Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Uforståelige vinklinger i dagens journalistikk

NYTT TEMA
Nordino
NordinoInnlegg: 8548
02.06.07 17:09
Jeg jobber som frilansjournalist for lokalavisen, og føler at jeg klarer meg bra til tross for at jeg enda ikke er ferdig med VGS. Jeg har aldri fått noe kurs eller spesiell opplæring, noe som gjør at jeg er usikker med tanke på det språklige ved enkelte anledninger. Ble først ansatt som kampreferent for ett av byens 3. divisjonslag, men etter hvert har jeg fått større oppgaver.

De gir meg ofte skryt og jeg har fått inntrykket av at de er fornøyde med meg. Likevel opplever jeg ofte at de endrer artiklene mine. Det er ikke det at jeg har grammatiske feil eller skriver "fotballkamp" i to ord, men det er oppsettet og vinklingen de endrer på.

Jeg har drevet et fotballnettsted i snart tre år og er vant til å skrive både kampreferater og andre saker "rett ut". Jeg begynner ikke med et sitat og sier hva som skjedde i slutten av kampen først, men jeg tar det kronologisk og beskriver hva som skjedde, før jeg til slutt runder av med kommentarer fra trenerne eller lagenes spillere.

I går skrev dekket jeg 3. divisjonskampen mellom Nord og Vedavåg. Hjemmelaget vant 4-3, og jeg valgte overskriften "Målkalas da Nord slo Vea". Denne ble endret til "- Vi burde vunnet dette" - sagt av en Vedavåg-spiller. Selv kan jeg overhodet ikke forstå denne overskriftsendringen. Min overskrift sier både noe om selve kampen og hva artikkelen faktisk dreier seg om, mens avisas overskrift ikke sier noe som helst. Leserne vet jo ikke om det er snakk om bandy eller curling!