Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor stor % av verden er relegiøs ?

NYTT TEMA
LUSKELARS
LUSKELARSInnlegg: 5129
27.09.05 07:15
Er det noen som har en ide om hvor stor del av verdens befolkning som er relegiøs ?.
Hvilke relegioner er størst ?.

Egentlig fascinerende at folk kan bli styrt av noe så abstrakt. Skremmende også for den del.
Smaug666
Smaug666Innlegg: 1348
27.09.05 09:25
Mye god informasjon finner du her:

http://www.adherents.com/Religions_By_Adherents.html

Kristendommen er størst, med 2.1 millarder, islam er nummer to, med 1.3 milliarder. Ikke-religiøse teller 1.1 milliarder.
Spelaren
SpelarenInnlegg: 9678
27.09.05 09:55
"Egentlig fascinerende at folk kan bli styrt av noe så abstrakt. Skremmende også for den del. "

Fascinerende at skylapper får folk til å bli trangsynte. Skremmende også for den del...
LUSKELARS
27.09.05 09:55
Takk for hjelpen.
LUSKELARS
27.09.05 10:00
Spelaren skrev:
"Fascinerende at skylapper får folk til å bli trangsynte. Skremmende også for den del...

Det kan du gjerne si.
Jeg mener at relegion eller misbruk av den fører til undertrykkelse og vanvittige handlinger. Mye ekstremisme beskyttes av relegion.

Jeg aksepterer at folk har en tro, men forundres over atså mange til de grader lar seg styre av relegiøse ledere.
Spelaren
SpelarenInnlegg: 9678
27.09.05 10:03
LUSKELARS skrev:Jeg aksepterer at folk har en tro, men forundres over atså mange til de grader lar seg styre av relegiøse ledere.

Der kan me være ganske så enige. Ledere som misbruker sin posisjon har misforstått konseptet med at ledere har som oppgåve å tjene menigheten og dens tilhørere.
Moyle
MoyleInnlegg: 2550
27.09.05 17:04
Smaug666 skrev:
Kristendommen er størst, med 2.1 millarder, islam er nummer to, med 1.3 milliarder. Ikke-religiøse teller 1.1 milliarder.
------------------------------------------------------------------------------
At 1,1 milliarder av jordas befolkning er ikke religiøse virker besynderlig lite trolig.

Vet du hvor stor del av disse som er reinspikka ateister, da?
kaldor
kaldorInnlegg: 205
27.09.05 17:25
Tror å ha sett et sted at det er 5-6 % av verdens befolkning som ikke har en form for tro. Noen som kan bekrefte? 1,1 milliarder hører ganske mye ut...
Moyle
MoyleInnlegg: 2550
27.09.05 17:47
kaldor skrev:
Tror å ha sett et sted at det er 5-6 % av verdens befolkning som ikke har en form for tro. Noen som kan bekrefte? 1,1 milliarder hører ganske mye ut...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tror det er mindre enda mindre enn 5-6 %…men så ser ikke jeg på agnostikere eller ”ateister”, som tror på overnaturlige fenomener, som reelle ateister heller.
LUSKELARS
28.09.05 07:24
Moyle skrev:
kaldor skrev:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tror det er mindre enda mindre enn 5-6 %…men så ser ikke jeg på agnostikere eller ”ateister”, som tror på overnaturlige fenomener, som reelle ateister heller.

De fleste nordmenn er registrert i statskirken. Dette gjelder meg også uten at troen er så sterk. Blir alle medlemmer i statskirken regnet som kristne i en slik sammenheng?
statsviter
statsviterInnlegg: 109
28.09.05 12:11
Christians 32.84% (of which Roman Catholics 17.34%, Protestants 5.78%, Orthodox 3.44%, Anglicans 1.27%), Muslims 19.9%, Hindus 13.29%, Buddhists 5.92%, Sikhs 0.39%, Jews 0.23%, other religions 12.63%, non-religious 12.44%, atheists 2.36% (2003 est.)

---CIA Factbook
Baldy
BaldyInnlegg: 215
28.09.05 15:57
2.36% ateister....hmmmm.

Hvor stor del av verdens befolkning er VIRKELIG religiøse?

Ikke så mange fler enn det er ateister vil jeg tro.
Supply
SupplyInnlegg: 9816
03.10.05 23:15
At dette fortsatt er noe folk tror på er utrolig.
Bare det at verden er så splittet i forskjellige trosretninger alene er argument godt nok til å avfeie det hele.

Hvis det finnes en gud når den store dagen kommer, og jeg må stå til ansvar for mine meninger, så er det greit nok. Jeg skal ta straffen jeg fortjener. Men jeg tror gud isåfall vill forstå at jeg ikke klarte å svelge den kvalme propagandaen jeg ble servert på skolen. Og hvis han til tross for at jeg har vært snill gutt hele mitt liv, likevell behandler meg som en voldtektsforbryter og sender meg til helvetes syvende sirkel, fordi jeg ikke ba til han, ja da er han blodig urettferdig, og da får det heller være.

03.10.05 23:39
Interessant nok med denne fordelingen er at totalt så havner vi på 102% av verdens befolkning som er religiøse!!

Så troverdigheten her er vel omtrent lik den "Komiske Ali" hadde....
justanothername
justanothernameInnlegg: 11549
03.10.05 23:45
Moyle skrev:
At 1,1 milliarder av jordas befolkning er ikke religiøse virker besynderlig lite trolig.
Vet du hvor stor del av disse som er reinspikka ateister, da?
"

Hvis du leser artikkelen ser du at gruppen på 1,1 milliard i diagrammet kalles Secular/Nonreligious/Agnostic/Atheist så det er en sekkepost for de som ikke passer inn under noen av religionene. Det står litt forklaring:

In most countries only a tiny number of people (zero to a fraction of 1 percent) will answer "atheism" or "atheist" when asked an open-ended question about what their religious preference. A slightly larger number of people will answer "yes" if asked pointedly if they are an atheist. A slightly larger number than that will answer "no" when asked if they believe in any type of God, deities, or Higher Power. A slightly larger number answer "no" when asked simply if they "believe in God" (omitting wording indicating more nebulous, less anthropomorphic conceptions of divinity). Finally, a larger number of people answer "none" or "non-religious" when asked asked an open-ended queston about what their religious preference is. Although figures vary for each country, average numbers indicate that roughly half of the people who self-identify as "nonreligious" also answer "yes" when asked if they believe in God or a Higher Power.

Begrepet Ateist/ateisme betyr forskjellig for forskjellige mennesker hvilket skulle komme fram av flere av de tidligere diskusjonene i dette forumet.
sungambler
sungamblerInnlegg: 2544
04.10.05 14:23
Jeg er ikke døpt, men er med i Jehovas vitner og det er ca 6 millioner vitner verden over
Razor616
Razor616Innlegg: 4869
04.10.05 15:46
2,1 milliarder kristne ja... her inngår jo også et par millioner nordmenn som er medlem av statskirken men opplyser at de ikke er religiøse.

Så tja... tar det med en klype salt.
Razor616
Razor616Innlegg: 4869
04.10.05 15:48
>>

Det hele blir et definisjonsspørsmål. Personlig har jeg INGEN tvil om at det er 1.1 milliarder mennesker som ikke LEVER religiøst.

Dessuten er tro direkte relatert til genetikk, utdannelse, intelligens, økonomi og andre sosioøkonomiske faktorer. Derfor er det ikke rart at man i nord-europa finner verdens mest ateistiske befolkning med ateistisk majoritet i flere land, deriblandt norge.
Darkthrone
DarkthroneInnlegg: 1
12.12.17 22:56

Det er sikkert rundt 1 milliard. Halve kina er jo ateister ig mange i japan også. Merker også at dagens ungdom blir mer ateister

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 12856
13.12.17 11:16
LUSKELARS: noe så abstrakt.

Livsmening ER abstrakt. På ideenes plan.

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 12856
13.12.17 11:44
Finnsannhet: Livsmening ER abstrakt. På ideenes plan.

Joda, jeg mener dette er sant, men så ikke at tråden var 1000 år gammel.

Beklager.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 43719
13.12.17 20:53
LUSKELARS: Er det noen som har en ide om hvor stor del av verdens befolkning som er relegiøs ?.

Ja: ALT for stor.

Mvh

BE

Keva
KevaInnlegg: 16696
13.12.17 21:27
Darkthrone: Det er sikkert

...ikke særlig sannsynlig at TS svarer deg - det er over 10 år siden sist han var på VGD.

Men velkommen hit! 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg