Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Blasfemi

NYTT TEMA
egilandregjerde
egilandregjerdeInnlegg: 632
22.05.20 23:57

Jeg tror det må finnes regler, også for ytringer. Vi trenger å få tilbake blasfemilovgivningen i Norge. Konsekvensen av den slappe håndhevningen da loven var der, har vært et klima der det ble greit å mobbe religiøse mennesker. Dette har blitt enda verre med fjerningen av loven. 

Oric-1
Oric-1Innlegg: 4380
23.05.20 12:32

Har du et eksempel på hva blasfemi er for deg?

joplina
joplinaInnlegg: 64896
24.05.20 12:17
egilandregjerde: Vi trenger å få tilbake blasfemilovgivningen i Norge. Konsekvensen av den slappe håndhevningen da loven var der, har vært et klima der det ble greit å mobbe religiøse mennesker.

Jaha...fordi religiøse mennesker bør få mobbe ikke-religiøse eller vantro (tilhengere av andre trosoverbevisninger) uten å bli motsagt...?

-Eller er det noen annen grunn du har i tankene...?

egilandregjerde
25.05.20 11:56
Oric-1: deg

Eksempler : Filmen life of Brian, tegningene fra Charlie Hebdo (av Muhammed).

Men selvsagt kunne også human-etikken vært beskyttet av samme lovgivning for eksempel. 

oknext
oknextInnlegg: 4076
25.05.20 17:24
egilandregjerde: Jeg tror det må finnes regler, også for ytringer. Vi trenger å få tilbake blasfemilovgivningen i Norge.

Hvorfor det ?. Hvorfor skal troen på bibelen eller andre religiøse bøker og en gud ha ekstra beskyttelse ?

Hvis guden eksisterer så er forholde mellom guden og oss , større enn det er mellom oss og maur.

Er guden din virkelig så svak at han/den/hun må ha hjelp i lovverket for ytringer ? 

(Innlegget ble redigert 25.05.20 17:24)

oknext
oknextInnlegg: 4076
25.05.20 17:28
egilandregjerde: Eksempler : Filmen life of Brian, tegningene fra Charlie Hebdo (av Muhammed).

Vi er der ja.

Nå er jeg for at folk skal få tro hva de vil, det er en viktig rettighet.

Når du derimot ønsker å fjerne ytringer du ikke liker, så kom ikke å gråt den dagen noen fjerner retten din til å formidle troen.

Det var du som startet.

egilandregjerde
26.05.20 18:53

Det skal selvsagt fremdeles være lov med religionskritikk, men vi trenger ikke latterliggjøring av religioner.

For meg er blasfemi og religionskritikk to forskjellige ting. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg