs-begynnelse? Fordi det betyr å gå over fra døden til livet.

Vakttårnet leder sine medlemmer i døden, forteller Guds evangelium.

Alle mennesker starter sitt liv i synd, uten Gud og utgangen er døden.

Bibelen bruker åndelig død om mennesker som ikke er interessert i og leve etter Guds ord.

I mønster-bønnen Jesus Kristus lærte oss Matt 6, 9-10 sies det i vers 10 komme ditt rike; skje din vilje, som i himmelen, så og på jorden.

Og be uten og ha lagt sin egen vilje inn under Guds vilje, fører ikke til en ny livs-begynnelse, men til en åndelige døde.

 Vi må be slik at vi søker Guds vilje, slik som sangen bør synges «Kjemp for alt som Gud har kjær dø om så det gjelder»

Hva vil det si og være levende død, 1 Tim 5, 6 men den som lever efter sine lyster, er levende død. 

DNB 1930 oversettelsen Rom 8, 7 fordi kjødets attrå er fiendskap mot Gud - for det er ikke Guds lov lydig, kan heller ikke være det.

DNB 78/85. Rom 8, 7 Det menneskene av naturen trakter etter, betyr fiendskap mot Gud, for vår onde natur bøyer seg ikke for Guds lov, ja, den kan ikke gjøre det.

Rom 8, 14 Alle som drives av Guds Ånd, de er Guds barn.

Rom 8, 17 Men er vi barn, da er vi også arvinger. Vi er Guds arvinger og Kristi medarvinger, så sant vi lider med ham; så skal vi også få del i herligheten sammen med ham. Rom 6, 6.

Prøv og les andre oversettelser enn NWT.

DNB 78/85. Rom 8, 5 - 6 De som lever etter sin syndige natur, er bare opptatt av det som hører mennesker til. Men de som lever etter Ånden, er opptatt av det som hører Ånden til. 6 For det mennesker av naturen trakter etter, fører til død, men det Ånden vil, leder til liv og fred.

Hva får vi ut av dette i 1 Tim 5, 6 men den som lever efter sine lyster, er levende død. Det menneskene av naturen trakter etter, betyr fiendskap mot Gud.

Derfor må vi legge om til en ny livs-begynnelse? (Fødes på ny)

Vakttårnet kjenner godt til sannheten, men nekter og fortelle den, en tankevekker, Jaddadu.

 

 

(Innlegget ble redigert 07.11.19 19:12)

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1317
07.11.19 19:49
Jenji: Hvorfor er det så viktig å være født på ny, eller en ny livs-begynnelse? Fordi det betyr å gå over fra døden til livet.

Jeg fikk bekreftet det du sier av et Jehovas vitne - det er ikke aktuelt for mennesker med et såkalt jordisk håp å bli født på ny - slik Bibelen lærer.

Det sier meg hvilken avstand det er mellom Guds evangelium og Jehovas vitners.

Jeg spurte  en så personlig, fordi den åndelig dimensjonen med Gud er av største betydning for mitt liv.

Bibelen er jo så tydelig på at det er Guds verk og Guds kraft til frelse for hver den som tror!

Riktignok påberoper de seg Gudsfrykt i det ytre - men deres hjerte som er et bilde på vårt indre er helt uberørt av Guds kraft, Guds ånd og tillates ikke å få virke i deres indre.

De som ikke er av de 144000 blir avskåret fra Livet i Gud og er åndelig døde.

Så nei, jeg vil ikke søke Jehovas vitner - der mener jeg bestemt at jeg ikke vil få noe av Gud !!

Jehovas vitner her inne bekrefter det igjen og igjen med deres oppførsel, selvforherligelse, bitterhet og kulde mot andre mennesker - dette er ikke frukter fra Gud slik de påstår!!

Jeg har dessverre liten tillitt til at de formidler noe oppbyggelig og godt fra Gud ved deres knakking på dørene og der de står og henger på sine stand.

 

(Innlegget ble redigert 07.11.19 20:08)

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1317
07.11.19 20:36
Jaddadu: En falsk læresetning

Du får kalle Jesus vitnesbyrd som falske - du er ikke alene om en slik holdning.

Fariseerne sa da til ham: Du vidner om dig selv; ditt vidnesbyrd er ikke sant.... (Joh.8,13)

Bibelen kommer med en rekke utsagn om betydningen av Jesus navn og hva det virkelig innebærer, da er det trist å høre at du gjør narr av vår holdning og opphøyelse av Jesu navn.

Og dette er vidnesbyrdet at Gud har gitt oss evig liv, og dette liv er i hans Sønn. (1.Joh,2;25)

Dette har jeg skrevet til eder forat I skal vite at I har evig liv, I som tror på Guds Sønns navn. (1.Joh.5,13)

For den lønn som synden gir, er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre. (Rom6,23)

Den som har Sønnen, han har livet; den som ikke har Guds Sønn, han har ikke livet. … (1.joh.5;12)

Så nei, jaddadu jeg er ikke bekymret for å stole fult og helt på Jesus navn!

(Innlegget ble redigert 07.11.19 20:46)

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1317
07.11.19 20:37
Jaddadu: Hvor kan jeg lese om denne betydningen ?

Bibelen er tydelig på at Jesus navn er det viktigste av alt for oss kristne:

Dette har jeg skrevet til dere for at dere skal vite at dere har evig liv, dere som tror på Guds Sønns navn (1.Joh.5;13)

(Innlegget ble redigert 07.11.19 20:41)

Annananas
AnnananasInnlegg: 1965
07.11.19 22:15
positivogblid: Bibelen er tydelig på at Jesus navn er det viktigste av alt for oss kristne:

Er ikke det å søke viktig? Det å tilgi sin bøddel? Tilgi dem for de vet ikke hva de gjør sa han. Beklager, men at navnet er viktigere en søkingen og letingen finner jeg merkelig. Jeg kan heller ikke se at han sa noe slikt. Men om det er noe billedlig som er kjernen her, så kan jeg være med på den sann.

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1317
08.11.19 07:28
Annananas: Er ikke det å søke viktig? Det å tilgi sin bøddel? Tilgi dem for de vet ikke hva de gjør sa han. Beklager, men at navnet er viktigere en søkingen og letingen finner jeg merkelig. Jeg kan heller ikke se at han sa noe slikt. Men om det er noe billedlig som er kjernen her, så kan jeg være med på den sann

Det er helt riktig som du sier at det å søke er utrolig viktig og ikke minst at denne søkingen fører til noe konkret som det å tilgi.

Men svaret var i forhold til bruken av tetragrammet kontra de kristnes opphøyelse av Jesus navn som JV her inne kritiserer.

Ellers er det å si at bare å "bruke" navnet, som Jehovas vitner sier de gjør - ikke avgjørende.

Det avgjørende er om en har Guds fylde og Ånd i sitt liv - slik at en kan følge Gud.

Etter kristen tro vel og merke ! ;)

(Innlegget ble redigert 08.11.19 07:32)

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3912
08.11.19 09:03
Doku: Jo visst er det tull å påstå at kristenheten fornekter Guds navn. Heller ikke jødene gjør det

Det å velge å ikke bruke Guds navn, er det samme som å fornekte det... det skjønner du vel ?


Jaddadu

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3912
08.11.19 09:05
Doku: "Når Jesus 'forklarte Faderen' ved hele sin fullkomne livsførsel på jorden, 'kunngjorde' han i virkeligheten 'Guds navn'." - Vakttårnet 1973, s. 387.

Du har som vanlig ikke tatt med hele forståelsen her. Jesus kunngjorde Guds navns store betydning... det skjønner du vel ?


Jaddadu

Klikk for å gå tilbake til toppen