Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jesus er ingenting for oss

NYTT TEMA
kefiren

kefiren
05.03.21 14:25

aical, jeg tror satan er bak islam, det er ikke tilfeldig at satan samler troppene sine rundt Israel mht gog og magog krigen i Esekiel 38-39 og islamsk endetidsteologi er misstenkelig likt ting vi finner i bibelen, men med motsatt fortegn. Demonisk aktivitet i new age, hinduisme, UFOer, spådomskunst og mye annet rart er jeg fult inneforstått med er tilfelle.

den som tror på en menneskeskapt gud her, er dere ateister. Tilfeldighetenes gud.

kefiren

kefiren
05.03.21 14:34

blackeagle:

jeg har lest bibelen flere ganger i motsetning til deg som ikke har peiling på hva du snakker om.

det at muslimer løgnaktig PÅSTÅR at islam er en "abrahamittisk religion" (som blir repetert av andre ikketroende), har å gjøre med at de er nødt til å juge på seg det for å frestille den falske profeten muhammed som en "fortsettelse" av jødedom og kristendom, men det er de slettes ikke. De fremsetter lett verifiserbare løgner om jøder kristne og andre i boken sin og vi vet hvor de har hentet historiene sine fra takket være vanlig arkeologi.

Verken jøder eller kristne tror islam er "abrahamittisk". Ishmaelittene er muligens saudiarabere, de har riktignok aner til Abraham men det er ikke noe profetisk der og løftene skulle følge Isak. Isak var far til Jakob som fikk navnet Israel etter at han brøt omkapp med Gud (herrens engel, Jesus før han kom som menneske).

Så jødedom ER en abrahamittisk religion, da de har sin orale torah, talmud, som det ikke finnes noe bevis eller belegg for i det både jøder og kristne er enige om er Guds ord - gamle testamentet, som derimot profeterer om den Messias og det vi leser om i nye testamentet i detalj. Den orale toraen var et påfunn som kom da jødene ble sendt i eksil til babylon først, og når tempelet brant i år 70 så ble de nødt til å konstruere en ny religion som ble moderne talmudisk jødedom og det likner ikke på gamletestamentlig jødedom i det heletatt, men siden fariseerne forkastet og fikk Jesus drept måtte de konstruere noe nytt. Kristendommen er en fortsettelse av den gamle tempeljudaismen og mye eldre. Jeg bærer ikke noe nag til jødene i det heletatt, de er Guds tjenere, se romerbrevet 11. Jødehat kan føre til at du kuttes av Israels tre, som kristne er podet inn på. Og det tror jeg forklarer det frafallet fra kristendom vi har sett i europa i nyere tid.

(Innlegget ble redigert 05.03.21 14:34)

kefiren

kefiren
05.03.21 14:49

islam kommer lenge etter Jesus (faktisk blir kristne advart om falske profeter og religioner som vil komme som islam), det har ikke noe "før-bibelsk" grunnlag, men et hedensk grunnlag med noe fra bibelen, det er en klipp og lim-religion og ikke noe "ny åpenbaring" av bibelens Gud i det heletatt og derfor ikke abrahamittisk. Alle hedenske religioner er verdiløst sludder. Bibelen derimot er dokumentert, med arkeologi, vitenskap og profetier, moderne vitenskap ble grunnlagt av kristne. Vi tror ikke på noe "blindt" her, vi tror det fordi det er sant. Dere kaller bibelens Gud ond, fordi han dømmer løgnere, pedofile, mordere, baktalere og andre i ene setningen, så jamrer dere over at verden er så fæl og skylder på Gud i andre. Verden er fæl pga mennesker, fordi mennesker som dere er onde. Så var det det å være så ydmyk at dere komme til erkjennelsen av det og at dere selv står skyldige i den ondskap dere anklager Gud for. Og Jesus sonet for synden deres så dere kunne ha fred og forenes med verdens skaper, Gud.

(Innlegget ble redigert 05.03.21 14:56)

aicat

aicat
05.03.21 16:19
kefiren: Bibelen derimot er dokumentert, med arkeologi, vitenskap og profetier,

Tøv! Svært mange av eventyrene i GT er slett ikke dokumentert verken arkeologisk eller vitenskapelig.
Jeg kan jo nevne ett eksempel på det - nemlig israelittenes / hebreernes påståtte tilværelse i Egypt og deres mangeårige vandring i Sinai.
Israelske arkeologer har ikke funnet et eneste spor etter disse hendelsene. Egypterne var veldig nøye med å skrive nedog dokumentere alt som skjedde i deres land - men heller ikke i disse gamle arkivene finnes et eneste spor av hebreernes opphold i Egypt.
At flere hundre tusen mennesker skulle vandre rundt i Sinai-ørkenen i 40 år uten å etterlate seg et eneste spor viser vel at dette i realiteten er kun fantasi og eventyr. Hva skulle en så stor befolkning leve av i en ørken uten at det ble etterlatt spor?
Nei, disse gamle røverhistoriene er ikke noe annet enn rent oppspinn og eventyr.

(Innlegget ble redigert 05.03.21 16:21)

BlackEagle

BlackEagle
05.03.21 18:41
kefiren: aical, jeg tror satan er bak islam

Du kan tro hva du vil så lenge det ikke får deg til å ta avgjørelser som er til skade for andre. Men det du tror så beinhardt på kunne muligens vært mindre feil om du hadde sagt at "satan er bak enhver religion".

Mvh

BE

BlackEagle

BlackEagle
05.03.21 18:42
kefiren: islam kommer lenge etter Jesus

Mulig dét, mulig dét - men startet kristendommen med hr. Nazareus?

Mvh

BE

BlackEagle

BlackEagle
05.03.21 18:48
kefiren: (faktisk blir kristne advart om falske profeter og religioner som vil komme som islam)

Mener du at de blir advart i biber'n???

Fortell gjerne hvilket skriftsted i hele den mest katolske bibel (dvs. inkl. de deuterokanoniske bøker) som i det hele tatt nevner islam.

Nå kan det jo hende at jeg er bedre bevandret i bibelske skrifter enn deg, sjøl om jeg er hedning og ikketroende - og ikke ateist.

Mvh

BE
som fortsatt vil anbefale kefiren å skaffe seg rede på det han har slik ubendig lyst til å vrøvle om uten å ha skjønt noe som helst

Viracocha

Viracocha
05.03.21 19:18
kefiren: så rart da jeg hører om 3-4 åringer som løper rundt og snakker om Gud og engler.

Ja, men det er jo fordi foreldre har påvirket dem om hva det skal snakkes om.

Så igjen, vi er alle født som ateister - fra naturens side.

Finnsannhet

Finnsannhet
05.03.21 21:25

Om vi er født som ateister lurer jeg litt på. Mere som agnostikere, kanskje. Og med ei hand i jorda og ei hand strekt ut til noe sterkt og trygt. Nå snakker jeg om å prøve å huske følelser. Faktisk er jeg blant de som er født og har vært liten.

Finnsannhet

Finnsannhet
05.03.21 22:14

Tullebukken klagde over at Steinbukken ikke kunne le av hans morsomheter.

Da svarte Steinbukken: "Skjønner du ikke at jeg er helt stein, eller?"

Viracocha

Viracocha
05.03.21 23:58

Tja?

Agnostikeren har allerede gjort seg opp en mening og slikt fordrer jo en viss alder.

Husk, ateist = uten gud, og slik er vi alle født. Alt annet må vi bli.

BlackEagle

BlackEagle
06.03.21 07:42
kefiren: (faktisk blir kristne advart om falske profeter og religioner som vil komme som islam)

Jaså? Og dermed klarer du ikke å fortelle nøyaktig hvor i biber'n islam nevnes?

Hm. Det var pussig. Men jeg er ikke særlig overrasket.

Mvh

BE

return_of_drakkar

return_of_drakkar
07.03.21 12:14
aicat: Tøv! Svært mange av eventyrene i GT er slett ikke dokumentert verken arkeologisk eller vitenskapelig.

Du er forhåpentligvis mer oppdatert på Heliobacter Pylori enn på dette, eller promoterer du Tagamet og Zantac den dag i dag?

Les: Følger man med på det arkeologiske og det vitenskapelige så ser man at Kefiren har rett i det som vedkommende sies.

Vattnissen

Vattnissen
07.03.21 12:17

I Bibelen blir det advart mot en falsk profet fra øst. Er det her snakk om selveste Jesus?

Gorback

Gorback
07.03.21 12:29
kefiren: "Profeten" muhammed hadde sex med 9 år gamle A'isha i en alder på godt over 50

Var ikke Jomfru Maria rundt 12 år da den Hellige Ånd forgrep seg på henne da? Og den HÅ var langt eldre enn 50 jordår just sayin'...;-) 

return_of_drakkar

return_of_drakkar
07.03.21 12:29
kefiren: - Jehovas vitner benekter faderen og sønnen og lærer Jesus ble skapt og er engelen Michael. Dette er antikrists ånd jfr Joh 2:22 og Joh 1 som definerer Jesus som Guds ord og ett med Faderen i Joh 10:30. I

Jeg har forståelse for at mange mener mye om Jv om meget, men ikke om dette egentlig.

Jv benekter ikke verken Faderen eller Sønnen.
Man tror på det bibelen sier her.

1.Peter 2:22 sier om Jesus at han ikke gjorde noen synd og det ikke var svik i hans munn. Svik her dekker også triks og lureri.
Vi tror dette er helt sant om Jesus.

Så sier da også Jesus at Faderen er den eneste sanne Gud (Joh 17:3). Vi tror på Jesus når han sier dette.
Da tror vi også det Jesus sa at hans far var større enn ham.
Vi tror Paulus hadde den hellige ånd da han sa at for de troende var det kun én gud, faderen, og kun én herre, Jesus.

Ja, de er et ett, ikke én.
De er i harmoni med hverandre.
Jesus sa i Joh 17:23 at hans etterfølgere skulle være - ett.
Akkurat det samme.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
07.03.21 12:34
Gorback: Var ikke Jomfru Maria rundt 12 år

Hvem har sagt det?

Noen blander det med "Bat Mitzvah", at en jødisk jente fikk alle voksnes rettigheter ved 12-års alder.

Gorback

Gorback
07.03.21 12:34
return_of_drakkar: sier om Jesus at han ikke gjorde noen synd og det ikke var svik i hans munn. Svik her dekker også triks og lureri.
Vi tror dette er helt sant om Jesus.

Han svek jo den stakkars flokken med svin som han injiserte med demoner - noe som gjorde at de styrtet i døden! Hadde man gjort noe slikt i vår tid hadde mattilsynet tatt ut tiltale...;-)

aicat

aicat
07.03.21 12:35
return_of_drakkar: Les: Følger man med på det arkeologiske og det vitenskapelige så ser man at Kefiren har rett i det som vedkommende sies.

Dere er begge to velkomne til å legge fram disse arkeologiske bevisene - og samtidig vise at en av Israels fremste arkeologer; Israel Finkelstein tar feil - når det er han jeg refererer til når det gjelder manglende dokumentasjon på både israelittens mange år i Egypt - og deres ørkenvandring i Sinai.

Gorback

Gorback
07.03.21 12:36
return_of_drakkar: Hvem har sagt det? Noen blander det med "Bat Mitzvah", at en jødisk jente fikk alle voksnes rettigheter ved 12-års alder.

Spiller ingen rolle om hun hadde vært 14 år - aldersforskjellen mellom henne og den Hellige Ånd hadde fremdeles vært bort i natta...:-)

Jenji

Jenji
07.03.21 17:27
aicat: Dere er begge to velkomne til å legge fram disse arkeologiske bevisene - og samtidig vise at en av Israels fremste arkeologer; Israel Finkelstein tar feil - når det er han jeg refererer til når det gjelder manglende dokumentasjon på både israelittens mange år i Egypt - og deres ørkenvandring i Sinai.

Siden du leter etter arkeologiske beviser vil jeg henvise til Boka til Werner Keller. Men Bibelen hadde rett: forskning og funn som bekrefter Bibelens beretninger. Utgitt i 1956.

aicat

aicat
07.03.21 17:33
Jenji: Siden du leter etter arkeologiske beviser vil jeg henvise til Boka til Werner Keller. Men Bibelen hadde rett: forskning og funn som bekrefter Bibelens beretninger. Utgitt i 1956.

Mener du Israel Finkelstein tar feil - og at han ikke vet hva han snakker om?
Mye av de såkalte bevisene på at arkeologiske funn skulle bekrefte bibelen er publisert av "bibelarkeologer" som f.eks. Eliat Mazar - som bedriver sirkel-argumentasjon - og greier ikke å føre noen vitenskapelige begunnede bevis for det hun og hennes meningsfeller hevder er bevis på noe som helst.

Jenji

Jenji
07.03.21 18:33
aicat: Mener du Israel Finkelstein tar feil - og at han ikke vet hva han snakker om?
Mye av de såkalte bevisene på at arkeologiske funn skulle bekrefte bibelen er publisert av "bibelarkeologer" som f.eks. Eliat Mazar - som bedriver sirkel-argumentasjon - og greier ikke å føre noen vitenskapelige begunnede bevis for det hun og hennes meningsfeller hevder er bevis på noe som helst.

Er det Jøden Norman Gary Finkelstein du henviser til som skrev om Israel og Palestina konflikten?

return_of_drakkar

return_of_drakkar
07.03.21 18:35

Den hellige ånd er jo ikke materiell.
Så den har ingen alder fordi den da ikke påvirkes av tiden.
Tiden - startet jo da det første substansløse som kunne bli til materie ble materie - altså energien.

Tiden er ikke annet enn noe som måler vår progressive forringelse :).

return_of_drakkar

return_of_drakkar
07.03.21 18:45
Jenji: Er det Jøden Norman Gary Finkelstein du henviser til som skrev om Israel og Palestina konflikten?

Han mener nok en fyr som heter: Israel Finkelstein...som han da tar som et sannhetsvitne for sin mening.

Fagfolk sier også at han er så smart at
"...The irony is that this time Finkelstein has been so clever that he has outwitted himself. "

"All of Finkelstein’s evidence of a “cult-place” at Shiloh is circumstantial; he himself admits this."

https://www.biblicalarchaeology.org/reviews/divided-kingdom-united-critics/

Slike ting er vanskelig å diskutere...

aicat

aicat
07.03.21 18:51
Jenji: Er det Jøden Norman Gary Finkelstein du henviser til som skrev om Israel og Palestina konflikten?

Nei, det er arkeologen og historikeren Israel Finkelstein:

https://en.wikipedia.org/wiki/Israel_Finkelstein

Her er hva han skriver i et nummer av NG om nettopp disse "bibel-arkeologene" - og hvordan de bruker Bibelen som kilde for å bevise bibelen.

Israel Finkelstein må ikke forveksles med Norman Finkelstein, som stod bak den meget kontroversielle boken "Holacausindustrien" - som kritiserer sionistenes misbruk av Holocaust for å rettferdiggjøre sin egen forbrytelse mot menneskeheten (Nakba).

Men du kan jo som en liten begynnelse legge fram arkeologiske bevis for israelittenes ørkenvandring i Sinai i 40 år - uten å etterlate seg noen spor - og tilværelse i Egypt uten at deres tilstedværelse lar seg spore i gamle egyptiske arkiver.

(Innlegget ble redigert 07.03.21 19:02)

aicat

aicat
07.03.21 19:03

NG-artikkel: Her er linken, til descemberutagaven fra 2010 - håper dere finner den selv om det ser ut som man må være abonent. Jeg har dette nummer i alle fall stående her i hylla.

https://nationalgeographicbackissues.com/national-geographic-december-2010/

(Innlegget ble redigert 07.03.21 19:11)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
07.03.21 20:20
Jenji: Er det

Litt morsomt Finkelstein vs Garfinkel...

"However, both acknowledged how at the end of the day, archeological remains a discipline where interpretation is crucial and in many cases is hard to find absolute answers,..."

Det er nok ikke så enkelt som fans og Finkelstein vil ha det til :).

https://www.jpost.com/israel-news/jerusalem-vs-tel-aviv-and-the-battle-over-israels-biblical-archeology-635218

Gorback

Gorback
07.03.21 20:50
return_of_drakkar: Den hellige ånd er jo ikke materiell.
Så den har ingen alder fordi den da ikke påvirkes av tiden.

Mener du at Den Hellig Ånd er like uskapt som Jehova? Så eventuelt er denne Ånden uskapt - samme som Jehova - mens Jesus er skapt? Om denne Ånden eventuelt er "immateriell" - hvordan greier den å besvangre ei fysisk og materiell jomfru - hvordan kan noe immaterielt virke på noe som er toto genere helt vesensforskjellig?

Nå venter jeg i spenning på noen teologiske krumspring som kan forklare meg dette...;-)

Finnsannhet

Finnsannhet
07.03.21 23:25

Gud kan bryte naturlovene, tenker jeg. DHÅ er jo Gud i Mennesket. Guds nærvær hos Maria. 

Men så er jeg grunnleggende positiv i min bibellesning. 

Det er da for pokker mye annet i Bibelen som er vanskeligere å overføre bokstavelig til menneskers tenkende hoder i dag.

Dette med unnfangelse uten mannlig sed og andre under er vel lite å stusse over i forhold til Guds premiss.

Nei, kom til de viktige saker. Dette er FOR barnslig!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg