Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Å ikke akte å la noe gå upåaktet hen

NYTT TEMA
Philosophy_Files
Philosophy_FilesInnlegg: 1037
25.09.07 19:47
"I år fyller Best Western Hotels Norway 20 år og vi akter ikke å la dette gå upåaktet hen."

Noen andre som synes denne setningen er litt merkelig?
susilu
susiluInnlegg: 37117
26.09.07 01:05
Neeeii? De akter ikke å la dette være umerkelig, mao skal det markeres, så folk "akter" på det.
gourmande
gourmandeInnlegg: 12614
26.09.07 08:12

Det er en hjelpeløs og elendig setning, oppkonstruert, etter min mening.

"I år fyller BWH 20 år, og dette ønsker vi ikke å la upåaktet hen".
Denne er et lite hakk bedre, men fortsatt en dårlig formulering. Hvorfor benytte en nektelse i en setning som skal beskrive noe hyggelig?

Den beste og enkleste måten å formulere setningen på, er etter min mening:
"I år fyller BMW 20 år, og dette ønsker vi å markere".
daskedusk
daskeduskInnlegg: 12654
26.09.07 10:57
gourmande skrev:
"I år fyller BMW 20 år, og dette ønsker vi å markere".

Mindre smart å feire et jubileum som fant sted for 71 år siden?
gourmande
gourmandeInnlegg: 12614
26.09.07 17:46
daskedusk skrev:
Mindre smart å feire et jubileum som fant sted for 71 år siden?

----------------
Bortsett fra å gjøre et billig poeng av at initialene ble feil, har du noe meningsfylt å si om setningen?

daskedusk
daskeduskInnlegg: 12654
26.09.07 19:37
Overhodet ikke. Jeg var bare på jakt etter billige poenger, og du gjortde dagen min komplett.;)
monsanto3
monsanto3Innlegg: 2376
02.10.07 22:50

Philosophy_Files skrev:
" "I år fyller Best Western Hotels Norway 20 år og vi akter ikke å la dette gå upåaktet hen."

Noen andre som synes denne setningen er litt merkelig?"

Tja, kanskje det.

"Akter ikke" i sammenheng med "upåaktet" er kanskje litt oppkonstruert. På den annen side kan det være et billig pun, eller et spøkefullt poeng.

"Upåaktet hen" er jo et noe arkaisk uttrykk, men personlig synes jeg det er fint at slike uttrykk blir holdt i hevd (jeg er nokså gammal, selvsagt).

Personlig tror jeg at jeg ville ha sagt "...og det skal/bør ikke gå upåktet hen." Og så følger en beskrivelse av hva påaktelsen skal bestå i.

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
Squirrel_attack
Squirrel_attackInnlegg: 15440
04.10.07 22:31
monsanto3 skrev:
"Personlig tror jeg at jeg ville ha sagt "...og det skal/bør ikke gå upåktet hen." Og så følger en beskrivelse av hva påaktelsen skal bestå i."

Det var det eg òg kom fram til.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg