Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er Retts-staten Norge blitt for kapitalistisk?

NYTT TEMA
drkrutt
drkruttInnlegg: 1442
26.08.99 21:33
Ja, det kan en virkelig lure på... når en ser på forholdet mellom begått kriminell handling,
straffeutmåling, for ikke minst å snakke om politiets vilje til å forfølge straffesaker.

For meg virker det som om vold nedprioriteres i Norge. Skal noen dømmes for uprovosert
vold, virker det noen ganger som om vedkommende nesten må drepe sitt "offer" før det blir
tatt affære.

For en tre års tid siden ble jeg utsatt for en ganske aggressiv gjeng på byen. Jeg ble slått
på fra alle kanter, og hadde det ikke vært fordi jeg er rimelig "robust" selv, så kunne det
gått virkelig ille. Likevel valgte jeg å forholde meg rolig til politiet ankom og leverte
heller inn en annmeldelse enn å leke "Rambo". Det manglet ikke på vitner som så på hendelsen,
og saken valset gjennom den byråkratiske dampveivalsen i vel et drøyt år.
Så kom svaret .... Saken var henlagt fordi JEG hadde fremprovosert/eller gjengjeldt handlingen,
med diverse henvisninger til paragrafer i straffeloven. Siden jeg stillte meg uforståelig til
både påstanden om provokasjon og gjengjeldelse ... brukte jeg klageretten og klaget på avgjørelsen.
Nye måneder gikk, før nytt avslag ankom, avgjørelsen til politiet ble opprettholdt, med eksakt
samme begrunnelse ORDRETT!

Jeg er ikke ute etter sympati eller medlidenhet, men velger å bruke dette som et eksempel på
noe som jeg vil si er ganske så sprøtt. Jeg husker dessverre ikke navnet på personen i politiet
som sa dette, men i et intervju med oslo-politiet for en tid tilbake, kom det frem at det var
vanlig praksis i helgene å "plukke opp" bråkmakere på byen, kjøre dem et par hundre meter i
hver sin retning og slippe dem løs. Hvilken preventiv løsning er dette?

Noen hevder at "fylla har skylda", men det har den så absolutt ikke. Enhver person er ansvarlig
for seg selv og sine handlinger (også når en har inntatt alkehol). Enhver annen konklusjon vil
være tilsvarende ansvars fraskrivelse.

Men det tror jeg ... at om jeg hadde blitt arrestert for inside-handel på børsen, eller for et
eller annet ran av en bank, eller for falskmyntneri ... så hadde jeg nok både havnet i retten
og hatt en fellende dom rimelig kjapt. Profitt og penger beskyttes mer enn mennesker.

Personlig kan jeg iallefall si følgende. Skulle jeg være så uheldig å havne i trøbbel i fremtiden,
så skal jeg være rå og brutal tilbake. Jeg skal slå og jeg skal slå HARDT. For nå VET jeg at jeg
slipper unna med det.

Andre som har lignende erfaringer?

Dr Krutt.
simon2
simon2Innlegg: 16676
26.08.99 23:56
Skjønner ikke helt hva dette har med kapitalisme å bestille. Forøvrig er dette siden for livssyn...
Mvh
Simon
drkrutt
28.08.99 00:11
Når jeg hevder at politiet har en tendens til å prioritere
økonomisk kriminalitet og såkallte "prestisjesaker" fremfor
den økende tendensen til vold i samfunnet, har du da vanskelig for å se linken mellom hva jeg skriver og kapitalistisk tankegang? Det at profitt og penger tilsynelatende beskyttes mer enn mennesker, burde være mer enn nok å tenke på.

Livssyn er mer enn den Norske statskirken (som har blitt
debattert side opp og side ned her inne). Dette er en del
av mitt syn på livet (livssyn).

Mvh tilbake fra Dr Krutt.
simon2
29.08.99 14:57
Poenget er at kapitalisme ikke handler om pengers forrang i samfunnet. Det er en av mange modeller for allokering av ressurser.
Mer kapitalisme betyr ikke at f.eks innsidehandel straffes hardere.

Jeg er enig i at livssyn handler om mer enn DNK, men debatten om hvordan samfunnet skal reagere på ulike typer kriminalitet må da ha mer med politikk å bestille ?
Mvh
Simon
drkrutt
31.08.99 10:30
Så du mener altså at mennesker er mer verdt enn penger i dag?
Kanskje derfor en i noen tilfeller kan få strengere straff for økonomisk vinningskriminalitet, enn for drap og voldtekter?

Greit at kapitalisme handler om allokering av ressurser (en av flere modeller), men
det er også en sterk integrasjon mellom det å skape profitt og fortjeneste, og ta
vare på den samme profitten/fortjenesten. Jeg sier ikke at jeg vil til livs de som
ønsker å ta vare på sine eiendeler ... men påpeker at det kanskje til dels er en
skjev prioriteringsfordeling mellom hvilke "verdier" en ønsker å beskytte i Norge.

Straffeutmåling og politiets prioriteringer er i høyeste grad politikk, men samtidig
så reflekterer også politikken hvilke etiske verdier og syn de samme politikerene som
lager lovene ressonerer ut fra ... noe som igjen er tett integrert opp mot livssyn.

Så om diskusjonen hører hjemme under politikk eller livssyn blir mao. avhengig av hvordan jeg velger å vinkle det.

Dr Krutt.
simon2
31.08.99 12:13
Selvfølgelig er mennesker "mer verdt" enn penger, og jeg er ikke nødvendigvis enig i dagens regime hva gjelder straffeutmåling for ulike typer kriminalitet. Jeg kan bare ikke forstå hva dette har med kapitalisme å bestille.
Slik du videre argumenterer hører jo absolutt alt inn under livssyn, så da er det vel greit nok.
Mvh
Simon
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg