Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Livets to utganger i følge Bibelen?

NYTT TEMA
Annananas

Annananas
19.04.21 20:10
Gorback: Ja, den allmektige skaper av universet med sine billioner av galakser - gjør det jo ikke helt enkelt for de som ønsker å forstå ham når han foretrekker å tale det nærmest utdødde språket hebraisk...;-)

Vel. Guds språk er faktisk norsk øsfold dialekt. Slik snakket alle for 10-15 tusen år siden. Så kom Babels tårn med sin forvirring av språkene. Men planen var selvsagt at språket skulle komme tilbake til sin opprinnelige form som altså er den artige østfold dialekta. Sånn erre berre :-)

(Innlegget ble redigert 19.04.21 20:17)

Gorback

Gorback
19.04.21 20:54

Glad for å høre at den Allmektige foretrekker østfold dialekt - og at han ikke snakker utagerende bergensk ala Steinfeldt - det hadde vært ille å høre på...;-)

Finnsannhet

Finnsannhet
20.04.21 09:19

Gud taler assosiasjoner, ikke først og fremst et bestemt språk.

(Innlegget ble redigert 20.04.21 09:39)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
20.04.21 17:50
Jenji: Du skriver: Husk at alle dør på grunn av Adam. Men det står da ingen ting om at alle skal stå opp for å dømmes? Du henviser til Joh 5,28-29. der forkynte Jesus Kristus til jødene og henviste fra Dan 12, 1 …….Men på den tid skal ditt folk bli frelst, alle som er skrevet opp i boken. Dan 12, 2 Og mange av dem som sover i jorden, skal våkne opp, noen til evig liv, andre til skam og evig avsky. Dette er jo bare forbeholt Jødene. Så henviser du til Åpb 20. og skriver: at det er i denne perioden man dømmes etter sine gjerninger. Her sies det at det bare er de som er oppskrevet de andre som ikke er oppskrevet går fortapt. Åpb 20,15. Kan du forklare hvorfor du oppfatter det slik?

Dette er enkelt (jamfør de spm i en annen tråd).
1. Adam døde på grunn av syndefallet sitt.
    Alle dør på grunn av Adam.
    1.korinter 15:22.

2. Alle får liv ved Kristus.
    1.korinter 15:22

3. Ingen kan komme til Faderen uten via sønnen.
    Johannes 14:6

4. Paulus, inspirert av Guds ånd, sier at han har et håp om oppstandelse av rettferdige og urettferdige.
Åpenbaringen 24:15

5. Legg merke til at utsagnene i punktene 1, 2 og 4 er etter at den jødiske ordningen er opphørt og den kristne ordningen tatt over.

6. Jesus snakker om alle som er i gravene.
    Johannes 5:28-29.
    Han snakker ikke bare om jøder.
    Jesus snakket om mange ting som ikke bare gjaldt jødene der        og da.
Jesus snakket stort sett bare med jøder.
De var jo paktsfolket helt til Riket ble tatt fra dem, som JK sa.

7. Daniel er den eneste som snakker om 'endetiden' med spesielt begrep. Men hvem står fram i Daniel 12:2? Jo, Mikael, den eneste som kalles overengel, altså Jesus Kristus. Husk at JK beskrives som å komme med overengelens røst. 1.tess 4:16.

( Mikael eller Kristus er verneren, hyrden, kongen for de kristne, ikke for jødene, på denne tiden - endetiden.
Som Paulus sier - en jøde er en som er omskåret på hjertet. ).

8. Men, for å se alt dette i sammenheng , slik som da med Åpenbaringen, må man også at det er 2 klasser frelste, de 144 000 på den ene siden og den store skare på den andre siden.
Samt hva Bibelen sier om hvem som går evig fortapt...

BlackEagle

BlackEagle
20.04.21 19:40
Annananas: Guds språk er faktisk norsk øsfold dialekt.

*glise*

Også Østfold-dialekt, da gitt. "Lllangæ flatæ ballllær på vinganæ da, guttær!"

Mv og dialektisk hilsen

BE
som har litt vanskelig for å se for seg engler på baller på vingene

Apropos: Engel med skit på vingan (Tore Hansen og Unit Five)

(Innlegget ble redigert 20.04.21 19:46)

OOTSP

OOTSP
20.04.21 20:09
Gorback: Ja, den allmektige skaper av universet med sine billioner av galakser - gjør det jo ikke helt enkelt for de som ønsker å forstå ham når han foretrekker å tale det nærmest utdødde språket hebraisk...;-)

Du er like artig hver gang du Gorback, du må forstå at Hebraisk er det første språket og ja, Gud brukte det da med tanke på gamle testamentet som ble skrevet under Hebraisk.

Gresk er det nye testamentet igjen, men mener det er viktig å lære det første av det første først for å kunne forstå helheten av alt.

Det eneste jeg sikter til med tanke på tolkning fremfor våre siste Bibler som ikke er helt korrekte i dag, grunnet misfortolkning med vilje eller ikke.

Det andre som også er viktig å vite er at vi, her i dag, er under djevelens rike, som igjen vil bety at verden ønsker at du skal følge den's riktige vei, til han.

Husk, etter hva jeg har forstått, men gjerne rett meg opp om jeg tar feil her. Vårt univers er den første himmelen, den andre himmelen er også djevelen en del av med tanke på at han er fortsatt i krig med vår Fader, mens den tredje himmelen er Gud's rike.

OOTSP

OOTSP
20.04.21 20:24

Gamle Testamentet: Gud

Ny Testamentet: Jesus (vår vei)

Og en ny jord og himmel vil skapes, på slutten av vår tid, og alt av det gamle vil gå ned...

(Innlegget ble redigert 20.04.21 20:27)

BlackEagle

BlackEagle
20.04.21 20:50
OOTSP: Og en ny jord og himmel vil skapes, på slutten av vår tid, og alt av det gamle vil gå ned

Du tenker på Ragnarok?

Mvh

BE

BlackEagle

BlackEagle
20.04.21 20:58
OOTSP: du må forstå at Hebraisk er det første språket og ja, Gud brukte det da med tanke på gamle testamentet som ble skrevet under Hebraisk

Hvis "guden" satte seg ned og skribla ned hele GT, kunne den (guden) vært mye tidligere ute om den først hadde lært seg sumerisk.

Det forteller vel at om skremselsfortellingene om den guden var sanne, kan den (fortsatt guden) ikke ha vært særlig glup. Hadde vært glup, ville den naturligvis lært seg sumerisk og knabba hele Gilgamesh først som sist.

Mvh

BE

Finnsannhet

Finnsannhet
20.04.21 21:16

Den næreste og første himmel tytvera luften med fugler og flygende krefter blant mennesker.

Den andre og nest næreste tytvera stjernehimmelen som hvelving over den første himmel. Universum.

Den tredje tytvera Guds Paradis, der Paulus fikk høre himmelske ord i Guds nærhet. Dit Jesus dro. Og der Guds trone finnes. 

OOTSP

OOTSP
20.04.21 21:55
BlackEagle: Du tenker på Ragnarok?

Norrøn mytologi, men det stammer kanskje fra fortidens viten, selv om gudene(de falne) der består av feil person.

(Innlegget ble redigert 20.04.21 21:55)

OOTSP

OOTSP
20.04.21 21:57
Finnsannhet: Den næreste og første himmel tytvera luften med fugler og flygende krefter blant mennesker. Den andre og nest næreste tytvera stjernehimmelen som hvelving over den første himmel. Universum. Den tredje tytvera Guds Paradis, der Paulus fikk høre himmelske ord i Guds nærhet. Dit Jesus dro. Og der Guds trone finnes.

Hvor har du den informasjonen fra, er det Bibelen du tenker?

(Innlegget ble redigert 20.04.21 21:59)

BlackEagle

BlackEagle
20.04.21 23:03
OOTSP: Norrøn mytologi, men det stammer kanskje fra fortidens viten, selv om gudene(de falne) der består av feil person.

Og det betyr vel at du aksepterer likeverdigheten mellom norrøn mytologi og f. eks. kristeliøsitet, går jeg ut fra - eller? Navnet (jf. "feil person" i ditt innlegg) skjemmer ingen, etter hva jeg hører.

Mvh

BE

Finnsannhet

Finnsannhet
21.04.21 08:50

Disse himlene er nevnt i Bibelen.

Hvelvingen med stjerner, sol og måne i 1. Mos..

Jesus nevnte "Himlens fugler". Altså i luftskiktet over jordens overflate.

Paulus nevnte: maktene i luftens rike, med ondskapens åndehær. Igjen mentes i luftskiktet over jordoverflaten.

De to næreste himlene.

Så nevnte Paulus "den tredje himmel"  som Guds Paradis. En åndelig tilstand i Guds umiddelbare nærhet. Der var ord av spesiell karakter.

Men jeg vet ikke om Paulus anså de to første himlene slik jeg nevner her.

Kanskje. Spiller ingen stor rolle. For Guds Paradis himlen er målet for Mennesket. Der Jesus som den første fullborne har kommet allerede.

Finnsannhet

Finnsannhet
21.04.21 08:59

Alt dreier seg om Gud, eksistensens grunnvold og innerste livskraft.

Gud kjempet med seg selv om oss. Og omsorgssiden vant. Jesus, altså.

Rettferdssiden av seg selv ordnet Gud med ved å stikke kniven i seg selv, ikke stikke kniven i andre.

Derfor er det innlysende at Jesus MÅ være Gud selv.

Hvorfor måtte Gud stikke kniven i seg selv?

For å gi oss et troverdig vitnesbyrd om sin kjærlighet, sitt alvor vis a vis menneskers svik og sin vilje til å rettferdiggjøre svikere for seg.

Tradisjonell løsepengeassosiasjon eller sonofferassosiasjon gjør Gud til en pedantisk paragrafrytter. Nei, Gud betalte SELV prisen.

(Innlegget ble redigert 21.04.21 09:02)

Gorback

Gorback
21.04.21 13:34
Finnsannhet: Gud kjempet med seg selv om oss. Og omsorgssiden vant. Jesus, altså.

Vant og vant fru Blom! Bare vent til neste gang Gud kjemper med seg selv - da kan det være Lucifer eller gamle Erik som drar seieren i land...;-)

Langorm

Langorm
21.04.21 14:30

Når kisten med den døde har blitt senket i jorden, kaster presten tre små skuffer med jord på kistelokket og sier "av jord er du kommet, til jord skal du bli, av jord skal du atter oppstå". For meg betyr dette, at den døde blir til jord, og av denne jord skal det oppstå nytt liv.          Jeg ber selv til Gud hver dag, og føler meg tilknyttet den kristne tro. Jeg har respekt for de kristne religiøse verdier. Men jeg stiller meg åpen, for dette med å kunne stille spørsmål om alle skrevne tekster. I særdeleshet om oversettelser og tolkninger. Ordene: "Av jord skal du atter oppstå". Skal ordene her tolkes bokstavelig? Oppstå til den du var tidligere på jorden? Når og hvor? Har noen noen gang kunnet bevise å ha levd før? Eller kan det hele være så enkelt, at alt levende på jord tilhører en enhet? 

positivogblid

positivogblid
21.04.21 18:31
Langorm: Når kisten med den døde har blitt senket i jorden, kaster presten tre små skuffer med jord på kistelokket og sier "av jord er du kommet, til jord skal du bli, av jord skal du atter oppstå". For meg betyr dette, at den døde blir til jord, og av denne jord skal det oppstå nytt liv. Jeg ber selv til Gud hver dag, og føler meg tilknyttet den kristne tro. Jeg har respekt for de kristne religiøse verdier. Men jeg stiller meg åpen, for dette med å kunne stille spørsmål om alle skrevne tekster. I særdeleshet om oversettelser og tolkninger. Ordene: "Av jord skal du atter oppstå". Skal ordene her tolkes bokstavelig? Oppstå til den du var tidligere på jorden? Når og hvor? Har noen noen gang kunnet bevise å ha levd før? Eller kan det hele være så enkelt, at alt levende på jord tilhører en enhet?

Gode spørsmål og interessante refleksjoner du gjør deg.

Vet ikke helt hvordan teologer tolker det med "til jord" ? bortsett fra at sammenhengen tyder på at disse versene er et bilde på oppstandelsen fra de døde....

Bibelen er ikke alltid så tydelig, i hvert fall ikke i forhold til alt vi kjenner til i dag, de hadde helt andre referansepunkter for flere tusen år siden, det er det ingen tvil om;)

Jenji

Jenji
21.04.21 22:42
positivogblid: Gode spørsmål og interessante refleksjoner du gjør deg. Vet ikke helt hvordan teologer tolker det med "til jord" ? bortsett fra at sammenhengen tyder på at disse versene er et bilde på oppstandelsen fra de døde.... Bibelen er ikke alltid så tydelig, i hvert fall ikke i forhold til alt vi kjenner til i dag, de hadde helt andre referansepunkter for flere tusen år siden, det er det ingen tvil om;)

Jo den er tydelig, det er ikke lovet noen oppstandelse her

1 Mos 3, 19 I ditt ansikts sved skal du ete ditt brød, inntil du vender tilbake til jorden, for av den er du tatt; for støv er du, og til støv skal du vende tilbake.

helgekarl

helgekarl
21.04.21 22:49
Jenji: 1 Mos 3, 19 I ditt ansikts sved skal du ete ditt brød, inntil du vender tilbake til jorden, for av den er du tatt; for støv er du, og til støv skal du vende tilbake.

Jeg skal kremeres og regner  med at støvet blir værende der det blir satt ned. Ps, hva er poenget med å frakte det bort fra jorden og deretter tilbake?

return_of_drakkar

return_of_drakkar
22.04.21 08:01
Doku: Jeg viste ett vers at de kommer i "den annen død" skal pines dag og natt i all evighet. Betingelsen for å kunne føle smerte, er at man er bevisst, ikke sant! Du vet vel at "dødsriket" ikke er det samme som "den annen død", gehenna? I Dødsriket kommer alle mennesker som lever på jorden. Og alle de lidenskaper som behersker menneskene på grunn av jordiske interesser, opphører etter døden. «Deres kjærlighet og deres hat og deres nidkjærhet er forgangen, og de har ingen del mer i alt det som skjer under solen» (Fork 9: 6). De kan ikke lenger utøve sitt jordiske håndverk og bruke sin dyktighet og oppfinnsomhet. «Alt det din hånd er i stand til å gjøre, gjør det med all din kraft! For det finnes verken gjerning eller planer eller kunnskap eller visdom i dødsriket, dit du går.» (v. 10). De døde har ikke noen direkte erfaringsmessig kunnskap om det som foregår på jorden. «Abraham vet jo ikke om oss, og Israel kjenner oss ikke» (Jes 63: 16), det betyr at Abraham og Jakob kunne ikke se deres nød og komme dem til hjelp. Bare ved en overnaturlig opplysning fra Gud kan de døde få kunnskap om noe som foregår på jorden. De kan ikke fare omkring på jorden og yte menneskene noen direkte hjelp. «Sett ikke deres lit til fyrster... Farer hans ånd ut, så vender han tilbake til sin jord; på samme dag er det forbi med hans tankes råd» (Sal 146: 4). For de levende gjør Gud undergjerninger ved å utfri dem fra dødsfaren. De døde kan ikke mer vente slike undergjerninger og takke Gud for dem. «Mon din undergjerning blir kjent i mørket, og din rettferdighet i glemselens land» (Sal 88: 13). De døde kan ikke ved å fortelle Guds undergjerninger til andre forøke hans ære. «Ikke dødsriket priser deg, ikke døden lover deg; ikke venter de som farer ned i graven, på din trofasthet. Den levende, den levende, han priser deg, som jeg i dag; en far underviser sine barn om din trofasthet» (Jes 38: 18, 19; sml. Sal 6: 6; 115: 17). Vi kan her også tenke på Jesu ord, at etter døden «kommer natten da ingen kan arbeide» (Joh 9: 4). Man frakjenner sjelen den lovprisning som her på jorden ytres gjennom legemet, og uttaler seg ikke om sjelens rent åndelige liv. «Mon støvet vil prise deg» (Sal 30: 10)? Når det i Fork 9: 5 sies at «de døde vet ikke noe», er det i samme betydning som vi ofte taler om de døde med hensyn til deres døde legemer alene, f. eks. når vi sier at de døde ikke ser og hører. Slike uttrykk er ikke usanne, men de er bare sanne i en bestemt henseende. Slik sa også Jesus at de døde «sover», nemlig med hensyn til legemet. Ved uttrykket «sove» ville han forkynne at de døde også ville få sitt legeme tilbake. Nettopp fordi jødene var overbeviste om at sjelen lever videre og ikke sover etter døden, syntes det dem så fryktelig å måtte gå ned i dødsriket, «landet med mørke, hvor ingen orden er» (Job 10: 21, 22). Det uklare begrep menneskene før Kristi tid hadde om livet etter døden, og den dødsfrykt som fulgte med det, var liksom døden selv en følge av arvesynden. At jødene fra de eldste tider av har trodd at mennesket eier en sjel, som lever videre etter døden, fremgår allerede av det stadig tilbakevendende uttrykk i Bibelen, at de som døde, «ble samlet til sitt folk eller sine fedre». Slik om Abraham (1Mos 25: 8), om Ismael (v. 17), om Isak (35: 29), om Jakob (49: 33), om Aron (4Mos 20: 24), om Moses (5Mos 32: 50). Dette uttrykk | brukes også i tilfelle av at den døde ble begravet langt borte fra sitt folks eller sine fedres gravsteder. Abraham og Ismael ble begravet utenfor sitt fedreland. Aron døde og ble begravet på berget Hor i Edoms land (4Mos 20: 29). Moses døde i Moabs land og ble der begravet på et ukjent sted (5Mos 34: 6). De dødes samling til sitt folk gikk ifølge Bibelen forut for deres begravelse. Se 1Mos 25: 8: «Og Abraham oppgav ånden og døde i en god alderdom, og ble samlet til sine folk. Og Isak og Ismael, hans sønner, be-grov ham i Makpelas hule». Se også 1Mos 49: 20: «Jakob oppgav sin ånd og ble samlet til sine folk». Begravelsen fant først sted 40 dager senere (50: 3). Den avdøde profet Samuel sa til Saul: «Imorgen skal du og dine sønner være hos meg» (1Sam 28: 19), skjønt han den følgende dag ennå ikke ble begravet. Skjønt jødene trodde på et felles oppholdssted for de døde, følger derav ikke at det ikke var noen slags skille mellom de gode og onde i dødsriket. Jakob trodde at hans sønn Josef var «ett opp av et vilt dyr», og altså ikke var begravet. Likevel sa han: «Jeg skal med sorg fare ned til min sønn i dødsriket» (1Mos 37: 35). Da Davids sønn nettopp var død, og ennå ikke var begravet, sa David: «Kan jeg bringe ham tilbake igjen? Jeg går til ham, men han vender ikke tilbake til meg» (2Sam 12: 23). I 2Kong 22: 20 sier Gud til kong Josias: «Jeg vil samle deg til dine fedre, og du skal samles i dine graver i fred». Med urette slutter adventistene av denne tekst at de dødes samlingssted ikke er annet enn gravene. Den samling til fedrene som nevnes i første del av teksten, er den som Gud gjorde («Jeg vil samle deg») med Josias' sjel i dødsriket. Den samling som nevnes i annen del av teksten, er den som tjenerne foretok med hans legeme ved å begrave det i hans fedres graver (2Krøn 35: 24). Den siste del av teksten er ikke en nærmere forklaring av den første del, like så lite som f.eks. i 1Mos 25: 8 Abrahams begravelse i Makpelas hule er en nærmere forklaring av at han ble samlet til sine folk. Jødene skjelnet klart mellom dødsriket og graven. Dødsriket er det sted hvor «sjelen» ble holdt fast; graven var det sted hvor «kjødet» ble tilintetgjort (sml. Sal 16: 10; Apg 2: 31). I jødenes forestilling var dødsriket «et land» (Job 10: 22), en «dypenes hule», en «avgrunn» (Sal 88; 71: 20; Rom 10: 7), «et dypt svelg» (Strak. 51: 8), som lå dypere enn graven (sml. også Matt 11: 23; Ef. 4: 8-9). I 4Mos 16: 30-33 sies det at Korah, Datan og Abiram ble oppslukt av jorden, og «for levende ned til dødsriket». Også denne tekst viser at jødene oppfattet dødsriket som noe dypt i jorden, og altså forskjellig fra graven. At jødene forestilte seg de døde som samlet med hverandre, forklarer også hvorfor Bibelen stadig bruker uttrykket: å oppstå eller oppvekke «fra de døde» (I NT over 40 ganger). Om sjelens liv i dødsriket hadde jødene i alminnelighet en meget dyster forestilling. De trodde nok at de rettferdiges sjeler var uten pine og hadde fred (Visdommen 3: 1-3). Men for den jordisk innstilte mentalitet før Kristi tid var det vanskelig å tenke seg en legmeløs lykkelig tilværelse. Jødenes forestilling om livet i dødsriket var nesten helt negativ, idet de mest tenkte på de legemlige, materielle gleder og gjøremål som de døde var utelukket fra. Dødsriket var for dem «et land med mørke» (Job. 10: 22), fordi den jordiske sol ikke skinte der; et sted hvor det legemlige «øye ikke kan se godt» (7: 7). Bibelen setter seg imot den hedenske oppfatning at de døde ennå kan ha del i de jordiske gleder, ved at man f. eks. kan ofre dem mat (se 5Mos 26: 14). Gud ville at dødens bitterhet først skulle bli tatt bort ved Kristus, ikke bare ved forkynnelsen av den legemlige oppstandelse, men også ved det glade budskap at de rettferdiges sjeler, allerede straks etter døden kan gå inn i det salige liv hos Kristus.

(0) Pine
Men hva er pine?
Ordet henviste til opprinnelig bruk av en prøvestein.
For ekthet, renhet.

https://www.billmounce.com/greek-dictionary/basanizo
pr. to apply the lapis Lydius or touchstone; met. to examine, scrutinize, try, either by words or torture; in NT to afflict, torment; pass. to be afflicted, tormented, pained, by diseases, Mt. 8:6, 29, 35; to be tossed, agitated, as by the waves, Mt. 14:24

fangevoktere
https://www.billmounce.com/greek-dictionary/basanistes
pr. an inquisitor, tormentor; in NT a keeper of a prison, jailer, Mt. 18:34*

Så hvem sier at det betyr å føle smerte ?
Fangenskap – altså forevig og alltid veiet og funnet for lett (les:uekte vs Lapis Lydius-prinsippet).
Alt handler om: Guds styre som det rettferdige og beste.
Hele bibelen tas i betraktning.

Det var også snakk om å ødelegge.
Hvordan kan det ødelagte føle smerte?

(1) Dødes tilstand.
Adam.
Hvor kom han fra?
Jo, jordens støv.
Hva skulle skje med Adam om han syndet?
Jo, han skulle dø.
Hva skjedde med ham?
Ble til jord igjen.
Hvem sa det?
Gud – 1.mosebok 3:19.
Forkynneren 12:7...støvet tilbake til jorden, ånden (livspusten) tilbake til gud.

Forkynneren 9:4-6,10 – de vet ingen ting.
De vet ingen ting, tenker ikke, gjør ikke noe.
Levende hund bedre enn død løve – fin symbolikk.
Altså fra versene nevnt.

Salme 115:17
De døde priser ikke herren.
Dette er guds inspirerte ord, ikke hva menneskene tenkte.

Det er en hensikt med at det står i bibelen.
Husk at Job trodde Gud stod bak hans lidelser.
Var det sant?
Nei.

Hvem går dit?
Alle.
Job 30:23.
1.korinter 15:22 (på grunn av Adam).
Hvordan kan jord og støv vite noe som helst?

Jesus forteller en liknelse om i Lukas 16.
Han forteller ikke om en konkret hendelse.
For hvis det er en konkret sak med Abraham så lyver bibelen om at de døde ikke tenker osv.
Husk at Jesus ofte snakket i lignelser.
Hvorfor?
Få fram poeng for de som ville lytte.

(2) Dødsriket
Hades som finnes i NT oppfattes forskjellig i ordbøker.
Her spiller det nok inn hvordan bibelen tolkes.
https://www.billmounce.com/greek-dictionary/hades

(3) Døden – en søvn.
Jesus sammenliknet døden med en søvn da Lasarus var død.

Det passer utmerket med det som vises om de dødes aktivitet.
Ventestedet på oppstandelsen.
Vel, hans kropp var rimelig intakt på dette søvnstadium.
Men hva et god tid senere om ikke vekket opp – jord og støv.
Vendte tilbake slik Adam vendte tilbake.
Det er slettes ikke bare Jv som mener at de døde er absolutt uten noen bevissthet osv.

(4) Sjelen er ikke udødelig
Det med evig pine er en tolkning ut fra læren om en udødelig sjel.
Mennesket har ikke en sjel, men er en sjel.
Bibelen sier at mennesket ble til en levende sjel, slik dyrene ble levende sjeler.
Sjelen står for hele individet, livet.

Matteus 10:28 :
Djevelen (her, eller hans håndlangere) kan drepe kroppen.
Kroppen ødelegges da etter hvert.
Men ikke ødelegge muligheten for et fremtidig liv.

Men Gud kan kvitte seg med kropp og sjel i Gehenna.
Hva blir igjen å pine med smerte om kropp og sjel er drept?
Og ånden går tilbake til Gud sies det.
Altså den endelige slutten.
Place of no return.

(5) Gravene er interessant
I joh 5:28-29 snakket Jesus om minnegravene.
Av en eller annen grunn skiller ikke bibler mellom grav og minnegrav i oversettelsene.
Se bare hva den norske her sier.
Heller ikke NWT er konsekvens i nyeste utgave om det.
Minnegrav:
https://www.biblestudytools.com/lexicons/greek/kjv/mnemeion.html

se den fine tanken om et minne.
Grav, taphos, har ikke det samme i seg, om minne.
https://www.billmounce.com/greek-dictionary/taphos
https://www.billmounce.com/greek-dictionary/mnemeion

(Innlegget ble redigert 22.04.21 08:02)

Jenji

Jenji
22.04.21 10:58
helgekarl: Ps, hva er poenget med å frakte det bort fra jorden og deretter tilbake?

Forstår ikke hva du mener.?

Jenji

Jenji
22.04.21 13:35
return_of_drakkar: Dette er enkelt (jamfør de spm i en annen tråd).
1. Adam døde på grunn av syndefallet sitt.
    Alle dør på grunn av Adam.
    1.korinter 15:22. 2. Alle får liv ved Kristus.
    1.korinter 15:22 3. Ingen kan komme til Faderen uten via sønnen.
    Johannes 14:6 4. Paulus, inspirert av Guds ånd, sier at han har et håp om oppstandelse av rettferdige og urettferdige.
Åpenbaringen 24:15 5. Legg merke til at utsagnene i punktene 1, 2 og 4 er etter at den jødiske ordningen er opphørt og den kristne ordningen tatt over. 6. Jesus snakker om alle som er i gravene.
    Johannes 5:28-29.
    Han snakker ikke bare om jøder.
    Jesus snakket om mange ting som ikke bare gjaldt jødene der        og da.
Jesus snakket stort sett bare med jøder.
De var jo paktsfolket helt til Riket ble tatt fra dem, som JK sa.

2 Alle får liv ved Kristus.   1.korinter 15:22

Svar til 2. Ikke alle får liv. 1 Kor 15, 22 Alle dør vi fordi vi alle er i slekt med Adam. Vi tilhører hans syndige slekt, og der det er synd, blir resultatet død. Men på samme måte skal alle som tror på Kristus stå opp igjen fra de døde. (En levende Bok 1988.) 

3. Ingen kan komme til Faderen uten via sønnen.
Johannes 14:6.

Svar til 3. Det er rett.

4. Paulus, inspirert av Guds ånd, sier at han har et håp om oppstandelse av rettferdige og urettferdige.
Åpenbaringen 24:15.

Svar til 4. Du mener vel Apg, 24,14. Her kreves det litt mer forståelse og granskning Paulus står for det høye råd anklaget. 

Apg 23, 6 Paulus visste at den ene del av Rådet var saddukeere og den annen fariseere, og han ropte til dem: "Brødre, jeg er en fariseer fra en familie av fariseere! Og jeg står anklaget for håpet om de dødes oppstandelse. 

Apg 23, 8 For saddukeerne hevder at det ikke er noen oppstandelse, og at det heller ikke finnes engler og ånder, mens fariseerne tror på begge deler. 

Så ender Paulus hos Landshøvdingen Feliks i Cesarea.

Der han utalte De ord som var talt til Israels folk i Dan 12,2.

Apg 24, 15 og jeg har det samme håp til Gud som disse har: At rettferdige og urettferdige en gang skal stå opp fra de døde. 

Det var ikke til all verden mennesker, Dan 12,2 var bare skrevet til Israels folk Luk 22,30. 

6. Jesus snakker om alle som er i gravene.  Johannes 5:28-29. Han snakker ikke bare om jøder.

Svar til 6. Det var Jødenes høytid, derfor dro Jesus Kristus opp til Jerusalem. Her talte han ikke med andre enn sine egne, Jødene.

Han siterte de berømte ordene som mange bruker i sin forkynnelse om at det er en oppstandelse for alle. 

Joh 5, 28 - 29 Undre eder ikke over dette! For den time kommer da alle de som er i gravene, skal høre hans røst, 

29 og de skal gå ut, de som har gjort godt, til livets oppstandelse, de som har gjort ondt, til dommens oppstandelse.

Dette er alle de som har død av Israels folk frem til Jesus Kristus.

Hvis også dette skulle skje i fremtiden hadde han ikke sakt i vers 24, at de måtte tro på han som sende Jesus, da ville de gå over fra døden til livet.

Alle må tro på Gud å så komme til Kristus for og få liv Joh 5,39-40. 

Hva med alle verdens mennesker Har de krav på oppstandelse?  

Alle har jo fått dommen døden også Israels folk, men Gud inngikk en pakt med dem.

2 Mos 19, 5 - 6 Dersom dere nå vil lytte til mine ord og holde min pakt, så skal dere være min eiendom framfor alle andre folk; for hele jorden er min. 

6 Dere skal være et kongerike av prester og et hellig folk for meg. Dette er de ord du skal tale til israelittene. 

De kom nå under Guds velsignelse med løfter om fremtiden og et håp om et evig liv etter døden. Et medlemskap i det guddommelige samfunn Og kunnskap om den høyeste Gud. 

Resten av verdens befolkning hadde ingen kunnskaper om den levende Gud, De tilhørte ikke Guds folk og hadde derfor heller ikke noe håp, intet håp om et liv etter døden.

De var etter vannflommen overlat til seg selv.

Men det var en ting som Gud har lagt ned i alle verdens mennesker. 

Rom 2, 11 -15 For Gud gjør ikke forskjell på folk. Han vil straffe synd der den finnes. Han vil straffe hedningene når de synder, selv om de aldri har kjent Guds skrevne lover, for dypt i sine hjerter kan de skjelne rett fra galt. Den gjerning Guds lov krever, er skrevet i hjertene deres, og deres egen samvittighet anklager dem, eller frikjenner dem. Og Gud vil straffe jødene når de synder. De har hans skrevne lover, men lyder dem ikke. De vet hva som er rett, men de gjør det ikke. Man blir jo ikke frelst ved å vite hva man skal gjøre, hvis man ikke gjør det. 

Det er to skriftsteder folk legger til side Joh 3,16 Den som ikke tror er fortapt.

Joh 3,18 Den som ikke tror er allerede dømt. 

Rom 1, 19 - 20 For det en kan vite om Gud, ligger åpent for dem; Gud selv har åpenbart det.

20 For hans usynlige vesen, både hans evige kraft og hans guddommelighet, har menneskene helt fra skapelsen av kunnet se og erkjenne av hans gjerninger. Derfor har de ingen unnskyldning.

(Innlegget ble redigert 22.04.21 13:37)

OOTSP

OOTSP
23.04.21 20:41
Finnsannhet: Den næreste og første himmel tytvera luften med fugler og flygende krefter blant mennesker. Den andre og nest næreste tytvera stjernehimmelen som hvelving over den første himmel. Universum. Den tredje tytvera Guds Paradis, der Paulus fikk høre himmelske ord i Guds nærhet. Dit Jesus dro. Og der Guds trone finnes.

Har aldri hørt ordet tytvera og vet ikke helt hva det betyr.
Men det er mange forskjellige oversettelser og er jo derfor man burde gå igjennom så mange som mulig for å kunne forstå, og jo lengere tilbake i tid, jo bedre. For jeg har oppdaget med tiden at Bibelen jeg selv har er ikke så gunstig siden visse ting der ikke er helt riktig og kan sørge for at man ikke forstår alt.

Men uansett, så er jeg ikke helt enig med deg her, selv om jeg selvsagt kan ta feil og at du har helt rett her.

For Satan har mulighet til å kommunisere med Gud via den andre himmelen og slik jeg har forstått, så er det kun den tredje himmelen vi må gå etter, siden Satan også styrer den andre himmelen om jeg ikke misforstår med sine falne engler.

Men det fikk meg til å tenke litt ekstra nå, siden jeg trodde at den første himmelen var universet (djevelen, med falne engler som er fanget for evig), den andre var djevelens rike (ikke under jorden der de pines, det er fortsatt den første), men den verden med sine frie falne engler og den tredje er Guds rike.

(Innlegget ble redigert 23.04.21 20:47)

OOTSP

OOTSP
23.04.21 20:53
Finnsannhet: Alt dreier seg om Gud, eksistensens grunnvold og innerste livskraft. Gud kjempet med seg selv om oss. Og omsorgssiden vant. Jesus, altså. Rettferdssiden av seg selv ordnet Gud med ved å stikke kniven i seg selv, ikke stikke kniven i andre. Derfor er det innlysende at Jesus MÅ være Gud selv. Hvorfor måtte Gud stikke kniven i seg selv? For å gi oss et troverdig vitnesbyrd om sin kjærlighet, sitt alvor vis a vis menneskers svik og sin vilje til å rettferdiggjøre svikere for seg. Tradisjonell løsepengeassosiasjon eller sonofferassosiasjon gjør Gud til en pedantisk paragrafrytter. Nei, Gud betalte SELV prisen.

Så utrolig enig :)

Jenji

Jenji
25.04.21 14:25
return_of_drakkar: 8. Men, for å se alt dette i sammenheng , slik som da med Åpenbaringen, må man også at det er 2 klasser frelste, de 144 000 på den ene siden og den store skare på den andre siden.
Samt hva Bibelen sier om hvem som går evig fortapt...

Det må da bli et stort problem for dere om ikke umulig og finne hva som er skrevet i Bibelen til de 144,000 og hva som er skrevet til medlemmene av den store skare, siden det er så stor forskjell på dem.

Dere hevder de 144,000 får oppstandelse rett etter døden til evig liv som en ufortjent gave helt gratis.

Mens den store skare må igjennom 1000 års rike med opplæring og hårdt arbeide for å komme frem til fullkommenhet, men hvor døden alltid er til stede. Så kommer tiden hvor de skal igjennom nåløye den siste prøven. Stakkars folk.

Vakttårnet hevder Døden soner all synd, det vil si: at alle mennesker som dør har krav på oppstandelse.

Derfor hevder VT at alle får en ny sjanse, de hevder at også Adolf Hitler vil tjenestegjøre i VTs paradis, paradoksale er at de tror det.

For en del år siden ble en utstøt ved å tenne seg en røyk, eller lese Se og Hør, og arbeide i en butikk som selger video filmer var også forbudt og førte til utstøtelse. Det merkelige med VT er at de bruker pisken på sine egne medlemmer og forfølger deres handlinger og truer med Harmageddon. Men med de verdslige gjelder ikke Guds ord de har krav på oppstandelse og en ny sjanse.

Hvilken hensikt er det da og gå på 5 møter i uken og i tillegg må de ut og forkynne vakttårnets lære et antall timer i måneden, når døden allikevel soner alles synd og en har krav på oppstandelse?  

return_of_drakkar

return_of_drakkar
25.04.21 20:15
Finnsannhet: Alle har rett? Nei, rerurn, du har ikke rett bibelsyn og kristenlære i ett og alt. 1914 er galt. Blodoverføringsbudet er galt. Mye vedr Jesu gjenkomst er galt, osv., osv., osv.. Hvordan vet jeg dette? Ved å bruke Bibel og vett. Du tenker så firkantet, kjære deg. Som en kvinne med tusjtegninger på brillene.

Jeg ser ikke dine bibelske argumenter.

Ordtøka 3:5
"Stol på Herren av hele ditt hjerte,
          støtt deg ikke til din egen innsikt!"

return_of_drakkar

return_of_drakkar
25.04.21 20:27
positivogblid: Hva skulle være Guds motiv for å utslette nesten størsteparten av menneskeheten? Eller er det slik at Gud krever fullkommenhet i paradiset og at de onde derfor ikke kan få innpass? Blir neste to store filosofiske spørsmål, som jeg tipper på ingen av oss mennesker kan gi noen gode svar på;)

Om det er mesteparten kan vi ikke si noe om.
Åpenbaringen 20:8 sier hvorfor de fjernes (han=satan):

"Han skal dra ut og forføre folkene i alle fire verdenshjørner, Gog og Magog, og samle dem til strid. Og de er tallrike som havets sand."

Grunnen er at de stiller på satans side i dennes siste opprør.
De forføres ja, men i 1000-årsriket blir de opplært av hva Gud og Kristus ønsker, men så velge de den annen side.
De viser da at de ikke vil ha noe med Gud og Kristus å gjøre.
Her vil det da være en tydelig forskjell på de som vil Gud og Kristus og de som ikke at disse skal styre osv,

Det kan aldri bli noe paradis hvis disse skal herje med den de her følger.
Dessuten må da Gud og Kristus få bestemme da disse jo eier både jord og himmel.

Tallrike som havets sand kan jo bety en stor mengde, men det ligger også i det at det ikke er noe forutbestemt tall.

Men alle får et klart og tydelig valg.
Tenk det, et 1000-års rike uten påvirkning fra djevelen som sitter i fengsel.
Da blir alt så mye lettere å forstå.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
25.04.21 20:37
Finnsannhet: Tradisjonell løsepengeassosiasjon eller sonofferassosiasjon gjør Gud til en pedantisk paragrafrytter. Nei, Gud betalte SELV prisen.

Matteus 20:28, Jesus selv sier det om seg selv.
"Slik er heller ikke Menneskesønnen kommet for å la seg tjene, men for selv å tjene og gi sitt liv som løsepenge for mange.»

Til slutt skal Jesus også underlegge seg Faderen.
1.korinter 15 sier at Kristus er konge inntil Gud har lagt...
Så skal sønnen selv underlegge seg Gud.

Bare dette enkle her strider mot all logikk om at Gud selv var den som døde på Golgata.

Det er som å si at A > B, men likevel at B=A.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
26.04.21 07:45
Jenji: Det må da bli et stort problem for dere om ikke umulig og finne hva som er skrevet i Bibelen til de 144,000 og hva som er skrevet til medlemmene av den store skare, siden det er så stor forskjell på dem. Dere hevder de 144,000 får oppstandelse rett etter døden til evig liv som en ufortjent gave helt gratis. Mens den store skare må igjennom 1000 års rike med opplæring og hårdt arbeide for å komme frem til fullkommenhet, men hvor døden alltid er til stede. Så kommer tiden hvor de skal igjennom nåløye den siste prøven. Stakkars folk. Vakttårnet hevder Døden soner all synd, det vil si: at alle mennesker som dør har krav på oppstandelse. Derfor hevder VT at alle får en ny sjanse, de hevder at også Adolf Hitler vil tjenestegjøre i VTs paradis, paradoksale er at de tror det. For en del år siden ble en utstøt ved å tenne seg en røyk, eller lese Se og Hør, og arbeide i en butikk som selger video filmer var også forbudt og førte til utstøtelse. Det merkelige med VT er at de bruker pisken på sine egne medlemmer og forfølger deres handlinger og truer med Harmageddon. Men med de verdslige gjelder ikke Guds ord de har krav på oppstandelse og en ny sjanse. Hvilken hensikt er det da og gå på 5 møter i uken og i tillegg må de ut og forkynne vakttårnets lære et antall timer i måneden, når døden allikevel soner alles synd og en har krav på oppstandelse?

(1) 1000-års riket
I de 1000 år er Satan bundet. Åpenbaringen 20:2.
Det er fred i 1000 år, Jesus og hans regjering styrer. Åp 20:6
Det står at de er konger og prester og styrer med Jesus.
De 144 000 har udødelighet. Åp 20:6

De andre, den store skare og de oppstandne kan få evig liv etter 1000 år. Åp 20:5.
Etter de 1000 år kommer den siste prøven. Åp 20:7-8.

(2) 144 000 og den store skare
Åpenbaringen 7 (blant annet) snakker om 2 grupper.
Jesus er også deres hyrde. Åp 7:13 og ut kap.

(3) Bibelen og de 144 000
Nei, det er ikke noe stort problem.
De som er av de 144 000 tviler ikke på det, de er åndsdømte.
De ser fram til himmelen.
De andre har ikke noe håp eller heller ikke noe ønske om å komme til himmelen.

(4) Oppstandelsen
Man sier ikke at alle får en oppstandelse.
Men man sier at Jesus døde for alle, slik bibelen sier det.
Så er det opp til Gud og Jesus å ordne opp i dette.
Ikke noe menneske kan si noe om en gitt person.

Den dagen vi gjør det tar vi Jesu plass - og  det er neppe smart.

(5) Annet
Det er da ikke noe galt med å lese Se og Hør.
Det er da ikke noe galt å jobbe i en butikk som selger filmer (utrolig nok selger mange butikker det i dag også).

Om møter og antall timer er jo også i beste fall en misforståelse fra din side.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg