Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vil bli troende, men føler at ting sperrer.

NYTT TEMA
2die4
2die4Innlegg: 4528
06.03.06 01:17
Hva gjør man hvis man "vil" være kristen, og være en troende, men ikke helt klarer å sette brikkene sammen? Det er på en måte ting som sperrer. Jeg føler at noen overdriver veldig og virker nærmest hjernevasket pga av sin kristne tro. Kan man være kristen og fremdeles tenke at enkelte folk drar det litt for langt? Noe som ødelegger for meg er også at jeg føler at moren min har forandret seg til det verre etter at hun begynte å bli med sin bror som er tidligere rusmisbruker, på slike AA-møter hvor Gud står sterkt i fokus. Hun virket nærmest hjernevasket til tider, og det gikk ut over meg, som hun følte stod i veien for henne. Det var kvalmt å se at hun plutselig skulle ha blitt kristen over natta. Hun virket så falsk. Etter lange krangler hvor hun tydeligvis har skjønt at det er henne som har gjort et feilgrep, avslutter hun samtalen med "Jeg håper Gud er med deg", med en slik stemme som bare kan tolkes på èn måte. Da blir jeg så forbannet. Kan jeg bare glemme det å bli kristen hvis jeg går med slike tanker i hodet? Hva er det første steget jeg må ta?

Ps. Bare svar hvis du er kristen selv.
Panteren
PanterenInnlegg: 10766
06.03.06 06:53
2die4 skrev:
Det er nok endel mennesker som faktisk er litt programerte kristne, dette virker selvfølgelig negatift på deg, som andre. Er enig med deg at noen mennesker vil så gjerne "Frelse" deg osv. som du beskriver svært bra etter min vurdering.
Ikke legg så mye vekt på hva andre måtte mene-ha som holdninger som hevder å være kristne, en kristen tro hindrer deg ikke i noen andre ting enn det å ville gjøre deg selv eller andre vondt. Du skal selvfølgelig være fri i både tanke og føelseslivet som kristen, hvis ikke så blir du syk, eller blir kristen-moralist, fremfor det å leve et liv i frihet med Jesus og Gud som din tro.

Kristne mennesker er ikke bedre enn andre, og sunn kritisk tankegang er en selvfølge også som kristen, klart du kan føle og tenke at andre kristne drar det for langt, har selv sett eksempler på slikt, dette viser bare at du har en sunn skepsis, og er overvåken. Vær deg selv, og ikke bli redd eller frasi deg din rett til å bli kristen grunnet at andre mennesker bruker kristendommen for å dra ting og tang svært langt, har selv blitt sint på slikt.

Første steget kan være å begynne å lese i Det Nye Testamente, slik at du vet litt om hva Bibelen inneholder, Johannes evangeliet kan jeg anbefale deg å lese.
Husk å vær deg selv, Jesus kom for å sette oss i frihet fra dogmer og "Her kommer jeg mentalitet". Jesus elsker deg slik du er nå. Gud er ikke fanatiker eller
det å vise frem sin kristne tro. Et kristent menneske vil ikke se ned på deg, heller tvert imot, respektere deg som den du er. Skulle bare mangle. Be gjærne til Gud i Jesu navn, og oppsøk de som du liker som er kristne. Lykke til.

Vennlig hilsen Panteren

Bølgen
BølgenInnlegg: 2626
06.03.06 08:19
Til 2die4.
God morgen.
Jeg er ikke kristen, så i følge ditt ønske skulle jeg ikke vært inne her på denne tråden. Hvis du ikke vil svare, så respekterer jeg det, men jeg har et spørsmål til deg og forsåvidt til alle andre som har det som deg.

Hvorfor vil du så inderlig gjerne bli en troende kristen?

Vnnlig hilsen
Bølgen
Charge
ChargeInnlegg: 1358
06.03.06 09:03
Jeg er ikke kristen men svarer likevel. Du kan ikke dikterer hvem som skal svare og ikke svare på dine utspill her.

Hvis du velger å bli kristen, velger du å tro på irrasjonelle forestillinger som strider fundamentalt med det vitenskapen har funnet ut (f.eks. med hensyn til jordens skapelse og menneskets utvikling). Du velger også å tro på en gud som har selvmotsigende egenskaper. Ifølge kristendommen, er gud bare god, men har samtidig befalt massemord i det gamle testamentet, har skapt en djevel og et helvete hvor folk skal pines til evig tid, og krever at et menneske (Jesus) dør en fryktelig død på et kors for at noen få folk (de "kristne) skal slippe å komme til helvete. Denne guden har dessuten sittet stille og sett på at millioner av mennesker har dødd av sult, sykdom og i krig opp gjennom historien.

Hvis det mot formodning skulle eksistere en gud, så er det ikke den kristne guden som eksisterer, men en helt annen gud, med helt andre egenskaper. Og han har i så fall ingenting med bibelen å gjøre.

Det eksisterer per i dag ikke fnugg av bevis for at noen som helst gud eksisterer. Derimot har de ulike religioners guder blitt motbevist av vitenskapen og rasjonell tankegang gang på gang.

Vil du fortsatt bli kristen så værsågod.
Feedback
FeedbackInnlegg: 32130
06.03.06 09:28
Charge skrev:
Derimot har de ulike religioners guder blitt motbevist av vitenskapen og rasjonell tankegang gang på gang.
---------------
Selvfølgelig kan man med rasjonell tenking skape tvil om Guds eksistens. Men det vil ikke si at "han" ikke eksisterer. Disse vitenskapelige bevisene du henviser til bør du nok vise til i form av en link eller noe, ellers kan man fort komme til slutningen at du sitter og finner på dette selv.
Panteren
PanterenInnlegg: 10766
06.03.06 09:57
Charge
Tror ikke på noe helvete-ala "Dantes Inferno", vær vennlig å ikke tillegg meg eller Bibelens Gud noe som ikke er omtalt i Bibelens 66 bøker, skrevet på orginalspråket. Ville Gud som er kjærlighet pine noen ? Ville du eller jeg ha ønsket å pine noen evig, evig er ganske lenge. Gud er i allefall mye bedre enn meg, og ingen sadist. Jesus er veien sannheten og livet.

Vennlig hilsen Panteren
NettFrid
NettFridInnlegg: 954
06.03.06 10:01
2die4:
Min erfaring er at mange "ny-frelste" er ekstra hellige i en periode. Det er akkurat som om de mister seg selv en stund. Heldigvis har jeg opplevd at dette er for en periode, inntil de finner seg selv i forhold til troen og finner ut at de ikke trenger å forandre alt til noe nytt for å være kristen
Dimitry
DimitryInnlegg: 273
06.03.06 14:11
Charge skrev:
"Jeg er ikke kristen men svarer likevel. Du kan ikke dikterer hvem som skal svare og ikke svare på dine utspill her."

Dimitry:
Nei, men en tråstarter har lov til å legge inn ønske om hvem som skal svare, og jeg synes utifra det at vi andre her på forumedt kan respektere det, og ta hensyn til det.
Bajomor
BajomorInnlegg: 9679
06.03.06 14:40
2die4 skrev:

Hei..:-)
Jeg er en kristen, og har vært det i mange år. Og jeg skjønner godt at du lurer på mange ting.
Jeg kan ikke si så mye om hvordan akkurat du skal finne ut av ting, men jeg tror det beste for deg ville være å lese evangeliene. I NT. Der vil du også lese om hva Jesus har gjort for oss.
Egentlig er det ikke sånn at man skal GJØRE så mye. Man får vel heller ikke "brikkene" til å falle sammen sånn med en gang. Mange av brikkene vil vel heller aldri falle til rette slik VI vil det.
For min del var det sånn at jeg rett og slett forsto at ingen andre enn jeg selv kunne ta det valget å gi meg selv til Jesus. Og ingen andre kan bestemme for deg heller.
Jeg skjønner jo moren din også, for når man er nyfrelst, vil man at alle skal få kjenne den gleden og den kjærligheten Gud gir. Men hun bør ikke tvinge deg. JA, man kan være en kristen og likevel føle at noen drar det altfor langt. Men mange blir slik. De blir på en måte litt "fanatiske" med en gang, fordi de vil vise andre hva de selv har opplevd. Og det er jo greit nok, men for noen kan det være vanskelig å takle. Så jeg skjønner deg der.:-)

Tankene dine vil du nok alltid ha..:-) Men, de vil forandre seg etter hvert.

Du spør etter det første steget du bør ta. Det er enkelt. Du bare ber om at Jesus vil komme til deg, og være hos deg. Ikke noe verre enn det.:-) Men, du må være ærlig når du ber Ham. Husk at Han kjenner dine innerste tanker. Og dette første steget er jo så enkelt, egentlig. Han venter hele tiden på deg. Det er bare du som må komme til Ham. Han vil ikke tvinge noen til å komme, men Han venter og håper på at også du vil komme.

Når du har bedt Ham komme inn i hjertet ditt, så vil du kjenne at Han er der. Ikke alle kjenner det på samme måten, og det går heller ikke an å beskrive. Men, du vil vite det.:-)

Håper jeg har forklart deg sånn at du skjønner hva jeg mener, om ikke så si fra, så skal jeg prøve å forklare på en annen måte..:-)

Ha en fortsatt fin dag.:-)
Vestavind
VestavindInnlegg: 2331
07.03.06 13:05

Charge skrev:
Hvis det mot formodning skulle eksistere en gud, så er det ikke den kristne guden som eksisterer, men en helt annen gud, med helt andre egenskaper. Og han har i så fall ingenting med bibelen å gjøre.

Vestavind svarer:
Din forståelse av Bibelens Gud er neppe riktig, men det kunne være interessant
å få vite hvordan du mener den ideelle Gud skulle være....

Skulle han f.eks. ikke reagere overfor mennesker som ødelegger og gjør det som vondt er?

mvh

Vestavind

Debattant1
Debattant1Innlegg: 2239
07.03.06 13:56
2die4 skrev:
Hva gjør man hvis man "vil" være kristen, og være en troende, men ikke helt klarer å sette brikkene sammen? Det er på en måte ting som sperrer. Jeg føler at noen overdriver veldig og virker nærmest hjernevasket pga av sin kristne tro. Kan man være kristen og fremdeles tenke at enkelte folk drar det litt for langt? Noe som ødelegger for meg er også at jeg føler at moren min har forandret seg til det verre etter at hun begynte å bli med sin bror som er tidligere rusmisbruker, på slike AA-møter hvor Gud står sterkt i fokus. Hun virket nærmest hjernevasket til tider, og det gikk ut over meg, som hun følte stod i veien for henne. Det var kvalmt å se at hun plutselig skulle ha blitt kristen over natta. Hun virket så falsk. Etter lange krangler hvor hun tydeligvis har skjønt at det er henne som har gjort et feilgrep, avslutter hun samtalen med "Jeg håper Gud er med deg", med en slik stemme som bare kan tolkes på èn måte. Da blir jeg så forbannet. Kan jeg bare glemme det å bli kristen hvis jeg går med slike tanker i hodet? Hva er det første steget jeg må ta?

- Jeg er ikke kristen, men jeg tror på Gud og på Jesus. Om du ønsker å finne ut om Jesus sier sannheten - lev etter hans bud, så vil teppet inn til det aller helligste revne og du vil se med egne øyne at det er sannheten. Dernest må du også forstå at det skuespillet folk spiller og later som er den riktige måten å være på som menneske, slett ikke er slik vi er fra Guds side. Jesus selv var "gira", ikke fordi han var i ubalanse, men han så slik ut på de andre - fordi han var levende. De døde er veldig flinke til å se avbalanserte ut. Kommunikasjon er ikke enkelt. Selv om din mor kommuniserer annerledes, betyr det ikke at hun er den som mangler forståelse. Gud kommuniserer bredere enn mennesker. Og et problem er ofte at man prøver å trenge gjennom de fordommene den andre personen har, som står skrevet i ansiktet dens. Hun er nok ikke en særlig erfaren kristen enda. Men det kan like gjerne være du som har problemer med å se dybden i det hun sier.
graut
grautInnlegg: 71
07.03.06 14:01
http://jahtruth.co.uk/wayintro.htm

Les pdf-filen "The way home or face the fire" , og gjerne annet fra JAH's site.

Be så slik du etterpå bør ha lært fra pdf- filen , i ensomhet på ditt rom med døren lukket , i dine tanker , om syndsforlatelse , Guds veiledning og å få motta den hellige ånd , tro på det , men ha lagt fra deg hva du enn måtte ha trodd før , bare vær åpen for en ny opplevelse.

Dersom du gjør det riktig vil du garantert oppleve noe rart. Etter det ser du kanskje ting i et nytt lys.

Det virket for meg i alle fall , og jeg har vært troende siden.
Det er mye misforståelse om Kristus , se om JAH har noe mer å skrive om saken på sine siter.

Se også http://100777.com/
PaleRider
PaleRiderInnlegg: 41
07.03.06 14:38

Du har en fryktelig bra instilling; du er ærlig mot deg sjøl. (- er du ikke det, hvem skal du stole på da?)
Men det her er ikke så lett å bli klok på. Den "kristendommen" du finner i dag har ikke mye med det en viss Jesus holdt på med.
Ta f.ex. dette med helvete og evig pine; i århundrer har folk gått rundt og vært livredde for dette. Men helvete eller "hell" har ingenting med bibelen å gjøre, det var derimot der vikingene forventet å havne.

Jødene derimot trodde (og tror fortsatt) på noen profetier om at Abrahams ætt (slekt) skulle velsignes (1 mosebok 22:17) og videre at en stor konge skulle fødes i kong Davids slektslinje og gjennopprette Israels storhet. (trodde de, bibelen sier egentlig noe annet) se f.ex.Daniel kap.12.
På bakgrunn av dette ble det svært viktig for Jødene å holde orden på slektstavlene sine, og de døde ble nøye "arkivert" i familiegravsteder for lett å kunne gjenkjennes når de ble oppreist fra de døde.
(se Daniel 12:13, Job 14:13, Ap.Gj.24:15, Joh. 5:28 + Lukas 17:29-30)

Som en konsekvens av dette ble de mest harbarkede forbrytere i Israel ikke "arkivert" etter sin død som andre, men etter sin død kastet på den lokale søppelforbrenningsplas for dermed å være fullstendig glemt og tilintetgjort, til skrekk og advarsel. Det var dermed det værts tenkelige som kunne skje noen Jøde.
Innbyggerne i Jerusalem på Jesu tid brant søpla si i Hinnom-dalen like ved, den blir i Greske oversettelser kalt Gehenna (geenna). Det er dette ordet som står i bibelens Greske grunntekst der det i vår Norske står "helvete".

Senere laget som kjent Romerne sin egen versjon av kristendommen, tilpasset sine inbyggere. Man fikk beholde det meste av gammel overto og ritualer, (som julefeiring) det fikk bare nye navn.
I den mørke middelalderen ble læren om et brennende helvete brukt for å holde folk nede i frykt, kristendommen var svært langt borte fra det budskapet om kjærlighet en tømmermann fra Nasaret proklamerte.

Som et apropos; skal vi ta utviklingslæren på alvor hanler det kun om å overleve på bekostning av andre, de største egoistene "vinner".. :P
RuneC
RuneCInnlegg: 959
07.03.06 22:55
2die4 skrev:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ikke la andre menneskers oppførsel hindre deg i å bli kristen. Det å være kristen er ikke å begynne med mange religiøse fraser og slikt. Å være kristen er å si ja til Jesus, la Han gjøre sitt verk i deg. Bare slapp av. Han har gjort alt ferdig. Alt du trenger er å tro at Han døde og oppstod igjen, og at du pga det er tilgitt. Når du tar i mot dette, blir du født på nytt (åndelig sett). Da er du en kristen. Vær deg selv! Ikke la noen presse sin måte å være på over på deg. Som reklamen sier: Det enkle er ofte det beste. Bare tro på Jesus, snakk med ham som om han var et vanlig menneske ved din side. Han ønsker å hjelpe deg og være med deg i alt.

Og ja..det er lov å mene at enkelte overdriver og oppfører seg rart. For det er et faktum. Alt for mange blir "religiøse"... dvs det ytre, "frasene", og ritualene blir det vesentlige. Dette betyr ingenting. Det er ditt hjerte som Gud ser, og intet annet. Og husk: Du er bra nok!!! Ingen gode gjerninger vil endre Guds syn på deg, eller gjøre deg frommere. Alt er bare nåde, dvs gratis og ufortjent. Dette handler ikke om hva vi gjør eller ikke gjør, men om hva Han har gjort for oss!

Jeg tror at dersom Norge fikk presentert Jesus slik han virkelig er, ville flere hatt med Ham å gjøre. Desverre har kristenheten bidratt til et skjevt gudsbilde.

Feedback
07.03.06 23:01
graut skrev:
Det er mye misforståelse om Kristus , se om JAH har noe mer å skrive om saken på sine siter.
----------------
Kan ikke si annet en at jeg er særdeles skeptisk til hva som hevdes på disse sidene.

Har fått høre at George Lukas fant inspirasjon hos Joseph Campbell. Og det virker faktisk mye mer sannsynlig enn hva som hevdes på disse sidene..

Men meg om det..
bobove
boboveInnlegg: 268
08.03.06 02:31
Rom 10, 9 For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud oppreiste ham fra de døde, da skal du bli frelst.
[Matt 10: 32. Fil 2: 11.]

Dette er det Bibelen forlanger av den som vil bli frelst..
Les forresten heile romerbrevet, som kallas frihetsbrevet.
Ein Kristen er fri, men er samtidig klar over at ikkje alt er godt for ein.

1 Kor 6, 12 Jeg har lov til alt - men ikke alt gagner. Jeg har lov til alt - men jeg skal ikke la noe få makt over meg!
[10, 23.]
1 Kor 10, 23 Jeg har lov til alt, men ikke alt gagner. Jeg har lov til alt, men ikke alt oppbygger.
[6, 12. Rom 14, 19.]

Det handler om at gode gjerninger er godt for både den som gjer det, og menneske rundt. Det ein fyller seg med kjem og ut igjen, om det er godt eller vondt.

Matt 12, 34 Ormeyngel! Hvordan kan dere tale godt, dere som er onde? For det hjertet flyter over av, det taler munnen.
[3, 7. 15, 11; 18. 23, 33.]

Evangeliet er at Jesus har oppfylt alt som står i GT om messias, og gir seg sjølv i gave til kvar den som trur. Dette skjer symbolsk i nattverden, som han sjølv innstifta. For meg er det å gå til nattverd å innrømma for Gud at eg treng "ny påfyll" av kristi legeme, ein ny start. Det betyr ikkje at ein må gå til nattverd for å få tilgitt synd:

1 Joh 1, 9 Dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han forlater oss syndene og renser oss fra all urettferdighet.
[Sal 32: 5. Ord 28: 13. Rom 4: 6 ff. Åp 7: 14.]

Bekjenner betyr jo at ein vedgår å ha gjort synd, og innser at ein treng tilgivelse/forlatelse.
Eg synes at Kristendom er enormt enkel, den er DEN EINASTE religion som ikkje bygger på gjerningar.

Rom 3, 20 Derfor blir intet kjød rettferdiggjort for ham ved lovgjerninger. For ved loven kommer erkjennelse av synd.
[7: 7. Sal 143: 2. Gal 2: 16.]
Rom 3, 28 For vi er overbevist om at mennesket blir rettferdiggjort ved tro, uten lovgjerninger.
[4: 5. Gal 2: 16. Ef 2: 8, 9.]
Gal 2, 16 Men da vi innså at et menneske ikke blir rettferdiggjort av lovgjerninger, men ved tro på Kristus Jesus, da trodde også vi på Kristus Jesus, for å bli rettferdiggjort ved tro på Kristus og ikke av lovgjerninger. For ikke noe menneske blir rettferdiggjort av lovgjerninger.
[3: 11. Sal 143: 2. Apg 13: 38. Rom 3: 20, 28. 9: 30.]

Også i GT er faktisk trua på Gud det sentrale, til overrasking for mange:

Rom 4, 3 For hva sier Skriften: Abraham trodde Gud, og det ble tilregnet ham som rettferdighet.
[1M 15: 6. Gal 3: 6. Jak 2: 23.]

1 Mos 15, 6 Og Abram trodde på Herren, og han regnet ham det til rettferdighet.
[Rom 4: 3. Gal 3: 6. Jak 2: 23.]

Abram er navnet Abraham hadde først... Det betyr far, Abraham betyr far til mange. Vart endra etter løftet Gud gav han, hans slekt skulle bli eit stort folk.

Håper 2die4 finn noko interessant!
Eg synes det er beklageleg at kristendom vert omskapt til ein komplisert sak, ei gjerningstru osv av folk som ikkje har lese kva dens skrift, Bibelen har å seia.

mvh bobove
bobove
boboveInnlegg: 268
08.03.06 15:56
Feedback!
Kan ikke si annet en at jeg er særdeles skeptisk til hva som hevdes på disse sidene.

bobove:
Kav meinte du med "hva som hevdes"? kva hevdes på desse sidene som du er skeptisk til?
Narad
NaradInnlegg: 17650
08.03.06 17:44
2die4 skrev:
Hva gjør man hvis man "vil" være kristen, og være en troende, men ikke helt klarer å sette brikkene sammen? Det er på en måte ting som sperrer.

Narad:
Første skritt er å finne ut hvorfor du vil være troende eller kristen.
Er det på grunn av redsel for fortapelse, eller er det på grunn av en slags "lengsel"
etter "noe" du aner finnes uten helt å vite hva det er ?
Hvis det siste er tilfelle, så kan dette være "the missing piece" som forbinder de to sidene høyden og bredden i puslespillet.

2die4 skrev:
Jeg føler at noen overdriver veldig og virker nærmest hjernevasket pga av sin kristne tro. Kan man være kristen og fremdeles tenke at enkelte folk drar det litt for langt? Noe som ødelegger for meg er også at jeg føler at moren min har forandret seg til det verre etter at hun begynte å bli med sin bror som er tidligere rusmisbruker, på slike AA-møter hvor Gud står sterkt i fokus.

Narad:
Mange anser seg for å være kristen uten helt å være bundet av "Kristi Lov", den som setter mennesket fri fra alle andre bud og lover.
De er mere bundet av lovene i sitt trossamfunn, de som kalles menneskebud.

2die4 skrev:
Hun virket nærmest hjernevasket til tider, og det gikk ut over meg, som hun følte stod i veien for henne. Det var kvalmt å se at hun plutselig skulle ha blitt kristen over natta. Hun virket så falsk. Etter lange krangler hvor hun tydeligvis har skjønt at det er henne som har gjort et feilgrep, avslutter hun samtalen med "Jeg håper Gud er med deg", med en slik stemme som bare kan tolkes på èn måte. Da blir jeg så forbannet. Kan jeg bare glemme det å bli kristen hvis jeg går med slike tanker i hodet? Hva er det første steget jeg må ta?

Narad:
Prøv å forstå hva Jesus snakket om, ved bruk av ditt hjerte og ikke hjerne og sinn..
Innrøm at du intet vet, for ved denne erkjennelse kommer ønsket om å lære.
Og ønsket om å lære drar til seg Visdommen som en magnet..og du vil finne henne ventende ved din dør..når du bare savner henne sterkt..
For slik er kjærlighetens vesen og natur..den iler til når den er savnet og trenges.
Men den flyver avgårde når noen av lyst eller eietrang prøver å gripe den..
Slik en fri fugl gjør, som gjerne vil komme til deg når du sitter stille med en åpen hånd.

En liten innspirasjon til hvordan, kan du finne her: www.whour.org som er en forkortelse for "Who You Are".. et meget godt bekjennskap spør du meg..:)
Feedback
09.03.06 06:43
bobove skrev:
Kav meinte du med "hva som hevdes"? kva hevdes på desse sidene som du er skeptisk til?
---------------
Vel, jeg kan jo starte med denne:

Special Offer - Get "The Armageddon Survival Kit" on CD and "The Way home or face The Fire" in print, for the special discounted price of US $60 (outside of Europe), or €60 (inside Europe); by sending to the above postal address.
bubo
buboInnlegg: 143
09.03.06 09:45
har ofte prøvd å tro på Gud: når ting ordner seg og verden er god, når jeg har det som best med familie og ungene, eller når følelsene ved å være ute og oppleve naturen tar fullstendig av. Det blir nesten en inpulshandling å takke gud for at man har det så godt og har alle sanser i behold slik at man kan sanse.
Men når jeg leser om alle tragedier, om barn som sulter i hjel pga tørke, fattigdom
eller sykdom/ulykker, da er det for meg umulig å tro på noen gud!
Og så til det stadig tilbakevendende spørsmål: hvordan er det mulig at jordkloden og universet har konstruert seg selv? Hvordan kan f.eks. hørsel utvikles fra ingenting? hvordan få i gang en slik utvikling?
Feedback
09.03.06 10:21
bubo skrev:
har ofte prøvd å tro på Gud: når ting ordner seg og verden er god, når jeg har det som best med familie og ungene, eller når følelsene ved å være ute og oppleve naturen tar fullstendig av. Det blir nesten en inpulshandling å takke gud for at man har det så godt og har alle sanser i behold slik at man kan sanse.
----------------
Ser ikke noe galt i å takke Gud, eller hva man velger å kalle Ham/det /dette for at man lever. For at man eksisterer. For livet er jo virkelig en gave som fortjener å bli verdsatt for hva det er verdt. Og det er nettopp i slike situasjoner at man føler dette.

bubo skrev:
Men når jeg leser om alle tragedier, om barn som sulter i hjel pga tørke, fattigdom
eller sykdom/ulykker, da er det for meg umulig å tro på noen gud!
---------------
Ja..Men du skal nok se at de som overlever slikt også takker denne kraften for livet.

For det er ikke Gud som har ansvaret verken for gleden eller sorgen. Verken rikdom eller fattigdom. Men det er grunnet din eksistens at du kan oppleve disse tingene. Både på godt og vondt. Det at du er gitt livet..

bubo skrev:
Og så til det stadig tilbakevendende spørsmål: hvordan er det mulig at jordkloden og universet har konstruert seg selv? Hvordan kan f.eks. hørsel utvikles fra ingenting? hvordan få i gang en slik utvikling?
---------------
Jeg har i mitt liv vært både i "himmel" og "helvete"..Og alt dette mens jeg har søkt en bakenforliggende årsak til det hele. Denne søkenden førte i mitt tilfelle til at jeg fikk de bekreftelsene jeg trengte for "å vite" om Gud. Men jeg kan love deg at det ikke var noen lett prossess. Så ut fra min erfaring, kan jeg stille spørsmålet om du kanskje prøver for hardt. For jeg har nå en total tiltro til at Gud finnes, men jeg trengte "et knips" på nesen før jeg faktisk fikk den. Og det "knipset" fikk jeg da jeg var på bånn. I en tilstand da alle mine forstillinger var borte, sammen med alle mine vegringer. Gud kan nemlig ikke forstås med sinnet. Han må føles med hjertet.

Vet ikke om det gjorde deg noe klokere...Men det var i alle fall min lille histore. :-)
2die4
11.03.06 15:41
Takk til de som tok seg tid til å svare.
Serman
SermanInnlegg: 52
12.03.06 02:06
2die4:

Vil si at jeg synest det er trist at dine nærmeste i familien din har behandlet deg slik at du har følt deg nærmest kvalm.

Jeg kan kun anbefale det jeg tror vil hjelpe deg. Etter mange år på jakt etter å finne en endelig sannhet på min eksistens, har jeg funnet ut at sannheten min fann jeg i meg selv. Og søke inn i seg selv er veien å gå for meg (og meget sikker på at det er en god vei for alle å gå), om du vil løse problemene dine selv, og ikke med plasebo tro effekt.

Hiv deg på et meditasjons kurs. Anbefaler Esoterisk meditasjon, og hvis du har mye som sliter i det mentale, så kan jeg anbefale "healing" i tillegg. Det er viktig å forstå at å bli virkelig glad i seg selv kan lang tid. Men det er verdt det. Å ha det bra er en selvfølge, ellers så finner man ikke mye vits med eksistensen og tilværelsen.

Søk i deg selv, og du vil løse de problemer du måtte ha. Lykke til ;)
RuneC
13.03.06 16:39
Serman skrev: ...................

xxxxxxxxxxx

Til Serman og flere andre her; 2die4 ønsket svar fra kristne, og det synes jeg dere burde respektere. Når dere kommer med mange andre varianter, bidrar det bare til økt frustrasjon. Trådstarteren innledet med å si at han/ hun ønsket å være kristen, men...osv. Det tolker jeg dithen at vedkommende tror på Gud og Jesus som frelser. Da er ikke råd som meditasjon, eller råd fra humanetikere det som var etterspurt.

Helt greit - jeg respekterer alle dere andre som har et annet livssyn. Men i dette spesielle tilfellet, var tråden et spørsmål til kristne, og kun det!
2die4
15.03.06 23:11
Dagen etter at jeg skrev denne tråden kom det to mennesker på døren og ville gi meg bok-heftet "Hva er det bibelen lærer". Et tegn kanskje.
Narad
NaradInnlegg: 17650
15.03.06 23:50
2die4 skrev:
Dagen etter at jeg skrev denne tråden kom det to mennesker på døren og ville gi meg bok-heftet "Hva er det bibelen lærer". Et tegn kanskje.

Narad:
Heh.. har bibelen liv og ånde i seg som kan tale de nye ting vi trenger å høre og vite ?
Bibelen har mye lagret visdom, og lagret lærdom..blandet med tankegods..
men den har ingen Ånd..og derfor kan bokstavene bli svært så ødeleggende.
Til det glade budskap og "news for the heart" trenges en som lever og ånder..
Se og hør deg rundt i verden..
For i rettferdighetens navn..så skinner et lys i mørket der ute..og en kjent stemme snakker på torvet, den som samstemmmer med den samme i ditt indre.
RuneC
16.03.06 22:37
2die4 skrev:
xxxxxxxxxx

Dersom de to på døren var Jehovas Vitner, bør du vokte deg vel for å ta til deg deres lære. Oppsøk i stedet en levende, karismatisk menighet der de tror på frelse gjennom Jesus og Den Hellige Ånds kraft.

Om du ikke trives i slike omgivelser, men liker det mer stille og rolig er ikke det noe problem. Det viktigste er at du blir kjent med Jesus. Det er kun Han som er døren til livet, dvs veien til Gud.
2die4
17.03.06 00:24
Ok, takk for tipset.
Debattant1
Debattant1Innlegg: 2239
17.03.06 01:09
2die4 skrev:

- Absolutt. Og etterhvert som du undersøker "regien" i ditt eget liv, kommer du nok også til å ane en genial regissør som står bak..:-)
jafjohan
jafjohanInnlegg: 4
23.11.17 01:26

Alt du trenger å gjøre er å tro at Jesus er Guds sønn og at han døde for dine synder på korset. Vi er alle syndere . Be Gud i Jesu navn om å tilgi deg din synd og be han komme inn i ditt hjerte og bli din frelser og Herre . Du kan ikke forbedre deg for å bli en kristen men vi kan forbedre oss med Guds hjelp Etterhvert hele livet . Hvis du gjør dette blir du frelst ved å be som jeg skrev. Finn en menighet , kanskje du må prøve flere forskjellige steder for å kjenne pin du føler deg « hjemme» der . Lykke til på veien. Har du spørsmål etc kan du skrive til meg . jafjohan@gmail.com 

vennlig hilsen en kristen , 

Jan Frode

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg