Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er nidkjærhet?

NYTT TEMA
immediately
immediatelyInnlegg: 142
07.12.19 07:33

 “Du skal ikke tilbe noen annen gud, for Herren heter Nidkjær, og en nidkjær Gud er han”. 2. Mos 34,12-1

For tiden holder jeg på å skrive en avhandling om begrepet “nidkjærhet” og hva dette begrepet innebærer av emosjonell betydning, og håper noen på Religion & Livssyn kan hjelpe meg noen steg nærmere sannheten. Det hersker åpenbart stor forvirring omkring ordet "nidkjærhet”. Det store flertall av mennesker jeg har snakket med i årenes løp, især innenfor abrahamittiske religioner, jødedom, kristendom og islam, ser nidkjærhet som en god egenskap, mens noen, spesielt ikke-troende, definerer nidkjærhet som en ond/dårlig egenskap. Synonymene til nidkjærhet er ifølge oppslagsverk, nidkjære troende og ikke-troende: Lidenskapelig, ivrig, entusiastisk, sjalu, oppriktig, brennende, hengiven, energisk, lengtende, inderlig, glødende, fanatisk. Men dette sier intet om nidkjærhet er en god egenskap. Kan ikke det Allonde prinsipp og onde mennesker som vil oss vondt, også tillegges alt dette? Kan man ikke uten større problemer tillegge ytterliggående islamistgrupper som IS og andre nidkjære terrororganisasjoner disse egenskaper? Disse er i hvert fall glødende fanatikere som bokstavelig talt brenner for sin nidkjære Allah og hans sverdsvingende profet.                      

(Innlegget ble redigert 07.12.19 07:35)

Doku
DokuInnlegg: 7062
07.12.19 10:23
immediately: “Du skal ikke tilbe noen annen gud, for Herren heter Nidkjær, og en nidkjær Gud er han”. 2. Mos 34,12-1 For tiden holder jeg på å skrive en avhandling om begrepet “nidkjærhet” og hva dette begrepet innebærer av emosjonell betydning, og håper noen på Religion & Livssyn kan hjelpe meg noen steg nærmere sannheten. Det hersker åpenbart stor forvirring omkring ordet "nidkjærhet”. Det store flertall av mennesker jeg har snakket med i årenes løp, især innenfor abrahamittiske religioner, jødedom, kristendom og islam, ser nidkjærhet som en god egenskap, mens noen, spesielt ikke-troende, definerer nidkjærhet som en ond/dårlig egenskap. Synonymene til nidkjærhet er ifølge oppslagsverk, nidkjære troende og ikke-troende: Lidenskapelig, ivrig, entusiastisk, sjalu, oppriktig, brennende, hengiven, energisk, lengtende, inderlig, glødende, fanatisk. Men dette sier intet om nidkjærhet er en god egenskap. Kan ikke det Allonde prinsipp og onde mennesker som vil oss vondt, også tillegges alt dette? Kan man ikke uten større problemer tillegge ytterliggående islamistgrupper som IS og andre nidkjære terrororganisasjoner disse egenskaper? Disse er i hvert fall glødende fanatikere som bokstavelig talt brenner for sin nidkjære Allah og hans sverdsvingende profet.

NOAB ordbok:

nidkjær 
fra dansk nidkær, etter middelnedertysk nidige leve 'skinnsyke'; jf. nid og kjær

BIBELSPRÅK
du skal ikke tilbe noen annen gud; for Herrens navn er Nidkjær; han er en nidkjær Gud
herren Jehova er en nidkjær Gud, og hevnens sverd sitter løst i hans slire
Haiene 70 1974)

 (Agnar Mykle: sjalu

SITAT

 (4 Mos 5,14 eldre oversettelse; 2011: så kommer det sjalusi over mannen)



være nidkjær i sitt virke

SITATER

 (Bjørnstjerne Bjørnson: [han var] nidkjær for skolevæsenet og oplysningens fremme
Samlede fortællinger I 36)

 (Rudolf Muus: [en] Dunhillpipe … høver sig en nidkjær kollega av Sherlock Holmes
 | fra kriminalnovellen «888136»

 (Cecilie Høigård: Gategallerier LBK 2002)

Kilde: https://www.naob.no/ordbok/nidkj%C3%A6r

Mvh Doku

(Innlegget ble redigert 07.12.19 10:26)

immediately
immediatelyInnlegg: 142
07.12.19 23:50

Mange takk for innspill, Doku.


Hva er din personlige vurdering av ordet "nidkjær" ut ifra det du har henvist til?

immediately
immediatelyInnlegg: 142
08.12.19 08:19

Er det slik at nidkjærheten skal forstås som “det gode hatet”, nid-kjærligheten, kjærligheten til nidet?

(Innlegget ble redigert 08.12.19 08:23)

armageddon_5
armageddon_5Innlegg: 3521
08.12.19 10:15
immediately: “Du skal ikke tilbe noen annen gud, for Herren heter Nidkjær, og en nidkjær Gud er han”. 2. Mos 34,12-1 For tiden holder jeg på å skrive en avhandling om begrepet “nidkjærhet” og hva dette begrepet innebærer av emosjonell betydning, og håper noen på Religion & Livssyn kan hjelpe meg noen steg nærmere sannheten.
Det hersker åpenbart stor forvirring omkring ordet "nidkjærhet”. Det store flertall av mennesker jeg har snakket med i årenes løp, især innenfor abrahamittiske religioner, jødedom, kristendom og islam, ser nidkjærhet som en god egenskap, mens noen, spesielt ikke-troende, definerer nidkjærhet som en ond/dårlig egenskap.
Synonymene til nidkjærhet er ifølge oppslagsverk, nidkjære troende og ikke-troende: Lidenskapelig, ivrig, entusiastisk, sjalu, oppriktig, brennende, hengiven, energisk, lengtende, inderlig, glødende, fanatisk.
Men dette sier intet om nidkjærhet er en god egenskap. Kan ikke det Allonde prinsipp og onde mennesker som vil oss vondt, også tillegges alt dette? Kan man ikke uten større problemer tillegge ytterliggående islamistgrupper som IS og andre nidkjære terrororganisasjoner disse egenskaper? Disse er i hvert fall glødende fanatikere som bokstavelig talt brenner for sin nidkjære Allah og hans sverdsvingende profet.

Kjære immedelatily.


 


Har du kjent på følelsen; sjalusi? Menneskeheten er full av sjalusi. Og hva er sjalusi? Det er følelsen av ikke å være ELSKET.


Det er det GUD vil fortelle oss; at han ikke blir elsket av oss (menneskeheten).  


 

Doku
DokuInnlegg: 7062
08.12.19 10:40
immediately: Mange takk for innspill, Doku.
Hva er din personlige vurdering av ordet "nidkjær" ut ifra det du har henvist til?

En person som er nidkjær, ser jeg som en ivrig person . F.eks. en politimann som er nidkjær, ser nok ikke mellom fingrene med noe avvik av loven. En intolerant person når det gjelder en spesiell sak.

Mvh Doku 

(Innlegget ble redigert 08.12.19 10:45)

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 14135
08.12.19 13:25
armageddon_5: Har du kjent på følelsen; sjalusi? Menneskeheten er full av sjalusi. Og hva er sjalusi? Det er følelsen av ikke å være ELSKET.

Ja, det kan ligge et element av personlig sjalusi i begrepet. Ved siden av innbitt iver for en sak. Gud tar oss faktisk personlig etter den menneskelige målestokk. All annen målestokk ville være "gresk" for oss.

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 14135
08.12.19 13:26
immediately: “Du skal ikke tilbe noen annen gud, for Herren heter Nidkjær, og en nidkjær Gud er han”. 2. Mos 34,12-1

Gud heter hva Gud ER.

armageddon_5
armageddon_5Innlegg: 3521
08.12.19 13:37
Finnsannhet: Gud heter hva Gud ER.

Tull.

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 7876
08.12.19 18:01
immediately: “Du skal ikke tilbe noen annen gud, for Herren heter Nidkjær, og en nidkjær Gud er han”. 2. Mos 34,12-1 For tiden holder jeg på å skrive en avhandling om begrepet “nidkjærhet” og hva dette begrepet innebærer av emosjonell betydning, og håper noen på Religion & Livssyn kan hjelpe meg noen steg nærmere sannheten. Det hersker åpenbart stor forvirring omkring ordet "nidkjærhet”. Det store flertall av mennesker jeg har snakket med i årenes løp, især innenfor abrahamittiske religioner, jødedom, kristendom og islam, ser nidkjærhet som en god egenskap, mens noen, spesielt ikke-troende, definerer nidkjærhet som en ond/dårlig egenskap

Nidkjærhet kan være en strategi for å nå et mål. En strategi som har et godt formål. Husk at her snakker vi om Gud. Gud kan ikke sammenlignes med mennesker og derfor ikke vurderes etter menneskets egenskaper. 

I andre Mosebok er det pakten Gud er nidkjær ovenfor. Gud er veldig opptatt av vilkårene i pakten opprettholdes. Han refser dem som overtrer disse vilkårene, som avgudsdyrkelse. Gud viser brennende iver for det som er godt.
Andre kongebok kap. 19:  31 For fra Jerusalem kommer en rest, fra Sion-fjellet en flokk som er berget. Herren skal gjøre dette i sin brennende iver.


Luther sier at «nidkjærhet er ikke en ond vrede, som den fiender har mot hverandre, men en kjærlighetens vrede, en vennlig, faderlig vrede, slik som de som elsker hverandre, har mot hverandre. Denne vreden tjener til å gjøre kjærligheten desto varmere etterpå og til å fornye den. For hvis denne vreden ikke av og til var sammen med kjærligheten, ville kjærligheten bli lat, og rusten ville fortære den som jern. Men nidkjærheten renser den og fornyer den stadig

(Innlegget ble redigert 08.12.19 18:04)

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 14135
08.12.19 21:29
armageddon_5: Tull.

Overhodet ikke. Tenk deg om.

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 14135
08.12.19 21:32
PerryAndre: Gud kan ikke sammenlignes med mennesker og derfor ikke vurderes etter menneskets egenskaper.

Hvis ikke referansene er menneskelige egenskaper, så er beskrivelsene av Gud som på et språk vi ikke forstår. Gud MÅ bruke VÅRE referanser som språk for kommunikasjon.  Merkelig at ikke alle forstår dette elementære i kommunikasjon.

Zpiff
ZpiffInnlegg: 20499
08.12.19 22:22
Finnsannhet: Gud heter hva Gud ER.

Vice versa? 
Gud ER hva Gud heter? 
(Nothing more, nothing less).

Zpiff
ZpiffInnlegg: 20499
08.12.19 22:29
PerryAndre: Gud kan ikke sammenlignes med mennesker og derfor ikke vurderes etter menneskets egenskaper.

Hvordan har det seg da slik at denne gud sammenlignes med mennesker og menneskets egenskaper? 
Tenke-tenke.., kan det være fordi denne gud er dannet av mennesker, og da brukes for/av (gjerne også mot) mennesker? 
 
Mulig DIN gud er spesiell, men likefullt er det DIN gud, og da gjelder selvsagt DINE definisjoner, som da sier - at DIN gud ikke kan sammenlignes med what/who/where..-ever. 

Gorback
GorbackInnlegg: 4449
08.12.19 22:44
Finnsannhet: Gud MÅ bruke VÅRE referanser som språk for kommunikasjon.

Gud synes å ha et alvorlig kommunikasjonsproblem her, er det noe han kan gjøre bedre i sin formidlingsevne tror du? Herren har vel ikke kommunisert særlig mye til menneskene etter at bibelen ble nedskrevet, så kanskje han lider av skrivevegring? Dette bør Herren gjøre noe med snarest - kanskje Den Hellige Ånd kan hjelpe litt til som Ghost-writer...;-)

immediately
immediatelyInnlegg: 142
09.12.19 08:06
armageddon_5: Har du kjent på følelsen; sjalusi? Menneskeheten er full av sjalusi. Og hva er sjalusi? Det er følelsen av ikke å være ELSKET.

Naturligvis har jeg kjent på følelsen sjalusi, jeg er gift med verdens skjønneste og forståelsesfulle kvinne, men sjalusien er ikke en egenskap jeg verdsetter og vil rose meg av når den dukker opp som troll av eske. Faktisk forsøker jeg etter beste evne å underkue den, da den formørker kjærlighetslivet mitt og drar meg ned i en avgrunn av hat og ondskap, mot nidgjerninger som gjør meg til niding jo mer sjalu jeg blir.

 

Kjærlighet som blir ridd av sjalusi antar mange former og har mange ansikter, og absolutt ingen av dem er vakre. Menn og kvinner har tørnet i hop og skadet og drept hverandre til alle tider, og gjør det dessverre stadig.

 

Rett meg hvis jeg tar feil, men i mine ører høres nidkjærhet ut som forløperen til «det gode hatet».

(Innlegget ble redigert 09.12.19 08:08)

immediately
immediatelyInnlegg: 142
09.12.19 09:07
PerryAndre: Luther sier at «nidkjærhet er ikke en ond vrede, som den fiender har mot hverandre, men en kjærlighetens vrede, en vennlig, faderlig vrede, slik som de som elsker hverandre, har mot hverandre. Denne vreden tjener til å gjøre kjærligheten desto varmere etterpå og til å fornye den. For hvis denne vreden ikke av og til var sammen med kjærligheten, ville kjærligheten bli lat, og rusten ville fortære den som jern. Men nidkjærheten renser den og fornyer den stadig,»

Er kjærligheten som Luther beskriver her identisk med hans Guds kjærlighet?

armageddon_5
armageddon_5Innlegg: 3521
09.12.19 09:17
immediately: Det store flertall av mennesker jeg har snakket med i årenes løp, især innenfor abrahamittiske religioner, jødedom, kristendom og islam, ser nidkjærhet som en god egenskap, mens noen, spesielt ikke-troende, definerer nidkjærhet som en ond/dårlig egenskap.
Synonymene til nidkjærhet er ifølge oppslagsverk, nidkjære troende og ikke-troende: Lidenskapelig, ivrig, entusiastisk, sjalu, oppriktig, brennende, hengiven, energisk, lengtende, inderlig, glødende, fanatisk.
Men dette sier intet om nidkjærhet er en god egenskap. Kan ikke det Allonde prinsipp og onde mennesker som vil oss vondt, også tillegges alt dette? Kan man ikke uten større problemer tillegge ytterliggående islamistgrupper som IS og andre nidkjære terrororganisasjoner disse egenskaper?

Sjalusi er følelsen av IKKE å være elsket. Når det står skrevet at til og med Gud er preget av sjalusi, så sier det meg at Gud er en av oss.


Mennesket, det ypperste av alle skapninger på denne jord, på toppen av næringskjeden, er der fordi vi er Gud.


Med andre ord; Gud er sjalu, og når guden ikke blir elsket, ja, da frastøter guden den som ikke elsker den. Mennesket har forlatt Gud fordi mennesket er mer forelsket i seg selv enn i Gud.


Forts.

armageddon_5
armageddon_5Innlegg: 3521
09.12.19 10:10

Det Gud vil er at vi umiddelbart overgir oss til gudens kongstanke; at vi skal elske vår neste høyere enn oss selv. Når vi klarer å leve opp til en slik gudommelig tanke da blir vi som den guden som har skapt oss, GUD. 

armageddon_5
armageddon_5Innlegg: 3521
09.12.19 10:24
immediately: Rett meg hvis jeg tar feil, men i mine ører høres nidkjærhet ut som forløperen til «det gode hatet».

Jeg skjønner ikke hvor du har dette begrepet fra; "det gode hatet", men jeg skjønner jo at det i seg selv kan åpne for tanker utenom de vanlige filosofiske begrepene. Men jeg kan love deg at det ikke finnes noe som heter et godt hat. Når du henviser til IS og deres nidkjærhet til Allah og deres sverdsvingende profet, Muhammed, så vil jeg gjøre deg oppmerksom på at Muhammed (sannsynligvis) var en profet på linje med Jesus, men at han valgte å forsvare seg med vold når han skulle formidle Allah`s godhet til sin samtid, mens Jesus valgte ikkevold. 


Forts.


 


 


 

immediately
immediatelyInnlegg: 142
09.12.19 10:57
armageddon_5: Gud er sjalu, og når guden ikke blir elsket, ja, da frastøter guden den som ikke elsker den

Nå er ikke jeg ekspert på kjærlighetslivet, men så langt jeg kan se har den flere nivåer, og det høyeste nivå vi kan oppnå, er ubetinget kjærlighet, den som ikke krever noe til gjengjeld for å gi av seg selv. Ubetinget kjærlighet ytes på tross av at et annet menneske ikke har gjort noe for å fortjene det.

 

Dette er selvfølgelig en meget krevende øvelse, og veldig få mennesker klarer å utøve den i sitt daglige liv. Likevel er det dette nivået vi som kristne bør bestrebe oss på å nå, uansett hvor vanskelig dette er.

 

Primært kan man si at det eksisterer to typer kjærlighet, den fullkomne og den ufullkomne. Kjærlighet som søker sitt eget og stiller betingelser for å gi av seg selv, kjenner sjalusi, vrede, er hevngjerrig og straffende, er den ufullkomne kjærlighet. Den andre som består av uselviskhet, uegenyttighet og gir av seg selv uten å forvente noe igjen, er den fullkomne.

 

Hva er dine tanker omkring dette? Hvilket nivå i kjærlighetslivet er det Paulus beskriver i Korinterbrevet? Er det den samme du nettopp har beskrevet?

 

«Om jeg taler med menneskers og englers tunger, men ikke har kjærlighet, da er jeg en lydende malm eller en klingende bjelle. Om jeg har profetisk gave og kjenner alle hemmeligheter og all kunnskap, og om jeg har all tro, så jeg kan flytte fjell, men ikke har kjærlighet, da er jeg ingenting. Og om jeg gir alt det jeg eier til mat for de fattige, og om jeg gir mitt legeme til å brennes, men ikke har kjærlighet, da gagner det meg ingenting. Kjærligheten er tålmodig, er velvillig. Kjærligheten misunner ikke. Kjærligheten skryter ikke, den blåser seg ikke opp. Den gjør ikke noe usømmelig, søker ikke sitt eget, blir ikke bitter, gjemmer ikke på det onde. Den gleder seg ikke over urett, men gleder seg ved sannhet. Den utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt. Kjærligheten faller aldri bort. Men om det er profetiske gaver, da skal de få ende, eller det er tunger, skal de opphøre, eller det er kunnskap, skal den ta slutt. For vi forstår stykkevis, og vi taler profetisk stykkevis. Men når det fullkomne kommer, da skal det som er stykkevis, få ende. Da jeg var barn, talte jeg som et barn, tenkte jeg som et barn, dømte jeg som et barn. Men da jeg ble mann, la jeg av det barnslige. For nå ser vi som i et speil, i en gåte, men da skal vi se ansikt til ansikt. Nå kjenner jeg stykkevis, men da skal jeg kjenne fullt ut, likesom jeg selv er fullt ut kjent. Men nå blir de stående disse tre: tro, håp og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten». 1 Korinter 13:1-13

 

 

(Innlegget ble redigert 09.12.19 11:01)

immediately
immediatelyInnlegg: 142
09.12.19 11:15
armageddon_5: Jeg skjønner ikke hvor du har dette begrepet fra; "det gode hatet", men jeg skjønner jo at det i seg selv kan åpne for tanker utenom de vanlige filosofiske begrepene. Men jeg kan love deg at det ikke finnes noe som heter et godt hat.

Det var godt å få bekreftet! :)

armageddon_5
armageddon_5Innlegg: 3521
09.12.19 11:17
immediately: Primært kan man si at det eksisterer to typer kjærlighet, den fullkomne og den ufullkomne. Kjærlighet som søker sitt eget og stiller betingelser for å gi av seg selv, kjenner sjalusi, vrede, er hevngjerrig og straffende, er den ufullkomne kjærlighet. Den andre som består av uselviskhet, uegenyttighet og gir av seg selv uten å forvente noe igjen, er den fullkomne.

Den fullkomne kjærligheten gjelder i Guds rike, men menneskeheten befinner seg ikke i Guds rike. Den menneskeheten vi ser av i dag er den menneskeheten som forlot Guds rike til fordel for den ufullkomne kjærlighet.


Mennesket forlot Guds rike fordi det ville utforske den ufullkomne kjærligheten, den vi kjenner som; hukommelsen. I Guds rike gjelder kun øyeblikket og der tillates ikke annet enn øyeblikket.


Kort sagt. Mennesket forlot det paradisiske øyeblikk til fordel for helvetes fortid. Og her er vi, i en evig søken tilbake der vi opprinnelig kommer fra; øyeblikket, der hvor vi bare ER.  


 

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 7876
09.12.19 13:33
Finnsannhet: Hvis ikke referansene er menneskelige egenskaper, så er beskrivelsene av Gud som på et språk vi ikke forstår. Gud MÅ bruke VÅRE referanser som språk for kommunikasjon.  Merkelig at ikke alle forstår dette elementære i kommunikasjon

Hva er det du mener. Fører du en dialog med Gud?

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 7876
09.12.19 13:45
immediately: Er kjærligheten som Luther beskriver her identisk med hans Guds kjærlighet?

Nei. Det var Martin Luther skrev om nidkjærhet jeg siterte. 

Luther mente nåden var Guds kjærlige kraft. For kjærligheten gikk gjennom Jesus. Jesus ble korsfestet for menneskenes synder. 
Jeg vet ikke hvordan hans kjærlighet til Gud var.

(Innlegget ble redigert 09.12.19 13:47)

immediately
immediatelyInnlegg: 142
09.12.19 14:44
PerryAndre: Luther sier at «nidkjærhet er ikke en ond vrede, som den fiender har mot hverandre, men en kjærlighetens vrede, en vennlig, faderlig vrede, slik som de som elsker hverandre, har mot hverandre. Denne vreden tjener til å gjøre kjærligheten desto varmere etterpå og til å fornye den. For hvis denne vreden ikke av og til var sammen med kjærligheten, ville kjærligheten bli lat, og rusten ville fortære den som jern. Men nidkjærheten renser den og fornyer den stadig,»

Beklager, men jeg kan ikke med min beste vilje ta Luthers definisjon av nidkjærhet på alvor, mannen var så pågående og fanatisk i sin nidkjærhet at den alminnelige oppfatningen av han på den tiden var at han var mer drevet av hat og hevnlyst enn fromhet og kristen kjærlighet som Paulus beskriver i Korinterbrevet. Å lese Martin Luthers bordtaler er sannelig sterk kost for en sart sjel. Det han sier om nidkjærhet ovenfor er å rettferdiggjøre «det gode hatet».

Mon tro om ikke mannen elsket å hate... sine fiender?

(Innlegget ble redigert 09.12.19 15:00)

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 14135
09.12.19 15:27
PerryAndre: Hva er det du mener. Fører du en dialog med Gud?

Det ville jo vært rart ellers. Vi har jo Gud inne i oss ved DHÅ. Og man bør jo lære "å kjenne igjen Guds røst". For øvrig er jo det å be egentlig en samtale med Gud i ånden.

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 14135
09.12.19 15:27
PerryAndre: Hva er det du mener. Fører du en dialog med Gud?

D

(Innlegget ble redigert 09.12.19 15:29)

frode57
frode57Innlegg: 3400
09.12.19 15:32

Nidkjær. Det å gå veldig inn i å gjøre en jobb grundig ,betyr det. 


Slik som NAV folkene som herjer med folk flest. Og barnevernsfolkene som tror de kan redde ethvert barn med måtelig intelligent. 


Vi har en tyrannisk skatte etat som er nidkjær i gå etter folk. 


Vi har en nidkjært Nav som ikke tror på enkeltindividet men regler , lover og forordninger. 

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 14135
09.12.19 15:33
Zpiff: Vice versa? Gud ER hva Gud heter? (Nothing more, nothing less).

Ikke vica versa. Navnet og oppfatningen er under vekst mot den fullere sannheten om Guds vesen, mens Guds vesen (hvem Gud ER) er stabilt. Noe bokstavelig navn kan derfor ikke Gud ha. Det er jo innlysende både ut fra Bibelen og forstanden.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg