Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan er det og dø ?

NYTT TEMA
Jobs

Jobs
24.01.21 12:39

Mange lurer på om det er liv et døden ? Det finnes utallige beretninger om folk som har opplevd døden for så og komme tilbake.

Her er det en av mange og felles for de fleste ,er at de får et helt nytt liv et opplevelsen.

https://www.youtube.com/watch?v=UAnySx2lHC8

Finnsannhet

Finnsannhet
24.01.21 13:06

Ut fra hvordan jeg forstod NT om Jesu gjenkomst og domsakt, så tenkte jeg at vi måtte sove i døden inntil gjenkomsten og dommens dag.

Nå ser jeg jo så klart at NT er klinkende klar på at dette skjedde i 1.århundret, så er det logisk for meg å tenke at vi kommer direkte til livet etter døden.

Jeg tror at saker ordner seg bra i fortsattlivet. Kanskje noen må igjennom litt ild (oppgjør) før alt blir deilig for dem?

Gud er god  og altklarende hvis Gud er verdig sitt begrep, så det går nok bra for alle etterhvert.

Selv meg, håper jeg og tror jeg.

Men såkalte opplevelser ved død KAN kanskje skyldes noe hjernedans?

(Innlegget ble redigert 24.01.21 13:14)

Jobs

Jobs
24.01.21 13:11
Finnsannhet: Ut fra hvordan jeg forstod NT om Jesu gjenkomst og domsakt, så tenkte jeg at vi måtte sove i døden inntil gjenkomsten og dommens dag.

Er da flere skrift sted som sier det motsatte.

Johannes 8

Jeg søker ikke min egen ære. Men det er en som gjør det, og han dømmer. 51 Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som holder fast på mitt ord, skal aldri i evighet se døden.» 52 Jødene svarte: «Nå vet vi at du har en ond ånd i deg. Abraham og profetene døde, og du sier: Den som holder fast på mitt ord, skal aldri i evighet smake døden.

Johannes 11

Jesus sier til henne: «Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. 26 Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø. Tror du dette?»

(Innlegget ble redigert 24.01.21 13:13)

Finnsannhet

Finnsannhet
24.01.21 13:16

Du svarte litt raskt, kjære venlige sjel. Les mitt innlegg igjen.

(Innlegget ble redigert 24.01.21 13:17)

Jenji

Jenji
26.01.21 14:23
Jobs: Mange lurer på om det er liv et døden ? Det finnes utallige beretninger om folk som har opplevd døden for så og komme tilbake. Her er det en av mange og felles for de fleste ,er at de får et helt nytt liv et opplevelsen.

Hvis døden inntreffer ved at hjerte stanser over tid er mann da klinisk død?

Ved større hjerte oppresjoner blir hjerte nedkjølt for å stoppe.

Når arbeidet er utført blir hjerte varmet opp og mann våkner til liv igjen, i den prosessen kan en oppleve ting og tang sies det.

Mange kristne tror at menneske fortsatt ligger i sine graver og venter på oppstandelsen?

Hva er det man da opplever? Har mann kirkens syn farer en rundt i en åndeverden i en skyggetilværelse og veter på oppstandelse. Bibelsk oppslagsbok side 306.  

Men har ikke oppstandelsen skjedd? Jesus Kristus sier jo jeg er oppstandelsen og livet. Joh 11,25.

Finn var jo inne på noe?

(Innlegget ble redigert 26.01.21 14:25)

helgekarl

helgekarl
26.01.21 14:32
Finnsannhet: Ut fra hvordan jeg forstod NT om Jesu gjenkomst og domsakt, så tenkte jeg at vi måtte sove i døden inntil gjenkomsten og dommens dag.

Tror det kan være lurt å skaffe seg en god advokat på dommens dag. Jeg kunne tenke meg Meling, Staff eller Nordhus. Har du noen andre forslag?

aicat

aicat
26.01.21 15:13
Jenji: Hvis døden inntreffer ved at hjerte stanser over tid er mann da klinisk død?

Nei, det er kun noen få land i verden som har dette som et dødskriterium. De fleste land har definert som død når det ikke lenger er blodsirkulasjon eller elektrisk aktivitet i hjernen - altså hjernedød.
Personlig tror jeg ikke på noen oppstandelse etter at alle atomene og molekylene du var bygget opp av etter en del år i jorden er blitt resirkulert av sopp og bakterier. Så myten om at "..av jord skal du gjenoppstå" - gjelder nok ikke annet enn at de atomene du selv bestod av nå etter din død vil inngå i en ny organisme.

Jenji

Jenji
26.01.21 17:22
aicat: Nei, det er kun noen få land i verden som har dette som et dødskriterium. De fleste land har definert som død når det ikke lenger er blodsirkulasjon eller elektrisk aktivitet i hjernen - altså hjernedød.
Personlig tror jeg ikke på noen oppstandelse etter at alle atomene og molekylene du var bygget opp av etter en del år i jorden er blitt resirkulert av sopp og bakterier. Så myten om at "..av jord skal du gjenoppstå" - gjelder nok ikke annet enn at de atomene du selv bestod av nå etter din død vil inngå i en ny organisme.

Det er nok riktig det du forklarer, for under en hjerte operasjon sirkulerer blodet mekanisk i kroppen og til hjernen selv om hjerte ligger på vent.

Jeg tok det opp fordi mange tror de har hvert døde over lengere tid, men sannheten er vel at hjernedøden trer inn ganske raskt. Ellers kan vel også mangel på surstoffet i blodet til hjernen få store konsekvenser.

Jeg har hørt om noen som har vert nedkjølt under vann i 20 minutter og har greid seg.

Når kristne som hevder at de har hvert døde og kommet tilbake og forteller om rare ting, sier Bibelen at de døde som venter på oppstandelsen vet ingen ting. Fork. 9,5.

Hvor Hallesby og kirken har den forståelsen fra vet jeg ikke, at døde mennesker svever runde ikke i et bevist liv, men i en skygge tilstand.

Siden Hallesby var en forkjemper for helvete kan jeg forestille meg hans fantasier.

Syntes det er ryddig og fortelle hva Bibelen sier om døden og hva menneske kan forvente seg etter døden.

Jeg ser meg selv som troende og opptatt av Guds ord som for meg er veiledende, ikke forvirende.

«av jord skal du gjenoppstå» disse ordene er hentet fra kirken ikke fra Bibelen. 1 Mos 3,19.

Syntes det gjør godt med en meningsutveksling.

aicat

aicat
26.01.21 17:38
Jenji: Det er nok riktig det du forklarer, for under en hjerte operasjon sirkulerer blodet mekanisk i kroppen og til hjernen selv om hjerte ligger på vent.

Jeg vet ikke om du husker at Ariel Sharon lå flere mnd og år i koma og respirator. For jeg tror Israel er at av få land som har holdt på kravet om at du er ikke død før hjertet har stanset. Derfor er det f.eks. umulig å transplantere et hjerte med et slikt kriterie. Sverige holdt også lenge på denne definisjonen av død. Derfor ble det heller ikke i Sverige utført hjertetransplantasjoner - før dødsdefinisjonen var endret.

Jobs

Jobs
26.01.21 17:55
Jenji: Siden Hallesby var en forkjemper for helvete kan jeg forestille meg hans fantasier. Syntes det er ryddig og fortelle hva Bibelen sier om døden og hva menneske kan forvente seg etter døden. Jeg ser meg selv som troende og opptatt av Guds ord som for meg er veiledende, ikke forvirende.

Tydlig at jv ikke forstår Bibelen samt at det er til tider dårlig debatt teknikk når de kaller det for fantasier når Bibelen viser at det er et liv etter døden.Lasarus og den rikemannen, og Peters første brev 3,

Dåpen og det nye livet
    18 For Kristus selv led for synder,
          én gang for alle,
          den rettferdige for urettferdige,
          for å føre dere fram til Gud.
          Med kroppen døde han,
          men ved Ånden ble han gjort levende,

19 og slik gikk han bort og forkynte
          for åndene som var i fangenskap.
20 De hadde vært ulydige i Noahs dager, den gang Gud ventet tålmodig mens arken ble bygd. I den ble noen få mennesker, 

Er flere skrifsteder som underbygger dette.

Gorback

Gorback
26.01.21 18:14
Jobs: Det finnes utallige beretninger om folk som har opplevd døden for så og komme tilbake.

Hvis de har opplevd noe så har de vel ikke vært døde? Døden innebærer det totale bortfall av alle former for bevissthet, rom og tid opphører for den som er død - så ørten bazillion trillioner av jord-år ville forløpe som et knips før universet resirkulerer oss tilbake til det samme livet som vi lever nå. Vår individuelle eksistens er en abstraksjon siden det forutsetter eksistensen av alt det andre som eksisterer og har eksistert... 

immediately

immediately
26.01.21 18:54
Gorback: Døden innebærer det totale bortfall av alle former for bevissthet, rom og tid opphører for den som er død

Sirkelargument.

Sannheten er vel den at det finnes flere indisier på for at vi overlever døden enn som at vi ikke gjør det.

Hva er ditt indisium på at "døden innebærer det totale bortfall av alle former for bevissthet, rom og tid opphører for den som er død"?

(Innlegget ble redigert 26.01.21 18:55)

immediately

immediately
26.01.21 19:22
aicat: Personlig tror jeg ikke på noen oppstandelse etter at alle atomene og molekylene du var bygget opp av etter en del år i jorden er blitt resirkulert av sopp og bakterier.

Du om det.

Men her er vi bare inne på tanken om reinkarnasjon, gjenfødelse. 

Heller ikke bevist eller motbevist.

immediately

immediately
26.01.21 19:29

Kanskje dette skriftstedet bare henviser til nidinger som elsker å hate fiender og meningsmotstandere, nider og gjør nidgjerninger?

immediately

immediately
26.01.21 19:31
Jobs: Tydlig at jv ikke forstår Bibelen

Så var det på´n igjen...

immediately

immediately
26.01.21 19:35
helgekarl: Tror det kan være lurt å skaffe seg en god advokat på dommens dag. Jeg kunne tenke meg Meling, Staff eller Nordhus. Har du noen andre forslag?

Hva med Rudy Giuliani?

Gorback

Gorback
26.01.21 20:25
immediately: Sirkelargument. Sannheten er vel den at det finnes flere indisier på for at vi overlever døden enn som at vi ikke gjør det. Hva er ditt indisium på at "døden innebærer det totale bortfall av alle former for bevissthet, rom og tid opphører for den som er død"?

Om det finnes bevissthet da er man vel per definisjon ikke død? Om man mot all formodning skulle befinne seg i en annen dimensjon mens kroppen råtner og har tenkning og følelsesliv intakt da er man jo ikke død allikevel?

Men det å tenke seg tenkning og følelser løsrevet fra hjerne og nervevev er vel som om fordøyelsen skulle kunne fortsette å fungere i en slags hinsidighet separat fra mage og tarmkanal.

Hva er sirkelargumentet forresten?...

immediately

immediately
26.01.21 23:09

Hele innlegget ditt er dessverre gjennomsyret av materialistisk tenkning. Du forholder deg kun til materie, kropp og hjerne og tar ikke med det åndelige aspekt hos mennesket.

Forklar gjerne for oss hvordan det er mulig for mennesket å si:" Dette er mitt legeme".

Å kjenne seg selv – på dypeste nivå – er ifølge Monoismus samtidig å kjenne Den Navnløse i oss selv:

Oppgi letingen etter Gud (i religionene) og skapelsen og saker av lignende slag. Let etter ham ved å ta dere selv som utgangspunkt. Finn ut hvem det er som inne i dere som gjør alt sitt til sitt eget og sier: "Mitt legeme, min sjel, min tanke, min ånd, min Gud. Lær dere å kjenne kilden til sorg, kjærlighet, hat… Dersom dere nøye undersøker disse saker, vil dere finne dere selv."

Så finnes det et liv etter døden, overlever vi kroppens død? Ingen forskning har vel så langt funnet konkrete, uomtvistelige bevis for at mennesket dør med kroppen.

Kanskje heller tvert om.

(Innlegget ble redigert 26.01.21 23:19)

Gorback

Gorback
27.01.21 13:42
immediately: Hele innlegget ditt er dessverre gjennomsyret av materialistisk tenkning. Du forholder deg kun til materie, kropp og hjerne og tar ikke med det åndelige aspekt hos mennesket.

Nix, jeg er ikke materialist, både ontologisk materialisme og dens motsats idealisme bygger på ensidige utgangspunkt. Feilen som de som tror på "det åndelige aspektet hos mennesket" er at de mener dette kan løsrives fra det materielle -  når det immaterielle og materielle begge må ansees å være to aspekter av det samme. Om vi skal overleve døden må hele universet med alle sine kausalkjeder gjentas - og DET tror jeg på(!)

Om man forutsetter at Universet - det som er en-hetlig ved universet - er uskapt og evig så blir alle dets objektivasjoner og individuasjoner det samme. Så når vi dør så rykker vi tilbake til start - dvs vi fødes til det samme livet som vi lever og har levd. Dette er dog "sub specie temporis" qua individer i tid og rom...

(Innlegget ble redigert 27.01.21 13:44)

Jenji

Jenji
27.01.21 14:12
Jobs: Tydlig at jv ikke forstår Bibelen samt at det er til tider dårlig debatt teknikk når de kaller det for fantasier når Bibelen viser at det er et liv etter døden.Lasarus og den rikemannen, og Peters første brev 3, Dåpen og det nye livet
    18 For Kristus selv led for synder,
          én gang for alle,
          den rettferdige for urettferdige,
          for å føre dere fram til Gud.
          Med kroppen døde han,
          men ved Ånden ble han gjort levende,

19 og slik gikk han bort og forkynte
          for åndene som var i fangenskap.
20 De hadde vært ulydige i Noahs dager, den gang Gud ventet tålmodig mens arken ble bygd. I den ble noen få mennesker,  Er flere skrifsteder som underbygger dette.

Hvorfor tror du jeg er et medlem av vakttårnet?

Skylles det at jeg tar voldsomt avstand fra Helvetes læren og dens skremsler?

Det er mange i den Norske kirke som ikke betrakter Luk. 16,19 som en lignelse, så er du blant dem får du vanskeligheter med resten av skriften og dens troverdigheten.

Den rike mann og Lasarus, er bare en lignelse et billedlig utrykk. Gud ord har vi mottatt, men det er få som gripper det. 

Luk 16, 31 Abraham sa: "Hører de ikke på Moses og profetene, så lar de seg heller ikke overbevise om noen står opp fra de døde. Slik er det også i dag. 

Bibelen er som et stort puslespill du kan ikke ta opp en brikke og lure på hvor den bør stå. Du må legge opp hele bilde da først får du oversikten over hvor alt hører hjemme. 

Vil gi deg noen skriftsteder som kan hjelpe deg til en større forståelse av skriften. 

Du henviser til 1 Pet. 3,19-20 og i denne gikk han og bort og preket for åndene som var i varetekt,

20 de som fordum hadde vært gjenstridige, den gang da Guds langmodighet ventet i Noahs dager, mens arken blev bygget, i hvilken nogen få - åtte sjeler - blev frelst ved vann. 

Det sies der at Jesus Kristus gikk bort og forkynte for åndene som var i fangenskap. Det var ikke mennesker som var i fangenskap, det var Guds engler som hadde syndet før vann- flommen. 

1 Mos 6, 2 Gudesønnene så at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha. 

1 Mos 6, 4 På den tiden, og siden også, var det kjemper på jorden. For gudesønnene levde sammen med menneskedøtrene og fikk barn med dem. Det var de veldige menn fra eldgammel tid, de navngjetne. 

2 Pet 2, 4 For Gud skånte ikke de engler som hadde syndet, men styrtet dem ned i avgrunnen, hvor de holdes i varetekt i mørke huler inntil dommen.

Disse sendt Gud i varetekt til Jorden. De var ånder som ikke kunne materialisere seg, derfor gikk de inn i mennesker.  

Jud 1, 6 Og de engler som ikke tok vare på sitt høye verv, men forlot sin egen bolig, dem holder han bundet i mørke med evige lenker til dommen på den store dag. 

2 Pet 2, 5 Heller ikke sparte han den gamle verden. Det var bare Noah, rettferdighetens talsmann, og sju andre han lot overleve da han førte storflommen over de ugudeliges verden. 

De onde menneskene som Gud ødela i vannflommen vil aldri få noen oppstandelse, de er borte for alltid.  

Les også Matt. 8,28-32. Luk 8,30. dette er åndene som Jesus Kristus forkynte for i1Pet. 3,19. 

Bibelen sier tydelig og klart at når menneske er dødt er det slutt på deres gjerninger.

Fork 9, 10 Alt du kan gjøre med din hånd, skal du gjøre etter beste evne. For i dødsriket, som du går til, er det verken arbeid eller plan, verken kunnskap eller visdom.

Bibelen er klar på at det ikke finnes en underverden hvor menneske er i bevissthet til oppstandelsen. 

Hva Bibelen sier om oppstandelsen må da være av største interesse, Jobs.

immediately

immediately
27.01.21 14:50
Gorback: Feilen som de som tror på "det åndelige aspektet hos mennesket" er at de mener dette kan løsrives fra det materielle -  når det immaterielle og materielle begge må ansees å være to aspekter av det samme. Om vi skal overleve døden må hele universet med alle sine kausalkjeder gjentas - og DET tror jeg på(!)

Du om det du tror på. :)

Like fullt beskriver mennesker som har opplevd NDO at de blir adskilt fra kroppen, at de ikke er kroppen/materien som befinner seg på operasjonsbenken.

Hvorfor er du så sikker på at menneskets åndelige side er avhengig av den materielle kropp når døden inntreffer?

I livet, ja, jeg ser den, men ikke når døden inntreffer.

Et menneske klarer seg da bra med en død legemsdel, for eksempel fot eller arm som er amputert og adskilt fra kroppen ved koldbrann.

Hvorfor ikke samme forhold mellom ånd og materie når døden inntreffer?

(Innlegget ble redigert 27.01.21 14:59)

immediately

immediately
27.01.21 14:58
Jenji: Bibelen sier tydelig og klart at når menneske er dødt er det slutt på deres gjerninger.

Nei, bibelen gjør det ikke, det er kun din tolkning av bibelen som sier dette. Feilen du og andre standhaftige nidkjære bibeltroende gjør, er at du ser helt bort fra bibelsteder som motsier din påstand.

(Innlegget ble redigert 27.01.21 15:08)

Zpiff

Zpiff
27.01.21 15:02
immediately: Hva er ditt indisium på at "døden innebærer det totale bortfall av alle former for bevissthet, rom og tid opphører for den som er død"?

Forslag & eksempel: 
Om en menneskekropp dør ved at kroppen blir *jevnt fordelt* over et volum på en milliard kubikk-kilometer, så sier det vel seg selv at det ikke er mye rom (i det volumet) som kan defineres som bevissthet, ditto oppfattelse/opplevelse av tid/rom(virkninger) for de fragmenter/partikler som befinner seg i dette volumet. 

Og hva angår det "å komme tilbake, og fortelle hva som skjedde" -etter man ble oppløst til subatomære partikler, vel -be my guest.. :) 
(Men slike berettelser forutsetter vel helst at menneskekroppen henvises til visse krav- til 'måten' man "dør" på -kan en jo tru...). 

aicat

aicat
27.01.21 15:06
immediately: Hvorfor ikke samme forhold mellom ånd og materie når døden inntreffer?

Fordi mennesker og dyrs opplevelser og bevissthet er uløselig knyttet til den elektriske aktivitet som finnes i HJERNEN! - Uten aktivitet der er der verken opplevelse av tid eller noe annet. Det er rett og slett det samme tomme rom som var der i de millioner av år før din hjerne ble til - og som også vil være den samme tilstand når du er død - dvs når hjernen ikke lenger kan vise noen form for aktivitet.

Zpiff

Zpiff
27.01.21 15:10
immediately: Hele innlegget ditt er dessverre gjennomsyret av materialistisk tenkning. Du forholder deg kun til materie, kropp og hjerne og tar ikke med det åndelige aspekt hos mennesket.

Sånn av ren nysgjerrighet.,. 
Hvordan forklarer du at "det åndelige aspekt hos mennesket(spesifikt?)" - ikke er materialistisk? 

Har du grunnleggende kunnskaper (viten!?) om alt innad det såkalt materialistiske? 
Mao., så kjører du gjennom kvantefysikk.., som om det skulle vært peanøtter, og kjenner til de bakforliggende (materialistiske) årsaker til alle(!) (materialistiske/virtuelle..) virkninger/konsekvenser? 

Og hva er årsaken til "dessverre" -i innlegget ditt over?`
Og hva mener du egentlig med "kun materie" -har du noen spesifikk grensesetting å vise til? 

immediately

immediately
27.01.21 15:33
aicat: Fordi mennesker og dyrs opplevelser og bevissthet er uløselig knyttet til den elektriske aktivitet som finnes i HJERNEN! - Uten aktivitet der er der verken opplevelse av tid eller noe annet. Det er rett og slett det samme tomme rom som var der i de millioner av år før din hjerne ble til - og som også vil være den samme tilstand når du er død - dvs når hjernen ikke lenger kan vise noen form for aktivitet.

Og dette vet du selvfølgelig helt sikkert? Har du kanskje selv opplevd å være død?

Hvordan (bort)forklarer du at mennesker har opplevd å være løsrevet fra kroppen og kunne se sin egen kropp på operasjonsbenken, ja, og etterpå kunne beskrive nøyaktig hvordan legene fikk liv i dem igjen?

(Innlegget ble redigert 27.01.21 15:33)

Jenji

Jenji
27.01.21 16:29
immediately: Nei, bibelen gjør det ikke, det er kun din tolkning av bibelen som sier dette. Feilen du og andre standhaftige nidkjære bibeltroende gjør, er at du ser helt bort fra bibelsteder som motsier din påstand.

Vil det ikke være på sin plass og komme med dokumentasjon på din Bibelforståelse.

Eller er det NRKs åndenes makt du baserer det på.

Jobs

Jobs
27.01.21 16:48

Her,det er mange fler også som viser at sjelen lever videre et kroppen dør.

Matteus 10.28.Vær ikke redde for dem som dreper kroppen, men ikke kan drepe sjelen. Frykt heller ham som kan ødelegge både sjel og kropp i helvete. 

Morten_1996

Morten_1996
27.01.21 16:51

«Hvordan er det å dø?»

---

Hei.

Det er ganske kjedelig. Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men jeg har vært død på innsiden i omtrent fire år, og det anbefales ikke. Fryktelig lite å finne på når man er død. Hold deg i live så lenge du kan.

Morten

PapaSmurf

PapaSmurf
27.01.21 16:56

Det tror jeg er rimelig kjedelig. Ligge der helt stille i 100 år mens maggotsen fråtser. 

Nei, man må sørge for at det er verdt umaken mens man lever. Hedonistisk mat, masse øl og vin og ikke minst kvinner. Og fotball må få hederlig omtale. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg