Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ja, du er invitert! :)

NYTT TEMA
Keryx
KeryxInnlegg: 2022
07.04.20 19:30

Ja, du er invitert! :)

For mange vintre siden, på akkurat denne dagen på året, gikk israelittene ut av Egypt, etter å ha vært i fangenskap der. 

Mange år senere, på samme dato, men også det for lenge siden, innstiftet Jesus minnehøytiden. De sanne kristne feirer fremdeles denne - i samsvar med Jesu bud.

I kveld, etter solnedgang vil Minnehøytiden bli markert verden over. (kl 20 på våre breddegrader). Men i år under endrede omstendigheter, på grunn av Corona - epidemien.

Jehovas vitner - og de som har blitt invitert og takket ja - deltar på Zoom. Enhver annen person på jorden som har nettilgang ( eller opptak) kan se og høre Minnehøytidstalen her:  https://www.jw.org/no/bibliotek/Videoer/#no/mediaitems/VODMemorialTalk2020/pub-mo-tk20r_1_VIDEO

I morges ble det lagt ut en intro-tale i kveldens anledning: https://www.jw.org/finder?srcid=share&prefer=content&applanguage=N&locale=no&item=pub-jwb_202004_9_VIDEO&docid=1011214

Mennesker med sans for fast, åndelig føde vil nok dessuten sette stor pris på å også få med seg det spesielle foredraget for 2020: https://www.jw.org/finder?srcid=share&prefer=content&applanguage=N&locale=no&item=pub-sp-tk20r_1_VIDEO&docid=1011214

Alltid hyggelig å tenke på at disse påsketider ikke kun eller overveiende består av corontene, coronoja og andre coronoide tilstander, ikke sant! :)

- Noen tanker om hva Jesu gjenløsningsoffer vil medføre, med tanke på at det var Guds opprinnelige hensikt at menneskene skulle leve evig her på jorden under paradisiske forhold?

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 50661
08.04.20 10:11
Keryx: fast, åndelig føde

???

Mvh

BE

P. S. Jeg takker allerhøfligst nei takk.

(Innlegget ble redigert 08.04.20 10:12)

Jenji
JenjiInnlegg: 5402
08.04.20 16:46
Keryx: Mange år senere, på samme dato, men også det for lenge siden, innstiftet Jesus minnehøytiden. De sanne kristne feirer fremdeles denne - i samsvar med Jesu bud.

Det er forferdelig at vakttårnet vil bedrar så mange mennesker med sin ubibelske lære.

Og enda verre er det at mennesker i dag, hvor vi har så stor Bibel forståelse og kunnskap lar seg bedra, de kan da umulig lese.

Beretningen om den nye pakten Jesus Kristus opprettet etter måltidet, forteller at det tidligere også var opprettet en pakt. 2 Mos 24, 6-8.

Hebr 9, 22 Etter loven blir jo nesten alle ting renset med blod, og synd blir ikke tilgitt uten at blod blir utøst.

Derfor ble blodet stenket på alle av Israels folk til syndenes forlatelse.

Hvorfor forteller ikke vakttårnet at de 144,000, ved å ta av brødet og vinen får syndenes forlatelse, akkurat som Israels folk?

Fordi VT forteller at de 144,000 er føde av Gud og trenger ikke tilgivelse, bare de 144,000 er Guds barn.

Men hvorfor skulle Jesus Kristus ofre sitt liv for noen som allerede var rettferdige?

Dette viser hvor lite gjennomtrengt denne læren til vakttårnet er. Det er den store skare som tenger syndenes forlatelse ikke noen som allerede er helliggjort. Åpb 7,14. viser at den store skare har vasket sine kjortler i Jesu blod.

Når det gjelder de 144,000, forteller Åpb at de ikke har vasket sine kjortler i Jesu blod, fordi de er Israelitter som tilhørte den første pakten, Rom 9, 27 Og Jesaja roper ut over Israel: Om Israel var så tallrikt som havets sand, skal bare en rest bli frelst.

Hebr 11, 13 I tro døde alle disse uten å ha vunnet det som var lovt. De bare så det langt borte og hilste det, og de bekjente at de var fremmede og utlendinger på jorden. Heb 11,16.

Evangeliet forteller i Matt 26, 27 - 28 Og han tok en kalk, takket, gav dem og sa: "Drikk alle av den! 28 For dette er mitt blod, paktens blod, som utøses for mange til syndenes forlatelse.

Luk 22, 19 Så tok han et brød, takket, brøt det, gav dem og sa: "Dette er mitt legeme, som gis for dere. Gjør dette til minne om meg.

Hvorfor var det så viktig?

Joh 6, 51 Jeg er det levende brød som er kommet ned fra himmelen. Den som spiser av dette brød, skal leve til evig tid. Og det brød jeg vil gi, er mitt legeme som jeg gir til liv for verden.

Derfor skal alle de troende, drikke av vinen og spise av brødet.

Joh 6, 54 Men den som spiser mitt legeme og drikker mitt blod, (Symbolsk) har evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag.

Joh 8, 51 Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som holder fast på mitt ord, skal aldri i evighet kjenne døden.

Hvor viktig er det ikke å forstå Guds ord rett?Joh 6, 58 Dette er det brød som er kommet ned fra himmelen, ikke det fedrene spiste, de som døde. For den som spiser dette brød, skal leve i all evighet.

(Innlegget ble redigert 08.04.20 16:50)

immediately
immediatelyInnlegg: 569
08.04.20 20:54
Jenji: Hebr 9, 22 Etter loven blir jo nesten alle ting renset med blod, og synd blir ikke tilgitt uten at blod blir utøst.

Fysjameg for en lære!

Hvis du spør meg

er dette rene blasfemiens vei.

Ikke Gud til ære.

(Innlegget ble redigert 08.04.20 20:54)

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1422
08.04.20 21:07
Jenji: Evangeliet forteller i Matt 26, 27 - 28 Og han tok en kalk, takket, gav dem og sa: "Drikk alle av den! 28 For dette er mitt blod, paktens blod, som utøses for mange til syndenes forlatelse.
Luk 22, 19 Så tok han et brød, takket, brøt det, gav dem og sa: "Dette er mitt legeme, som gis for dere. Gjør dette til minne om meg.
Hvorfor var det så viktig?
Joh 6, 51 Jeg er det levende brød som er kommet ned fra himmelen. Den som spiser av dette brød, skal leve til evig tid. Og det brød jeg vil gi, er mitt legeme som jeg gir til liv for verden.
Derfor skal alle de troende, drikke av vinen og spise av brødet.

Takk for den kunnskapen om Bibelen som du deler - for meg ble det veldig tankevekkende.

Alle som vil følge Jesus, skal drikke vinen og spise av brødet.

Det står "Drikk alle av den", hvordan kan da noen lære at man ikke bør ta del i dette som en troende?

Jesus ord forteller hvor mye han ønsker syndenes forlatelse for hver og en av oss - Jesus er sterkt tilstede når vi minnes hans sonoffer.

Fordi hele frelsesverket hviler på dette verk - og vi må være bevisste på det og stadig minne oss selv på hvor stort og dyrebar denne frelsen er for oss.

Alle kristne bør derfor lyde Jesus befaling, fremfor å lytte til disse mennesker som ønsker å hindre mennesker i å bli født på nytt og få sine synder renset i lammets blod.

Ja Bibelen taler klart om de som har vasket sine kjortler i Jesu blod - det er livsviktig å fremholde dette budskapet tydelig, rent og klart!

(Innlegget ble redigert 08.04.20 21:21)

oknext
oknextInnlegg: 4084
09.04.20 09:38
positivogblid: Alle som vil følge Jesus, skal drikke vinen og spise av brødet.

Det er makabert, det er hva det er.

Å drikke gudens blod og spise hans legeme er symbolsk kannibalisme.

Hvis denne eventyrboken skal ha noen som helst mening, så må Jesus være djevelen. 

(Innlegget ble redigert 09.04.20 09:38)

OOTSP
OOTSPInnlegg: 8295
09.04.20 10:44
oknext: Det er makabert, det er hva det er. Å drikke gudens blod og spise hans legeme er symbolsk kannibalisme. Hvis denne eventyrboken skal ha noen som helst mening, så må Jesus være djevelen.

Gud var imot ofring og drikking av blod av deres offer som de levde etter under den første pakt. Det var derfor Jesus kom ned og ofret seg og skapte den nye pakten der han ofret sitt legeme og blod for å redde de som tror på Ham.

Det vil si at brødet er hans legemet og vin/saft er hans blod, symbolsk. Han trakk oss ut av djevelens pakt kan man si. Klarer ikke å se hvordan du klarer å se Jesus som ofret seg for menneskeheten som djevelen, men det får så være.

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 14457
09.04.20 12:10
oknext: Å drikke gudens blod og spise hans legeme er symbolsk kannibalisme.

I NT dreier det seg sannsynligvis om tro på Guds nåde i tilknytning til Jesus. I jødisk sammenheng ble virkningen av Jesu historie, inkl den aller siste delen med henrettelsen, sammenholdt med sonofferforestillingen de hadde.

Men jeg tror det dreier seg om tillit til Guds nåde, men at denne fant uttrykk igjennom et trosmåltids felleskap med symbolismene.  Delaktighet i Jesu agenda, altså. Symbolisert i denne jødiske sammenheng og troen som griper tak igjennom dette, denne anskueliggjørelse, på Guds nåde. Og nåde trenger vi vel hele tiden.

oknext
09.04.20 13:17
OOTSP: Klarer ikke å se hvordan du klarer å se Jesus som ofret seg for menneskeheten som djevelen

Det finnes det mange grunner til, men den enkleste er det første bud. Alt djevelen trenger å gjøre er å vende deg bort fra gud og mot ham selv, uavhengig av hvordan han får det til.

Eller sier du at Jesus ikke er en gud ?

Alle kristne tilber Jesus som en gud, Gud selv er blitt en bifigur.

oknext
09.04.20 13:18
Finnsannhet: Og nåde trenger vi vel hele tiden.

Ser ikke den. Hvorfor i all verden skulle vi trenger nåde?, det er det vel bare de som gjør noe galt som trenger.

Jobs
JobsInnlegg: 11597
09.04.20 13:42
oknext: Ser ikke den. Hvorfor i all verden skulle vi trenger nåde?, det er det vel bare de som gjør noe galt som trenger.

Vi er alle syndere,bare det at vi selv ikke ser våres feil i våres stolte selvretferdighet.Hvem kan med hånden på hjerte påstå at han har gått gjennom livet uten og brudt de ti bud ?

Johannes første brev.1. Lev i lyset
 Dette er budskapet vi har hørt av ham og forkynner for dere: Gud er lys, det finnes ikke mørke i ham.  Sier vi at vi har fellesskap med ham, men vandrer i mørket, da lyver vi og følger ikke sannheten.  Men dersom vi vandrer i lyset, slik han selv er i lyset, da har vi fellesskap med hverandre, og blodet fra Jesus, hans Sønn, renser oss for all synd.

Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss.  Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. 10 Sier vi at vi ikke har syndet, gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss.

oknext
09.04.20 13:46
Jobs: Hvem kan med hånden på hjerte påstå at han har gått gjennom livet uten og brudt de ti bud ?

Ingen, hva så?

For meg så er det bare bud 5,7 og 8 som er relevante. De andre ser jeg ikke som ett problem i det hele tatt at noen bryter.

Ikke bryter du noen lover om du bryter dem heller.

Men bevares, følg dem gjerne, men syndere kan dere være selv. Jeg har ikke noen som helst tro på hverken guder eller synd.

Finnsannhet
09.04.20 15:25
oknext: Ser ikke den. Hvorfor i all verden skulle vi trenger nåde?, det er det vel bare de som gjør noe galt som trenger.

Jeg gjør stadig noe galt mot medmennesker og den gode moral, jeg.

Finnsannhet
09.04.20 15:32
oknext: Alle kristne tilber Jesus som en gud, Gud selv er blitt en bifigur.

"Gud selv" er etter de fleste bibeltroendes mening; Jesus.    Jesus kan derfor logisk sett neppe gjøre "Gud selv" til en bifigur, tenker jeg.

oknext
09.04.20 15:53
Finnsannhet: "Gud selv" er etter de fleste bibeltroendes mening; Jesus.

Har hørt den mange ganger før, det er fryktelig praktisk for å få det meste til å gå opp.

Men er guden schizo ?.

Hvis gud og Jesus er den samme, så hvorfor henger han på korset og spør seg selv om hvorfor han selv har forlatt ham. Gir ingen mening. Meg selv, hvorfor har jeg forlatt meg.

Og hvem snakker han til (selg selv?), når han kaster seg til bakken i Getshemane og spør om å bli fritatt for byrden, ikke som jeg vil , men som DU vil.

Og det finnes mange flere andre eksempler.

Dette at Jesus og Gud  er en, er en "cop out" for å skyve noen problemer foran seg, men så dukker andre problemer opp igjen rundt neste hjørne.

oknext
09.04.20 15:58
Finnsannhet: Jeg gjør stadig noe galt mot medmennesker og den gode moral, jeg.

Husker jeg spurte en som var "hyper" kristen, ja jeg kaller folk det når de ikke klarer å snakke om brøde på butikken en gang uten å blande inn Jesus.

Jeg spurte ham om han aldri gjorde noe galt mot sin neste. Jo det hendte jo at han gjorde det.

Og så plapret han ivei om at det kunne tilgis gjennom bønn bla bla bla.

Mitt råd til ham var å begynne med det medmenneske som han hadde "syndet" mot.

Ingen kan tilgi noe på andre på deres vegne. Ingen kan fjerne ansvaret fra de som har gjort noe galt, selv om de tar på seg ansvaret.

Det er og blir "screwd up"

Finnsannhet
09.04.20 18:03
oknext: Dette at Jesus og Gud er en, er en "cop out" for å skyve noen problemer foran seg, men så dukker andre problemer opp igjen rundt neste hjørne.

Først og fremst må NT konkluderes med et Jesus er den Ene sanne Gud. Så det er sagt.

Deretter kan man filosofere om det at Jesus FORHOLDER seg til sin Gud, sin Far, som var denne en annen enn Ham selv.

Da tenker jeg på at mennesket og dets Gud, dets Far, er ETT respondsorium, om du forstår. De er på livserkjennelsens fellesplan, så å si. Og dette FELLESPLANET ER Gud, Er omsorg (= Far).

Altså: å forholde seg til egne ressurser, egen livside (ånd). I en slik spaltning kan oppstå spenninger og forsoninger, prøvelser, testinger - og seier.

Mennesket og dets Gud, ja.

(Innlegget ble redigert 09.04.20 18:04)

Finnsannhet
09.04.20 18:23
oknext: Ingen kan tilgi noe på andre på deres vegne. Ingen kan fjerne ansvaret fra de som har gjort noe galt, selv om de tar på seg ansvaret.

Den man har gjort urett skal man be om tilgivelse. Men når man gjør urett mot et medmenneske, så har man samtidig forbrutt seg mot Den Gode Moral, Gud. og må be også Gud om nåde. Slik er kravet om å elske både i forhold til Medmennesket og i forhold til Gud.

Synd er å svikte dette kravet.

BlackEagle
09.04.20 20:31
oknext: Men er guden schizo ?.

Neida. Den kan i høyden være misforstått...

Mvh

BE

BlackEagle
09.04.20 20:32
Jobs: Johannes første brev.1. Lev i lyset
 5 Dette er budskapet vi har hørt av ham og forkynner for dere: Gud er lys, det finnes ikke mørke i ham.  6 Sier vi at vi har fellesskap med ham, men vandrer i mørket, da lyver vi og følger ikke sannheten.  7 Men dersom vi vandrer i lyset, slik han selv er i lyset, da har vi fellesskap med hverandre, og blodet fra Jesus, hans Sønn, renser oss for all synd.
     8 Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss.  9 Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. 10 Sier vi at vi ikke har syndet, gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss.

Du kan bare glemme misjoneringa, jobs.

oknext
09.04.20 21:49
Finnsannhet: Deretter kan man filosofere om det at Jesus FORHOLDER seg til sin Gud, sin Far, som var denne en annen enn Ham selv.

Han henvender seg til Gud som en annen person som i Du og Jeg.

Han snakker ikke om ånd eller om menneskets far, han snakker om SIN far . 

Han sitter på Høyre side av Tronen, og ikke på den. Altså til høyre side for Gud. 

Itte den samme, men en god unnskyldning for alt det som ikke stemmer, det er det.

oknext
09.04.20 22:00
BlackEagle: Neida. Den kan i høyden være misforstått...

Ja noe så til de grader..

Men, det kan jo hende at hele boken var en missforståelse. Det kan hende Paulus prøvde å skrive en roman basert på gamle jødiske historier og så ble han oppmerksom på at det faktisk var folk som trodde det var sant.....og så begynte snøballen å rulle :-)

Litt som Ricky Gervais i "Tell the truth", "The invention of lying"

Finnsannhet
10.04.20 07:15

Mennesket er dual. Er ikke bare det betraktende jeget, men det betraktede duet . Dessuten livsideen og livskravet og livsgaven og livsmålet som duet . Jesus satte seg også PÅ Guds trone ifølge NT. PÅ eller tilkoblet sitt potensiale. Gud er Ideen, meningen og muligheten. Som livet selv overgående enhver rasjonalitet.

KingAnderson
KingAndersonInnlegg: 22108
10.04.20 07:44

Skal man ta det som står i bibelen bokstavelig, eller er det fritt frem for tolkninger?

Og hva med ting som ikke er nevnt i bibelen?

Spør fordi jeg har fått forskjellige svar på dette, og uansett hva som er det rette så åpner det opp for en del komplikasjoner rundt en kristen tro og hvordan denne etterleves. 

Takk for invitasjonen, forresten. Så den dessverre for sent til å kunne delta, men sånn rent tidsmessig så kunne jeg i hvert fall hatt muligheter til å rydde tid i kalenderen til det :) 

Jobs
JobsInnlegg: 11597
10.04.20 09:58
KingAnderson: Skal man ta det som står i bibelen bokstavelig, eller er det fritt frem for tolkninger?

Er du søkende så se på Jimmy Swaggart så får du svar.Samtidig får du fantastisk gospell musikk i himmel klassen.Kan også se det på tv jeg har det på kanal 112.

https://www.jsm.org/

https://www.youtube.com/watch?v=tli1-iRtXJ0

(Innlegget ble redigert 10.04.20 10:05)

BlackEagle
10.04.20 13:21
Jobs: Er du søkende så se på Jimmy Swaggart så får du svar.

Tør du ikke å svare på spørsmålet hans, eller ble det for vanskelig?

I tilfelle du ikke tør, så er du både feig og har liten tiltro til både bibelforfatterne og den angivelige guden som visstnok ligger til grunn for at den blekka be skrevet. I tilfelle du synes det er for vanskelig, så kan det hende du bør skaffe deg et minstemål av kunnskap før du gjør dine tafatte misjonsforsøk.

Og - å bruke andre til å svare for seg (hr. Swaggart) er jo feigt uansett.

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 10.04.20 13:22)

BlackEagle
10.04.20 13:23
Jobs: Er du søkende så se på Jimmy Swaggart så får du svar.

Men du kan få et spørsmål fra meg: Skal man ta hr. Swaggarts utsagn bokstavelig, eller er det fritt frem for tolkninger?

Mvh

BE

BlackEagle
10.04.20 13:25
Finnsannhet: det betraktede duet

Interessant formulering, Finn...

Mvh

BE

0gg0
0gg0Innlegg: 39601
10.04.20 13:51
positivogblid: Alle som vil følge Jesus, skal drikke vinen og spise av brødet.

Kan jeg drikke vin uten å følge Jesus? Og kan jeg bytte ut brødet med en god ost eller i verste fall potetgull?

Jenji
JenjiInnlegg: 5402
10.04.20 14:58
positivogblid: Alle kristne bør derfor lyde Jesus befaling, fremfor å lytte til disse mennesker som ønsker å hindre mennesker i å bli født på nytt og få sine synder renset i lammets blod. Ja Bibelen taler klart om de som har vasket sine kjortler i Jesu blod - det er livsviktig å fremholde dette budskapet tydelig, rent og klart!

Du skriver: Født på nytt og få sine synder renset i lammets blod. Så enkelt er det, vi starter med en ny livsførsel.

Jesus Kristus sier i Joh 17,11, og bruker der ordet (teereo) som betyr å bevare fordi det voktes. Det er en gave for og nå Guds rike, som også viser at den troende ikke er alene.

Når vi forstår betydningen av nattverden minnes vi på Matt 28, 20 og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende."

(Innlegget ble redigert 10.04.20 14:58)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg