Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

JV kritikk fra innsiden

NYTT TEMA
Toremann
ToremannInnlegg: 19
27.05.20 20:24

Dette var litt av en bombe! Denne mannen er en av de mest respekterte innenfor JV. Universitetslektor i en årrekke, en bastion som de fleste JV ser opp til. Nå gir han ut bok på eget forlag og kritiserer Det Styrende Råd på en slik måte at han nok selv må regne med å bli utstøtt. Sånn kan det gå... 

https://www.reddit.com/r/exjw/comments/gpncxn/rolf_furuli_phd_probably_norways_most_respected/

Doku
DokuInnlegg: 7311
27.05.20 23:25
Toremann: Dette var litt av en bombe! Denne mannen er en av de mest respekterte innenfor JV. Universitetslektor i en årrekke, en bastion som de fleste JV ser opp til. Nå gir han ut bok på eget forlag og kritiserer Det Styrende Råd på en slik måte at han nok selv må regne med å bli utstøtt. Sånn kan det gå...

Jo, det er ikke ofte en ser at noen fra innsiden tør kritisere Jehovas vitners "Det styrende råd". Men det er helt på sin plass!

I boken viser han fra Bibelen at det fantes ikke et slik råd i første kristen tid. Og det ble heller ikke utvalgt et slikt råd i år 1919, slik "Det styrende råd" stadig hevder.

Antagelig blir den meget respekterte, Rolf J. Furuli, utstøtt.

Hilsen Doku

(Innlegget ble redigert 27.05.20 23:26)

Toremann
28.05.20 21:07

Ja, han blir nok utstøtt. Hvis ikke det oppstår en ny fraksjon, et JV 2.0 samfunn da, he he.

Mannen er svært respektert innenfor JV verden, både på nasjonalt og internasjonalt nivå, og kanskje noen  JV'er velger å følge ham. Tross alt så omtaler RF JV som "My beloved religion", men mener Det Styrende Råd har tatt en retning som ikke er forenlig med hva den store guden deres har tenkt.

Men når jeg tenker meg om så vil det nok ikke skje så mye... JV er kjent for å ikke lese noe som helst som ligner kritikk av deres lære. Til det er de alt for redde og alt for hjernevasket.

Doku
28.05.20 21:32

Jeg skrev til et dansk forlag som kaller seg "Gramma", og spurte om de ville publisere denne nye boken (Gramma har publisert alla hans andre bøker). Svaret i kveld var: 

"Nej, det har jeg ingen planer om. Mvh Henning"

Alle skjønner at "Gramma" er et forlag som bare støtter Selskapet Vakttårnet.

Hilsen Doku

(Innlegget ble redigert 28.05.20 21:33)

Tro
TroInnlegg: 1140
28.05.20 22:01
Toremann: en av de mest respekterte innenfor JV

Eller mener du en av de mest respekterte JV-er av utenforstående?
Hva er konsekvensene for ham  om han blir utstøtt? Får han en plass i paradiset?

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 50708
28.05.20 22:04
Doku: Jo, det er ikke ofte en ser at noen fra innsiden tør kritisere Jehovas vitners "Det styrende råd". Men det er helt på sin plass!

Og på tide!

Mvh

BE

Toremann
28.05.20 22:14

Furuli er respektert av JV, men er som en av ytterst få JV med universitetsutdannelse på høyt nivå, han er universitetslektor. JV bruker ham som bevis på at det går an å ta høyere utdannelse og samtidig tro på det JV tror på. Han er fremdeles svært troende.

Han har gitt ut denne boken på eget forlag; Awatu Publishers og koster omlag en hundrelapp...

positivogblid
positivogblidInnlegg: 1467
28.05.20 22:28
Toremann: en av ytterst få JV med universitetsutdannelse på høyt nivå, han er universitetslektor

Det er så vanskelig å forstå at kunnskap skal være en trussel, men dessverre er det slik i noen samfunn.

Jeg har lært av livet at Kristendommen forstås best sammen med sunn fornuft.

Som Wesley sa i sin tid og som metodistene sier det: "tenk selv" og " la andre tenke"

Det er et motto jeg liker.

Man sliter å forstå troen på dypet om man kobler ut all logikk.

Min erfaring med JV er at eneste middel for å beholde troen -er å ikke stille kritiske spørsmål eller lese motargumenter mot troen.

Denne høyskolelektoren er tøff i så måte - som tør å utfordre disse såkalte rettroende ....

(Innlegget ble redigert 28.05.20 22:31)

Doku
30.05.20 09:45
positivogblid: Det er så vanskelig å forstå at kunnskap skal være en trussel, men dessverre er det slik i noen samfunn.

Kunnskap er en trussel for de som higer etter korrupt makt.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 26351
30.05.20 10:07

Av og til ser man noen morsomme saker dukke opp.
Dette kan synes som én slik en.
Jeg tar da for gitt at lenken går til en ekte sak.

Sitat:
"Be aware that Furuli still believes that JW is the one and true religion, but that the current GB has lost its way and fallen off the true path. He asks believing JW's to not leave the religion, but try to change things from within."

Det ultramorsomme (1) fra mitt ståsted er at NN her sier at
--- religionen er den rette dersom man legger det fram slik jeg vil det ---

(1) egentlig jo tragisk, men man har jo fri vilje.
Dette er jo ikke første gang noen gjør slikt.
---Live will go one as usual --- :).

ps: man kan da være uenig i mange ting uten at det er noe problem.
Feks mener jeg Finnsannhet skrev noe om deres syn på enkelte ting etter 1914, at man ikke lenger sier noe (husker ikke helt ordlyden hans), men hvor jeg selv mener det er godt statistisk grunnlag for å si "mer hunher, mer jordskjev" etc.

Nå er læren at vi ikke vet hvor lang en skapelsesdag er.
Jeg har ingen problemer med å si at 6 bokstavlige dager er cirka 13,8 millioner år.
Men da er vi her inne på både avansert statistikk og ditto fysikk.

Men dette er da helt andre ting enn det som sannsynligvis tas opp i denne boken.

ps: Brutalt sett er nok verket et resultat av man har mistet troen på Jesu Kristi evne til å lede sin menighet i de tingene som betyr noe. Trist, men slik ser jeg det. 

(Innlegget ble redigert 30.05.20 10:16)

return_of_drakkar
30.05.20 10:30
Tro: Eller mener du en av de mest respekterte JV-er av utenforstående?
Hva er konsekvensene for ham  om han blir utstøtt? Får han en plass i paradiset?

Utenfor er mange respekterte for flere grunner.
Bobby Tambling for alle sine mål for Chelsea.
Coco Rocha - av andre grunner...

Hank Marivin i Shadows (Black eagle...sorry pal).
https://no.pinterest.com/lpcdls64/famous-jehovah-witnesses/

Bare som et par eksempler fordi noen elementer ønsker å framstille Jv som undertrykte personer som ikke vet eller kan noe.

It's a funny world - almost a pandemonium seesaw...

(Innlegget ble redigert 30.05.20 10:31)

nlc
nlcInnlegg: 1670
30.05.20 12:11
return_of_drakkar: Det ultramorsomme (1) fra mitt ståsted er at NN her sier at

Ganske spesielt å antyde at han bare har vond vilje, når alle argumentene hans er basert på konkrete bibelsitater og hans erfaringer med tidligere ledelse av WT, tidligere organisering av WTs Governing Body.

Han sier at han oppfatter de fleste bibeltolkningene som riktige, men han reagerer på enkelte ting, og han bruker Bibelen til å argumentere. Utstøtelsespraksis er en konkret ting han bruker Bibelen til å vise er misforstått hos JV, for å ta et eksempel. Viktigst er nok likevel kritikken hans mot selve organiseringen av organisasjonens ledelse.

Men han blir kanskje kastet ut (for å kritisere at de kaster ut folk), og det vil vel føre til at han ikke lengre betrakter dem som noen sann religion, og alle vitnene vil glemme ham, mannen som var VTs kjæledegge og intellektuelle alibi her i Norge.

(Innlegget ble redigert 30.05.20 12:20)

Tro
30.05.20 16:13
return_of_drakkar: Bare som et par eksempler fordi noen elementer ønsker å framstille Jv som undertrykte personer som ikke vet eller kan noe.

Ja, jeg lurer litt på hva ved JV som provoserer. Jeg opplever ikke at JV provoserer noe mer enn selve bibelteksten provoserer, og det er vel hele ideen med bibelen. Kanskje det er eksklusiviteten og JVs organisering og praksis? Kan du svare på det andre spørsmålet: Hva er konsekvensen for ham hvis han blir ekskludert?

Doku
30.05.20 16:26

Jo, hadde Rolf Furuli sagt det (--- religionen er den rette dersom man legger det fram slik jeg vil det ---) hadde det vært latterlig. Men det er da ikke det han sier,eller mener!

Hva med å være bare litt redelig, darakkar?

(Innlegget ble redigert 30.05.20 16:27)

return_of_drakkar
30.05.20 17:03
Doku: Jo, hadde Rolf Furuli sagt det (--- religionen er den rette dersom man legger det fram slik jeg vil det ---) hadde det vært latterlig. Men det er da ikke det han sier,eller mener! Hva med å være bare litt redelig, darakkar?

(0) Det jeg sier blir det korrekte.
Følg med videre.
NN er forfatteren av boken.
X er menigheten og læren.

(00) Sitat fra lenken.
Jeg forutsetter at dette da er korrekt gjengitt.
"Be aware that Furuli still believes that JW is the one and true religion, but that the current GB has lost its way and fallen off the true path. He asks believing JW's to not leave the religion, but try to change things from within."

(1) NN går imot det som kallet The Governing Body eller Det styrende Råd slik overskriften i lenken sier.

(2) Hebreerne 13:17 sier dette:
"Vær lydige mot lederne deres og rett dere etter dem! For de våker over sjelene deres og skal en gang avlegge regnskap. Sørg for at de kan gjøre det med glede, uten å sukke. Ellers blir det ikke til gagn for dere."

(3) X lærer at det finnes en tro og klok tjener som gir de andre åndelig mat i rett tid.
Dette er en helt sentral lære i X.
Dette er alle de åndssalvede kristne.
GB springer ut fra dette.
Jamfør at de 12 apostlenes hadde en spesiell posisjon i det 1.århundre.
Apgj 1:20-26.

(4) X lærer at Jesus Kristus styrer menigheten.
X lærer da at det er Jesus Kristus som vil ordne opp i ledelsen hvis det er problemer, og at han gjør dette når han, Jesus Kristus som har den fulle oversikten, ser tiden an.
Dette har skjedd før - ledende personer har forlatt menigheten på grunn av forskjell uenighet.
JK sier hos Matteus at vil enten belønne eller strengt straffe, alt ettersom deres forvaltning.
Han sier ikke at andre via verdens kommunikasjon skal gjøre det.

(5)  NN sier at man ikke skal forlate menigheten, men motarbeide GB internt. Dette er ikke akkurat i tråd med Hebreerne
13:17 som sier det stikk motsatte!

Judas 1:19 sier at det i de siste tider skal komme noen som skaper splid blant menighetens folk.

Hvem skulle ifølge Matteus' utsagn om den tro og kloke tjener belønne og straffe og ordne opp?
Jo, Jesus Kristus.
Men hvis man mener seg bedre kvalifisert enn Jesus Kristus så bryr nok de fleste seg rimelig lite om det.

(6) Å skrive en bok som går ut på å "rip apart" (som lenken sier den gjør) menighetens ledelse er neppe i samsvar med Heb 13;17, men vil bare kunne tjene som Judas 1:19.
Endog en bok som visstnok koster penger... :).

Det er selvsagt fritt fram for en hver enkelt å skrive og mene hva man vil, ingen hindrer noen i det.

For de aller fleste Jv vil dette være en parentes, og heller ikke knapt nok det.

Grunnen til at jeg kommenterer er bare for at det skilles skarpt her mellom

- de som tror på bibelen og at X er menigheten og dens korrekte fortolker

- de som ikke har det samme sammensatte synet som i strekpunktet ovenfor.

...og så får de som forstår hva jeg framlegger kunne konklusjonene av det som faktisk er det u-ungåelige av utsagnene.

Så har heller ikke dette noe med om Jv / VT / GB har rett eller galt å gjøre, som sådant.

return_of_drakkar
30.05.20 17:10
Tro: Ja, jeg lurer litt på hva ved JV som provoserer. Jeg opplever ikke at JV provoserer noe mer enn selve bibelteksten provoserer, og det er vel hele ideen med bibelen. Kanskje det er eksklusiviteten og JVs organisering og praksis? Kan du svare på det andre spørsmålet: Hva er konsekvensen for ham hvis han blir ekskludert?

Jeg vet ikke noe om denne konkrete personen i dag.

Du spurte om en ekskludert ville komme inn i Paradiset?
Svaret er veldig enkelt:
--- Ikke noe menneske kan si ja eller nei på det ---.

Det står at Gud selv er den som gransker hjerter og nyrer og kan se hva som er den dypeste bakgrunnen for alt.

Det jeg skriver i min kommentar til Doku herover er derfor heller ikke annet enn den "tekniske konklusjonen på hva utsagn betyr".
Hva som skjer i hodet på hvilken som helst person kan ikke jeg si noe om.
Det er også derfor det sies at Jesus Kristus skal dømme de som vekkes fra de døde - mens enkelte (også her inne) allerede har avsagt dommer over mange personer slik sett...

deF0RD
deF0RDInnlegg: 16161
30.05.20 17:13
return_of_drakkar: For de våker over sjelene deres og skal en gang avlegge regnskap.

Næmmen! Har Vitnene også fått sjel nå? Cool!

Doku
30.05.20 17:17

Uansett er det uredelig å påklistre Rolf Furuli en mening han, ifølge boka hans, ikke har! Du konstruerer en stråmann, og det er uredelig!

"Å «sette opp en stråmann», eller «et stråmannsargument» kan betraktes som en avledningsmanøver, ved at man ikke angriper motstanderen for det han faktisk står for, men skaper inntrykk av at motstanderen står for noe han faktisk ikke står for." Wikipedia

Hilsen Doku

(Innlegget ble redigert 30.05.20 17:17)

Doku
30.05.20 17:25
return_of_drakkar: (2) Hebreerne 13:17 sier dette:
"Vær lydige mot lederne deres og rett dere etter dem! For de våker over sjelene deres og skal en gang avlegge regnskap. Sørg for at de kan gjøre det med glede, uten å sukke. Ellers blir det ikke til gagn for dere."

Forutsetningen for å lyde dem må da være at lederne følger Bibelen! Noe Furuli viser at de ikke gjør. Du mener vel ikke at man skal lyde lederne uansett hva de finner på?

Doku

(Innlegget ble redigert 30.05.20 17:30)

Doku
30.05.20 17:36
return_of_drakkar: Hva som skjer i hodet på hvilken som helst person kan ikke jeg si noe om.

Det var jo akkurat det du sa om Furuli: "Det ultramorsomme (1) fra mitt ståsted er at NN her sier at --- religionen er den rette dersom man legger det fram slik jeg vil det ---"

Doku

(Innlegget ble redigert 30.05.20 17:36)

Tro
30.05.20 23:08
return_of_drakkar: Gud selv er den som gransker hjerter og nyrer

En ren og edel nyresten er nok tingen da ja :)

return_of_drakkar
31.05.20 17:34
deF0RD: Næmmen! Har Vitnene også fått sjel nå? Cool!

Do some research!
Sjel kan bety noe så enkelt som person og liv.
Se her:
https://biblehub.com/greek/5590.htm

Se spesielt NASB-translation (New American Standard Bible).
Se også 1.korinter 15:45 hvor det sies at Adam ble en levende sjel, ikke at Adam fikk podet inn en sjel.

return_of_drakkar
31.05.20 17:48
Doku: Forutsetningen for å lyde dem må da være at lederne følger Bibelen! Noe Furuli viser at de ikke gjør. Du mener vel ikke at man skal lyde lederne uansett hva de finner på? Doku

Du har 3 innlegg i løpet av 20 minutter lørdag ettermiddag.
Det er helt ok det, men jeg velger å gi mitt svar på alle i 1 stykk kommentar - så vil jeg slippe å gjenta meg selv.
Jeg håper det er greit.

Har du noen gang lest nettsiden som heter noe slikt som The Friendly Athetist?
Der har man en kommentar til boka - og man har vært i personlig kontakt med bokens forfatter.

Det artige er at bokens forfatter sier å fortsatt forsvare ting du sterkt misliker, slik som nei til blodtransfusjon og året 607 som Jerusalems fall. 
Forøvrig kommer det der fram at forfatteren er ved sine fulle fem og mener det som skrives.

Dersom forfatteren faktisk tror at det er sannheten - the one and only - så må han også tro at herren Jesus Kristus er den som leder menigheten. Jesus sa jo selv nettopp dette!!!

Da må han også faktisk tro at den samme Jesus Kristus vil ordne opp i det som da eventuelt måtte være galt!

Med andre ord er dette egentlig bare en gedigen mistilit til Jesus Kristus !!!
Mener man virkelig at Jesus Kristus trenger en bok til x kroner for å ordne opp!

Doku
31.05.20 18:49
return_of_drakkar: Dersom forfatteren faktisk tror at det er sannheten - the one and only - så må han også tro at herren Jesus Kristus er den som leder menigheten. Jesus sa jo selv nettopp dette!!! Da må han også faktisk tro at den samme Jesus Kristus vil ordne opp i det som da eventuelt måtte være galt! Med andre ord er dette egentlig bare en gedigen mistilit til Jesus Kristus !!!
Mener man virkelig at Jesus Kristus trenger en bok til x kroner for å ordne opp!

Vel, jeg kan ikke svare for Rolf J. Furuli. Jeg vet jo ikke hvordan han resonnerer. Men han gir jo uttrykk for at han tror at Selskapet Vakttårnet er den sanne menighet, men at han samtidig, er overbevist om at Bibelen ikke har noen lære om at det er noen "Styrende råd" eller at noen lære om "den tro og kloke tjener" som er utvalgt i 1919. Det var ikke en slik styrende råd, eller noen lære om en utvalgt tro tjener i første kristen i  første kristen tid (med forbehold at jeg har forstått ham rett).

Om jeg har forstått ham rett, er jeg 100 % enig i dette. Og jeg er også enig med ham i at det er helt nødvendig at noen i deres menighet sier ifra om at dette ikke er bibelsk!

At det er på sin plass å si ifra når man mener at ting går over streken, slik var det også i den første kristne, at noen sa ifra, når de avvek fra apostlenes lære. I Åpenbaringen fortelles det om sju menigheter som måtte korrigere seg ifølge Kristus, via apostelen Johannes. I Johannes 2Joh 9, sier han til noen som fremmet en vranglære. Disse fikk klar beskjed at:

"Den som ikke blir i Kristi lære, men går ut over den, er uten Gud. Men den som blir i læren, har fellesskap både med Sønnen og med Faderen."

I GT sendte JHWH sine profeter til Israels konger og prester, når de avvek fra Guds vilje og hans nedskrevne lover. Ser du ikke at det er slik Gud gjør det på samme måte i dag? Kanskje du overser at Gud sender sine til menighetene for å gjøre de oppmerksomme på at de "sporer av"?

Men jeg vet altså ikke om det er slik Rolf J. Furuli tenker. Jeg er selvfølgelig uenig i Furulis syn på blodoverføring, at det er to klasser, himmelsk og jordisk håp osv., men etter over 50 års tjeneste for Selskapet Vakttårnet, tar det tid å reflektere og revurdere alle gamle standpunkter.

Hilsen Doku

(Innlegget ble redigert 31.05.20 18:52)

nlc
31.05.20 18:57
return_of_drakkar: Dersom forfatteren faktisk tror at det er sannheten - the one and only - så må han også tro at herren Jesus Kristus er den som leder menigheten. Jesus sa jo selv nettopp dette!!!

Nei.

Han avviser hele ideen om at GB er "the faithful and discreet slave".

return_of_drakkar
31.05.20 20:58
Tro: En ren og edel nyresten er nok tingen da ja :)

Du får en tommel for avansert humor.
Urolithiasis er et økende fenomen, mest på grunn av livsstil.

Symbolsk kan man teologisk si at som ved vanlig nyresten vil avvik selvkorrigeres ved innføring av åndelig føde (væske i det medisinske), men noen ganger må det kirurgi til :).

return_of_drakkar
31.05.20 22:08
nlc: Nei.
Han avviser hele ideen om at GB er "the faithful and discreet slave".

ØØØhhh, han sier at JV har sannheten.

return_of_drakkar
31.05.20 22:09
Doku: Vel, jeg kan ikke svare for Rolf J. Furuli. Jeg vet jo ikke hvordan han resonnerer. Men han gir jo uttrykk for at han tror at Selskapet Vakttårnet er den sanne menighet, men at han samtidig, er overbevist om at Bibelen ikke har noen lære om at det er noen "Styrende råd" eller at noen lære om "den tro og kloke tjener" som er utvalgt i 1919. Det var ikke en slik styrende råd, eller noen lære om en utvalgt tro tjener i første kristen i  første kristen tid (med forbehold at jeg har forstått ham rett). Om jeg har forstått ham rett, er jeg 100 % enig i dette. Og jeg er også enig med ham i at det er helt nødvendig at noen i deres menighet sier ifra om at dette ikke er bibelsk! At det er på sin plass å si ifra når man mener at ting går over streken, slik var det også i den første kristne, at noen sa ifra, når de avvek fra apostlenes lære. I Åpenbaringen fortelles det om sju menigheter som måtte korrigere seg ifølge Kristus, via apostelen Johannes. I Johannes 2Joh 9, sier han til noen som fremmet en vranglære. Disse fikk klar beskjed at: "Den som ikke blir i Kristi lære, men går ut over den, er uten Gud. Men den som blir i læren, har fellesskap både med Sønnen og med Faderen." I GT sendte JHWH sine profeter til Israels konger og prester, når de avvek fra Guds vilje og hans nedskrevne lover. Ser du ikke at det er slik Gud gjør det på samme måte i dag? Kanskje du overser at Gud sender sine til menighetene for å gjøre de oppmerksomme på at de "sporer av"? Men jeg vet altså ikke om det er slik Rolf J. Furuli tenker. Jeg er selvfølgelig uenig i Furulis syn på blodoverføring, at det er to klasser, himmelsk og jordisk håp osv., men etter over 50 års tjeneste for Selskapet Vakttårnet, tar det tid å reflektere og revurdere alle gamle standpunkter. Hilsen Doku

1. Det styrende råd er det samme som den tro og kloke tjener.
Den tro og kloke tjener er en gruppe fra de gjenlevende salvede.
Jesus sa at - den tro og kloke skulle gi mat til de andre tjenerne.
To adskilte grupper i så måte.
Jesus knyttet denne tjenerens virke til endetiden og sitt komme.

Endetiden for Jv begynner slik sett i 1914, utregnet fra blant annet 607 b.c.
RF forsvarer 607 b.c.

Men presterer da altså å benekte Jesu Krist ord om en tro klok tjener-klasse som gir de andre
mat i rette tid.
Jesus skulle handle gjennom denne klassen – sa Jesus selv.
Ledende er før blitt fjernet.

2. Også en øverste med spesielt ansvar / posisjon i det 1.århundre.
Det var 12 apostler.
Judas ble borte.
Mattais kom inn.
Men det var mange andre kristne, men bare 12 apostler. Ap 1:20-27.
Det var 12 som ble kalt for apostler.
Det skulle være 12 da.
Men da Jakob bel drept ble det ikke tatt inn noen erstatter, fordi han døde trofast.

Men dette er ikke det samme som den tro og kloke tjeneren som gir mat slik det styrende råd i dag er matgiveren for – alle de andre tjenerne.

3. Sendt av Jehova og Jesus i dag...
Vel, ingen edru vil tro at en bok utgitt hvor man oppfordrer til et slags opprør mot den tro og kloke tjener kommer fra en utsending fra disse.

La oss illustrere Jv’ere med a,b,c,d,e,f...
Hvis disse da, slik han mener skal korrigere GB – hvem skal så GB høre på hvis disse er uenige?
Det er jo dette alle som er motstandere av Jv som menighet bruker for å lokke...
Da er man der de andre er – uenighet og splittelse og sekter.
Er det vedkommendes mål – eller er målet at man skal høre på vedkommende?

Endog argumenterer denne «utsendingen» for sitt syn mot GB via og til ateister!!!
Hvor man endog sier at beskjeden koster x kroner.

4. Oppsummering
Hvis jeg legger godviljen til og antar boken som godt ment – så må man dessverre bare si at vedkommende har så enorme brister i sin bibelske logikk at det er meget sørgelig.

Fra et komplett verdslig synspunkt forstår jeg din logikk her og andres samme logikk her.

(Innlegget ble redigert 31.05.20 22:09)

nlc
31.05.20 22:30
return_of_drakkar: ØØØhhh, han sier at JV har sannheten.

Men han sier de har misforstått enkelte ting. Som deres tolkning av den tro og kloke tjener/slave.

Han redegjør for dette på en ryddig måte, og han bruker NWT og grunntekster for å argumentere.

(Innlegget ble redigert 31.05.20 22:32)

nlc
31.05.20 22:50
return_of_drakkar: Det styrende råd er det samme som den tro og kloke tjener

Bare for å ta en, bitteliten, logisk brist i det du her sier. 1919. Var det noe styrende råd i Jehovas Vitner da?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg